L'Imperiu azteca —tamién llamáu, de forma minoritaria, Triple alianza, Imperiu mexica o Imperiu tenochca[1] foi una entidá de control territorial, políticu y económicu qu'esistió na zona central de Mesoamérica, mientres el Posclásico Tardíu, antes de la Conquista española. Formalmente, taba integrada polos dominios de la Triple Alianza (Ēxcān Tlahtolōyān, «los trés llugares onde se dan órdenes»),[2] conformada por Texcoco, Tlacopan y Méxicu-Tenochtitlan. Nos fechos, la mayor parte de los territorios sol dominiu de los altépetl asociaos pertenecíen a los mexiques.

[[Azcapotzalco (altépetl) (es) Traducir|←]] [[Azcapotzalco (altépetl) (es)
Imperiu azteca
(de 1428 (Gregorianu) a 13 agostu 1521)
Reinu de Nueva España
Reinu de Nueva España
estáu desapaecíu
Alministración
Nome oficial Ēxcān Tlahtōlōyān (nah)
Capital México-Tenochtitlan (es) Traducir
Forma de gobiernu Monarquía compuesta
teocracia
Ciudá-Estáu
Confederación
gobiernu militar
Llingües oficiales náhuatl clásico (es) Traducir
Xeografía
Coordenaes 19°26′00″N 99°08′00″W / 19.433333°N 99.133333°O / 19.433333; -99.133333
Superficie 300000 km²
Demografía
Población 5 000 000 hab. (1500)
Densidá 16,67 hab/km²
Economía
Moneda Cuachtli (es) Traducir y grano de cacao (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Fundación de Méxicu-Tenochtitlan. Primer páxina del códiz Mendoza, onde s'amuesa l'alegoría fundacional de Méxicu-Tenochtitlan nel añu "2 Calli" (1325).

La fundación y posterior espansión de la Triple Alianza tuvo llugar una vegada foi ganáu Azcapotzalco, hasta entós capital del imperiu tepaneca, dominante nel valle de Méxicu. Esta ciudá foi vencida pola alianza de mexicas y acolhuas, hasta entós ellos mesmos vasallos de los tepanecas, en 1430. A partir d'entós, los territorios del Imperiu azteca fuéronse ampliando hasta llegar a ocupar el centru de Méxicu, la zona central d'Oaxaca, la mariña del golfu de Méxicu, Guerrero y el Soconusco. El fin del Imperiu azteca asocedió'l 13 d'agostu de 1521, cuando los españoles —n'alianza colos tlaxcalteques y totonacas, ente otros pueblos indíxenes— ganaron la resistencia mexica en Tenochtitlan.

Contestu históricu y xeográficu editar

Diversos pueblos convivieron na etapa final del desenvolvimientu mesoamericanu, conocíu arqueológicamente como Posclásico tardíu, qu'entendió de los sieglos VIII a XV. Nesti tiempu la entidá política de mayor complexidá foi Méxicu-Tenochtitlan,[ensin referencies] que'l so orixe históricu remontar a una coalición militar conocida como la Triple Alianza, que venceyó a tres estaos emerxentes: los mexicas, que la so ciudá capital foi Méxicu-Tenochtitlan, famosa urbe de la so dómina; los Acolhua con Texcoco como ciudá primordial, considerada'l centru cultural por excelencia; y Tlacopan, qu'axuntó a los sobrevivientes del antiguu señoríu que dalguna vegada apoderó'l valle de Méxicu. Los azteques impunxeron con astucia la so xerarquía sobre los sos aliaos, y estendieron el so dominiu hasta les mariñes del océanu Pacíficu y del golfu de Méxicu. Adquirieron riqueza y poder a partir de la imposición d'un estrictu sistema de tributación, de tal manera qu'a la llegada de los españoles nos entamos del sieglu XVI, la so capital yera considerada la urbe más importante y magnificente de la so dómina. La llingua dominante ente los aliaos foi'l náhuatl, que se convirtió na “llingua franca” de gran parte de Mesoamérica, utilizada pa nomar la xeografía del Méxicu antiguu, sustituyendo inclusive les voces d'otros ancestrales idiomes. En cuanto al otru estáu indíxena, l'Imperiu Tarasco, conocíu tamién como Purépecha, que la so ciudá principal foi Tzintzuntzan, qu'a la fin del so periodu históricu funcionó como la so capital política, impunxo'l so dominiu militar nuna amplia zona qu'entendió'l centru-norte y occidente de Méxicu. L'idioma d'esti pueblu yera'l porhe o tarasco, fundamentalmente distintu al náhuatl y que nun se venceya con nenguna otra llingua del Méxicu antiguu.

