Ignacio de Veintemilla

políticu ecuatorianu

Mario Ignacio Francisco Tomás Antonio de Veintemilla y Villacís, militar y políticu ecuatorianu nacíu en Quitu el 31 de xunetu de 1828. Foi fíu d'Ignacio de Veintemilla Espinosa, abogáu y secretariu de la Universidá Central de Quitu y de Josefa Villacís, descendiente de José Javier de Ascázubi y Matheus, prócer del 10 d'agostu de 1809. Los sos padres fueron dambos quiteños. Foi'l terceru d'una familia de medianos recursos compuesta de siete hermanos. Heredando un calter insignemente aventureru, tanto él como dellos de los sos hermanos estremar pola so bohemia vida.

Ignacio de Veintemilla
Vida
Nacimientu Quitu31 de xunetu de 1828
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Quitu19 de xunetu de 1908 (79 años)
Sepultura Catedral Metropolitana de Quito (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumilitar
Serviciu militar
Graduación xeneral de brigada
Lluchó en Revolución de Veintemilla (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Foi bautizáu en Quitu colos nomes de Mario Ignacio Francisco Tomás Antonio. En 1835 el so padre mandar al afamáu Colegio Vicente Lleón de Latacunga, consideráu'l meyor de la república, pero tuvo que sacalo porque a dures penes quixo aprender a lleer y escribir. Darréu asistió una curtia temporada al colexu San Fernando de Quitu pero atayáronse'l so estudios cuando'l presidente Vicente Rocafuerte clausuró dichu establecimientu. D'ellí d'equí p'arriba llevó una vida ociosa hasta qu'entró al cuartel y aprendió a xugar y a beber, costumes qu'enxamás abandonaría. Magar la so escasa educación, foi hábil como nocheriego. La naturaleza haber compensáu con una fina apostura.

Ignacio de Veintemilla foi altu, delgáu, rubicundo, y tenía los güeyos garzos; yera amás garbosu y tenía prestancia natural [ensin referencies]. Nun había chica nes contornes de la capital que se-y aguantara. Asina, la so bona voz pa cantar serenos a la más guapes de Quitu y dellos amigones diéron-y prontamente una xusta fama de gran bohemiu. Les sos costumes fueron oxetu de burlla polos sos contemporáneos, cuantimás Juan Montalvo, quien les retrató na so obra Les Catilinaries y enfear pa la posteridá al llamalo "el presidente de los siete vicios".

Carrera política editar

 
Ignacio de Veintemilla, circa 1880.

En 1845, foi subteniente nel gobiernu del presidente Roca. En 1849, xubió a teniente; en 1854 foi Capitán y combatió al gobiernu del presidente Diego Noboa. Daquella casóse con Yolanda Tinajero Llona y morigeró les sos costumes. Tuvieron trés fíos que finaron llueu, y ella siguió-yos a la tumba. Tres la muerte de la so esposa y fíos, p'afogar les penes, esquicióse nuevamente. La so vida de cuartel yera alegrísima y parrandera; los sos subalternos queríenlu y siguíen a toes partes. Él dicía-yos cariñosamente "los mios cachuditos” y abrazábase nes cais coles sos muyeres y guarichas [ensin referencies].

Ente 1857 y 1858 foi guardaespalda del so mediu tíu políticu, el senador Gabriel García Moreno, quien tarrecía ser atacáu por dalgún "Taura". En 1859 acompañó-y n'el so andances cuando la creación del Triunviratu de Quitu. El 5 de xunu asistió a la batalla de Tumbuco, na que Urbina ganó-yos en toles llinies. Veintemilla montaba un bon caballu color castañu, cayó prisioneru, pero tuvo d'iguar con dalgún chiste porque a les poques selmanes, ensin saber qué faer con él, punxéron-y en llibertá [ensin referencies].

En 1860, figuró na campaña contra Guayaquil. El 29 de xineru portóse valerosamente na vanguardia, mientres l'acción de Sabún, cerca de San Luis, en Riobamba, ganando a les fuercies franquistes del coronel Manuel Zerda [ensin referencies].

El 24 de setiembre comandó el Primer Reximientu nel pasu del esteru Saláu y tres tomar de Guayaquil foi xubíu a Coronel y concediéron-y la Medaya al Arroxu Estelante que dispunxo'l Congresu. Entós, fíxose retratar n'uniforme de gala y colla al pechu. En 1861, editó un manifiestu al públicu sobre la conducta del so hermanu José como colector de sales en Babahoyo, con dos tables, en 19 páxines.

En 1863, foi comandante del Reximientu de Llanceros y pocu dempués xubió a primer xefe de l'Artillería de Quitu. Formara la empresa llamada “Veintemilla y Co.”, que n'ochobre recibió la concesión del gobiernu pa construyir un estelleru en gran escala en Guayaquil, pero'l proyeutu non pudo llevase a cabu per falta de capital.

En 1864, pola informalidá de García Moreno, la deserción de Flores y l'ambición del colombianu Tomás Cipriano Mosquera, producióse la derrota ecuatoriana nos campos de Cuaspud. Ellí morrió'l so hermanu menor Carlos de Veintemilla, cuando al mandu de la caballería foi abrasáu pol enemigu.

Esi añu, pasó a Ambato con un cuerpu d'exércitu con cuenta de recibir al xeneral Manuel Tomás Maldonado qu'aportaba presu dende Guayaquil. Ufiertó-y agospéu na so casa de Latacunga y hasta-y aconseyó fuxir porque conocía les intenciones de García Moreno, pero Maldonado aguantóse confiablemente; al llegar a Quitu foi fusiláu.

García Moreno ordenó la prisión de dellos adversarios. Veintemilla dispunxo nel cuartel que al primer disparu ensobiar; pero dicir con sorna, pos nun se refería a ensobialos con lluria sinón con viandes y vinos, que personalmente agasayó a los sos sorprendíos prisioneros; quien, como ye natural, quedaron agradecidísimos, o lo que ye lo mesmo, bien ensobiaos [ensin referencies].

En 1866 ocupó'l Ministeriu de Guerra y Marina col Presidente Jerónimo Carrión. A principios del 67 encargar al xeneral Julio Sáenz y treslladóse a la mariña, llevantando importantes fortificaciones en Santa Elena, Sono, y Sagal. Na entrada del puertu de Guayaquil, na Planchada, les Cruces y Saraguro asitió delles llinies de torpedos, pos l'Armada española del Almirante Casto Méndez Núñez abeyaba per pol Pacíficu, amenaciando con bombardear dellos puertos.

Esi añu foi xubíu a xeneral de brigada y mandó una escolta al Congresu col fin d'acallantar les protestes de los llexisladores. Dempués allegó a la Sesión qu'estudiaba la descalificación del Ministru del Interior Manuel Bustamante -xenru del presidente Carrión- y dixo: Ufierto retirar escoltar si'l Congresu llevanta la sesión y dambes Cámares nomen Comisiones que traten col executivu alrodiu de una conciliación. Naide fíxo-y casu, Carrión arrenunció a pocu y Veintemilla quedar ensin el so ministeriu.

En marzu de 1869, producir en Guayaquil la fallida revolución del so hermanu José de Veintemilla, que foi asesináu y dende entós la custodia de la so sobrina Marietta de solu 11 años pasó a ser la so responsabilidá. García Moreno dispunxo la prisión de numberoses persones en Guayaquil y Quitu. A Ignacio de Veintemilla, que se topaba nuna pequeña propiedá agrícola en Pomasqui, tomáron-y por sorpresa y llevaron a Quitu. Quixo fusiláse-y alarmóse el vecinderu y García Moreno prefirió unvialo desterráu poles selves de Mindo y Esmeraldes, so fianza qu'afitó en 10.000 pesos.

Veintemilla consiguió que la so amiga Josefa Moren Avilés de Pareja fixéra-y el serviciu d'otorgar la fianza y viaxó a París (1), onde aprendió francés y vivió en probeza hasta l'asesinatu de García Moreno, el 6 d'agostu de 1875. Juan Montalvo, quien lu trató n'Europa, escribiría dempués llevantábase a les 3 de la tarde, salía a les 4 y volvía a les 4 de la madrugada".

Nuevamente en Quitu foi visitáu polos sos antiguos amigos que sabíen les sos estrechures y como lu atoparon coles sos maneres pulíes y ciertu rellumu nes sos idees , dexáronse sorprender. Bien ye verdá que como tou recién llegáu, nel inocente Quitu del sieglu pasáu, causaba sensación.

En 1876 foi reincorporáu al exércitu y aprovechando de la so amistá con Ramón Borrero, hermanu del nuevu presidente, llogró que lo destinaren a la Comandancia Xeneral de la plaza de Guayaquil, en reemplazu de Teodoro Gómez de la Torre, que se retiró por enfermedá, enchíes les piernes porque empezaba a sufrir de reñones.

