Historia de la República Popular China

La República Popular China (chinu simplificáu: 中华人民共和国, chinu tradicional: 中華人民共和國, pinyin: Zhōnghuá Rénmín Gònghéguó) ye la república qu'anguaño exerz la soberanía sobre la China continental y los territorios de Ḥong Kong y Macáu. La República Popular foi proclamada en 1949, cuando les fuercies del Partíu Comunista de China, sol lideralgu de Mao Tse Tung, imponer al exércitu de la República de China, l'antiguu réxime chinu, que dende entós se caltuvo na isla de Taiwán que taba sol gobiernu de la República de China dende 1949.

Pa la historia de Taiwán so la República de China (1949-presente), vease l'artículu Historia de la República de China en Taiwán.

Introducción editar

 
Bandera de la República Popular China.

La historia de la República Popular China puede estremase en dos etapes claramente estremaes. La primera tuvo apoderada pola figura de Mao Tse Tung, que defendió una visión revolucionaria del comunismu na que tolos aspeutos de la sociedá, la cultura, la economía y la política teníen de tar al serviciu de la causa ideolóxica. Les polítiques radicales de Mao llevaron a momentos de crisis nos qu'otros dirixentes del Partíu cuestionaríen la so autoridá, intentando estremar a Mao de los llabores de gobiernu, momentos nos que Mao reaccionó llanzando intenses campañes de reafirmación ideolóxica. Ente eses campañes merecen especial mención el Reblincón Alantre y la Revolución Cultural, que los sos efeutos sobre la sociedá china dexaríense sentir mientres enforma tiempu. Tres la muerte de Mao en 1976, el so socesor Hua Guofeng va acabar dexando'l poder a Deng Xiaoping, líder pragmáticu que va poner fin a les polítiques revolucionaries y, calteniendo'l calter centralista y autoritario del Estáu, va poner en marcha una serie de reformes qu'empecipiaríen un procesu d'intensa crecedera económica.

A finales de los años 1980, la creciente llibertá d'espresión fixo qu'empezaren a surdir voces crítiques col réxime, que remataríen nes protestes masives de 1989. El 4 de xunu d'esi añu, les protestes de la Plaza de Tian'anmen en Beixín fueron encaloraes por aciu la intervención del Exércitu. Los incidentes de 1989, nos que perdieron la vida cientos de persones, provocaron a un cambéu na cúpula de poder de la República Popular. Deng Xiaoping estremó a los dirixentes reformistes como'l Secretariu Xeneral del Partíu Comunista de China secretariu xeneral del Partíu Zhao Ziyang y favoreció al primer ministru Li Peng y, bien n'especial, al entós alcalde de Shanghai Jiang Zemin, que se convertiría nel so socesor. Tres dos años d'incertidume y d'aislamientu internacional, Deng Xiaoping tomó una de les decisiones más importantes na historia recién de China al intensificar el procesu de reformes económiques. Asina, l'Estáu apoderáu pol Partíu Comunista pasó mientres los años 1990 a adoptar polítiques económiques capitalistes combinaes con un fuerte autoritarismu políticu. Esti modelu de desenvolvimientu sería siguíu por Jiang Zemin y pol socesor d'ésti, Hu Jintao y l'actual presidente de la República Popular China, Xi Jinping.

Proclamación de la República Popular editar

Ficheru:Mao proclaiming the establishment of the PRC in 1949.jpg
Mao Tse Tung proclamando la fundación de la República Popular China'l 1 d'ochobre de 1949 en Beixín

El 1 d'ochobre de 1949, nes acabadures de la Guerra Civil China, cuando los nacionalistes del Kuomintang yá namái controlaben delles ciudaes nel sur, el líder del Partíu Comunista de China Mao Tse Tung proclama la República Popular China dende la puerta de Tian'anmen de la Ciudá Prohibida de Beixín. N'avientu d'esi añu, el líder nacionalista Chiang Kai-shek abandonó Chengdu, la última ciudá del continente en poder de los nacionalistes, que s'abelugaríen na isla de Taiwán.

La llegada al poder de los comunistes punxo fin a décades de guerres y conflictos. El nuevu Gobiernu de la República Popular hubo d'asumir una costosa y mala xera de reconstrucción nacional.

La estructura del nuevu Estáu fuera decidida mientres la Conferencia Consultiva Política Popular convocada por Mao el 12 de setiembre d'aquel añu. Amás de la llei orgánica qu'establecía los poderes del Estáu, mientres la conferencia redactóse un Programa Común, que numberaba una serie d'oxetivos inmediatos, y decidióse l'adopción de la nueva bandera del país, colorada con una gran estrella mariella en representación del Partíu Comunista, en redol a la cual asítiense otros cuatro estrelles más pequeñes, que simbolicen la unión de les cuatro clases sociales: los llabradores, los trabayadores, la pequeña burguesía y la gran burguesía urbana.

El nuevu Estáu quedaba sol control total del Partíu Comunista al traviés de les sos organizaciones rexonales, coordinaes por un Comité Central que naquel momentu cuntaba con 44 miembros. D'éstos, catorce miembros formaben el Buró Políticu, encabezáu polos cinco miembros del Comité Permanente, en quien recayía la máxima responsabilidá de poder. Los cinco miembros iniciales del Comité Permanente, los auténticos homes fuertes del nuevu réxime, fueron Mao Zedong, Liu Shaoqi, Zhou Enlai, Zhu De y Chen Yun.

La estabilidá del nuevu réxime basar na so potencia militar. Les fuercies armaes del nuevu Estáu, l'Exércitu Popular de Lliberación, garantizaben la supremacía del Partíu. El territoriu chinu quedó estremáu en seis rexones militares dende les que dalgunos de los dirixentes más influyentes del Partíu, como Gao Gang o Peng Dehuai, controlaben la política rexonal.

Una de les principales prioridaes del nuevu Gobiernu sería la reconstrucción económica. Pa ello, China buscó la collaboración de la Xunión Soviética, l'únicu aliáu poderosu col que podía cuntar. Mao Tse Tung visitó Moscú n'avientu de 1949, onde s'entrevistó col líder soviéticu Stalin. La Xunión Soviética ufiertó a China diversos programes de cooperación económica y teunolóxica, según préstamos, pa encarar la industrialización del país.

Una de les principales polítiques acometíes dende un principiu foi la reforma agraria, que supunxo la redistribución de tierres confiscadas a los mayores terratenientes. Tamién s'acometieron reformes sociales, como la nueva llei del matrimoniu, que daba mayores derechos a les muyeres. Coles mesmes, llevar a cabo planes de erradicación de la prostitución y de l'adicción al opiu.

Al pie de les reformes social y económicu, la otra prioridá nacional pa los comunistes yera'l reestablecimientu de la integridá territorial china. La isla de Hainan foi ocupada pol Exércitu Popular de Lliberación n'abril de 1950, ente que el Tíbet, independiente de facto dende la cayida de la dinastía Qing, foi ocupáu n'ochobre de 1950.

Sicasí, Mao Tse Tung habría de dexar ante les presiones de Stalin pa reconocer la independencia de la República Popular de Mongolia, conocida en China como Mongolia Esterior, y que fuera parte del imperiu Qing, la última dinastía china. Cola reconocencia de la independencia de Mongolia, l'únicu territoriu reivindicáu pola República Popular que quedaba fora del control d'ésta yera la isla de Taiwán, abellugu del Gobiernu nacionalista de Chiang Kai-shek. Mao Tse Tung confiaba en poder invadir la isla antes del final de 1950. Los planes d'invasión seríen sicasí, atayaos, pola Guerra de Corea.

En 1949, el Partíu Comunista impulsa una política d'alfabetización (namái'l 20% de la población podía lleer en 1949, comparáu col 80% trenta años dempués).[1]

La primer década editar

La Guerra de Corea y les campañes de mases editar

 
Marines estauxunidenses combatiendo en Seúl (sept. 1950).

El 25 de xunu de 1950, les tropes norcoreanas cruciaben el paralelu 38 ya invadíen Corea del Sur. Les Naciones Xuníes aprobaron una resolución pola que s'autorizaba la unviada d'una fuercia multinacional pa repeler la invasión norcoreana. Paradóxicamente, esi resolución pudo aprobase gracies al boicó soviéticu a les Naciones Xuníes, motiváu precisamente pola presencia de la República de China (Taiwán) nesi organismu.

So la bandera de les Naciones Xuníes, una fuercia multinacional de numberosos países, con mayoría de tropes de los Estaos Xuníos, intervieno na Guerra de Corea en sofitu del réxime del sur. El Presidente de los Estaos Xuníos Harry Truman, inquietu ante la posibilidá d'una espansión comunista n'Asia Oriental, ordenó a la Séptima Flota de la marina que s'asitiara nel estrechu de Taiwán pa torgar la tarrecida invasión del Exércitu Popular de Lliberación. La presencia estauxunidense nel estrechu faía invidables los planes d'invasión del Gobiernu de Beixín.

