Holodomor o Golodomor (ucraín: Голодомор, “matar de fame”), tamién llamáu Xenocidiu ucraín o Holocaustu ucraín, ye'l nome atribuyíu a la fame qu'afaró'l territoriu de la República Socialista Soviética d'Ucraína, nel contestu del procesu de coleutivización entamada pola URSS, mientres los años de 1932-1933, na cual morreríen de fame ente 1,5 y 10 millones de persones.[1][2][3]Los archivos secretos desclasificaos tres la desintegración de la Xunión Soviética reflexen un aumentu de la mortalidá en 1932 envaloráu nuna tasa adicional a la media d'años anteriores d'unes 150 000 persones, ente que 1933 reflexa daqué más de 1,3 millones de persones –lo que fai un total d'unes 1,5 millones de persones finaes a consecuencia direuta de la fame según estos documentos–, magar dende 1934 tantu la mortalidá como la natalidá baxaron ente un 20 y un 40% en comparanza cola media de los años previos a la fame.

Holodomor
fame, communist crime (en) Traducir, asesinatos en masa bajo regímenes comunistas (es) Traducir y xenocidiu
Cambiar los datos en Wikidata

Esisten dos puntos de vista fundamentales y opuestos sobre los responsables políticos de la traxedia, y munchos puntos de vista entemedios ente estos. Según el primer puntu de vista, el Holodomor sería un actu intencional d'estermín desamarráu pol poder central soviéticu encabezáu por Josif Stalin, y en particular, contra la nacionalidá ucraniana. Según l'otru puntu de vista, la traxedia sería consecuencia d'una mala collecha xuníu a la política de requisas del granu impuestes pol poder soviéticu a los llabradores con pequeñes propiedaes, como midida punitiva pa forzar la coleutivización obligada, que dio de resultes la fame, non yá n'Ucraína, sinón tamién n'otres zones agrícoles de la Xunión Soviética. El poder soviético de la dómina culpaba de la escasez de granu que torgaba algamar les cuotes fites d'alimentos al sabotaxe -y a la guerra a la coleutivización entamaos polos llabradores ricos, llamaos kuláks, qu'atroparíen y destruyiríen les colleches y ganaos, como métodu d'oponese al procesu de coleutivización, xustificando asina les requisas efeutuaes.

Víctima del Holodomor nuna cai de la ciudá ucraína de Kharkiv. Esta fotografía foi realizada en 1933 por Alexander Wienerberger, un inxeniero químico austriaco.

Según los críticos del réxime soviéticu si tiense como referencia la definición xurídica de xenocidiu[4][5] y numberoses evidencies,[6][7][8][9] verificaríase la naturaleza xenocida del Holodomor al haber fuertes nicios de ser una fame artificial creada pol réxime soviéticu,[10] comandado por Josif Stalin. Magar se provocaron fames tamién n'otres rexones de la XRSS, el términu Holodomor aplícase específicamente a los sucesos asocedíos n'Ucraína. Sicasí, delles instituciones revocaron la definición de xenocidiu, como l'Asamblea Parllamentaria del Conseyu d'Europa, que revocó la so denominación de "xenocidiu" nel 2010, alegando que magar reconocía que la fame forzada de Holodomor llegó a selo de resultes de la política del réxime totalitariu de Stalin, consideró nun s'afaía a la definición de xenocidiu, al nun ser dirixíu contra un pueblu en concretu sinón contra'l pueblu soviéticu na so totalidá. La rectificación de la declaración anterior facer a pidimientu del propiu gobiernu ucraín pro rusu de Víktor Yanukóvich, en contradicción colo qu'afirmara'l so antecesor na presidencia y opositor Víktor Yúschenko .[11][12]

Escontra payares de 2011, la mesma Ucraína y 22 gobiernos d'otros países denominaron a les aiciones del gobiernu soviéticu como un actu de xenocidiu.[13] La declaración conxunta de les Naciones Xuníes de 2003 definió la fame como la resultancia de polítiques y aiciones "crueles" del réxime totalitariu que causaron la muerte de millones de persones d'etnies como la ucraniana, rusa, cazaca y otres. El 23 d'ochobre de 2008, el Parllamentu Européu adoptó un resolución[14] na que se reconocía'l Holodomor como un crime contra la humanidá[15][16] Amás de la condena d'estos países, el Parllamentu Européu,[17] l'Asamblea Xeneral de les Naciones Xuníes,[18][19] l'Asamblea Parllamentaria del Conseyu d'Europa nel so Resolvimientu 1481,[20][21][22][23] la Organización pa la Seguridá y la Cooperación n'Europa[24][25] y la Organización de les Naciones Xuníes pa la Educación, la Ciencia y la Cultura[26][27][28] espresaron el so repulsa polos fechos, anque ensin utilizar la espresión xenocidiu nes sos declaraciones.

Etimoloxía editar

La pallabra Holodomor provién del ucraín, y significa fame. El términu foi utilizáu per primer vegada pol escritor nacionalista y antisoviético Oleksa Musienko nun reportaxe presentáu a la Unión d'Escritores Ucranianos de Kiev en 1988. Esti acontecimientu conmemora'l cuartu sábadu del mes de payares, tantu n'Ucraína y nes comunidaes ucraínes de tol mundu.

1929: Gran coleutivización y oxetivos del «Gran Viraje» editar

Na década de los 30 del sieglu XX, Stalin decidió enllantar una nueva política pa la XRSS, al traviés d'una radical tresformación de les sos estructures económicu y social, buscando los siguientes oxetivos:

  • Establecer un efeutivu control políticu alministrativu sobre los llabradores, fortaleciendo'l réxime soviéticu. Esi sofitu sería igualmente garantizáu sobre los alimentos per mediu de la eliminación de la clase más pudiente de la sociedá rural, los kuláks.
  • Una industrialización acelerada de la Xunión Soviética teniendo como base les esportaciones de productos agrícoles, sobremanera ceberes.

La guerra anticampesina» editar

 
Guénrij Yagoda (derecha) en compañía del escritor Máximu Gorki (esquierda). Como subjefe de la policía política, Yagoda foi unu de los principales responsables de la represión del campesinado nel ámbitu de la coleutivización y la deskulakización.

El procesu de coleutivización de l'agricultura foi una decisión del Comité Central del Partíu Comunista de la Xunión Soviética tomada n'avientu de 1929.

La coleutivización foi una verdadera guerra declarada pol Estáu contra'l modelu rural tradicional. Los llabradores, el 82% de la población soviética, fueron obligaos a apurrir los sos medios de producción a la coleutivización, que les sos pautes de producción afitar les autoridaes centrales. La mayoría de los llabradores entá s'atopaben en réxime de servidume, trabayando pa los kuláks, pequeños llabradores a los que'l zar Alexandru I de Rusia había desafiáu apurriendo tierres. Pa la so execución, los funcionarios miembros del partíu comunista que taben presentes nos campos fueron sofitaos por brigaes d'activistes provenientes de centros industriales.

La respuesta de los kuláks foi munches vegaes violento y desesperao, habiendo numberoses manifestaciones, revueltes y disturbios per tol país. La OGPU rexistró más de 14.000 casos. Como respuesta a la coleutivización, los kuláks sacrificaron a más de 18 millones de caballos, más de la metá de los esistentes en tol país[ensin referencies].

N'españando disturbios y revueltes, unviaron aína al Exércitu Coloráu pa encalorar la rebelión de los kuláks. En 1929 arrestar a miles d'intelectuales ucraínos baxu falsos cargos, siendo fusilaos o unviaos a campos de trabayu en Siberia. La resistencia movilizó cerca de tres millones de personessobremanera de les rexones poblaes polos cosacos de los ríos Don, Volga, Kubán, del norte d'El Cáucasu y sobremanera n'Ucraína.

Sicasí, en munchos casos, les víctimes de la represión fueron a cencielles abandonaes nesos territorios distantes y inhóspitos. Arriendes d'ello, aproximao 500.000 deportaos, ente ellos munchos neños, morrieron por fríu, fame o los trabayos cansosos[ensin referencies].

A partir de 1931, empezaron grandes problemes de falta d'alimentos en delles rexones de la Xunión Soviética que conducieron a la muerte por inanición de millones de persones, una situación conocida perfectamente poles autoridaes:

... Na ex Xunión Soviética millones d'homes, muyeres y neños fueron víctimes d'aiciones y polítiques crueles del réxime totalitariu. La gran fame de 1932-1933 n'Ucraína —Holodomor— costó millones de víctimes inocentes y convirtióse nuna traxedia nacional pal pueblu ucraín...
El 10 de payares de 2003, nes Naciones Xuníes, venticinco países aconceyaos, incluyendo a Rusia, Ucraína y Estaos Xuníos, roblaron una declaración conxunta nel 70 Aniversariu del Holodomor.

La situación foi especialmente grave en Kazakstán, según nes principales árees cerealeras, Ucrania, el norte d'El Cáucasu y les riberes del ríu Volga, onde se produxera la mayor resistencia contra les polítiques de coleutivización agrícola. [29]

Causes iniciales de la fame editar

Quitando'l casu particular de Kazakstán, les causes que provocaron la traxedia fueron globalmente idéntiques, siendo atribuyibles a la fame forzada.[30][31][32][33]

Pal añu 1932, el gobiernu de los soviets dexó d'ufiertar datos censales, hasta 1937, añu en que la población ucraniana amosara un drásticu retrocesu, d'hasta'l 25%. Los datos apunten igualmente a que los años 1932 y 1933 tuvieron una collecha en llinia cola producción agrícola de los años previos, polo que la fame nun podría achacar a una mala collecha del bieniu de 1932-1933.[34][35]

  • La collecha de 1931 foi de 18.3 millones de tonelaes de granu.
  • La collecha de 1932 foi de 14.6 millones de tonelaes de granu.
  • La collecha de 1933 foi de 22.3 millones de tonelaes de granu.

Otres fontes dieron una visión distinta. Estes fueron les conclusiones de la revista soviética Kolhóspnytsia Ukrayiny ("Muyer coleutivista d'Ucraína") d'avientu de 1932:

  • En 1932 produzse una tarrecible seca que mengua y perxudica les colleches Una grave desorganización de la producción agrícola causada poles midíes de deskulakización, que sirvieron pa reprimir a les élites rurales.
  • La coleutivización forzada llevó a munchos de los llabradores a remontase de forma desesperada y violenta, destruyendo gran parte del so patrimoniu (colleches, ganáu).
  • La ineficacia y la miseria que caracterizaron les coleutivizaciones, somorguiaos nun contestu de violencia xeneralizada y caos.
  • Les socesives ya implacables cuotes requisadas, al traviés de les cualos l'Estáu procura solucionar el triple problema; industrialización acelerada; esplosiva crecedera urbana motiváu pol éxodu rural, y la necesidá de frenar la delda esterna por aciu una medría nes esportaciones de materies primes.
  • La resistencia de los llabradores que consideraben les midíes de la coleutivización como una vuelta a la servidume,[36]trabayando cada vez

menos, por cuenta de la so reticencia al modelu coleutivista impuestu pol réxime, y de resultes de la debilidá física xenerada pola falta d'alimentos.