Nel puertu principal develó una combalechadura del xeneral Secundino Darquea y de los Xefes 1° y 2° del Cuartel d'Artillería, a quien desterró a Lima. El presidente Borrero creyó que se trataba d'una retaliación, pos Darquea fuera llomáu d'autor intelectual nel asesinatu de José de Veintemilla y airadamente mandólu a dicir al so Comandante Xeneral que'l gobiernu nun taba dispuestu a vengar agravios ayenos.

Veintemilla indignóse y dende entós empezó a conspirar colos mozos lliberales Miguel Valverde, Marcu Alfaro y Nicolás Infante, que se sentíen atayaos porque Borrero nun derogaba la Constitución garciana o Carta Negra.

El 8 de setiembre, españó la revolución. Veintemilla taba zarráu nel Cuartel colos batallones y la caballería. El Conceyu Cantonal presidíu por José Vélez ya integráu por Gabriel Murillo, Eduardo Wright Ricu, Homero Morla, Luis Felipe Carbo, etc. na Sala de Sesiones resolvió proclamar a Veintemilla, Xefe Supremu y Xeneral en Xefe de los exércitos hasta que se convocara a una Convención Nacional Constituyente por que gobierne "so los verdaderos principios de la causa lliberal". Tamién s'alcordó apurrir el poder a Pedro Carbo daquella en New York y el cambéu de la bandera tricolor pola celeste y blanca. (2).

Poco dempués designaba Ministru Xeneral a Pedro Carbo, de Facienda a José Vélez, de Guerra a José Sánchez Rubio y de Gobiernu a José María Noboa. Gobernador a José María Caamaño Arteta y Xefe Políticu a Ignacio Ycaza Paredes a) Loyola.

Montalvo esixó un gobiernu civil y foi darréu desterráu. D'ellí d'equí p'arriba, sería'l mayor enemigu del nuevu réxime. Por eso escribió: "Veintemilla nun ye conservador nin lliberal. Nun ye sinón vinólogo y tahúr. Estrema perfectamente'l cognac del brandy, el ron de la xinebra, conoz los llances del rocambor y de too los xuegu d'azar" [ensin referencies].

Tal descripción constitúi la primer parte de la so personalidá. N'efeutu, yera descomanadamente perezosu y tresnochador (3) pero coles mesmes yera refundiáu, señorial y elegante. Destacaba nes xuntes sociales encantando a les dames con anécdotes del París galantiador y cuentecillos chuscos y bien apropiaos. A los caballeros tuteaba y prestaba ganando los sos corazones y convirtiéndose na alma de toa xunta. Con poder na mano volvióse un caudiellu peligrosísimo, pa la democracia, pos apoderaba a "los sos soldaos" y a la sociedá.

Ente setiembre y avientu, adquirió material bélico bien modernu d'Estaos Xuníos, los afamaos rifles de repetición Remington, antes ensin conocer n'Ecuador. Col xeneral José María Urbina, recién llegáu como héroe dende Lima, empezó la meyora a la Sierra. Veintemilla tomó con poques fuercies escontra Guaranda, que sacupó'l xeneral Julio Sáenz dexando una curtia guarnición; Urbina avanzó con 2.000 homes por Alausi, amagando sobre Riobamba.

El 14 d'avientu, atopáronse dambos exércitos. Veintemilla trunfó fácilmente na llomba de los Molinos, mientres Urbina batía na quebrada de Galle al exércitu de Sáenz. (4) Hubo casi 1.000 muertos. El 26 d'avientu, entraron el vencedores en Quitu.

Darréu, reorganizó'l Conceyu Cantonal de Quitu, dio llibertá d'estudios y empezó a sentir la oposición de los conservadores que llevantaron al cleru. Unu de los primeros foi un franciscanu estranxeru d'apellíu Gago, quien remontó al pueblu contra Veintemilla y el so ministru Carbo.

El 30 de marzu de 1877, foi envelenáu l'arzobispu Ignacio Checa y Barba na Catedral, provocándose unu de los mayores escándalos políticos que rexistra la historia del país; finalmente, los barruntos mayores recayeron sobre unu de los canónigos, llamáu Manuel Andrade Coronel, alies el Llocu, anque tou quedó en nada pola mor del fueru eclesiásticu.

En mayu, foi ganada una insurrección nel norte y cuando se conoció la noticia en Quitu les autoridaes ordenaron badayaes de campanes, pero opúnxose'l vicariu capitular Arsenio Andrade Landázuri, hubo resfregones y suspendióse el Concordáu. En payares, el xeneral Manuel Santiago Yépez invadió pel norte, con xente armada en Colombia, y ocupó Quitu, a pocu foi derrotáu. Foi bautizáu en Quitu colos nomes de Mario Ignacio Francisco Tomás Antonio

Presidencia Constitucional y Xefatura Suprema editar

 
Fotografia oficial del presidente, Xeneral Ignacio de Veintimilla (circa 1880).

En 1878, pacificada la república, axuntóse la Convención Nacional en Ambato y foi electu Presidente Constitucional por cuatro años, dictándose una nueva Carta Fundamental [ensin referencies]. Esi añu empezó la puxanza de la cascariella y el país ganó bien de dineru [ensin referencies].

Ente les principales obres públiques del réxime cunta la construcción de la vía del ferrocarril hasta la ponte de Chimbo, la construcción del Teatru Nacional Sucre, el reestablecimientu de la Universidá Central.

El 4 de setiembre foi asesináu Vicente de Piedrahita na so facienda La Palestina. En Guayaquil conformóse la Sociedá de la Tumba p'afayar el crime que resultó pasional, causáu polos amores de Piedrahita cola esposa del inglés Eduardo Illingworth, sobrín del prócer, que s'alloñar del país pa nun volver enxamás [ensin referencies].

No cultural los trabayos de los sabios Teodoro Wolf y Luis Sodiro en Xeografía y Botánica, progresaron descomanadamente. Les publicaciones de Juan Montalvo, sobremanera "El Rexenerador", causaron espectación.

En 1879 la Guerra del Pacíficu ente Chile, Perú y Bolivia provocó una emigración acoyida en parte en Guayaquil, pero mientres esta ciudá simpatizaba colos peruanos, en Quitu la opinión yera favorable a Chile. El gobiernu chilenu unvió un plenipotenciario, quien consiguió que'l xeneral Veintemilla (o Vintimilla como equivocadamente apaez en llibros d'historia chilenos) proclamara una estricta neutralidá nel conflictu.

Ente 1880 y el 81 les colleches fueron abundantísimas, especialmente la del cacáu [ensin referencies]. A principios del 82 Veintemilla viaxó a Guayaquil a preparar la dictadura. La so bella y nueva sobrina Marietta de Veintemilla, a quien criara como fía dende bien neña y qu'aquel día yá había enviudado d'Antonio de Lapierre Cucalón, quedó nel Palaciu De Carondelet, acompañando a les sos bones tíes. Na madrugada del 26 de marzu'l Xeneral Cornelio Y. Vernaza axuntó a los batallones na Plaza Mayor con cuenta de que proclamar la so dictadura. Marietta diose cuenta, baxó y destituyir en presencia de la tropa, que la aclamó con frenesí al berru de "Viva la Generalita”[ensin referencies], y "Viva la Mayasquerita"[ensin referencies], esti últimu llamatu per un monte d'esi nome allugada na provincia del Carchi, d'onde yera natural la mayoría de los soldaos.

Dende entós Marietta asumió'l mandu del exércitu en Quitu y los miembros del Conceyu Cantonal y emplegaos públicos proclamaron la dictadura del so tíu, que llogró dalgún respaldu nos pueblos, pero en xunu se insurreccionó Esmeraldes con Eloy Alfaro que llegó de Panamá y empezaron les guerrilles a semar la intranquilidá na mariña. Esi añu 82 hubo una feroz seca en tol país lo qu'agravó la situación y el descontentu.

Gobiernu de la Restauración editar

 
Fotografia oficial del presidente, Xeneral Ignacio de Veintimilla (circa 1905).

En xunetu pronunció Manuel Serrano en Machala y pocu dempués Víctor Proaño en Ambato, xeneralizándose'l desorde nel restu de la República. Ezequiel Landázuri amenació Quitu pel norte pero foi derrotáu. La provincia del Tungurahua volvió alzase con José María Sarasti y dende Lima llegó Francisco X. Salazar, que se sumó a los alzaos en Macará, Zaruma, Loja, Cuenca, Azogues, Riobamba y Ambato. Luis Vargas Torres avanzó sobre Esmeraldes, Eloy Alfaro sobre Manabí, José Plácido Caamaño sobre Machala

Les fuercies combinaes de Sarasti, Salazar y Pedro Ignacio Lizarzaburu qu'apoderó'l Chímborazo, punxeron cercu a Quitu y tres dura resistencia armada tomar el 14 de xineru de 1883. Marietta foi la heroína de dicha xornada, prindada coles sos tíes y cola so amiga Dolores Jaramillo, pasaron momentos bien duros.

