Historia del pensamientu económicu

La historia del pensamientu económicu ye la caña de la economía qu'estudia la historia de los esfuercios intelectuales por entender y esplicar los fenómenos comunes de la naturaleza. Esto ye, que ye la disciplina que trata'l procesu cronolóxicu de la nacencia, desenvolvimientu y cambéu de les distintes idees y distintes economíes en distintes sociedaes, amosando la contribución del pensamientu económicu dominante a la economía moderna.

La riqueza de les naciones considérase'l primer llibru modernu d'economía

Antigüedá editar

Atopamos poques idees económiques n'el pensadores griegos: Xenofonte, Pitágores, Aristóteles, Platón y Homero. N'unu d'ellos puédese atopar numberoses idees na obra de La República, de Platón, sobre como s'entamaba la economía na ciudá ideal, y puede utilizase esta obra como un bon acercamientu a los pensadores d'esa dómina.

Aristóteles fixo distinciones, en Oeconomicus (cabo esclariar qu'esti llibru nun ta escritu na so totalidá por Aristóteles: tamién recibió ayuda d'otros pensadores de la dómina), por casu ente'l comerciu lícitu pal intercambiu de mercaderías y l'incorreutu que namái buscaba'l llogru de ganancies, y estos tópicos sirvieron como base pa establecer la ciencia económica.

Pa Aristóteles, economía ye «la ciencia que s'ocupa de la manera en que s'alministren unos recursos o l'emplegu de los recursos esistentes, col fin de satisfaer les necesidaes que tienen les persones y los grupos humanos». Aristóteles estremó ente economía y crematística. Esti postreru yera utilizáu pa referise al comerciu, a l'actividá d'axustar y arriquecese col tráficu.

Depués, na Edá Media, identificamos el pensamientu económicu nos escolásticos n'Europa.

Edá Media editar

El pensamientu económicu medieval, desenvolvió'l feudalismu y la filosofía escolástica, y centróse en cuestiones étiques como la probeza y la caridá, el preciu xustu, la rellación conceptual ente'l beneficiu, l'interés y la usura.

Los pensadores cristianos de la Edá Media, ente ellos Santu Tomás d'Aquino, aldericaron el problema del preciu y de la ganancia, dende'l puntu de vista de si yera correutu o pecaminosu llograr ganancies a partir del intercambiu de mercaderías.

Sobrevivencia temporal más allá de la crisis bajomedieval, estender mientres l'Antiguu Réxime, en que fueron apaeciendo nueves escueles de pensamientu económicu, como'l mercantilismu, que sicasí, en dellos casos, caltuvieron cierta continuidá col pensamientu medieval. Otru de los pensadores na dómina medieval foi Nicolás de Oresme, que consideraba al comerciu beneficiosu y fonte lícita pal llogru de ganancies, pero subordinar al interés del Estáu y de los gobernantes, y a la moral. Lo mesmo asocedía cola moneda. Condergó la so falsificación pa llograr ganancies.

Contemporáneamente, n'otros contestos xeográficos, sociales, económicos y culturales, como foi'l casu del Islam medieval, desenvolviéronse otres formes de pensamientu económicu, con notables autores (exemplu: Ibn Jaldún).

Ibn Jaldún editar

Ibn Jaldún tamién foi un economista pródigu, que consideró aspeutos como'l trabayu y el valor, la demanda, el costu, los precios y la so independencia, la riqueza como productu social y non individual, el dineru non como sinónimu de riqueza, les clases d'ocupaciones, les fases del desenvolvimientu económicu, les rellaciones de dependencia ente campu y ciudá, les artes y los oficios, la importancia del Estáu dientro de la economía y les consecuencies de la falta d'este, el luxu, necesidaes naturales y normales. Tamién consideró aspeutos de finances públiques, como les tarifes de los impuestos, la distribución d'estos, los gastos sociales de los servicios estatales, un gobiernu como comprador de bienes y servicios, y los efeutos de los gastos del Estáu sobre l'ingresu y les entraes d'impuestos. Dalgunos d'estos aspeutos tomaron años hasta que fueron redescubiertos, por casu por Adam Smith o Karl Marx. Ibn Jaldun consideró que la economía yera un determinante pa los pueblos. Tou esto xaz escritu nel so magnum opus, el Muqaddima, escritu'l sieglu XIV.