Puxanza de la crisis editar

En 1931 de resultes de les meyores colleches en Siberia Occidental y en Kazakstán, millares de kuláks d'Ucraína y del Cáucasu Norte y de la rexón del ríu Don, fueron amontando les esistencies de suministros. Por esti motivu los órganos estatales, y a pesar de ser una collecha bastante mediocre (de 69 un total millones de tonelaes en toa Rusia, confiscaron 23 millones de tonelaes), obligaron a Ucraína a contribuyir col 42% de la so producción cerealera, lo que xuníu a la coleutivización forzada y la deskulakización provocaron l'empeoramientu y la desorganización del ciclu granible[37] N'Ucraína y n'otres rexones, a partir de la primavera de 1932, la situación provocada poles muertes por inanición y l'éxodu masivu de llabradores a les ciudaes, amenó la esmolición de les autoridaes de delles repúbliques de la Xunión Soviética. Pela so parte el gobiernu central motiváu pola necesidá, estableció la cuota pa la coleuta de 1932 en 29,5 millones de tonelaes, de los cualos 7 millones tuvieron de llograse d'Ucraína.[38] Creóse un conflictu ente dos bandos. Los llabradores qu'intentaron por tolos medios caltener una parte de la collecha, y les autoridaes llocales, obligaes a cumplir cola cuota impuesta pol gobiernu. Les prindes de cebera fueron tan grandes, que los llabradores ver na necesidá d'esconder la mayor cantidá posible pa garantizar les reserves alimentaríes indispensables pa la so sobrevivencia.[39] La campaña de la recueya de 1932 viose envolubrada dende l'entamu n'innumberables problemes y dificultaes: manifestaciones de los llabradores afeutaos pola fame, abandonu de los campos, robu de los bienes pertenecientes a los kuláks (ganáu, ferramientes y colleches) xunto col arrenunciu de munchos funcionarios local y rexonal del Partíu o de los sóviets, por non querer aplicar les midíes necesaries, nin requisar les cantidaes esixíes pol gobiernu pa cumplir cola cuota, que condergaría de fame a decenes de millones de persones.[40]

Primeramente, Stalin manifestó la so creciente impaciencia respeuto al lentu ritmu que caracterizó la campaña de requisas d'Ucraína, acusando a los dirixentes llocales de la responsabilidá de la situación por cuenta de la so dexadez y la falta de firmeza contra los actos de sabotaxe y de terrorismu,[41] y pa superar eses dificultaes, el 7 d'agostu de 1932 entra a valir la llei sobre'l "robu y dilapidación de la propiedá social " (más conocida por "llei de los cinco espiges"), qu'incluyía penes d'hasta 10 años de condena en campos de trabayu forzaos.[42]

Les brigaes encargaes de la coleuta efeutuaron auténtiques espediciones de castigu, de normal nes rexones cerealistas. Estes apropiaciones fueron acompañaes d'innumberables abusos, violencia física y detenciones de kuláks.[43]

A pesar d'un llixeru amenorgamientu nos oxetivos de la coleuta[44] y de una represión desaxeradamente más dura, siendo condergaes más de 100.000 persones a muerte, nos primeros meses de l'aplicación de llei,[45] pal día 25 d'ochobre Moscú solo recoyó'l 39% de la cantidá esixida a Ucrania.[46]

El términu kulak siguió utilizándose polos grupos deportaos en Siberia o Kazakstán. Per otru llau les deportaciones tamién tuvieron como oxetivu potenciar la colonización y esplotación de los inmensos recursos d'eses rexones. En total, nel contestu de la campaña de "deskulakización" (1930-1932), fueron deportaes de manera caótica y precipitáu cerca de 2.800.000 persones, 300.000 de les cualos yeren ucraínes. Los sobrevivientes trabayaron nes empreses dedicaes a la esplotación de los recursos naturales, forestales, mineros, metalúrxicos, víes de comunicación, etc., siendo trataos como verdaderos esclavos suxetos a tou tipu de privaciones y abusos.

«Interpretación nacional» de Stalin editar

 
Symon Petlyura.
Ficheru:Горький, Каганович, Ворошилов, Сталин.jpg
Lázar Kaganóvich, segundu pela esquierda, xunto al escritor Gorki, Kliment Voroshílov y Stalin nel mausoléu de Lenin en 1931.

Ente xunetu y agostu de 1932, Stalin concibió un nuevu analís de la situación d'Ucraína y de les sos causes, espresada nuna carta unviada a Lázar Kaganóvich el 11 d'agostu:

(Ucrania) ye anguaño la principal cuestión, tando'l Partíu, y el mesmu Estáu y los sos órganos de la policía política de la república, infestaos por axentes nacionalista y por espíes polacos, corriendo'l riesgu «de perder Ucrania», una Ucraína qu'otra manera, ye necesariu tresformar nuna fortaleza bolxevique.[47][48]

Nel mesmu sentíu de lo anterior, otros autores confirmen que Stalin tenía la idea de que'l Partíu Comunista y el Gobiernu ucraín teníen infiltrados axentes nacionalistes (Petliuristas) y espíes polacos (“axentes de Pilsudski”), y les aldegues reticentes a la coleutivización, taben so influencia de agitadores contra-revolucionarios.[49]

La decisión d'utilizar la fame provocándola artificialmente col enfotu de "dar una lleición" a los llabradores[50] tomar na seronda, nun contestu delicáu pal Dictador, cola agudización de la crisis provocada pol primer plan quinquenal y el suicidiu de la so esposa Nadezhda Allilúieva.[51]

El 22 d'ochobre de 1932, son unviaes pa Ucraína y pal Cáucasu del Norte dos comisiones estraordinaries empobinaes respeutivamente por Viacheslav Mólotov y Lázar Kaganóvich coles mires de “acelerar les coleutes” y teniendo el sofitu de los más altos responsables de la NKVD incluyendo a Guénrij Yagoda.[52][53] Simultáneamente, millares d'axentes de la policía política y de paramilitares del partíu fueron movilizaos pa desaniciar la ineficacia de les estructures comunistes llocales y reprimir cualquier actu de sabotaxe. Ente payares y avientu, más de 27.000 persones fueron deteníes. Ente payares y avientu, el 30% fueron dirixentes de les coleutivizaciones y pequeños funcionarios rurales, con base na acusación de sabotaxe nos planes de coleuta.[54]

El recursu y l'arma de la fame adquieren una magnitú y violencia particulares nos territorios ucraínos. Stalin en perfecta coherencia col so propiu analís alrodiu de los oríxenes y dinámiques del fenómenu nacional, considerando a Ucraína un casu d'especial gravedá, por cuenta de la unión fonda ente nacionalismu y burguesía.[55]

El dirixente del NKVD ucraín Vsévolod Balistski define, el 5 d'avientu de 1932, como principal misión a desempeñar pola policía política de la república “L'urxente esmantelamientu, identificación y eliminación de los individuos contra-revolucionarios y los kuláks-petliuristas que sabotean les midíes aplicaes pol Gobiernu Soviéticu y pol Partíu nes aldegues”.[56]

La fame editar

 
Moneda de 5 grivnes conmemorativa del Holodomor, acuñada en 2007.

Col fin d'entartallar toa resistencia contra'l réxime y ampliar el control sobre los llabradores, les autoridaes soviétiques tomaron decisiones y midíes pa xenerar una fame xeneralizada y artificial. Un estudiu de 30 resoluciones del Comité Central Executivu del Partíu Comunista Bolxevique, y del Comité del Conseyu Soviéticu de la República Socialista Soviética d'Ucraína lo mesmo que de la URSS, publicaes ente 1929 y 1933, describen y analicen les condiciones pal total aniquilamientu físicu de la población rural d'Ucraína, yá que, según antecedentes, esistía abondu comida n'Ucraína p'alimentar dos veces a la so población.[57]

Stalin ordenó sistemáticamente aumentos nes cuotes de producción d'alimentos, lo que se llevó a cabu hasta l'escosamientu de los suministros nes tenaes ucraínes. La collecha de trigu de 1933 vender nel mercáu mundial a precios per debaxo del mercáu pa escosala. Calcúlase que la collecha de 1933 podría alimentar mientres dos años a la población d'Ucraína, tradicionalmente llamada "la tenada d'Europa".[ensin referencies]

 
Fotografía d'una cai de Kharkiv realizada por Alexander Wienerberger en 1933.

Siendo crítica la situación, el Partíu Comunista d'Ucraína solicitó a Stalin l'amenorgamientu de les cuotes de comida, nuevamente unvióse al Exércitu Colorado pa reprender al PC ucraín. La policía secreta siguió siempres apavorando a la población realizando inspeiciones aleatories y apoderándose de tola comida atopada, considerada propiedá del Estáu. El castigu por robar variaba, dende la muerte a la unviada mínima de 10 años a un Gulag [ensin referencies]. Rápido xestóse una fame masiva y duradera. Mientres los peores momentos calcúlase que morríen unes 25.000 persones acaldía n'Ucraína.[58]

Dende los países d'Europa occidental y EE. XX. los emigrantes ucraínos respondieron unviando cargamentos de comida. L'ayuda foi requisada poles autoridaes soviétiques. Los gobiernos y la prensa occidental inoraron mientres enforma tiempu los informes sobre les fames que dacuando s'escapaben al control soviéticu.

Munchos sectores de comunistes defensores de Stalin señalen que'l "Holodomor" como conceutu d'estermín perpetáu por Stalin ye una creación ficticia de los servicios d'intelixencia nazis, mercáu como información pol magnate y propietariu del Chicago's American de William Randolph Hearst y espublizada por Occidente con fines de propaganda, tal que recueye'l llibru de Douglas Tottle, "Fraud Famine and Fascism the Ukrainian Genocide Myth" (1987). Nel mesmu señálase a los kuláks como responsables de les fames, al quemar colleches y realizar sabotaxes.