Los Restauradores formaron un Pentavírato y unviaron tropes a la mariña mientres Alfaro, que comandaba a los Rexeneradores, sitiaba Guayaquil. Los combates xeneralizar mientres los meses d'iviernu ensin llegar a situaciones mayores, pero'l 9 de xunetu un movimientu envolvente de dambos exércitos fizo que cayera Guayaquil. Veintemilla, en depositando los sos vales por sueldos que sumaben 120.000 pesos, tomó dicha cantidá de dos Bancos y alloñóse a bordu del vapor Huacho, empezando la última etapa de la so vida.

Vida post presidencial editar

Primero tuvo dellos meses en Lima mientres Sarasti acusábalu en Quitu de crímenes comunes y disponía el so enxuiciamientu penal. La causa terminó con una sentencia que nunca llegó a executase; condergóse-y como autor del robu con fuercia y violencia a los Bancos de la Unión y del Ecuador y culpable d'abusu d'autoridá y malversación de fondos públicos.

De Lima siguió a Santiago de Chile. En 1884 axuntar colos suyos na capital peruana: Los sos dos hermanes, los sos sobrinos Carlos, Nicolás, Marietta ya Ignacio, esti postreru, notable músicu, con que'l so trabayu vivieron d'ellí d'equí p'arriba.

En 1894 publicó en Santiago una Carta a Genaro Larrea, sobre'l fracasu del Tratáu Herrera-García, en 3 pags: En 1895 intentó tornar al Ecuador como Xeneral en Xefe pero Alfaro opúnxose cortésmente a tales pretensiones. D'ellí d'equí p'arriba, perdida toa esperanza del poder políticu, foi avieyando oscuramente. La so hermana Rafaela fundó esi añu la Congregación de les Fíes del Santísimu Redentor adscrita a la Tercer Orde de San Agustín y camudó el so nome pol de Sor Rafaela de la Pasión. En 1900 el Congresu ecuatorianu -y reinscribió como Xeneral nel escalafón militar, por que gociara de sueldu.

En 1906 allegaba vieyu, dende la tarde, al Club de la Unión de Lima, siempres vistiendo de levita y sombreru de copa. El y el Xeneral César Canevaro retirar del Club a eso del cuatro de la mañana medios chumaditos. Siempres yeren los postreros en salir.

Dende 1904 la so sobrina Marietta vivía en Quitu. El gobiernu ecuatorianu devolviéra-y la casa familiar inconclusa de la cai Benalcázar y la finca Tajanar cerca de Pomasqui, pero'l 7 finó de secute de fiebre gafío (malaria cerebral) Entós sintió'l vieyu Xeneral un deséu bien fuerte de tornar a la so Patria, empacó les sos levites y sombreros y volvió a Quitu.

Aportó'l xueves 18 d'abril y foi recibíu polos sos vieyos amigones, agospiándose na casa inconclusa. Esi día rexuntáronse 200 o 300 persones, a quien dirixó una alocución, manifestó la so más vehemente pruyimientu pola paz de la República y terminó dando vives al progresu y al engrandecimiento de la Patria[ensin referencies]. Engrosara, tenía 78 años pero les males nueches y el tragu faíen-y paecer más vieyu [ensin referencies].

Pasiaba dacuando pela ciudá, bien achacosu ya inchente. Visitábenlu numberoses persones. El Padre Manuel José Proaño púnxose neciu en quere-y confesar a sabiendes qu'enxamás fala teníu idees o enclinos relixosos. Unu de los argumentos emplegaos foi que tenía de confiar en Dios, pos siendo la so hermana relixosa, yera esposa de Cristu. A lo que'l Xeneral respondió con muncha gracia: "Si la mio hermana ye esposa de Cristu, espero que'l mio cuñáu nun me va recibir mal".