Economía moderna editar

Mercantilismu editar

Nos empiezos de la Edá Moderna destáquense dos escueles de pensamientu n'Europa. Per un sitiu, de forma paralela al procesu d'afitamientu de los Estaos-Nación monárquicos desenvolver mientres los sieglos XVII y XVIII el mercantilismu; afirmaba que gracies al intercambiu de mercadería y a l'acumuladura d'oru y plata xenerábase la riqueza. Creíen que la riqueza d'un país taba na cantidá d'oru que tenía, y pensaben que'l comerciu con otros países, si yera favorable pa un país, tenía qu'aumentar la so cantidá de metales. Ciscaben al estáu una política favorable a los sos intereses, esto ye, una política que favoreciera los productos nacionales y non la llibre competencia. Coles mesmes, yeren partidarios del proteicionismu frente al llibrecambismu. Realmente nun puede falase d'una escuela mercantilista, pos, pa poder falar d'una escuela tienen d'esistir una serie de carauterístiques que englobe esti términu. Una d'elles ye la presencia d'un maestru que crea un pensamientu'l cual seya siguíu polos miembros de la escuela, amás d'homoxeneidá nel pensamientu.

Unu de los principales pensadores nel mercantilismu, foi Thomas Mun, quien espunxo los principios xenerales del mercantilismu nuna de les sos obres. Aconseyaba abstenese del consumu de mercaderías estranxeres na dieta y atabéu; vender siempres caru a los estranxeros lo que nun teníen y baratu lo que pudieren llograr otra manera; usar los barcos propios pa esportar; mercar baratu, no posible en países alloñaos y nun dar oportunidá a competidores cercanos.[1]

Fisiocracia editar

Como reaición al mercantilismu surde en Francia, a mediaos del sieglu XVIII, la Fisiocracia, que'l so principal activista ye Quesnay, y qu'actúen sobremanera en Francia. Creíen que la economía funcionaba por fluxos ente los distintos componentes de la economía (grupos sociales). Dicíen que la riqueza solo xenérase nes xeres agrícoles, y que l'intercambiu de mercadería, ya inclusive la industria, nun amestaben nengún valor. Cuntaben que los llabradores yeren la clase granible del país porque alimentaben al restu de les clases: les otres dos clases yeren los dueños de la tierra y la clase manera (obreros, artesanos, comerciantes, etc.), llamaos asina porque tomaben coses del mundu natural y solo tresformar, ye dicir que nun creaben nada. Cuadru Económicu Otru apurra teóricu de la fisiocracia foi la tabla o cuadru económicu, que foi un esquema escurríu por Quesnay pa esplicar l'orixe del productu nato o riqueza qu'entepasa a la consumida nel procesu granible. Nesta tabla apaez la circulación de los productos dende los productores a los terratenientes, y de estos a los sectores maneros; y la torna del dineru al productor. La obra na cual Quesnay espunxo esta circulación ye'l Cuadru Económicu o Tableau Economique (1758). Nesti circuitu considerar a les actividaes económiques como un sistema, onde les partes (cañes de l'actividá económica) taben interrellacionaes o coneutaes por rellaciones mutues.

Richard Cantillon editar

Richard Cantillon foi catalogáu por dellos historiadores del pensamientu económicu como'l padre de la economía moderna. Sicasí, entá se duldar sobre aspeutos claves de la so vida y de la so obra.

El Essai sur la nature du commerce en général (1755), ye la única obra que se-y conoz a Richard Cantillon, manuscritu que circuló a partir de 1734 per Francia, Inglaterra y otros países d'Europa, provocando una influencia central y direuto nos pensadores más importantes del sieglu XVIII y XIX, ya indireuta en delles escueles del pensamientu económicu modernu. Un detalláu estudiu del so Essai va dexar al llector atopar los sos apurras a (1) la epistemoloxía de la economía qu'enmarca tola obra; (2) contribuciones a la microeconomía, onde se destacar la so teoría del valor suxetivu y de la formación de los precios, amás d'una orixinal teoría de la empresarialidad; (3) apurras a la macroeconomía, tomando fundamentalmente la so teoría monetaria y de los ciclos económicos; y (4) la so teoría del comerciu internacional, onde amuesa lo qu'él consideraba les falacias más importantes del mercantilismu. Cantillon foi l'autor más citáu por Adam Smith en La riqueza de les naciones, pero entá se detecta cierta inxusticia escontra la so orixinalidá nos llibros de testu tradicionales d'historia del pensamientu económicu...

Economía clásica editar

William Petty escribió nel sieglu XVII distintos testos sobre economía moderna. Faló xunto con Quesnay d'anatomía y de fisioloxía social, estudiaron la renta al traviés de les clases sociales de la mesma que'l sangre ente los diversos órganos del cuerpu humanu. Petty estremó dos factores de producción: el trabayu y la tierra «el trabayu ye'l padre... de la riqueza y la tierra ye la so madre».

