Historia de l'arquiteutura

La historia de l'arquiteutura ye una subdivisión de la historia del arte encargada del estudiu de la evolución histórica de l'arquiteutura, los sos principios, idees y realizaciones. Esta disciplina, según cualesquier otra forma de conocencia históricu, ta suxeta a les llimitaciones y fortaleces de la historia como ciencia: esisten diverses perspectives en rellación al so estudiu, la mayor parte de les cualos son occidentales.

La Mezquita Azul n'Istambul, Turquía colos sos altos minaretes ye considerada un exemplu clásicu de l'arquiteutura del Imperiu otomanu.

Na mayoría de los casos —anque non siempres— los periodos estudiaos cuerren paralelos a los de la Historia del arte y esisten momentos en que les idees estétiques se superponen o se confunden. Nun ye d'estrañar qu'una estética vanguardista nes artes plástiques entá nun atopara la so representación na arquiteutura y viceversa.

Historia de l'arquiteutura occidental editar

Les primeres grandes obres d'arquiteutura remonten a l'antigüedá, pero ye posible trazar los oríxenes del pensamientu arquiteutónicu en periodos prehistóricos, cuando fueron alzaes les primeres construcciones humanes.

Prehistoria editar

 
Stonehenge, el monumentu prehistóricu más conocíu

Mientres la prehistoria surden los primeros monumentos y l'home empieza a apoderar la téunica de trabayar cola piedra.

El surdimientu de l'arquiteutura ta acomuñáu a la idea d'abrigu. L'abrigu, como construcción predominante nes sociedaes primitives, va ser l'elementu principal de la organización espacial de diversos pueblos. Esti tipu de construcción puede ser reparáu entá en sociedaes non integraes totalmente a la civilización occidental, tal como los pueblos amerindios, africanos y aboríxenes, ente otros. La presencia del conceutu d'abrigu nel inconsciente coleutivu d'estos pueblos ye tan fuerte que va marcar la cultura de diverses sociedaes posteriores: dellos teóricos de l'arquiteutura en momentos diversos de la historia (Vitruvio na antigüedá, Leon Battista Alberti na Renacencia, y Joseph Rykwert más apocayá) remembraron el mitu de la cabaña primitiva. Esti mitu, con variantes según la fonte, postula que'l ser humanu recibió de los dioses la sabiduría pa la construcción de la so , abrigu, configuráu como una construcción de madera compuesta por cuatro parés y un teyáu de dos agües.

Antigüedá editar

 
Pirámides exipcies de Guiza.

A midida que les comunidaes humanes evolucionaben y aumentaben, primíes poles amenaces béliques constantes, la primer modalidá arquitectónica en desenvolvese foi esencialmente la militar. Nesi periodu surdieron les primeres ciudaes que la so configuración taba llindada pola esistencia de muralles y pola proteición d'amenaces esteriores.

La segunda tipoloxía desenvuelta foi l'arquiteutura relixosa. La humanidá se confrontaba con un mundu pobláu de dioses vivos, xenios y demonios: un mundu qu'entá nun conocía nenguna oxetividá científica. La manera en que los individuos trepaben col tresformamientu del so ambiente inmediatu taba daquella bien influyíu poles creencia relixoses. Munchos aspeutos de la vida cotidiana taben basaos nel respetu o na adoración a lo divín y lo sobrenatural. El poder divino, poro, yera equivalente (o entá superaba) el poder secular, faciendo que los principales edificios dientro de les ciudaes fueren los palacios y los templos. Esta importancia de los edificios faía que la figura del arquiteutu tuviera acomuñada a los sacerdotes (como nel Antiguu Exiptu) o a los mesmos gobernantes y que la execución fuera acompañada por diversu rituales que simbolizaben el contautu del home colo divino.

Les ciudaes marcaben una interrupción de la naturaleza xavaz, yeren consideraes un espaciu sagráu en mediu del espaciu natural. De la mesma forma, los templos dientro de les ciudaes marcaben la vida de los dioses en mediu del ambiente humano.

