Historia de la ciencia

Historia de la ciencia, y de la téunica o de la ciencia y la teunoloxía son denominaciones de la disciplina qu'estudia'l desenvolvimientu históricu de la ciencia y la téunica o teunoloxía, según la interrellación que tuvieron ente sigo y col restu de los aspeutos de la cultura (la economía, la sociedá, la política, la relixón, la ideoloxía, etc.).

El llaboratoriu de Strand House, por Kate Chandler-Thomson, 1917.
El primer pasu del Gran Trabayu o El llaboratoriu del alquimista,[1] ilustración de Hans Vredeman de Vries pa Amphitheatrum sapientiae aeternae de Heinrich Khunrath,[2] 1591.
Un magister de dómina escolástica, con toga universitaria, oldeando testos nun scriptorium d'una biblioteca medieval. Ilustración de la Concordia Discordatium Canonum, sieglu XIV.
Sarcófagu romanu del sieglu III que representa parte del mitu de Prometeo. Ye l'héroe griegu que representa la capacidá téunica del home (techné en griegu o ars en llatín), según los sos peligros (ye castigáu por robar el fueu de Zeus). Al pie de él apaecen les moiras (personificaciones del destín humanu) y dellos dioses, como Atenea, la diosa de la sabiduría o de la ciencia (episteme en griegu o scientia en llatín), y Hermes, el dios de los comerciantes, los viaxeros y los lladrones.[3]

L'analís históricu de la ciencia y la teunoloxía recurre a los conteníos y a la metodoloxía de les distintes subdivisiones de la historia, tantu temátiques (historia de les idees, historia cultural, historia social, historia económica) como temporales y espaciales.

Teoríes y socioloxía[4][5] editar

Los primeros problemes de la disciplina son la definición de qué seya la ciencia (un problema non historiográficu, sinón epistemolóxicu, de filosofía o socioloxía de la ciencia), la so identificación o non cola ciencia moderna surdida de la revolución científica (un cuerpu de conocencia empírica y teóricu, producíu por una comunidá global d'investigadores (la comunidá científica) que faen usu de téuniques específiques y reproducibles pa reparar y esplicar los fenómenos de la naturaleza) y cuálos seríen los sos oxetivos (la pura conocencia, el autoconocimiento, o l'aplicación a finalidaes práutiques qu'ameyoren la vida humana -ciencia pura o ciencia aplicada-). Bona parte del estudiu de la historia de la ciencia dedicóse a la historia del métodu científicu, cola ayudasobremanera, de la socioloxía de la ciencia que, estudiando les condiciones sociales en que tien llugar el trabayu concretu de los científicos, reconstrúi la forma en que se "produz" y "constrúi" el conocencia científica.

A más cómo, menos por qué ... ye l'aforismu ... que, al mio entender, resume meyor el pensamientu científicu. Preguntar poles causes ye siempres una entruga d'emerxencia, porque causes puede haber bien de. Sicasí, preguntar pol cómo ye investigar el procesu.

A partir de que, dende'l primer terciu del sieglu XX, la mesma ciencia dexara de ser determinista (demoniu de Laplace)[7] y fixérase probabilística y consciente de los sos propios llendes (principiu d'incertidume o rellación d'indetermín de Heisenberg, teoremas de incompletitud de Gödel y otres espresiones d'impredecibilidad. La pallabra impredictibilidad, non recoyida nel DRAE, tien abondo usu na bibliografía (inclusive mayor que la forma que sí se recueye nel DRAE). N'inglés, la forma avezada ye unpredictability. Na Wikipedia n'inglés l'enllaz correspondiente redirixe al términu positivu, en:predictability ("predecibilidad"), esistiendo tamién en:Predictable process ("procesu predecible"); fonte citada nesi artículu: van Zanten, Harry (November 8, 2004). "An Introduction to Stochastic Processes in Continuous Time". Ver tamién procesu estocástico y teoría de la probabilidá.</ref> impredicatividad[8] y indecidibilidad en ciencia) y de la influencia decisiva del observador na observación; camudó tamién la perspeutiva sobre la teoría y la historia de la ciencia.

A mediaos del sieglu XX, trés filosofía de la ciencia filósofos de la ciencia presentaron tres opciones distintes na considerancia de la naturaleza progresiva o non de la conocencia científica y la so forma histórica de producise: Karl Popper (la conocencia científica ye progresivu y acumulativu, pero "falsable", colo que namái se puede considerar ciencia lo que puede ser cuestionáu), Thomas Kuhn (la conocencia científica nun ye necesariamente progresivu, sinón una respuesta a les demandes sociales, y na mayor parte de los casos, la "ciencia normal" ye namái'l constante esfuerciu por confirmar el vixente paradigma, que namái va camudar por una revolución científica, de les qu'hubo bien poques históricamente), y Paul Feyerabend (la conocencia científica nun ye acumulativu o progresivu, sinón inconsistente y anárquicu -anarquismu epistemolóxico-, nun habiendo criteriu de demarcación, en términos de métodu, ente lo que suel llamase "ciencia" y cualesquier otra forma d'investigación).

Nel postreru terciu del sieglu estableciéronse como disciplina específica los estudios de ciencia, teunoloxía y sociedá (CTS), qu'aportunen na importancia del factor humanu[9] dientro de la conocencia científica, y de la suxetividá sobre la enantes pretendida oxetividá de los datos científicos, inclusive de los llamaos "fechos" o datos más evidentes, resultáu de la observación, que fora de la so contestu (les teoríes que los espliquen -o non- y les hipótesis que confirmen -o non-) escarecen de valor. Especialmente dende la publicación y divulgación de los llibros de Popper (La lóxica de la investigación científica, 1934 y 1959), Kuhn (La estructura de les revoluciones científiques, 1962) y Feyerabend (Contra'l métodu, 1975), xeneráronse constantes alderiques nes comunidaes científiques y académiques, tantu nel ámbitu de les llamaes "ciencies dures" como'l de les llamaes "ciencies blandes", el de les ciencies físicu-naturales y el de les humanidaes y ciencies sociales (o humanes, o ciencies morales y polítiques), sobre la naturaleza, significáu, oxetividá, suxetividá,[10] capacidá analítica, sintética y predictiva de la ciencia; el cuestionamiento del oxetu[11] y la metodoloxía propios de cada ciencia, les ventayes ya inconvenientes de la especialización y el reduccionismu, les posibilidaes d'interdisciplinariedad y de perspectives holístiques;[12] y la rellación de la conocencia científica colos conceutos de verdá y de realidá.

La pallabra "científicu" (scientist) nun esistía hasta que la acuñó l'eruditu inglés William Whewell, en 1840. Namái porque esta pallabra seya güei d'usu común, nun significa que s'usara mientres enforma tiempu.

Prehistoria y Edá Antigua editar

 
Midida de la Tierra por Eratóstenes (240 e.C.) Los científicos alexandrinos cartografiaron los cielos y la Tierra con esferes celestes y terrestres. Dizse que'l primer globu terráqueo foi construyíu por Crates de Malos. En cuanto al primer mapa (quiciabes el d'Anaximandro de Mileto, ca. 550 e.C.), ye fama que mientres la revuelta de Xonia (499 e.C.), Hecateo de Mileto amosó unu pa demostrar la inmensidá de Persia en rellación coles ciudaes griegues. Tamién se diz que cuando los xonios pidieron ayuda a les ciudaes de Grecia continental amosáron-yos el so situación en rellación con caúna de les partes en conflictu nun mapa. Hiparco de Nicea, nos sos Esplicaciones de los fenómenos de Arato y Eudoxo (129 e.C.) incluyó un catálogu de más de mil estrelles y otros datos astronómicos. Nun se caltuvo, pero especúlase que s'utilizó pa la confección del Atles Farnese.
 
Biblioteca de Celso n'Éfesu (ca. 135) Pa la so decoración esterna representóse un conxuntu iconográfico de cuatro figures femenines: Sofía (la sabiduría), Areté (la virtú -Virtus en llatín-), Ennoia (la intelixencia) y Episteme (la ciencia o conocencia -Scientia en llatín-). Muncho más importantes fueron la Biblioteca y el Muséu d'Alexandría; y en Roma'l Templu de la Paz de Vespasiano (75 d. C.)[13]
 
Herma doble de Herodoto y Tucídides, los fundadores de la historiografía griega, y d'otres ciencies sociales, como la xeografía y la etnografía.
 
El Atles Farnese.
 