Adam Smith editar

 
Adam Smith

Adam Smith desenvolvió teoríes de los sentimientos nel so llibru La Teoría de los Sentimientos Morales publicáu en 1759: los individuos mover pol interés individual, amor propio y non solamente son movíos por interés individual sinón que nel corazón humanu tienen los sentimientos de simpatía. Smith busco rebatir a Thomas Hobbes (autor de Leviatán) y a Bernard Mandeville, quien escribió La Fábula de les Abeyes, que'l so subtítulu ye O Vicios Privaos o Virtúes Públiques. Pa Mandeville, la prosperidá pública ye la resultancia del comportamientu de los vicios.

Fundador de la economía como ciencia, Smith escribió'l llibru La riqueza de les naciones, consideráu'l primer tratáu sobre economía política y testu fundacional de la economía clásica. Los sos apurras a la teoría fueron bien amplios, y ente ellos destaca la diferenciación ente preciu y valor d'usu de los bienes. Consideró que'l natural enclín del home a arriquecese ye beneficiosa pal conxuntu de la sociedá, que la división del trabayu y l'especialización traen crecedera na producción. El so conceutu de la mano invisible postula que la crecedera y el desenvolvimientu son procesos naturales provenientes de l'ambición del home por arriquecese y que l'Estáu nun tendría d'intervenir; cuanto más llibre seya la competencia, meyor pal conxuntu de la sociedá.

Smith aplica un papel al Estáu. L'Estáu desempeña un papel fundamental, importante na defensa y la xusticia y nel financiamientu d'obres ya instituciones públiques que nun se lleven a cabu polos individuos. La Riqueza de les Naciones inspiró al restu de los economistes clásicos pa formular les sos teoríes.

Defensor del laissez faire tocantes a la non intervención del gobiernu nos asuntos económicos. Pa promover el bienestar, los meyores medios son l'estímulu del propiu interés y el desenvolvimientu de la competencia.

L'analís del cambéu dinámicu de la sociedá fuelga sobre la teoría de l'acumuladura, sostién que la distribución del ingresu distribuyir ente les diverses clases sociales y de manera preferente, ente capitalistes y los terratenientes. Adam Smith tomó enforma de los fisiócratas. La principal diferencia que lo dixebró d'ellos tuvo na considerancia avera del orixe de la riqueza. Según Smith, la industria y el comerciu, tanto como les actividaes primaries (agricultura, minería, pesca) yeren por igual productores de riqueza.

David Ricardo editar

La so obra más importante, Principios d'economía política y tributación, constitúi la esposición más madura y precisa de la economía clásica; nel prefaciu afirma que «el principal problema de la economía política ye determinar les lleis que regulen la distribución». Con esi fin, David Ricardo desenvolvió una teoría del valor y una teoría de la distribución.

Ente los sos apurras destaca especialmente la teoría de la ventaya comparativa, que defende les ventayes del comerciu internacional y n'esencia ye una ampliación de la división del trabayu propuesta por Adam Smith. Tamién se-y atribúi la idea qu'afirma que'l salariu real de los trabayadores va permanecer cercanu al nivel de subsistencia anque haya intentos d'amontalos, conocida como la llei de fierro de los salarios, basada de la mesma nes idees de Thomas Malthus.

Amás propunxo la qu'anguaño se conoz como equivalencia ricardiana, una teoría que suxure qu'en delles circunstancies la decisión d'un gobiernu de cómo financiase (utilizando impuestos o por aciu la emisión de delda pública) puede nun tener efeutu na economía. Irónicamente,[ensin referencies] anque esta equivalencia lleva'l so nome, Ricardo nunca tuvo totalmente convencíu. Robert Barru fixo unes variaciones de la mesma idea utilizando la teoría de les mires racionales. Principales apurras de Ricardo: Teoría del Valor-Trabayo Consideró que'l valor o preciu d'un productu depende d'una serie de factores que son los siguientes:

  • La utilidá o la capacidá pa satisfaer necesidaes.
  • El valor de los productos intercambiables provién de la so escasez o de la cantidá de trabayu necesaria pa llogralos. Estableció una esceición; les mercaderías non reproducibles (por casu: estatues y pintures rares, llibros y monedes escases). Nos bienes reproducibles, el valor de cambéu ta rexíu pol trabayu incorporáu a los mesmos.

Thomas Malthus editar

Nos sos Principios de la Economía Política, publicáu en 1820, esplicó'l paru basándose na insuficiencia de la demanda. Asina, criticó la llei de los mercaos de J. B. Say, según la cual toa ufierta xenera la so propia demanda. Esta llei afirma que los problemes de la ufierta (costos) son la razón fundamental de les crisis económiques. Al contrariu, Thomas Malthus esplicó que'l problema fundamental de la economía ye la falta de la demanda efeutiva. Ye unu de los primeros autores que tienen una teoría sobre'l paru.

Tamién ye consideráu como'l padre de la Demografía. Ye conocíu principalmente pol so Ensayo sobre'l principiu de la población (1798), nel que s'espón el principiu según el cual la población humana crez en progresión xeométrica, ente que los medios de subsistencia facer en progresión aritmética. Asina, va llegar un puntu nel que la población nun va atopar recursos abondos pa la so subsistencia (catástrofe maltusiana).

Malthus apurrió un poderosu argumentu contra la caridá pública o privada. Amás, cargó sobre los probes la culpa de la probeza: si'l trabayador recibía un aumentu de salarios criaba a una familia más grande y, poro, aumentaben la mano d'obra y los salarios baxaben al nivel de la mera subsistencia.

Pa Malthus les guerres, enfermedaes y tou aquello qu'amenorgara a la población yera positivu porque d'esa forma la población sobreviviente cuntaba con más recursos.

John Stuart Mill editar

Esti autor escribió la meyor síntesis de la Economía Clásica, nel so llibru Principios d'Economía Política (1848). Nesti llibru, John Stuart Mill recueyi apurrir fundamentales del restu de los economistes clásicos. Tamién fixo avanzar, de forma importante, la economía clásica.

Economía marxista editar

Karl Marx y Friedrich Engels editar

 
Karl Marx

Karl Marx, estudia a Adam Smith, David Ricardo y a otra gran cantidá d'economistes, amás de filósofos como Hegel (Dialéutica) y Feuerbach (Materialista). Ellabora la teoría llamada materialismu históricu, na cual postula que la sociedá humana evoluciona porque s'atopa en permanente movimientu, tanto económica como culturalmente. Asina, pa Marx la sociedá humana evolucionó de les comunidaes primitives al esclavismu, d'ende al feudalismu, dempués al capitalismu y agoraba que d'ende diría a nueva sociedá.

La so obra más conocida ye El Capital, na cual analiza'l funcionamientu del sistema económicu capitalista, tantu na producción como na circulación.

Marx ye consideráu un revolucionariu que denuncia'l mutismu de los economistes ante la llucha de clases y l'esplotación.

Los sos principios más importantes son

  • la llucha de clases ye la llucha de toles sociedaes clasistes: nel esclavismu esisten esclavos y amos, nel feudalismu vasallos y señores feudales, nel capitalismu son Proletarios y Burgueses.
  • la etapa capitalista ye una etapa necesaria na sociedá pero non la postrera.
  • quien producen y xeneren la riqueza de la sociedá, son los trabayadores asalariaos o proletarios, pero ellos nun son propietarios de los medios de producción.
  • el sistema capitalista namái puede esistir gracies al trabayu asalariáu.
  • Marx tamién defende la teoría del valor.
  • La teoría del plusvalor.

El trabayador al tresformar col so trabayu les materies primes crea una plusvalía, esto ye, xenera más valor del que tien esta materia, tamién llamáu valor agregáu. Ye por ello que, por casu, una mesa tien más valor qu'una tabla o cachu de madera. Pa Marx esta plusvalía ye la ganancia de los capitalistes.

  • los emplegaos asalariaos vender por hores y esto convertir en mercancíes, pos vienden la so fuercia de trabayu.
  • la competencia ente los capitales siempres resulta nun ganador que se fai más y más fuerte, polo que ye más difícil competir con él; asina unos arriquécense mientres otros emprobécense.

Por tou esto Marx conclúi que la propiedá sobre los medios de producción ye'l camín p'arriquecese na Sociedá Capitalista, pos d'ésti manera tamién se convierte en propietariu del productu termináu (que tien más valor), gracies al trabayu asalariáu..

Friedrich Engels, el so gran amigu y sofitu incondicional, afaló a Marx pa dar el saltu del campu filosófico al económicu. Los testos publicaos por Marx amuesen una clara influencia nesti sentíu. Delles obres d'economía de Engels son La situación de la clase obrera n'Inglaterra y El Anti-Dürhing.

Economía neoclásica editar

Na década de 1870, producióse una rotura cola llinia del analís económicu. Los economistes neoclásicos esplicaron los precios relativos dende'l llau de la demanda amestada, ente que los clásicos espliquen los precios relativos dende'l puntu de vista de los costos (ufierta). Espliquen el valor de los bienes en función de la utilidá marxinal, esto ye, de la última unidá consumida. Esti cambéu teóricu conozse como la "Revolución Marginalista", que foi'l puntu de partida de la nacencia del pensamientu neoclásicu.

Hubo trés grandes escueles neoclásiques, nes que destaquen los siguientes economistes:

Valor de los bienes editar

La última unidá consumida ye la que determina'l preciu del bien. El valor d'un bien vien determináu pol usu menos importante que se fai d'esi bien. Pa ilustrar la teoría, Menger tomó l'exemplu de la paradoxa de l'agua y los diamantes. Al haber muncha agua'l so valor ye menor, esplica, porque'l preciu d'un diamante ye muncho más eleváu que'l de l'agua. Asina'l valor de los bienes ye dafechu suxetivu.

Teoría del equilibriu xeneral editar

Pa Walras la teoría económica basar en dos supuestos: per una parte cada persona, o empresa tiende a maximizar la so utilidá y per otra parte la demanda de cada bien tien d'igualar a la so ufierta. Sofitar na curva de demanda propuesta por Cournot, pero reparó que solamente s'aplica puramente al intercambiu de dos bienes, polo que s'ocupó de deducir la curva d'ufierta d'unu de los bienes a partir de la curva de demanda del otru. Pa espresar matemáticamente los factores de los que depende la ufierta, usó la teoría de los servicios granibles de Jeanm Baptiste Say (la venta d'una unidá d'un serviciu porta pal so posesor una privación d'utilidá).

Concluyó que les funciones de demanda y ufierta d'un productu dependen tantu del so preciu, como de los precios de los demás productos, rentes, costos de producción y otros factores. Los factores económicos proceden por aciu un "tantéu", qu'anque significa respuestes individuales distintes, finalmente resulta nun comportamientu que tiende a maximizar la utilidá. El puntu d'equilibriu de cada mercáu depende de lo qu'asocede nos demás mercaos, polo que la determinación del equilibriu xeneral, de tol mercáu, implica la determinación simultánea del equilibriu parcial de cada mercáu. Walras construyó entós un sistema d'ecuaciones que define l'equilibriu estáticu d'esti sistema de cantidaes interdependientes.

La so teoría monetaria partió de la necesidá individual de medios de pagu, análoga a la demanda d'un bien (el dineru), que'l so comportamientu rexir tamién pola utilidá marxinal y ye predecible por aciu "ecuaciones de circulación".

Alfred Marshall yera un profesor na Universidá d'Oxford. El so llabor docente basar nes teoríes de Ricardo y Stuart Mill complementaes coles aportaciones del marginalismo, especialmente de Karl Menger y Léon Walras, conciliando les teoríes ricardianas coles de la escuela austriaca. D'espíritu abiertu, con una sólida formación matemática, histórica y filosófica, introdució nes sos enseñances les crítiques a la Escuela Clásica inglesa (principalmente, Smith, Ricardo, Malthus y Stuart Mill) procedentes del historicismu alemán y del socialismu, según tamién de la escuela marginalista.

La síntesis neoclásica», base de la teoría económica moderna. En 1890 publicó la so obra capital, Principios d'economía, que mientres munchos años foi'l principal llibru de testu nes facultaes de tol mundu. Nel primer volume de la obra compaxinó conceutos de la economía clásica como riqueza, producción, trabayu, capital o valor con aportaciones de la escuela marginalista como utilidá y utilidá marxinal. A los factores de la producción (tierra, trabayu, capital) añadió un nuevu factor, el de la organización industrial.

Nel 2º volume realizó una esposición del funcionamientu de los mercaos, un analís d'ufierta y demanda y espunxo la so teoría del equilibriu xeneral, de la formación de la ufierta, la incidencia de los monopolios y la distribución de la riqueza nacional. Los problemes más destacaos qu'analizó fueron el de la formación de los precios y la distribución de la renta.

Nel primer casu estableció como determinantes del valor d'un bien tanto'l costu de producción como la utilidá. A partir del valor del bien, la formación de los precios vendría dada pola confluencia de la ufierta y la demanda; la primera, determinada polos costos de producción, y la segunda, pola utilidá marxinal. Tamién estableció una rellación ente preciu y cantidá demandada que la so sintaxis gráfica (curves d'ufierta y de demanda) sigue vixente güei día.[2]

El Óptimo de Pareto editar

Vilfredo Pareto desenvuelve y perfecciona la teoría de Walras. Introduz el conceutu de óptimo económicu qu'anguaño se conoz como'l Óptimo de Pareto. El óptimo ye aquella situación na que nengún individuu puede ameyorar la so situación ensin qu'empiore la de dalgún otru.

Por que se dea'l Óptimo de Pareto, ye necesariu qu'haya un sistema de competencia pura y perfecta. Esto significa que se dean estos cinco condiciones: atomicidad de los mercaos (tantu compradores y vendedores que nengún d'ellos pueda influyir individualmente nel preciu del productu), tresparencia y perfecta información (tou individuu conoz perfectamente cuálos son les condiciones del mercáu), llibre entrada y salida del mercáu (nun esisten restricciones por que cualquier empresa pueda producir lo que deseye), llibre movilidá de los factores granibles (tanto'l capital como'l trabayu van a aquella situación según el preciu de los factores), y por fin homoxeneidá del productu (a los consumidores dalos igual a quién mercar si tolos productos son iguales).