Númberu de víctimes editar

La cantidá total de víctimes ye desconocida; los historiadores tienen grandes dificultaes pa esclariar el númberu polos siguiente factores:[59][60][61][62][63]

Estadístiques Soviétiques Desclasificaes[64]
Año Nacimiento Fallecimientos Camudo natural
1927 1184 523 661
1928 1139 496 643
1929 1081 539 542
1930 1023 536 487
1931 975 515 460
1932 782 668 114
1933 471 1850 -1379
1934 571 483 88
1935 759 342 417
1936 895 361 534
  • Les restricciones nel accesu a ciertos archivos de la URSS
  • La mortalidá direutamente imputable a les epidemies del tifus;
  • La política de secretismu impuesta pol réxime, al prohibir a los funcionarios de los sóviets rurales mentar la fame como causa de muerte
  • La desorganización de los rexistros de resultes del fallecimientu o de la fuga de funcionarios pertenecientes a les rexones abrasaes
  • La circunstancia de que numberoses víctimes fueron soterraes en fueses comunes
  • Les migraciones y deportaciones de llabradores a otres repúbliques soviétiques
  • L'adopción de la nacionalidá rusa per parte de munchos llabradores ucraínos.[65]

A pesar de la esistencia envalorada que van de 1,5[66][67][68] a 10 millones de víctimes ucraínes, los cálculos más recién d'historiadores, sobre la base de fontes de los archivos soviéticos, indiquen un númberu d'ente 3 a 3,5 millones de muertes.[69][70]

Per otra parte, calcúlase que de 1,3 a 1,5 millones morrieron en Kazakstán (esterminando ente un 33% a 38% de los cosacos), según centenes de millares n'El Cáucasu del Norte y nes rexones de los ríos Don y Volga, onde l'área más duramente afeutada correspondió al territoriu de la República Autónoma Socialista Soviética de los Alemanes del Volga, en total aproximao de 5 a 6 millones de víctimes, ente los años 1931 y 1933.[71][72]

Testimonios de dellos sobrevivientes editar

La web de Holodomor Survivors[73] contién abondosu material sobre los sobrevivientes de Holodomor, incluyendo unos sesenta videos con testimonios de sobrevivientes exiliaos de la URSS.

El gobiernu dixo qu'había qu'apurri-y lo tou, y empezaron a humildar al mio padre. El mio padre dixo: Tengo fíos, tengo una familia. (Pero dixeron que...) toos diríamos a la granxa coleutiva (koljos), y que díbamos tar meyor. Dixéron-y al mio padre que baxara les campanes de la ilesia. El mio padre dixo: "Yo nun les xubí y nun voi baxar les." Asina que lo cutieron y llevar a una celda de detención. Nós nun lo vimos por más de dos selmanes, y cuando llegó a casa, él morrió de momentu. Cuando se collechaba'l trigu o'l centenu, utilizaben máquines pa ello, y dexaben los tarmos. Asina que la mio madre, nel so camín a casa; recoyó dellos tarmos pa cocinar daqué. Una brigada tomó los tarmos y cutió dempués a la mio madre. Cuando llegó a casa char na cama, y nunca se llevantó de nuevu. Nun sé cuánto tiempu quedóse ellí, pero asina foi como morrió.

Videu de Maria Martyniuk, sobreviviente de la villa de Khyzhychi, 17 Xunetu de 2008, Toronto.

[74]
Cuando nos empezar a espropiar, cubrieron toes nueses pataques con un polvu blanco, tantu les grandes, que la mio madre acutáu pa nós; como les más pequeñes, que yeren pa los nuesos gochos. Entós los homes emburriaron les pataques con garabatos, por que se entemecieren ente esti polvu. Ellos envelenaron los papes, y estrozar tou. Lleváronse toles granes que la mio madre salvara pal próximu añu. Lleváronse tou. Nun sé por qué la mio madre fixo esto, pero; primero que nos lo quitar tou, cavó un furacu grande cerca de la nuesa bodega y na seronda escondió ellí 18 bolses con papes nesi furacu. Solía haber una midida llamada cubu, y cuatro cubos equivalíen a un sacu. La mio madre rellenó'l furacu con faxines de centenu y punxo ellí 18 bolses de pataques nesi furacu. Depués baltó un árbol cercanu pa cubrir esi furacu. Naide atopó'l fuexu, a pesar de que tantiguaron el suelu perdayures furándolo con banielles d'aceru. Ellos requisaron tantu na casa como nel suelu, p'asegurase de que nun había nada soterráu. Pero por cuenta de que el árbol cubrió esi buecu nun pudieron atopar los papes soterraes ellí; y ensin eses pataques, nin la familia de la mio madre, nin nós sobreviviéramos.

Videu de Luba Kachmarska, sobreviviente de la villa de Male Starosilya, 1 d'Agostu de 2008, Hamilton.

[75]

Condena internacional editar

 
Mapa de los países que reconocieron el Holodomor como xenocidiu.

Ucraína aprobó la llei "Sobre'l Holodomor n'Ucraína de los años 1932-1933", propuesta pol presidente del país, Víktor Yúschenko. Según esta llei, el Holodomor n'Ucraína de los años 1932-1933 ye declaráu xenocidiu contra'l pueblu ucraín. N'el so preámbulu inclúyese la definición del xenocidiu, acordies cola xurisprudencia internacional aceptada. Coles mesmes, la mesma llei establez que, "la negación pública de la esistencia del Holodomor de los años 1932-33 n'Ucraína considérase una burlla a la memoria de los millones de víctimes de la traxedia, una humildación a la dignidá del pueblu ucraín y ye illegal". Con motivu del 75 aniversariu del entamu del Holodomor, Ucraína presentó ante les Asamblea Xeneral de les Naciones Xuníes, una nueva propuesta empobinada a declarar el Holodomor de los años 1932-1933 un xenocidiu contra'l pueblu ucraín. Na 58 sesión de la ONX introducir por primer vegada nel diccionariu internacional políticu como términu pa denominar al Holodomor fame artificial. La declaración común foi sofitada por 63 estaos y aprobada.

El 23 de payares del 2008 el Papa Benitu XVI, tres el rezu del Ángelus colos fieles rexuntaos na Plaza de San Pedro, recordó la gran fame de los años 30 n'Ucraína, coincidiendo col 75 aniversariu del Holodomor: "Nestos díes celebramos el 75 aniversariu del Holodomor -la gran fame- que nos años 1932 y 1933 causó millones de muertos n'Ucraína y n'otres rexones de la Xunión Soviética mientres el réxime comunista".[76]

Anguaño, numberosos países denominen la fame de 1932-1933 como xenocidiu contra'l pueblu ucraín, espresando d'esta miente la so valoración políticu-xurídica sobre esti fechu. Ente ellos:

 
Monumentu n'alcordanza al Holodomor, en Calgary, Canadá.

Países que reconocieron el Holodomor como un actu criminal del réxime estalinista:

Discutinios editar

La mayor parte de los discutinios avera del Holodomor surde alredor de la cuestión de si la fame foi un oxetivu intencional del poder y si tuvo motivos étnicos pa llamase xenocidiu. Tamién se denunciaron casos de desaxeración, invención y falsificación de los fechos históricos na tema. Los críticos que refuguen la catalogación de xenocidiu basar nos siguientes argumentos:

  • La mayoría de los materiales visuales atribuyíos al Holodomor en realidá son de los archivos de la Cruz Roxa y refiérense a la fame Rusa de 1921,[125] resultancia de la guerra civil. Los materiales auténticos de los años trenta apenes puedan esistir en tal cantidá debíu al control total sobre los medios de comunicación de parte de los servicios de seguridá soviéticos naquellos tiempos. N'ocasiones utilizáronse imáxenes de la Gran Depresión de los EEXX[126][127] n'esposiciones centraes nel Holodomor.
  • Nun puede llamase l'Holocaustu puramente de los ucraínos los fechos de la mala xestión, ceguera económica y métodos violentos de resolver problemes políticos na URSS de los años trenta, yá que pol mesmu casu en 1933 la RSS de Kazakstán superó Ucraína nel porcentaxe de mortalidá.[128]
  • Los atroxos forzaos de ceberes nes zones rurales de la URSS realizábense conforme al plan estatal de siempre, y entá amenorgáu dende 29,5 millones de tonelaes a 20,65,[129] en condiciones de sabotaxe[130] de la llantadera y entá de la collecha polos llabradores que sabíen qu'igual tendríen la comida a esgaya ente que les zones industriales quedar ensin nada.[131][129]
  • La esportación de les ceberes amenorgóse sópito en 1932 a 1,8 millones de tonelaes en comparanza con 4,8 en 1930 y 5,2 en 1931.[132][133] En 1933 la esportación de ceberes de la URSS constó namái 350 mil tonelaes y pal fin del añu detúvose.[134]
  • Na primer metá de 1933, a cuenta de l'amenorgamientu de la esportación, la URSS redistribuyó 1,1 millón de tonelaes de abastos, granes y forraxe como ayuda, de lo cual 576 400 tonelaes fueron distribuyíes a la RSS d'Ucraína,[134] revelada ellí la peor situación de toes,[128] lo que dos veces superó la esportación de la rexón.[129] Pa comparar, en 1932 namái 65 600 tonelaes de ceberes fueron concedíes como ayuda a la RSS d'Ucraína.[134]
  • Un gran númberu de persones que dacuando se califiquen como muertos de fame nes zones rurales d'Ucraína en realidá migraron a les ciudaes grandes.[131] La gran parte de la migración tuvo llugar en 1931-1932.[134]
  • “Holodomor” nun puede ser calificáu como un xenocidiu, porque, primero, les sos víctimes pertenecíen a gran númberu d'etnies (griegos,[135] por casu) en distintes rexones de la URSS.[136] Segundu, los iniciadores y culpables de la fame pertenecíen a etnies distintes, dacuando a les mesmes etnies que fueron víctimes. Por casu, Stalin yera xeorxanu; Kosior, el Secretariu Xeneral del Partíu comunista de la RSS d'Ucraína, yera polacu; Mólotov yera rusu y Kaganóvich yera xudíu.
  • Nun esiste nengún documentu de la ONX que califique la fame na URSS de 1932-1933 como un xenocidiu.

Esisten, sicasí, posiciones engarraes sobre la cuestión. Raphael Lemkin, historiador polacu d'oríxenes xudíos, acuñó'l términu xenocidiu. Na so monumental obra "Historia del Xenocidiu" inclúyese un últimu capítulu tituláu "Soviet Genocide in the Ukraine" (El xenocidiu soviéticu n'Ucraína) nel que define una política de destrucción nacional -y non clasista- basada nos siguientes puntos:

  • a) Supresión de la élite nacional ucraniana,
  • b) Muerte por fame de la población granxera ucraniana,
  • c) sustitución d'esta población por inmigrantes non-ucraínos provenientes de la URSS, y
  • d) destrucción sistemática de la estructura eclesial ortodoxa local.