Anque la República Popular China caltúvose neutral de primeres de la guerra, la entrada de la fuercia multinacional en Corea del Norte llevó a Mao, afaláu por Peng Dehuai y Gao Gang, a ordenar la intervención china en sofitu del réxime norcoreanu. La entrada nel conflictu del Exércitu Popular de Lliberación, comandado por Peng Dehuai, repelió la meyora de les fuercies lideraes polos Estaos Xuníos.

La guerra remataría cola tregua roblada en xunetu de 1953. La situación volvía ser práuticamente idéntica a l'anterior al empiezu del conflictu, y China llograba asina salvar al réxime norcoreanu. El preciu en vides humanes foi peraltu pa China. Anque nun se conocen les cifres exactes, envalórase que cerca d'un millón de soldaos chinos (oficialmente "voluntarios") perdieron la vida en Corea, ente ellos el mesmu fíu mayor de Mao Zedong, Mao Anying.

Pa más información, vease l'artículu sobre la Guerra de Corea.

La Guerra de Corea marcaría'l desenvolvimientu posterior del nuevu réxime chinu. Per un sitiu, la presencia estauxunidense nel estrechu de Taiwán confirmaba la separación política ente la China continental y Taiwán. Amás, la República Popular alloñar de los Estaos Xuníos y los países occidentales, de la que se reforzaba la rellación cola Xunión Soviética. La movilización bélica sirvió tamién pa impulsar l'espíritu revolucionariu carauterísticu de la ideoloxía maoísta, que tendría la so espresión nes frecuentes campañes masives de movilización social. Estes campañes recurríen a cartelos propagandísticos y lemas senciellos pa inculcar na población l'espíritu de sacrificiu necesariu p'algamar los oxetivos políticos fitos pol réxime. Asina, al movimientu de sofitu a la guerra en Corea llamóse-y la campaña de "Aguantar a Estaos Xuníos y ayudar a Corea". Mientres la mesma, amás del sofitu militar al réxime de Corea del Norte, escorrer a numberosos ciudadanos estranxeros instalaos en China, acusaos polo xeneral d'espionaxe. Esta persecución d'estranxerossobremanera occidentales, qu'abandonaríen el país, sería una manifestación más del aislacionismo internacional del nuevu réxime.

Mientres la Guerra de Corea, tendríen llugar otres tres campañes de mases. En 1951, llánzase la campaña de "Eliminación de los Contrarrevolucionarios", na que s'escorrería a pequeños empresarios y propietarios de tierres acusaos de nun collaborar col Partíu Comunista. A finales d'esi mesmu añu, otra campaña de mases, el Movimientu de los Trés Anti (anticorrupción, antidespilfarro y antiburocracia), empobinada a los cuadros del Partíu, estender a tol país, dempués de ser llanzada en Manchuria so la supervisión de Gao Gang, el dirixente militar de la rexón. Esta campaña viose complementada pol Movimientu de los Cinco Anti, dirixida a la burguesía urbana, que pretendía erradicar los sobornos, el fuximientu fiscal, el robu de la propiedá estatal, l'incumplimientu de contratos y la revelación de secretos económicos del Estáu.

Como resultáu d'estes campañes, el Partíu Comunista estendería'l so control sobre los medios granibles y, de manera muncho más significativa, sobre la mesma población, que viera la contundencia de les aiciones contra aquéllos que yeren calificaos d'enemigos del pueblu. Estos métodos de propaganda y adoctrinamiento ideolóxicu volveríen ser utilizaos n'otres campañes.

El Primer Plan Quinquenal editar

Tres el final de la Guerra de Corea, la collaboración cola Xunión Soviética viose bien reforzada, y los dirixentes de la República Popular China decidieron apostar pol modelu soviéticu de desenvolvimientu. Esti modelu basar na economía planiada, centrada na industria pesao y na producción agrícola. Como na Xunión Soviética, decidió aplicase un plan quinquenal qu'establecía oxetivos de crecedera na producción agrícola ya industrial pa los cinco años siguientes.

Anque'l periodu tomáu pol plan entendía los años ente 1953 y 1957, la inesperiencia y la falta de conocencies téuniques de los altos cargos de gobiernu chinos y de los cuadros del Partíu retrasaríen l'entamu del mesmu hasta febreru de 1955.

A pesar de toles dificultaes, la collaboración soviética y l'estabilidá política dexaron a China llograr una alta crecedera económica mientres estos años. Esto nun detuvo, sicasí, les convulsiones polítiques propies de la dómina maoísta, que s'asocederíen ensin posa mientres esti periodu. Asina, en 1954, producíase la primer purga nel senu del propiu Partíu. Los hasta entós poderosos militares Gao Gang, responsable de la rexón militar de Manchuria, y Rayo Shushi, primer secretariu del Partíu na rexón de China Oriental, yeren estremaos de los sos cargos en criticando les polítiques de Zhou Enlai y Liu Shaoqi, quien llevaben el día ente día de les xeres de gobiernu. Esta primer llucha pol poder acabaría col suicidiu de Gao Gang y l'encarcelamientu de Rayo Shushi. Amás, la crisis faía ver cómo los amplios poderes de los dirixentes de les rexones militares, como Gao y Rayo, podíen suponer una amenaza pa l'autoridá del poder central. Por ello, col fin de reforzar l'autoridá central, esi mesmu añu abolíen les seis rexones militares, y reestructurábase la división alministrativa del país. Sol mandu del poder central, China quedaba estremada en 22 provincies (23 con Taiwán), cinco rexones autónomes venceyaes a minoríes étniques, y dos municipalidad, Beixín y Shanghai, alministraes direutamente pol Gobiernu central, división que se caltuvo hasta l'actualidá con llixeres variaciones (la isla de Hainan, entós parte de Guangdong, ye anguaño una provincia, y Tianjin y Chongqing, entós en Hebei y Sichuan respeutivamente, son agora municipalidaes so alministración direuta del Gobiernu central).

Mientres el Primer Plan Quinquenal, introducióse tamién el sistema de cooperatives nel mundu rural, por aciu el cual estensiones de cultivos hasta entós estremaes en pequeñes parceles privaes pasaben a tar arrexuntaes pa compartir recursos. Les cooperatives tuvieron tamién un ésitu significativu. Sicasí, el sistema espertaría la molición del Gobiernu central, yá que dexaba a los llabradores caltener la propiedá privada de les sos parceles ya inclusive disponer d'una pequeña parte de la producción. La rocea ante l'espardimientu de práutiques capitalistes que, acordies cola ideoloxía oficial, teníen de ser erradicadas, daría llugar a formes muncho más radicales de coleutivización agraria nos años siguientes.

En 1956, mientres el XX Congresu del Partíu Comunista de la Xunión Soviética en Moscú, al qu'asistieron el Secretariu Xeneral del Partíu Comunista de China secretariu xeneral del partíu Deng Xiaoping y el miembru del Comité Permanente del Buró Políticu Zhu De, el nuevu líder soviéticu Nikita Khrushchov atacó les polítiques del yá fináu Stalin y anunció la introducción de cambeos na manera de gobernar la Xunión Soviética. Los ataques a la memoria de Stalin y el cambéu d'aldu anunciáu na política soviética semaron el desconciertu ente los dirixentes comunistes chinos, que s'aldericaben en duldes respeuto al camín que tenía de siguir el réxime chinu.

Les "Cien Flores" y el Movimientu Antiderechista editar

Tres siete años de réxime comunista, empezaben a producise desavenencies ente los dirixentes del Partíu y, de manera discreta, empezar a oyer voces discordantes cola llinia d'actuación del Partíu Comunista. El primer ministru Zhou Enlai amosóse partidariu de dexar una mayor llibertá d'espresión a los intelectuales por que pudieren formulase crítiques constructives a la xestión del Partíu, que dexaríen conocer meyor les moliciones y los deseos del conxuntu de la sociedá.

Sería'l mesmu Mao Zedong el qu'impulsaría un curtiu periodu de mayor llibertá d'espresión que se conoció col nome de Movimientu de los Cien Flores. El 2 de mayu de 1956, nun discursu priváu ante militante del partíu, Mao citó'l famosu poema "que cien flores florien; que cien escueles de pensamientu puxen ente sigo" (百花齐放,百家争鸣 / 百花齊放,百家爭鳴 / bài huā qífàng, bǎi jiā zhēngmíng), que daría nome al movimientu. D'esta manera, Mao convidaba a los intelectuales del país a qu'espresaren llibremente les sos opiniones. Anque dellos historiadores, especialmente n'Occidente, quixeron ver una intención maliciosa nel movimientu, que sería una maniobra pa esmazcarar a quien teníen opiniones crítiques, lo más probable ye que la intención fuera efeutivamente aprovechar les crítiques constructives de los intelectuales p'afaer la estratexa de gobiernu a les necesidaes de la sociedá.

