Huete

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

Huete ye un conceyu y una ciudá[2]española de la provincia de Cuenca, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha.

Huete
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Cuenca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Huete (es) Traducir Fernando Romero González
Nome oficial Huete (es)[1]
Códigu postal 16500
Xeografía
Coordenaes 40°08′51″N 2°41′20″W / 40.1475°N 2.6888888888889°O / 40.1475; -2.6888888888889
Huete alcuéntrase n'España
Huete
Huete
Huete (España)
Superficie 378 km²
Altitú 810 m
Llenda con
Demografía
Población 1708 hab. (2023)
- 913 homes (2019)

- 852 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Cuenca
0.08% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 4,52 hab/km²
huete.org
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Huete atopar al noroeste de la provincia, a 54 km de Cuenca y a 120 km de Madrid. Alcontrar nes fasteres esti y sur d'un altu cuetu, conocíu como del Castillo, ente'l ríu Cauda o Golfarada y el regueru de les Canales, nun valle cerca de la confluencia de dambos cursos col ríu Mayor, na contorna conquense de l'Alcarria.

Los sos nucleos de población son el mesmu nucleu urbanu de Huete y les pedaníes de Valdemoro del Rei, Moncalvillo de Huete, Saceda del Río, Bonilla, Caracenilla, Verdelpino de Huete, La Langa, Carrascosilla.

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Huete ente 1842 y 2014
     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censo de población del INE.      Población según el padrón municipal de 2014 del INE.

Historia editar

Prehistoria editar

Les primeres muertes qu'indiquen la presencia del home nel so territoriu daten del final del Paleolíticu Inferior- hai unos 10.000 años-, anque, a lo llargo del Paleolíticu Mediu (Musteriense), esta ocupación fíxose más patente y xeneralizada en forma de pequeños grupos que nomadeaban polos valles de los ríos Mayor y Golfarada, atopando nos sos márxenes non yá caza, pesca y abrigu, sinón tamién l'abondosu material de xil -pedernal-, col que fabricaben los sos distintos preseos y ferramientes.

Hai unos cuatro mil años, producíase'l primer asentamientu estable nel visu del cuetu del Castillo por grupos de la Edá del Bronce, llugar escoyíu tantu por cuestiones defensives como de control del territoriu. Estos factores siguieron siendo válidos a lo llargo de la Primera Edá del Fierro, de la que tamién s'atoparon abondoses muertes nesti mesmu llugar.

Protohistoria y Edá Antigua editar

En sieglu VI e.C. se documenta un nuevu centru de población nel cuetu de Álvar Fáñez, nucleu darréu romanizado del que dependería la esplotación minera del lapis specularis (yelsu especular), mines, de les qu'hai bonos exemplos na zona. Partíes, nos valles de dambos ríos, atópense restos de delles villes tardientu-romanes que tendríen como principal exa económica'l cultivu de ceberes de los campos del so alredor.

Edá Media editar

Tres una hipotética presencia visigoda, l'actual nucleu de Huete entró verdaderamente na hestoria na Edá Media mientres el periodu andalusí, yá na so fase emiral, tal como constaten les fontes escritu y arqueolóxicu, siendo conocida como Wabda. Formando parte de la cora de Santabariyya o Shant Bariya (Santaver), el cuetu del Castillo y una gran parte de la so fastera meridional fortificar con muralles. Mientres los sieglos IX y X, foi unu de los centros más importantes na zona de les tribus bereberes de los Hawwara y Madyuna, sol poder de la familia de los Banu Di-l-Nun, que más palantre se fadría col control de la rexón estableciendo la taifa de Toledo (1031-1085). Precisamente foi a Huete onde al-Qádir, l'últimu rei toledanu, retirar tres dexar el poder de Toledo en manes d'Alfonsu VI, y antes d'establecese como rei en Valencia. En morriendo nesta ciudá (1091), tanto Huete como les sos tierres particulares al sur del Tajo pasaron a manes d'Álvar Fáñez.