Señalóse qu'amás d'estos procesos, 8 millones de persones d'etnia ucraniana morrieron na URSS antes del entamu de la crisis alimentaria.[137] L'historiador Robert Conquest señaló que la fame de 1932-33 foi un actu apostáu d'asesinatu en masa, si non un xenocidiu cometíu como parte del programa de coleutivización estalinista. En 2006, el Serviciu de Seguridá Ucraínanun desclasificó más de 5.000 páxines relatives a los archivos Holodomor.[138] Estos documentos suxuren que'l réxime soviéticu "ignoró" a Ucraína dexando sicasí qu'otres rexones esteriores recibieren ayuda humanitaria.[139] Per otra parte, dellos investigadores afirmen que'l llibru de Conquest sobre la fame ta llenu d'errores ya inconsistencies y que tien de considerase una espresión del clima de la Guerra Fría.[140] R.W. Davies y Stepehn G. Wheatcroft contautaron darréu con Conquest y señalaron que na actualidá nun considera qu'esta fame fuera "apostada".[141] Conquest -y, por estensión, Davies y Wheatcroft- sostienen que d'abandonase la industrialización intensiva, la fame podría habese "preveníu" (Conquest), o siquier embrivise significativamente.

...consideramos la política de rápida industrialización como la causa última de los problema agrícoles de principios de los años 30, y nun creemos que les versiones de China o NEP sobre la industrialización fueren vidables nes circunstancies nacionales ya internacionales de la Xunión Soviética[142]

De la mesma, xulguen que'l lideralgu de Stalin foi responsable d'errores significativos nel planteamientu de la industrialización de l'agricultura.

Davies y Wheatcroft tamién citen una carta ensin publicar de Robert Conquest:

El nuesu puntu de vista sobre la rellación ente Stalin y la fame ye próximu al de Robert Conquest, quien enantes foi consideráu'l campeón del partíu que consideraba que Stalin causara la fame deliberadamente, a la manera d'un xenocida. En 2003, el dr. Conquest escribiónos una carta señalando que nun caltién la idea de que "Stalin afalara arremente la fame de 1933. Non. Lo qu'alderico ye qu'ante'l panorama d'una fame inminente, él pudo evitala, pero antepunxo'l "interés soviéticu" a l'alimentación de los que taben morriendo de fame, dexándola conscientemente.[143]

Esta retraición de Conquest tamién foi apuntada por Kulchytsky.[144]

Dellos historiadores caltienen que la fame foi una consecuencia involuntaria de la coleutivización soviética, y que la resistencia presentada pol campesinado ucraín namái esaxeró los efeutos d'una collecha que yá yera mala de por sí.[145][146] Otros investigadores afirmen que mientres la definición "Xenocidiu ucraín" suel aplicase a esti fenómenu, nun sentíu estrictu esta terminoloxía ye inaceptable.[9]

La distribución estadística de víctimes de la fame ente les distintes etnies ucraínes reflexa equitativamente la distribución de la población rural ucraniana.[147] La población moldava, polaca, alemana y búlgara que moraba nes comunidaes rurales ucraínes sufrieron la fame na mesma proporción que la población nativa.[147] Anque los grupos étnicamente rusos vivíen principalmente n'árees urbanes, que fueron pocu afeutaes pola fame, la población rural rusa quedó tan afeutada como la población rural de cualesquier otra etnia.[148]

El dr. Mark Tauger, profesor de la Universidá de West Virginia, afirmó que cualquier analís qu'estableza que les colleches de 1931 y 1932 nun fueron extraordinariamente baxes, y que la fame foi una midida política intencionalmente aplicada al traviés de racionamientos escesivos, ta basáu nuna base documental insuficiente y un aproximamientu pocu crítica a les fontes oficiales.[145] Sicasí, l'historiador James Maze escribió que'l puntu de vista de Tauger "nun yera tomáu en serio nin por rusos nin por ucraínos qu'estudiaren la tema".[149]

El profesor Michael Ellman de la Universidá d'Ámsterdam sostién que, acordies con una definición laxa del términu, la fame de 1932-1933 pudo ser un xenocidiu. Basa la so afirmación en:

  • Aiciones de comisión y d'omisión: La esportación de granu (1.8 millones de tonelaes) mientres el periodu de fame xeneralizáu, torgando la emigración de les zones más afeutaes pola fame y nun realizando nengún esfuerciu p'asegurar la llegada de granu dende l'esterior.
  • L'actitú del réxime estalinista en 1932-33, que consideraba que munchos de los que morríen de fame yeren "contrarrevolucionarios", "folgazanes" o "lladrones", merecedores del so destín.

L'autor por ello entruga:

A lo llargo de la so carrera como líder soviéticu, dende'l Tsaritsyn (1918) al “Intriga de los médicos” (1953) él (Stalin) fixo usu de violencia (por aciu arrestos, execuciones y deportaciones) pa llograr los sos fines políticos. ¿Ye realmente plausible suponer que coles sos perceiciones, convencimientos, pallabres, aiciones, planes y declaraciones, Stalin abstuviérase d'utilizar un métodu eficiente, y económicu (como matar de fame) pa reprimir a los elementos “contrarrevolucionarios” y liquidar “folgazanes”?[150]

Negacionismu del Holodomor editar

El negacionismu del Holodomor significa afirmar que la “fame artificial” ucraniana de 1932-1933 nun esistió.[151][152][153][154] Esta negación foi la postura típica de la propaganda soviética, sofitada por periodistes y círculos occidentales d'esquierda.[152][153][155][156][157]

Les autoridaes soviétiques -ente ellos, el presidente Mijaíl Kalinin o'l ministru d'asuntos esteriores Maksim Litvínov- negaron dende'l primer momentu'l Holodomor, y caltuvieron esa actitú hasta bien entrada la década de 1980. Nesta mesma llinia pronunciáronse numberosos periodistes de países occidentales, como Walter Duranty o Louis Fischer. La negación del Holodomor convertir nuna esitosa campaña de desinformación, orquestada dende'l gobiernu soviéticu.[151][152][153] Stalin "llograra lo imposible: callar cualquier conversación sobre la fame... Mientres morríen millones, la nación entonaba les lloes a la coleutivización", tal como espresó l'historiador y escritor Edvard Radzinsky.[153] Otru espertu sobre la tema -Robert Conquest- afirmó que foi'l primer ensayu soviéticu de les téuniques de propaganda nazi, y que depués aplicaríen mientres los procesos de Moscú y el ocultamiento del Gulag.[158]

El Holodomor na política moderna editar

Portada del periódicu estauxunidense Chicago's American —propiedá de William Randolph Hearst— del 25 de febreru de 1935 (imaxe de riba) que reza: «Seis millones perecen na fame de los soviets», y portada del periódicu conservador Daily Express del 6 d'agostu de 1934 (imaxe de baxo) que titula: «L'horror d'Ucraína»— . A pesar de que les imáxenes amosaes en dambes portaes son les mesmes, el Chicago's American achaca la so autoría al periodista Thomas Walker, ente que el Daily Express, que publicó les imáxenes casi siete meses antes, esplica que les imáxenes fueron tomaes por un turista con cámara oculta». Los críticos defenden que les imáxenes nun correspuenden a la dómina del Holodomor (década de 1930) sinón que daten de la Guerra Civil Rusa (década de 1920).

La fame sigue siendo una tema con connotaciones polítiques, polo tanto ye probable que sigan los encendíos alderiques por enforma tiempu. Hasta 1990 los alderiques yeren mayormente ente los llamaos "negacionistas", que refugaben reconocer la sola esistencia de la fame o qu'esta foi aniciada por causes naturales (tal como una mala collecha). Aceptaben la esistencia de la fame pero ver la resultancia d'una mala política, siguida por graves errores nos esfuercios de socorru. Otros, sicasí, argumentaben que fuera intencional y específicamente anti-ucraniana o inclusive un actu de xenocidiu contra los ucraínos como nación.

Anguaño los espertos tán d'alcuerdu de que la fame afectó a millones. Ente que tamién s'acepta que la fame afectó a otres nacionalidaes amás d'a los ucraínos, l'alderique sigue vixente tocantes a si puede calificase a non como un actu xenocida, yá que el fechu de que la fame asocedió y que foi anormal nun ta en disputa. Hasta'l posible efeutu de causes naturales, l'alderique acutar a si la mala collecha o la tensión post-traumática xugaron un rol de dalguna manera, y hasta qué puntu les aiciones soviétiques fueron causaes poles necesidaes económiques y militares determinaes polos líderes soviéticos.

En 2007, el Presidente Víktor Yúschenko declaró que desea "una nueva llei penalizando la negación del Holodomor", ente que'l líder del partíu comunista Petró Symonenko dixo que "él nun cree qu'hubo una fame apostada de nenguna manera", y acusó a Yúschenko de "usar la fame pa provocar odiu". Pocos n'Ucraína comparten la interpretación de la historia de Symonenko y el númberu d'ucraínos que nieguen la fame o la consideren qu'asocedió por causes naturales, cai en forma permanente.

 
Cartelu de Leonid Denysenko, Why!?

El 10 de payares de 2003 nes Naciones Xuníes venticinco países incluyendo a Rusia, Ucraína y Los Estaos Xuníos roblaron una declaración conxunta nel setenta aniversariu del Holodomor col siguiente preámbulu: - Na ex Xunión Soviética millones d'homes, muyeres y neños fueron víctimes d'aiciones y polítiques crueles del réxime totalitariu. La gran fame de 1932-1933 n'Ucraína (Holodomor) la cual costó ente 7 y 10 millones de víctimes inocentes y convirtióse nuna traxedia nacional pal pueblu ucraín. Nesti sentíu xuntamos a les actividaes que se lleven a cabu en conmemoración del setenta aniversariu d'esta famesobremanera pol gobiernu d'Ucraína. Conmemorando esti setentenu aniversariu de la traxedia ucraniana, tamién honramos la memoria de millones de rusos, cazacos y miembros d'otres nacionalidaes que morrieron de fame na rexón del ríu Volga, Cáucasu del Norte, Kazajstán y otres partes de la ex Xunión Soviética, como resultáu de la guerra civil y la coleutivización forzada, dexando fondos repulgos na conciencia de futures xeneraciones.

Unu de los más grandes argumentos al respeutu, ye que la fame sería precedida por un ataque contra la cultura nacional ucraniana, un detalle históricu común que precedió munches aiciones centralizaes dirixíes contra les naciones. A escala nacional, la represión política de 1937 (la gran purga) so la direición de Nikolái Yezhov foi conocida pola so ferocidá, sicasí Lev Kópelev escribió, "n'Ucraína, 1937 empezó en 1933", refiriéndose al comparativamente tempranu empiezu de les midíes enérxiques n'Ucraína per parte de los soviéticos.