Sicasí, el Movimientu de los Cien Flores sería bien curtiu. En contra de lo qu'esperaben Mao y los demás dirixentes del Partíu, confiaos en que la estabilidá y los llogros económicu y social nos primeros años del réxime faíen a ésti realmente popular, les crítiques fueron xubiendo de tonu y llegar inclusive a pronunciar declaraciones abiertamente anticomunistes. Viendo que la situación desaguara en crítiques al Partíu ya inclusive a la so persona, Mao dio un xiru de política y llanzó el Movimientu Antiderechista, una de les más violentes campañes maoístes, mientres la cual numberosos críticos del réxime, que s'atrevieren a criticar al partíu y a Mao, fueron torturaos y executaos. D'esa forma tráxica, terminaba'l curtiu esperimentu cola llibertá d'espresión y endurecíase la censura y el control de la información.

Nel ámbitu de la política cultural, en 1956 un comité formáu pa estudiar la reforma de la escritura chino publicaba la primer llista de calteres simplificaos ya introducía el sistema de romanización hanyu pinyin, que dalgunos pretendíen que llegara a suplantar a los calteres chinos como sistema d'escritura convencional del chinu. La intención d'estes reformes yera facilitar l'alfabetización de la población.

Al pie de estos fondos cambeos sociales y culturales que vivía'l país nos años 1950, la economía siguía creciendo. L'ésitu del Primer Plan Quinquenal llevó al Gobiernu a diseñar un segundu plan quinquenal muncho más ambiciosu pal periodu entendíu ente los años 1958 y 1962. Sicasí, Mao Zedong pensaba que podía dise entá más lloñe nos oxetivos, y fixo un llamamientu a la movilización total de la población col fin d'aumentar la producción industrial. Esta nueva campaña, conocida como'l Reblincón Alantre, sería'l mayor fracasu económicu de la dómina maoísta.

El Reblincón Alantre editar

A pesar de la destacada crecedera económica llográu mientres l'intre del Primer Plan Quinquenal, en 1957 empezar a percibir problemes nel modelu soviéticu de desenvolvimientu. Per un sitiu, les fuertes inversiones en teunoloxía pa desenvolver la industria pesao riquieren cuantiosos préstamos de la Xunión Soviética que China tenía que devolver con intereses. Esto suponía un endeldamientu creciente pa les arques del Estáu, al serviciu de la Xunión Soviética, qu'apurría asistencia téunica en forma de maquinaria y d'espertos téunicos establecíos en China a un preciu que los dirixentes chinos consideraben demasiao altu. Nesti sentíu, les difíciles rellaciones ente'l comunismu chinu y el soviéticu empezaben yá a amosar fisuras cada vez mayores, que remataríen años más tarde nun conflictu abiertu.

Amás, l'aumentu de la producción industrial consiguiérase tamién gracies a la reconversión de munchos llabradores como obreros nes nueves fábriques. El consiguiente amenorgamientu de la población dedicada a l'agricultura amenaciaba con provocar un descensu de la producción agrícola. La República Popular enfrentábase asina a numberosos retos. Nun resultaba fácil atopar una solución que dexara siguir impulsando'l desenvolvimientu industrial al empar que s'aseguraba'l suministru d'alimentos pa la población.

Mao pensaba que la solución a estos problemes atopar nel espíritu revolucionariu, que faía posible que les mases aunieren esfuercios al serviciu de los oxetivos marcaos pol Partíu. Nesta visión de Mao reflexábase una vegada más la so ideoloxía personal, que defendía la "revolución continua" como ferramienta de progresu y de tresformamientu social. Según Mao, nunca se debía dexar que flaqueara l'espíritu revolucionariu. Yeren precisamente los momentos de debilidá o de autocomplacencia los que dexaben que remanecieren les pantasmes del capitalismu. Frente a cualquier esviación de la ortodoxa ideolóxica, el Partíu y les mases teníen de tar siempres alertes y caltener les movilizaciones y el fervor revolucionariu que dexaben poner el capital humanu del país al serviciu del bien común p'avanzar escontra l'ideal del comunismu.

Esta visión de les mases como motor del desenvolvimientu foi espresada por Mao nun documentu internu que circuló ente los líderes del Partíu Comunista a principios de 1958. En dichu documentu, Mao afirmaba que tres les diverses revoluciones sociales y económiques que se desenvolvieren dende la fundación de la República Popular, llegaba agora la vez d'una gran revolución teunolóxica, na que l'esfuerciu de la población tenía de dedicase a la medría de la producción agrícola ya industrial. D'esta manera, China podría inclusive superar les cifres de producción industrial del Reinu Xuníu nunos quince años.

Asina, mientres l'añu 1958 movilizar a la población china p'acometer los xigantescos retos de desenvolvimientu industrial señalaos por Mao. A esta nueva campaña de mases, d'algame muncho más ampliu que les anteriores, llamar "el Reblincón Alantre".

Puesto que munchos homes del mediu rural tuvieron qu'abandonar los sos llabores nel campu, la crecedera de la producción agrícola tenía de basase nun meyor aprovechamientu de los recursos esistentes. La manera de consiguir esto foi la creación del sistema de "comuñes populares", que reemplazaron a les cooperatives creaes unos años antes. Les 740.000 cooperatives esistentes nel campu chino convertir en tan solo 26.000 comuñes, por aciu la fusión de decenes de cooperatives. Unu de los oxetivos de la creación de les comuñes yera la incorporación de la muyer al trabayu intensivu nel campu, pa reemplazar a los homes que fueren unviaos a trabayar en fábriques y en proyeutos d'infraestructures. Les comuñes apurríen servicios de guardería pa curiar a los neños, según enormes comedores populares que lliberaben a les muyeres de les xeres doméstiques por que pudieren dedicase al trabayu nel campu.

El Reblincón Alantre tendría asina fondos efeutos sociales, al dixebrar a numberoses families, alteriando la manera de vida tradicional del mediu rural.

Les consecuencies d'esti ambiciosu proyeutu fueron nefastes. Les mires de crecedera irreales faíen que los cuadros del Partíu tuvieren que falsiar les cifres oficiales pa nun perder los sos puestos. Amás, l'enfotu n'aumentar la producción d'aceru como símbolu del desenvolvimientu llevó a una esbarriada esixencia de que les mesmes families fundieren los sos oxetos ya instrumentos domésticos pa producir más aceru. L'aceru producíu yera en munchos casos d'ínfima calidá ya imposible d'utilizar con fines industriales. Tou esto asocedía nel marcu d'una ausencia de política económica qu'evaluara cuálos yeren realmente les posibilidaes d'utilizar o de vender esi aceru. Asina, en contra de los principios más básicos de la economía, la producción convirtiérase nun fin en sí mesma, disociada de les necesidaes del mercáu. Al desastre económicu na política industrial xunióse'l fracasu del proyeutu de les comuñes pal mundu rural. L'enorme tamañu de les comuñes, nes que nun se dexaba nengún tipu d'esplotación privada, esleía les responsabilidaes y esaniciaba la motivación de los homes y muyeres que quedaben nel campu. A los mesmos defectos del sistema sumóse la mala fortuna de los desastres naturales, seca ya hinchentes, qu'afectaron a China naquel añu.

Anque a finales de 1958 yá dellos dirixentes vieren el fracasu del proyeutu y desmanteláronse munches de les comuñes, volviéndose en munchos llugares al modelu anterior de cooperatives, el dañu yá taba fechu. La marcha tras entamada pol gobiernu nun pudo evitar que la interrupción de les maneres de vida y de trabayu tradicionales nel campu traducir nun descensu de la producción agrícola ente 1958 y 1962, que provocó una gran fame en numberosos llugares de China. Anque hai munches discrepancies nos estudios, por cuenta de la poca fiabilidá de los datos de nacencies y fallecimientos de la dómina, suélense envalorar n'alredor de 30 millones les muertes debíes a la fame.

L'efeutu del Reblincón Alantre foi'l descontentu de la mayor parte de dirixentes del Partíu coles polítiques radicales de Mao. La cancelación del Reblincón decidir na xunta del Comité Permanente del Buró políticu celebrada en Wuhan n'avientu de 1958. Naquella xunta, Mao abandonó la xefatura del Estáu, que pasó a Liu Shaoqi, nomáu Presidente de la República Popular. Mao, sicasí, caltenía'l so puestu de Presidente del Partíu y, como referente ideolóxicu máximu, apenes foi oxetu de crítiques.

Unu de los pocos dirixentes que s'atrevió a criticar a Mao foi'l ministru de defensa Peng Dehuai, l'héroe de la Guerra de Corea, quien, amparáu na so enorme influencia y prestíu, nun tuvo nengún reparu n'atacar abiertamente les polítiques de Mao. Sicasí, estes crítiques de Peng Dehuai a la xestión de Mao, formulaes en xunetu de 1959 nel intre d'una xunta de dirixentes del Partíu en Lushan, na provincia de Jiangxi, motivaron una furiosa respuesta de Mao, qu'acusó a Peng Dehuai de comenenciosa y de sirvir a los intereses de la Xunión Soviética. Peng Dehuai foi destituyíu de los sos cargos y Mao, anque estremáu de la xestión del Gobiernu, demostraba una vegada más la so autoridá total nel senu del Partíu.

