Historia de la Xunión Soviética

La historia de la Xunión Soviética empezó n'avientu de 1922 al suscribise'l Tratáu de la Unión ente les repúbliques socialistes soviétiques de Rusia, Bielorrusia, Ucrania y Transcaucasia (Xeorxa, Azerbaixán y Armenia) yá colos bolxeviques dirixendo los sóviets (conseyos) de cada nación y habiendo resultancia ganadores na Guerra Civil Rusa posterior a la Revolución d'Ochobre.

Historia de la Xunión Soviética
Artículu xenéricu
Historia de la Xunión Soviética
Artículos per cada periodu
Historia de la Rusia Soviética y la URSS (1917-1927)
Historia de la Xunión Soviética (1927-1953)
Historia de la Xunión Soviética (1953-1985)
Historia de la Xunión Soviética (1985-1991)

Rellacionaos
Historia militar de la Xunión Soviética
Historia económica de la Xunión Soviética

Primeros años editar

 
Perdes territoriales asumíes pola Xunión Soviética pol Tratáu de Brest-Litovsk.

Apenes consolidáu'l poder revolucionario, el Segundu Congresu de los Sóviets de Diputaos Obreros y Soldaos de toa Rusia designó'l Gobiernu de comisariu del pueblu comisarios del pueblu, el Conseyu de Comisarios del Pueblu o Sovnarkom, presidíu por Lenin. El problema de la paz con Alemaña motivó un primer enfrentamientu de Lenin cola «oposición d'izquierdes», que, confiada na estensión de la Revolución por Europa, preconizaba la reconversión de les hostilidaes con Alemaña nuna guerra revolucionaria. Prevaleció la posición de Lenin de paz inmediata, y el 3 de marzu de 1918 León Trotsky robló'l Tratáu de Brest-Litovsk. Rusia perdía Finlandia y parte de los sos territorios occidentales. La estabilización del frente esterior dexó a Trotsky, al mandu del Exércitu Coloráu, la desorganización de los intentos contrarrevolucionarios de les rexones perifériques, fomentaos poles potencies estranxeres.

Tres la derrota d'Alemaña, invadió los territorios vencíos enantes y denunció el Tratáu de Brest-Litovsk, pero los países aliaos reaccionaron con una medría de l'ayuda contrarrevolucionaria, y tropes cheques, turques y britániques collaboraron colos rusos blancos y los cosacos nos propósitos de la restauración monárquica.

En 1920 el Gobiernu de Moscú, Sovnarkom, reconoció la independencia d'Estonia, Lituania, Letonia y Finlandia, y tuvo de vencer parte de Bielorrusia y Ucraína a Polonia. Ante la imposibilidá d'una derrota bélica del réxime soviéticu, los países capitalistes decidieron establecer un cercu sanitariu» que paralizara l'espardimientu revolucionariu. La situación de la guerra civil y l'esmantelamientu de la industria provocaron les midíes económiques del «comunismu de guerra» (estatización de les empreses y del comerciu interior y esterior), xenerando una cayida estrueldosa de la producción agrícola. Pa recuperar la economía, Lenin procuró correxir los desaxustes y desaniciar el descontentu llabrador por aciu la NEP (Nueva Política Económica, marzu de 1921), que dexaba transitoriamente el caltenimientu de formes económiques de ciertu tipu capitalista.

Dempués del VII Congresu del Partíu Obreru Socialdemócrata de Rusia en 1918, nel que'l Partíu Obreru Socialdemócrata de Rusia (bolxevique) adoptó la denominación de Partíu Comunista Rusu (bolxevique) (PCRb), los socialrevolucionarios y mencheviques fueron espulsaos de les organizaciones oficiales y se instituyó un ríxidu centralismu na organización del Partíu y na alministración del país. Simultáneamente, una completa autonomía llingüística y cultural foi alcordada a les rexones estremaes.

Pero la desapaición de diverxencies polítiques esteriores nun evitó la esistencia de distintos enclinos dientro del Partíu. Enriaes primeramente por Lenin, apinar nel momentu de la so socesión (1924).