Les necesidaes d'infraestructura d'aquelles primeres ciudaes tamién fixeron necesariu'l progresu téunicu de les obres d'inxeniería.

Divisiones editar

Antigüedá clásica editar

 
Templo de Hefesto n'Atenes: arquiteutura clásica griega

L'arquiteutura y l'urbanismu practicaos polos griegos y romanos estremábase claramente de la de los exipcios y babilonios na midida na que la vida civil pasaba a tener más importancia. La ciudá convertir nel elementu principal de la vida político y social d'estos pueblos: los griegos desenvolver en ciudaes estáu y l'Imperiu romanu surdió d'una única ciudá. L'arquiteutu griegu Hipódamo de Mileto ye consideráu'l primera urbanista de la historia. L'exemplu más conocíu d'esti tipu d'arquiteutura correspuende a Apolodoro de Damascu.

Mientres los periodos y civilizaciones anteriores, los asuntos relixosos yeren ellos mesmos el motivu y el caltenimientu del orde establecíu; nel periodu grecorromanu'l misteriu relixosu trespasó les llendes del templo-palaciu y fíxose asuntu de los ciudadanos (o de la polis): surde ende la pallabra política, absolutamente rellacionada a la idea de ciudá.

Mientres los pueblos anteriores desenvolvieron namái les arquitectures militar, relixosa y residencial, los griegos y romanos fueron responsables del desenvolvimientu d'espacios propios a la manifestación ciudadana y de los queferes cotidianos: el ágora griega definíase como un gran espaciu llibre públicu destináu a la realización d'asamblees, arrodiáu per templos, mercaos y edificios públicos. L'espaciu del ágora convertir nun símbolu de la nueva visión de mundu, qu'incluyía'l respetu a los intereses comunes, y incentivador del bancia ente ciudadanos, en llugar del antiguu orde despóticu.

Los asuntos relixosos entá teníen un papel fundamental na vida mundana, pero agora fueron incorporaos a los espacios públicos de la pólis. Los rituales populares yeren realizaos n'espacios construyíos pa tal fin, cuantimás l'acrópolis. Cada llugar tenía la so propia naturaleza (Genius Locci), ensertaos nun mundu que convivía col mitu: los templos pasaron a ser construyíos nel visu de les llombes (creando un marcu visual na ciudá baxa y faciendo posible un abellugu a la población en tiempos de guerra) pa tar más cerca de los cielos.

Divisiones editar

Edá Media editar

 
Espaciu arquiteutónicu góticu
 
Cases colgaes en Cuenca, España.

Los principales fechos qu'influyeron la producción arquitectónica medieval fueron l'enrarecimiento de la vida nes ciudaes (cola consecuente ruralización y feudalización d'Europa) y l'hexemonía en tolos órdenes de la Ilesia Católica. A midida que el poder secular someter al poder papal, pasaba a ser la Ilesia la qu'apurría'l capital necesariu pal desenvolvimientu de les grandes obres arquiteutóniques. La teunoloxía del periodu desenvolvióse principalmente na construcción de les catedrales, tando la conocencia arquitectónica sol control de los gremios.

Mientres práuticamente tol periodu medieval, la figura del arquiteutu (como creador solitariu del espaciu arquiteutónicu y de la construcción) nun esiste. La construcción de les catedrales, principal esfuerciu constructivu de la dómina, ye acompañada por tola población y ensertar na vida de la comunidá a la so alredor. La conocencia constructiva ye guardáu polos gremios, qu'axuntaben decenes de maestros y obreros (los arquiteutos de fechu) que conducíen la execución d'obrar pero tamién les ellaboraben. Ye l'orixe de les asociaciones que van terminar conociéndose como masonería (masón = albañil).