Les crítiques de Mao a Peng Dehuai como esbirru de los intereses soviéticos poníen de la mesma de relieve'l deterioru de les rellaciones ente los dos países. El líder soviéticu Khrushchov amosárase críticu col Reblincón Alantre y coles operaciones militares de la República Popular, que sometiera a bombardeos les islles de Matsu y Quemoy, controlaes pol réxime del Kuomintang en Taiwán. La tensión ente los dos grandes rexímenes comunistes nun paraba de crecer y desaguaría nun conflictu abiertu mientres los años 1960.

La Rotura Chino-Soviética editar

El deterioru de les rellaciones ente la República Popular y la Xunión Soviética fadríase muncho más intensu tres el fracasu del Reblincón Alantre. En 1960, la Xunión Soviética retiraba a tol so personal téunico establecíu en China, y atayaba los proyeutos de cooperación ente los dos países.

A partir d'esi momentu, la República Popular quedábase entá más aisllada, ensin sofitos n'Occidente nin tampoco nel bloque soviéticu. Albania, el pequeñu país européu qu'abandonara'l modelu soviéticu, convertir nel so únicu aliáu.

Al enfrentamientu ideolóxicu ente los dos rexímenes comunistes habría qu'añader mientres tola década de los años 1960 les disputes territoriales, que llegaríen a desaguar nun incidente armáu na frontera de Manchuria en 1969, cuando tropes chines llanzaron un ataque contra les tropes ruses aparcaes nel castru de Zhenbao (Damanski en rusu), nel ríu Ussuri, el momentu más críticu de les rellaciones ente los dos países.

El final del Reblincón Alantre sería unu de los momentos más difíciles de la nueva República Popular. A la fame y al creciente aislamientu internacional sumáronse-yos otros conflictos nos que se vio arreyada, como la guerra fronteriza con India en 1959, na que los soviéticos sofitaron a India, y l'insurrección armada nel Tíbet, que fizo intervenir al Exércitu Popular de Lliberación nuna aición que provocaría numberosos muertos y la fuxida a India del Dalái Lama, líder espiritual tibetanu.

Frente a toos estos problemes, los homes que llevaben les riendes de la política del Estáu, cuantimás Liu Shaoqi y Deng Xiaoping, intentaben reactivar la crecedera económica. Mao Zedong, sicasí, nun paecía contentu col papel marxinal al que fuera apostráu y, sofitáu nel so fiel siguidor Lin Biao, llanzó una nueva campaña de movilización ideolóxica col fin de recuperar el poder: La Gran Revolución Cultural Proletaria.

La Revolución Cultural editar

Tres el fracasu del Reblincón Alantre, yeren Liu Shaoqi y Deng Xiaoping quien s'ocupaben del día ente día de les xeres de Gobiernu, ente que Mao, estremáu del poder políticu, asumiera un papel de meru referente ideolóxicu. Sicasí, Mao nun paecía aceptar d'acordies el so pasu a una posición simbólica, y naguaba retomar el poder político. Esti deséu de recuperar un papel central nel gobiernu del país llegaría a faese realidad gracies sobremanera al sofitu de dos grupos de dirixentes con ambiciones propies. Per un sitiu atopábase l'Exércitu Popular de Lliberación, que tres la destitución de Peng Dehuai pasara a tar dirixíu pol militar Lin Biao, lleal siguidor de Mao. Per otru llau, la mesma esposa de Mao Jiang Qing, que fuera actriz de sonadía na so mocedá, exercía una gran influyencia sobre la vida cultural de la República Popular, y cuntaba con aliaos nos círculos artísticu y periodísticu.

Les actividaes de Lin Biao y de Jiang Qing seríen decisives pa llograr la torna al poder absolutu de Mao nel marcu d'una intensa campaña de mases que recibió'l nome de Gran Revolución Cultural Proletaria. La xestación d'esta campaña tien el so orixe nel cultu a la personalidá en redol a la figura de Mao Zedong, promovíu de manera fundamental por Lin Biao. El mesmu Lin encargar d'arrexuntar los discursos más importantes de Mao nun llibru, les Cites del Presidente Mao, que se convertiría n'obra de referencia y de llectura obligada pa la población polo xeneral y, bien n'especial, pal Exércitu. Amás, nel añu 1966 los collaboradores de Jiang Qing en Shanghai empezaben una serie de crítiques a miembros del Partíu lleales a Liu Shaoqi y Deng Xiaoping. Estes crítiques acabaríen socavando la base de sofitos d'éstos hasta forzar la so salida del poder.

La victoria de los maoístes nesta llucha pol poder tuvo acompañada por una intensa actividá de reafirmación ideolóxica na que s'acusó a numberosos dirixentes del Partíu d'actividaes contrarrevolucionarias y d'enclinos procapitalistas o prosoviétiques. Les purgues nel poder llevaron a la marxinación d'unos trés millones de miembros del Partíu Comunista, destruyendo'l treme organizativo del Partíu y del Estáu. Al pie de los dirixentes allegaos a la llinia de Liu Shaoqi, los intelectuales fueron tamién víctimes de les purgues de la Revolución Cultural, que condergaron al ostracismu a la mayor parte de los escritores y artistes. Estes purgues seríen llevaes a cabu por comités revolucionarios partíos por tol país que sustituyeron a les estructures de poder convencionales del Partíu, al pie de los guardias coloraos, grupos entamaos de mozos al serviciu de la Revolución que s'encargaben de velar pola ortodoxa ideolóxica. Precisamente los guardias coloraos seríen responsables de los peores escesos de la Revolución Cultural, en forma d'actos violentos y de campañes de destrucción de numberoses obres d'arte antiguu consideraes muertes de la sociedá feudal anterior a la lliberación socialista. La situación de caos xenerada polos guardias coloraos foi muncho más allá de lo que los dirixentes del Partíu, con Mao a la cabeza, llegaren a prever y, en xineru de 1967, ésti tuvo qu'ordenar al Exércitu que detuviera les falcatrúes de los guardias coloraos. La intervención del Exércitu dexó a Lin Biao faese col control del Partíu y convertise nel socesor de Mao.

Sicasí, l'aparente victoria de Lin Biao sería bien curtia. A pesar de que l'IX Congresu del Partíu confirmó'l lideralgu absolutu de Mao y la condición de socesor de Lin, la adulación estrema d'esti postreru provocó la rocea de Mao, que vía na actitú de Lin un simple interés por faese col poder. Anque públicamente dambos yeren reconocíos como'l trunfadores de la Revolución Cultural, nel ámbitu priváu Mao retirara yá'l so enfotu a Lin Biao, y ésti llegaría a promover dos golpes d'Estáu. En siendo afayáu'l segundu intentu golpista, Lin Biao intentó fuxir a Moscú nun avión qu'acabaría estrellándose cuando sobrevolaba Mongolia, según la versión oficial, sobre que la so veracidá entá esisten duldes (veanse, na bibliografía, Yao Mingle, 1983, y Uhalley y Jin, 1993).

Magar l'IX Congresu declarara'l final de la Revolución Cultural, Mao afirmaba que la revolución tenía de ser daqué permanente, necesariu pa caltener la pureza ideolóxica a salvo d'esviaciones capitalistes o revisionistes. Ello ye que la radicalización de la vida política china y les lluches pol poder siguiríen hasta dempués de la muerte de Mao. Asina, la desapaición de Lin Biao alimentó les ambiciones de poder de la faición encabezada por Jiang Qing, años más tarde conocida como la Banda de los Cuatro, qu'ocupaba destacaes posiciones nel Gobiernu y nel Buró Políticu. Mentanto, la figura más importante del aparatu del Estáu yera'l primer ministru Zhou Enlai, que nos últimos años de la so vida dirixiría l'acercamientu de la República Popular China a los países occidentales y, bien n'especial, a los Estaos Xuníos. D'esta manera, a principios de los años 1970, de la que s'asocedíen los conflictos internos na llucha por asoceder a Mao, China ponía fin a la so política d'aislamientu y empecipiaba una etapa de rellaciones diplomátiques y económiques col Occidente capitalista.

L'apertura al esterior editar

 
Henry Kissinger (izda.) al pie de Mao Zedong (dcha.) y Zhou Enlai (centru) en Beixín en xunetu de 1971.

Ente que la primer década de la República Popular había estáu marcada pola estrecha collaboración cola Xunión Soviética, la segunda década carauterizar pol aislamientu internacional del réxime comunista chinu, engarráu tanto al bloque soviéticu como a los países occidentales, que, na mayoría de los casos, siguíen reconociendo al réxime de Taiwán como gobiernu llexítimu de China. Sicasí, a lo llargo de los años 1970, producióse un acercamientu ente la República Popular China y el conxuntu de los países occidentales y Xapón. Les razones d'esti acercamientu fueron principalmente dos. Per un sitiu, la República Popular China llevara a cabu pruebes nucleares con ésitu en 1964, y el nuevu estatus de China como potencia nuclear faía imposible la vieya aspiración del Gobiernu nacionalista de Chiang Kai-shek en Taiwán de reconquistar el continente chinu. Esto llevó a los países occidentales qu'entá nun reconocíen a les autoridaes de Beixín a empecipiar contactos pa entablar rellaciones diplomátiques col réxime comunista. Per otru llau, la intensidá del enfrentamientu ente China y la Xunión Soviética, que llegó a amenaciar con derivar nuna guerra abierta ente dambos, fizo que los países occidentales dexaren de ver a China y a la Xunión Soviética como un únicu bloque monolíticu. Nel contestu de la Guerra Fría, China dexara de ser un enemigu pa Occidente, y dambos compartíen la visión de la Xunión Soviética como adversariu ideolóxicu.