Representación moderna de Prisciano (gramáticu llatín de l'Antigüedá tardida) impartiendo clases d'esa ciencia. Foi bien alto'l prestíu qu'adquirieron los gramáticos griegos en Roma dende finales del periodu republicanu. Na India del sieglu IV e.C. realizó la so obra'l gramáticu sánscritu Panini.
 
Representación moderna de la complexidá del sistema ptolemaicu, qu'utiliza epiciclos pa representar el movimientu aparente de los planetes ("errantes" en griegu) sobre la esfera de les estrelles fixes, cola Tierra nel centru del Universu.
 
Reconstrucción del sismógrafu de Zhang Heng, del qu'hai descripciones lliteraries (añu 132). A pesar del estraordinariu númberu d'innovaciones téuniques consideraes "inventos chinos", la cultura china respondía a les peculiares circunstancies de lo que, en términos marxistes, denominóse "manera de producción asiáticu" o "despotismu hidráulicu", nel que les fuercies granibles amestaes a la ciencia y la teunoloxía nun cumplen la mesma función tresformadora de les rellaciones socioeconómiques que n'otres maneres de producción.

"[Los eruditos clásicos chinos] consideraben el mundu como un fluxu de fenómenos concretos merecedores d'una observación cuidadosa y de una rellación cronolóxica: sicasí, nun se valíen enforma de categoríes analítiques. La construcción d'un sistema lóxicu nun yera'l so fuerte. ... tenemos de deducir el so sistema dende una confusa clasificación d'espresiones rexistraes, gloses de los clásicos, cartes a amistaes y otros documentos esvalixaos ... yeren por educación más compiladores que creadores. Habiendo memorizado llargues secuencies de los clásicos y otres hestories, construyíen les sos propies obres por aciu un estensu trabayu de montaxe de frases y pasaxes estrayíos d'aquelles fontes. A esta citación ensin acreitar güei denominaríase-y plaxu; sicasí, los escritores chinos antiguos considerar a sí mesmos preservadores del rexistru más que los sos creadores ... Casi nun s'utilizaben hipótesis o condiciones teóriques contraries al fechu; lo mesmo asocedía col razonamientu lóxicu inductivu o deductivu. [Les escases formes de xeneralizar o d'espresar conceutos astractos] enzancaba[n] la introducción de nueves idees estranxeres nel llinguaxe escritu. N'última instancia ello puede faer más difícil el desenvolvimientu de los aspeutos teóricos de la ciencia. El problema más conocíu con un términu ... foi la frase gewu (kewu), utilizada por Zhu Xi y traducida como la investigación de les coses. Dellos estudiosos modernos pensaron que se refería a un estudiu científicu de la naturaleza, pero ... el significáu real era: l'adquisición de la conocencia moral al traviés del estudiu cuidadosu de los clásicos y de la inspeición minuciosa de los principios tres la historia y la vida diaria."[14]

 
El papel de la muyer na ciencia del periodu clásicu, como en tolos aspeutos de la cultura, yera subordináu. Sicasí, caltuviéronse dellos nomes femeninos, destacadamente el d'Aspasia, la compañera de Pericles, bien activa nel extraoridinario grupu d'intelectuales de que s'axuntó na Atenes de la so dómina (sieglu de Pericles), y el de Hipatia, filósofa, matemática y astrónoma d'Alexandría, asesinada polos cristianos nel añu 415.
 
Representación moderna del famosu "bañu d'Arquímedes" del que salió glayando ¡Eureka! ("atopar") al concebir la solución d'un problema (la comprobación de la pureza del metal d'una corona de complexu diseñu ensin destruyila), que lu llevó a la formulación del llamáu principiu d'Arquímedes.
 
Pont du Gard, ponte que sirve al empar de viaductu y acueductu. Les téuniques romanes de construcción d'obres públiques yeren pernotables y eficaces. En concretu, la necesidá de salvar grandes distancies pal suministru d'agua a les ciudaes resolver con una inxeniería hidráulica bien sofisticada.

Que la ciencia tea suxeta a evolución esto ye susceptible de progresu ye una idea ayena a les dómines históriques anteriores a la Edá Moderna (discutiniu de los antiguos y los modernos, 1688-1704); y la nuesa perceición del "atrasu" científicu relativu a una dómina, un llugar o una caña del saber con al respeutive de otra provién específicamente del positivismu d'Auguste Comte, pa quien hai "tres estadios teoréticos distintos: el teolóxicu o estadiu ficticiu; el metafísicu o estadiu astractu; y a lo último, el científicu o positivu" (Cursu de filosofía positiva, 1830-1842). Nun habría ciencia, dende esa definición, antes de la revolución científica. Nun hai términos universalmente aceptaos pa calificar a la forma de conocencia del home prehistóricu (que representaba artísticamente el so visión del mundu -arte paleolítico- ya inclusive dexó delles muestres de cómputos numbéricos -güesu d'Ishango-); les producciones intelectuales, bien sofisticaes, de les primeres civilizaciones (pa les que se propunxeron les espresiones "pensamientu pre-filosóficu" o "mitopoeico");[15] la ciencia griega (cultura griega), que foi esencialmente un exerciciu teóricu que nun se sometía al métodu esperimental, y que nun s'implicaba na esfera de la producción (el manera de producción esclavista nun demandaba innovaciones teunolóxiques); o la ciencia romana (cultura romana), continuadora intelectual de la helenística (cultura helenística) nuna civilización d'enclín marcadamente pragmáticu, onde sobresalió una notable inxeniería.

[16]

[17]

[18][19][20]

Edá Media editar

 
El trabayu intelectual nun scriptorium de l'Alta Edá Media tal como se representa nuna ilustración del Codex Amiatinus, el manuscritu más antiguu calteníu de la Vulgata (empiezos del sieglu VIII).
 
Astrolabiu d'Al-Sahlî, Toledo, 1067. Na España medieval, y particularmente na ciudá de Toledo, producióse un importante puntu d'alcuentru ente los trés cultures y relixones cristiana, xudía y musulmana. La escuela de traductores de Toledo dexó llegar a la cristiandá llatina testos árabes traducíos al llatín, dalgunos de los cualos yeren clásicos griegos. Particularmente importante foi la influencia que sobre la escolástica (Tomás d'Aquino) tuvo la filosofía del musulmán Averroes (averroísmu) o la del xudíu Maimónides. Similar papel d'intercambiu cultural cumplió la cultura normandu-árabe-bizantina de Sicilia.
 
Producción de manuscritos n'Europa occidental mientres la Edá Media.
 
Uso del fueu griego nun combate naval nuna ilustración del manuscritu llamáu Skylitzes de Madrid (sieglu XII).
 
Edición moderna del Corpus Iuris Civilis, escoyeta del derechu romanu realizada en Constantinopla ente 529 y 534 por Triboniano, so mandatu del emperador Xustinianu I. N'Occidente, la receición del derechu romanu, que nun se produció hasta la Baxa Edá Media (escuela de Bolonia o "de los glosadores") contribuyó a dar argumentos a los xuristes "romanistes" frente a los "canonistas" na so xustificación de la primacía del poder civil sobre l'eclesiásticu. Con ello contribuyó a la formación de les monarquíes autoritaries (vease tamién poderes universales).
 
Diagrama ópticu nun testu llatín del sieglu XIII (pue ser De multiplicatione specierum de Bacon o De natura locorum de Grosseteste).
 
La xirafa llevada a China poles espediciones de Zheng He (1405-1433).
 
Edición moderna del Muqaddimah d'Ibn Jaldún (1377), consideráu una anticipación de conceutos que darréu desenvolveríen les modernes ciencies sociales.