La Cristiandá definió una nueva visión del mundu, que non yá sometía los deseos humanos a los designios divinos, sinón qu'esperaba que l'individuu buscara lo divino. Nun primer momentu, y por cuenta de les llimitaciones téuniques, la concepción del espaciu arquiteutónicu de los templos volver escontra adientro, según una exa qu'afala al recogimiento. Más tarde, col desenvolvimientu de l'arquiteutura gótica, búscase algamar los cielos al traviés de la inducción de la perspeutiva escontra lo alto.

Estilos medievales editar

Edá Moderna editar

Col fin de la Edá Media la estructura de poder europea modifícase radicalmente. Empiecen a surdir los estaos nación y, a pesar de la entá fuerte influencia de la Ilesia Católica, el poder secular vuelve al poder, especialmente coles crisis recurrentes de la Reforma Protestante.

El Renacimientu abrió la Edá Moderna, refugando la estética y cultura medieval y proponiendo una nueva posición del home ante'l universu: l'antropocentrismu frente al teocentrismo medieval. Antiguos trataos arquiteutónicos romanos son redescubiertos polos nuevu arquiteutos, influyendo fondamente la nueva arquiteutura. La relativa llibertá d'investigación científica que se llogró llevó a la meyora de les téuniques constructives, dexando nueves esperiencies y la concepción de nuevos espacios.

Delles rexones italianes, cuantimás Florencia, debíu al control de les rutes comerciales que llevaben a Constantinopla, convertir en grandes potencies mundiales y ye ellí onde se desenvolvieron les condiciones pa la creación del arte renacentista.

Renacimientu editar

 
Vistes de Florencia, unu de los centros del Renacimientu
 
Palazzo della Ragione de Palladio.

L'espíritu renacentista remembra les cualidaes intrínseques del ser humanu. La idea de progresu del home científicu, espiritual, social - faise un oxetivu importante pal periodu. L'antigüedá clásica redescubierta y l'humanismu surden como una guía pa la nueva visión de mundu que se manifiesta nos artistes del periodu.

La cultura renacentista amuésase multidisciplinar y interdisciplinar. Lo qu'importa al home renacentista ye'l cultu al conocencia y a la razón, nun habiendo para él separación ente les ciencies y les artes. Tal cultura amosóse un campu fértil pal desenvolvimientu de l'arquiteutura.

L'arquiteutura renacentista amosóse clásica, pero non pretendió sese neoclásica. Col descubrimientu de los antiguos trataos (incompletos) de l'arquiteutura clásica (d'ente los cualos, el más importante foi D'Architectura de Vitruvio, base pal tratáu De re aedificatoria d'Alberti), diose marxe a una nueva interpretación d'aquella arquiteutura y la so aplicación a los nuevos tiempos. Conocencies llograes mientres el periodu medieval (como'l control de les distintes cúpules y arcaes) fueron aplicaos de formes nueves, incorporando los elementos del llinguaxe clásicu.

El descubrimientu de la perspeutiva ye un aspeutu importante pa entender el periodu (especialmente la perspeutiva cónica): la idea d'infinitu rellacionada col conceutu del puntu de fuga, foi profusamente utilizada como ferramienta escénico na concepción espacial d'aquellos arquiteutos. La perspeutiva representó una nueva forma d'entender l'espaciu como daqué universal, comprensible y controlable por aciu la razón. El dibuxu fíxose'l principal mediu de diseñu y ye según surde la figura del arquiteutu singular (distintu de la concepción coleutiva de los maestros d'obra medievales). Los nuevos métodos de diseñar los proyeutos influyeron na concepción espacial de los edificios, nel sentíu en que les perceiciones visuales podíen ser controlaes y enfatizadas dende puntos de vista específicos. El poder representar fielmente la realidá por aciu la perspeutiva, nun se llindó a namái describir les esperiencies conocíes, sinón tamién a antemanales faciendo posible proyeutar imáxenes de carauterístiques realistes.

Ente los principales arquiteutos de la Renacencia inclúyense Vignola, Alberti, Brunelleschi y Michelangelo.