La espansión de los mexiques coincidió col florecimientu d'una tradición ideolóxica de calter interétnico que venceyó a pueblos que falaben llingües ya idiomes distintos. Esti llinguaxe artísticu comunicó hestories, deidaes y ritos nos que coincidieron ancestrales mitos y tradiciones.

Allugamientu del Imperiu azteca editar

Los azteques establecer en Méxicu Tenochtitlan nel centru del Valle de Méxicu, espandiendo'l so control escontra ciudaes estáu allugaes nos actuales estaos de Méxicu, Veracruz, Puebla, Oaxaca, Guerrero, la mariña de Chiapas, Estáu d'Hidalgo, y parte de Guatemala. El territoriu que se conquistó nun foi d'un monótonu clima, sinón que tomó climes tan variaos como'l clima polar d'altu monte hasta los climes templaos. Hubo una gran variedá d'ecosistemes dende montes de coníferes, mistos caducifolios hasta los ecosistemes templaos como lu son les selves tropicales, desiertos predresos, selva caducifolia, manglares, monte tropical, ente otros.

Procedencia editar

Los azteques fueron una tribu de nómades que formaron unu de los imperios más grandes ya importantes de l'América precolombina en solu 200 años. Teníen la meyor teunoloxía que podía llograse daes les condiciones en que vivíen como acueductos, palacios, pirámides y templos que s'alzaron como tributu a los sos dioses y como testimoniu de poder pa la humanidá. Escontra'l sieglu XIII los azteques asítiase en Chapultepec, dende onde fueron espulsaos por una coalición d'enemigos. Depués de ser espulsaos constituyeron el so asentamientu definitivu en Tenochtitlan escontra 1325. Tenochtitlan tresformar na principal ciudá de la zona, formando alianza con otros dos ciudaes de fala nahuatl: Texcoco (acolhuas) y Tlacopan (tepanecas). Esta alianza, conocida como Triple Alianza (Ēxcān Tlahtōlōyān) llogró desenvolver un gran poderíu militar. Con Moctezuma II (1502-1520), los azteques tresformárense n'unu de los principales imperios qu'apoderaba un vastu territoriu y millones de súbditos.

La Triple Alianza (mexicas, acolhuas y tepanecas), comúnmente llamada Imperiu azteca, foi la formación política mexica derivada del procesu d'espansión territorial del dominiu económicu de la ciudá estáu Méxicu-Tenochtitlan, que florió nel sieglu XIV en Mesoamérica. Foi encabezáu polos mexicas —tamién conocíos como azteques—, un pueblu que, acordies con dellos documentos históricos como la Tira de la Pelegrinación, yera orixinariu d'un sitiu —seique míticu— conocíu como Aztlán, al que se suel allugar fora de les llendes de Mesoamérica. Sicasí, paez plausible que los mexicas fueren un pueblu de tradición cultural netamente mesoamericana y non los descendientes de grupos chichimecas dedicaos a la cacería y la recueya.

Gobiernu editar

L'Estáu mexica foi una teocracia encabezada pol huey-tlatoani, gobernante máximu electu por un conseyu integráu por representantes de los venti grupos de persones emparentaes o cles en que s'estremaba la sociedá. Cuando'l tlatoani tenía de tomar decisiones fundamentales, por casu la declaración de la guerra, deliberaba con dellos asesores. El más importante foi'l Cihuacóatl, quien collaboraba con él nel gobiernu y reemplazar en casu d'ausencies. Nos niveles inferiores había munchos funcionarios; ente ellos, los xueces encargaos de xixilar el cumplimientu de les normes y los guardianes de los depósitos d'armes.

Organización política editar

La figura política principal yera'l tlatoani (tlahtoānin, «orador»), una especie de monarquía hereditaria, de descendencia tolteca, que gobernaba con un conseyu de nobles prominentes. El Huey Tlatoani (huēy tlahtoānin, «gran orador») o Tlacatecutli (tlācatēuctli, «señor de los homes») yera'l máximu gobernante. Considerábase-y representante de los dioses. Otros altos mandatarios yeren:

  • El Cihuacóatl yera una especie de "coemperador". Encargar de l'alministración tributaria, los asuntos relixosos y les apelaciones xudiciales.
  • El Tlacochcálcatl y el Tlacatécatl yeren xefes del exércitu.
  • El Huitzncahuatlailótlac y el Tizociahuácatl yeren xueces principales.
  • Un Tlatoque (tlahtoqueh, «que tien derechu a falar/mandar») yera gobernador d'una provincia.
  • Un Tecutli (tēuctli, «señor») yera'l xuez y supervisor del pagu de tributos nes provincies.