Anque la fame foi bien documentada nel so momentu, la so realidá foi cuestionada por razones ideolóxiques, por casu pol gobiernu soviéticu y los sos voceros (como tamién por defensores del réxime soviéticu), por otros que fueron deliberadamente engañaos pol gobiernu soviéticu (como por casu George Bernard Shaw), y, siquier nun casu, por Walter Duranty, pa beneficiu personal. Un exemplu d'una dómina tardida como opositor a la idea del Holodomor ye'l canadiense y periodista Douglas Tottle, autor de "Fraude, Fame y Fascismu: el mitu del xenocidiu ucraín dende Hitler a Harvard" (publicáu pola editorial soviética con sede en Moscú, Progress Publishers, en 1987). Tottle aliega qu'anque había severes privaciones económiques n'Ucraína, la idea del holodomor foi fabricada como propaganda pol réxime nazi y William Randolph Hearst pa xustificar la invasión nazi.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. A setenta años de la gran traxedia del pueblu ucraín.
  2. Robert Conquest, The Harvest of Sorrow : Soviet Collectivization and the Terror-Famine, 1986,
  3. (en castellanu) Holodomor, la fame artificial de Stalin - Revista d'Historia. Revista d'Historia. 2015-11-16. http://revistadehistoria.es/holodomor-la-fame-artificial-de-stalin/. Consultáu'l 2018-02-15. 
  4. Organización de les Naciones Xuníes, Oficina del Altu Comisionado de los Derechos Humanos, carta pa prevenir y erradicar los crímenes de xenocidiu.
  5. Carta pa prevenir y erradicar los crímenes de xenocidiu.
  6. Monde.
  7. Muertes por fame David Marcus.
  8. Le Monde xenocidios y Masacres.
  9. 9,0 9,1 Yaroslav Bilinsky (1999). «Was the Ukrainian Famine of 1932–1933 Genocide?». Journal of Genocide Research 1 (2):  páxs. 147–156. doi:10.1080/14623529908413948. http://www.faminegenocide.com/resources/bilinsky.html. 
  10. Monde.
  11. http://actualidad.rt.com/actualidad/internacional/issue_7845.html
  12. http://noticias.terra.es/2010/mundo/0501/actualidad/yanukovich-sotierra-el legáu naranxa-y-entrega-ucrania-a-los brazos-de-rusia-00.aspx
  13. Les fontes difieren n'interpretar delles declaraciones de distintes cañes d'órganos del gobiernu tocantes a conceder oficialmente al fenómenu de la fame la etiqueta de xenocidiu. Por casu, según esta sentencia del Senáu Lituanu, del 13 de marzu de 2008, el total de países firmantes ye 19 (según la BBC Ucraniana):"Латвія визнала Голодомор ґеноцидом"), 16 (según el Korrespondent, edición rusa: "После продолжительных дебатов Сейм Латвии признал Голодомор геноцидом украинцев"), y más de 10, según el Korrespondent, edición ucraniana: "Латвія визнала Голодомор 1932-33 рр. геноцидом українців")
  14. Resolvimientu del Parllamentu Européu en conmemoración del Holodomor, la fame artificial ucraniana (1932-1933)
  15. El parllamentu européu reconoz la fame ucraniana de los años 30 como un crime contra la Humanidá Archiváu el 9 de xunetu de 2011 na Wayback Machine. (Nota de prensa del 23-10-2008).
  16. Según la Wikipedia n'inglés, los siguientes países declararon específicamente la so condena del xenocidiu ucraín de 1932-33: Arxentina, Australia, Brasil, Canadá, Chile, Colombia, Ecuador, Eslovaquia, España y los EEXX; ente otros.
  17. «Parliament recognises Ukrainian famine of 1930s as crime against humanity». Archiváu dende l'orixinal, el 9 de xunetu de 2011.
  18. OpenElement Carta del 7 de payares de 2003 del representante permanente d'Ucraína nes Naciones Xuníes pal secretariu xeneral de la ONX, Comisión permanente d'Ucraína ante la ONX, 7 de payares de 2003
  19. Los países miembros de les Naciones Xuníes roblen una declaración conxunta sobre la Gran Fame
  20. Resolvimientu 1481 (2006) Necesidá d'una condena internacional de los crímenes cometíos por rexímenes totalitarios comunistes, Asamblea Parllamentaria del Conseyu d'Europa, 25 de xineru de 2006
  21. PACE strongly condemns crimes of totalitarian communist regimes, PACE News, (revisáu'l 22 de xunu de 2007)
  22. Documentu 10765 sobre la necesidá d'una condena internacional pa los crímenes de los rexímenes totalitarios comunistes, Asamblea Parllamentaria de Conseyu d'Europa, 16 d'avientu de 2005.]
  23. Parllamentaria+del Conseyu+de+Europa+condergar+el+Holodomor Ucraína propón a l'Asamblea Parllamentaria del Conseyu d'Europa la condena del Holodomor, UCRANIA.com, 26 de xineru de 2006, (revisáu'l 3 d'abril de 2007) ]
  24. Declaración conxunta "Nel 75 aniversariu del Holodomor Ucranianu de 1932-1933", Ministeriu d'Asuntos esteriores d'Ucraína, (revisáu'l 9 d'avientu de 2007) ]
  25. 25 países miembros de la OSCE se adscriben al testu "On 75th Anniversary of Holodomor in Ukraine 1932-1933", Ukrinform, 4 d'avientu de 2007, (revisáu'l 9 d'avientu de 2007) ]
  26. N'alcordanza de les víctimes de la Gran Fame ucraniana (Holodomor), UNESCO, (revisáu'l 15 d'ochobre de 2007)
  27. La UNESCO pide a los sos países miembros qu'honren a les víctimes de la Fame ucraniana de 1932-33, 1 de payares 2007, Ukrainian News Agency, (revisáu'l 1 de payares de 2007)
  28. Nun ye demasiáu tarde: Tres mensaje d'un resolución de la UNESCO en memoria de les víctimes del Holodomor, Mykola By Siruk, The Day, 6 de payares de 2007, (visitáu'l 7 de payares 2007)]
  29. Andrea Graziosi (AÑU). «"». les Famines Soviétiques...",art. cit., p. 460. 
  30. Robert Conquest (1987). The Harvest of Sorrow: Soviet Collectivization and the Terror-Famine páxs. 189-198.. Oxford. ISBN 0-19-505180-7.
  31. Niccolo Pianciola (1928-34). " Famine in the Steppe. The Collectivization of agriculture and the Kazak herdsmen", 1-2, páxs. 137-192. CIUDÁ: Cahiers du monde russe et soviétique.
  32. Ertz, Stanford's Student Journal of Russian, East European, and Eurasian Studies, Volume 1, Spring 2005, (Publicáu'l 25 de febreru de 2007).
  33. Isabelle Ohayon (2006). La sedentarisation des Kazakhs dans l'URSS de Staline. Collectivisation et changement social 1928-1945. 227-276, pp. Paris. ISBN 2-7068-1896-4.
  34. «"National Holodomor Awareness Week November 18-24, 2013"».
  35. Magocsi, Paul R.. «A History of Ukraine: The Land and Its Peoples». University of Toronto Press.
  36. Sheila Fitzpatrick. Stalin's Peasants op. cit., páxs. 128-151.designada por Nikolái Bujarin, n'esplotación militar-feudal* Nicolas Werth. " Comment Staline a affamé l`Ukraine ", 188, p.78. L´Histoire,.
  37. Nicolas Werth, " Le Pouvoir Soviétique...", art. cit., p. 30.
  38. Ibidem, p. 30.
  39. Ibid.," Comment Staline...", art. cit., p. 80.
  40. Viktor Danilov et al., Traguédiya sovétskoi derevni. , tomu 3, páxs. 438-446.
  41. Andrea Graziosi, "-yos Famines Soviétiques...",art. cit., p. 462.
  42. Georges Sokoloff, 1933, l'année noire: Témoignages sur la famine en Ukraine., p. 38.
  43. Nicolas Werth, " Comment Staline...", art. cit., p. 80.
  44. Yurii Shapoval, " The Significance of Newly Discovered Archival Documents for Understanding the Causes and Consequences of the Famine-Genocide of 1932-1933 in Ukraine ", p. 4.
  45. Stephen Wheatcroft y R.W Davies, The Years of Hunger..., op. cit., p. 198.
  46. Nicolas Werth, " Comment Staline...", art. cit., p. 81.
  47. Andrea Graziosi, " les Famines Soviétiques...", art. cit., p.463 .
  48. Y. A. Rees, "The Changing Nature of Centre–Local Relations in the USSR, 1928–36" in Y. A. Rees, ed., Centre-Local Relations in the Stalinist State, 1928-1941, páxs. 22-23. ISBN 1-4039-0118-X
  49. Terry Martin, The Affirmative Action Empire: Nations and Nationalism in the Soviet Union, 1923-1939., páxs. 273-308.