Tres el so pasu al reinu de Castiella, Huete foi repoblándose con xentes de la Meseta norte; y non ensin grandes dificultaes, debíes a la consiguiente reacción almorávide tres la conquista d'estes tierres por Alfonsu VI —mui cerca de la llocalidá de Huete producióse la derrota de les tropes castellanes na batalla de Uclés (1108), y que punxo al reinu nun gran apiertu—. A lo llargo del sieglu XII, al tar na vanguardia del reinu pela so parte más oriental, Huete foi adquiriendo un papel cada vez más destacáu frente al poder andalusí. Ello esplica que l'exércitu almohade —el nuevu poder africanu dominante en al-Ándalus nesi momentu—, en xunetu de 1172, y empobináu por el mesmu califa Abu Yaqub Yusuf (Yusuf I), dirixir contra Huete, abarganar mientres diez díes. Dempués d'instalar los sos reales nel llamáu Cuetu de les Tiendes —qu'alude a esti fechu d'armes—, los almohades, tres los numberosos asaltos que realizaron, namái llegaron a entrar nos arrabaldees pero nun llograron tomar el castiellu. Escosaos dambos contendentes —los cristianos, pola falta d'agua, y los almohades, pola falta de forraxes—, el 22 de xunetu l'exércitu musulmán llevanto'l campu dirixiéndose escontra Cuenca. D'esos críticos momentos data'l patronalgu de les santes Xusta y Rufina, pos la tradición narra que'l 19 de xunetu, mientres el cercu almohade y en fracasando l'últimu asaltu del califa, cayó tal nube en Huete qu'enllenó los secos barcals de la fortaleza, dexando asina que los defensores esperaren, ensin los apuros anteriores, la llegada del rei Alfonsu VII pa poder esbaratar los planes del exércitu sitiador.

Tres la retirada almohade y previendo nuevos ataques, que yá nun asocedieron, acometeríase la reconstrucción de les muralles de Huete, p'asina poder acoyer meyor a los sos habitantes, que dende esi momentu, yá en paz la rexón y relativamente alloñáu'l peligru almohade, fueron poblar el llugar: una villa de frontera que mientres un ciertu tiempu de la segunda metá del sieglu XII apostó a Cuenca el ser la cabeza rectora de la zona más oriental de la submeseta sur castellana.

En 1164 tuvo llugar na llocalidá la Batalla de Huete, na que les tropes de la Casa de Castro, a les órdenes de Fernando Rodríguez de Castro "el Castellán", ganaron a les tropes de los partidarios de la Casa de Lara, dirixíes pol Conde Manrique Pérez de Lara, que resultó muertu na batalla, y los sos hermanos Álvaro y Nuño. La batalla tuvo llugar nel contestu de l'aturbolinada minoría d'edá d'Alfonsu VIII de Castiella, vencedor de la Batalla de las Navas de Tolosa,quien tuvo que combatir, ente otros, col so tíu'l rei Fernandu II de Lleón, quien ocupó la ciudá de Toledo nel añu 1162.

En 1290 realizar en Huete el padrón de les aljames de los xudíos castellanos.

Arrodiada de territorios de señoríu, Huete, anque nunca perdió la so condición de villa de realengu —con títulu de ciudá desque'l 26 de xunetu de 1428 el monarca Xuan II otorgar—,[3] xunto al so fortaleza, col enfotu de asitiar el so poder na zona o resolver cuestiones dinástiques, namái foi dada polos monarques castellanos a distintos parientes sos. Magar ello, sobremanera a lo llargo de la baxa Edá Media, los amplios términos de Huete fueron amenorgando a favor de la clase nobiliaria. Ésta, que tenía amplies tierres na rexón, cuntando cola intervención de dalgunos de los sos miembros afincaos na mesma Huete, foi ocupando a favor de los sos propios intereses diversos cargos nel gobiernu del conceyu de la ciudá.

Dende'l sieglu XII la presión sobre Huete de la nobleza rescamplaba, pos tanto los Laras como los Castros, les families que daquella s'apostaben el control del poder real, intervinieron na designación de los tenentes del so fortaleza. Alfonsu XI otorgaría-y el so Fueru y, al paecer, tamién l'escudo de la ciudá: un lleón rampante sobre una media lluna creciente en campu colorao. Huete, va pasar a ser el centru d'un ampliu territoriu, la Tierra de Huete, estendíu poles actuales provincies de Cuenca y Guadalaxara.

