La ideoloxía[1] ye un conxuntu estructuráu d'idees sobre la realidá, sistema xeneral o sistemes esistentes na práutica de la sociedá al respective de lo económicu, lo social, lo científicu-teunolóxicu, lo políticu, lo cultural, lo moral, lo relixosu, etc. y que pretenden el caltenimientu del sistema (ideoloxíes conservadores), el so tresformamientu (que puede ser radical y súbita, revolucionaria, o paulatina –ideoloxíes reformistes–), o la restauración d'un sistema primeramente esistente (ideoloxíes reaccionaries).

Ideoloxía
Moral
Cambiar los datos en Wikidata
Ideoloxíes engarraes: Ronald Reagan da un discursu flanqueado por banderes frente al muriu de Berlín, 1987. La puerta de Brandeburgu, de la mesma, recuérdanos l'usu del Arte pa xustificar la construcción del Estáu, como nesti casu Prusia-Alemaña

Les ideoloxíes suelen constar de dos componentes: una representación del sistema, y un programa d'aición. La primera apurre un puntu de vista propiu y particular sobre la realidá, vista dende un determináu ángulu, creencies, preconceptos o bases intelectuales, a partir del cual analízase y enxuicia (crítica), davezu comparándolo con un sistema alternativu, real o ideal. El segundu tien como oxetivu averar no posible el sistema real esistente al sistema ideal pretendíu.

Les ideoloxíes caractericen a diversos grupos, seyan un grupu social, una institución, o un movimientu políticu, social, relixosu o cultural.

El conceutu d'ideoloxía ye asemeyada, pero estremar del de cosmovisión (Weltanschauung) en qu'ésti se proyeuta a una civilización o cultura entera (cosa que tamién puede dicise del conceutu de ideoloxía dominante) o s'acuta a un individuu (llimitación que difícilmente podría aplicase a los raramente usaos conceutos de ideoloxía particular o individual).

Orixe del términu editar

El términu ideoloxía foi formuláu por Destutt de Tracy (Mémoire sur facultar de penser, 1796), y orixinalmente denominaba la ciencia qu'estudia les idees, el so calter, orixe y les lleis que les rixen, según les rellaciones colos signo que les espresen.

Mediu sieglu más tarde, el conceutu dotar de un conteníu epistemolóxicu por Karl Marx, pa quien la ideoloxía ye'l conxuntu de les idees qu'espliquen el mundu en cada sociedá en función de les sos modo de producción, rellacionando les conocencies práutiques necesarios pa la vida col sistema de rellaciones sociales; la rellación cola realidá ye tan importante como caltener eses rellaciones sociales, y nos sistemes sociales nos que se da dalguna clase d'esplotación, evitar que los primíos perciban el so estáu de opresión. Nel so célebre prologo al so llibru Contribución a la crítica de la economía política Marx diz:

[...]El conxuntu d'estes rellaciones de producción forma la estructura económica de la sociedá, la base real sobre la que se llevanta la superestructura xurídica y política y a la que correspuenden determinaes formes de conciencia social. La manera de producción de la vida material condiciona'l procesu de la vida social política y espiritual en xeneral. Nun ye la conciencia del home la que determina la so ser sinón, otra manera, el ser social ye lo que determina la so conciencia.[2]

Socioloxía ya ideoloxía editar

Falamos d'ideoloxía cuando una idea o conxuntu d'idees determinaes interpretadoras de lo real son consideraes como verdáesres y son llargamente compartíes conscientemente por un grupu social nuna sociedá determinada.

Tales idees convertir nuna traza fuertemente identitario, de forma similar a la relixón, la nación, la clase social, el sexu, partíu políticu, club social, etc. y fórmense tantu en grupos pequeños y zarraos como les sectes o grupos mayores y abiertos como partidarios d'un equipu de fútbol...

Exteriormente acomuñóse con mayor fuercia a la política, onde'l clientelismu de los partíos impon unos intereses estrechu y zarráu. Nel so desenvolvimientu lleva a que'l comportamientu individual pueda derivar nuna siguida falsa creencia, nun falsu pensamientu y de ende a una falsa práutica social. Amás interiormente, los miembros del grupu ideolóxicu almiten o non que determináu individuu perteneza al grupu según comparta o non ciertos presupuestos comunes de pensamientos básicos.

La ideoloxía intervién y xustifica dirixendo los actos personales o coleutivos de los grupos o clases sociales, a que los sos intereses sirve. Pretende esplicar la realidá d'una forma asumible y tranquilizadora, pero ensin criticismu, funcionando namái por conseñes y lemas.

Agora bien lo que causa son falses creencies que caltienen la interpretación o xustificación previa tal como taba nel imaxinariu individual y coleutivu, independientemente de les circunstancies reales. Por ello suelen acabar produciendo una separación ente les idees y la so práutica na realidá, difícilmente asumible.

Del estudiu de la ideoloxía encarga la Socioloxía de la conocencia, que'l so presupuestu básicu ye l'enclín humanu a falsiar la realidá en función del interés. Sigue l'interés propiu nes maneres de ver el mundu nel grupu social al que se pertenez; maneres que varien socialmente d'un grupu humanu a otru y dientro de sectores distintos de la mesma sociedá.

Intervién sobre l'interés personal y cohesiona el grupu onde s'asitia, porque constrúi una identidá ficticia como forma de vivir y valorar una realidá construyida al marxe d'ella mesma. D'ende que na mayoría de los casos lleve a una superposición de discursos según el grau de realidá y a la construcción d'utopíes.

Nel terrén políticu, y en casos estremos, acarreta la mentira repitida, la mendacidad. Polo xeneral reparar que fácilmente se pasa por un interés desatamañáu, centráu na falsa conciencia, escontra la imaxe o forma de la idea de la vida interpretada solamente en función d'eses idees, a última hora, escontra una ideoloxía que tiende al totalitarismu.

L'orixe de les ideoloxíes editar

L'orixe de la mayoría de les ideoloxíes atopar nuna corriente filosófica cuando asume una versión bien simplificada y aburuyada, por falsa creencia, de la filosofía orixinal. Nesti sentíu produzse, de forma xeneral, un calter insincero, cuando un pensamientu orixinal convertir en «....ismo» (Platón → platonismu; Marx → marxismu; capital → capitalismu; anarquía → anarquismo; etc.).

El so orixe asitiar nel interés personal, acordies coles necesidaes que sofiten socialmente un determináu pensamientu. Dixébrase y disocia de la realidá, porque la manipolia en forma de mesmu interés.

Los primeros filósofos qu'estudiaron la ideoloxía», los sicoloxistes franceses (Condillac, Cabanis, Destutt de Tracy), asitiaron esa necesidá nel yo interior», interpretáu de diverses formes (sicoloxismu y psicofisiologismo). El suxetu oponer a lo esterior, que se da como socesu, yá que rique la reflexón individual. Estos filósofos franceses pretendíen estructurar una teoría sobre'l materialismu primitivu de les sensaciones y de ende la so derivación n'emociones, pasiones y sentimientos. De manera que del fechu, del socesu o del acontecimientu esteriores pásase psicolóxicamente a la manera interior de captar les coses y apreciar estes categoríes de la psicoloxía personal.

Más tarde el compromisu políticu de filósofos sociales (socialistes utópicos, Saint-Simon, Fourier, Proudhon) asitió l'interés nes necesidaes de la vida social. L'entorno que protagonizó al estendese al ámbitu de la sociedá foi considerable. Del interés del individuu pasar al interés del grupu. Esto provocó que s'acuñara'l calificativu de «doctrinarios» pa referise a los ideólogos» nel so enfrentamientu col poder, lo que confirió a la pallabra un sentíu peyorativu qu'a día de güei nun perdió.

Dempués del sicoloxismu de los franceses, pasóse, de primeres, a les formes filosófiques propies y, darréu, a les rellaciones económiques. El sentíu más ellaboráu d'ideoloxía, nel primer sentíu, ye'l de Hegel y, nel segundu, de Marx.

Consideróse la ideoloxía como una dixebra de la conciencia», que produz l'alienación, bien seya ésta considerada como puramente dialéutica del pensamientu, nel idealismu de Hegel o dialéutica material nel materialismu de Marx.

Nel sieglu XX, la ideoloxía ye considerada como problema de comunicación social. Pa los frankfurtianos, de manera especial para Habermas, la ideoloxía espresa la violencia de la dominación qu'aburuya la comunicación. Esta fala de la rellación ente la conocencia y l'interés. Esto produz una distorsión que ye consecuencia d'una razón instrumental, como conocencia comenenciuda, y que ye la responsable de la ciencia y la teunoloxía falses como exes de la dominación social. Ye pos necesaria una hermenéutica de la emancipación y lliberación. De la mesma forma, Marcuse sorraya esti fechu nel senu de les clases socialessobremanera políticamente dientro de los partíos y sindicatos.

Karl Mannheim y Max Scheler enmarquen la ideoloxía nel marcu de la socioloxía del saber. El saber enmarcáu dientro de la dominación política xenera tal cúmulu d'intereses que configura la cosmovisión de los grupos sociales. Nun hai posiblidad d'escapar a una ideoloxía bien construyida. Toa xira al so alredor. Mannheim estrema ente ideoloxía parcial, de tipu psicolóxicu, ya ideoloxía total, de tipu social.

Sartre, pela so parte, introduz una idea de «ideoloxía» dafechu distinta. Pa Sartre la ideoloxía ye frutu d'un pensador creador», capaz de xenerar una manera de ver la realidá.[3]

Per otru llau, Willard van Orman Quine trata la rellación ente los oxetos esteriores, d'ende fora, y los suxetos interiores, d'ende dientro. N'otros términos, amiesta la ideoloxía a una manera razonada de considerar la ontoloxía.[4]

A finales del sieglu XX, sicasí, entrar nuna dómina de infravaloración de lo ideolóxico, de la mano de les ideoloxíes conservadores, de forma que dalgunos proclamaron el ocaso de los ídolos, como "El fin de les ideoloxíes".[5] inclusive proclamáu'l trunfu del pensamientu únicu y el "fin de la historia" o'l "choque de civilizaciones".[6]

La ideoloxía como falsa creencia tien d'estudiase en términos de la so lóxica degradada, más que na filosofía de la que se deriva. Sicasí, ye difícil entender cuándo y en qué términos una filosofía pasa a ser ideoloxía. Max Weber afirma que les filosofíes escuéyense primero pa ser ideoloxíes dempués, pero nun esplica, cuándo, cómo y por qué. Lo que sí podemos asegurar ye qu'esiste una rellación dialéutica, ye dicir de discursu, ente idees y necesidaes sociales, y que dambes son indispensables pa configurar una ideoloxía. Asina naz l'interés y les necesidaes sentíes pol cuerpu social (o un grupu d'ésti); sicasí pueden fracasar por nun tener idees clares que lo sofiten. Al igual qu'hai idees que pueden pasar inalvertíes por non ser relevantes pa les necesidaes sociales, ríquese una falsa creencia aparentemente útil por que seya ideoloxía.

Marx, nel so Crítica de la Filosofía del Derechu de Hegel, señala lo siguiente:

...es ciertu que l'arma de la crítica nun puede sustituyir a la crítica de les armes, que'l poder material tien que derrocase per mediu del poder material, pero tamién la teoría convertir en poder material asina apodérase de les mases. Y la teoría ye capaz d'apoderase de les mases cuando argumenta y demuestra ad hominem; y argumenta y demuestra ad hominem cuando se fai radical. Ser radical ye atacar el problema pol raigañu. Y el raigañu, pal home, ye l'home mesmu...
Marx. Contribución a la crítica de la filosofía del derechu de Hegel. Añales francu alemanes. 1970. Barcelona. Ed. Martínez-Roca, p 103

Conceutu marxista d'ideoloxía editar

Tal como'l materialismu históricu define'l conceutu, la ideoloxía forma parte de la superestructura, xunto col sistema políticu, la relixón, l'arte y el campu xurídico. Según la interpretación clásica, ta determinada poles condiciones materiales de les rellaciones de producción o estructura económica y social y el reflexu que produz ye denomináu "falsa conciencia".

El papel de la ideoloxía, según esa concepción marxista de la historia, ye actuar de llubrificante pa caltener fluyíes les rellaciones sociales, apurriendo'l mínimu consensu social necesariu por aciu la xustificación del predominiu de les clases dominantes y del poder políticu.

Ente los marxistes que se dedicaron al estudiu de la ideoloxía, o fixeron comentarios significativos sobre la tema, tán Marx y Engels, Lukács, Althusser, Gramsci, Theodor Adorno y, más apocayá, Slavoj Zizek.

Magar que comúnmente suel falase d'una teoría de la ideoloxía homoxénea del marxismu, amestada al esquema base-superestructura, esisten numberoses variaciones teóriques que traten esta tema. Dellos analistes de la teoría de la ideoloxía marxista, por casu Terry Eagleton, llegaron a afirmar que nos escritos del propiu Marx esisten teoríes distintes sobre'l puntu.

Mientres la etapa estalinista de la XRSS, el marxismu quedó amenorgáu al materialismu dialécticu (o diamat) y a la llamada concepción materialista de la historia. Diches doctrines, codificadas y pocu cuestionables, yeren enseñaes académicamente, con una seición inclusive na Academia de Ciencies. Pa los marxistes occidentales, y especialmente pa los historiadores d'orientación non ortodoxa, que suel llamase marxiana, sobremanera en Francia ya Inglaterra (más o menos amestaos a la renovación historiográfica de mediaos del sieglu XX que supunxo la Escuela de Annales), ye imposible esplicar la historia d'una manera tan determinista. Dende esi puntu de vista, suelen atopase na historiografía interpretaciones de la ideoloxía nel sentíu que la inadecuación de la ideoloxía dominante a nueves condiciones o'l surdimientu de ideoloxíes alternatives qu'entren en competencia con ella, produz una crisis ideolóxica. Asina suel almitise que, anque dende un puntu de vista marxista clásicu suene heréticu, cuando una ideoloxía dominante nun cumple conducentemente la so función fai aumentar la tensión social (llucha de clases) que contribúi a la crisis d'un manera de producción y la so transición al siguiente.

La ideoloxía como crítica totalitaria editar

El contemporaneu filósofu políticu australianu Kenneth Minogue dedicar a reparar la noción marxista d'ideoloxía na so obra La teoría pura de la ideoloxía. Pal autor el marxismu:

  • Presupon por ideoloxía un conxuntu d'idees funcionales d'un individuu que dan xustificación y validez universal a los sos intereses.
  • Intereses entendíos principalmente como la preservación de los sos medios económicos de subsistencia una vegada adoptaos; escluyendo d'esta categoría'l so usu o los fines de consumu, que volveríen a los intereses socialmente teleolóxicos y infraestructuralmente culturales.
  • Los intereses nestes amenorgaes "condiciones materiales d'esistencia" taríen pretederminados tecnológicamente pola particular rellación social del individuu col so allugamientu na división del trabayu, que la so forma nun sería modificable nin elegible, esto ye: los sos fines seríen necesarios en cuenta de llibres.
  • Estos intereses tienen la carauterística de nun ser comunes (salvu con miembros de la mesma clase) y contrarios coles otres clases en forma intrínseca, yá que la so naturaleza ye la de participar nuna rellación orgánica dual de opresores-primíos.[7]

Minogue plantega darréu una versión inversa a esta poniendo de cabeza les sos premises básiques:

  • Les verdaderes ideoloxíes son pseudo-revelaciones qu'amenorguen tola realidá a la esistencia de grupos y xéneros con predeterminados intereses opuestos.
  • Intereses qu'encarnaríen en sí mesmos un sistema de opresión (qu'inclúi la opresión d'unes idees funcionales por otres).
  • Riquen interpretar ciegamente el conceutu de lliberación como eliminación de diches clases d'intereses opuestos.
  • Y el tratu pragmáticu-revolucionariu de too pensamientu funcional como sistemes d'idees (como ideoloxíes) basaes en falses racionalizaciones (siendo la verdá incognoscible salvu na realización de la llucha revolucionaria).
 
Dos poderes ideolóxicos

Les carauterístiques d'esta noción d'ideoloxía como "dogma críticu" destáquense particularmente nel marxismu, y toes tendríen como particular carauterística'l so enclín a dexenerar en "sociologismos" y "sicoloxismos" autocontradictorios (teoríes conspirativas nes cualos les formes d'organización social nun seríen necesidaes históriques que xeneraríen a los grupos sociales dominantes y los sos "ideoloxíes", sinón a la inversa seríen elites les que crearíen la sociedá con una ideoloxía que fadría posible'l so poder; escurre esta postrera que'l epistemólogo Karl Popper yá denunciara como parte d'un marxismu vulgarizado y malinterpretado).[8]

Tamién la comunidá d'intereses ente grupos non yá ye arbitraria (clases sociales, xéneros, races), sinón que la mesma visión ideolóxica de la sociedá ye en realidá la sociedá ideolóxica qu'esta xenera, yá que anque presuma combatir un sistema de opresión onde los sos elementos son orgánicamente funcionales, felicidá opresión dependería namái de la so ocultamiento (cuando en realidá tal ocultamiento riquiría d'una opresión presistente) y nun sería realmente funcional en tantu nun fuera planiada (planificación que la ideoloxía sí precisa xenerar).

Ye por esto que la comunidá d'intereses interindividuales que presume'l revolucionariu ideolóxicu ye una ficción útil (el leninismu habría sincerado esti fechu al afirmar que "los burgueses compiten pa vender la lluria cola que los van a aforcar"), pero termina siendo una realidá forzada cuando la ideoloxía llega al poder. Minogue vuelve asina, contra les mesmes doctrines sistémico-clasistes (que traten de "ideolóxicu" a tou pensamientu), l'acusación de reificación ideolóxica en nuevos términos, particularmente al marxismu la xeneración y dependencia para colos sos propios intereses revolucionarios nuna opresiva sociedá ensin clases.

La tesis de Minogue foi de gran influencia a fines del sieglu XX nos círculos políticos ya intelectuales más cercanos al pensamientu demoliberal, conservador y neoconservador, por dar sistematicidad a la dialéutica de les democracies lliberales occidentales na so confrontación coles democracies populares marxistes a lo llargo de la Guerra Fría.

El sieglu de les ideoloxíes editar

Denominar al sieglu XX como sieglu de les ideoloxíes ye una espresión acuñada pol filósofu Jean Pierre Faye en 1998.[9] El términu ideoloxía, acutáu nel sieglu XIX al alderique intelectual , convertir nel sieglu XX nel vehículu de grandes movimientos sociales y de pensamientu, sobre'l soporte de grandes mases que son adoctrinaes pelos nuevu medios de comunicación, la propaganda, la violencia y la represión.

 

Nel periodu d'enteguerres les ideoloxíes polítiques engarraes son fascismu y comunismu fundamentalmente, anque del sieglu XIX sobrevivieren el lliberalismu na so versión democrática (frente al que dambos se definen), el conservadorismu, el socialismu democráticu, l'anarquismu y los nacionalismos. Feminismu, pacifismu, ecoloxismu y los movimientos pola igualdad racial y la reconocencia de la identidá sexual son ideoloxíes non puramente polítiques, con fuerte vocación tresformadora de la sociedá.[10] El mundu relixosu paez tar ausente de la mayor parte de les nueves visiones del mundu (n'alemán Weltanschauung) hasta'l final del sieglu XX, cuando André Malraux profetizó poco primero de morrer (1976): el sieglu XXI va ser relixosu o nun va ser.[11] Ye llueu pa confirmalo, pero dende entós el cristianismu integrista, tanto católicu como protestante y el fundamentalismu islámicu anováronse (personalizaos en Xuan Pablu II, Ronald Reagan y el Ayatollah Khomeini) y atoparon acomodu na xustificación ideolóxica de too tipu d'intereses, tantu nos países desenvueltos (onde va más allá del interclasismo de la Democracia cristiana de posguerra) como nos subdesendolcaos (onde sustitúi al tercermundismu dominante nel periodu de la descolonización o a la teoloxía de la lliberación de los años 1970). Lo mesmo asocede col nacionalismu hindú.[12] El europeísmu o movimientu européu entró nuna clara crisis ideolóxica de la que ye síntoma la incapacidá de definición de los valores y les fronteres continentales nos alderiques reformistes qu'arrodien el Tratáu de Lisboa dientro de la Xunión Europea.

El pensamientu débil editar

Per otra parte, dende les décades de 1980 y 1990, el conceutu d'ideoloxía sufre una devaluación pola so inadecuación a nuevos paradigmes intelectuales emerxentes, como'l deconstructivismo (Jacques Derrida), o lo más genéricamente llamáu postmodernidad, que proponen un pensamientu débil (Gianni Vattimo), en ciertu mou una ideoloxía flexible y acomodable a les situaciones de cambéu esconcertante qu'asoceden nel periodu de final de sieglu y mileniu (especialmente la cayida del muriu de Berlín). Nesi contestu cultural entiéndese la formulación del conceutu de la tercer vía (Anthony Giddens), una adautación a la globalización y el lliberalismu económicu triunfante dende posiciones socialdemócrates (el llaborismu británicu de Tony Blair o inclusive la presidencia de Bill Clinton) que na práutica ye un aproximamientu a munches concepciones del conservadorismu.

Usu peyorativu del términu editar

En munches ocasiones usa'l conceutu ideoloxía pa desprestixar a un sistema de pensamientu o concepción del mundu (o inclusive a un autor o un testu, diciendo d'ellos que tán ideologizados). A diferencia d'una más neutral toma de posición qu'esprese'l puntu de vista presente d'una persona o un grupu, ante una situación nueva, dempués d'evaluar les distintes opciones esistentes. Esti usu peyorativu d'ideoloxía entender como un discursu que

  • Tien un conxuntu de soluciones preestablecidas pa los problemes que quixera superar.
  • Ye dogmática, produciendo nel enfrentamientu partidista (posiciones polítiques o relixoses).
  • Acompañar del proselitismu y, en graos estremos, del adoctrinamiento.

Dogmatismu de les ideoloxíes editar

Según esti usu peyorativu, les ideoloxíes ven el mundu como daqué estáticu. Ye por esti fechu que cualquier ideoloxía ver a sigo mesma como la depositaria de les idees que pueden resolver cualquier problema de la sociedá, yá seya presente o futuru. Esto convierte a la ideoloxía nun dogmatismu, pos se cierra a les idees de los demás como posible fonte de soluciones a los problemes que se plantegen nel día ente día, siendo ella la esplicación total y postrera; lo que dalgunos llamen esplicación feroz.

En casos estremos, una ideoloxía puede llevar a negar la posibilidá de disentir, dando por verdá irrefugable los sos postulaos. Llegaos a considerar la ideoloxía como verdá irrefugable, ábrese'l camín al totalitarismu, bien seya de tipu políticu o relixosu (Teocracia).

Cualesquier que disienta pasa a ser un problema pa la sociedá, o'l grupu, pos va contra la verdá dogmática que proclama la ideoloxía. Tal ye'l pergrave problema que plantegen los disidentes, les faiciones,[13] y sobremanera les sectes.

