Huéscar

conceyu de la provincia de Granada (España)

Huéscar ye una llocalidá y conceyu español asitiáu na parte centro-norte de la contorna oscense, na provincia de Granada, comunidá autónoma d'Andalucía. Llenda colos conceyos granadinos de Puebla de Don Fadrique, Orce, Galera, Castilléjar y Castril; colos conceyos jienenses de Segura de la Sierra (por un enclave) y Santiago-Pontones; y col conceyu albaceteño de Nerpio.

Huéscar
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Huéscar José María Martínez Rodríguez
Nome oficial Huéscar (es)[1]
Códigu postal 18830
Xeografía
Coordenaes 37°48′34″N 2°32′22″W / 37.809444444444°N 2.5394444444444°O / 37.809444444444; -2.5394444444444
Huéscar alcuéntrase n'España
Huéscar
Huéscar
Huéscar (España)
Superficie 468 km²
Altitú 953 m
Llenda con
Demografía
Población 7220 hab. (2023)
- 3586 homes (2019)

- 3667 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0.02% de España
Densidá 15,43 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes Kolding y Kolding
aytohuescar.es
Cambiar los datos en Wikidata

El so términu municipal ye'l más septentrional de tola provincia de Granada; el conceyu oscense ta formáu polos nucleos de Huéscar —qu'ostenta la capitalidad de la contorna del mesmu nome—, Barriu Nuevu, Barriu Nuevu de San Clemente, La Parra, Dulda y Canal de San Clemente.

El pueblu allugar a veres del ríu Barbatas y al amparu de la sierra de la Encantada. Urbanísticamente destaquen les sos cases señoriales, qu'entá caltienen los blasones colos escudos nobiliarios nos sos fachaes. Otros llugares d'interés son la sierra de La Sagra, el parque Rodríguez Penalva —unu de los más grandes n'estensión de toa Granada—, según el banzáu de San Clemente. Huéscar ye, amás, una paraxa natural nel que pueden apreciase unes xigantesques secuoyes —llamaes "mariantonias"—, que fueron llantaes hai más de cien años. El ríu Guardal cuenta con dellos monumentos al so pasu por esti términu municipal, ente los que destaca'l Ponte de les Ánimes —o Acueductu de Raigada— del sieglu XVI, que foi declaráu Monumentu Históricu Artísticu Nacional en 1982, o'l Ponte Dulda, que los sos pilastres fuelguen sobre roca viva. Amás, nes Fontes de Guardal atópase la cabecera de la Canal de Carlos III.

La so economía básase principalmente na agricultura y la ganadería, siendo la sede de la Feria Nacional de Criadores d'Oveya Segureña.[2]

Toponimia editar

Tradicionalmente díxose que los romanos llamaron "Osca" a una villa que fundaron nel actual pagu de Torralba, pero esto nun ye ciertu. Caltuvieron el nome íberu de "Úskar". Poro, la única "Osca" qu'hubo foi la ciudá aragonesa de Huesca.[3]

Historia editar

Prehistoria editar

Huéscar y los conceyos de la so contorna caltienen un importante númberu de xacimientos arqueolóxicos.

La esplicación vien dada porque la contorna ta enclavada nun encruz de caminos de vital importancia pa les comunicaciones del sureste na antigüedá. Esiste una rellación ente les cultures prehistóriques de Los Millares y El Argar de les tierres d'Almanzora, y les cuenques de los ríos. Numberosos poblaos prehistóricos establecer nel Altiplanu Granadín.

Anque nun hai sustratu arqueolóxicu que dea nicios fiables pa la datación del Neolíticu, ye posible que l'abrigu natural de Piedra del Lletreru haya qu'incluyilo nesti periodu. Esti abrigu natural con pintures rupestres d'estilu esquemáticu foi'l primeru que s'afayó como tal na provincia de Granada, en 1915, pol ablaya francés Henri Breuil, atopándose tamién los xacimientos de Cueva Carada.

Los romanos editar

D'ente los xacimientos d'esti periodu destaca sobre toos ellos los de l'aldega de Torralba.

Con menor entidá pueden citase los restos alcontraos pela redolada de la llaguna natural de Fuencaliente, les evidentes muestres llatines de Les Fontes del ríu Guardal, según les impresionantes inscripciones de la cai Alhóndiga. Les inscripciones romanes tán feches sobre llábanes, utilizaes nel so momentu pa la construcción de l'alcazaba musulmana oscense. Por esti motivu, ye desconocíu'l llugar del so allugamientu orixinal.

Edá Media editar

Mientres tola Alta Edá Media, Huéscar y la so contorna tuvieron un poblamientu rural carauterizáu por un hábitat esvalixáu. L'agricultura y, sobremanera la esplotación de ganáu menor, fueron les sos principales carauterístiques económiques. Estes actividaes económiques favorecieron que Huéscar y l'Altiplanu nel so conxuntu tuvieren ocupaos por un conxuntu d'alquerías. A finales del sieglu IX el xeógrafu oriental al-Jacubi mentó tola rexón carauterizada por "les alquerías populoses, allegantes les unes a les otres, y praderíes, valles, ríos, fontes y campos semaos".