Mientres el periodu trastámara, en 1388, Xuan I dio Huete a Doña Constanza, fía mayor de Pedru I y duquesa de Lancaster, col fin de resolver el problema dinásticu que nesi momentu dar al aspirar ésta al tronu castellanu. Na Paz de Troncoso y el tratáu de Bayona alcordóse que, xunto a Guadalaxara, Olmedo y Medina del Campo, Huete, con toes los sos rentes y derechos, fora dada pa tola vida a Doña Constanza, y que la so fía, Catalina, casara col infante Enrique, adoptando dambos, como príncipes herederos al tronu castellanu y per primer vegada, el títulu de Príncipes d'Asturies. Tres la muerte (1394) de la duquesa de Lancaster, tal como taba alcordáu, Huete pasó a la so fía Catalina, yá reina dende 1390, que xunió a les sos propies villes, daes a raigañu'l so matrimoniu con Enrique III, de Soria, Atienza, Almazán, Deza y Molina de Aragón —toes elles, nuna mesma zona xeográfica del oriente de Castiella—. La nueva posesión nun acabó colos intentos de la nobleza por faese col control de la zona de Huete. Asina, mientres el reináu d'Enrique III, diversos llinaxes fueron algamando un progresivu protagonismu nes contornes cercanes a ella, y qu'a lo postrero convirtieron en señoríos, rápido ampliaos hasta convertise n'importantes estaos señoriales. Tales fueron los llinaxes de los Mendoza —en dalguna de les sos cañes—, y sobremanera los Carrillo y los Acuña, que emparentaron ente sigo.

Renacimientu editar

Yá nel sieglu XV, Xuan II concedió-y el títulu de ciudá, gracies a la intervención de Pedro Carrillo de Huete, El Halconero, el so cronista. Los Reis Católicos, el 28 de febreru de 1477, estremar colos títulos de Noble y Lleal, tratamientu col que se va denominar a partir d'entós.

Colos Austrias pasó a ser cabeza del Partíu de Huete, dientro de la provincia de Cuenca.

Edaes Moderna y Contemporánea editar

Nel sieglu XIX, el rei Fernandu VII, mientres el branu de 1816, permaneció dellos díes na ciudá.

Personaxes editar

 
Jacinto de Alcazar Arriaza. Medios políticos pal remediu únicu, y uniuersal d'España llibraos na execucion de la so práutica. 1646.
  • Jacinto de Alcazar Arriaza economista español del sieglu XVI, natural de Huete que defendió la teoría de la contribución única nuna obra titulada "Medios políticos pal remediu universal d'España" (1646). (Enciclopedia Espasa).
  • Juan Alfonso de Lancina (Juan Alfonso Rodríguez de la Encina). Nació en Huete na primer metá del sieglu XVII. Escritor políticu, foi Xuez de la Gran Corte de la Vicaría del Reinu de Nápoles. Publicó "Comentarios políticos a los añales de Tácito (Madrid 1987) y "Historia de les revoluciones del Senáu de Messina" (Madrid, 1962). Saber d'otres obres sos perdíes o publicaes incompletes. (Ver "Diccionariu de Personaxes conquenses" de Priego y Silva y "Cales lliteraries..." obres citaes.
  • Isaac Núñez d'Arenas. Nacíu en Huete en 1812. Estudió lleis n'Alcalá y Madrid. Catedráticu de lliteratura na Universidá Central, foi académicu de la Real academia Española de la Llingua, trabayando nella nel Diccionariu de la mesma, según nel Diccionariu de Sinónimos. Publicó "Elementos filosóficos de lliteratura estética" y unes "Bases pa la reforma de la Xusticia Militar" Como traductor inda apaecen ediciones de la so traducción de la famosa novela "Los últimos díes de Pompeya" (Ver "Cales lliteraries ...) obra citada.
  • Mario Aguilar Diana periodista español, nacíu en Huete en 1883. Estudió Derechu en Barcelona, onde foi redactor de El poble catalá, El Diluviu y El Día Gráficu y más tarde direutor d'esti postreru y de La nueche y collaborador de distintos medios onde punxo de manifiestu la so formación billingüe en catalán y castellán. Autor de dalgún llibru d'investigación periodística como "El procesu Dreyfus" Barcelona 1931. Francófilo y activista republicanu se exilió en Francia mientres la Guerra Civil, finando, reconocíu por toos, en Montpellier, onde foi Cónsul de la República Española, en 1952. (Ver Diccionariu de Personaxes Conquenses de H. Priego y J. Silva y "Cales lliteraries na Cultura de Huete" de Casildo Reneses).
  • Demetrio Castro Villacañas periodista y poeta nacíu en Huete en 1919. Doctor en Derechu pola Universidá Central de Madrid. Foi direutor y collaborador de distintos medios tantu de radio como de prensa. Ente los sos poemarios destaquen "Conciencia d'Home" (Premiu Ciudá de Barcelona, 1957) y "L'olvidu que bebemos" a los qu'hai qu'añader en prosa "Homes de Mar". (Ver "Cales lliteraries na cultura de Huete" obra citada).