  50. Michael Ellman, "The Role of Leadership Perceptions and of Intent in the Soviet Famine of 1931-1934", Europe-Asia Studies, Vol. 57, Non 6, September 2005, p. 835.
  51. Andrea Graziosi, " les Famines Soviétiques...", art. cit., páxs. 463-464.
  52. Georges Sokoloff, 1933..., op. cit., p.39.
  53. "The Ukraine Famine: Its Genesis and Effects", David R. Marples, For the Commemorative event in Calgary, 25 November 2006, Ukrainian Canadian Congress, Calgary Branch, (aportáu a Xaneiro 21, 2007)
  54. Nicolas Werth, " Le Pouvoir Soviétique...",art. cit., p. 31.
  55. Andrea Graziosi, "Collectivisation, révoltes paysannes et politiques gouvernementales à travers les rapports du GPU d'Ukraine de février-mars 1930", Cahiers du monde russe, 35 (3), páxs. 437-632.
  56. Yurii Shapoval, "La Leadership política Ucraína e il Cremlino nel 1932-33: i coautori della carestia." , in G. De Rosa, F.Lomastro, eds., La morte della terra. La grande "carestia" in Ucraina nel 1932-33., p. 108.
  57. Evidencies de la fame provocada. Ucrania: La mayor catástrofe mundial del Sieglu XX.
  58. http://www.ucc.sk.ca/en/about/about-ukraine/holodomor
  59. Nicolas Werth " Le Pouvoir Soviétique...", art. cit., páxs. 33-34.
  60. Andrea Graziosi, " les Famines Soviétiques...", art. cit., p. 461.
  61. Wolodymyr Kosyk, " La famine génocide de 1932-1933 en Ukraine ", Aventures et Dossiers Secrets de l`Histoire, nᵘ 35, páxs. 49-51.
  62. Georges Sokoloff, 1933..., op. cit., páxs. 45-46.
  63. Valeriy Soldatenko, "La fame 1933: nanalisis objetico d'un procesu sujetivo", Zerkalo Nedeli, Junho 28 - Julho 4, 2003. Disponible online en rusu y en ucraín.
  64. KULCHYTSKY, Stanislav;"How many of us perished in Holodomor in 1933" (¿Cuántos de los nuesos morrieron nel Holodomor de 1933?), Zerkalo Nedeli, 23-29 de payares de 2002. Disponible online en rusu y n'ucraín.
  65. The genocide of Ukrainians in figures, By Prof. Volodymyr Panchenko, Ph. D., pro-rector, Kyiv Mohyla Academy National University, 21 October, 2003, The Day, (revisáu'l 3 de febreru de 2007).
  66. Stephen Wheatcroft, R.W Davies, The Years of Hunger... op. cit., p. 415.
  67. Rexonal Breakdown of Registered Excess Mortality in USSR in 1932-1933, Ibidem, p. 415.
  68. The Years of Hunger, University of Warwick - Department of Economics, 25 February 2004, (aportáu a Xaneiro 25, 2007).
  69. Stanislav Kulchytsky, "Cantares morreron non Holodomor en 1933?", Zerkalo Nedeli, 23-29 de Novembro de 2002. Disponible online en rusu y en ucraín; Ibid., "As causas da fame de 1933 na Ucraína. A través das páxinas dun dos libros máis esquecidos" Zerkalo Nedeli, 16-22 d'agostu de 2003. Dispoñible online en rusu y en ucraíno; Ibid., "As causes da fame de 1933 en Ucraína-2", Zerkalo Nedeli, 4-10 de Outubro de 2003. Dispoñible online en rusu y en ucraíno; Ibid., "Perdas Demográfiques en Ucraína no século vinte", Zerkalo Nedeli, 2-8 de Outubro de 2004. Disponible online en rusu y en ucraín.
  70. "Was the 1933 Holodomor an act of genocide?" By Stanislav Kulchytsky, The Day, 3 d'ochobre de 2006.
  71. Andrea Graziosi, "-yos Famines Soviétiques...",art. cit., p. 461.
  72. Stephen Wheatcroft y R. W. Davies, The Years of Hunger..., op. cit., p. 401.
  73. http://www.holodomorsurvivors.ca "Holodomor Survivors"
  74. http://www.holodomorsurvivors.ca/Video/video/Files/Roblen_video.html "Maria Roblen (Antes Martyniuk) "
  75. http://www.holodomorsurvivors.ca/Video/video/Files/index2.html "Luba Kachmarska (Antes Maria Bortnyk)"
  76. Recuerdo del 75 aniversariu del Holodomor
  77. Resolvimientu del Senáu d'Australia (nᵘ 680), Journals of the Senate Nᵘ 114, 30 d'ochobre 2003
  78. Australian Senate condemns Famine-Genocide, The Ukrainian Weekly, 16 de payares 2003, Non. 46, Vol. LXXI
  79. Resolvimientu del Senáu de Canadá, Journals of the Senate Non 72, 19 de xunu 2003
  80. Canadian Senate adopts motion on Famine-Genocide, The Ukrainian Weekly, by Peter Stieda, 29 de xunu 2003, Non. 26, Vol. LXXI
  81. Prime Minister Harper commemorates Ukrainian famine, Office of the Prime Minister, 28 de payares 2007
  82. Xunta del Santu Padre colos Representantes de Política, Cultura, Ciencia ya Industria, Sitiu de la Santa Sede, 23 de xunu 2001
  83. Mensaxe del Papa Juan Pablo II, Sitiu de la Santa Sede, 23 de payares 2003
  84. Colombia Recognizes Holodomor Famine In Ukraine In 1932-1933 As Genocide, Ukrainian News Agency, 24 d'avientu 2007
  85. Columbia declares Holodomor an act of genocide, Ukrainian Helsinki Human Rights Union, 25 d'avientu 2007
  86. Aprueba resolución: Congresu solidarizar con pueblu ucraín Archiváu el 2 de payares de 2007 na Wayback Machine., Congresu Nacional del Ecuador, 30 d'ochobre 2007
  87. Ecuador Recognized Holodomor in Ukraine!, Media International Group, 31 d'ochobre 2007
  88. Parllamentu d'Estonia, Congresso Mundial Ucranianu, 2005
  89. The Statement of the President of the Republic, March 7, 2005, Estonian Ministry of Foreign Affairs, 07 de marzu 2005
  90. 2005id=ENG&sec_id=89&info_id=8347&date=2005-12-20&new_month=12&new_year=2005 Resolvimientu del Parllamentu de Xeorxa, Parllamentu de Xeorxa, 20 d'avientu 2005
  91. Xeorxa recognizes Holodomor as genocide, 5tv, 03 de xineru 2006
  92. Georgian leader praises ties with Ukraine, upbeat on NATO - BBC, Ministry of Foreign Affairs of Georgia, 01 de marzu 2007
  93. Resolvimientu de l'Asamblea Nacional d'Hungría (nᵘ 129/2003), Asamblea Nacional d'Hungría, 24 de payares 2003
  94. Hungarian National Assembly Adopts A Resolution Recognizing The 1932-33 Great Ukrainian Famine As A Genocide, The Great Famine-Genocide in Soviet Ukraine (Holodomor), 28 de payares 2003
  95. Resolvimientu del Parllamentu de Letonia, Congresu Mundial Ucranianu, 13 de marzu 2008
  96. Latvian Sejm adopted Declaration on Soviet Repressions in Ukraine in 1932-1933 and recognized Holodomor as genocide of Ukrainian people, The National Radio Company of Ukraine, 13 de marzu 2008
  97. Resolvimientu del Parllamentu de Lituania, Seimas (Parllamentu) de la República de Lituania, 24 de payares 2005
  98. Lithuanian Seimas recognizes Ukraine's Holodomor as genocide, November 24, 5tv, 24 de payares 2005
  99. Speech by President of the Republic of Lithuania Valdas Adamkus - 62nd Session of the United Nations Xeneral Assembly, Office of the President of the Republic of Lithuania, 26 de setiembre 2007
  100. Noticies, Embaxada d'Ucraína en Brasil, 26 de febreru 2008
  101. Mexiko erkannte ukrainische Hungersnotkatastrophe Holodomor 1932-1933 als Völkermord, NRCU, 22 de febreru 2008
  102. News - October 25, 2007, Ministry for Foreign Affairs of Ukraine, 25 d'ochobre 2007
  103. Solidaridá para col pueblu ucraín, Honorable Cámara de Senadores, 22 de payares 2007
  104. Movimientu del Congresu de Perú, Congresu Mundial Ucranianu, 05 de xunetu 2007
  105. Peru's parliament passes Resolution acknowledging Holodomor as an act of genocide, Human Rights in Ukraine, 05 de xunetu 2007
  106. Resolvimientu del Senáu de Polonia (nᵘ 90 S), Senáu de la República de Polonia, 17 de marzu 2006
  107. Polish Senate stands up for recognition of famine in Ukraine as genocide act, Web-Portal del Gobiernu d'Ucraína, 17 de marzu 2006
  108. Resolvimientu del Sejm (Parllamentu) de Polonia (nᵘ 1161), El Sejm (Parllamentu) de la República de Polonia, 07 d'avientu 2006
  109. Polish parliament blames Soviet regime for Ukraine Great Famine, UNIAN News Agency, 07 d'avientu 2006
  110. P. O. Declares the 1932-1933 Famine "An Act of Genocide," and a "Deliberate Terrorist Act of the Stalinist Political System", The Great Famine-Genocide in Soviet Ukraine (Holodomor), 19 de mayu 2003
  111. Verkhovna Rada passes Law declaring Holodomor genocide, maidan.org.ua, 2006
  112. Rada passes bill recognizing the Holodomor as genocide, The Ukrainian Weekly, by Zenon Zawada, Non. 49, Vol. LXXIV, 03 d'avientu 2006
  113. President proposes Holodomor bill, Oficial Website of the President of Ukraine, 23 de marzu 2007
  114. Resolvimientu del Senáu de la República Arxentina (nᵘ1278/03), Cámara de Diputaos de la Nación, 26 de xunu 2003
  115. El proyeutu de ley número 1278/03, Congresu Mundial Ucranianu
  116. Senador Nacional Carlos Alberto Rossi, Honorable Senáu de la Nación
  117. Argentinean Parliament approved resolution to commemorate 1932 to 1933 Holodomor victims in Ukraine, Ukrinform, 28 d'avientu 2007
  118. Cámara de conciencia de la fame n'Ucraína en 1933, Cámara de Diputaos del Chile, 14 de payares 2007
  119. NR SR: Prijali deklaráciu k hladomoru v bývalom Sovietskom zväze, EpochMedia, 13 d'avientu 2007
  120. Slovak Parliament Recognizes Holodomor of 1932-1933 in Former USSR, Including in Ukraine, as "Extermination Act", Ukrinform, 13 d'avientu 2007
  121. Resolvimientu de la Cámara de Representantes de los Estaos Xuníos d'América (H.R. 356), U.S. Government Printing Office, 20 d'ochobre 2003
  122. Proclamation 5273 — Commemoration of the Great Famine in the Ukraine, The American Presidency Project, 30 d'ochobre 1984
  123. Česká republika uznala ukrajinský hladomor z let 1932-1933, Vesti.cz, 30 de payares 2007
  124. Noticies, Embaxada d'Ucraína en Brasil, 03 d'avientu 2007
  125. La fame n'Ucraína de 1932-1933: Manipulaciones históriques
  126. Semeyes del muséu de Holodomor en Sebastopol
  127. "El Serviciu de Seguridá Ucranianu urxentemente fai cambeos na esposición de Sebastopol dedicada a la fame de los 1930"
  128. 128,0 128,1 United States. Congress. Senate. Committee on Agriculture, Nutrition, and Forestry. Collectivization and its Impact on the Ukrainian Population and on Soviet Agricultural Productivity: Hearing before the Comm. on Agriculture, Nutrition, and Forestry, United States Senate, 98th Congr., 1st Sess., Nov. 15, 1983. — Washington, D.C.: U.S. G.P.O., 1984. — III, 124 p.
  129. 129,0 129,1 129,2 Jurgen Holtman. Mentira y verdá sobre la fame mortal de 1933
  130. La intervención del collaciu Póstyshev el 27 de xineru de 1934
  131. 131,0 131,1 P. Krasnov. Mentira de Holodomor
  132. http://web.archive.org/web/http://www.contr-tv.ru/common/106/ P. Krasnov. Mentira de Holodomor
  133. La URSS en númberos del Plan Estatal. – Moscú, 1935. – páxines 574-575
  134. 134,0 134,1 134,2 134,3 134,4 ¿Fame o xenocidiu? – La entrevista col Dr. d'historia Víktor Kondrashin, autor del llibru “La fame de 19932-1933”, 20.09.2008
  135. Zones etnicas grieges n'Ucraína Meridional nos 1920-1930
  136. Anexu a la carta de fecha 7 de payares de 2003 dirixida al Secretariu Xeneral pol Representante Permanente d'Ucraína ante les Naciones Xuníes
  137. "(...) Nun se trata a cencielles d'un casu d'asesinatu en masa. Trátase d'un xenocidiu: De la destrucción non yá d'individuos, sinón d'una cultura y una nación (...) Ta creándose una unidá nacional soviética, pero non pola unión d'idees y cultures, sinón pola completa aniquilación de toles cultures y toles idees sacante les soviétiques.", LEMKIN, Raphael; History of Genocide, "Soviet Genocide in Ukraine". (inéditu en castellán)
  138. Служба безпеки України
  139. Documentos de la SBU amuesen que Moscú aislló a Ucraína na crisis de comida 5tv - Canal 5 d'Ucraína. 22 payares, 2006. Recuperáu'l 23 de payares de 2006.
  140. Mark Tauger. Correspondencia, publicada en (pdf)
  141. "Alderique: Stalin and the Soviet Famine of 1932-33: A Reply to Ellman", en Europe-Asia Studies, vol. 58, Non. 4, xunu 2006, pp.625-633. (nota sobre Conquest na páx. 629)
  142. "Alderique: Stalin and the Soviet Famine of 1932-33: A Reply to Ellman", en Europe-Asia Studies, vol. 58, Non. 4, xunu 2006, pp.625-633. (p. 626))
  143. Davies, R.W. & Wheatcroft, S.G. (2004) The Years of Hunger: Soviet Agriculture, 1931 – 1933 (Basingstoke, Palgrave Macmillan), p 441, n. 145.
  144. Stanislav Kulchytsky, Holodomor of 1932–1933 as genocide: the gaps in the proof (El Holodomor de 1932-1933 como xenocidiu: los buecos nes pruebes), en Dean, 17 de febreru de 2007, ediciones en rusu, y n'ucraín
  145. 145,0 145,1 Mark B. Tauger, The 1932 Harvest and the Famine of 1933, Slavic Review, Volume 50, Tema 1 (Spring, 1991), 70-89, PDF Archiváu el 3 de marzu de 2016 na Wayback Machine.)
  146. Ver tamién la correspondencia ente Tauger y Conquest Archiváu el 7 de febreru de 2006 na Wayback Machine..
  147. 147,0 147,1 Stanislav Kulchytsky, Hennadiy Yefimenko. Демографічні наслідки голодомору 1933 р. в Україні. Всесоюзний перепис 1937 р. в Україні: документи та матеріали (Consecuencies demográfiques del Holodomor de 1933 n'Ucraína. El censu de tola unión, n'Ucraína, 1937), Kiev, Institutu d'Historia, 2003. pp.63-72
  148. Ésta ye la opinión de Stanislav Kulchytsky, cf. Демографічні наслідки голодомору 1933 р. в Україні. (Consecuenciasdemográficas del Holodomor n'Ucraína de 1933), Kiev, Institutu d'Historia, 2003.
  149. James Maze, Intelectual Europe on Ukrainian Genocide, The Day, 21 d'ochobre, 2003
  150. Michael Ellman, [http://www.paulbogdanor.com/left/soviet/famine/ellman1933.pdf Stalin y la fame soviética de 1932-33 revisitados] Europe-Asia Studies, Routledge. Vol. 59, nᵘ. 4, June 2007, 663-693. PDF file
  151. 151,0 151,1 Nicolas Werth, Karel Bartošek, Jean-Louis Panné, Jean-Louis Margolin, Andrzej Paczkowski, Stéphane Courtois, El Llibru negru del Comunismu: Crímenes, terror y represión, Harvard University Press, 1999, ISBN 0-674-07608-7, páxs. 159-160
  152. 152,0 152,1 152,2 Richard Pipes Russia Under the Bolshevik Regime (Rusia sol gobiernu bolxevique), Vintage books, Random House Inc., New York, 1995, ISBN 0-394-50242-6, páxs. 232-236.
  153. 153,0 153,1 153,2 153,3 Edvard Radzinsky, The First In-depth Biography Based on Explosive New Documents from Russia's Secret Archives (Stalin: La primer biografía en fondura, basada nos esplosivos documentos desclasificaos de los archivos secretos rusos), Anchor, (1997) ISBN 0-385-47954-9, páxs. 256-259
  154. Robert Conquest Reflections on a Ravaged Century (Reflexones sobre un sieglu afaráu), (2000) ISBN 0-393-04818-7, p. 96
  155. La negración de la fame, en The Ukrainian Weekly, 14 de xunetu de 2002, Non. 28, Vol. LXX
  156. "La Xunión Soviética negó cualesquier esanició cualquier referencia a la fame como "propaganda antisoviética". La negación del Holodomor foi tornando según el partíu comunista perdía poder, y l'imperiu soviéticu se desintegraba", na Enciclopedia del xenocidiu y crímenes contra la humanidá, por SHELTON, Dinah; páx. 1055, ISBN 0-02-865848-5
  157. "Tres más de mediu sieglu de negalo, en xineru de 1990 el Partíu Comunista d'Ucraína aprobó un resolución especial na qu'almitía que la fame ucraniana esistiera, y que de fechu costó millones de vides...", en Un sieglu xenocida: Ensayos críticos y testimonios de los testigos, ISBN 0-415-94429-5, páx. 93
  158. Vease CONQUEST, Robert; The Harvest of Sorrow: Soviet Collectivization and the Terror-Famine (La collecha de murnia: La coleutivización soviética y el Terror de la fame), Oxford University Press (1987), ISBN 0-19-505180-7, p. 308, disponible online (n'inglés).