Ye a partir del sieglu XIII cuando na actual Huéscar nació un asentamientu urbanu. Nesta dómina l'altiplanu oscense convertir nuna tierra de frontera.

El 15 de febreru de 1243 roblar en Toledo el privilexu de donación de Huéscar, Galera y Orce, colos sos derechos, portalgos y salines, en favor de la Orde de Santiago. El rei musulmán Muhammad I de Granada en 1246 viose obligáu a reconocer el dominiu cristianu nesta frontera por aciu el Pactu de Xaén. Sicasí, esta aceptación foi namái aparente, una y bones estes places yeren de vital importancia pa la estratexa militar del reinu. En 1252 Alhamar, el rei granadín, sublevó a los moros de la frontera, llogrando na parte oriental les fortaleces de Cúllar, Orce, Galera y Huéscar.

Nesti constante toma y daca, en 1271 los cristianos volvieron reponer la población. El control castellanu remató en 1324, cuando'l rei Ismail I de Granada, aprovechando l'anarquía esistente en Castiella pola minoría d'edá del rei Alfonsu XI de Castiella,[4] recuperó nuna rápida campaña les llocalidaes de Huéscar, Orce, Galera[5] y Baza.[6]

En 1434 producióse una nueva meyora castellana, que tuvo por resultancia la conquista de Huéscar. La ciudá foi tomada al asaltu por Rodrigo Manrique.

El dominiu cristianu sobre Huéscar foi efímeru. Apenes catorce años más tarde, en 1447, los musulmanes granadinos volvieron reponer la ciudá.

La incorporación definitiva de Huéscar a la Corona de Castiella producir en 1488. Nuna carta del marqués de Cádiz narróse que l'alcaide de Huéscar, acompañáu d'otros moros principales, allegaren a ufiertar la ciudá a los cristianos. Fernandu II d'Aragón decidiera qu'allegara a recibila, quedando como gobernador, Rodrigo Manrique, n'alcordanza del so familiar que conquistara la plaza en 1434.

Edá Moderna y Contemporánea editar

El llargu periodu históricu de la Reconquista, empecipiáu polos cristianos nel sieglu VIII, remató cola firma de la Capitulación de Granada pola cual l'últimu reinu musulmán de la península Ibérica quedó sol dominiu del Reinu de Castiella. La reina Sabela I de Castiella y el so maríu, Fernando, llograron la paz colos moros concediéndo-yos importantes derechos, ente ellos, que seríen siempres respetaos nel so relixón y costumes.

En 1495 los Reis frayaron lo apautao y apurrieron Huéscar como marquesáu al Condestable de Navarra, el conde de Lerín.

En 1513 la reina Xuana I de Castiella o Xuana "la Lloca" donó al II Duque d'Alba de Tormes, Don Fadrique Álvarez de Toledo y Enríquez, la ciudá de Huéscar como señoríu, n'agradecimientu pola so participación na guerra granadina.

En 1563 el rei Felipe II creó'l Ducáu de Huéscar, títulu de nobleza que dio a la fía de los condes de Benavente, María Josefa Pimentel y Enríquez, como regalu pol so matrimoniu col primoxénitu de la Casa d'Alba y futuru IV duque d'Alba de Tormes, Fadrique Álvarez de Toledo y Enríquez de Guzmán. Asina, el ducáu de Huéscar tuvo como destinataria a la muyer que contraxera casoriu col fíu varón mayor del ducáu d'Alba. La carauterística inicial d'esti títulu foi que l'home yera'l duque consorte d'un territoriu del que yera señor.[7]

La represión antimorisca y les socesives espulsiones d'éstos terminaron afectando bien duramente a la ciudá. Huéscar llegara a algamar casi seis mil habitantes a mediaos del sieglu XVI. A finales d'esi sieglu dicha cifra quedó amenorgada práuticamente a la metá.

Huéscar perteneció a l'Archidiócesis de Toledo dende 1544 hasta 1953. Esto, xuníu al fechu de la repoblación masiva per parte de castellanos, aragoneses y navarros, da esplicación al estilu de les construcciones na ciudá. La población navarra, que foi la más numberosa, traxo consigo munches tradiciones, como la devoción a les santes Alodia y Nunilo, actuales patrones de la llocalidá —en Granada les santes reciben el nome de Alodía y Nunilón—, bailles típicos y apellíos del norte de la península, como Aguirre, Aránega, Carricondo, Corcostegui, Huarte —que depués derivó en Hualte, Varte y ValteIriarte, Irigaray, Irigoyen, Peralta, Sola, Trucharte, Viana, Yturriaga, Zabal, y los numberosos Navarro.

Curiosamente, esta llocalidá tuvo en guerra con Dinamarca dende'l 11 de payares de 1809 hasta esi mesmu día de 1981, fecha na que se robló la paz ente les autoridaes daneses y de Huéscar con un total de cientu setenta y dos años de conflictu.[8]

Demografía editar

 
Nuevos integrantes del equipu de cadetes del C.D. Huéscar

Según l'Institutu Nacional d'Estadística d'España, nel añu 2017 Huéscar cuntaba con 7498 habitantes censaos. [9]

Evolución de la población editar

Gráfica d'evolución demográfica de Huéscar ente 1900 y 2017
Datos según el nomenclátor publicáu pol INE.

Política editar

Los resultaos en Huéscar de les postreres eleiciones municipales, celebraes en mayu de 2015, son:

Eleiciones Municipales - Huéscar (2015)

Partíu políticu Votos %Válidos Conceyales
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
1.783
41,06%
7
Partíu Popular (PP)
1.516
34,91%
5
Ciudadanos-Partíu de la Ciudadanía (C’s)
467
10,76%
1

Cultura editar

Monumentos editar

Ente los monumentos huesquerinos destaca la Colexata de Santa María la Mayor, que ye un templu góticu-renacentista de principios del sieglu XVI. Foi construyida so la direición de Diego de Siloé, y ye reseñable la portada isabelina de la Sacristía Vieya y la portada principal renacentista, según la bóveda gótica, la bóveda plateresca y el coru barrocu.

Nel so términu municipal tamién esisten un importante númberu de torres óptiques de dómina nazarí, como ye'l casu de les talayes de Sierra Encantada, de Campu-Botardo, de la Sierra del Muertu o de Sierra Bermeya, toes elles integrantes del sistema defensivu fronterizu del Reinu de Granada, según la Torre de la Cantera de Valentín.

Museos editar

 
Fachada del conceyu de Huéscar.

Dende 2011, la llocalidá alluga'l Muséu José de Huéscar, asitiáu nel edificiu del Pósito, xunto a la Torre del Homenaxe.[10][11] Curia'l legáu artísticu de José Antonio de Huéscar, historietista y ilustrador español que trabayó pal mercáu francés, y tres el so fallecimientu vencer a Huéscar en razón de la coincidencia de nome.[12][13]

Fiestes editar

Les Santes
En Huéscar celebrar con intensa actividá les fiestes de les sos patrones, les santes neñes Alodía y Nunilón que, según la tradición, de padre moru y madre cristiana, morrieron mártires por caltener el so fe cristiana.

El programa empieza con desfiles de xigantes y cabezudos, y toles nueches hai verbena popular. Los actos relixosos concentrar na xornada del sábadu, con una misa concelebrada n'honor de Les Santes, que se celebra al mediudía con asistencia de la corporación municipal, la comisión de fiestes y autoridaes de dellos pueblos de la contorna. De siguío, la banda de música ufierta un conciertu de pasudobles y otru de música llixera.

Actuaciones musicales, concursos, degustaciones gastronómiques, competiciones deportives y munches otres actividaes de distinta índole completen el programa festivu.

Romería de Les Santes
Romería que se celebra'l llunes de Pentecostés, esautamente a los cincuenta díes del llunes de Pascua. Les Santes tienen el so ermita xunto a la sierra de La Sagra. Los díes anteriores a la romería, siempres en fin de selmana, celébrense verbenes, desfile de xarrés, eleición de la reina de les fiestes, bailles típicamente granadinos y otres actividaes.

Gastronomía editar

La cocina oscense ta bien influyida pola del Llevante, al ser Huéscar nuedu de comunicaciones ente'l sur y l'este peninsular; la so cocina tamién ye navarru-aragonesa, de resultes de la repoblación de la contorna tres la Reconquista; y manchega, por cercanía y pola pertenencia eclesiástica a la Archidiócesis de Toledo hasta 1953. Ye rica en llegumes, verdures, hortolices y aceite d'oliva virxe, según en carnes y grases. Na gastronomía puede estremase trés apartaos fundamentales que se correspuenden con tres époques del añu definíes: la matanza del gochu, el consumu direutu de los cultivos propios de la tierra y la conserva de los mesmos pal restu del añu.

Destaquen los productos ellaboraos de la carne de gochu como los embutíos, la morciella, el llombu de orza o la butifarra. Tamién son bien importantes los sos viñeos; cultívase uva blancuca, gordal, generval, blasca y tinta doble.

Hermanancies editar

Ver tamién editar

Referencies editar

Bibliografía editar

  • Fernández Conde, Francisco Javier; Bango Torviso, Isidro; Faci Lacasta, Javier; Gonzálvez, Ramón; Linage Conde, Antonio; Mansilla Reoyo, Demetrio; Oliver, Antonio; (1982). Historia de la Ilesia n'España (Tomu II-2º), 1ª, Madrid: Biblioteca d'Autores Cristianos. ISBN 978-84-220-1033-3.

Enllaces esternos editar


Noroeste: Santiago-Pontones (prov. Xaén) Norte: Santiago-Pontones (prov. Xaén) y Nerpio (prov. Albacete) Nordeste: Nerpio (prov. Albacete)
Oeste: Santiago-Pontones, Segura de la Sierra (prov. Xaén) y Castril   Este: Puebla de Don Fadrique
Suroeste: Castril y Castilléjar Sur: Castilléjar y Galera Sureste: Orce
El conteníu d'esti artículu incorpora material d'una entrada de Granadapedia, publicada en castellanu so la llicencia GFDL.