Indalecio Prieto

políticu socialista uvieín (1883–1962)

Indalecio Prieto Tuero (30 d'abril de 1883cai Magdalena – 12 de febreru de 1962Ciudá de Méxicu y Méxicu) foi un políticu socialista español. Na actualidá'l so legáu históricu ye fomentáu y promovíu pola Fundación Indalecio Prieto, organismu qu'amás curia'l so archivu documental. Foi presidente del PSOE ente 1948 y 1951[7].

Indalecio Prieto
7. Presindente del Partíu Socialista Obreru Español

29 marzu 1948 - 1r abril 1951
Enrique de Francisco (es) Traducir - Trifón Gómez (es) Traducir
ministro de Defensa Nacional (es) Traducir

17 mayu 1937 - 5 abril 1938
← ensin valor - Juan Negrín
Ministro de Marina y Aire (es) Traducir

4 setiembre 1936 - 17 mayu 1937
Francisco Matz Sánchez (en) Traducir - ensin valor →
diputáu nes Cortes republicanes

26 febreru 1936 - 2 febreru 1939
Distritu: Vizcaya (capital)
Eleiciones: tercer llexislatura de la Segunda República Española
diputáu nes Cortes republicanes

25 payares 1933 - 7 xineru 1936
Distritu: Vizcaya (capital)
Eleiciones: segunda llexislatura de la Segunda República Española
ministru d'Obres Públiques

16 avientu 1931 - 12 setiembre 1933
Diego Martínez Barrio - Rafael Guerra del Río
diputáu nes Cortes republicanes

4 xunetu 1931 - 9 ochobre 1933
Distritu: Vizcaya (capital)
Eleiciones: primer llexislatura de la Segunda República Española
ministru de Facienda

14 abril 1931 - 16 avientu 1931
Gabino Bugallal y Araujo (es) Traducir - Jaime Carner Romeu (es) Traducir
Diputáu nes Cortes

1918 - 1923
concejal del Ayuntamiento de Bilbao (es) Traducir

1915 - 1917
Vida
Nacimientu cai Magdalena[1]30 d'abril de 1883[2]
Nacionalidá España
Residencia cai Carranza
Muerte Ciudá de Méxicu[3] y Méxicu[4]12 de febreru de 1962[5] (78 años)
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Estudios
Llingües falaes castellanu[6]
Oficiu políticu, sindicalista, periodista, tipógrafutaquígrafu
Llugares de trabayu Madrid y Bilbao
Miembru de Unión Xeneral de Trabayadores
Creencies
Partíu políticu Partíu Socialista Obreru Español
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Orixe editar

Nacíu n'Uviéu el 30 d'abril de 1883[8] quedó güérfanu de padre bien llueu.[9] D'orixe humilde, bien llueu se foi a vivir a Bilbao, onde estudió nun centru relixosu protestante. Autodidacta, viose obligáu a trabayar dende bien nuevu nos más diversos oficios pa ganase la vida. Cuando apenes tenía catorce años empezó a asistir al Centru Obreru de Bilbao, onde se rellacionó colos socialistes, ya ingresó en 1899 na Agrupación Socialista de Bilbao. Empecipió la so vida llaboral como taquígrafu nel diariu La Voz de Vizcaya. Yá convertíu en periodista, empieza a trabayar como redactor del diariu El Lliberal, del que col tiempu aportaría a direutor y propietariu, y que sería'l voceru de les sos opiniones polítiques.

Entrada na política editar

Como periodista, na primer década del sieglu XX, Prieto convertir en figura destacada del socialismu nel País Vascu. Nesti trabayu aprendió los recursos de la oratoria que tan importantes fueron na so carrera política posterior. Foi fervosu partidariu de la Conxunción Republicanu-Socialista, al traviés de la cual consiguió los sos primeros cargos públicos —diputáu provincial por Vizcaya en 1911— para lo que tuvo qu'enfrentase col nucleu socialista contrariu, lideráu por Facundo Perezagua, al qu'espulsó del partíu en 1914. Foi escoyíu conceyal del Conceyu de Bilbao en 1917.

Ye este un periodu marcáu pola Primer Guerra Mundial, na que España caltúvose neutral, lo que reportó grandes beneficios a la industria y al comerciu español. Pero estos beneficios nun se vieron reflexaos nos salarios de los obreros, polo que se foi xenerando un gran baturiciu social, que remató'l 13 d'agostu de 1917 col empiezu d'una fuelga xeneral revolucionaria que, ante la medrana de la repetición n'España de los fechos acaecíos en Rusia por eses feches, ye reprimida duramente por aciu la intervención del Exércitu y la detención en Madrid del comité de fuelga. Prieto, arreyáu como taba na organización d'esta fuelga, fuxe a Francia antes de ser deteníu y yá nun volvería hasta'l mes d'abril de 1918, dempués de ser escoyíu diputáu.

Intervención de Prieto nel Congresu de los Diputaos el 20 de payares de 1918 sobre les aspiraciones reales del Socialismu:

¿Ye que nós aspiramos nestos momentos a que la clase trabayadora apoderar de los destinos d'España y socialice la propiedá? ¡Yá que fuera eso hacedero! Nós vemos nel réxime monárquicu, (...) el dique pa los progresos políticos, y por eso (...) tamos más amestaos que nunca a estes fuercies republicanes; porque si equí hubiera eses meyores (...) nós ensin perder la nuesa fe nel réxime republicanu, creyendo que'l réxime republicanu ye aquel en que puede afigurase más carauterísticamente la voluntá popular, nós nun sentiríamos el problema republicanu. (...) Precisamos una República creadora; non a cencielles un cambéu de rótulu; precisamos daqué fecundu y daqué social, porque güei una República netamente individualista, fondamente individualista, nun supondría absolutamente nenguna meyora (...) Nós nun vamos refalgar nin vamos desertar el papel que les circunstancies impóngannos. (...) Mientres esa ocasión nun llega [baltar el réxime monárquicu], callái yá, dexái les pallabres y sustituyíiles poles obres; vengan equí proyeutos, vengan lleis fondamente democrátiques, renovadoramente sociales, que nós, los nuesos votos, ente'l réxime actual y el réxime que queráis enllantar, si sois sinceros y veraces, van tar con esos proyeutos y eses lleis.
I. Prieto, Congresu de los Diputaos. Estractu oficial, 38[10]

Bien críticu cola actuación del Gobiernu y del Exércitu na guerra de Marruecos, tuvo frases bien dures nes Cortes con motivu del denomináu desastre de Annual de 1921, según sobre la más que probable, anque non probada, responsabilidá del rei Alfonso XIII na imprudente actuación militar del xeneral Manuel Fernández Montés nes operaciones de la zona de la comandancia de Melilla.

Dirixente del PSOE editar

 
Indalecio Prieto (Juan Cristóbal, 1926).

La so fama como parllamentariu aumentó en paralelu a la so influencia nel partíu, entrando na Executiva del PSOE. Contrariu a la incorporación del partíu a la Tercera Internacional,[11] permaneció nel PSOE tres la dixebra del Partíu Comunista d'España en 1921-1922.

Opuestu a la facción liderada por Largo Caballero favorable a la collaboración del partíu cola dictadura de Primo de Rivera,[12] caltuvo agrios enfrentamientos con Largo, lo que lu llevó a estremase de la direición del partíu. Nesti sentíu, Prieto representó una posición entemedia ente la moderación de Besteiro y el radicalismu sindical de Largo.

A la fin de la dictadura tomó partíu pola República como salida a la crisis del país, llegando a comparecer, a títulu personal, ante la oposición de Julián Besteiro, na formación del llamáu Pactu de San Sebastián n'agostu de 1930, formáu por una amplia coalición de partíos republicanos que se proponía acabar cola Monarquía. Nesta cuestión, sicasí, sí que cuntó col sofitu de l'ala liderada por Largo Caballero, yá que este creía que la cayida de la monarquía yera l'únicu camín pol que, nesos momentos, el socialismu podría algamar el poder.

La Segunda República editar

 
Fotografía de Prieto publicada en 1931

Proclamada la II República el 14 d'abril de 1931, Prieto foi nomáu Ministru de Facienda del Gobiernu provisional presidíu por Niceto Alcalá-Zamora y participó nos primeros gabinetes de la República, ocupando les carteres de Facienda (abril-avientu de 1931) y Obres Públiques (hasta setiembre de 1933), siendo Presidente de la República Alcalá-Zamora y Xefe de Gobiernu Manuel Azaña.

Como ministru de Facienda, robló la entrega de la Casa de Campo al conceyu de Madrid pa usu y esfrute de los sos vecinos, y tuvo que faer frente a les repercusiones de la crisis internacional na economía española, calteniéndose nuna estricta ortodoxa lliberal. Magar tou encaró la oposición de los empresarios, que resabiaben d'él, y la del Bancu d'España, que s'aguantaba a una mayor intervención del Estáu nesti organismu.

 
Al pie de Niceto Alcalá-Zamora y otra personalidaes na plaza de toros de San Sebastián en 1932

Siendo Ministru d'Obres Públiques, siguió y amplió la política d'obres hidroeléctriques empecipiaes na dómina de la dictadura de Primo de Rivera, según un ambiciosu plan de meyora d'infraestructures en Madrid, como'l de los enllaces ferroviarios, la construcción d'una nueva estación en Chamartín y el túnel d'enllaz, sol suelu de Madrid, ente esta estación y la d'Atocha (que la prensa opositora bautizó como Túnel de la Risa, nome que llega hasta los nuesos díes), obres estes que nun veríen la lluz hasta munchos años dempués, de resultes de la guerra civil.

Nel XIII Congresu del PSOE, celebráu n'ochobre de 1932, intervieno de forma destacada nos alderiques alrodiu de la conveniencia o non de caltener la collaboración a nivel ministerial colos republicanos.[13] Igualmente manifestábase escépticu sobre la posibilidá d'establecer el socialismu n'España.[14][n. 1]

Na so actividá parllamentaria oponer a reconocer el votu a les muyeres, lo que lu llevó al enfrentamientu direutu cola diputada Clara Campoamor, llegando a afirmar tres la so aprobación qu'ello supunxera "una puñalada trapera a la República".

La fuelga xeneral revolucionaria de 1934 editar

La crisis de setiembre de 1933 provocó la salida de los socialistes del Gobiernu y qu'allegaren en solitariu a les eleiciones de payares. La victoria eleutoral de la derecha y la posibilidá de que la CEDA aportara al poder empobinó al PSOE a preparar la fuelga xeneral revolucionaria d'ochobre de 1934, na que Prieto tuvo una participación bien activa. La so propia opinión sobre la mesma y la so participación nella esponer darréu nel exiliu, nuna conferencia que tuvo llugar na Ciudá de Méxicu el 1 de mayu de 1942:

Declaro culpable delantre mi conciencia, ante'l Partíu Socialista y ante España entera, de la mio participación d'aquel movimientu revolucionariu. Declarar, como culpa, como pecáu, non como gloria. Toi exentu de responsabilidá na xénesis d'aquel movimientu, pero tener plena na so preparación y desenvolvimientu [...].[15]

Primero que la fuelga xeneral revolucionaria llevar a cabu púnxose a salvo fuxendo a París. Prieto representaba un puntu de vista lliberal dientro del partíu, y sofitaba la collaboración colos partíos republicanos d'izquierdes pa volver al poder, y como garantía d'estabilidá de les instituciones republicanes. Por ello opúnxose a les idees revolucionaries de la izquierda del so partíu reflexaes pol diariu Claridá— a la radicalización de les mocedaes y a la collaboración col PCE y la CNT.

Eleiciones de 1936 editar

Nes eleiciones de 1936 foi escoyíu pola circunscripción de Bilbao con 69.193 votos d'un total de 143.868 votantes, de 184.787 eleutores, resultando'l tercer candidatu más votáu tres Mariano Ruiz-Funes y Julián Zugazagoitia.

Dempués de les eleiciones foi nomáu presidente de la Comisión d'Actes formada'l 17 de marzu de 1936 nel senu del Congresu de los Diputaos d'España.

Por cuenta de la repetición d'eleiciones a diputaos na provincia de Cuenca, intervieno en Cuenca'l 1 de mayu de 1936 nun famosu mitín de campaña del Frente Popular nel que fizo alusión a los problemes del país y amosóse contrariu a la violencia o'l desorde y onde manifestó que «anque internacionalista», sentíase «cada vez más fondamente español».[16]

Guerra Civil editar

Prieto yera un firme convencíu de que la situación político y social d'España en 1936 necesariamente desaguaría nuna guerra civil, y asina lo escribió y publicó en diverses ocasiones a lo llargo de la primavera de dichu añu.

 
Gabinete ministerial de Largo Caballero

Empecipiada la guerra, anque nun formó parte del gobiernu, tuvo una gran actividá política y nel senu del propiu gobiernu. Amosóse contrariu a la violencia revolucionaria que se desamarró na zona republicana, y cuando se produció la Matanza de la cárcel Modelu de Madrid llegó a dicir: «La brutalidá de lo qu'equí acaba d'asoceder significa, nada menos, que con esto perdimos la guerra».[17] Tres la cayida de Talavera de la Reina en setiembre de 1936, Largo Caballero convertir en presidente del Conseyu de Ministros, siendo nomáu Prieto Ministru de Marina y Aire del nuevu gobiernu.

Tres los sucesos revolucionarios de mayu de 1937 en Barcelona, cai'l gabinete Largo Caballero pola oposición del Partíu Comunista d'España y del propiu Prieto. El nuevu gobiernu ye presidíu por Juan Negrín, en principiu miembru de la facción de Prieto, y ésti ye designáu Ministru de la Defensa Nacional, anque, nel so fueru internu, reconocía que la guerra nun podía ganase por escarecer la República del sofitu de les potencies democrátiques (mientres el so ministeriu, l'accesu marítimu pa los suministros soviéticos quedó cortáu polos ataques de los submarinos italianos y la frontera francesa taba cerrada).

Tres la cayida del Frente Norte n'ochobre, presenta la dimisión que nun-y ye aceptada, anque n'abril de 1938, tres el derrumbe del frente d'Aragón y los sos enfrentamientos con Negrín y colos ministros comunistes, sale del gobiernu.

Exiliu editar

 
Visáu d'entrada nos Estaos Xuníos expedíu a Indalecio Prieto (1941).

Estremar de la política activa'l restu de la guerra, anque acepta una embaxada estraordinaria en dellos países de Suramérica, onde-y sospriende'l fin de la guerra. Dende'l so exiliu en Méxicu lidera la fracción mayoritaria del Partíu Socialista. En 1939 fúndase la Xunta d'Auxiliu a los Republicanos Españoles (JARE), socesora del SERE. Prieto foi nomáu secretariu xeneral de la Xunta Española de Lliberación (1943-1945). Nel congresu de Toulouse del PSOE en 1946 trunfaron les sos tesis: condena de Negrín y la so política, fervosu anticomunismu y collaboración colos monárquicos pa restaurar la democracia n'España. En mayu de 1948 asistió, convidáu por Salvador de Madariaga, al congresu de la Faya.[18] Prieto, que n'ochobre de 1947 axuntárase en Londres con José María Gil-Robles,[19] efectuó negociaciones colos monárquicos partidarios de Xuan de Borbón, que remataron cola ratificación el 29 d'agostu de 1948 per parte de representantes de dambes postures d'un fráxil alcuerdu que se conoció como «pactu de Saint-Jean-de-Luz».[20] El pactu monárquicu-socialista acabaría siendo formalmente abandonáu n'agostu de 1951.[20] L'afitamientu de la dictadura militar invalidó los sos proyeutos y llevólu a dimitir del so puestu de la executiva en payares de 1950. Finó en Ciudá de Méxicu nos primeros minutos de la madrugada del 12 de febreru de 1962.[21]

 
Mausoléu de Prieto nel campusantu de Derio (Vizcaya)

Los sos restos mortales fuelguen nel campusantu de Vista Allegre, en Derio, Vizcaya, na parte que dichu campusantu tien acutada como Campusantu Civil.

Encontó la naturaleza de la so pertenencia al PSOE describiéndose en repitíes ocasiones como «socialista a fuer de lliberal».[22]

Obres editar

  • Prieto, Indalecio (1942). Pallabres al vientu.
  • Prieto, Indalecio (1942). Discurso n'América. Confesiones y rectificaciones.
  • Prieto, Indalecio (1962). Cartes a un escultor: pequeños detalles de grandes sucesos.
  • Prieto, Indalecio (1965). De la mio vida: alcordances, estampes, figures, solombres.
  • Prieto, Indalecio (1960). Yo y Moscú.
  • Prieto, Indalecio (2018). Miguel de Unamuno. Indalecio Prieto. Correspondencia 1916-1934.

Notes editar

  1. Manifestar nos siguientes términos: «Yo proclamo, con un absolutu convencimientu, que si al Partíu Socialista apurriérase-y el Poder anguaño n'España, el Partíu Socialista cometería una verdadera llocura, que'l so términu sería'l so suicidiu inmediatu, al pretender enllantar el Socialismu n'España nesti momentu actual del so desenvolvimientu políticu, industrial y social».[14]

Referencies editar

  1. URL de la referencia: https://fsa-psoe.org/fjb/140-aniversario-del-nacimiento-de-indalecio-prieto/.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 10236/indalecio-prieto-tuero. Apaez como: Indalecio Prieto Tuero. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  4. URL de la referencia: http://www.congreso.es/portal/page/portal/Congreso/Congreso/Iniciativas?_piref73_2148295_73_1335437_1335437.next_page=/wc/servidorCGI&CMD=VERLST&BASE=DIPH&FMT=DIPHXD1S.fmt&DOCS=6-6&DOCORDER=FIFO&OPDEF=Y&NUM1=&DES1=&QUERY=%2891700%29.NDIP.. Data de consulta: 20 xineru 2020.
  5. Afirmao en: Indalecio Prieto, socialista y español. Páxina: 727–728. Editorial: Algaba Ediciones. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2005. Autor: Octavio Cabezas.
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. http://www.fpabloiglesias.es/archivo-y-biblioteca/diccionario-biografico/biografias/10769_prieto-tuero-indalecio
  8. Cabezas, 2005, p. 26.
  9. Naveros, 1981, p. 6.
  10. Abilio Rabanal, Manuel; Lara Peinado, Federico (2010) Comentario de testos históricos, tercer, Madrid: cátedra, páx. 169. ISBN 978-84376-1591-2.
  11. Preston, 1999, p. 326.
  12. Preston, 1999, p. 327.
  13. Macarro Vera, 1982, páxs. 195; 200-201.
  14. 14,0 14,1 Macarro Vera, 1982, p. 201.
  15. Prieto, 1991, pp. 112-113; Ranzato, 2006, p. 219; Redondo, 1993, p. 413.
  16. López Villaverde, 1999, p. 14; Múgica Herzog, 2000, pp. 34-35; Cabezas, 2005, p. 307; Arbeloa, 1981.
  17. García Lahiguera, 1983, p. 81.
  18. Sainz Ortega, 1999, p. 453.
  19. Hernando, 2006, p. 225.
  20. 20,0 20,1 Sainz Ortega, 1999, p. 460.
  21. Cabezas, 2005, pp. 727-728; Sola Ayape, 2015, p. 212.
  22. Marichal, 1982.

Bibliografía editar

Bibliografía adicional editar

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.


Predecesor:
Gabino Bugallal Araújo
 
Ministru de Facienda d'España

1931
Socesor:
Jaime Carner Romeu
Predecesor:
Diego Martínez Barrio
 
Ministru d'Obres Públiques d'España

1931-1933
Socesor:
Rafael Guerra del Río
Predecesor:
Francisco Matz Sánchez
 
Ministru de Marina y Aire d'España

1936-1937
Socesor:
Él mesmu
(Defensa Nacional)
Predecesor:
Él mesmu
(Marina y Aire)
 
Ministru de Defensa Nacional d'España

1937-1938
Socesor:
Juan Negrín López
Predecesor:
Enrique de Francisco
 
Presidente del PSOE

1948-1951
Socesor:
Trifón Gómez San José