Manierismu editar

Cola evolución del Renacimientu y el constante estudiu y aplicación de los ideales clásicos, empieza a surdir ente los artistes del periodu un sentimientu anticlásico, anque les sos obres siguieren siendo n'esencia predominantemente clásiques. Nesti momentu surde'l manierismu.

Los arquiteutos manieristes (que rigorosamente pueden siguir siendo llamaos renacentistes) apoderar de les formes clásiques pero empiecen a deconstruir los sos ideales. Dellos elementos del manierismu:

  • son constantes les referencies visuales n'espacios internos a los elementos típicos de la composición d'espacios esternos: ventanes que se vuelven pa dientro, tratamientu d'escaleres esternes n'ales interiores d'edificios, etc.
  • el yá consagráu dominiu de la perspeutiva dexa esperimentos diversos que fuxen al espaciu perspectivo de los periodos anteriores.

Michelangelo ye unu de los arquiteutos renacentistes que pueden ser llamaos manieristes.

Sieglos XVII y XVIII editar

Los sieglos siguientes al Renacimientu asistieron a un procesu cíclicu de constante alloñamientu y aproximamientu del ideariu clásicu. El Barrocu, nun primer momentu, potencia'l descontentu del Manierismu poles normes clásiques y favorez la xénesis d'un tipu d'arquiteutura inédita, anque frecuentemente tenga conexones formales col pasáu. De la mesma forma que'l Barrocu representó una reacción al Renacimientu, l'Neoclásicu, más tarde, va constituyir una reacción al Barrocu y a la recuperación del ideariu clásicu. Esti periodu de dos sieglos, poro, va ser marcáu por un ciclu de duldes y certidumes alrodiu de la validez de les idees clásiques.

Arquiteutura barroca editar
 
La ostentación formal de los espacios del Barrocu y del Rococó

El Barrocu surde nel escenariu artísticu européu en dos contestos bien claros mientres el sieglu XVII: d'entrada había la sensación de que, cola meyora científica representáu pola Renacencia, el Clasicismu, anque ayudara nesti progresu, nun taba en condiciones d'ufiertar toles respuestes necesaries a la duldes del home. L'Universu yá nun yera'l mesmu, el mundu espandiérase y l'individuu quería esperimentar un nuevu tipu de contautu colo divino y lo metafísico. Les formes lujuriantes del Barrocu, el so espaciu elípticu, definitivamente antieuclidiano, fueron una respuesta a estes necesidaes.

El segundu contestu ye la Contrarreforma promovida pola Ilesia Católica. Cola meyora del protestantismu, l'antiguu orde cristianu romanu (que, per un sitiu, incentivara'l advenimiento del mundu renacentista) taba siendo suplantáu por nuevu visiones de mundu y nueves actitúes ante lo Sagrao. La Ilesia sintió la necesidá d'anovase pa nun perder los fieles y vio na promoción d'una nueva estética la oportunidá d'identificase con esti nuevu mundu. Les formes del barrocu fueron promovíes pola institución en tol mundu (especialmente nes colonies recién descubiertes), faciéndolo'l estilu católicu, por excelencia.

Arquiteutura neoclásica editar
 
El Capitoliu de Washington, exemplu de neoclasicismu arquiteutónicu

A finales del sieglu XVIII y entamos del XIX, Europa asistió a una gran meyora teunolóxica, resultancia direuta de los primeros momentos de la Revolución industrial y de la cultura de la Ilustración. Fueron descubiertes nueves posibilidaes constructives y estructurales, de forma que los antiguos materiales (cómo la piedra y la madera) pasaron a ser sustituyíos gradualmente pol formigón (y más tarde pol formigón armáu) y pol metal.