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Agustín López Solla UCD
1983-1987 Sebastián Huerta Huerta AP
1987-1991 Romualdo Martínez Pérez PP
1991-1995 Félix Bonilla Fernández PSOE
1995-1999 Romualdo Martínez Pérez PP
1999-2003 Félix Bonilla Fernández PSOE
2003-2007 Gema Fuente Astudillo PSOE
2007-2011 Fernando Romero González PP
2011-2015 Fernando Romero González PP
2015-2019 Fernando Romero González PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Patrimoniu editar

  • Palaciu Episcopal de Huete, construyíu en tres fases, la primera, na que s'atopa l'escudu del Obispu Solano, foi diseñada por Antonio María Carabella a finales del sieglu XVIII, la segunda, realizada en dómina del Obispu Palafox, ye obra de Mateo López, a principios del XIX. La parte central del edificiu quedó ensin terminar.
 
Antiguu conventu de los Xesuites.
  • Colexu de Xesuites: Colexu fundáu a instancies del clérigu optense Taben Ortiz, que donó los terrenes y les rentes pal so sostenimientu. En 1570 llegaron los primeros relixosos y pocu tiempu dempués punxéronse en marcha les escueles de primeres lletres y de gramática. Espulsaos los xesuites en 1767, l'edificiu siguió la so actividá docente per mediu del cleru secular. Les obres empecipiar na segunda metá del sieglu XVI, dómina de la que se caltién el tramu de la fachada asitiada a la izquierda de la portada del templu. Mientres el primer terciu del sieglu XVII –coincidiendo cola primer fase del barrocu español- construyéronse la casa conventual –con patiu con columnes y formoses estancies abovedaes– y l'airosa y espodada espadaña, que se llevanta percima de tola construcción. La ilesia foi empecipiada n'agostu de 1700 y el so diseñu atribuyir a los arquiteutos Juan de Sierra Torres y Tomás del Campu, siendo concluyida trés años dempués polos maestros Juan de Palacios y Cristóbal de Hernansaiz, que constrúin el cruceru y transepto del templu. La planta ye típicamente xesuítica, consta d'una nave con tribunes, cubierta por bóvedes de lunetos y una cúpula de media naranxa sobre'l cruceru. Elementu destacáu ye la portada del templu, con doble pilastra y estípites, onde s'incorporen les armes reales y l'inscripción de Carlos III, qu'ordenó en 1770 el treslláu a esti templu de la parroquia de San Nicolás de Medina, conocida dende entós como San Nicolás el Real. Convertíu'l templu en parroquia, la hermandá de la Virxe de Guadalupe manda construyir la bella capiya d'estilu rococó atribuyida al arquiteutu José Martín de Aldehuela. En 1795, la hermandá de San Xuan Evanxelista, procedente de la Parroquia de Santa María de Atienza, construyó una bella capiya de corte academicista atribuyida al arquiteutu Mateo López. Na actualidá'l templu ye calteníu poles hermandá de San Antonio Abá, La nuesa Señora de Loreto y San Xuan Evanxelista con fiestes el segundu fin de selmana del mes de mayu. En 2004 declárase l'edificiu como Bien d'Interés Cultural.
  • Ilesia de La nuesa Señora de Atienza. Ye una de los diez parroquies que mientres el medievu y la Edá Moderna tuvo Huete siendo ésta la más antigua, asentanda, posiblemente, la so fábrica sobre una antigua mezquita. L'estilu artísticu ye un góticu incipiente, raru exemplu na provincia de Cuenca. L'ábside poligonal, con sólidos contrafuertes nel esterior ye del sieglu XIII. Tien unes ventanes alancetadas con columna ajimezada o mainel en cada unu de los segmentos del pentágonu del ábside, ésti xúnese cola nave principal mientres el sieglu XVI con un arcu de trunfu con elementos clásicos. Nel interior los murios queden delimitados por columnes adosaes con capiteles ricamente afataos con cares humanes, elementos vexetales y elementos heráldicos. Sol ábside topamos una cripta que foi utilizada como panteón familiar polos Sandoval, na que, según la tradición caltuvo un ciriu que tuvo allumando mientres los sieglos de dominación musulmana al Santísimu Sacramentu. En 1784 suprímese la parroquia treslladándose les sos enseres y les devociones qu'ellí s'exercíen a la Parroquia de San Nicolás de Medina. Ente elles treslládase la Hermandá de San Xuan Evanxelista, patrón del barriu del que toma nome d'esta ilesia y que ye unu de los más veneraos na actualidá con importantes fiestes nel mes de mayu. En 1790 báltase la ilesia, dexando namái l'ábside que queda como ermita. Por aciu Real Decretu en 1982 declárase Monumentu.
  • Cases nobles ya ilesies, construyíes ente los sieglos XV y XVIII, tales como la Casa de los Montalvos, la de los Llinaxes, la de los Amoraga y Espinosa, casa-palaciu de les Parada.
 