Stalin y Trotsky editar

La oposición Stalin-Trotsky, que trescendía un conflictu personal pa reflexar dos concepciones distintes del desenvolvimientu del socialismu, resolver en favor de Stalin, col sofitu de Zinóviev y Kámenev. Marxináu Trotsky (xineru de 1925) la «edificación del socialismu nun solu país» dirixida por Stalin riquió la eliminación d'oponentes d'esquierda y derecha, y l'esistencia nel Komintern d'una estratexa internacional que fixera coincidir los intereses del movimientu comunista colos de la Xunión Soviética. En siendo ganada la so postura, Trotsky debió exiliase en Méxicu, hasta ser asesináu en 1940 pol axente hispanosoviético Ramón Mercader.[1]

La industrialización del Estáu editar

En 1928, ante l'evidente estancamientu de la NEP, la hostilidá de Polonia y el riesgu de guerra con Gran Bretaña,[2] Stalin estableció'l Gosplán (Comisión de Planificación Xeneral del Estáu), un órganu estatal responsable de dirixir la economía socialista escontra la industrialización acelerada. N'abril de 1929, el Gosplán llanzó dos proyeutos conxuntos qu'empezaron el procesu de industrialización del Estáu. Basándose en planes previos de Trotsky, el Gosplán ellaboró'l primera Plan Quinquenal o Piatiletka (1928-32), que introdució una rigorosa planificación que dio preferencia a la industria pesao sobre los bienes de consumu. L'Estáu nacionalizó la mayor parte d'empreses, poniendo en marcha un estensu programa pa llograr una rápida industrialización, ente que na agricultura producióse la coleutivización forzosa de la tierra.

 
Stalin en 1942.

El país pasó de ser una sociedá agraria a una industrializada nun tiempu relativamente curtiu, pero al empar produciéronse penuries económiques. La coleutivización foi altamente refugada polos kuláks mientres l'Estáu apoderar de les colleches, particularmente n'Ucraína onde se provocó'l xenocidiu denomináu Holodomor, coles mires d'evitar que los llabradores retener illegalmente. Esti conflictu económicu derivó nuna represión estatal sistemática na cual envalórase que morrieron dellos millones de kuláks, tantu n'enfrentamientos armaos como nel GULAG. Pese de la fuerte oposición, para 1936 cerca del 90% de l'agricultura taba colectivizada, lo cual condució a una cayida catastrófica na productividá ganadera, que nun recuperó'l nivel del NEP hasta 1940.

La producción de fierro coláu, necesariu pal desenvolvimientu de la infraestructura industrial non esistente, xubió de 3,3 a 10 millones de tonelaes añales. El carbón xubió exitosamente de 35,4 a 75 millones de tonelaes, y la producción del fierro aumentó de 5,7 a 19 millones de tonelaes. Basáu llargamente nestes cifres, el Plan Quinquenal fuera cumplíu nun 93,7%, ente que les partes dedicaes a la industria pesao fueron cumplíes nun 108%. Stalin declaró'l plan como un ésitu pal Comité Central (avientu de 1932).

La emulación socialista qu'acompañó los llogros económicos nun tuvo exenta del cultu a la personalidá de Stalin—que los sos escesos fueron denunciaos más tarde— y de una brutal violencia escontra toa oposición a los planes del réxime. La oposición nel interior del Partíu consideróse rellacionada coles clases indóciles y contraries al socialismu. Acusaos de supuestos contactos con emigraos trotskistes y espíes estranxeros, importantes figures del Partíu (Zinóviev, Kámenev, Bujarin, Rýkov, Yagoda) fueron xulgaos nos denominaos «procesos de Moscú» (1936, 1938 y 1939) y executaos. Les «purgues» contra la oposición remataron, amás, cola eliminación de casi 30.000 oficiales del Exércitu Coloráu.

L'aceleración del rearmamientu, motivada por la creciente agresividá del réxime de Hitler, condicionó la programación del segundu Plan Quinquenal (1933-38). Simultáneamente, la prevención d'un alcuerdu ente Alemaña y les potencies occidentales frente a la URSS obligó a Stalin a una política conciliadora escontra les democracies burgueses (manifestada na so actitú mientres la guerra d'España y na creación de los Frentes Populares) y escontra l'Alemaña nazi (Pactu xermanu-soviéticu de non-agresión de 1939).

A partir d'esti momentu, la URSS llogró un desenvolvimientu industrial y económico a tiempu pa la Segunda Guerra Mundial, el principal pagu que llogró con felicidá industrialización a estazón.

L'Exércitu Coloráu y l'entamu de la Segunda Guerra Mundial editar

 
Firma del Pactu xermanu-soviéticu de non agresión (Pactu Mólotov-Ribbentrop).

La guerra contra Polonia y Finlandia, complementáu col fusilamiento o exiliu de muncha de la xerarquía del Exércitu Coloráu nes purgues polítiques (como'l casu del mariscal Tukhachevski), dexaron la defensa nacional nun tarrecible estáu. Esto foi detectáu por Hitler; sicasí, nin él nin Stalin deseyaben un enfrentamientu inmediatu. D'ellí que la Xunión Soviética y l'Alemaña nazi roblaren el Pactu Mólotov-Ribbentrop el 23 d'agostu de 1939. A la selmana de la firma del Pactu, el 1 de setiembre de 1939, Alemaña nazi empecipiaba la Segunda Guerra Mundial por aciu la invasión de Polonia pel oeste, el 17 de setiembre la Xunión Soviética invadía Polonia dende l'este, acordies con el Protocolu Adicional secretu de dichu Apauto.

Hitler prefirió fundir el Frente Occidental primero qu'atacar a la Xunión Soviética pa evitar una guerra en dos frentes simultáneos. Stalin, pela so parte, tenía que poner a puntu al Exércitu Coloráu por aciu la lleva forzosa y la medría de material bélico, lo que riquía un periodu relativamente llargu.

Amás, l'alianza cola Alemaña nazi dio-y a la Xunión Soviética vía llibre pa retomar tierres, dalgunes de les cualos pertenecieren nel pasáu al Imperiu rusu -parte de Polonia, Estonia, Letonia, Lituania, Finlandia y Besarabia-, siendo dichu repartida roblada nos protocolos secretos del Tratáu Alemán-Soviéticu d'Amistá, Cooperación y Demarcación. Arriendes de la Guerra d'Iviernu la URSS foi espulsada de la Sociedá de Naciones el 14 d'avientu de 1939.

La Gran Guerra Patria editar

Al producise la invasión del exércitu alemán, ensin previa alvertencia, el 22 de xunu de 1941[3] quedó abiertu'l Frente Oriental. El gobiernu fomentó una esaltación del patriotismu soviéticu (particularmente el rusu), al ver llegar la guerra hasta les puertes de les principales ciudaes soviétiques, Moscú, Leningráu y Stalingráu.

El Exércitu Coloráu, sofitáu en xunto pola población civil, llogró detener la meyora alemana. Cola victoria sobre la ocupación alemana en Stalingráu en 1943, la moral del Exércitu soviéticu llevantóse; más tarde, Minsk y Kursk tamién fueron lliberaes. Tres la ofensiva soviética, llogróse la espulsión y derrota de les fuercies fascistes y la posterior captura de Berlín n'abril de 1945.

Los resultaos de la guerra fueron desastrosos en perdes humanes y materiales. De fechu la URSS foi'l país que perdió más homes mientres la Segunda Guerra Mundial (27 millones aproximao). De los cualos 8.668.400 fueron soldaos. Sicasí, ganóse políticamente (la URSS se anexonó unos 500.000 km² de territoriu y exerció dominiu políticu nes naciones lliberaes de los nazis, no qu'agora sería la so esfera d'influencia direuta).

La nueva rellación colos Gobiernos aliaos —que na Conferencia de Teḥrán (payares de 1943) y en Potsdam (xunetu de 1945) concedieron una «zona d'influencia política» a la URSS— aconseyó a Stalin la disolución del Komintern (mayu de 1943). El calter socialista de los rexímenes que fueron estableciéndose al rematar la guerra n'Europa Oriental acabó col aislacionismo políticu-xeográficu de la URSS.

La nueva molición de les potencies occidentales foi espuesta na «doctrina Truman» del 12 d'abril de 1947, que preconizó la necesidá de frenar la espansión soviética», empecipiando asina la llamada «Guerra Fría»...

La Guerra Fría editar

 
Nikita Khrushchov (derecha) acuñó la doctrina de la coesistencia pacífica» col bloque occidental. Nesta semeya, entrevistar col presidente d'Estaos Xuníos John Kennedy.

Stalin reaccionó instituyendo n'ochobre del mesmu añu'l Kominform. La rotura de rellaciones con Yugoslavia (1948) viose permediada pol trunfu de la Revolución china (1949), qu'estendió al Oriente asiáticu la influencia soviética.

La canonización oficial de les teoríes de Lysenko (lysenkoísmo) simbolizó la presencia de ciertu dogmatismu cultural, pero nun se repitieron les depuraciones de los años 1930.

El cuartu y el quintu Plan Quinquenal siguieron dando prioridá a la industria pesao y a les grandes obres d'infraestructura. El desenvolvimientu económicu dexó a la URSS convertise en potencia nuclear (25 de setiembre de 1949), lo qu'acabó col monopoliu nuclear estauxunidense.

Tres la muerte de Stalin (5 de marzu de 1953), una reorganización inmediata del Partíu y del Gobiernu dexó la reprobación de los abusos autoritarios y l'eliminación de les personalidaes más comprometíes col cultu a la personalidá de Stalin. Beria foi fusiláu. Paralelamente anuncióse nel Sóviet Supremu un aumentu na producción de bienes de consumu y escayó la tensión internacional col armisticiu de la Guerra de Corea (xunetu de 1953).

Los países so influencia soviética roblaron en 1955 el Pactu de Varsovia, tamién llamáu Tratáu d'Amistá, Collaboración y Asistencia Mutua. La Xunión Soviética tamién contribuyó a la reconstrucción europea, neutralizando al Plan Marshall d'Estaos Xuníos cola creación del COMECON.

Gueorgui Malenkov, qu'asocediera a Stalin, foi depuestu de les sos funciones en febreru d'esi mesmu añu. Nikita Khrushchov como primer secretariu del Partíu y Nikolái Bulganin como xefe de Gobiernu impunxeron un nuevu desenvolvimientu a la política soviética. El 2 de xunu de 1955 anuncióse una declaración d'amistá recíproca ente Yugoslavia y la URSS y unos meses más tarde eslleióse'l Kominform.

La llectura del llamáu discursu secretu de Khrushchov ante'l XX Congresu del PCUS (25 de febreru de 1956) sobre los errores y crímenes de Stalin dio calter públicu a les midíes de desestalinización. La esplosión de la bomba d'hidróxenu concedió más poder de persuasión a la Xunión Soviética, que mientres la crisis de la Canal de Suez de payares de 1956 pudo invalidar les maniobres colonialistes de los Gobiernos de Gran Bretaña y de Francia. Sicasí, los progresos de la desestalinización nun se realizaron ensin graves desaxustes, y los sucesos de Polonia d'ochobre de 1956 y d'Hungría de payares del mesmu añu provocaron la intervención del Exércitu soviéticu, que remataron con 25-50.000 rebeldes húngaros y 7.000 soviéticos muertos. En 1957 la URSS empecipió una espectacular serie de llogros espaciales, col llanzamientu del primer satélite artificial —el Spútnik I—, que diera entamu a la carrera espacial contra los Estaos Xuníos.

En marzu de 1958 Khrushchov, dempués d'alloñar al «Grupu Anti-Partíu» (Mólotov, Malenkov, Kaganóvich), convertir en xefe de Gobiernu. Les sos principales reformes económiques afectaron a l'agricultura, pero'l derrompimientu de les tierres vírxenes del Kazakstán y la descentralización agrícola nun respondieron a les esperances concebíes. Mientres los XXI y XXII Congresos del PCUS (1959 y 1961 anováronse les crítiques contra Stalin y la rehabilitación de les víctimes del estalinismu, lliberando a millones de prisioneros políticos (la población del Gulag baxó de 13 millones en 1953 a 5 millones en 1956-57). En 1961 diose otra gran meyora na carrera espacial», cuando la cosmonauta Yuri Gagarin convertir nel primer ser humanu en ser unviáu al espaciu.

Per otra parte, la política de «coesistencia pacífica» dexaba l'amenorgamientu de los gastos militares y asitiar nun primer planu la competición económica colos países capitalistes. L'actitú crítica de los rexímenes chinu y albanés escontra les posiciones internacionales de la URSS apinóse dempués de la retirada de los proyeutiles balísticos establecíos en Cuba (ochobre de 1962) y del Tratáu de Moscú (xunetu de 1963).

Brézhnev y l'estancamientu editar

 
Leonid Brézhnev, líder ensin nueves idees pa dinamizar el réxime comunista, ye acusáu de ser unu de los causantes del colapsu de la URSS.

La sustitución de Khrushchov (ochobre de 1964) por un triunviratu formáu por Leonid Brézhnev, primer secretariu del Partíu, Kosyguin, xefe de Gobiernu y Podgorni, presidente del Presídium del Sóviet Supremu, en sustitución de Mikoyán (avientu de 1965), nun torgar l'acentuación del conflictu ideolóxicu con China.

Nel XXIII Congresu del PCUS (marzu-abril de 1966), que rexistró l'ausencia de les representaciones de China y Albania, Brézhnev reconoció'l fracasu parcial del Plan Septenal 1959-65 y pal octavu Plan Quinquenal (1966-70) fueron adoptaes les midíes propuestes por Liberman, empobinaes a tresformar les unidaes de producción en verdaderes empreses sometíes ya impulsaes poles lleis del mercáu y los precios.

Per otra parte, dempués de condergar la política imperialista d'Estaos Xuníos y de proclamar el so sofitu a Vietnam del Norte y al mandu de Lliberación Nacional de Vietnam del Sur (Vietcong), Brézhnev pronuncióse a favor d'un programa de desarme mundial y de un pactu de non agresión cola OTAN. La diplomacia soviética llogró un notable ésitu na so mediación nel conflictu Indo-Pakistaní d'agostu de 1965, que condució a los alcuerdos de Tashkent (xineru de 1966). N'abril d'esi añu, Leonid Brézhnev consolidó la so posición al ser reelixíu secretariu xeneral del Partíu. La busca de la distensión, oxetivu escorríu pola suxerencia soviética de disolución de la OTAN y del Pactu de Varsovia (mayu de 1966), foi'l factor dominante de la política esterior soviética. Al españar la Guerra de los Seis Díes (xunu de 1967), el Gobiernu soviéticu rompió les sos rellaciones con Israel y sofitó decididamente a los países árabes.

Los intentos del Partíu Comunista de Checoslovaquia de democratizar el réxime, convirtiéndolo nun socialismu con cara humana nel intre de la llamada Primavera de Praga, fueron abruptamente cortaos pola invasión del Pactu de Varsovia a Checoslovaquia (agostu de 1968); la ocupación militar foi llegalizada por un tratu ente la URSS y Checoslovaquia (mayu de 1970). La ratificación del Tratáu d'Amistá rumanu-soviéticu (payares de 1970) evitó que les discrepancies ente dambos Estaos llegaren al conflictu; per otra parte, la entrevista Brézhnev-Tito (setiembre de 1971) saldó parcialmente'l capítulu de desaveniencias con Yugoslavia.

L'aumentu de la influencia soviética en Iberoamérica condució al establecimientu de rellaciones con Perú (febreru de 1969), Bolivia (avientu de 1969) y Venezuela (febreru de 1970), a la firma d'un tratáu comercial con Perú (febreru de 1970) y a la concesión d'un creitu a Uruguái (marzu de 1969).

La firma del Pactu xermanu-soviéticu de non agresión d'agostu de 1970 contribuyó a consolidar el statu quo européu. L'antagonismu soviético-chinu pasó de les disputes ideolóxiques a los conflictos armaos fronterizos (marzu de 1969), que nun se resolvieron, y de forma parcial, hasta l'alcuerdu comercial de payares de 1970.

Nel interior, a los desaxustes provocaos pola nuevu orientación económica y a la esclerosis del aparatu burocráticu dirixente vieno xunise la oposición de nucleos intelectuales. Les llendes del lliberalismu» postestalinista, evidenciados pol arrestu de los escritores Daniel y Siniavski (el procesu de Siniavski–Daniel, 1965), volvieron manifestase cola espulsión del premiu Nobel de Lliteratura 1970 Aleksandr Solzhenitsyn de la Unión d'Escritores Soviéticos (payares de 1969) y la so consiguiente espulsión de la URSS. Nos años posteriores, una vegada enriada la crisis interna del campu socialista tres les sustituciones de Gomułka por Gierek en Polonia, y de Walter Ulbricht por Honecker na República Democrática Alemana, la política soviética carauterizar por una ofensiva diplomática, sofitada na Ostpolitik de Willy Brandt na República Federal Alemana, que'l so principal oxetivu yera la futura convocatoria d'una Conferencia Europea de Seguridá. Nel Oriente Mediu siguió la penetración soviética nos países árabes: alcuerdu militar y políticu de 15 años de duración con Exiptu (mayu de 1971), alcuerdos comerciales con Siria (febreru de 1972), Libia (marzu de 1972) ya Iraq (abril de 1972). Namái la retirada del embaxador de Sudán na URSS (agostu de 1971), y principalmente la espulsión de los conseyeros militares soviéticos n'Exiptu (xunetu de 1972) punxeron en peligru la influencia de la Xunión Soviética nesa rexón del Tercer Mundu.

La URSS sofitó al Vietcong y a Vietnam del Norte, pero siguió la so política de coesistencia y entendimientu con Estaos Xuníos (conferencies sobre'l desarme; visita de Richard Nixon a Moscú en 1972; alcuerdu de collaboración espacial, n'agostu de 1972; visites de Brézhnev a Estaos Xuníos en xunu de 1973 y de Nixon a Moscú en xunetu de 1974, cola firma d'un nuevu alcuerdu de cooperación económica y otru sobre prohibición d'ensayos nucleares soterraños) y colos otros países occidentales. Per otru llau, la visita de Tito a Moscú (xunu de 1972) consolidó la reconciliación ente los dos países y el so alcuerdu alrodiu de los problemes de Vietnam y del Mediu Oriente y de la Conferencia sobre la Paz y la Seguridá n'Europa, promovida pola URSS. Nel interior, el periodu anterior a 1970 carauterizar pola relativa amplitú de los conflictos plantegaos polos intelectuales soviéticos disidentes con resonancia internacional en dellos casos, como asocedió, por casu, con Sájarov y Solzhenitsyn. Tamién se produció un recrudecimiento del problema de la minoría xudía deseosa d'emigrar a Israel, sobre'l cual llegóse a un alcuerdu URSS-Estaos Xuníos en payares de 1974, y apináronse dellos conflictos relixosos, como'l plantegáu pola población católica en Lituania (mayu de 1972), o nacionalistes (reorganización del Partíu y los órganos de Gobiernu n'Ucraína en xunu de 1972). En febreru de 1976 celebróse'l XXV Congresu del PCUS, que confirmó y reforzó la hexemonía de Brézhnev; ésta afitóse entá más al cesar Podgorni como presidente del Presídium del Sóviet Supremu (mayu de 1977) y asumir esti cargu Brézhnev.

Per otru llau, n'ochobre de 1977, en coincidencia col sesentenu aniversariu de la Revolución bolxevique, foi promulgada y entró a valir una nueva Constitución, na que se daba por realizada y superada la etapa de la «dictadura del proletariáu» na URSS y reafitábase el papel dirixente máximu del PCUS na sociedá soviética. N'ochobre de 1980 Kosyguin dimitió y Tíjonov convertir nel nuevu primer ministru de la URSS. La intervención soviética n'Afganistán (avientu de 1979) provocó'l desenvolvimientu d'una nueva etapa de tensión na Guerra Fría ente los dos superpotencies, que s'apinó cola instalación de nueves bases de misiles n'Europa. Nel interior, la URSS enfoscó la so represión contra los disidentes y encaró una grave crisis económica mientres 1980.

Los conservadores: Andrópov y Chernenko editar

A la muerte de Brézhnev (payares de 1982), Yuri Andrópov, xefe de la policía secreta soviética (KGB) de 1967 a 1982, foi nomáu secretariu xeneral del PCUS (payares de 1982), y designáu xefe d'Estáu en xunu de 1983. Andrópov propúnxose introducir cambeos radicales na economía primero que, a finales de 1985, empezara un nuevu Plan Quinquenal. Pa ello tenía que modificar la composición de les estructures de poder, lo cual consiguió parcialmente, sobremanera cola inclusión nel Politburó de dirixentes de menos de 50 años. Sicasí, nin la grave crisis carecida pel país nin la ofensiva contra'l burocratismo y la corrupción llograron camudar daqué nel funcionamientu d'un sistema cada vez más dependiente de la economía militar.

No internacional, el curtiu periodu de gobiernu de Andrópov carauterizar pol fracasu de la estratexa dispuesta pa torgar la instalación de los primeres «euromisiles» n'Europa Occidental (payares de 1983), lo que provocó la inmediata retirada soviética de les negociaciones de Xinebra sobre los euromisiles.

A la muerte de Andrópov (9 de febreru de 1984) asocedió-y Konstantín Chernenko, continuador de la política de Brézhnev, de quien foi la so «delfín». Mientres el so gobiernu, que tamién foi curtiu, operóse una vuelta al burocratismo paralizante y enfoscóse l'antisemitismu y la represión contra los intelectuales disidentes.