Paralelamente, fondamente influyíos pol contestu cultural de la Ilustración europea, los arquiteutos del sieglu XVIII pasaron a refugar la relixosidá intensa de la estética anterior y la desaxeración lujuriante del Barrocu. Buscábase una síntesis espacial y formal más racional y oxetiva, pero entá nun se tenía una idea clara de cómo aplicar les nueves teunoloxíes nuna nueva arquiteutura. Ensertaos nel contestu del Neoclasicismu nes artes, aquellos arquiteutos entornen na arquiteutura pa los nuevos tiempos l'ideal clásicu.

El Neoclasicismu nun pretendió, ello ye que un estilu nuevu (distintu del arte clásico renacentista). Yera muncho más una reinterpretación del repertoriu formal clásicu y menos una esperimentación d'esta formes, teniendo como gran estrema l'aplicación de les nueves teunoloxíes.

Estilos editar

Edá Contemporánea editar

L'arquiteutura que surde cola Edá Contemporánea va dir, en mayor o menor grau, a reflexar les meyores teunolóxiques y les paradoxes socioculturales xeneraes pol advenimiento de la Revolución industrial. Les ciudaes pasen a crecer de manera desconocida enantes y nueves demandes sociales relatives al control del espaciu urbanu tienen de ser respondíes pol Estáu, lo que va acabar llevando al surdimientu del urbanismu como disciplina académica. El papel de l'arquiteutura (y del arquiteutu) va ser constantemente cuestionáu y nuevos paradigmes surden: dellos críticos alieguen que surde una crisis na producción arquitectónica que permea tol sieglu XIX y solamente va ser resuelta cola llegada de l'arquiteutura moderna.

Sieglu XIX editar

 
El Parllamentu inglés ye una de les obres más conocíes de l'arquiteutura neogótica inglesa

Tol sieglu XIX va asistir a una serie de crisis estétiques que se traducen nos movimientos llamaos historicistes: bien pol fechu de que les innovaciones teunolóxiques nun atopen naquella contemporaneidad una manifestación formal fayadiza, bien por diversu razones culturales y contestos específicos, los arquiteutos del periodu víen na copia de l'arquiteutura del pasáu y nel estudiu de los sos cánones y trataos un llinguaxe estéticu llexítimu.

El primeru d'estos movimientos foi'l yá citáu Neoclásicu, pero tamién va manifestase na arquiteutura neogótica inglesa, fondamente acomuñada a los ideales románticos nacionalistes. Los esfuercios historicistes que tuvieron llugar principalmente n'Alemaña, Francia ya Inglaterra por razones ideolóxiques, vendríen más tarde a tresformase nun pixín conxuntu de repertorios formales y tipolóxicos diversos, qu'evolucionaríen escontra'l Eclecticismu, consideráu por munchos como'l más decadente y formalista d'ente tolos estilos historicistes.

La primer tentativa de respuesta a la cuestión tradición x industrialización (o ente les artes y los oficios) dar col pensamientu de los románticos John Ruskin y William Morris, proponentes d'un movimientu estéticu que foi conocíu xustamente col nome de Arts & Crafts (que la so traducción lliteral ye "artes y oficios"). El movimientu propunxo la investigación formal aplicada a les nueves posibilidaes industriales, viendo nel artesanu una figura a destacar: pa ellos, l'artesanu nun tendría d'escastar se por causa de la industria, sinón faese'l so axente tresformador, el so principal elementu de producción. Cola disolución de los sos ideales y la dispersión de los sos defensores, les idees del movimientu evolucionaron, nel contestu francés, escontra la estética del Art nouveau, consideráu l'últimu estilu del sieglu XIX y el primeru del sieglu XX.

Estilos editar

Sieglu XX: arquiteutura "moderna" y "contemporánea" editar

 
L'arquiteutura moderna de la Bauhaus
 
La Casa de la catarata, de Frank Lloyd Wright, un iconu de l'arquiteutura orgánica

Tres les primeres décades del sieglu XX fíxose bien clara una distinción ente los arquiteutos que taben más próximos de les vanguardies artístiques en cursu n'Europa y aquellos que practicaben una arquiteutura coneutada a la tradición (polo xeneral de carauterístiques historicistes, típica del eclecticismu). Anque estos dos corrientes tuvieren, nun primer momentu, llenes de matices y medios términos, cola actividá "revolucionaria" propuesta por determinaos artistes, y principalmente cola actuación de los arquiteutos coneutaos a la fundación de la Bauhaus n'Alemaña, cola Vanguardia rusa na Xunión Soviética y col nuevu pensamientu arquiteutónicu propuestu por Frank Lloyd Wright nos EEXX, la diferencia ente elles queda nítida y l'alderique arquiteutónicu tresfórmase, ello ye que nun escenariu pobláu de partíos y movimientos carauterizaos.

La renovación estética propuesta poles vanguardies (especialmente pol cubismu, el neoplasticismo, el constructivismo y l'astracción) nel campu de les artes plástiques, ábrese'l camín pa una aceptación más natural de les propuestes de los nuevos pensamientos arquiteutónicos. Estes propuestes basar na creencia nuna sociedá regulada pola industria, na cual la máquina surdi como un elementu absolutamente integráu na vida humana y na cual la naturaleza nun ta namái apoderada, sinón que tamién se proponen nueves realidaes distintes de la natural.

D'una forma xeneral, les nueves teoríes que s'alderiquen avera del Arte y del papel del artista ven na industria (y na sociedá industrial cómo unu tou) la manifestación máxima de tol trabayu artísticu: artificial, racional, precisu, finalmente, modernu. La idea de modernidá surdi como un ideariu conectáu a la una nueva sociedá, compuesta por individuos formaos por un nuevu tipu d'educación estética, gociando de nueves rellaciones sociales, na cual les desigualdaes fueron superaes pola neutralidá de la razón. Esti conxuntu d'idees ve na arquiteutura la síntesis de toles artes, vistu que ye ella quien define y da llugar a los acontecimientos de la vida cotidiana. Siendo asina, el campu de l'arquiteutura toma tol ambiente habitable, dende los instrumentos d'usu domésticu hasta tola ciudá: pal arte moderno, nun esiste más la cuestión artes aplicaos x artes mayores (toes elles tán integraes nun mesmu ambiente de vida).

La denomada arquiteutura moderna o movimientu modernu va ser, poro, carauterizada por un fuerte discursu social y estéticu de renovación del ambiente de vida del home contemporaneu. Esti ideariu ta formalizáu cola fundación y evolución de la escuela alemana Bauhaus: d'ella salen los principales nomes d'esta arquiteutura. La busca d'una nueva sociedá, naturalmente moderna, yera entendida como universal: d'esta manera, l'arquiteutura influyida pola Bauhaus caracterizóse como daqué consideráu internacional (d'ende la corriente de pensamientu acomuñada a ella ye llamada Estilu Internacional, títulu que vien d'una esposición promovida nel MoMA de Nueva York).

La segunda metá del sieglu editar

L'arquiteutura practicada nes últimes décades, dende la segunda metá del sieglu XX, vien carauterizada, de forma xeneral, como una reacción a les propuestes del movimientu modernu : una vegaes los arquiteutos actuales relleen los valores modernos y proponen nueves concepciones estétiques (lo que eventualmente va caracterizase como una actitú llamada "neomoderna"); otres proponen proyeutos de mundu radicalmente nuevos, buscando presentar proyeutos que, ellos mesmos, sían paradigmes antimodernistas, conscientemente despreciando los criticaos dogmes del modernismu.

Les primeres reacciones negatives a la escesiva dogmatización que l'arquiteutura moderna propunxo a entamos del sieglu XX, surdieron, d'una forma sistémica y rigorosa, alredor de la década de 1970, teniendo en nomes como Aldo Rossi y Robert Venturi los sos principales esponentes (anque teóricos cómo Jane Jacobs hayan promovíu crítiques intenses, anque aisllaes, a la visión de mundu del Movimientu Modernu yá nos años 50, especialmente nel campu del Urbanismu).