Estructura de dominiu editar

Los azteques y los sos aliaos establecieron el so dominiu sobre numberosos pueblos, especialmente nel centru de Méxicu, la rexón de Guerrero y la mariña del golfu de Méxicu, según delles zones d'Oaxaca. Teníen amás enclaves en delles posiciones estratéxiques na rexón de Tabasco (Xicalanco) y apoderaben la ruta ente'l corazón de Mesoamérica y la rica rexón del Xoconochco —allugaes nel sur del actual Estáu mexicanu de Chiapas— que yera rexida direutamente polos mexicas.

Los mexicas espandieron el so control económicu, principalmente por aciu tributación, al traviés d'una amplia rexón del actual centru de Méxicu, con esceiciones importantes de control políticu en altépetl disidentes o fronterizos. Formalmente, tratar d'un conxuntu de dominios primeramente rexíos de los trés estaos integrantes de la Triple AlianzaTexcoco, Tlacopan y Méxicu-Tenochtitlan—, anque ye verdá que los mexicas de Tenochtitlan encabezaron esta confederación y fueron l'estáu más expansionista de los trés mentaos. Per otra parte, los mexicas nunca establecieron un dominiu direutu sobre los pueblos conquistaos.

Esautamente, la élite gobernante de la Triple Alianza apoderar de la producción de les otres naciones mesoamericanes por aciu la imposición d'un tributu, que yera afitáu acordies cola especialización económico y xeográfico de los apoderaos y recoyíu por un calpixque, o recaldador. Los dominadores nun impunxeron la so relixón nin la so llingua a los apoderaos. Anque ye ciertu que los estaos sometíos nun teníen independencia política total, siguíen gobernaos por grupos locales. Solo en dellos casos, los mexicas establecieron un control militar en ciertos puntos estratéxicos de los sos dominios.

La manera en que los mexicas impunxeron el so dominiu sobre otros pueblos mesoamericanos foi diversu, nun afaciéndose a una estructura imperial tradicional como nes monarquíes europees. Anque se suel señalar el calter militar de delles conquistes mexicas, tamién establecieron una complicada rede d'aliances matrimoniales coles élites locales p'asegurar la llealtá escontra'l poder de Méxicu-Tenochtitlan. Tal foi'l casu, por casu, de los zapotecos del ismu de Tehuantepec. El dominiu del Estáu mexica en Mesoamérica nun foi total. Dellos estaos mesoamericanos fueron capaces d'aguantar l'emburrie de los tenochcas y los sos aliaos, ente ellos los popoloques de Teotitlán del Camín, los tlapanecos de Yopitzinco, el señoríu de Metztitlán (norte d'Hidalgo), los mixtecos de Tututepec, la confederación Tlaxcalteca y l'estáu tarasco de Michoacán. De sobra ye conocíu que los tlaxcaltecas yeren enemigos acérrimos de los mexicas, que-yos impunxeren la obligación de participar de la Xochiyáoyotl en cuenta de la so independencia. Tampoco tien de dexar de mentase que los mexicas nunca pudieron ganar a los tarascos, y que la presencia d'esti pueblu torgó la espansión de los sos dominios escontra l'occidente.

El fin del réxime de dominiu internacional de los mexicas y los sos aliaos en Mesoamérica concluyó cola Conquista española de Méxicu-Tenochtitlan. Nesti sucesu, que se suel tomar como puntu final del desenvolvimientu independiente de la civilización indíxena mesoamericana, participaron non solo los espedicionarios europeos, sinón, decisivamente, los sos aliaos indíxenes provenientes de numberoses naciones tributaries de la Triple Alianza que vieron nos acabante llegar una oportunidá de poner fin al dominiu tenochca.

Gobernantes mexicas editar

El nome Huey tlatoani ye una espresión náhuatl usada pa denominar a los gobernantes (tlahtoānin significa «orador») de Méxicu-Tenochtitlan, Texcoco y Tlacopan, qu'exercíen el so poder sobre'l valle de Méxicu. Narra la tradición qu'a la muerte del caudiellu Tenoch los azteques consideraron necesariu emular na so organización político y social a los pueblos vecinos de llinaxe Tolteca y rogaron al señor de Culhuacán que-yos diera un huey tlatoani «Acamapichtli», que quier dicir «el qu'empuña la caña», quien hacia l'añu 1375 convertir nel primer huey-tlatoani de Méxicu-Tenochtitlan.