Cerca de morrer lleváron-y el viátigu cola pómpara tradicional de vieyes dómines, con campanilla acompañamiento numberosu d'amigos, curiosos, parientes, sacerdotes y molacinos [ensin referencies]. Incorporar nel llechu cola so voluntá bien menguada, pidió perdón, perdonó a los sos malquerientes y lloró a tou llorar alcordándose posiblemente de que pol so anguria de proclamase dictador, morrieron miles d'ecuatorianos mientres los años 1882 y 1883 y bien de quedaron mancaos y lisiados [ensin referencies]. Morrió'l domingu 19 de xunetu de 1908 de hidropesía, pero los médicos punxeron "cangrena senil", enfermedá que tien de ser tomada como vieyera nel puru y llato sentíu del términu.

El cortexu foi presidíu polos sos sobrinos Ignacio, Carlos y Nicolás de Veintemilla. Salió del Ministeriu de Rellaciones Esteriores, onde se llevantara un Pimpanu Veloriu y siguió hasta'l campusantu de San Diego, ellí tomó la palabra'l coronel Nicolás F. López Arteta, a) El Mancu. El 21, hubo funerales bien suntuosos na Catedral, presidíos pol Obispu Juan María Riera, O.P. qu'actuó acompañáu de les Comunidaes relixoses y de los Caballeros de la Inmaculada, sociedá a la qu'ingresara, díes antes, el Xeneral Veintemilla, (6) Díxose entós que viviera y morriera en gran probeza y partióse una hojita volante con aponderamientos, ente la selecta concurrencia.

Nun foi lliberal nin conservador pos enxamás tuvo definiciones polítiques, pero dempués del asesinatu del so hermanu José en 1869 tornóse antigarciano. Tuvo carisma; foi un líder indiscutible y pudiera faer avanzar al país de tener consistencia nes sos idees. El pueblu dicía-y "El Mudu" pola so fama de tontu aniciada nos múltiples chistes, cachos y refilachos que-y sacaba la oposición [ensin referencies].

Bien plantáu, guapu, enamorador y risonderu, goció de grandes simpatíes pola so bohemia y salaos recursos p'atraese al populacho y faer munchos amigos. Confianzudo, afalagón, graciosu y estravertíu. Nun se casó al enviudar, por puru muyeriegu, pos se daba'l luxu de camudar d'amantes casi tou los díes. La parte fosca de la so personalidá aprucía colos tragos, entós poníase colloráu y violentu y yera capaz de cualquier villanía, como la de faltar a Miguel Valverde en prisión y manda-y a dar de palos casi hasta morrer.

Como bon soldáu de cuartel amó'l xuegu de cartes y de dados y despreció la vida de llar y tou trabayu que nun fuera'l berru y el cagamentu, según les frases de doble sentíu; pero los sos soldaos queríenlu incondicionalmente pos yera unu más ente ellos. Tal la personalidá complexa y hasta un pocu aberrante de quien exerciera por siete años el poder supremo nel Ecuador.

Montalvo nun-y perdonó enxamás los sos chabacanerías como'l mexar en plena vía pública en París y atacó-y con santa indignación usando de tolos axetivos del idioma, d'ende que la personalidá de Veintemilla pasó a la historia bien deformada, sol apellativu de "Ignacio de la Cuchiella”.[ensin referencies]

Bibliografía editar

  • Veintemilla, Marietta de. Páxines del Ecuador. Lima: [s.n.], 1890.
  • Cunha-Giabbai, Gloria da. Pensadores de la nación. Madrid: Iberoamericana, 2006.

Referencies editar

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Antonio Borrero
 
Presidente d'Ecuador Xefe Supremu del Estáu d'Ecuador

8 de setiembre de 1876 - 26 de xineru de 1878
Socesor:
Él mesmu
(Pdte. Constitucional Interín)
Predecesor:
Él mesmu
(Xefe Supremu)
 
Presidente Constitucional Interín de la República del Ecuador

26 de xineru de 1878 - 21 d'abril de 1878
Socesor:
Él mesmu
(Pdte. Constitucional)
Predecesor:
Él mesmu
(Pdte. Constitucional Interín)
 
Presidente Constitucional de la República del Ecuador

21 d'abril de 1878 - 26 de marzu de 1882
Socesor:
Él mesmu
(Xefe Supremu)
Predecesor:
Él mesmu
(Pdte. Constitucional)
 
Presidente d'Ecuador Xefe Supremu del Estáu d'Ecuador

29 de marzu de 1882 - 10 de xineru de 1883
Socesor:
Gobiernu Provisional de Quitu:
José María Sarasti (Presidente)
José María Plácido Caamaño
Pedro Carbo