Ente que nel Estremu Oriente siguió desenvolviéndose la civilización china col so propiu ritmu cíclicu, n'Occidente la civilización clásica grecorromana foi sustituyida pola cultura cristiana (llatina y bizantina) y la civilización islámica, dambes fuertemente teocéntriques. Los cinco sieglos de la denomada "dómina escura" de l'Alta Edá Media significaron un atrasu cultural na cristiandá llatina, tantu en rellación cola Antigüedá clásica como en rellación cola simultánea Edá d'Oru del islam, que nun actuó namái como un contautu d'innovaciones orientales (chines, hindús y perses, como'l papel, el molín de vientu o la numberación hindú-arábiga) escontra Occidente, sinón añadiendo apurras propios y orixinales. Sicasí, el desenvolvimientu granible del manera de producción feudal demostró ser más dinámicu que l'esclavista tocantes a dexar desarrollos teunolóxicos modestos, pero de notables repercusiones (la collera, l'estribu, la vertedera). Aparentemente, el mundu intelectual, enclaustrado nos scriptoria de los monesterios y dedicáu al caltenimientu y glosa de los testos sagraos, la patrística y la parte del saber antiguu que pudiera conciliase col cristianismu (Boecio, Casiodoro, Isidoro, Beda, Beatu, Alcuino), taba dafechu desconectáu d'esi procesu, pero nel so tornu foise xestando dalguna variación na concepción ideolóxica del trabayu que, con contradicciones y altibaxos, inspiró la xustificación de los intereses de la naciente burguesía y el desenvolvimientu del capitalismu comercial a partir de la Baxa Edá Media. Mentanto, les instituciones educatives fuéronse sofisticando progresivamente (escueles palatinas, escueles monástiques, escueles episcopales, studia generalia, universidaes medievales) y nelles, a pesar del efeutu anquilosador que se supón al métodu escolásticu, surdieron notables individualidaes (Gilberto de Aurillac, Pedro Abelardo, Graciano, Raimundo de Peñafort, Tomás d'Aquino, Roberto Grosseteste, Roger Bacon -Doctor Mirabilis-, Duns Scoto -Doctor Subtilis-, Raimundo Lulio, Marsilio de Padua, Guillermo de Ockham, Bártolo de Sassoferrato, Jean Buridan, Nicolás de Oresme) y dellos conceutos innovadores en terrenes como'l de la química, en forma d'alquimia (destilación del alcohol), el de la lóxica (Petrus Hispanus), el de les matemátiques (calculatores de Merton College) o'l de la física (teoría del impetus).[22]

Yá a la fin de la Edá Media, foi decisiva l'adopción d'innovaciones d'orixe oriental (brúxula, pólvora, imprenta) que, si na "sinocéntrica" civilización china nun pudieron tener un papel tresformador, sí lo tuvieron na espansiva civilización europea.[23]

[24]

[25][26][27]

Categoría: Médicos medievales[28]

Edá Moderna editar

 
Producción de llibros n'Europa occidental nes edaes Medio y Moderno (en naranxa manuscritos y n'azul impresu). Pa dexar la comparanza reparar que la escala nun ye llinial, sinón esponencial en potencies de diez.
 
Ars Magna de Gerolamo Cardano (1545), la obra más importante del nuevu álxebra del sieglu XVI, que desenvuelve les idees de Tartaglia[31] y preciede a les que cierren el sieglu (Rafaelle Bombelli y François Viète). Na primer metá del sieglu destacaren los maestros calculistes encargaos de la contabilidá nos puertos hanseáticos (Rechenmeisters).[32][33]
 
Biblia de Gutenberg (1450-1455). El desenvolvimientu de la imprenta dexó per primer vegada un accesu casi instantáneu y universal a les conocencies a midida que díbense produciendo. La publicación (que tamién podía faese por aciu la correspondencia) convertir nun requisitu pa l'atribución d'un llogru científicu, y convirtió la ciencia nuna actividá coleutiva. L'alfabetización xeneralizóse, sobremanera nos países del norte d'Europa, onde trunfó la Reforma protestante (qu'aportunaba na necesidá del accesu individual a la llectura de la Biblia). La rellación ente La ética protestante y l'espíritu del capitalismu foi señalada por Max Weber.
 
Kepler demostró la so honestidá intelectual al arrenunciar al sistema ptolemaicu en comprobando que les observaciones daben datos incompatibles con él, a pesar de toles sofisticaes formulaciones teóriques qu'intentó, incluyendo modelos con sólidos platónicos inscritos unos n'otros, que pretendíen atopar la perfeición formal d'un universu creáu por Dios. La solución qu'atopó, órbites elíptiques col sol n'unu de los focos, nun yera tan mística, pero funcionaba (lleis de Kepler, 1609-1618). El sistema copernicanu (espuestu en De Revolutionibus Orbium Coelestium la obra póstuma de Nicolás Copérnico, 1543) foi defendíu tamién por Giordano Bruno (condergáu a la foguera en 1600) y Galileo Galilei (obligáu a abjurar en 1633 del so Dialogo sopra i due massimi sistemi del mondo Tolemaicu, y Coperniciano, 1632), atopando la so definitiva espresión na llei de la gravitación universal de Newton, que los sos términos (l'atraición ente cuerpos en rellación direuta a la masa ya inversa al cuadráu de la distancia) taben nel ambiente intelectual dende'l final de les décades de 1660 antes de ser espuestos ante la Royal Society en 1686, lo qu'amenó una acusación de plaxu por Robert Hooke.
 
Leviathan de Hobbes (1651), unu de los testos fundadores de les modernes ciencies polítiques (con El Príncipe de Maquiavelo -1513-, Los seis llibros de la República de Bodino -1576-, Mare Liberum[34] de Grotius -1609- o Trataos sobre'l gobiernu civil de Locke -1689-). Nel sieglu XVI foi decisiva la influencia de la neoescolástica Escuela de Salamanca, ente que nel sieglu XVIII dir los ilustraos franceses (Montesquieu -L'espíritu de les lleis, 1748-, Voltaire -Candide ou l'Optimisme, 1759- y Rousseau -El contratu social, 1762-) y los italianos Vico (Principi di Scienza Nuova d'intorno alla Comune Natura delle Nazioni, 1725-1744) y Beccaria (De los delitos y les penes, 1764).
 
Dibuxos realizaos por Galileo pa representar la so observación de la lluna al traviés del telescopiu (1616).
 
Ethica ordine geometrico demonstrata de Spinoza, 1677.
 
La "pascalina", calculadora diseñada por Blaise Pascal en 1642.
 
Philosophiæ naturalis principia mathematica de Newton (1687).
 
Representación artística del terremotu de Lisboa (1755). La impresión que causó na opinión pública europea confirmó nos llamaos philosophes (comprometíos nel ambiciosu y peligrosu proyeutu de L'Encyclopédie ou Dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers de Diderot y D'Alembert, 1751-1772) la necesidá d'un cuestionamiento radical de los dogmes; un sentíu críticu y una osadía intelectual (sapere aude) que Kant definió darréu como "la salida del home del so autoculpable minoría d'edá" (Ausgang des Menschen aus seiner selbstverschuldeten Unmündigkeit), nel so artículu Was ist Aufklärung? ("Qué ye ilustración", 1784).
 
Clasificación del "reinu animal" en Systema Naturae de Linneo (1735). El diseñu de la nomenclatura binomial dotó a la bioloxía d'una ferramienta de clasificación científica de primer magnitú.

Dende l'Antigüedá los conceutos de "ciencia" y "filosofía" yeren indisociables, nun esquema de les cañes de la conocencia (el arbor scientiarum) que dende la Edá Media ta presidíu pola teoloxía (philosophia ancilla theologiae -"la filosofía ye esclava de la teoloxía"-, tópicu atribuyíu a Pedro Damián).[35] La separación de los ámbitos de les llamaes "ciencies útiles" y de les llamaes "humanidaes", y el fin del usu del llatín como llingua científica foise produciendo con muncha lentitú, y non antes del sieglu XVIII; pero yá dende'l so empiezu na segunda metá del sieglu XV, la "modernidá" de la "Edá Moderna" significó en primer llugar la secularización del pensamientu y la diferenciación ente "lletres humanes" y "lletres divines", pasu indispensable pa convertir la "filosofía natural" nun dominiu autónomu que namái se sometiera a la razón y a la esperimentación, estremáu del de les ciencies morales, humanes o sociales (diferenciación que darréu va ser llamentada como una dixebra intelectual ente dos cultures). Tales subdivisiones fueron produciéndose a midida que el desenvolvimientu de la historia cultural foi faciendo imposible qu'un "humanista" pretendiera apoderar toles cañes del saber (siquier tocantes a la capacidá oxetiva de lleer tou lo que se publicar, una y bones la imprenta multiplicó les publicaciones). En redol a 1500 Leonardo da Vinci pudo ser un sabiu universal. Na primer metá del sieglu XVII inda René Descartes podía ser al empar ópticu, xeómetra, analista matemáticu, psicólogu, teóricu de la conocencia y metafísicu; ente que Spinoza pretendía demostrar la ética "de manera xeométrica" y Leibniz foi consideráu "el postreru sabiu universal".[36] Pa redactar L'Encyclopedie a mediaos del sieglu XVIII tuvo necesariamente que recurrise a múltiples espertos en múltiples disciplines especializaes.

Cola revolución copernicana empecipióse un conflictu ente la ciencia y la fe: Miguel Servet y Giordano Bruno fueron quemaos, unu polos protestantes y otru polos católicos (en realidá les partes más problemátiques del so pensamientu nun yeren tantu les científiques -circulación sanguínea y heliocentrismu, respeutivamente- como les puramente relixoses, pero la clave moraba precisamente nel fechu de que tanto xueces como acusaos compartíen el convencimientu de que dambos ámbitos taben necesariamente venceyaos), ente que Galileo optó por retratar se. El mesmu Copérnico foi ayenu a tales problemes, al nun publicar la so obra hasta dempués de la so muerte. Con un planteamientu bien distintu, Blaise Pascal (Pensées, 1669) concilió la so conciencia científica cola so conciencia relixosa aplicando una "apueste" probabilística que-y demostraba la conveniencia de caltener creencies sobrenaturales; un fideísmu compartíu por dellos católicos, como Pascal, y dalgunos protestantes, como Pierre Bayle, que llegó a proponer la completa separación de les esferes de la fe y la razón (Dictionnaire Historique et Critique, 1697). La condena papal a Galileo nun se llevantó explícitamente hasta'l sieglu XX, pero yá en 1741 Benedicto XIV (llamáu "el papa de les lluces") otorgara'l imprimatur a les sos obres completes, una vegada que James Bradley apurriera una prueba óptica de la trayeutoria orbital de la Tierra. El conxuntu de les obres heliocentristas fueron sacaes del Index librorum prohibitorum en 1757. Pero nun foi hasta dempués de la Revolución francesa que foi posible una escena como la protagonizada por Laplace y Lagrange ante Napoleón Bonaparte, na que se consideraba la esistencia de Dios como una mera hipótesis, que pasara a ser innecesaria pa esplicar el mundu.

Les observaciones de Tycho Brahe (Tables rudolfinas, 1627) llevaron a Kepler a confirmar, bien al so pesar, la inviabilidad del sistema ptolemaicu. Christian Huygens desenvolvió una teoría ondulatoria de la lluz (1678). Evanxelista Torricelli midió la presión atmosférica col primer barómetru (1644). Francis Bacon definió'l métodu esperimental y Robert Boyle fundó la "filosofía de la naturaleza". Tres la precoz renovación de la álxebra de François Viète (1591), a finales del XVII Isaac Newton y Leibniz inventaron el cálculu infinitesimal, diferencial y integral. Con eses nueves ferramientes matemátiques, y les sos investigaciones n'óptica y mecánica, Newton estableció'l nuevu paradigma de les ciencies físicu-naturales, lo que dexa falar a finales del sieglu XVII del trunfu d'una verdadera revolución científica coincidente nel tiempu cola llamada crisis de la conciencia europea que significó l'apertura d'una nueva dómina na historia de la cultura y les idees: la Ilustración.

En 1738, la espedición de Pierre Louis Moreau de Maupertuis pa midir el arcu de meridianu terrestre verificó la correición de la teoría de Newton, habiendo de refugase la teoría de los vórtices[37] de Descartes. Voltaire convertir nel principal propagandista de Newton y la ciencia moderna (Épître sur Newton, 1736, Éléments de la philosophie de Newton, 1738). La mecánica analítica desenvolver nel sieglu XVIII con Varignon, D'Alembert, Maupertuis, Lagrange y otros, que tamién siguieron la obra de Jakob Bernoulli sobre l'analís matemáticu (enllargada na del so hermanu Johann Bernoulli y la d'Euler).[38] El formalismu en medios continuos dexó a D'Alembert determinar en 1747 la ecuación de les cuerdes vibrantes, y a Euler establecer en 1755 les ecuaciones xenerales de la hidrodinámica, campu nel qu'otros Bernoulli (Daniel, Hydrodynamica, 1738, y Johann) realizaren importantes contribuciones. Tres que D'Alembert publicara'l so Traité de dynamique (1743), nel qu'intenta amenorgar tola dinámica a la estática, Maupertuis afayaba'l principiu de mínima aición, y Lagrange publicaba Mécanique analytique (1788). La física esperimental y l'estudiu de la eletricidá tuvieron un desenvolvimientu significativu dende los años 1730, colos franceses Nollet y Du Fay, l'holandés Musschenbroek, los ingleses Desaguliers y Stephen Gray y el norteamericanu Benjamin Franklin. A la fin del sieglu desenvolvieron los sos trabayos Charles de Coulomb y Alessandro Volta.

Les teoríes del calor desenvolver a partir de Boyle y Mariotte a finales del XVII (Llei de Boyle-Mariotte, 1662, 1676). Guillaume Amontons fixo importantes trabayos sobre los termómetros a empiezos del sieglu XVIII, que son llueu superaos polos de Fahrenheit y de Réaumur. En 1741, Anders Celsius definió como estremos de la so escala de temperatures en cien graos la ebullición y la conxelación de l'agua, lo que foi adoptáu por Linneo en 1745 y confirmáu en 1794 pol sistema métricu decimal.[39] Inda nun había una diferencia conceptual ente temperatura y calor, hasta Herman Boerhaave, Joseph Black y finalmente Antoine Lavoisier, que noma a un fluyíu como "calóricu" (que la so inesistencia non comprobar hasta'l sieglu XIX).[40]

El mesmu Lavoisier revolucionó la química al superar la teoría del floxistu que venía utilizándose como paradigma de la química pneumática dende Becher y Stahl hasta Priestley (quien a pesar d'afayar el osíxenu como componente del aire que dexaba la combustión y la respiración, llamar "aire desflogistizado"). La introducción de la noción d'elementu químicu y l'establecimientu d'una nomenclatura química funcional convirtieron al Traité Élémentaire de Chimie de Lavoisier (1789) nel primer manual d'una química establecida sobre bases científiques sólides. L'alquimia quedó apostrada al ámbitu de les pseudociencies.

Les ciencies de la Tierra y la bioloxía conocieron un gran desenvolvimientu a partir de los primeros viaxes d'esploración científica, y del tratamientu de los datos llograos por científicos de gabinete:[41] Buffon, Linneo, Georges Cuvier, Jean-Baptiste Lamarck.

El fin de sieglu ve la creación del sistema métricu decimal, col notable impulsu de Laplace.

[42]

[43]

Edá Contemporánea editar

 
Reconstrucción teórica de les isogloses de les llingües indoeuropees escontra'l 500 e.C. En 1816, l'artículu Ueber das Konjugationssystem der Sanskritsprache in Vergleichung mit jenem der griechischen, lateinischen, persischen und germanischen Sprache de Franz Bopp, fundó los estudios indoeuropeos y la gramática comparada; anque la intuición de la conexón ente esi grupu de llingües fuera publicada enantes por William Jones (The Sanskrit Language, 1786). La llingüística convertir nun referente fundamental inclusive pa otres ciencies, tanto sociales como naturales, que siguíen el nuevu paradigma evolucionista, lo que se confirmó nel sieglu XX col estructuralismu, que se derivó de les propuestes del Cours de linguistique générale de Ferdinand de Saussure (1913), y cola gramática xenerativa transformacional plantegada por Noam Chomsky en Syntactic Structures (1957).[44]
 
La Real Espedición Filantrópica de la Vacuna dirixida por Francisco Javier Balmis (1803-1814) aplicó de manera sistemática'l descubrimientu d'Edward Jenner (publicáu en 1798). Otres espediciones españoles de la dómina, bien ambicioses, fueren les midíes hispanu-franceses que llevaron a la definición del sistema métricu decimal. La espedición Malaspina (1789-1794) foi esbardiada por cuestiones polítiques; ente que la d'Alexander von Humboldt (1799-1804) foi calificada como "segundu descubrimientu d'América", pero nun tuvo aplicación n'España. La espedición científica más trascendental de la dómina, y probablemente de la historia de la ciencia, foi la que realizó Charles Darwin a bordu del Beagle (1831-1836), pero hubo munches otres (James Cook, Bounty -col so famosu motín-, La Perouse, Lewis y Clark, etc.)
 
Perfil trazáu por Charles Lyell en 1835, onde apaez el llamáu "carbayu de Lyell"[45] (cercaníes d'Estocolmu), la estimación de que la so edá, comparada cola d'otru carbayu, dexó-y establecer el fenómenu anguaño denomináu axuste postglacial.
 
El capital de Marx. El filósofu alemán pretendía construyir un "socialismu científico" a partir del so trabayu intelectual de "crítica de la economía política" (como s'indica nel subtítulu de la so obra) y la xeneración d'una "conciencia de clase" nel proletariáu. Nel sieglu siguiente, les pretensiones cientificistas del materialismu dialécticu terminaron xenerando unes estructures académiques que se denominaron "escolástica soviética" (ciencia y teunoloxía na Xunión Soviética). Con mayor flexibilidá, la metodoloxía marxista o "marxiana" desenvolver na historiografía como materialismu históricu (Past and Present, Annales) y n'otros ámbitos de les ciencies sociales (Escuela de Frankfurt, xeografía radical).
 
Cuadiernu de notes "sobre la transmutación de les especies" de Charles Darwin (1837) que contién el primer diagrama d'un árbol evolutivu y unos apuntes nos que cavilga sobre la necesidá teórica de la esistencia pasada de múltiples formes de vida estinguíes na actualidá pa esplicar la esistencia de les actuales formes de vida.
 
El galvanómetru de William Thomson (Lord Kelvin) dexó la tresmisión del primer telegrama tresatlánticu, que tuvo que vencer tamién la gran dificultá del tendíu del cable pol fondu oceánicu (1858-1866).
 
El nitratu de Chile, esplotáu masivamente como fertilizante, y otros abonos inorgánicos, aplicaos a l'agricultura científica dende 1840 (Justus von Liebig), dexaron estraordinaries medríes nos rendimientos, como darréu fixeron la llamada revolución verde de mediaos del sieglu XX (plaguicidas, regación) y los cultivos trexénicos dende finales del sieglu XX. Toes estos tresformamientos tuvieron, en mayor o menor midida, oposición dende'l puntu de vista de la proteición del mediu ambiente (Rachel Carson, Primavera silenciosa, 1962).
 
Ilustración de la teoría de los llugares centrales de Walter Christaller (Die zentralen Orte in Süddeutschland, 1933). La xeografía cuantitativa y el urbanismu, según munches otres ciencies, tanto sociales como naturales, atopen nos fenómenos qu'estudien (tantu les rexones como les ciudaes y los barrios que les integren en socesives escales -Jane Jacobs, The Death and Life of Great American Cities, 1961-) complexidaes d'orde creciente que los caractericen como sistemes emerxentes.
 
Cartelu de propaganda bélica que encomia la penicilina, afayada en 1928 por Alexander Fleming pero que nun pudo producise industrialmente hasta la Segunda Guerra Mundial (el Premiu Nobel de 1945 foi compartíu pol médicu inglés y polos desarrolladores del procesu, Ernst Boris Chain y Howard Walter Florey).
 
Esquema del esperimentu de Milgram (Behavioral Study of Obedience, 1963) que, como otros esperimentos sociolóxicos denominaos breaching experiment[46] (cárcel de Stanford, Asch, Robber's Cave) demuestra la gran facilidá con que puede llograse la conformidá col grupu, l'establecimientu d'identidaes y xerarquíes y l'obediencia nos seres humanos, inclusive forzando llendes morales pa llegar a exercer la violencia contra "l'otru". El conductismu (behaviorism, estímulo-respuesta) ye un paradigma compartíu por ciencies sociales y naturales, y yá yeren bien conocíos los esperimentos con perros y aguarones de Pavlov y Skinner, pero'l referente intelectual más evidente yera'l plasmu col que s'asistiera a la desvelación de les téuniques terroríficas de control social y represión nos totalitarismos nazi y soviéticu o les dictadures llatinoamericanes, incluyendo'l papel que xugaron nel Holocaustu cada unu de los que contribuyeron a él por "obediencia debida", y que n'espresión de Hannah Arendt denominóse "la lloria del mal" (similar a la d'aplicación más xeneral d'Erich Fromm: "mieu a la llibertá").[47] L'aplicación de too tipu de téuniques psicolóxiques y sociolóxiques innovadores nun s'acuta a la manipulación política (tantu nos sistemes autoritarios como nos democráticos),[48] foi una constante de campos tan distintos como la publicidá y la educación (especialmente de les socesives versiones de la llamada educación progresista). Para Walter Lippmann yera una función imprescindible pa consiguir lo que denominaba "consensu manufacturado".
 
Alfred Wegener, un meteorólogu alemán, espunxo'l 6 de xineru 1912 la so hipótesis de la deriva continental, basándose en pruebes xeolóxiques y paleontolóxiques compatibles con una distribución de los continentes actuales na que s'arrexuntaben como les pieces d'un puzzle. Publicó les sos conclusiones en Die Entstehung der Kontinente und Ozeane (1915). La teoría, que supónía un cambéu de paradigma nes ciencies de la Tierra, foi refugada hasta que nun s'apaecieron datos cada vez más evidentes nel so favor, como la esistencia de les dorsales oceániques. Pal Añu Xeofísicu Internacional (1957-1958) yá yera d'aceptación xeneral.
 
Secuencia del xen AMY1. El proyeutu Xenoma Humanu (Craig Venter, Francis Collins) remató nel añu 2000 mediu sieglu d'afayos empecipiaos pol descubrimientu de la estructura del ADN (Francis Crick y James D. Watson, Molecular Structure of Nucleic Acids: A Structure for Deoxyribose Nucleic Acid, 1953) y el códigu xenéticu (Severo Ochoa, Arthur Kornberg, Marshall Nirenberg, Har Gobind Khorana, Robert W. Holley, etc.) El gran númberu d'equipos de científicos implicaos fai imposible establecer una "paternidá" esclusiva de nengún de los pasos d'esti procesu, como asocede en cualesquier otru campu de la "gran ciencia" a partir del sieglu XX: en realidá la ciencia y la teunoloxía son productos sociales, suxetos a les interrellaciones y tornes del complexu CTS.

Nel sieglu XIX les matemátiques refinar con Cauchy, Galois, Gauss o Riemann. La xeometría revolucionar cola apaición de la xeometría proyectiva y les xeometríes non euclidianes.

La óptica sufrió una revisión radical con Thomas Young y Augustin Fresnel, que pasaron d'una concepción corpuscular de la lluz (newtoniano) a una concepción ondulatoria (prefigurada por Huygens). La eletricidá y el magnetismu unificáronse (electromagnetismu) gracies a James Clerk Maxwell, André-Marie Ampère, Michael Faraday y Carl Friedrich Gauss. La rellación ente'l maquinismu de la primer Revolución industrial (la máquina de vapor) y la ciencia de la termodinámica (Sadi Carnot, Clausius, Nernst y Boltzmann) nun foi de nenguna manera la d'un principiu científicu que s'aplicara a la téunica, sinón más bien al contrariu; pero a partir de la Segunda Revolución Industrial, los tornes teunolóxiques van producise fluidamente ("yera de los inventos", 1870-1910).[49] A finales del sieglu XIX afayáronse nuevos fenómenos físicos: les ondes de radio, los rayos X, la radioactividá (Heinrich Rudolf Hertz, Wilhelm Röntgen, Pierre y Marie Curie).

Afayar nel sieglu XIX la casi totalidá de los elementos químicos, dexando a Mendeleiev el diseñu de la tabla periódica que prediz inclusive los non descubiertos. Créase la química orgánica (Wöhler, Kekulé).

La fisioloxía abandonó la teoría de la xeneración bonal y desenvolvió les vacunes (Edward Jenner y Louis Pasteur). La bioloxía constituyóse como ciencia gracies en gran parte a Jean-Baptiste Lamarck, qu'acuñó'l términu en 1802, proponiendo un nuevu paradigma: l'evolucionista, magar con bases distintes a les que van terminar desenvolviéndose con Darwin (L'orixe de les especies, 1859). Abandonóse'l vitalismu a partir de la síntesis de la urea, que demostró que los compuestos orgánicos podíen llograse por pures lleis físicu-químiques, como los compuestos inorgánicos. La xenética nació a partir de la obra de Gregor Mendel (1866), pero presentada d'una forma inaplicable, qu'hubo d'esperar al sieglu XX por que, tres reelaborarse (lleis de Mendel, Hugo de Vries, Carl Correns y Erich von Tschermak), fora recibida pola comunidá científica y desenvolviera la so potencialidá.

La enseñanza tuvo un papel capital nel desenvolvimientu de la ciencia y les téuniques nel sieglu XIX.[50] Los Estaos que democratizaron la enseñanza dotar d'un contestu y unos medios favorables a la investigación científica, y garantizáronse permanecer na vanguardia mientres munchos años. L'exemplu emblemáticu foi Francia, que tres la so Revolución fixo de la ciencia unu de les pilastres de la escuela pública y les instituciones pre-esistentes, que s'impulsaron notablemente (Collège de France, Muséum national d'histoire naturelle, École Nationale Supérieure d'Arts et Métiers) o crearon ex-novo (École polytechnique, Conservatoire National des Arts et Métiers, etc.) La sustitución de la Ilesia pol Estáu como suministrador de la educación convirtió al país a una especie de credo llaicu y republicanu, que non yá dixebró la Ilesia del Estáu, sinón de la ciencia. Con un procesu más gradual, asemeyaes resultaos tener nel Reinu Xuníu.

La profesionalización de la ciencia ye una de los tresformamientos más notables de l'actividá científica na Edá Contemporánea.[51] Instituciones presistentes (universidaes, academies, museos, xardinos botánicos) convertir en centros científicos nel sentíu contemporaneu d'esi conceutu, y marginalizaron apurrir de los científicos aficionaos. Sumen los gabinetes d'intereses, sustituyíos por un coleicionismu sistemáticu que nutrió les vitrines de coleiciones públiques y privaes. Los intercambios que yeren tan corrientes ente savants, amateurs y simples curiosos fixéronse cada vez más raros. Aun así, dellos campos siguieron acoyendo'l trabayu aficionáu, como l'astronomía, la meteoroloxía, la botánica, la ornitoloxía o la entomoloxía.

[52][53]

Ver tamién editar

Hestories nacionales editar

Hestories sectoriales editar

Ciencies formales editar

Ciencies naturales editar

Ciencies sociales, humanes o morales y polítiques editar

Historiadores de la ciencia editar

La siguiente ye una llista non refecha de conocíos historiadores de la ciencia:

Bibliografía editar

Documentales editar

Novela gráfica editar

Referencies editar

  1. O llaboratoriu químicu. Wächter, Michael: Chemielabor. Einführung in die Laborpraxis, Wiley-VCH, Weinheim 2011, 1. Aufl., ISBN 978-3-527-32996-0, fonte citada en de:Chemielabor
  2. John Warwick Montgomery, "Lutheran Astrology and Lutheran Alchemy in the Age of the Reformation," Ambix: The Journal of the Society for the Study of Alchemy and Early Chemistry, 11 (June 1963), fonte citada en en:Heinrich Khunrath
  3. Interpretación del mitu.
  4. How We Know: An Exploration of the Scientific Process,ad by Goldstein, I.F. and Goldstein, M. (Westview / Da Capo ISBN 978-0-306-80140-2, 1981. Fonte citada en en:Theories and sociology of the history of science
  5. Agassi, Joseph. Towards an Historiography of Science Wesleyan University Press. 1963. Fonte citada en en:Historiography of science
  6. Presentación del llibru del mesmu títulu, 18 d'abril de 2006.
  7. Stephen Hawking, "Does God Play Diz?", Public Lectures. Pierre-Simon Laplace, "A Philosophical Essay on Probabilities. Fuentes citaes en en:Laplace's demon. Nun tien de confundir se col demoniu de Maxwell nin cola hipótesis del xeniu malinu de Descartes (nin ésti col diablecu de Descartes).
  8. La pallabra nun se recueye nel DRAE, pero tien uso bibliográficu. Predicative and Impredicative Definitions entry in the Internet Encyclopedia of Philosophy. Fonte citada en en:Impredicativity. Ver tamién paradoxa de Russell, paradoxa de Richard (Good, I. J. (1966), "A Note on Richard's Paradox", Mind 75, fonte citada en en:Richard's paradox -Jules Richard-), Douglas Hofstadter, Gödel, Escher, Bach.
  9. Independientemente del caltenimientu d'una ética científica (deontoloxía profesional, bioética, ética de la investigación -National Academy of Sciences. 2009. On Being a Scientist: Third Edition. Washington, DC: The national Academies Press, fonte citada en en:Research ethics-), son inevitables los prexuicios, sesgos, intereses, tanto voluntarios como involuntarios, del investigador individual o coleutivu, el destinatario de la so investigación (patrocinadores -públicos, privaos-, veceros, beneficiarios -por casu, los pacientes d'una enfermedá-, perxudicaos -por casu, sectores económicos que van aportar obsoletos-, opinión pública xeneral, lobbies d'intereses parciales) y los grupos sociales con quien interactúan (por pertenencia, amistá, enemistá, rivalidá, cooperación, emulación, etc.); y les posibilidaes o llimitaciones del material investigáu y de la presea col qu'investiga en rellación cola mesma naturaleza humana, los sos sentíos y formes de conocer, que lleven apareyaos tou tipu de consecuencies pa l'actividá científica. N'ocasiones, la evidencia de la condición humana de la conocencia científica ye la so propia espresión (solipsismu, principiu antrópico).
  10. Arthur Schopenhauer, The World as Will and Representation, Dover, Volume I. ISBN 0-486-21761-2. Erwin Schrödinger, What is Life? & Mind and Matter, Cambridge University Press, 1974, ISBN 0-521-09397-X. John R. Searle (June 29, 1972). "Chomsky's Revolution in Linguistics". New York Review of Books. Book review of Mark J Smith (1998). Social Science in Question: Towards a postdisciplinary framework. ISBN 0761960414. V. A. Lektorsky. "The dialectic of subject and object and some problems of the methodology of science". Psychology and Marxism. Marxist internet archive. Fuentes citaes en en:Subject–object problem (problema suxetu-oxetu).
  11. Lorraine Daston, Jürgen Renn, Hans-Jörg Rheinberger (dir.), International Max Planck Research Network "History of Scientific Objects”, Max Planck Institute for the History of Science. Lorraine Daston, Biographies of Scientific Objects, 1999. Juignet Patrick, L'objet de la connaissance scientifique, en Philosciences.com, 2008. Jean Davallon, Objet concret, objet scientifique, objet de recherche, en Hermès, 2004.
  12. Big History - ¿Gran historia? ¿historia grande?. Lletres o ciencies - Foinos o corpuspinos
  13. biblioteca infinita-los llugares-de la conocencia-en-el mundu antiguu Reseña de la esposición "La Biblioteca Infinita - Los llugares de la conocencia nel Mundu Antiguu", 7/05/2014
  14. John King Fairbank, China: una nueva historia, pg. 134. La frase en cursiva ye una cita de Derk Bodde. Tamién se cita como fonte (de la primer frase) a Joseph Needham.
  15. Henri Frankfort, El Pensamientu prefilosófico: Exiptu y Mesopotamia. I, Fondu de Cultura Económica, 1988, ISBN 9681605551. Henri Frankfort, et al. The Intelectual Adventure of Ancient Man: An Essay on Speculative Thought in the Ancient Near East. Chicago: University of Chicago Press, 1977. Fonte citada en en:Mythopoeic thougt. El términu "mitopoeia" (mythopoeia) foi acuñáu por J. R. R. Tolkien pa la llingua inglesa como un neoloxismu de raigaños griegos (en castellán tienen usu mitopoyética, mitopoyético, mitopoyesis y mitopoiesis). John Adcox, Can Fantasy be Myth? Mythopoeia and The Lord of the Rings, fonte citada en en:Mythopoeia
  16. Presenting Indian S&T Heritage in Science Museums, Propagation : a Journal of science communication Vol 1, NON.2, July, 2010, pages 124-132, National Council of Science Museums, Kolkata, India, by S.M Khened. Fonte citada en en:History of science and technology in the Indian subcontinent
  17. Ward English, Paul (21 June 1968). "The Origin and Spread of Qanats in the Old World". Proceedings of the American Philosophical Society (JSTOR) 112 (3): pp 170–181. JSTOR 986162. "Riddle of 'Baghdad's batteries'". BBC News. 27 February 2003. Retrieved 23 May 2010. Fuentes citaes en en:Science and technology in Iran#Ancient technology in Persia. Ver tamién Qanat, Batería de Bagdag, etc.
  18. Biblical Conception of the Universe. Fonte citada en en:Science in Bible
  19. Lloyd, G. Y. R. Magic Reason and Experience: Studies in the Origin and Development of Greek Science. Cambridge: Cambridge Univ. Pr, 1979. Stahl, William H. Roman Science: Origins, Development, and Influence to the Later Middle Ages. Madison: Univ. of Wisconsin Pr, 1962. Fuentes citaes en en:History of science in classical antiquity
  20. Lindberg, David C. The Beginnings of Western Science: The European Scientific Tradition in Philosophical, Religious, and Institutional Context, 600 BC. to AD. 1450. Chicago: University of Chicago Press, 1992. Needham, Joseph, Science and Civilization in China, volume 1. (Cambridge University Press, 1954). Fuentes citaes en en:History of science in early cultures
  21. «obra-de-un xeniu/a-1342926 “Discu de Nebra” la obra d'un xeniu». Deutsche Welle. Consultáu'l 5 de setiembre de 2014.
  22. Clagett, Marshall Science of Mechanics in the Middle Ages University of Wisconsin Press 1959. Fonte citada en en:Theory of impetus
  23. Carlo Cipolla, Cañones y veles.