 
Muséu Guggenheim de Bilbao, arquiteutura de Frank Gehry

La crítica antimoderna, que nun primer momentu acutar a especulaciones d'orde teóricu académiques, darréu ganó esperiencia práutica. Estos primeros proyeutos tán coneutaos de forma xeneral a la idea de la revitalización del "referente históricu", asitiando explícitamente en xaque los valores antihistoricistas del Movimientu.

Mientres la década de 1980 la revisión del espaciu modernu evolucionó escontra'l so total deconstrucción, a partir d'estudios influyíos especialmente por corrientes filosófiques como'l Deconstructivismo. A pesar de ser bien criticada, esta llinia de pensamientu estéticu caltener nos estudios teóricos y na década de 1990 seducieron al gran públicu y fixéronse sinónimu d'una arquiteutura de vanguardia. Nomes como Rem Koolhaas, Peter Eisenman y Zaha Hadid tán coneutaos a esti movimientu. L'arquiteutu norteamericanu Frank Gehry, a pesar de tar clasificáu en gran media como arquiteutu deconstructivista, foi criticáu polos mesmos miembros del movimientu.

A pesar de les tentatives de clasificar les varies corrientes de la producción contemporánea, nun hai de fechu un grupu pequeñu de "movimientos" o "escueles" qu'axunte sistemáticamente les varies opciones que foi feches por arquiteutos alredor de tol mundu.

Sintéticamente, puede dicise que l'arquiteutura de cutio presentada pelos medios especializaos como representativa del actual momentu históricu (o, per otru llau, como una producción de vanguardia) pue ser resumida en cuatro o cinco grandes bloques, pero ellos nun seríen la reproducción fiel de la verdadera producción arquitectónica cotidiana, vivida alredor de tol mundu.

Estilos editar

Primer metá del sieglu:

Segunda metá del sieglu hasta l'actualidá:

Tratadistas d'arquiteutura editar

Italia editar

Francia editar

Trataos históricos de pontes editar

Inglaterra editar

Trataos históricos de pontes editar

Arches * 1804. George Atwood. Dissertation on arches. Supplement

Alemaña editar

Trataos históricos de pontes editar

España editar

1585. Juan d'Arfe y Villafañe. De varia commensuracion

1858. Royer de Fontenay. Manual de construcciones rústiques

Trataos históricos de pontes editar

EE.XX. de Norteamérica editar

Países Baxos editar

  • Remmet Koolhaas, conocíu como Rem Koolhaas (Rotterdam 1944 -)

Xapón editar

Otres tradiciones arquiteutóniques editar

 
Machu Picchu, exemplu d'arquiteutura inca.

Cualquier cultura o civilización humana tien la so propia tradición arquitectónica qu'implica distintes maneres de pensar, ordenar y crear estructures o espacios físicos derivaes de les peculiaridaes del ambiente físico nel que se desenvolvieron (clima, materiales de construcción...) como del ambiente cultural (historia, relixón, estructura social, teunoloxíes...)

Arquiteutura d'África

Arquiteutura azteca

Bibliografía editar

  • ROTH, Leland M.; Understanding Architecture: its elements, history and meanings; Nova Iorque: HarperCollins Publishers, 1993; ISBN 0064301583
  • STRICKLAND, Carol; Arquitetura comparada: uma curtiu viagem pulga história da arquitetura; São Paulo: Ediouro; 2003; ISBN 8500008946
  • SUTTON, Ian; História da arquiteutura do Ocidente; Lisboa: Verbu, 2004; ISBN 9722223550
  • BENEVOLO, Leonardo; História da arquitetura moderna; São Paulo: Editora Perspeutiva, 2001; ISBN 8527301490
  • ARGAN, Giulio Carlo; Arte moderno; São Paulo: Companhia das Letras, 1992; ISBN 8571642516

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar