El faliscu yera la llingua de la familia itálica de los antiguos faliscos, un pueblu itálicu qu'habitaba la Tuscia meridional. Ye materia de bancia ente los especialistes si'l faliscu ye una llingua independiente o-y la debe clasificar como dialeutu del llatín.[1]

Faliscu
Faláu en Antigua Italia
Rexón Tuscia (península itálica)
Falantes Llingua muerta
Familia Indoeuropees
 Llingües itáliques
   Llingües llatino-falisques
   Faliscu
Estatus oficial
Oficial en Nengún país
Reguláu por Nun ta reguláu
Códigos
ISO 639-1 nengún
ISO 639-2 {{{iso2}}}
ISO 639-3 xfa

Llingües itáliques na Edá del Fierro, l'área I4 corresponder col faliscu.

Distribución xeográfica y númberu de falantes editar

El territoriu de los faliscos, ager Faliscus na antigüedá, estendíase sobre una zona que forma parte de la moderna rexón del Lazio, el sur de la cual correspuende a la provincia de Roma y el norte a la de Viterbo. Entós taba llindada al este pel ríu Tíber, y al oeste per un área de trupos montes que diba dende los montes Sabatinos nel suroeste hasta los Ciminos nel noroeste. Al norte la frontera tenía de tar marcada poles estribaciones septentrionales de los montes Ciminos, ente que al sur deber percorrer les crestes que xunen los montes Sabatinos col monte Soracte.[2]

Con una estensión de 400 o 500 km² pal territoriu faliscu, les estimaciones de población que pa la dómina podría sostener el porcentaxe d'área cultivable disponible, unes 30 000 ha, lleven a la conclusión de que la población máxima en nengún casu podría ser cimeru a los 40 000 habitantes, anque cifres sobre 20 000-25 000 persones considérense más razonables pa consiguir unes mínimes condiciones de subsistencia. Nesti últimu orde de magnitú puede envalorase el númberu de falantes de faliscu nun momentu determináu de la so historia.[3]

Inscripciones y gloses editar

Del faliscu caltiénense aproximao 355 inscripciones, ente 100 y 600 según los criterios de distintos autores,[4] fechaes dende principios del sieglu vii e.C. hasta mediaos del ii e.C..[5]

Les inscripciones tán escrites nun alfabetu similar al etruscu y al llatín, toos ellos derivaos d'un modelu griegu occidental, anque sobremanera col etruscu esisten significatives diferencies tantu na composición mesma del alfabetu como na forma de los calteres. Ye una cuestión revesosa si los alfabetos faliscu y llatín fueron adoptaos direutamente del griegu o por intermediación etrusca.[6] A diferencia de les llatines les inscripciones falisques tempranes tán de normal escrites con un ductus dextroverso, d'esquierda a derecha.[7]

Estes inscripciones estremar en distintes categoríes que dependen del periodu o del alfabetu emplegáu. Como criteriu de demarcación ye especialmente importante l'añu 241 e. C., añu en que los faliscos remontar contra Roma y nel que la so rápida derrota terminó con cualesquier adico d'independencia política qu'inda podría subsistir.[8][9] Estes categoríes son:[10]

  1. Faliscu tempranu (EF). Son les inscripciones dataes ente los sieglos vii e.C. y v e.C.
  2. Faliscu mediu (MF). Son les inscripciones dataes ente finales del v e.C. y l'añu 241 e. C.
  3. Faliscu mediu o tardíu (MLF). Son inscripciones atopaes n'asentamientos que siguieron ocupaos dempués de 241 e. C. y que nun ye posible adscribir con seguridá al periodu mediu o al tardíu.
  4. Faliscu tardíu (LF). Son inscripciones dataes dempués del añu 241 e. C., escrites n'alfabetu faliscu y con carauterístiques consistentes coles inscripciones del periodu mediu.
  5. Llatino-faliscu (LtF). Son inscripciones dataes dempués del añu 241 e. C., escrites nun alfabetu llatín con carauterístiques falisques.
  6. Capenate (Cap). Son inscripciones atopaes nel territoriu de Capena, escrites nun alfabetu llatín con carauterístiques falisques.

Tamién se consideren xunto a estes les inscripciones escrites con alfabetu llatín (Lat) o etruscu (Etr) qu'aparentemente nun amuesen traces falisques.[11]

El so signu más carauterísticu ye la 'F', que nesti alfabetu tien una forma típica, como una flecha n'alto.

Como exemplu d'esta llingua podríen ser citaes les pallabres escrites alredor cantu d'una pintura nuna pátera, l'autenticidá de la cual ta comprobada pol fechu de que fueron escrites primero que fuera asitiáu'l vidráu:

«foied vino biba, cra carefo»[12][13](en faliscu)
«hodie vinum bibam, cras carebo» (en llatín)
«güei voi beber vinu, mañana nun voi tener nada»[14](n'español)

Carauterístiques editar

Dalgunes de les principales carauterístiques fonétiques de la llingua falisca que pueden reparase nesta inscripción son:

  1. El caltenimientu de la fricativa sonora f, qu'en llatín se convierte en b.
  2. La representación d'una inicial protoindoeuropea gh por f (foied, en llatín hodie).
  3. La palatización de la consonante d + i consonántica nun soníu representáu a cencielles por i- (el soníu central de foied, dende fo-died).
  4. La perda de la s final en tolos casos antes de ciertos soníos (cra, en llatín cras).

Otres carauterístiques, qu'apaecen n'otros llugares, son:

  1. El caltenimientu de les velares (faliscu cuando, en llatín quando; oldea col umbrio pan (n~o)).
  2. L'asimilación de delles consonantes finales al soníu inicial de la pallabra siguiente: "pretod de zenatuo, sententiad",[15] "praetor de senatus sententia" (zenatuo por senatuos, un xenitivu arcaicu).

Pa conocer más detalles puede consultase el llibru de Conway Italic Dialects, a partir de la páxina 370, especialmente les páxines 384-385, onde la rellación de los nomes Falisci y Falerii col héroe local Halaeso[16] ye aldericada, y onde se dan razones pa pensar que'l cambéu de la inicial f (dende la orixinal bh o dh) a la inicial h foi un distintivu xenuinu del dialeutu faliscu.

Paez probable que'l dialeutu perdurara, anque gradualmente asimiláu pol llatín, hasta a lo menos l'añu 150 e.C.

Amás de los restos atopaos nes tumbes, que pertenecen mayoritariamente al periodu de la dominación etrusca y dan amplies evidencies de prosperidá material y refinamientu, de los estratos más antiguos estrayxéronse restos más primitivos de la dómina itálica. Un gran númberu d'inscripciones consistentes principalmente en nomes propios, que podríen ser consideraos como etruscos más bien que como faliscos.

Tien De ser mentáu qu'había una ciudá en Cerdeña llamada Feronia, bautizada asina probablemente por colonos faliscos n'honor de la so diosa nativa, de dalgunos de los cualos llegónos una inscripción votiva atopada na abadía cisterciense de Santa Maria de Faleri.

El Muséu Nacional Etruscu, en Roma, caltién restos faliscos.

Fuentes editar

Notes y referencies editar

  1. Bakkum, 2009, páxs. 3-6, 14-17.
  2. Bakkum, 2009, páxs. 19-20.
  3. Bakkum, 2009, p. 47.
  4. Bakkum, 2009, p. 10.
  5. Bakkum, 2009, p. 11.
  6. Bakkum, 2009, p. 377.
  7. Bakkum, 2009, p. 383.
  8. Bakkum, 2009, páxs. 11, 41.
  9. Cornell, 1999, p. 418.
  10. Bakkum, 2009, páxs. 11-12.
  11. Bakkum, 2009, p. 12.
  12. Bakkum, 2009, páxs. 434-435.
  13. Conway, 1897, p. 312.
  14. [1] Llingua falisca en PROEL.com
  15. Conway, 1897, p. 321.
  16. Ovidio, Fastos, IV, páx. 73

Bibliografía editar