Keynesianismo editar

Keynes y los entamos de la moderna teoría macroeconómica editar

 
John Maynard Keynes

John Maynard Keynes (1883-1946) nació en Cambridge, educáu n'Eton y na Universidá de Cambridge, onde tuvo como profesores a Arthur Pigou y Alfred Marshall. Mientres la Primer Guerra Mundial trabayó pal Gobiernu británicu, y como'l so representante na Conferencia de Paz de París (1919). Les sos observaciones sobre la conferencia afigurar nel so llibru The Economic Consequences of the Peace (Les consecuencies económiques de la paz) (1919) onde argumentó que los arreglos que s'obligaba a pagar a Alemaña a los países victoriosos na guerra yeren escesives y que llevaríen a la economía alemana a la ruina y resultaríen en futuros conflictos pa Europa.

La so obra central foi Teoría xeneral de la ocupación, l'interés y el dineru na que desafió'l paradigma económicu imperante nel momentu de la publicación en 1936. Nesti llibru Keynes presentó una teoría basada na noción de demanda amestada pa esplicar les variaciones del nivel xeneral d'actividá económica, como les reparaes mientres la Gran Depresión de los años 30. Según la so teoría, l'ingresu total de la sociedá ta definíu pola suma del consumu y l'inversión; y nuna situación de desemplegu na qu'esista una capacidá granible non utilizada, «solamente» va poder aumentar l'emplegu y l'ingresu total, amontando primero los gastos, seya en consumu o n'inversión.

Contestu históricu: Dómina de crisis, guerres y revoluciones. Ente los dos guerres mundiales, el sistema económicu de la mayoría de los países industrializaos viose afeutáu por una crisis económica y social de dimensiones ensin precedentes. Destrucción pola Primer Guerra, desorganización de les estructures granibles y endeldamientu de los países arreyaos ya invadíos, que siguió a lo llargo de la década del 30. Les graves condiciones de la depresión de fines de la década del 20 empecipiar n'Inglaterra, algamaron a los EE. UU. nel añu 1929 (crac de la Bolsa de Nueva York) y estendiéronse a otros países. Con ello modificáronse les corrientes comerciales y financieres y cola crisis amenorgó'l comerciu internacional. En 1929 s'evidencia la crisis del sistema lliberal. Cartelización, sobreproducción y violentos desaxustes del creitu y de los valores bursátiles. Quiebra de bancos y empreses, cayida de los precios y de la producción, desemplegu persistente y de niveles nunca vistu; miseria, cayida del gastu, foles de descontentu social. Keynes consideró qu'un capitalismu ensin regular nun yera compatible col caltenimientu del plenu emplegu y l'estabilidá económica.

La so visión: La demanda efeutiva pasó a ocupar un papel preponderante na dinámica del sistema económicu, por considerase que niciaba renta. Supunxo'l gastu agregáu compuestu pol Consumu, la Inversión y el Gastu de Gobiernu.

El paru, consideráu involuntariu, pasó a ser l'oxetivu prioritariu a combatir. En materia de política económica, Keynes instruyó a les autoridaes económiques de la dómina, alrodiu de la conveniencia que suponía'l gastu frente a l'austeridá que preconizaren los autores clásicos. Los sos encamientos de política constituyeron paliativos pa salvar al sistema capitalista de la crisis xeneral, y espresaron una filosofía social antimarxista. (defensa de la propiedá privada y oposición al coleutivismu). El planteamientu de Keynes foi macroeconómicu y de curtiu plazu. La so revolución de la economía teórica tuvo precedida por una práutica basada nel intervencionismu, dictada pola necesidá impuesta poles guerres y la crisis. Pa él, la desigualdá del capitalismu conduz inexorablemente a la falta de demanda efeutiva y al paru. Nesi marcu, dada la insuficiencia de demanda efeutiva de la dómina, foi partidariu d'amenorgar les desigualdaes na distribución de la renta y la riqueza pa promover el consumu.

La so atención centrar na moderación de les fluctuaciones económiques, na llucha contra'l paru involuntario y nos esfuercios por consiguir un nivel alto y estable d'ocupación de los recursos granibles. Por ello, sostuvo que cuando la inversión nun ye abonda pa llograr el plenu emplegu, l'Estáu tien d'intervenir na economía espandiendo'l gastu públicu pa consiguir un aumentu netu de la demanda efeutiva y la plena ocupación. Non toa crecedera de demanda xenera inflación. Solo nel casu de que la demanda rebase'l puntu de la plena capacidá de producción, l'aumentu de la demanda puede causar una xubida de los precios. Poro, les variaciones de la demanda lleven consigo variaciones na producción qu'inflúin nel usu de les capacidaes granibles esistentes y nel emplegu del trabayu. Encamentó la creación d'empreses públiques pa caltener l'emplegu de llargu plazu. Realizó l'analís del ciclu económicu a partir del nivel del ingresu y del emplegu. La tasa d'interés y la propensión marxinal al consumu son relativamente estables, polo tanto la eficacia marxinal del capital ye la variable de mayor incidencia nel nivel de renta y d'emplegu del sistema. A ello amiéstase'l nivel de gastu públicu y el comportamientu empresariu ante la política monetaria.

Fixo una fuerte crítica a les traces financieres, rentistas y especulativos del capitalismu qu'afectaben el nivel d'inversión y d'emplegu. Sicasí estremóse y cuestionó la filosofía social marxista de la propiedá coleutiva de los medios de producción, y procuró establecer paliativos pa la meyora del funcionamientu del capitalismu. Ufiertó una visión alternativa a la de la economía convencional pa faer frente al paru, problema crucial d'esos momentos a nivel mundial. Al respeutu, la so obra como programa d'aición propunxo: aumentar la capacidá de consumu y alzar el volume d'inversión hasta un nivel en que pudiera cubrir la diferencia ente la renta total y el consumu nuna situación d'emplegu total. La principal suxerencia venceyada con ello foi amás: la imposición progresiva pa redistribuir la renta social de los individuos con escasa propensión al consumu (los ricos) a aquellos que tienen elevada propensión al consumu (los obreros) y alzar asina la propensión al consumu de la comunidá, el so consumu y collo la inversión y l'emplegu. La inversión podría ser aumentada o bien alzando la eficacia marxinal del capital (rendimientu) o baxando la tasa d'interés. Los proyeutos d'inversión pública tendríen por oxetu compensar les fluctuaciones y insuficiencias de la inversión privada, y xenerar emplegu.

En política monetaria suxurió crear una autoridá monetaria fuerte con una rigorosa intervención sobre la cantidá total de dineru, como mediu pa menguar el tipu d'interés y d'esta miente aguiyar la inversión privada. (teoría del interés basada na preferencia de la lliquidez). Sicasí, el so modelu ye consideráu formal y ahistórico, yá que pretende definir lleis d'aplicación xeneral, y ye parcial en tantu nun inclúi un analís económicu social institucional integral. Nun cuestiona les lleis de la propiedá privada nin otros mecanismos qu'afecten la distribución del ingresu como Marx.

La escuela neokeynesiana editar

La economía keynesiana centrar nel analís de les causes y consecuencies de les variaciones de la demanda amestada y les sos rellaciones col nivel d'emplegu y d'ingresos. L'interés final de Keynes foi poder dotar a unes instituciones nacionales o internacionales de poder pa controlar la economía nes dómines de recesión o crisis. Esti control exercer por aciu el gastu presupuestariu del Estáu, política que se llamó política fiscal. La xustificación económica p'actuar d'esta manera parte, sobremanera, del efeutu multiplicador que se produz ante una medría.

La escuela postkeynesiana editar

Pensamientu económicu dempués de la Segunda Guerra Mundial editar

Dempués de la Segunda Guerra Mundial, hubo un ciertu consensu ente los economistes a cuenta de les polítiques económiques qu'adoptar. La mayoría de los gobiernos de los países desenvueltos, atendiendo a les propuestes keynesianas, empecipiaron una activa política d'intervención tan estructural como coyuntural na economía, aumentando progresivamente los sos gastos y el pesu del sector públicu. El keynesianismo foi adoptáu como paradigma dominante en toles universidaes occidentales, y dellos económicos trataron de realizar una fusión ente'l modelu neoclásicu y el modelu keynesiano. Paul Samuelson foi'l que realiza esta síntesis teórica ente les diverses corrientes dando llugar al neokeynesianismu. Dellos economistes, los postkeynesianos, consideren sicasí que les idees de Keynes fueron descomanadamente deformadas por esa fusión y polos vulgarizadores y que na so forma orixinal entá tienen enforma qu'apurrir pa entender el funcionamientu de la economía.

Sicasí, mientres los años cincuenta y sesenta, un pequeñu grupu, los monetaristas, criticaron a les polítiques keynesianas. Fundada y liderada por Milton Friedman, de la Escuela de Chicago, la escuela monetarista condena la intervención coyuntural de los gobiernos na economía y aportunaron tamién nos efeutos negativos d'un escesivu pesu del Estáu. En llugar d'estes polítiques gobernantes, propunxeron polítiques monetaries neutrales dexando a la economía crecer ensin inflación. La influencia de los monetaristas quedó llindada, una y bones el keynesianismo foi dominante hasta los años setenta. Ello ye que la crisis económica de los años setenta caracterizóse simultáneamente por una inflación y un paru importante, daqué inesplicable poles teoríes keynesianas. Arriendes de esta crisis, la escuela monetarista volvióse dominante y les polítiques qu'abogaben fueron adoptaes pola mayoría de los gobiernos de los países industriales, primero nos Estaos Xuníos ya Inglaterra cola llegada al poder en 1979 de Ronald Reagan y Margaret Thatcher. De la escuela monetarista surdió la llamada Nueva economía clásica lo que de la mesma, dio sofitu a les corrientes neolliberales qu'apoderaron la ciencia económica mientres los años 80.

Mientres la segunda metá del sieglu venti surdieron delles corrientes de la teoría económica qu'analizaben campos aparentemente esvalixaos y bien específicos, y que toos pertenecen a un programa d'investigación que se conoz como neoinstitucionalismo. Les teoríes más importantes d'esti movimientu son l'analís económicu del derechu, la teoría económica de la eleición pública, la nueva teoría de la empresa y los contratos, la teoría de los costos de transaición y l'economía de la información, ente otres. A finales del sieglu desenvolviéronse tamién escueles económiques especializaes en suxetos particulares en marxe del pensamientu económicu dominante. Exemplos notables d'estes corrientes son la teoría de la microeconomía moderna, la econometría o la teoría de los xuegos.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Zanetti de Londra, Marta y Gorga de Rago Mirta (2008). Economía. Educación Secundaria. Gram Editora.
  2. Biografíes y Vides. «Alfred Marshall». Consultáu'l 9 d'abril de 2007.

Bibliográfía editar

Bibliografía xeneral

  • Ravier, Adrián, Llectures d'Historia del Pensamientu Económicu, Unión Editorial, Madrid, 2012.
  • Ekelundy Hébert. Historia de la Teoría económica y del so métodu; Mc Graw Hill, Madrid.
  • Blaug, Mark, Economic Theory In Retrospect, Cambridge University Press, 1996.
  • Ekelund, Robert B. y Robert, F. H. Historia de la teoría económica y el so métodu: McGraw-Hill, 1992.
  • Fellner, William, Modern Economic Analysis, McGraw-Hill, 1960
  • Fernández López, Manuel. Historia del pensamientu económicu; A-Z editora, 1998.
  • Niehans, Jürg, A History of Economic Theory, The Johns Hopkins University Press,1990.
  • Rothbard, Murray N. Historia del Pensamientu Económicu 2 Tomos; Unión Editorial, 1999.
  • Robbins, Lionel, A History of Economic Thought. The LSE Lectures, editaes por Steven G. Medema y Warren J. Samuels, Princeton University Press, 1998.
  • Schumpeter, J., History of Economic Analysis, Oxford University Press, 1954.
  • Spiegel, Henry William, The Growth of Economic Thought. Duke University Press, 1991.
  • Taylor, Overton H., A History of Economic Thought, McGraw-Hill, 1960

• Zanetti de Londra, Marta y Gorga de Rago Mirta (2008). Economía. Educación Secundaria. Gram Editora.

Bibliografía especial

  • Beaud, Michel y Gilles Dostaler, Economic Thought since Keynes, Routledge, 1995.
  • Blaug, Mark et al, The Quantity Theory of Money, Edward Elgar, 1995.
  • Hansen, Bent, A Survey of Xeneral Equilibrium Systems, McGraw-Hill, 1970.
  • Humphrey, Thomas M., Money, Banking and Inflation. Essays in the History of Monetary Thought, Edward Elgar, 1993.
  • Jonung, Lars, The Stockholm School of Economics Revisited, Cambridge University Press, 1991.
  • Laidler, David, The Golden Age of the Quantity Theory, Princeton University Press, 1991.
  • Laidler, David, Fabricating the Keynesian Revolution, Studies of the Inter-War Literature on Money, the Cycle, and Unemployment, Cambridge University Press, 1999.
  • Patinkin, Don, Anticipations of the General Theory? And Other Essays on Keynes, The University of Chicago Press, 1982.
  • Silva Herzog, Jesús, Antoloxía del pensamientu económicu-social, Fondu de Cultura Económica, 1963.
  • Sowell, Thomas, Classical Economics Reconsidered, Princeton University Press, 1974.
  • Ravier, Adrián, Richard Cantillon y el primer tratáu d'economía política, en LLECTURES d'Historia del Pensamientu Económicu, Unión Editorial, Madrid, 2012.

Enllaces esternos editar

Sitios económicos

Universidaes