Ilesia de Santu Domingu.
  • Ilesia de Santu Domingu: El conventu foi fundáu a finales del sieglu XIV con monxes procedentes de la cercana paraxa de Amasatrigo gracies a les donaciones de Catalina de Lancáster, reina de Castiella y Señora de Huete. La continua crecedera del so patrimoniu favoreció que'l monesteriu aportara a unu de los más importantes que la Orde tenía en Castiella. La ilesia actual foi diseñada en 1620 pol carmelita fray Alberto de la Madre de Dios, arquiteutu de los reis Felipe III y Margarita d'Austria y del duque de Lerma. Les obres empecipiar en 1621 so la direición d'Antonio de Mazas y darréu fueron siguíes por Pedro del Valle, rematando escontra 1642. Fray Alberto diseñó un templu de calter austeru, orde toscanu, y proporciones áureas, con planta de cruz llatina, cúpula sobre'l cruceru y cinco capilla llaterales a cada llau. Del esterior destaca la so elegante fachada, na que, a pesar de la so estremada severidá, el carmelita consigue una obra realmente bella y equilibrada, con un cuerpu central d'orde xigante, rematáu con ampliu frontispiciu, y dos llaterales, coronaos por bellu espadañes. Dientro de la esmolición urbanística del barrocu, l'arquiteutu retranqueó la fachada, formando una anteplaza que facilita la so contemplación dende distintos puntos de vista, con ánimu de trescalar al espectador. Les obres fueron financiaes, na so mayor parte, pola familia Salcedo y Veancos, patronos de la capiya mayor. Unu de los sos miembros más destacaos foi don Diego de Veancos y Salcedo, obispu d'Astorga, soterráu nuna de les capiyes llaterales que taba afatada coles sos armes obispales. El conventu foi desamortizado en 1835, siendo vendíu xunto colos sos bienes perdiéndose al poco tiempu'l so claustru, construyíu nel primer terciu del sieglu XVI y emponderáu por Antonio Ponz nel so Viaxe per España. A lo último, a manera d'interés, nes celdes del monesteriu tuvo recluyíu l'Inquisidor Xeneral fray Luis d'Árgoma, cuando foi acusáu de combalechadura al morrer Felipe III.
 
Torre del Reló.
  • Torre del Reló. Dende tiempos medievales el conceyu dispunxo d'un reló pa gobernar y entamar la vida de los ciudadanos de Huete. El tiempu, como midida, siempres taba en posesión y al serviciu del conceyu siendo ésti'l que lo controlaba. Nun principiu allugóse a lo cimero de la cuesta del mercáu, sobre un cubu de la recia muralla. Na Edá Moderna realízase la construcción de la torre nel allugamientu actual. Los diseños de la torre, realizaos en 1795, atribuyir a los arquiteutos Fernando López y Francisco de Toledo. Esti postreru encargar de la execución de les obres, que, dempués de socesives paralizaciones por falta de recursos, fueron concluyíes escontra 1805. La so arquiteutura apigura con gran atino elementos del barrocu tardíu con otros del incipiente neoclasicismu. D'especial guapura son los dos últimos cuerpos y l'orixinal remate en llinterna, que sirve p'allugar la campana gótica del antiguu reló, que mientres sieglos rixó la vida de los optenses. La puerta de Almazán, llamada asina por atestar cola Parroquia de San Nicolás de Almazán, yera la más importante del recintu cercáu. Rellatos antiguos fálennos d'una portada afatada coles armes de los Reis Católicos y l'escudu de la ciudá, tou ello remocicáu al construyise la torre actual.
 
Portada del conventu de Jesús y María
  • Conventu de Jesús y María. Esti edificiu asitia sobre una pequeña elevación de terrén na que s'atopaba la ermita de Santa Lucía, que la so campana reutilizar na torre de la nueva construcción. El conventu fundar Marcos de Parada, Arcedianu de Alarcón, pa recogimiento de doncelles virtuoses y pa perpetuar la so memoria, sirviendo esti edificiu de panteón familiar. Les obres empecipiar en 1554 y conclúin ventidós años dempués cuando pasen a moralo monxes de la orde de San Llorienzo Justiniano provenientes de Cuenca. Esti edificiu ye unu de los meyores de l'arquiteutura conquense del sieglu XVI; la so planta rectangular se modula en redol a un claustru con arcos de mediu puntu sobre unes interesaes pilastres cuadraes y cajeados, auténtica novedá na diócesis nel momentu de la so construcción. L'edificiu articular a manera de ricu palaciu florentín incorporándose les armes del fundador na esquines del edificiu. Como campanariu construyó una torre de planta triangular, una de les poques d'esta tipoloxía qu'esisten nel mundu. L'austeridá de los sos murios queda rota pola magnífica portada de la ilesia conventual,una de les meyores obres del Manierismu conquense, de xuru diseñada pol famosu arquiteutu Andrés de Vandelvira que, dende 1560 hasta 1567 foi maestru mayor d'obres del obispáu de Cuenca. Trátase d'una obra de primer llinia tantu nel so llabor arquiteutónicu, manifestada na so proporcionada y elegante traza, como nel so trabayu escultóricu, amosáu na espresividá de les cares, les plegues de los vistíos y el movimientu de les figures. Nella representa la Navitidad d'El nuesu Señor, según figures alegóriques de los siete virtúes, eponderaes mientres el Concilio de Trento, celebráu pocos años antes a la construcción de la mesma. Una vegada clausuráu'l monesteriu, en 1835 pasa la casa conventual a propiedá del Ministeriu de Facienda, ente que na ilesia instálase la parroquia de Santa María de Castejón, vulgo el Cristu, güei filial de la Parroquia de San Esteban. Nel templu ta soterráu Eusebio Bardají y Azara, Secretariu d'Estáu y Presidente de Gobiernu na Guerra d'Independencia, el Trieniu Lliberal y con Sabela II. Por aciu Real Decretu en 1983 esti edificiu ye declaráu Monumentu.
  • Ilesia de San Pedro: Ruines d'un antiguu templu del sieglu XVII. Caltién una capiya con nervaduras gótiques del sieglu XVI.
  • Ermita de San Sebastián y la chopera. Esti parque dende antiguu foi conocíu como Carrera de los Chopos, que taba instaláu na zona de güertes de la ciudá La primer noticia documental que tenemos data de 1689. Según distintos autores esti xardín llegó a cuntar con cuatro o cinco calles y dos fuentes representatives construyíes pol conceyu, una nel centru y otra a la entrada. En 1763 l'autoridá municipal manda asitiar la cruz de granitu de “Miguel de la Ceza” na glorieta final, cruz que primeramente tuvo enclavada nel llugar denomináu Cruz de los Mozos. La estructura del parque ye típicamente dieciochesca de paseos amplios con vexetación que produz una casi perenne solombra, xuníos por pequeñu siendes o cais. A la fin de los paseos, y cerrando tol conxuntu asítiase la barroca ermita de San Sebastián, que foi reconstruyida en 1737 pol conceyu, el so patronu y propietariu. En dicha ermita recibir a Felipe III na so visita a Huete en 1604. Nella recibe cultu'l Santísimu Cristu de les Inxuries que, según la lleenda, descolgó un brazu como prueba de testimoniu nun procesu xudicial. Anguaño namái se caltienen dos amplios paseos con especies d'arbustos y d'árboles bien variaes ente les que predomina'l chopu, que vieno sustituyir a les llameres tres la plaga de grafiosis que se sufrió nos años ochenta del sieglu venti.
  • Ermita de San Gil. Reedificada a la fin del sieglu XVIII, pertenecía a la Orde de Malta, y nella moraba un prior perteneciente a la Encomienda de Poyos y Peñalén. Nesta rogoceja venerar a Santa quiteria nel mes de mayu.
  • Monesteriu de la Mercé , con ilesia diseñada pol arquiteutu José de Regueru en 1670, claustru de Cosme de Peñalacia econstruido ente 1645 y 1648 y los nuevos cuartos obra de José Martín de Aldehuela. Equí caltiénse la Imaxe de La virxe de la Mercé Celebrando les sos fiestes nel Mes de Setiembre, tamién conocíes como la feria de Huete o de la mercé, d'antiguo siendo una importante feria de ganáu.

Monesteriu de la Mercé editar

Foi fundáu a finales del sieglu XIII. La so magnificencia y prestíu convertir n'unu de los monesterios más importantes de la Orde mercedaria en Castiella, sede de dellos capítulos xeneral y provincial, nos que tomaron parte representantes de los monesterios mercedarios más importantes de tol mundu pa decidir los designios de la institución. De la edificación actual lo más antiguo ye'l tramu central de la fachada principal, única muerte d'una bella obra diseñada en 1639 por Cosme de Peñalacia. Aquella obra cuntaba con dos torres remataes en chapitel de cayuela nos estremos y dos belles portaes, una con columnes pa la ilesia y otra más discreta pa la portería, tou ello sumíu. La fachada correspondiente a la ilesia foi remocicada n'estilu neoclásicu en 1867 y l'esquina sur (la más cercana a la puerta del Conceyu) foi tresformada a finales del sieglu XIX. El claustru, unu de los meyores patios barrocos de la provincia, foi diseñáu y construyíu pol arquiteutu Cosme de Peñalacia ente 1645 y 1647, destacando'l bellu contraste cromáticu producíu pol usu de distintos materiales. La ilesia, diseñada en 1670 pol arquiteutu madrilanu José de Regueru, incorpora un entablamento de piedra con ménsulas pareadas y dentículos que percuerre tol perímetru del templu. Sobre'l cruceru álzase una bella media naranxa con una pintura al temple que representa l'apaición de la Virxe a San Pedro Nolasco, fundador de la Orde. En 1754 construyóse la sacristía, qu'anguaño incorpora un retablu manierista procedente de l'abadía de Caracena del Valle. Realizáu na segunda metá del sieglu XVI, la mazonería foi encargada a Diego de Villadiego ente que les pintures sobre tabla son obra de Pedro Muñoz d'Aguilar. A lo último, na segunda metá del sieglu XVIII llevar a cabu l'ampliación del monesteriu, de xuru cola intervención de José Martín de Aldehuela, con dos belles fachaes con un orde de rexes y dos de balcones, una sala capitular y un refectorio, güei Muséu d'Arte Contemporáneo Florencio de la Fuente. Anguaño l'edificiu alluga'l Conceyu de la Ciudá, según diverses dependencies alministratives, la oficina de turismu, la biblioteca municipal, la Parroquia de San Esteban y tres museos. Nel añu 1992 el conxuntu ye declaráu Bien d'Interés Cultural.

Museos editar

  • Museo Florencio de la Fuente: Coleición internacional d'Arte Contemporáneo con obres de Villatoro, Salvador Dalí, Pablo Picasso, Bores, Camille Corot, Pedro de Matheu, Vicet Ochoa, José Bautista (pintor) etcétera, axuntaes pol mecenes y fundador del Muséu, que la so coleición donó a Huete y sirve como complementu a tolos periodos artísticos qu'atesora la ciudá. El Muséu celebra davezu esposiciones temporales qu'animen la vida cultural de la ciudá y converten a Huete en referente del Arte Contemporáneo.
  • Muséu d'Arte Sacro: D'esti Muséu destaquen la Cruz de San Nicolás de Almazán, con bellos relieves de Francisco de Becerril y el so fíu Cristóbal, y la Cruz de Santa María de Atienza, realizada en 1618 pol plateru Miguel Martínez de Arta, posiblemente una de les meyores cruces castellanes del sieglu XVII y que desfila en procesión mientres les fiestes de San Xuan Evanxelista alredor del 6 de Mayu. Tamién ye almirable un magníficu cristu de Marfil del sieglu XVII según la coleición d'ornamientos y vestidures, na que destaca'l llamáu mantu de los Cautivos, bordáu n'estilu filipín nel sieglu XVIII pa la Virxe de les Mercedes.
  • Muséu Etnográficu: Axunta una coleición de preseos rellacionaes colos llabores artesanales de calter tradicional na alcarria conquense. Destaquen la coleición de ferramientes d'usu agrícola y ganaderu.
  • Muséu de la Fragua: Coleición de ferramientes y trabayos de forxa.