Llista de tlatoanis mexicas antes de reorganizar el so gobiernu:

Nome !Reináu
Tozcuecuextli 1233-1272
Huehue Huitzilíhuitl 1272-1299
Ilancueitl 1299-1347
Ténoch 1347-1366

Llista de los huey-tlatoani mexicas editar

Nome !Fecha de nacencia Reináu !Socesor
Acamapichtli 1347 1366-1391 Huitzilíhuitl
Huitzilíhuitl 1379 1391-1417 Chimalpopoca
Chimalpopoca - 1417-1427 Itzcóatl
Itzcóatl 1381 1427–1440 Moctezuma Ilhuicamina
Moctezuma Ilhuicamina 1398 1440-1469 Axayácatl
Axayácatl 1430? 1469-1481 Tízoc
Tízoc 1436? 1481-1486 Ahuitzotl
Ahuitzotl 1468 1486-1502 Moctezuma Xocoyotzin
Moctezuma Xocoyotzin 1466 1502-1520 Cuitláhuac
Cuitláhuac 1476 1520 Cuauhtémoc
Cuauhtémoc 1496 1520-1525 -

Eleición de los cargos públicos editar

Los cargos públicos fueron designaos pola nobleza de Tenochtitlan, Texcoco y Tlacopan. Polo regular escoyíen d'una llinia de sangre dominante.

Sistema xudicial editar

Los principales tribunales xudiciales establecer en Méxicu-Tenochtitlan y en Texcoco, onde debíen dirimirse los pleitos territoriales y criminales que nun teníen solución cola xusticia local y alministrativo cada unu de los altépetl. Una estructura similar caltener nes poblaciones indíxenes dempués de la Conquista de Méxicu.

Tribunales mexicas editar

Los azteques teníen una organización xudicial xerarquizada, que variaba del tecutli, especie de xuez d'elección popular, pa un ralu d'un añu, competente pa conocer de negocios menores, hasta un tribunal de trés xueces vitalicios, diríamos güei profesionales, designaos pol cihuacóatl. Les resoluciones podíen ser reclamaes, apelaes con meyor téunica xurídica, ante'l tribunal del rei. En Texcoco la xusticia yera alministrada nel palaciu real, que conteníen trés sales con un total de dolce xueces designaos pol monarca, quien podíen apelar; asistíu de dos o trés nobles. Amás funcionaben xueces de menor grau, distribuyíos por tol territoriu. Tamién hubo tribunales de comerciu encargaos de resolver pleitos surdíos nos mercaos (llamaos tianguis). El procedimientu yera oral y dacuando se documentaba por aciu xeroglíficos.

Organización social editar

La sociedá estremar en venti clan llamaos calpullis, onde la relixón influyía d'una manera preponderante, constituyíos por grupos de persones venceyaes por parentescu, divisiones territoriales, la advocación a un dios en particular y continuación d'antigües families xuníes por un llazu de parentescu biolóxicu y relixosu que derivaba del cultu al dios titular. Cada cla cuntaba con tierres, un templu y un xefe o calpullec. Estremar en tres clases; nobles, xente común y esclavos.

Nobles editar

Los pīpiltin ([]pil-tin, «nobles», ye una forma de plural formada por reduplicación a partir del singular: pil-li, «noble»)[3] yeren la élite dirixente que controlaba tanto'l gobiernu, como la relixón. Pagaben tributos y teníen tierres propies que yeren trabayaes polos llabradores.

Xente común (Mācēhualtin) editar

A esti grupu de la xente común (mācēhualtin) pertenecíen los artesanos, los comerciantes y los llabradores o'l simple pueblu.

Esclavos (Tlātlācohtin) editar

Los tlātlācohtin (forma plural de tlācohtli, «esclavu»)[3] yeren prisioneros de guerra, persones que cometieren un delitu o bien persones con grandes deldes a les que nun-yos yera posible pagar al curtiu plazu y se autoempleaban como sirvientes d'aquellos a quien-yos debíen.

Organización económica editar

La economía yera próspera. De primeres, el so control sobre los otros pueblos dexába-yos cuntar con abondosa mano d'obra. La organización económica azteca taba rexida pol calpulli, un grupu de families a les cualos asignábase-yos una cantidá de tierres pa trabayala, de forma que la producción partir ente les families, l'Estáu, los sacerdotes y el xefe del calpulli. Per otra parte, el cobru de tributu fizo que los azteques tuvieren bayura de materies primes y productos. Otru factor que fizo posible la prosperidá foi l'usu d'avanzaes téuniques agrícoles. Tenochtitlan, capital de los azteques, taba construyida nuna isla nel centru del llagu Texcoco. Los azteques usaron el sistema de cultivu conocíu como chinampas, y con esti sistema llevaben la tierra a l'agua. Facer de la siguiente manera: clavaben cuatro valles de ahuehuete nes tierres pantanoses y formaben un rectángulu. Enllenar con vares y tires de campera y cubrir con folla; les estaques enraigonaben y reteníen la tierra nos cantos. La chinampa absorbía l'agua del llagu y la folla sirvía d'abonu; d'esta miente semaben delles vegaes al añu. Tamién construyeron terraces de cultivu nes zones montascoses. Usaben abonos vexetales y animales.

