Inaciu de Loyola

militar y relixosu español, fundador de la orde Xesuita (1491-1556)
(Redirixío dende Ignacio de Loyola)

Inaciu de Loyola[5] (circa 1491Casa Santa (santuario de Loyola) (es) Traducir – 31 de xunetu de 1556Roma) foi un militar y depués relixosu español, surdíu como un líder relixosu mientres la Contrarreforma. La so devoción a la Ilesia católica carauterizar pola obediencia absoluta al papa. Fundador de la Compañía de Xesús de la que foi'l primera xeneral, la mesma espolletó al puntu que cuntaba con alredor de mil miembros en más de cien cases —na so mayoría colexos y cases de formación partíes en doce provincies al momentu de la so muerte.[6] Los sos Exercicios espirituales, publicaos en 1548, exercieron una influencia proverbial na espiritualidá posterior como ferramienta de discernimiento.[7] La Ilesia católica canonizar en 1622, y Pío XI declarar patronu de los exercicios espirituales en 1922.[6]

Inaciu de Loyola
1. Prepósito General de la Companía de Jesús (es) Traducir

19 abril 1541 - 31 xunetu 1556 - Diego Laínez (es) Traducir
Vida
Nacimientu Casa Santa (santuario de Loyola) (es) Traducir1491
Nacionalidá Corona de Castiella
España [1]
Muerte Roma[2]31 de xunetu de 1556[3] (64/65 años)
Sepultura Iglesia del Gesù (es) Traducir
Santa Maria della Strada (es) Traducir
Causa de la muerte causes naturales
Familia
Padre Beltrán II Ibáñez de Loyola
Madre Marina Sáenz de Licona y Balda
Pueblu Casa de Loyola (es) Traducir
Estudios
Estudios Universidá de París
Universidá d'Alcalá
Collège Sainte-Barbe (es) Traducir
Llingües falaes vascu
castellanu[4]
llatín
Oficiu presbíteru católicu romanusoldáu
Trabayos destacaos Ejercicios espirituales (es) Traducir
Santoral
31 de xunetu
Serviciu militar
Lluchó en Guerra de les Comunidaes de Castiella
Conquista de Navarra (es) Traducir
Batalla de Pamplona (es) Traducir
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Orde relixosa Compañía de Xesús
Cambiar los datos en Wikidata

Introducción a la so vida editar

 
Inaciu de Loyola, obra de Juan Martínez Montañés y Francisco Pacheco (Sevilla, 1610). Ilesia de l'Anunciación (Sevilla).

Empecipió la so carrera como homes d'armes, pero a los trenta años, en mayu de 1521, resultó mancáu na defensa de Pamplona.[8] Esti fechu sería determinante na so vida, pos la llectura mientres la so convalecencia de llibros relixosos llevar a afondar na fe católica y a la imitación de los santos. Propunxo entós pelegrinar a Xerusalén, pa lo cual precisaba llegar enantes a Roma, pero enantes pararía en Montserrat y Manresa, onde empezó a desenvolver los sos Exercicios espirituales, base de la so espiritualidá.[9]

A la so vuelta de Tierra Santa, empezó los sos estudios y a dedicase a la predicación, basándose nel métodu de los sos Exercicios. Les sos actividaes fixéron-y sospechosu d'heterodoxu ya inclusive aportó a procesáu en distintes ocasiones. En viendo cerraes les puertes a la predicación, decidió siguir los sos estudios en París, onde cursó filosofía y tuvo por compañeru a Pedro Fabro y Francisco Javier, ente otros.[9]

Inaciu y los sos compañeros acabaron pronunciando un votu de probeza, empecipiaron la Compañía de Xesús y decidieron pelegrinar a Xerusalén, pero esta empresa resultó imposible y finalmente optaron por poner se a disposición del papa. Inaciu partió a Roma xunto con Pedro Fabro y Diego Laínez, esperimentando mientres tol viaxe ensame de sentimientos espirituales y un especial enfotu en que Dios sería-yos favorable nesa ciudá.[9]

Ellí dedicóse a impartir los sos Exercicios, pero llueu sufrió les crítiques de personalidaes influyentes que infundaron rumores nel so contra, acusándolo de ser un fuxitivu de la Inquisición. Pa torgar que les acusaciones espolletaren y acabaren torgando la so actividá, Ignacio quixo que s'abrir un procesu formal p'asina ser declaráu públicamente inocente.[9]

Dempués d'esto dar# en designar al primera Xeneral de la Compañía de Xesús, resultando Ignacio escoyíu unánimemente polos sos compañeru. Sicasí, refugó la designación y pidió que la votación repitir tres maurecelos más fondamente. Volvió ser escoyíu en segunda votación y, en cavilgando y confesar los sos pecaos, finalmente aceptó.[9]

Tuvo quince años al mandu de la Compañía de Xesús como Xeneral, permaneciendo en Roma. Morrió'l 31 de xunetu de 1556 y el so cuerpu, que foi primeramente soterráu na ilesia de Santa María de la Strada, foi treslladáu a la ilesia del Gesù, see la Compañía. El papa Gregorio XV canonizar el 12 de marzu de 1622 xunto con Francisco Javier, Felipe Neri, Teresa de Jesús y Isidro Llabrador.[9]

Nome editar

Nacíu Íñigo López de Loyola según fontes xesuites,[10][11] les referencies de la mesma Compañía de Xesús nomaron tamién n'ocasiones a Ignacio como Íñigo López de Recalde, anque esti nome al paecer dar por error un copista. Ente 1537 y 1542 camudó'l nome d'Íñigo pol d'Ignacio, como él mesmu dicía, "por ser más común a les otres naciones" o "por ser más universal".

Ye tamién conocíu pola versión llatina del so nome, Ignatius de Loyola. Íñigo ye una variación más comun na provincia de Guipuzcoa del nome vascu Eneko[12] y por él conocer y trataron gran parte de la so vida; él mesmu, por decisión personal, camudar pol d'Ignacio —Ignatius— llatín, cuando se graduó de Magister. Nun ta bien claro'l momentu en que se camuda'l nome d'Íñigo pol d'Ignacio.

Nos primeros años tres la so conversión, roblaba les sos cartes como «De bondá probe, Íñigo». En 1537 apaez per primer vegada'l nome d'Ignacio nes sos cartes, roblando en llatín. De magar, apaecen nos sos escritos dambos nomes: cuando escribe y firma en castellán, usa «Íñigo», y cuando lo fai en llatín o italianu, escribe «Ignacio».

Y dende 1542 sume'l «Íñigo», que remanez namái nuna ocasión, en recáu escritu por Fr. Barberá en 1546. Fora d'esti casu, nos catorce años últimos de la so vida siempres robló como «Ignacio».

Delles hipótesis apunten a que'l cambéu de nome foi por cuenta de la devoción qu'Íñigo tenía a San Ignacio de Antioquía, pero nun hai datos que puedan confirmalo.[13]

Biografía editar

Niñez editar

Iñigo (Ignacio) yera'l menor de trece hermanos, toos ellos fíos de Beltrán Yáñez de Oñaz y Loyola, VIII señor de la casa de Loyola d'Azpeitia, y Marina Sáez de Licona y Balda, de la noble y pernomada familia de la casa de Balda d'Azcoitia. La so mocedá pasar nel valle de Loyola, ente les villes de Azpeitia y Azcoitia, en compañía de los sos hermanos y hermanes. La so educación tuvo de ser marcada poles directrices del «duru mandoble» y del fervor relixosu», anque nada ciertu saber de la mesma.

Mocedá editar

Nel añu 1507 y en coincidencia cola muerte de la madre d'Ignacio, la señora María de Velasco —muyer del contable mayor de Castiella, Juan Velázquez de Cuéllar— pidió al padre d'Ignacio, Beltrán, que-y mandara un fíu pa educalo na corte.[14] Ente los hermanos decidió unviar a Iñigo, el menor, quien coló a Arévalo, onde pasaría un mínimu d'once años, hasta 1518, realizando frecuentes viaxes a Valladolid y calteniéndose siempres mui cerca de la Corte, yá que'l so proteutor yera conseyeru real, amás de contable.

Nesti tiempu apriende lo qu'un gentilhombre tien de saber, el dominiu de les armes. La biblioteca de Arévalo yera rica y abondosa, lo que dio ales a la so afición pola llectura y, tocantes a la escritura, nun dexó d'apolazar la so bona lletra. Consideróse-y «un bien bon escribán». Él mesmu califíccase nesos tiempos como «dau a les vanidaes del mundu y principalmente allantábase n'exerciciu d'armes con un grande y baldíu deséu de ganar honra». En 1517 Velázquez de Cuéllar cai en desgracia, al morrer Fernando'l Católicu, y al añu muerre. La so vilba, María de Velasco, manda a Íñigo a sirvir al duque de Nájera, Antonio Manrique de Lara, que yera virréi de Navarra, onde dio muestres de tener inxeniu y prudencia, según noble ánimu y llibertá. Esto quedó reflexáu na pacificación de la sulevación de Nájera na Guerra de les Comunidaes de Castiella (15201522), según en conflictos ente villes de Guipúzcoa, nos cualos destaca pol so manexu de la situación.

En 1512 les tropes castellanes conquisten el Reinu de Navarra, con dellos episodios bélicos posteriores. En 1521 produzse una incursión de tropes francu-navarres procedentes de Baxa Navarra nel so intentu de reconquista y espulsión del invasor, nes que participaben los hermanos de Francisco Javier. Coles mesmes sublévase la población de delles ciudaes, incluyida la de Pamplona. Iñigo, que llucha col exércitu castellanu y alcuéntrase en Pamplona en mayu d'esi añu, cuando lleguen les tropes francu-navarres, aguanta nel castiellu de la ciudá, que ye asediado, arengando a los sos soldaos a una defensa que resultaba imposible.[15] Nel combate ye algamáu por una bala de cañón que pasa ente los sos dos piernes, rompiéndo-y una y mancándo-y la otra. La tradición asitia'l fechu'l 20 de mayu de 1521, llunes de Pentecostés. El castiellu cai'l 23 ó 24 del mesmu mes y prauticar les primeres cures y treslládase-y a la so casa de Loyola.

La recuperación ye llarga y doliosa, y con resultancia dudosa, al soldase mal los güesos. Decide volvese a operar y cortalo, soportando'l dolor como una parte más de la so condición de caballeru.

Nel tiempu de convalecencia, llee los llibros La vida de Cristu, del cartuxu Ludolfo de Saxonia, y el Flos Sanctorum, que faen esmornia nél. So la influencia d'esos llibros, replantégase tola vida y fai autocrítica de la so vida como soldáu. Como diz la so autobiografía:

Y cobrada non pocu lumbre de aquesta leción, empezó a pensar más daveres na so vida pasada, y en quánta necesidá tenía de faer penitencia della. Y equí ufiertábense-y los deseos d'asonsañar los santos, nun mirando más circunstancies que prometese asina cola gracia de Dios de faelo como ellos facer. Mas tou lo que deseyaba de faer, depués como sanase, yera la ida de Hierusalem, como enriba ye dichu, con tantes disciplines y tantes astinencies, cuantes un ánimu arrogante, encendíu de Dios, suel deseyar faer.

Esti deséu vese amontáu por una visión de la Virxe col Neñu Jesús, que provoca la definitiva conversión del soldáu en relixosu. D'ellí sale col convencimientu de viaxar a Xerusalén cola xera de la conversión de los non cristianos en Tierra Santa.

Aspiraciones relixoses editar

 
San Ignacio de Loyola (1775-1780), oleu sobre llenzu de Francisco de Goya.[16]Coleición privada, España.

En Barcelona agospiar nel Monesteriu de Montserrat de los benedictinos (25 de marzu de 1522), onde cuelga la so vestidura militar frente a la imaxe de la Virxe y abandona el mesmu con harapos y descalzu. D'esa forma llega a Manresa, onde va permanecer diez meses, ayudáu por un grupu de muyeres creyentes, ente les cualos tien fama de santidá. Nesti periodu vive nuna cueva onde medita y ayuna. D'esta esperiencia nacen los Exercicios espirituales, que van ser editaos en 1548 y son la base de la filosofía ignaciana.

En Manresa produz el cambéu drásticu de la so vida, «camudar l'ideal del pelegrín solitariu pol de trabayar en bien de les almes, con compañeros que quixeren sigui-y nel so camín».

Llega a Roma y, darréu, el 4 de setiembre de 1523 a Xerusalén, d'onde tien que volver a Barcelona.

La so amiga Isabel Roser aconséyalu qu'empecipie estudios. Apriende llatín ya inscríbese na universidá. Estudia en Alcalá de Henares dende 1526 a 1527; vivió y trabayó nel Hospital de Antezana como enfermeru y cocineru pa los enfermos. Darréu, va a Salamanca, falando a toos sobre los sos exercicios espirituales, cosa que nun ye bien vista poles autoridaes y acarretar dellos problemes, y llegar a encarcelar dellos díes. En vista de la falta de llibertá pa la so plática n'España, decide dise a París.

Estudios en París editar

En febreru de 1528 entra na Universidá de París, onde permanez más de siete años, aumentando la so educación teolóxico y lliterario, y tratando d'espertar l'interés de los estudiantes nos sos exercicios espirituales.

Para 1534, tenía seis siguidores clave: Francisco Javier, Pedro Fabro, Alfonso Salmerón, Diego Laínez, Nicolás de Bobadilla y Simão Rodrigues (portugués).

Fundación de la Compañía de Xesús editar

 
Basílica de Loyola (Azpeitia, País Vascu. España).

Viaxa a Flandes ya Inglaterra pa consiguir dineru pa la so obra. Tien yá bien perfiláu'l proyeutu y los compañeros que lu siguen. El día 15 d'agostu de 1534 los siete xuren en Montmartre «sirvir al nuesu Señor, dexando toles coses del mundu» y fundan la Sociedá de Jesús, que depués sería llamada la Compañía de Xesús. Deciden viaxar a Tierra Santa y, si nun pueden, ponese a les órdenes del Papa.

Ignacio parte pa la so tierra por motivos de salú, onde permanez tres meses. Depués fai delles visites a los familiares de los sos compañeros, apurriendo cartes y recaos, y embárcase pa Venecia, onde pasa tol añu de 1536, qu'aprovecharía pa estudiar. El 8 de xineru de 1537 lleguen los compañeros de París.

El Papa Paulo III dio-yos l'aprobación y dexó-yos ordenar se sacerdotes. Fueron ordenaos en Venecia pol obispu d'Arbe el 24 de xunu. Ignacio va celebrar la so primer misa na nueche de Navidá del añu 1538. Nesi tiempu dedicar a predicar y al trabayu caritativu n'Italia. Parte a Roma a pidir permisu pa dir a Xerusalén y dar, pero por problemes bélicos nun pueden llegar y pónense a les órdenes del Papa.

Nel viaxe a Roma asocede un fechu importante na vida d'Ignacio. En La Storta, llocalidá al norte de Roma, tien una esperiencia espiritual d'escepcional trescendencia, que la so autobiografía recueye asina:

Tuvo tal mutación na so alma y vio tan claramente que'l Padre ponía-y con Cristu, el so Fíu, que nun sería capaz de duldar de que'l Padre ponía-y col so Fíu. Con esta espresión reveló la unión que dende entós sintió con Cristu. Laínez completó estos datos, añadiendo que la visión foi trinitaria, y que nella'l Padre, dirixiéndose al Fíu, dicía-y: «Yo quiero que tomes a ésti como servidor to» y Jesús, de la mesma, volviéndose escontra Ignacio, díxo-y: «Yo quiero que tu nos sirvas».

Esto va determinar la fundación de la Compañía de Xesús; sería'l remate a lo qu'empezó en Manresa colos exercicios espirituales. La directriz yera clara: ser compañeros de Jesús, apuntaos so la so bandera, pa emplegase nel serviciu de Dios y bien del próximu.

N'ochobre de 1538, Ignacio emponer escontra Roma, xunto con Fabre y Laínez, pa l'aprobación de la constitución de la nueva orde. Un grupu de cardenales amosóse a favor de la constitución y Paulo III confirmó la orde por aciu la bulda Regimini militantis (27 de setiembre de 1540), pero llindaba'l númberu de los sos miembros a sesenta. Esta llimitación foi revocada al traviés de la bulda Injunctum nobis (14 de marzu de 1543). Asina nacía la Societas Iesu, la Compañía de Xesús o, como se-y conoz comúnmente, «los Xesuites».

Superior Xeneral de los Jesuítas editar

Ignacio foi escoyíu Cimeru xeneral de la so orde relixosa. Unvió a los sos compañeros como misioneros per Europa pa crear escueles, universidaes y seminarios onde estudiaríen los futuros miembros de la orde, según los dirixentes europeos.

En 1548, los sos Exercicios espirituales fueron finalmente impresos y foi lleváu inclusive ante la Inquisición romana, pero foi rápido esculpáu.

Ignacio, cola ayuda del so secretariu Juan Alfonso de Polanco, escribió les Constituciones xesuites, adoptaes en 1554, que crearon una organización monacal, esixendo absoluta abnegación y obediencia al Papa y cimeros (perinde ac cadaver, «disciplináu como un cadabre»). El so principiu fundamental volvióse'l lema xesuita: Ad maiorem Dei gloriam («A mayor gloria de Dios»).

Los xesuites xugaron un papel clave nel ésitu de la Contrarreforma.

La Compañía estender por Europa y per tol mundu y solamente ta obligada a responder de los sos actos ante'l Papa.

En 1551 Ignacio de Loyola quier que se-y sustituya al mandu de la Compañía, pero la so solicitú d'arrenunciu ye refugada. Al añu siguiente muerre Francisco Javier, a quien Ignacio tenía en mente por que lu sustituyera.

Surden diverxencies nel senu de la direición de la Compañía. Simão Rodrigues, unu de los fundadores, remontar contra Ignacio dende Portugal, Bobadilla critica la manera de mandu d'Ignacio, y la so amiga Isabel Roser quier fundar una compañía femenina, a lo qu'Ignacio se niega.

Dirixe la Compañía dende la so celda en Roma y va ordenando tou lo que foi creando hasta poco primero de la so muerte. La Compañía crez y pasa a tener miles de miembros, al empar que se gana munchos amigos y enemigos per tol mundu.

Muerre'l 31 de xunetu de 1556 na so celda de la sede de los Xesuites en Roma de resultes d'una llarga enfermedá amestada a la vesícula.[17]

 
Ilesia matriz San Ignacio de Loyola, en Junín, Arxentina.

Biografíes editar

  • Mientres el periodu 15531555, Ignacio dictó-y el so biografía al so secretariu, el Padre Gonçalves da Câmara. Esta autobiografía ye una pieza importante pa entender les sos Exercicios espirituales. L'orixinal quedó archiváu ya inéditu mientres 150 años, hasta que los bolandistas publicaron el Rellatu del Pelegrín[18] en Acta Sanctorum.
  • Una segunda biografía, Vida de San Ignacio de Loyola,[19] foi escrita ente 1572 y 1583 por Pedro de Ribadeneyra.

Escritos editar

San Ignacio de Loyola dexó los siguientes escritos:

  • Autobiografía.
  • Exercicios Espirituales.
  • Direutorios d'exercicios: Observaciones sueltes qu'esclarien dalgún puntu de la manera d'impartir los Exercicios Espirituales.
  • Forma de la Compañía y Oblación: Testu nel que rellata los díes de la so eleición como Xeneral de la Compañía en 1541.
  • Deliberación sobre la probeza.
  • Diariu Espiritual: Mociones recibíes per San Ignacio ente febreru de 1544 y febreru de 1545.
  • Constituciones de la Compañía de Xesús: Reglamentu de la Compañía, escritu en 1544.
  • Regles de la Compañía de Xesús.
  • Cartes ya Instrucciones: Epistolariu escritu a distintes persones ente 1524 y 1556.

Patronalgos editar

Ye santu patrón de les provincies españolas de Guipúzcoa y Vizcaya. San Ignacio de Loyola ye'l patronu de la ciudá de Junín, Arxentina, onde'l principal templu católicu ye la Ilesia Matriz San Ignacio de Loyola. Ye patrón de la Llocalidá de Luque (Córdoba-Arxentina) onde, nel añu 2014, la parroquia que lleva'l so nome cumplió 100 años. Nel sieglu XVII llevantóse una basílica nel so nome na so ciudá natal d'Azpeitia (Guipúzcoa), según un complexu monasterial qu'arrodia la so casa natal.

En Deusto (distritu de Bilbao, Vizcaya), un barriu y la so estación del metro (San Inazio) llámense asina na so memoria.

Nel Perú, hai una provincia que lleva'l so nome. Al norte del departamentu de Cajamarca alcuéntrase la provincia de San Ignacio, que foi creada en 1965 cola llei nᵘ15560 y lleva a San Ignacio de Loyola como'l patrón de la ciudá y cada 31 de xunetu celebra la fiesta patronal n'honor al so santu patrón San Ignacio de Loyola. Nel Cuzco había una universidá rexentada polos xesuites nel virreinatu de Perú d'esti nome. En Lima atopen la Universidá San Ignacio de Loyola, el Colexu San Ignacio de Recalde y l'Institutu San Ignacio de Loyola, que paradóxicamente lleven el nome d'Ignacio pero nun son instituciones xesuites. La Universidá Antonio Ruiz de Montoya y la Universidá del Pacíficu, dambes con sede en Lima, formen parte d'AUSJAL (Asociación d'Universidaes confiaes a la Compañía de Xesús n'América Llatina). Na ciudá de Méxicu, la Universidá Iberoamericana forma parte de AUSJAL y del Sistema Universitariu Xesuita.

En Roma'l so sepulcru venerar na Ilesia del Gesù, y nel sieglu XVII, al poco tiempu de la so canonización, llevantóse una ilesia nel so nome como capiya del Colexu Romanu, qu'él mesmu fundara.

Ye patronu de la ciudá d'Acosta na provincia de San José, Costa Rica, y de la ciudá de San Ignacio, en Paraguái.

El númberu d'instituciones educatives dedicaes al santu ye proporcional al inmensu llabor educativu llevada a cabu pola Compañía de Xesús.


Predecesor:
 
Prepósito Xeneral de la Compañía de Xesús

15401556
Socesor:
Diego Laínez
 
Los itinerarios del Ignacio de Loyola en distintos momentos

Referencies editar

  1. «LIBRIS» (23 xunu 2015). Consultáu'l 24 agostu 2018.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: BeWeb. Data de consulta: 14 febreru 2021.
  4. Afirmao en: CONOR.SI. Identificador CONOR.SI: 41210723.
  5. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: xesuita
  6. 6,0 6,1 Iglesias, Ignacio (2000). Diccionariu de los Santos, volume I. Madrid: San Pablo, páx. 1055-1067. ISBN 84-285-2258-8.
  7. (1992) García-Lomas, Juan M.: Ejercicio espirituales y mundu de güei. Santander: Sal Terrae. ISBN 84-293-1073-8.
  8. José Ignacio Tellechea, Ignacio de Loyola: l'aventura d'un cristianu, Sal Terrae, 1998, ISBN 9788429312591, p. 22.
  9. 9,0 9,1 9,2 9,3 9,4 9,5 Compañía de Xesús n'España. «Biografía de San Ignacio». Consultáu'l 29 de mayu de 2014.
  10. Biografía nel sitiu web oficial de la Compañía de Xesús de la provincia de Castiella.
  11. Biografía na Wiki Ignaciana.
  12. Entrada aclaratoria sobre nome Iñigo, Iñaki, Ignacio, Eneko.
  13. Juan del Carmelo. Mosaicu espiritual, p. 13.
  14. Tellechea, Juan Ignacio, Ignacio de Loyola, l'aventura d'un cristianu, Sal Terrae, 1998, ISBN 9788429312591, p. 15.
  15. Bixente Serrano Izko. Navarra. Les trames de la hestoria, ISBN 84-932845-9-9.
  16. Morales y Marín, José Luis (1997). Goya: a catalogue of his paintings, 409 páxines, Real Academia de Nobles y Belles Artes de San Luis, páx. 208. ISBN 978-84-922677-0-5. Consultáu'l 2 de marzu de 2015. «San Ignacio de Loyola / Private collection / Oil on canvas, 0.81 x 0.57 m / C. 1788 / This work was done by Goya for Ignacio Ezcurra [...]»
  17. Auñamendi Eusko Entziklopedia. Ignacio de Loyola. Consultáu'l 09/10/2015
  18. Rellatu del pelegrín, recoyíu pol P. Luis Gonçalves da Câmara (en Wikisource).
  19. Vida de San Ignacio

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.

Ver tamién editar