  24. O cultura marítima medieval o barcos medievales. Hutchinson, Gillian (1994). Medieval Ships and Shipping. London: Leicester University Press, ISBN 978-0-7185-0117-4. Fonte citada en en:Medieval ships y en:Medieval maritime culture
  25. Anastos, Milton V. (1962). "The History of Byzantine Science. Report on the Dumbarton Oaks Symposium of 1961", fonte citada en en:Byzantine science
  26. Masood, Ehsan (2009). Science and Islam A History. Icon Books Ltd. Fonte citada en en:Science in the medieval Islamic world
  27. Alavi, S. M. Ziauddin (1965), Arab geography in the ninth and tenth centuries, Aligarh: Aligarh University Press. Fonte citada en en:Geography and cartography in medieval Islam
  28. Bowers, Barbara S. ed. The Medieval Hospital and Medical Practice (Ashgate, 2007), fonte citada en en:Medieval medicine of Western Europe. John Scarborough, ed., Symposium on Byzantine Medicine, Dumbarton Oaks Papers 38 (1985) ISBN 0-88402-139-4. Fonte citada en en:Byzantine medicine. Pormann, Peter Y.; Savage-Smith, Emilie (2007). Medieval Islamic Medicine. Edinburgh University Press. ISBN 0-7486-2066-4. Fonte citada en en:Medicine in the medieval Islamic world
  29. Casulleras, Josep (2007). "Banū Mūsā". In Thomas Hockey et al. The Biographical Encyclopedia of Astronomers. New York: Springer. pp. 92–4. ISBN 978-0-387-31022-0. Fonte citada en en:Banū Mūsā
  30. Lucy Freeman Sandler, Omne Bonum: A Fourteenth-Century Encyclopedia of Universal Knowledge: British Library MSS Royal 6 Y VI-6 Y VII, 2 vols, London: Harvey Miller, 1996, ISBN 9781872501758. Fonte citada en en:Omne Bonum
  31. tercetos-de-la-discordia.html Los tercetos de la discordia
  32. VV. AA. El legáu de les matemátiques, pg. 93.
  33. Jewish Encyclopedia, fonte citada en de:Rechenmeister
  34. Borschberg, Peter, Hugo Grotius, the Portuguese and Free Trade in the East Indies, Singapore and Leiden: NUS Press and KITLV Press, 2011. Fonte citada en en:Mare Liberum
  35. Bernardus Baudoux: Philosophia "Ancilla Theologiae", in: Antonianum 12 (1937). Fonte citada en en:Philosophia ancilla theologiae
  36. Comellas, op. cit., pg. 120. Ye significativa la comparanza de Leibniz con Descartes que se realiza por M. Bordes-Demoulin y F. Boullier en Du cartesianisme et de l'eclecticisme, en Revue des deux mondes, 1843, pg. 938-939: "La historia de les idees, como toles otres hestories, ufierta accidentes risibles. Leibniz, que quixera, n'interés de la relixón, castigar el sistema de Descartes pol procedimientu de señalar los sos errores, llega de consecuencia en consecuencia a la so famosa conclusión del optimismu, ye dicir que quita a Dios de toa llibertá, porque declara que Dios nun pudo faer otra cosa que lo que fizo, y que tou foi fechu pa lo meyor. Dios, en virtú mesma del so derechu divín, viose obligáu a formar el meyor universu posible. Y, sicasí, col so optimismu, ¡Leibniz créese cristianu! Si Leibniz consiguió, escontra'l final del sieglu XVII, compensar la influencia de Descartes, nun lo fixo tantu gracies a les sos idees dogmátiques sinón pola so vasta ya intelixente erudición na historia de la filosofía. Descartes, Malebranche y Locke, cada unu por distintos motivos y en distintos graos, inspiraren a los sos contemporáneos un ciertu despreciu de la sabiduría antigua. Leibniz honrar, el so gran espíritu nun aceptaba representar el papel yá vistu de la revuelta contra Aristóteles. Monsieur Bordes-Demoulin pretende que Leibniz nun s'ocupa de lóxica más que pa oponer Aristóteles a Descartes y afatase col títulu de sabiu universal. Nestes pallabres hai una gran llixereza. ¿Cómo Monsieur Demoulin, quien lleó enforma a Leibniz, nun s'alcuerda del primer capítulu de los Nuevos ensayos sobre l'entendimientu humanu? [ Nouveaux Essais sur l'entendement humain, publicaos en 1765 y redactaos en 1704, son una refutación capítulu per capítulu del Ensayu sobre l'entendimientu humanu de Locke, 1689; en forma de diálogu ente un empirista, Philalète, que representa la opinión de Locke, y un racionalista, Théophile, que representa la opinión de Leibniz - gallica.bnf.fr fonte citada en fr:Nouveaux Essais sur l'entendement humain - ], onde unu de los interlocutores, Théophile, diz asina: «¿Fai falta que te dea la noticia de que yá nun soi cartesianu [ Cartesio ye la llatinización de Descartes ], y que sicasí toi más distante que nunca de la to Gassendi [ Pierre Gassendi (1592-1655), sacerdote y astrónomu, que pretendía conciliar a Epicuro col cristianismu llindando los átomos a un númberu finito y atribuyendo la so creación ya impulsu a Dios ] a quien de toes formes tamién reconozo'l saber y el méritu? Impresionóme un nuevu sistema del que lleí dalguna cosa nes revistes científiques [journaux des savans] de París, de Leipzig y d'Holanda, y nel maraviyosu diccionariu de Monsieur Bayle, artículu Rorarius [ llatinización de Girolamo Rorario -D. Des Chene, 2005, 'Animal' as category: Bayle's “Rorarius”- ]. De magar, paezme ver una nueva cara del interior de les coses. Esti sistema paez combinar Platón con Demócrito, Aristóteles con Descartes, los escolásticos colos modernos, la teoloxía y la moral cola razón. Paez que toma lo meyor de toos llaos, y dempués d'eso va más lloñe de lo que nunca tuvimos.» He ende la clave de la filosofía leibniziana. Esta filosofía, nel pensamientu del so autor, yera la conclusión pacífica del movimientu insurreccional de Descartes; yera tamién la resurrección necesaria de los resultaos de la sabiduría antigua, que fuera abandonada nun olvidu inxurioso; yera, a lo último una coraxosa pretensión de los meyores resultaos. Ye'l destín de tolos innovadores el ser siguíos a medies, y a medies contradichos, polos eclécticos. Tres Aristóteles y Platón ¡qué nube de conciliadores! Leibniz, que por sigo solu vale un exércitu de filósofos, entamó'l zarru de la revolución cartesiana por aciu una transaición qu'él consideraba satisfaía les pretensiones llexítimes de tolos grandes sistemes tanto como toles esixencies de la razón y de la fe. La transaición foi esgañada por Kant, que representó nel últimu sieglu un papel revolucionariu análogu al de Descartes, y que nós vimos nos nuesos díes representar por Hegel, retomando per otres víes la obra de Leibniz, desenvolver un sistema col que naguaba abrazar y conciliar tou. Tocantes a Schelling, ye probable que termine como Malebranche, ensin querer aldericar, y nel senu de la fe."
  37. -yos principes de la philosophie (1644), fonte citada en en:Mechanical explanations of gravitation#Vortex (esplicaciones mecániques de la gravitación).
  38. Robert Locqueneux, Une histoire des idées en physique, Paris, Vuibert, 2006: p. 90
  39. Robert Locqueneux, Une histoire des idées en physique, Paris, Vuibert, 2006, p. 102
  40. Lavoisier, Traité élémentaire de chimie, 2 vol, 1789
  41. "Dorinda Outram señaló cómo a principios del XIX la oposición ente un espaciu interior -receptor del fluxu de la información- y otru esterior -un espaciu abiertu y emisor d'información- xenera un discursu sobre la distancia respeuto al oxetu necesaria pa rentabilizar tola información recibida. Según síase un espedicionariu o un científicu de gabineta va tar en condiciones de realizar un trabayu más o menos global" (Nuria Valverde, Actos de precisión: preseos científicos, opinión pública y economía, CSIC, 2007; cita como fonte a Outram, New spaces in natural history).
  42. O ciencia na Ilustración, ciencia ilustrada. Conant, James Bryant, ed. 1950. The Overthrow of the Phlogiston Theory: The Chemical Revolution of 1775-1789. Cambridge: Harvard University Press. Cowen, Brian William. 2005. The Social Life of Coffee: The Emergence of the British Coffeehouse. New Haven: Yale University Press. Daston, Lorraine. 1998. The Academies and the Utility of Knowledge: The Discipline of the Disciplines. Differences vol. 10, non. 2: 67-86. Gillispie, Charles C. 1980. Science and Polity in France at the end of the Old Regime. Princeton, NJ: Princeton University Press. Headrick, Daniel R. 2000. When Information Came of Age: Technologies of Knowledge in the Age of Reason and Revolution, 1700-1850. Oxford: Oxford University Press. Fuentes citaes en en:Science in the Age of Enlightenment