Comerciu editar

El comerciu de los azteques basábase principalmente nel trueque. Amás que posiblemente esistiríen feries nel imperiu al igual que nel imperiu incaicu. De normal los comerciantes mexicas (pochteques) intercambiaben productos de Tenochtitlan y contorna pa consiguir productos de luxu de les otres ciudaes y naciones. Pola cantidá de población y los datos indireutos créese que Tenochtitlan na so dómina de rellumanza yera'l mercáu más grande del mundu, y allugábase na plaza central de Tlatelolco comercializaben con esclavos, prisioneros de guerra, cacáu, frutes exótiques, etc.

La xeneración d'escedentes, productu del cultivu de chinampas, dexó'l desenvolvimientu del comerciu d'artículos artesanales. Intercambiaben oxetos llabraos n'oru y plata, cerámica, adornos de plumes y texíos d'algodón.

Industries editar

  • Minería, La obsidiana (piedra cristalina d'orixe volcánicu) llograr de la Sierra Madre Sur y Occidental, y emplegábase pa ellaborar armes y oxetos cotidianos (cuchiellos, platos, collares)
  • Textilería, Industria de gran importancia ente los habitantes del imperiu azteca, que tenía ente los sos principales productos la fabricación de texíos d'algodón y fibra de maguey.

Organización militar editar

 
Provincies tributaries de la Triple Alianza antes de la llegada de los españoles.

La espansión del dominiu azteca foi resultáu de la so organización militar, del valor de los sos soldaos nes batalles y de l'habilidá de los sos gobernantes, quien primeramente se sofitaron na Triple Alianza. Aprovecharon les divisiones qu'esistíen ente los sos adversarios y convencieron de forma coercitiva a munchos altépetl (señoríos) que-yos convenía más ser vasallos de Tenochtitlan qu'enfrentase a los riesgos tarrecibles d'una guerra. Polo xeneral, la mayoría de altépetl circundantes a Méxicu-Tenochtitlan aceptaron pagar tributu a los mexicas y caltuvieron l'alministración al cargu de la nobleza local, que tenía de rindir cuntes ante los gobernantes de la capital. En ciertos llugares ventaxosamente asitiaos, los mexicas establecieron fortaleces y guarniciones que xixilaben los territorios apoderaos y la seguridá de les rutes comerciales, como en Oztoman cerca de los purépechas, Zozolan colos mixteques, Xoconochco y nes llendes colos señoríos totonacas. Solo delles rexones conflictives fueron gobernaes direutamente por funcionarios nomaos en Tenochtitlan con atribuciones polítiques y militares.

Los comerciantes fueron una especie de fuercia d'espionaxe pos analizaben al enemigu nes sos ciudaes asina tiempu dempués llegaben los exércitos azteques d'invasión. Cuando había resistencia nun se deteníen hasta conquistar la zona salvo delles esceiciones, o tamién s'amestaben al imperiu per mediu de matrimoniu iguaos ente los dos nobleces la cual yera por demás raru qu'asocediera.

Los tributos llegaben a Tenochtitlan de toles rexones del imperiu: alimentos, texíos, artículos preciosos, y tamién seres humanos cautivos destinaos al sacrificiu. Esa riqueza convirtió a Méxicu-Tenochtitlan nuna ciudá esllumante.

Conquistes y pueblos tributarios de los mexicas editar

 
Espansión territorial azteca.

Dempués de 20 años de llegar a la Cuenca del Valle del Anáhuac güei Valle de Méxicu, a partir de la derrota d'Azcapotzalco, los mexicas empecipiaron una serie de conquistes ensin precedentes n'América. Como se conseña na Matrícula de Tributos, los pueblos sometíos teníen que pagar diversos tributos: maíz, frijol, amaranto, chía, cobertores y teles, copal, liquidámbar, sal, traxes militares, productos que s'ellaboraben na rexón, y contribuyir con homes pa la guerra.

Mexicas en Chiapas editar

D'esta rexón lo que s'estrayía nun yeren solu productos del campu y del mar, sinón tamién bien posiblemente ámbare, pos ye l'únicu estáu de la República onde se-y atopa. Tamién se prindaben quetzales y guacamayas coloraes y verdes pa estraye-yos les sos plumes y ellaborar vistosos traxes y moños de la realeza y otros oxetos suntuarios.

Pa 1486 conquisten a los zoques, cobrándo-yos tributu, pero al nun poder conquistar a los chiapanecos ver na necesidá de tornar a la mariña y siguir la so marcha a les tierres altes de sierra de los Cuchumatanes en Guatemala.

En 1524 tornen xunto con exércitos tlaxcaltecas comandados por españoles conquistando esti territoriu. Como premiu a la conquista d'esti territoriu déxen-yos fundar un barriu en Ciudá Real, l'actual San Cristóbal de las Casas, qu'hasta la fecha esiste.

Mexicas en Oaxaca editar

Escontra 1458 los mexicas empecipien campañes expansionistas so los reinaos de Tizoc, Ahuizotl y Moctezuma y collo la decadencia de los mixtecos, qu'ocupaben hasta Tuxtepec.

D'equí tamién se llevaba al imperiu'l cacáu, xunto col maíz y otros productos d'esta provincia. Amás de que s'estrayíen d'equí tamién productos del mar como conches marines, pexes, mariscos y cachos de coral. Pero polo que mayormente foi conocíu foi pola gran habilidá que teníen de trabayar los metales como l'oru, plata y platino. Habilidaes que los azteques, col tiempu pudieron retrucar y ameyorar, anque nos sos entamos enseñáron-yos los meyores maestros de Mesoamérica. Anque les ferramientes qu'usaben pa trabayar los metales nun paecíen bien modernos podíen faer grandes obres d'arte colos metales preciosos.

Mexicas en Guerrero editar

Pal sieglu XIV nel estáu, atopábense yá asitiaos nel territoriu de la entidá diversos pueblos coles sos carauterístiques culturales propies, conviviendo dalgunos de manera pacífica y otros en constantes conflictos bélicos. Ente los más importantes taben los purépechas, cuitlaltecas, ocultecas y matlatzincos, na Tierra Caliente; los chontales, mazatlecos y tlahuicas na Sierra Norte; los coíxcas y tepuztecos nos Valles Centrales; los tlapanecos y los mixtecos n'El Monte; los jopis, mixtecos y amuzgos na Mariña Chica, y los tolimecas, chubias, pantecas y cuitlaltecas na Mariña Grande.

D'estos llugares estrayíen productos bien paecíos a los que s'estrayíen de Veracruz. Pero en menor midida yá que esta zona nun tenía la mesma importancia, anque d'equí estrayíase l'oru y la plata que tanto apreciaben los azteques. Xunto colos artesanos que lu trabayaben, práuticamente tol estáu foi conquistáu polos azteques y aquellos llugares que s'aguantaron fixeron un pactu similar al de los azteques colos tlaxcaltecas.

Nel estáu de Guerrero habitaron los yopes, una tribu que nunca foi sometida polos azteques, y foi conquistada escontra 1553 polos españoles y esterminada casi totalmente; en fecha de 2004, solo queden delles pequeñes congregaciones de yopes.

Mexicas en Puebla editar

Puebla foi una provincia de los azteques de la cual salíen productos que sirvíen p'alimentar a la población. Por cuenta de esto, Puebla foi atacada en delles de les sos ciudaes non solo por ser quien aprovía la mayoría de los alimentos y materies con que se comerciaban, sinón tamién por ser toles sos ciudaes fieles al imperiu. Al ser llugares onde los azteques podíen llograr alimentos y homes pa la batalla, estes ciudaes convertir nun enemigu potencial. Por cuenta de esto la ciudá de Cholula foi atacada cola sida d'asesinar a un unviáu de los tlaxcaltecas.[ensin referencies]

Nes Sierra Negra de Puebla se comerciaba principalmente cola capital les flores que tán bien apreciaes y a la rexón qu'aprovía d'estes flores yera conocida peles sos llombes verdes y que tocaben les nubes.

Mexicas en Tlaxcala editar

A la llegada de los españoles a Tlaxcala, los azteques llevaben imponiendo un bloquéu comercial sobre los tlaxcaltecas dende faía 60 años. Pero eso non siempres foi asina, una y bones los tlaxcaltecas antes yá ayudaren a los azteques a ganar a los tepanecas, que nesi entós controlaben el centru de Méxicu. Dempués d'haber derrotáu al enemigu, los azteques tomaron el control y los tlaxcaltecas remontáronse. A esto los azteques respondieron con un bloquéu comercial. Pa llograr ser lliberaos del bloquéu, axustaron un alcuerdu por aciu el cual dexábase-yos caltener la so independencia en cuenta de que participaren nes guerres floríes.[ensin referencies]

Con esti tratu, Tlaxcala nun pagaba nin tributos, nin dexaba'l so gobiernu si participaba nestos eventos, que sirvíen a los azteques pa entrenar a los sos exércitos. Amás de qu'aprovía de víctimes pa los sacrificios humanos, manipoliaba a los tlaxcaltecas, evitando l'aumentu de la población y infundiendo mieu pa evitar que se remontaren.

Mexicas en Veracruz editar

Los mexicas fueron los postreros en llegar a Mesoamérica. Pero a pesar d'ello en 1325 establecer na cuenca del valle de Méxicu y fundaron la Ciudá de Méxicu-Tenochtitlan. Progresaron rápido, fixéronse poderosos y conquistaron otros pueblos. Influyeron na llingua y la cerámica ceremonial. Los mexicas teníen guarniciones pa controlar los sos dominios y almacenes pa los tributos. Dalgunos de los sos puestos de vixilancia en Veracruz taben en Xalapa, Jalcomulco, Huatusco y Coscomatepec, una de les primeres poblaciones de los mexicas en Veracruz foi Ixtaczoquitlán, yá que nel añu que se creó foi nel añu 1300. D'equí unviáronse tributos como pexes que comía l'emperador xunto con conches marines. Tamién sirvíen estes d'ufrienda a los dioses.

Los mexicas llograron controlar gran parte del actual estáu de Veracruz. D'equí aprovíase a la capital con productos tropicales amás de pexes y cachos de petones. Posiblemente hubo puertos prehispánicos pa recibir productu de tol golfu de Méxicu. Como llegó a dicir Cristóbal Colón que viera una canoa cargada con mercancía bien estravagante.

Mexicas en Tabasco editar

Equí los azteques llindar a construyir un campamentu comercial, que yera'l mediu de contautu ente l'Imperiu azteca y los reinos estazaos de los mayes. Nesti campamentu los antiguos comerciantes azteques viaxaben pa llograr delles de les materies más valoraes, pola alloñanza dende onde se traíen y la dificultá.

El campamentu tenía solo una pequeña guarnición de soldaos que yeren pa protexer a los azteques qu'ende s'atopaben. Esti llugar tamién sirvía pa un intercambiu cultural.

Mexicas en Michoacán editar

El so nome provién del náhuatl Michhuahcān o (llugar de pescadores), una de los cuatro provincies del Reinu Purépecha con capital en Tzintzuntzan, mui cerca del llagu de Pátzcuaro.

Por cuenta de esto los azteques solo conquistaron una fracción d'esti estáu, pequí ye onde s'alcuentra la mayor cantidá de fortaleces y guarniciones azteques. Anque equí hubo un intercambiu cultural entra dambes naciones, tantu que se llegaron a considerar como pueblos hermanos.

Cerca de 1473 les tropes azteques fueron a la frontera este del reinu tarasco, precisamente en Taximaroa, encabezaos por Axayacatl, mesmu que recibió una firida mortal na cabeza. Esta foi la única tentativa d'imposición militar per parte de los azteques en Michoacán. D'esta rexón llegaba al imperiu, maderes y artesanos de los metales.

Mexicas nel Estáu de Méxicu editar

L'actual territoriu del estáu Méxicu foi'l principal y mayor tributariu de maderes, carnes y vexetales del Imperiu azteca. Y de onde se llogró parte de lo que foi la cultura azteca. Que según s'inspiraron de los teotihuacanos y tolteques.

Anque con Chalco tuviéronse fregadures pos ellos aguantábense a ser sometíos pero ensin tener grandes consecuencies, pos siempres yeren de nuevu sometíos.

Referente a la hidrografía, lo que güei son l'estáu de Méxicu y el Distritu Federal compartíes el sistema de llagos de la cuenca del valle de Méxicu o de Anáhuac los cualos yeren los llagos de Zumpango, Xaltocan, Texcoco y Chalco.

Mexicas na Ciudá de Méxicu editar

Nel sieglu XIV, dempués d'una pelegrinación de más d'un sieglu, los azteques llegaron a la cuenca del abargane de Anáhuac (o valle de Méxicu) p'asitiase primero nes sos veres y dempués nun castru d'onde salieron pa crear el so imperiu. Cuando llegaron yeren conocíos como «azteques», que quier dicir «los que vienen d'Aztlán», que significa «llugar de garces». Cuando por fin estableciéronse, recibieron el nome de «mexicas», que, según dellos autores, quier dicir «Fíos de la Lluna» —por estensión del significáu de la pallabra Mexihco; de MEtztli («lluna»), XIctli («embelicu») y CO («llugar»), esto ye: «El llugar del embelicu de la lluna»—.

Mexicas en Morelos editar

Los azteques llograben d'esta rexón, na so mayoría, productos del campu. D'otros llugares llograben productos tropicales, anque nesta zona'l clima faía posible amás cultivar l'árbol del cacáu.

Mexicas n'Hidalgo editar

Cerca del sieglu XII d. C. los azteques, procedentes de Aztlán, establecer en Tula, antes de siguir por Atlitlalaquia y Apizaco. Darréu Tula foi reverenciada polos habitantes tenochcas.

De les zones sometíes veníen les fibres de maguey de la más alta calidá.