Nel esterior, el Kremlin oponer a la participación soviética nos Xuegos Olímpicos de Los Angeles nel branu de 1984, a la visita de Honecker a la República Federal Alemana, a axustar con Washington y a toa posibilidá de compromisu nel conflictu d'Afganistán. Esta política aislacionista esperimentó un xiru tres la visita del ministru de Rellaciones Esteriores soviéticu, Andréi Gromyko, a Estaos Xuníos, onde s'entrevistó col presidente Ronald Reagan (setiembre de 1984), y la del vizprimer ministru, Iván Arjípov, a China (avientu de 1984). L'anunciu del presidente Reagan, tres la so reelección en payares de 1984, de desenvolver el nuevu programa militar denomináu Iniciativa de Defensa Estratéxica (SDI), conocíu como la guerra de les galaxes, determinó a la URSS a volver a la mesa de negociaciones en Xinebra sobre'l control d'armamentos (12 de marzu de 1985).

Yá enfermu dende antes d'asoceder a Yuri Andrópov, Chernenko finalmente morrió'l 11 de marzu de 1985.

Mikhaíl Gorbachov: Los intentos de reforma y el colapsu de la URSS editar

 
El presidente Reagan y el secretariu xeneral del PCUS Gorbachov nel primer cume de Xinebra (1985).

Asoceder Mikhaíl Gorbachov, el miembru más nuevu (52 años) del Politburó. En política interior Gorbachov acometió una serie de reformes, definíes por cuatro pallabres claves: glásnost (apertura, tresparencia), democratizatsiya (democratización), uskorenie (desenvolvimientu económicu) y perestroika (reestructuración). Unu de los primeros frutos de la nueva política foi'l fin del destierru d'Andréi Sájarov (avientu de 1986), al que siguieron una amnistía que lliberó a tolos presu de conciencia presos de conciencia (febreru de 1987) y la rehabilitación de les víctimes de les purgues de Stalin (N. Bujarin, ente otros).

Nel terrén internacional Gorbachov empecipió conversaciones sobre'l desarme col presidente d'Estaos Xuníos Reagan (payares de 1985), que remataron cola firma d'un alcuerdu pa esaniciar los misiles nucleares d'algame entemediu aparcaos n'Europa (avientu de 1987). La XIX Conferencia del PCUS (xunetu de 1988) aprobó un programa de reformes polítiques que s'afiguró en delles enmiendes a la Constitución (avientu de 1988) y na eleición, per primer vegada con candidatures múltiples, d'un Congresu de los Diputaos del Pueblu, máximu órganu soberanu (26 de marzu de 1989). Los resultaos eleutorales punxeron de manifiestu la radicalización popular y la irreversible perda d'autoridá del PCUS.

La violencia interétnica fíxose reinal n'Armenia y Azerbaixán, por causa d'apostar sobre la rexón de Nagorno Karabakh y enfoscóse en Xeorxa por causa de la intervención del Exércitu en contra de los manifestantes en Tblisi (abril de 1989). El baturiciu nacionalista desaguó nuna crisis d'Estáu cuando Lituania proclamó la independencia (11 de marzu de 1990), decisión suspendida en xunu ante'l bloquéu económicu decretáu per Moscú.

Tres la cayida del muriu de Berlín y la cayida de los rexímenes comunistes na Europa Oriental, Gorbachov llanzó una nueva ofensiva reformista. El Congresu de los Diputaos del Pueblu votó otra reforma constitucional qu'abolió'l monopoliu políticu del PCUS, instauró un sistema presidencialista y escoyó al propiu Gorbachov pal nuevu cargu de Presidente de la URSS (15 de marzu de 1990). Les eleiciones republicanu y local (febreru-mayu) constituyeron un ésitu pa los radicales; Borís Yeltsin foi escoyíu Presidente de la República Socialista Federativa Soviética de Rusia (RSFSR).

El XXVIII Congresu del PCUS (xunetu de 1990), que reelixó a Gorbachov como secretariu xeneral, nun pudo torgar que Yeltsin y otros dirixentes radicales abandonaren el Partíu. Pa faer frente a la crisis nacional, Gorbachov propunxo un nuevu Tratáu de la Unión, que foi aprobáu pol Congresu de los Diputaos del Pueblu y ratificáu en referéndum (17 de marzu de 1991) en nueve de los quince Repúbliques de la URSS, mientres los trés Repúbliques báltiques, Letonia, Lituania y Estonia, mientres la llamada Revolución Cantada, entamaben consultes eleutorales nos sos territorios respeutivos pa reafitar la so voluntá d'independencia. El tratáu soviéticu-estauxunidense p'amenorgar les armes nucleares estratéxiques (START), robláu en Moscú por cuenta de la visita del presidente George H. W. Bush (31 de xunetu de 1991), agravó les tensiones nel aparatu del PCUS y nel complexu militar-industrial.