Tresporte públicu editar

Cuenta con una estación ferrial de la llinia Madrid-Cuenca-Valencia, que'l so inciertu futuru llevó a dellos conceyos de la zona a constituyir una plataforma nel so defensa.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Nel sieglu XV, Xuan II concedió-y el títulu de ciudá, gracies a la intervención de Pedro Carrillo de Huete, El Halconero, el so cronista. Los Reis Católicos, el 28 de febreru de 1477, estremar colos títulos de Noble y Lleal, tratamientu col que se va denominar a partir d'entós.
  3. Mercado Blanco, Moya Benito y Herrera Casado, 2003, p. 42.

Bibliografía editar

Historia editar

  • Almonacid Clavería, José Antonio: “De Huete a Cuenca colos almohades en 1772”. Cuenca, 28.
  • Jiménez Esteban, Jorge: "El castiellu y la muralla musulmana de Huete”. Castiellos d'España, 92. p. 39-50.
  • Mercáu Blancu, Jesús; Moya Benito, María José; Herrera Casado, Antonio (2003). Historia de Sacedón: Patrimoniu y costumes. Guadalaxara: AACHE Ediciones. ISBN 84-95179-98-9.
  • Quintanilla Rasu, Mª de la Concepción: La ciudá de Huete y la so fortaleza a fines de la Edá Media. Cuenca, 1991. ISBN 84-87319-55-6.
  • Reneses Sanz, Casildo: "Cales lliteraries na cultura de Huete. (Semblanzas biográfiques de diez escritor". Diputación Provincial de Cuenca, 2007. ISBN 978-84-96890-02-2
  • Sánchez Benito, José María: Les tierres de Cuenca y Huete nel sieglu XIV. Historia económica. Cuenca, 1994. ISBN 84-88255-45-4.
  • Sánchez Benito, José María: Ciudá, territoriu y poder. Huete y les sos aldegues nel sieglu XV. Cuenca, 1994. ISBN 84-87319-18-1.
  • Bibliografía sobre la Ciudá de Huete (Autores, Documentos, cites sobre vecinos y naturales. Acontecimientos.- Formada y anotada por Manuel de Parada y Luca de Tena. Marqués de Peraleja. Numerario de la Real Academia d'Heráldica y Xenealoxía. Incorporada na páxina web oficial www.huete.org del Conceyu de Huete.
  • Olarte Maderu, Manuel: Les Brigaes Internacionales. El "Hospital Inglés" de Huete. Cuenca, 2011. ISBN 978-84-614-6770-9

Arte editar

  • García Martínez, José Luis., Arquiteutura Barroca na ciudá de Huete, (Proyeutu de Doctoráu) Universidá de Castiella-La Mancha, 2001.
  • García Martínez, José Luis., "La ilesia del antiguu monesteriu de Santu Domingu de Guzmán y l'arquitectu frai Alberto de la Madre de Dios", en Primer Premiu de Investigación Juan Giménez d'Aguilar, Cuenca: Asociación d'amigos del Archivu Históricu provincial de Cuenca, 1998. ISBN 84-605-8283-3.
  • García Martínez, José Luis, "Arquiteutura y ornamentación na portada del conventu de Jesús de Huete: una obra atribuyida a Andrés de Vandelvira", en Boletín Muséu ya Institutu Camón Aznar,102 (2008), pp. 183-210.
  • García Martínez, José Luis, "Arquiteutura barroca nel conventu de la Mercé de Huete mientres la primer metá del sieglu XVII", en Académica, Boletín de la Real Academia Conquense de les Artes y les Lletres, 3 (2008), pp. 77-94.
  • VV.AA. Rellumances de la Devoción en San Nicolás el Real. Catálogu de la esposición conmemorativa del III Centenariu de la Hermandá de La nuesa Señora de Loreto. Huete. 2002.

Enllaces esternos editar