Bibliografía editar

  • Robert Conquest, La grande terreur, précédé des "Sanglantes moissons: les purges staliniennes des années 30", (1995) ISBN 2-221-06954-4
  • Georges Sokoloff, 1933, L'année noire - Témoignages sur la famine en Ukraine, ISBN 2-226-11690-7
  • Myron Dolot, -yos affamés / l'holocauste masqué, Ukraine 1929-1933 (1986), ISBN 2-85956-514-0

Llibros y artículos editar

  • Ammende, Ewald, Human life in Russia, (Cleveland: J.T. Zubal, 1984), reimpresión, publicáu orixinalmente: Londres, Reinu Xuníu: Allen & Unwin, 1936.
  • The Black Deeds of the Kremlin: a white book, S.O. Pidhainy, Editor-In-Chief, (Toronto: Ukrainian Association of Victims of Russian-Communist Terror, 1953), (Vol. 1 Book of atestigües. Vol. 2. The Great Famine in Ukraine in 1932–1933).
  • Conquest, Robert, The Harvest of Sorrow: Soviet Collectivization and the Terror-Famine, (Edmonton: The University of Alberta Press in Association with the Canadian Institute of Ukrainian Studies, 1986).
  • Davies, R.W., The Socialist offensive: the collectivization of Soviet agriculture, 1929–1930, (Londres: Macmillan, 1980).
  • Der ukrainische Hunger-Holocaust: Stalins verschwiegener Volkermond 1932/33 an 7 Millionen ukrainischen Bauern im Spiegel geheimgehaltener Akten des deutschen Auswartigen Amtes, (Sonnebuhl: H. Wild, 1988), por Dmytro Zlepko.
  • Dolot, Miron, Execution by Hunger: The Hidden Holocaust, a survivor's account of the Famine of 1932–1933 in Ukraine, (New York City: W.W. Norton & Company Inc., 1985).
  • Dolot, Miron, Who killed them and why?: in remembrance of those killed in the Famine of 1932–1933 in Ukraine, (Cambridge, Mass: Harvard University, Ukrainian Studies Fund, 1984).
  • Dushnyk, Walter, 50 years ago: the famine holocaust in Ukraine, (Nueva York: Toronto: World Congress of Free Ukrainians, 1983).
  • Famine in the Soviet Ukraine 1932–1933: a memorial exhibition, Widener Library, Harvard University, preparáu por Oksana Procyk, Leonid Heretz, James Y. Maze (Cambridge, Mass: Harvard College Library, distributed by Harvard University Press, 1986).
  • Famine in Ukraine 1932-33, publicáu por Roman Serbyn y Bohdan Krawchenko (Edmonton: Canadian Institute of Ukrainian Studies, 1986). [Documentos escoyíos pa una conferencia impartida na Universidá de Quebec en Montreal en 1983).
  • The Great Famine in Ukraine: the unknown holocaust: in solemn observance of the Ukrainian famine of 1932–1933, (aconceyáu y publicáu polos editores del Ukrainian Weekly [Roma Hadzewycz, George B. Zarycky, Martha Kolomayets] Jersey City, N.J.: Ukrainian National Association, 1983).
  • Ellman, Michael (09 2005). «The Role of Leadership Perceptions and of Intent in the Soviet Famine of 1931–1934». Europe-Asia Studies (Routledge) 57 (6):  páxs. 823–41. doi:10.1080/09668130500199392. http://www.paulbogdanor.com/left/soviet/famine/ellman.pdf. 
  • Gregorovich, Andrew, “Black Famine in Ukraine 1932-33: A Struggle for Existence”, Forum: A Ukrainian Review, Non. 24, (Scranton: Ukrainian Workingmen's Association, 1974).
  • Halii, Mykola, Organized famine in Ukraine, 1932–1933, (Chicago: Ukrainian Research and Information Institute, 1963).
  • Holod na Ukraini, 1932–1933: vybrani statti, uporiadkuvala Nadiia Karatnyts'ka, (New York: Suchasnist', 1985).
  • Hlushanytsia, Pavlo, "Tretia svitova viina Pavla Hlushanytsi == La tercer guerra mundial de Pavlo Hlushanytsia, traducíu por Vera Moroz, (Toronto: Anabasis Magacín, 1986). [Edición biligüe n'ucraín ya inglés].
  • Holod 1932-33 rokiv na Ukraini: ochyma istorykiv, movoij dokumentiv, (Kyiv: Vydavnytstvo politychnoyi literatury Ukrainy, 1990).
  • Hryshko, Vasyl, Ukrains'kyi 'Holokast', 1933, (New York: DOBRUS; Toronto: SUZHERO, 1978).
  • Hryshko, Vasyl, The Ukrainian Holocaust of 1933, Publicáu y traducíu por Marcu Carynnyk, (Toronto: Bahrianyi Foundation, SUZHERO, DOBRUS, 1983).
  • Comisión internacional d'investigación sobre la fame n'Ucraína de 1932-1933. Procedimientos [estractu], 23-27 de mayu de 1988, Bruxeles, Bélxica, [Jakob W.F. Sundberg, President; Llegal Counsel, World Congress of Free Ukrainians: John Sopinka, Alexandra Chyczij; Llegal Council for the Commission, Ian A. Hunter, 1988.
  • Comisión internacional d'investigación sobre la fame n'Ucraína de 1932-1933. Procedimientos [estractu], 21 d'ochobre - 5 de payares de 1988, New York City, [Jakob W.F. Sundberg, President; Counsel for the Petitioner, William Liber; Xeneral Counsel, Ian A. Hunter], 1988.
  • Comisión internacional d'investigación sobre la fame n'Ucraína de 1932-1933. Informe final, [Jacob W.F. Sundberg, President], 1990. Los informes de la [Comisión internacional d'investigación sobre la fame n'Ucraína de 1932-1933. Informe final] tán mecanografiados, conteníos en 6 volumes. Copies disponibles dende'l Congresu Mundial d'Ucraínanos llibres, Toronto.
  • Kalynyk, Oleksa, Communism, the enemy of mankind: documents about the methods and practise of Russian Bolshevik occupation in Ukraine, (London, England: The Ukrainian Youth Association in Great Britain, 1955).
  • Klady, Leonard, “Famine Film Harvest of Despair”, Forum: A Ukrainian Review, Non. 61, Spring 1985, (Scranton: Ukrainian Fraternal Association, 1985).
  • Kolektyvizatsia і Holod na Ukraini 1929–1933: Zbirnyk documentiv і materialiv, Z.M. Mychailycenko, Y.P. Shatalina, S.V. Kulcycky, eds., (Kyiv: Naukova Dumka, 1992).
  • Kostiuk, Hryhory, Stalinist rule in Ukraine: a study of the decade of mass terror, 1929–1939, (Munich: Institut zur Erforschung der UdSSSR, 1960).
  • Kovalenko, L.B. & Maniak, B.A., eds., Holod 33: Narodna knyha-memorial, (Kyiv: Radians'kyj pys'mennyk, 1991).
  • Krawchenko, Bohdan, Social change and national consciousness in twentieth-century Ukraine, (Basingstoke: Macmillan in association with St. Anthony's College, Oxford, 1985).
  • Luciuk, Lubomyr (and L Grekul), Holodomor: Reflections on the Great Famine of 1932-1933 in Soviet Ukraine (Kashtan Press, Kingston, 2008).
  • Lettere da Kharkov: la carestia in Ucraina y nel Caucaso del Nord nei rapporti dei diplomatici italiani, 1932-33, a cura di Andrea Graziosi, (Torino: Einaudi, 1991).
  • Maze, James Y., Communism and the dilemma of national liberation: national communism in Soviet Ukraine, 1918–1933, (Cambridge, Mass.: Distributed by Harvard University Press for the Ukrainian Research Institute and the Ukrainian Academy of Arts and Sciences in the U.S., 1983).
  • Makohon, P., Svidok: Spohady pro 33-ho, (Toronto: Anabasis Magacín, 1983).
  • Martchenko, Borys, La famine-genocide en Ukraine: 1932–1933, (Paris: Publications de l'Est europeen, 1983).
  • Marunchak, Mykhailo H., Natsiia v borot'bi za svoie isnuvannia: 1932 і 1933 v Ukraini і diiaspori, (Winnipeg: Nakl. Ukrains'koi llaín'noi akademii nauk v Kanadi, 1985).
  • Memorial, compiled by Lubomyr Y. Luciuk and Alexandra Chyczij; translated into English by Marco Carynnyk, (Toronto: Published by Kashtan Press for Canadian Friends of “Memorial”, 1989). [Bilingual edition in Ukrainian and English. this is a selection of resolutions, aims and objectives, and other documents, pertaining to the activities of the Memorial Society in Ukraine].
  • Mishchenko, Oleksandr, Bezkrovna viina: knyha svidchen', (Kyiv: Molod', 1991).
  • Oleksiw, Stephen, The agony of a nation: the great man-made famine in Ukraine, 1932–1933, (London: The National Committee to Commemorate the 50th Anniversary of the Artificial Famine in Ukraine, 1932–1933, 1983).
  • Pavel P. Postyshev, envoy of Moscow in Ukraine 1933–1934, [selected newspaper articles, documents, and sections in books], (Toronto: World Congress of Free Ukrainians, Secretariat, [1988], The 1932-33 Famine in Ukraine research documentation).
  • Pidnayny, Alexandra, A bibliography of the great famine in Ukraine, 1932–1933, (Toronto: New Review Books, 1975).
  • Pravoberezhnyi, Fedir, 8,000,000: 1933-i rik na Ukraini, (Winnipeg: Kultura і osvita, 1951).
  • Senyshyn, Halyna, Bibliohrafia holody v Ukraini 1932–1933, (Ottawa: Montreal: UMMAN, 1983).
  • Solovei, Dmytro, The Golgotha of Ukraine: eye-witness accounts of the famine in Ukraine, compiled by Dmytro Soloviy, (New York: Ukrainian Congress Committee of America, 1953).
  • Stradnyk, Petro, Pravda pro soviets'ku vladu v Ukraini, (New York: N. Chyhyryns'kyi, 1972).
  • Taylor, S.J., Stalin's apologist: Walter Duranty, the New York Time's man in Moscow, (New York: Oxford University Press, 1990).
  • The Foreign Office and the famine: British documents on Ukraine and the great famine of 1932–1933, edited by Marco Carynnyk, Lubomyr Y. Luciuk and Bohdan Kor.
  • The man-made famine in Ukraine (Washington D.C.: American Enterprise Institute for Public Policy Research, 1984). [Seminar. Participants: Robert Conquest, Dana Dalrymple, James Maze, Michael Nowak].
  • United States, Commission on the Ukraine Famine. Investigation of the Ukrainian Famine, 1932–1933: report to Congress / Commission on the Ukraine Famine, [Daniel Y. Mica, Chairman; James Y. Maze, Staff Direutor]. (Washington D.C.: U.S. G.P.O.: For sale by the Supt. of Docs, U.S. G.P.O., 1988), (Dhipping list: 88-521-P).
  • United States, Commission on the Ukrainian Famine. Oral history project of the Commission on the Ukraine Famine, James Y. Maze and Leonid Heretz, eds. (Washington, D.C.: Supt. of Docs, U.S. G.P.O., 1990).
  • Velykyi holod v Ukraini, 1932-33: zbirnyk svidchen', spohadiv, dopovidiv ta stattiv, vyholoshenykh ta drukovanykh v 1983 rotsi na vidznachennia 50-littia holodu v Ukraini—The Great Famine in Ukraine 1932–1933: a collection of memoirs, speeches amd essays prepared in 1983 in commemoration of the 50th anniversary of the Famine in Ukraine during 1932-33, [Publication Committee members: V. Rudenko, T. Khokhitva, P. Makohon, F. Podopryhora], (Toronto: Ukrains'ke Pravoslavne Bratstvo Sv. Volodymyra, 1988), [Bilingual edition in Ukrainian and English].
  • Verbyts'kyi, M., Naibil'shyi zlochyn Kremlia: zaplianovanyi shtuchnyi holod v Ukraini 1932–1933 rokiv, (London, England: DOBRUS, 1952).
  • Voropai, Oleksa, V deviatim kruzi, (London, England: Sum, 1953).
  • Voropai, Oleksa, The Ninth Circle: In Commemoration of the Victims of the Famine of 1933, Olexa Woropay; edited with an introduction by James Y. Maze, (Cambridge, Mass.: Harvard University, Ukrainian Studies Fund, 1983).
  • Marcu Carynnyk, Lubomyr Luciuk and Bohdan S Kordan, eds, The Foreign Office and the Famine: British Documents on Ukraine and the Great Famine of 1932-1933, foreword by Michael Marrus (Kingston: Limestone Press, 1988)
  • Robert Conquest (1987), The Harvest of Sorrow: Soviet Collectivization and the Terror-Famine, New York: Oxford University Press. ISBN 0-19-505180-7
  • Robert W. Davies; Wheatcroft, Stephen G., The Years of Hunger. Soviet Agriculture 1931-1933, Houndmills 2004 ISBN 3-412-10105-2, also ISBN 0-333-31107-8
  • Robert W. Davies; Wheatcroft, Stephen G., “Stalin and the Soviet Famine of 1932-33 - A Reply to Ellman”, in Europe-Asia Studies Vol. 58 (2006), 4, páxs. 625–633.
  • Miron Dolot, Execution by Hunger: The Hidden Holocaust, New York: W.W Norton & Company, 1985, xvi + 231 pp. ISBN 0-393-01886-5.
  • Barbara Falk, Sowjetische Städte in der Hungersnot 1932/33. Staatliche Ernährungspolitik und städtisches Alltagsleben (= Beiträge zur Geschichte Osteuropas 38), Köln: Böhlau Verlag 2005 ISBN 3-412-10105-2
  • Wasyl Hryshko, The Ukrainian Holocaust of 1933, (Toronto: 1983, Bahriany Foundation)
  • Stanislav Kulchytsky, Hennadiy Yefimenko. Демографічні наслідки голодомору 1933 р. в Україні. Всесоюзний перепис 1937 р. в Україні: документи та матеріали (Demographic consequence of Holodomor of 1933 in Ukraine. The all-Union census of 1937 in Ukraine), Kiev, Institute of History, 2003.
  • R. Kusnierz, Ukraina w latach kolektywizacji i Wielkiego Glodu (1929-1933),Torun, 2005
  • Leonard Leshuk, ed., Days of Famine, Nights of Terror: Firsthand Accounts of Soviet Collectivization, 1928-1934 (Kingston: Kashtan Press, 1995)
  • Lubomyr Luciuk, ed., Not Worthy: Walter Duranty's Pulitzer Prize and The New York Times (Kingston: Kashtan Press, 2004)
  • Czesław Rajca (2005). Głód na Ukrainie. Lublin/Toronto: Werset. ISBN 83-60133-04-2.
  • Stephen G. Wheatcroft. “Towards Explaining the Soviet Famine of 1931-1933: Political and Natural Factors in Perspective”, in Food and Foodways Vol. 12 (2004), Non. 2-3, páxs. 104–136.

Enllaces esternos editar

  Países qu'oficialmente reconocen el Holodomor como xenocidiu   Ucraína

  Andorra,   Arxentina,   Australia,   Brasil,   Canadá,   Chile,   La Ciudá del Vaticanu,   Colombia,   Ecuador,   Eslovaquia,   España,   Estonia,   Estaos Xuníos d'América,   Xeorxa,   Hungría,   Italia,   Letonia,   Lituania,   Méxicu,   Paraguái,   Perú,   Polonia,   Chequia,   Ucraína