Mexicas en Guatemala editar

Los únicos llugares que se conoz hasta'l momentu que fueron conquistaos polos mexiques nel actual suelu guatemalianu son los departamentos del monte, mariña y zona fronteriza con Méxicu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. El términu "azteca" (náhuatl: aztécatl, 'habitante de Aztlan' ) ye emplegáu en munches obres como sinónimu de mexica, pueblu que fundó y habitó Méxicu-Tenochtitlan nel Posclásico mesoamericanu, y que los sos gobernantes encabezaron la Triple Alianza que construyó la entidá de dominiu políticu y económicu que se trata nesti artículu. Los autores mexicanos suelen preferir el vocablu mexica sobre azteca, sicasí tal usu tien l'inconveniente de que dexa de llau a una gran cantidá de pueblos non mexicas, habitantes del área central mesoamericana. Los autores d'otros países, particularmente el anglosaxones, suelen usar "azteca" (Smith, 2003). Dellos autores sostienen un usu estremáu pa estos xentilicios: "mexica" refierse puramente a los habitantes de Méxicu-Tenochtitlan y Méxicu-Tlatelolco, siendo los primeres mexica-tenochcas y los segundos mexica-tlatelolcas. Poro, el términu "tenochca" ye'l más específicu, razón pola cual Pedro Carrasco decidió utilizalo nel so gran obra sobre aquel imperiu (Carrasco 1996). En cuanto al términu "azteca", dalgunos prefieren da-y un sentíu xenéricu, refiriéndose al conxuntu de pueblos con una cultura común de fala náhuatl que poblaron l'área central de Mesoamérica nel Posclásico Tardíu (ss. XIV-1521), esto ye: mexicas, tepanecas, acolhuas, xochimilcas, tlahuicas, matlatzincas, etc. Ye con esi sentíu que s'emplega equí'l términu azteca. Pa un discutiniu sobre'l so xentiliciu, llea: Los azteques, discutinios sobre un xentiliciu. De Miguel León-Portilla, y tamién Smith (2003), y Santamarina (2006): páxs. 24-27.
  2. ēy(i)+kān tlahtō+lō+yān (3+llugar falar+PASIVA+LLUGAR.AVEZÁU
  3. 3,0 3,1 Karttunen, Frances (1983): An Analytical Dictionary of Nahuatl, University of Texas Press, Austin, p. 145, ISBN 0-8061-92421-0.

Bibliografía editar

  • Carrasco, Pedro, Estructura políticu-territorial del Imperiu tenochca. La Triple Alianza de Tenochtitlan, Tetzcoco y Tlacopan. Méxicu D.F.: Fondu de Cultura Económica, 1996.
  • Cervera Obregón, Marcu A., Curtia hestoria de los azteques, Nowtilus, Madrid, 2008
  • Cervera Obregón, Marcu A., L'armamentu ente los mexicas, Anexos de GLADIUS, 11, CSIC-Polifemo, Madrid, 2007.
  • Trabayos arqueolóxicos nel Centru de la Ciudá de Méxicu, SEP-INAH, Méxicu, 1979.
  • Matos Moctezuma, Eduardo y Felipe Ehrenberg: Coyolxauhqui, SEP, segunda edición, Méxicu, 1980.
  • Matos Moctezuma, Eduardo: Méxicu-Tenochtitlan: el so espaciu y tiempu sagraos, Plaza y Valdés Editores, Méxicu, 1987.
  • Matos Moctezuma, Eduardo: Estudios Mexicas. Volume 1, Tomos 1 y 2. El Colexu Nacional, Méxicu, 1999.
  • Laurette Sejourné: Pensamientu y Relixón nel Méxicu Antiguu. Fondu de Cultura Económica.
  • Santamarina Novillo, Carlos, El sistema de dominación azteca: l'Imperiu Tepaneca. Serie Historia, 11. Madrid: Fundación Universitaria Española, 2006.
  • Smith, Michael Y., «A Quarter-Century of Aztec Studies». Mexicon 25: 4-10, 2003.

Cróniques editar

  • Monarquía Indiana, Juan de Torquemada
  • Historia eclesiástica, Jerónimo de Mendieta
  • Historia xeneral de les Indies, Francisco López de Gómara
  • Historia de la conquista de Méxicu, Francisco López de Gómara
  • Crónica de los Barbarrojas, Francisco López de Gómara
  • Añales de Carlos V, Francisco López de Gómara
  • Vida de Hernán Cortés, Francisco López de Gómara
  • Descripción de les Indies Occidentales, Francisco López de Gómara
  • Décades d'Herrera, Antonio d'Herrera y Tordesillas
  • La Crónica mexicana, Hernando de Alvarado Tezozómoc
  • La Crónica Mexicáyotl, Hernando de Alvarado Tezozómoc
  • Rellación histórica de la nación tolteca, Hernando de Alvarado Tezozómoc
  • Historia de Ixtlilxóchitl, Fernando de Alva Ixtlilxóchitl
  • Historia xeneral de la Nueva España, Lorenzo Boturini