  43. A brief history of Optics. Fonte citada en en:History of optics
  44. Tomalin, Marcus (2006), Linguistics and the Formal Sciences: The Origins of Generative Grammar, Cambridge: Cambridge University Press. Pullum, Geoffrey K. (forthcoming) On the mathematics of Syntactic Structures. To appear in Journal of Logic, Language and Information. Fuentes citaes en en:Syntactic Structures
  45. Sernander, Rutger (1926). Stockholms natur. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Fonte citada en sv:Lyells ek
  46. Rafalovich, Adam (2006). "Making sociology relevant: The assignment and application of breaching experiments". Teaching sociology 34 (2): 156–163. doi:10.1177/0092055X0603400206. Fonte citada en en:Breaching experiment
  47. Funk, Rainer (2000). Erich Fromm: His Life and Idees. New York: Continuum. pp. 169, 173. ISBN 0-8264-1224-6. Fonte citada en en:Escape from Freedom
  48. L'usu de términos como "democráticu", "totalitariu" y "autoritariu" ye en sí mesma un problema pa les ciencies polítiques, que'l so llinguaxe ye particularmente ambiguu (Jesús Palombar, L'ambigüedá del llinguaxe políticu, 2011). El primeru, d'orixe na Grecia clásica (democracia ateniense), foi práuticamente un términu peyorativu hasta la revolución americana, y foi analizáu sociológicamente por Alexis de Tocqueville (La democracia n'América, 1835-1840); el segundu nació como un términu autodefinitorio del fascismu, y pasó a ser peyorativu cola so derrota na Segunda Guerra Mundial, identificándose col comunismu soviéticu por Karl Popper (La sociedá abierta y los sos enemigos, 1945) y Hanna Arendt (Los oríxenes del totalitarismu, 1951); el terceru foi definíu pol psicoanálisis y l'estructuralismu (Wilhelm Reich, Massenpsychologie des Faschismus - Verlag für Sexualpolitik, 1933, Erich Fromm, Theodor W. Adornu, The Authoritarian Personality, 1950) y terminó per utilizar se n'oposición a "totalitarismu" pa matizar la denominación de ciertos rexímenes dictatoriales (Juan José Linz, An Authoritarian Regime: The Case of Spain, 1964).
  49. The Age of inventions refers to the time from 1870 to 1910 when new machines and new ways of producing goods and services altered life forever.... From testing their ideas to getting patents to beating the competition, inventors met challenges from beginning to end.... the important inventions of the electric light bulb, the telephone, a new way to produce automobiles, and the airplane (Ann Rossi, The Age of inventions -material didáctico-). Pa los inventos señalaos nesti testu, vease Thomas Alva Edison, Nikola Tesla, Alexander Graham Bell, Antonio Meucci, Henry Ford, hermanos Wright.
  50. Histoire générale des sciences: La science contemporaine - -y s. XIXe, René Taton, 1995 (sixième partie - chapitre premier - -y cadre l'effort collectif).
  51. Patrick Matagne, « Amateurs de science: une nébuleuse utile», dans Pour la Science de Date||décembre|2006}}, p. 140-143
  52. O el Romanticismu na ciencia, ciencia na dómina del Romanticismu, ciencia del Romanticismu o ciencia romántica. Bossi, M., and Poggi, S., ed. Romanticism in Science: Science in Europe, 1790–1840. Kluwer: Boston, 1994. Fonte citada en en:Romanticism in science
  53. O historia de la teunoloxía militar. Harris, Robert and Jeremy Paxman. A Higher Form of Killing: The Secret History of Chemical and Biological Warfare. 2002. Fonte citada en en:Military funding of science, redirixe a en:History of military technology
  54. La comparanza de les trayectories científiques de Freud y Cajal foi particularmente granible, yá que fueron contemporáneos y a principios del sigo XX llograron dambos la reconocencia internacional. Sicasí, la repercusión histórica de dambos siguió trayectories distintes: Anque mientres la mayor parte del sieglu XX paecía que la talla de Freud yera incomparablemente mayor, pol so descubrimientu del continente desconocíu del subconsciente, que-y convirtió nun referente cultural de primer orde (n'espresión de Paul Ricoeur, unu de los trés "maestros del barruntu", con Nietzsche y Marx), dende finales del sieglu, el psicoanálisis foi oxetu d'un creciente desprestixu, que pal mainstream científicu dexó-y amenorgáu al ámbitu pseudocientífico de les terapies alternatives, xunto a la homeopatía, la naturopatía y les medicines orientales. Otra manera, la neurociencia, basada na teoría neuronal de Cajal, empezó a dar pasos cada vez más firmes pa establecese como un campu de conocencia con notables mires de desenvolvimientu, y aplicación inclusive a les ciencies sociales, precisamente dende finales del sieglu XX. Dolores Albiac, Les memories de Santiago Ramón y Cajal: En "Historia del mio llabor científicu" cuenta [Cajal] que mientres una etapa, al empiezu del so exerciciu profesional, esti enfotu por desentrañar «misterios» llevólu a estudiar les tesis de Freud p'aplicar el métodu hipnóticu al analís de ciertos fenómenos inesplicables que nun taba dispuestu a dexar nel terrén de lo maraviyoso herméticu. Y daqué d'estes esperiencies ta en "El fabricante d'honradez", recoyíu en "Cuentos de vacaciones" —interesada incursión del científicu nel ámbitu de la creación lliteraria—, onde plantega'l casu d'un falsu sueru antipasional. Ángela Boto, El sieglu del celebru, El País, 26 de marzu de 2006: "Somos conscientes namái d'una pequeña parte de lo qu'asocede nel nuesu celebru, y nun hai por qué suponer que'l celebru ye namái'l que ye consciente". Curiosamente, paez que'l círculu ciérrase porque Cajal compartió dómina col padre del psicoanálisis y les sos teoríes sobre la fuerte influencia del subconsciente nel comportamientu. Ello ye que este mesmu añu, Austria conmemora'l 150º aniversariu de la nacencia de Sigmund Freud. Ente que Cajal trataba de desentrañar los misterios del celebru achisbando les sos caprichoses estructures ya imaxinando cómo se tresmitía la información pol treme neuronal, Freud intentaba descifrar los rincones ocultos de la mente descodificando, ente otres coses, los sos productos. Y llegáu el sieglu XXI, los neurocientíficos amalgaman los dos enclinos: enceten les entrugues de Freud coles ferramientes heredaes de Cajal. El entrecomillado ye d'Alberto Ferrús, codireutor del Institutu Cajal. Mo Costandi, Freud was a pioneering neuroscientist, en The Guardian, 10 de marzu de 2014: Before his rise to fame as the founding father of psychoanalysis, however, Freud trained and worked as a neurologist. He carried out pioneering neurobiological research, which was cited by Santiago Ramóny Cajal, the father of modern neuroscience, and helped to establish neuroscience as a discipline. J. Elguero, «Metodoloxía de la investigación: los exemplos de Cajal y de Freud», Discursu d'ingresu na Real Academia de Ciencies Exactes, Físiques y Naturales, Madrid, Mayu de 2004. Juan Francisco Rodríguez, Vides cruciaes, Cajal Y Freud, conferencia inaugural del cursu 2009-2010 del Institutu Estudios Sicosomáticos y Sicoterapia Médica
  55. J.L. Greenberg: The problem of the Earth's shape from Newton to Clairaut: the rise of mathematical science in eighteenth-century Paris and the fall of "normal" science. Cambridge: Cambridge University Press, 1995 ISBN 0-521-38541-5. Fonte citada en en:History of geodesy
  56. Simberloff, D. (1980). "A succession of paradigms in ecology: Essentialism to materialism and probabilism". Synthese 43. Fonte citada en en:History of ecology
  57. Gohau, Gabriel (1990). A history of geology. Revised and translated by Albert V. Carozzi and Marguerite Carozzi. New Brunswick: Rutgers University Press. ISBN 978-0-8135-1666-0. Fonte citada en en:History of geology
  58. MacIntyre, Alistair (1998). A Short History of Ethics: A History of Moral Philosophy from the Homeric Age to the 20th Century. Routledge. Fonte citada en en:History of ethics

Enllaces esternos editar