Amás, la República Popular China precisaba abandonar la so aislacionismo y, enfrentada al bloque soviéticu, la meyora de rellaciones con Occidente ya inclusive con Xapón convertir nuna prioridá. El primer ministru Zhou Enlai sería'l responsable hasta la so muerte en 1976 d'esta nueva política esterior aperturista. Esto asocedía coles mesmes que s'asocedíen les lluches pol poder nel senu del Partíu y del Estáu.

Particularmente complexa foi la negociación ente la República Popular y Estaos Xuníos pal establecimientu de rellaciones diplomátiques ente dambos. Yá nos años 1960, Estaos Xuníos asumiera que, tarde o aína, acabaría reconociendo al Gobiernu de Beixín en desterciu de les autoridaes de Taiwán. En 1971, Estaos Xuníos llevantó'l so vetu a l'almisión de la República Popular como miembru de la Organización de les Naciones Xuníes, lo cual dexó la entrada de la República Popular a la organización, onde ocupó l'asientu correspondiente a China'l 25 d'ochobre d'esi añu, gracies a el resolución 2758, que tresfería la reconocencia como Gobiernu llexítimu de toa China a la República Popular. Hasta esi día, l'asientu de China, según la condición de miembru permanente del Conseyu de Seguridá, correspondiera a la República de China, el réxime abellugáu en Taiwán, que se vio entós obligáu a abandonar la organización. Esi mesmu añu de 1971, l'asesor de seguridá nacional de los Estaos Xuníos Henry Kissinger viaxaba de callao a Beixín, onde s'axuntaba con Mao Zedong y Zhou Enlai p'aldericar la reconocencia diplomática estauxunidense y la futura visita a Beixín del presidente Richard Nixon, acontecimientu históricu que se produciría dos años dempués, en 1973. Los problemes de política interior estauxunidense, como'l Watergate, y la dificultá d'atopar una solución que dexara a Estaos Xuníos caltener les sos rellaciones privilexaes con Taiwán, retrasaría l'establecimientu de rellaciones diplomátiques ente los dos países hasta'l 1 de xineru de 1979, so la presidencia de Jimmy Carter.

La etapa de transición tres la muerte de Mao editar

La muerte de Mao Zedong el 9 de setiembre de 1976 marcaba'l final d'una dómina y abría una incierta llucha pol poder. Otros dos de los principales dirixentes del Partíu Comunista, Zhou Enlai y Zhu De, morríen tamién en 1976. El trespasu de poder a una nueva xeneración de líderes vendría acompañáu d'intensos conflictos políticos y sociales a lo llargo de tol añu. La muerte de Zhou Enlai, asocedida en xineru, provocara actos de duelu que remataríen na protesta popular del 5 d'abril, conocida como'l Incidente de Tian'anmen de 1976. Por cuenta de la festividá tradicional de Qingming, fiesta de los difuntos, miles de persones tuviérense rexuntando diariamente na Plaza de Tian'anmen pa rindir homenaxe al fináu primer ministru, dedicándo-y poemes y depositando corones de flores xunto al Monumentu a los Mártires de la Revolución, nel centru de la emblemática plaza pekinesa. El creciente númberu de ciudadanos que participaba nestos actos de duelu, que munchos víen como una muestra de sofitu a Deng Xiaoping, llevaría finalmente a la policía a agordonar la plaza y retirar les corones. La intervención policial provocaría una protesta masiva'l 5 d'abril de 1976, cuando unos cien mil persones manifestar na plaza, coriando eslóganes n'alcordanza de Zhou y en sofitu de Deng Xiaoping, que sería de nuevu apartáu del poder a raigañu del incidente.

Estes protestes seríen una muestra del sofitu popular real que tenía la faición de Deng Xiaoping, a quien Zhou Enlai rehabilitara y paecía favorecer como socesor. Sicasí, Mao Zedong dependía del sofitu de los qu'años dempués seríen conocíos despectivamente como la Banda de los Cuatro, la faición liderada pola so muyer Jiang Qing y engarrada a Deng Xiaoping, a quien yá consiguieren estremar del poder mientres la Revolución Cultural. La Banda de los Cuatro, sicasí, espertaba bien de rocees ente los altos mandos del Exércitu, y estes rivalidaes llevaríen a Mao a designar a un miembru del Partíu pocu conocíu, Hua Guofeng, como'l so socesor. Precisamente tres l'incidente del 5 d'abril, Hua foi nomáu primer ministru y vicepresidente del Partíu, y el 8 d'abril, los líderes del Partíu entamaben na Plaza de Tian'anmen una manifestación de sofitu a Mao y a Hua, como respuesta a la protesta anterior de los partidarios de Zhou Enlai y Deng Xiaoping.

Mao taba yá bien enfermu cuando nomó socesor a Hua Guofeng, a quien dexó un mensaxe por escritu, nel que-y encamentaba a desempeñar el trabayu con aselu y según los principios establecíos nos años precedentes. El mensaxe manuscritu de Mao añadía una tercer frase: "Contigo al mandu, quedo sele". Esta frase sería la clave de la llexitimidá del ascensu al poder de Hua Guofeng. Ante la impotencia de la Banda de los Cuatro, Hua víase respondíu por como socesor de Mao Zedong.

Tres la muerte de Mao el 9 de setiembre, l'ausencia de mecanismos formales pa la socesión abría una llucha pol poder ente Hua Guofeng y la Banda de los Cuatro. Hua sabía que Jiang Qing y el restu de los Cuatro queríen apostralo y faese col poder. Pa ello, cuntaben col control de los medios de comunicación. Sicasí, Hua sabía que l'Exércitu y amplios sectores del Partíu y la sociedá resabiaben de Jiang y de los sos trés collaboradores, y llanzó l'ataque pa consolidar el so poder. Na medianueche del 6 d'ochobre de 1976, los Cuatro fueron convocaos a una xunta na sede del Buró Políticu del Partíu. La xunta yera en realidá una trampa pa detenelos. Wang Hongwen aguantóse y na agarradiella mató a dos guardias de seguridá, pero finalmente foi amenorgáu. Dempués de Wang, llegaron Zhang Chunqiao y Yao Wenyuan, que fueron deteníos de momentu. Jiang Qing, pela so parte, foi arrestada nel so propiu cuartu. D'esta manera, el 6 d'ochobre de 1976, colos Cuatro encarcelaos, Hua Guofeng consolidaba'l so poder.

Sicasí, la situación de Hua yera bastante precaria. La so llexitimidá basar na so condición de socesor de Mao, pero ésti recuperara'l poder mientres la Revolución Cultural gracies al sofitu de, per una parte, Lin Biao y, por otra, la faición de Jiang Qing. Con Lin Biao muertu y Jiang Qing en prisión, los enemigos de Liu Shaoqi y Deng Xiaoping taben yá fora de la llucha pol poder. Liu Shaoqi finara yá, pero Deng Xiaoping preparaba la so torna al poder.

L'escasu carisma de Hua Guofeng y la manera circunstancial en qu'algamara'l poder fixeron imposible qu'ésti pudiera caltener la so posición frente al acoso de los partidarios de Deng Xiaoping, mayoritarios nel partíu y qu'incluyíen a munchos líderes rexonales, como Zhao Ziyang, líder del partíu en Sichuan.

 
Deng Xiaoping, xunto al presidente d'Estaos Xuníos Jimmy Carter, en Washington el 31 de xineru de 1979, mientres l'establecimientu de rellaciones diplomátiques ente los Estaos Xuníos y la República Popular China.

Los ésitos derivaos de les reformes económiques nes provincies empobinaes polos partidarios de Deng Xiaoping dieron a éstos el prestíu necesariu pa inclinar la balanza al so favor. Hua víase obligáu a aceptar la rehabilitación de Deng Xiaoping na cúpula de poder del Partíu y del Exércitu. Mientres la celebración de la III Sesión Plenaria del XI Comité Central del Partíu Comunista en 1978, Deng Xiaoping reforzaba la so base de poder y, dos años más tarde, mientres la V Sesión Plenaria, alzábase yá como nuevu líder máximu del país.

China so Deng Xiaoping editar

La paulatina xubida al poder de Deng Xiaoping completar mientres la IV Sesión Plenaria del XI Comité Central del Partíu, celebrada ente'l 27 y el 29 de xunu de 1981. Nesa xunta, Hua Guofeng, que dimitiera como primer ministru un añu antes, arrenunciaba a los dos cargos qu'entá ocupaba, el de presidente del Partíu, que pasaba a Hu Yaobang, y el de presidente de la Comisión Militar Central, únicu cargu de poder qu'asumía formalmente'l mesmu Deng Xiaoping. Mientres esi Congresu, publicóse amás un documentu tituláu "Resolvimientu sobre diverses cuestiones na historia del nuesu Partíu dende la fundación de la República Popular", nel que s'emitía una valoración oficial sobre la Revolución Cultural y sobre la figura de Mao. Nesi documentu culpar a Lin Biao y a la Banda de los Cuatro de la Revolución Cultural, de la que se dicía que "[...] llevó al caos nacional y resultó una catástrofe pal Partíu, l'Estáu y el conxuntu del pueblu". El documentu atribuyía "errores graves" a Mao, pero consideraba que los sos méritos como líder revolucionariu tuvieren bien percima de los sos errores.

Asina, en 1981 la República Popular China dexaba tras una dómina de lluches y divisiones internes y llograba la estabilidá política so los nuevos líderes del país. Deng Xiaoping, Hu Yaobang y el primer ministru Zhao Ziyang teníen d'enfrentase al retu ineludible de la reforma económica. El Plan Decanal qu'anunciara Hua Guofeng en 1978 revelárase invidable, al apostar por una crecedera escomanáu de la industria pesao ensin acometer el progresu teunolóxicu o la entrada de capital esternu necesariu pa un desenvolvimientu d'esi nivel. Los desequilibrios nel modelu de desenvolvimientu dexábense ver na creciente inflación, qu'en 1980, según estimaciones non oficiales, pasaba del 15%. La interrupción sópita del Plan Decanal, que tenía d'enllargase hasta 1986, llevó a la cancelación d'enormes proyeutos d'infraestructures qu'afectaron sobremanera a les empreses xaponeses y, en menor midida, alemanes y estauxunidenses que llograren los contratos pa esos proyeutos, ente los que s'atopaben refineríes d'aceru y plantes petroquímiques que nun llegaríen a rematase. El fracasu de tales proyeutos, que provocaren una espiral de crecedera del déficit del Estáu y de la inflación, llevó a una revaluación de la estratexa de modernización.

Abandonando les idees económiques d'inspiración soviética, los nuevos líderes del país llevaron a cabu les reformes de los sectores agrícola ya industrial. Nel primeru d'éstos, enllantóse'l llamáu "sistema de responsabilidá", pol que los llabradores teníen de comprometese coles sos cooperatives a algamar una cuota de producción. La producción por demás de la cuota quedaba a disposición de los llabradores, que podíen vendela nel mercáu llibre. Esti nuevu sistema llevó a una crecedera notable de la producción agrícola na década de los años 1980, y aumentó los niveles de renta de la población rural. Nel ámbitu de la política industrial, l'Estáu paralizó los grandes proyeutos de la industria pesao y afaló el desenvolvimientu de la pequeña industria. Cola introducción del "sistema de responsabilidá industrial", les empreses estatales adqueríen la posibilidá d'alministrar les sos propies ganancies. Como nel sistema análogu nel ámbitu agrícola, les empreses comprometer a apurrir al Estáu una cuota, quedándose col restu de los beneficios qu'hubiera, que podíen reinvertir n'el mesmu desenvolvimientu de la empresa. Esti sistema de cuotes tresformaría'l 1 de xunu de 1983 nun sistema de "impuestu sobre la renta", que rompía cola tradición del comunismu chinu, y consolidaba les reformes económiques. El nuevu modelu de desenvolvimientu, nel que tenía prioridá la industria llixero, siguía en gran midida les pautes qu'años antes marcaren la crecedera económica de Taiwán, Hong Kong y Corea del Sur.

A pesar del ésitu d'estes reformes, el ritmu de crecedera de la economía china víase amenaciáu pol fuerte aumentu de la población. Ente que na dómina maoísta habíase promovíu la natalidá, nesta dómina la rápida crecedera de la población china empezó a trate como un problema, que ponía en riesgu los llogros del aumentu de la producción agrícola. En 1982, llevar a cabu un censu pa cuntar a la población. El censu anterior, de 1964, refundiara una cifra de 694,6 millones d'habitantes, y el censu de 1981 confirmaba les medranes de munchos especialistes; China degolaba yá los mil millones d'habitantes. La cifra oficial de 1.008.175.288 habitantes na China continental (1.031.882.511 na estimación qu'incluyía a Hong Kong, Macáu y Taiwán) encamentó al Gobiernu chinu a introducir la política del fíu únicu, que prohibía a les pareyes, so pena de sanciones económiques y alministratives, tener más d'un fíu, con ciertes esceiciones pal mediu rural (onde se dexaba un segundu fíu si'l primeru yera una neña) y pa les minoríes étniques (a les que nun s'aplicaba la llei).

La nueva estabilidá política dexó a China encarar con enfotu la recuperación de la so integridá territorial. Conscientes de que'l periodu d'arrendamientu de los Nuevos Territorios de la colonia británica de Hong Kong vencía en 1997, China dexaba claro al Reinu Xuníu la so intención d'asumir el control sobre tola colonia, incluyíes la isla de Hong Kong y Kowloon, teóricamente vencíes a perpetuidad a la corona británica. La primer ministra británica Margaret Thatcher visitó Beixín en 1982, y el 26 de setiembre de 1984, les dos partes algamaben un alcuerdu. El Reinu Xuníu aceptaba devolver a China la totalidá de la colonia, y el Gobiernu de la República Popular comprometer a respetar el sistema llegal y económico del territoriu mientres siquier 50 años. Tres l'alcuerdu colos británicos, China esixó a Portugal la devolución de Macáu baxu términos similares a los definíos pa Hong Kong. L'alcuerdu final ente les autoridaes portugueses y el Gobiernu chinu establecía la fecha del 20 d'avientu de 1999 pa la devolución definitiva de Macáu.

Asina, so la bandera de les cuatro modernizaciones preconizaes por Zhou Enlai, y asumíes por Deng Xiaoping como exa central de los oxetivos de desenvolvimientu, la República Popular China na década de los años 80 consiguía unes altes cotes de crecedera económica y estabilidá política, mientres frenaba la crecedera vertixinosa de la so población y avanzaba escontra la recuperación de la so integridá territorial. Al pie de estos ésitos, les reformes económiques habíen alloriáu acompañaes d'una mayor llibertá d'espresión y una mayor apertura a la influencia esterior, como se vía na puxanza del cine y la música popular de Hong Kong y Taiwán, y nos fondos cambeos na manera de vida nuna sociedá cada vez más competitiva y desigual. Nesta atmósfera de cambeos, empezaron a surdir voces crítiques col sistema, que reclamaben más llibertaes polítiques y d'espresión. Ente les voces más crítiques col sistema destacaron les del astrofísicu Fang Lizhi, profesor na Universidá de Hefei que defendía la introducción de pluralismu políticu y de llibertá d'espresión al estilu de los países occidentales, y les de los escritores Liu Binyan y Wang Ruowang, que llegaron a criticar abiertamente al Partíu Comunista alvirtiendo de lo que llamaron fracasu del modelu socialista. A estes quexes de los intelectuales sumaríense les protestes estudiantiles d'avientu de 1986, cuando en quince ciudaes chines produciéronse manifestaciones masives d'estudiantes que reclamaben reformes polítiques. Esta folada de protestes cobró una víctima política principal: el secretariu xeneral del Partíu Hu Yaobang, unu de los homes fuertes del réxime, yera forzáu a dimitir en xineru de 1987, acusáu de simpatizar coles protestes y de nun faer nada por evitales. Hu víase obligáu a faer una declaración d'autocrítica y yera estremáu del poder. La salida de Hu Yaobang dexaba'l cargu de secretariu xeneral del Partíu en manes de Zhao Ziyang, l'otru home fuerte del réxime al pie de Deng Xiaoping, qu'hasta entós fuera primer ministru, puestu al qu'aportaba Li Peng, fíu adoptivu de Zhou Enlai y consideráu parte de la faición más conservadora del Partíu. A pesar d'estos cambeos, y de una medría de la censura informativa col fin d'acallantar les protestes, el clima de descontentu, nun momentu de crisis de los rexímenes socialistes d'Europa del Este, siguía n'aumentu, y desaguaría n'unu de los momentos más críticos de la historia del réxime comunista: les protestes de la Plaza de Tian'anmen de 1989.

Les protestes de 1989 editar

 
La plaza de Tian'anmen, centru de les protestes.

La tensión creciente na vida pública china algamaría'l so nivel máximu en 1989. Mientres s'estendíen les opiniones crítiques col sistema, la economía, entá calteniendo la so crecedera, daba muestres de recalentamientu con una tasa d'inflación cada vez más alta y l'entrada en crisis de numberoses empreses estatales. A estes circunstancies social y económicu tien d'añader el simbolismu del añu 1989, añu de la culiebra nel calendariu chinu, y nel que coincidíen delles efemérides importantes, al cumplise'l 40º aniversariu de la proclamación de la República Popular y el 70º aniversariu del Movimientu del Cuatro de Mayu, según el bicentenariu de la Revolución francesa. Aludiendo a estes efemérides, el más famosu disidente políticu del momentu, el astrofísicu Fang Lizhi, unvió una carta a Deng Xiaoping roblada conxuntamente con otros 90 intelectuales na que reclamaba la lliberación de disidentes políticossobremanera de Wei Jingshen, en prisión dende diba diez años pol so defensa de la democracia como "quinta modernización".

Anque Deng Xiaoping refugó tales pidimientos, la situación internacional na que les polítiques de glásnost y perestroika de la Xunión Soviética taben tresformando los rexímenes d'Europa del Este, amenaciaba con estendese a China, onde cada vez yeren más habituales les crítiques públiques a los dirixentes. Tou paecía indicar que podíen reproducise les protestes estudiantiles d'avientu de 1986 y, n'efeutu, asina foi.

El detonante de les nueves protestes, que seríen muncho más intenses y multitudinaries que les de 1986, foi la muerte de Hu Yaobang, l'antiguu secretariu xeneral del Partíu, desallugáu del poder en 1987 precisamente polos sos intentos de diálogu colos manifestantes. Hu finaba en Beixín el 15 d'abril y dellos miles de persones rexuntáronse dos díes depués na Plaza de Tian'anmen de la capital china n'homenaxe a la so memoria. Les manifestaciones fueron aumentando en díes socesivos y mientres el mes de mayu estender a munches otres ciudaes chines. La publicación a finales d'abril d'un duru editorial nel Diariu del Pueblu, l'órganu del Partíu Comunista, nel que se calificaben les protestes de "actos delictivos", nun fixo sinón aumentar el sofitu a los actos de protesta. El fechu de qu'esi editorial nel Diariu del Pueblu publicárase mientres el secretariu xeneral del Partíu Zhao Ziyang atopar en visita oficial a Corea del Norte paez indicar que foi obra del sector conservador del Partíu, nun momentu nel que'l mesmu Buró Políticu atopábase desapaecíu nuna fonda división ente dos faiciones. Per un sitiu, Zhao Ziyang taba dispuestu a tener en cuenta los pidimientos de los manifestantes, ente que, per otru llau, el primer ministru Li Peng defendía la necesidá d'atayar les protestes por aciu la intervención de la policía o, inclusive, como asocedería finalmente, del Exércitu. El vieyu líder Deng Xiaoping paez bazcuyar nel so sofitu, pero finalmente acabaría sofitando al sector representáu por Li Peng.

Les protestes na Plaza fueron siguíes con atención pelos medios de comunicación de tol mundu, en gran midida gracies a la unviada masiva de corresponsales a Beixín pa cubrir la histórica visita del líder soviéticu Mikhaíl Gorbachov en mayu de 1989. Esta visita suponía la reconciliación de los dos grandes potencies del bloque socialista. Sicasí, la presencia de los manifestantes na plaza obligó a atayar los actos oficiales na mesma, y Gorbachov apenes pudo salir del so hotel mientres la so visita oficial de tres díes de duración.

La humildación que supunxo pal réxime chinu nun poder celebrar los actos programaos mientres la visita de Gorbachov, mientres les televisiones de tol mundu retresmitíen lo que yá munchos consideraben la cayida del comunismu en China, espertó la roxura de Deng Xiaoping y de los miembros más veteranos del Buró Políticu, como Chen Yun, Peng Zhen y Yang Shangkun. El 17 de mayu, nuna xunta al más altu nivel, decidióse la destitución inmediata del secretariu xeneral Zhao Ziyang. El 19 de mayu, mientres les protestes estender por toa China, Deng viaxó a Wuhan, onde presidió una xunta de la Comisión Militar Central. Delles fontes (vease Hsü, 2000) afirmen que se llegaría a ellaborar un plan pa treslladar la capital provisionalmente a Wuhan en casu de que'l Gobiernu llegara a perder el control sobre Beixín.

Aseláu pol sofitu del Exércitu tres la xunta de Wuhan, Deng Xiaoping ordenó a Li Peng que declarara la llei marcial en Beixín el 20 de mayu. Mientres los díes siguientes, Deng Xiaoping, al pie de Li Peng y al presidente Yang Shangkun, dirixó la operación militar p'acabar coles protestes. Unos 300.000 soldaos fueron movíos a Beixín, y tomaron posiciones nes contornes de la ciudá.

Finalmente, na nueche del 3 de xunu, l'Exércitu empezaba la operación. Los tanques entraben na ciudá y dirixíense escontra la Plaza. Los enfrentamientos asoceder mientres les primeres hores de la madrugada del 4 de xunu. A les 6 de la mañana, la operación dar por rematada y l'Exércitu daba en retirar de les cais los cuerpos de les víctimes mortales. Los cadabres fueron treslladaos al campusantu de Babaoshan, onde fueron encenraos ensin que se dexara nengún rexistru nin contabilización de los finaos. Nun se sabe cuántes persones perdieron la vida nel incidente. Les estimaciones varien dende 400 hasta más de 3000, según les fontes.

La represión violenta de les manifestaciones en Beixín punxo fin a la folada de protestes nel país y, mientres los años siguientes, condergaría al ostracismu internacional al réxime chinu, blancu de fuertes crítiques de la opinión pública internacional. Sía que non, el réxime evitara'l destín de los rexímenes d'Europa del Este y, recuperada la estabilidá política, el sector ideolóxica y económicamente más conservador, representáu por Li Peng y Chen Yun, defendió una marcha tras nes reformes económiques de tipu capitalista. Sicasí, Deng Xiaoping, anque acabara sofitando al sector conservador, siguía creyendo na necesidá de caltener y, entá ye más, acelerar el ritmu de reformes económiques. La so rocea nos conservadores paez ser la razón pola qu'escoyó como nuevu secretariu xeneral del Partíu y como socesor a un políticu pocu conocíu, Jiang Zemin, l'alcalde de Shanghai que llograra un fuerte desenvolvimientu económicu nesa ciudá mientres la última década, y que consiguiera caltener l'orde públicu en Shanghai mientres s'asocedíen les protestes en Beixín y otres ciudaes chines.

China ente 1989 y 1997 editar

Nos años darréu posteriores a 1989, la República Popular China hubo d'enfrentase a una situación d'aislamientu internacional y d'incertidume política. Mientres sufría les sanciones económiques causaes pol refugu internacional a la intervención armada na Plaza de Tian'anmen, los líderes víen con molición la cayida de los rexímenes del bloque socialista n'Europa. A la fin de 1991, la mesma Xunión Soviética se desintegraba nun ensame de nuevos Estaos qu'abandonaben la ideoloxía del comunismu. Inclusive la República Popular de Mongolia, territoriu antaño reivindicáu como chinu, abandonaba'l comunismu y convertíase na República de Mongolia.

Ante los acontecimientos que s'asocedíen nel mundu, la prioridá pal Partíu Comunista de China yera'l caltenimientu del orde y de la estabilidá política. Ente que dalgunos, encabezaos por Li Peng y Chen Yun, defendíen una paralización de les reformes económiques y una torna a un mayor control del Estáu sobre los medios de producción, Deng Xiaoping apostaba pola continuación de les reformes económiques como manera de recuperar la crecedera económica y sentar les bases d'una sociedá china próspera so una autoridá fuerte y estable.

La confirmación de que les reformes económiques yeren irreversibles producir en xineru de 1992, mientres la llamada "inspeición del sur" de Deng Xiaoping. Nuna visita que primeramente foi callada polos mesmos medios de comunicación chinos, al paecer pola sorpresa que provocó a munchos líderes del Partíu, que discrepaben de les idees económiques de Deng, el vieyu líder visitaba les ciudaes sureñes de Shenzhen y Guangdong, nel delta del ríu de les Perlles. Ésta yera la zona que más se benefició de l'apertura económica, y mientres la so visita, Deng pronunció discursos nos qu'afirmaba que'l desenvolvimientu económicu, dientro del modelu del "socialismu con carauterístiques chines", yera la máxima prioridá del Gobiernu. Les pallabres de Deng dexaben claro que'l procesu de reformes y apertura económica tenía de siguir ya intensificase. Unos díes dempués, repitía estes idees en Shanghai. El modelu de les zones económiques especiales, con rexímenes fiscales distintos al restu del país y nes que se favorecía la inversión estranxera, que s'aplicara nunes poques ciudaes del sur, como Shenzhen, estender a nueves ciudaes por tola mariña de China, y a la parte de Pudong en Shanghai. Deng reconocería como unu de los sos mayores errores el nun convertir a Shanghai en zona económica especial munchos años antes.

N'ochobre d'esi añu, celebrábase'l XIV Congresu Nacional del Partíu Comunista de China, nel que'l secretariu xeneral Jiang Zemin viose sofitáu como socesor de Deng y abogó pola profundización nes reformes económiques y pola construcción d'una "economía socialista de mercáu". El fechu de que China apostara claramente poles reformes económiques d'estilu capitalista y pola apertura de los sos mercaos a la inversión de capital estranxeru, mientres s'empezar a relaxar les sanciones económiques, dio llugar a una medría espectacular nes inversiones estranxeres y a una crecedera económica ensin precedentes, especialmente nes zones costeres del sureste. En 1992, el productu interior brutu del país crecía un 12%, en 1993 un 14%, y en 1994 de nuevu un 12%. La xestión de la economía taba dende 1992 so la responsabilidá de Zhu Rongji, políticu consideráu parte de la faición de Shanghai, como Jiang Zemin, y qu'años más tarde asocedería a Li Peng como primer ministru. En 1993, Jiang asumía los cargos de presidente de la República Popular y de presidente de la Comisión Militar Central, colo que consolidaba'l so ascensu al poder como socesor de Deng, que, yá bien vieyu y con dificultaes pa espresase, dexaba asina les riendes del país a la nueva xeneración de líderes reformistes en desterciu del sector conservador del Partíu.

China dempués de la muerte de Deng Xiaoping editar

 
El 1 de xunetu de 1997, Hong Kong convertir en rexón alministrativa especial de la República Popular China.

Víctima de la enfermedá de Parkinson y de la so avanzada edá, Deng Xiaoping finaba en Beixín el 19 de febreru de 1997, malapenes unos meses primero que se cumpliera unu de los sos grandes suaños, la restauración de la soberanía china sobre Ḥong Kong. El 1 de xunetu de 1997, según lo alcordao munchos años antes por Deng Xiaoping con Margaret Thatcher, la bandera británica se arriaba definitivamente en Hong Kong, que se convertía en rexón alministrativa especial de la República Popular China. Dos años dempués, el 20 d'avientu de 1999, Macáu, tres más de cuatro sieglos de presencia portuguesa, pasaba a ser la segunda rexón alministrativa especial.

Tantu en Hong Kong como en Macáu aplicaríase'l modelu d'alministración conocíu como "un país, dos sistemes", lema acuñáu por el mesmu Deng Xiaoping col que se designaba la convivencia de dos sistemes económicos distintos, el socialismu con carauterístiques chines de la China continental y el capitalismu mandáu polos europeos en Hong Kong y Macáu. L'oxetivu declaráu d'esti sistema yera ufiertalo tamién a Taiwán como una opción curiosa pa los ciudadanos de la isla pa la reunificación nacional. A pesar de los contactos mientres la década de 1990, Taiwán, la llamada "provincia rebalba", caltener so la soberanía de la República de China, nuna separación política que duraba yá cincuenta años, y que siguió hasta'l día de güei.

Tres la muerte de Deng Xiaoping y la recuperación de la soberanía sobre Hong Kong, la economía china siguía la so crecedera vertixinosa. Les duldes de qu'esta crecedera, amenaciáu por problemes como la creciente tasa d'inflación y la falta de competitividá de munches empreses públiques, pudiera caltenese, viéronse agravaes pola crisis financiera asiática de 1997. Anque la crisis empezó nel sureste asiáticu, los sos efeutos llueu afectaron a Corea del Sur, a Taiwán y a Hong Kong y estendiéronse los rumores sobre la inevitable depreciación de la moneda china, el renminbi. Sicasí, en contra de los pronósticos de la prensa económica estranxera, la solidez de la crecedera económica chinu, sofitáu nes polítiques diseñaes por Zhu Rongji, dexó a China evitar la depreciación de la so moneda y salir bien fortalecida de la crisis financiera qu'afaró al restu d'Asia Oriental.

Nel planu ideolóxicu, Jiang Zemin enunció la so teoría de la Triple Representatividá, según la cual el Partíu tenía de representar a les "fuercies granibles avanzaes", a la "cultura avanzada de China" y a "los intereses de la mayoría del pueblu". La importancia d'esta teoría, que foi promovida como parte del mancomún ideolóxicu del Partíu, al pie de los pensamientos de Mao Zedong y de Deng Xiaoping, anicia en que, per vegada primera, el Partíu Comunista abandona la idea de la llucha de clases, según la cual representaría a la clase de los llabradores y los trabayadores, y pasa a representar a cencielles los intereses económicos y de progresu del país. Ésta ye la interpretación más habitual y la xustificación de que'l Partíu Comunista, a partir de la dómina de Jiang Zemin, aceptara ente los sos miembros a representantes de la clase empresarial, como munchos homes de negocios de Hong Kong que na actualidá ocupen cargos nel Partíu. D'esta manera, nos últimos años del sieglu XX el sistema políticu chinu completaba una transición empecipiada na dómina de Deng Xiaoping pasando d'un modelu d'inspiración soviética a un modelu d'autoritarismu políticu combináu con capitalismu económicu similar al que s'aplicó en países asiáticos como Singapur o Malasia.

A principiu del sieglu XXI, confirmóse'l relevu xeneracional na cúpula de poder de la República Popular China. Ente los años 2002 y 2004, Jiang Zemin foi reemplazáu en tolos sos cargos pol so socesor Hu Jintao, l'actual presidente de la República Popular China, que consolidó asina la so posición a lo más líder chinu. Hu, al igual que l'actual primer ministru Wen Jiabao, pertenez a la cuarta xeneración de líderes comunistes chinos. Sol so lideralgu, la economía china siguió la so espansión. El productu interior brutu, escluyendo a Hong Kong y Macáu, degoló nos últimos años a potencies económiques como Italia, Francia, el Reinu Xuníu, Alemaña y Xapón, lo cual convirtió a la República Popular China na segunda mayor economía del mundu tres Estaos Xuníos. Mientres el mes de marzu de 2006, anuncióse que les reserves de divises estranxeres de la República Popular, inclusive descontando a Hong Kong y Macáu, convirtiérense yá nes más grandes del mundu per delantre de les de Xapón.

N'abril de 2012 la espulsión del conservador Bo Xilai, "unu de los líderes más influyentes y carismáticos de China", del Politburó del Partíu Comunista Chinu por causa de la presunta implicación de la so esposa nel asesinatu d'un home de negocios británicu (a quien supuestamente pidió ayuda pa sacar una gran suma de China) provoca la "peor crisis política que vivió'l país dende les protestes de Tiananmen en 1989 yá que la so cayida "facilitó'l camín a los reformistes, que s'apuesten cola ala conservadora los asientos nos máximos órganos del poder que se van anovar nel XVIII Congresu del PCCh a finales d'añu".[2]

China na actualidá editar

Pa 2017, tres la tensión na rexón poles pruebes realizaes per Corea del Norte, n'ochobre'l Ministeriu de Comerciu chinu, decretó'l zarru de toles compañíes norcoreanas nel país.[3]

Referencies editar

  1. 49 Myths about China, Marte Kjær Galtung, 2014
  2. José Reinoso, José (28 de mayu de 2012). La cayida de Bo solmena China. El País. http://internacional.elpais.com/internacional/2012/05/27/actualidad/1338128173_085638.html. 
  3. (en castellanu) empreses-norcoreanas-china-plazu-120-dias/ Beixín ordena'l zarru de les empreses norcoreanas en China nun plazu de 120 díes | Últimes Noticies. Últimes Noticies. 28 de setiembre de 2017. http://www.ultimasnoticias.com.ve/noticias/internacionales/pekin-ordena-zarru-les empreses-norcoreanas-china-plazu-120-dias/. Consultáu'l 28 de setiembre de 2017. 

Bibliografía editar

N'inglés
N'español
  • Li Zhisui: La vida privada del presidente Mao, Planeta, Barcelona, 1995 (ISBN 84-08-01406-4)

Bibliografía adicional editar

N'español
N'inglés
  • MacFarquhar, Roderick; Higginson, Francis Lee y Fairbank, John King (editores): The Cambridge History of China Volume 14, People's Republic Part 1 - The Emergence, Cambridge University Press, Cambridge, 1987 (ISBN 0-521-24336-X).
  • MacFarquhar, Roderick y Fairbank, John King (editores): The Cambridge History of China Volume 15, Revolutions Within the Chinese Revolution, 1966-82, Cambridge University Press, Cambridge, 1992 (ISBN 0-521-24337-8).
  • Chang, Jung y Halliday, John: Mao: The Unknown Story, Jonathan Cape, Londres, 2005 (ISBN 0-224-07126-2).
  • Yang, Benjamin: Deng. A political biography. Nueva York, 1998 (ISBN 1-56324-722-4).
  • Evans, Richard: Deng Xiaoping and the Making of Modern China. Nueva York, 1994 (ISBN 0-14-026747-6).
  • Han Suyin: Eldest Son. Zhou Enlai and the Making of Modern China, Pimlico, Londres, 1995 (ISBN 0-7126-7415-2).
  • Uhalley Jr, Stephen y Jin Qiu: The Lin Biao Incident: More Than Twenty Years Later, artículu en Pacific Affairs, Vol. 66, Non. 3 (Autumn, 1993) , páxs. 386-398.
  • Yao Mingle: The Conspiracy and Death of Mao's Heir, Collins, 1983, Londres.

Enllaces esternos editar