El 18 d'agostu, cuando s'atopaba de vacaciones en Crimea, el Presidente de la URSS Mikhaíl Gorbachov foi confináu na so residencia y declaráu «incapaz d'asumir les sos funciones por motivos de salú», nun intentu de golpe d'Estáu na Xunión Soviética entamáu polos conservadores del aparatu, el KGB y dellos xefes militares. Guennadi Yanáyev, vicepresidente de la URSS, asumió interinamente la presidencia, y una direición colexada compuesta per ocho persones decretó l'estáu d'urxencia, restableció la censura y publicó una proclama xustificando'l golpe. La resistencia foi encabezada dende'l primer momentu pol Presidente de la RSFS de Rusia Borís Yeltsin, quien, dende'l Parllamentu de Rusia, llamó a la desobediencia civil y a la fuelga xeneral. La creciente oposición popular en Moscú y Leningráu, el refugu internacional y la defección de delles unidaes militares, que pasaron a obedecer a Yeltsin, estremaron y paralizaron a los golpistes. El golpe quedó albortáu'l 21 d'agostu, cuando los miembros del Comité del Estáu esvalixáronse antes de ser deteníos. Gorbachov, lliberáu, tornó a Moscú y sofitó y aguiyó decididamente los cambeos radicales que la nueva situación riquía.

Les actividaes del PCUS fueron proscrites pol Tribunal Supremu (29 d'agostu), eslleiéronse los órganos del poder central y abrióse un nuevu periodu constituyente. El 6 de setiembre de 1991 el Conseyu d'Estáu reconoció la independencia d'Estonia, Letonia y Lituania. Nos meses siguientes, les socesives proclamaciones d'independencia de les Repúbliques y el colapsu económicu aceleraron la perda d'autoridá política de Gorbachov, que fracasó nel intentu de concluyir el tratáu que tenía de dar llugar a una Unión d'Estaos Soberanos pa sustituyir a l'antigua organización del Estáu.

El 8 d'avientu de 1991, los representantes de los trés Repúbliques eslaves —RSFS de Rusia, RSS de Bielorrusia y RSS d'Ucraína— roblaron el Tratáu de Belavezha que supunxo la disolución de la Xunión Soviética, constituyéndose la Comunidá d'Estaos Independientes (CEI), abierta al restu de les Repúbliques. La firma del Tratáu foi comunicada per teléfonu al Presidente de la Xunión Soviética Mikhaíl Gorbachov pol presidente de la RSS de Bielorrusia Stanislav Shushkiévich.[4][5][6][7] Gorbachov presentó la dimisión el 25 d'avientu de 1991, y la Federación de Rusia asumió nel terrén internacional los compromisos y la representación del desapaecíu Estáu. Toles Repúbliques de la URSS fueron reconocíes internacionalmente como Estaos independientes.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Práutica política y determinación histórica Stalin y Trotsky na memoria histórica» (castellanu). Universidá Nacional. Heredia. Costa Rica.. Consultáu'l 13 de xunu de 2015.
  2. Haslam, Jonathan: Stalin and the German Invasion of Russian 1941: A Failure of Reasons of State?, International Affairs, Vol. 76:1 ( 2000)
  3. Zubok, Vladislav M. (2008) Un imperiu fallíu La Xunión Soviética mientres la Guerra Fría. Barcelona: Crítica. ISBN 978-84-8432-756-1.
  4. Entrevista de Mikhaíl Gorbachov al periódicu LA REPUBBLICA. 12.03.2016
  5. Entrevista del ex-presidente de Bielorrusia Stanislav Shushkiévich. 20.08.2012 (en rusu)
  6. Steele, Jonathan. Eternal Russia: Yeltsin, Gorbachev, and the Mirage of Democracy. Harvard University Press, 1998, p. 228. ISBN 9780674268388
  7. Entrevista del ex-presidente de Bielorrusia Stanislav Shushkiévich. 08.12.2016 (en rusu)

Enllaces esternos editar