Bibliografía editar

  • Capdevilla, Néstor. El conceutu d'ideoloxía. Buenos Aires: Nueva Visión. 2006.
  • Caruso, Sergio, La galassia ideologica. Per un approccio storico-problematico ai significati di "ideologia". Sassari: Dessì 1979.
  • Belloni, Claudio, "Per criticar dell'ideologia. Filosofia y storia in Marx", Mimesis, Milano-Udine 2013.
  • Eagleton, T. Ideoloxía: Una introducción. Barcelona: Paidós. 10. C. Geertz. 2000.
  • Gandler, Stefan. El discretu encantu de la modernidá. Ideoloxíes contemporánees y la so crítica. Méxicu: Sieglu XXI. 2013.
  • Horkheimer, Max. La función de les ideoloxíes. Taurus.
  • Laclau, Ernesto. Política ya ideoloxía na teoría marxista. Sieglu XXI.
  • Lenk, Kurt. El conceutu d'ideoloxía. Amorrortu.
  • Marx, Karl y Engels, Friederich, La ideoloxía alemana.
  • Massun, Ignacio Les ideoloxíes nel Sieglu XXI. Buenos Aires: Métodos""Editorial Métodos" 2007.
  • Minogue, Kenneth. La teoría pura de la ideoloxía. Grupu Editor Llatinoamericanu. 1988
  • Quintanilla, Miguel A. Ideoloxía y ciencia. Fernando Torres.
  • Therborn, Göran. La ideoloxía del poder y el poder de la ideoloxía. Sieglu XXI.
  • Zizek, S. Ideoloxía: Un mapa de la cuestión.
  • Macradis, Roy C. y Hulliung, Mark L. Les ideoloxíes polítiques contemporánees. Alianza Editorial 1998.
  • Quine, W. (2002). Dende un puntu de vista lóxicu. Paidós. Bonu Aires. ISBN 84-493-1297-3.
  • Ferrater Mora, J. (1984). Diccionariu de Filosofía (4 tomos). Barcelona. Alianza Diccionario.. ISBN 84-206-5299-7.

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: ideoloxía
  2. Ver el testu completu n'en l'artículu Marxismu
  3. Critique de la raison dialectique, I, 1960, páxs. 15 y ss.
  4. "Notes on the Theory of Reference", en From a Logical Point of View, 1935, páx. 131.
  5. Bell, D.(1960) The End of Ideology: On the Exhaustion of Political Ideas in the Fifties
  6. Huntington, 1998.
  7. Kenneth Minogue, La teoría pura de la ideoloxía, XEL, 1988, páxs. 11-20
  8. Karl R. Popper, La sociedá abierta y los sos enemigos, Paidós, 1992, páxs. 280-286 y páxs. 381-391
  9. Faye, Jean Pierre. El sieglu de les ideoloxíes. Traducción de Juan Carlos García-Borrón. Barcelona: Ediciones del Alcafresnu (Coleición "La Estrella Polar", 13), 1998. 192 p. ISBN 84-7628-254-0)
  10. Eric Hobsbawm Historia del sieglu XX; Antonio Fernández Historia Contemporánea; Miguel Artola y Manuel Pérez Ledesma Historia Contemporánea.
  11. Frase d'atribución aldericada, pero afirmada por testigos presenciales (Carlos Floria entrevista en Criteriu, avientu de 1996).
  12. Les denuncies del fundamentalismu islámicu de V. S. Naipaul reciben de la mesma crítiques d'otros pernomaos escritores que lu acusen de fundamentalista hindú (Salman Rushdie, d'orixe hindú-musulmán y de cultura británicu-llaica, quien de la mesma foi oxetu d'una fatua per parte de Jomeini). Artículu sobre'l discutiniu en La Nación, 6 de xunu de 2008.
  13. Ye bien notable l'especial odiu que se xenera ente les faiciones que surden dientro d'una mesma ideoloxía, dacuando cimera al refugu de la ideoloxía contraria]]

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar