Inflación

aumentu de los precios del mercáu nel intre d'un periodu de tiempu

La inflación ye l'aumentu xeneralizao y sostenío del nivel de precios esistentes nel mercáu mientres un periodu de tiempu, frecuentemente un añu. Cuando'l nivel xeneral de precios xube, con cada unidá de moneda adquiérense menos bienes y servicios. Esto ye, que la inflación reflexa l'amenorgamientu del poder adquisitivu de la moneda: una perda del valor real del mediu internu d'intercambiu y unidá de midida d'una economía. Una midida frecuente de la inflación ye l'índiz de precios, que correspuende al porcentaxe analizáu de la variación xeneral de precios nel tiempu (el más común ye'l índiz de precios al consumidor).

Inflación
concepto económico (es) Traducir y fenómenu
problema económico (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Inflación por países en 2019, midida al traviés del índiz de precios al consumidor

Los efeutos de la inflación nuna economía son diversos, y pueden ser tanto positivos como negativos. Los efeutos negativos de la inflación inclúin l'amenorgamientu del valor real de la moneda al traviés del tiempu, el desaliendu del aforru y de la inversión por cuenta de la incertidume sobre'l valor futuru del dineru, y l'escasez de bienes. Los efeutos positivos inclúin la posibilidá de los bancos centrales de los estaos d'afaer les tases d'interés nominal col propósitu d'apangar una recesión y de fomentar la inversión en proyeutos de capital non monetarios.

Ente les corrientes económiques monetaristas xeneralmente esiste un consensu en que les tases d'inflación bien elevaes y la hiperinflación son causaes por una crecedera escesivu de la ufierta de dineru. Les opiniones sobre los factores que determinen tases baxes a moderaes d'inflación son más variaes. La inflación baxa o moderada puede atribuyise a les fluctuaciones de la demanda de bienes y servicios, o a cambeos nos costos y suministros disponibles (materies primes, enerxía, salarios, etc.), tantu según a la crecedera de la ufierta monetaria.

Anguaño, la mayoría de les corrientes económiques tán a favor d'una tasa pequeño y estable d'inflación. Una inflación pequeña (en cuenta de nula o negativa) puede amenorgar la severidá de les recesiones económiques al dexar que'l mercáu llaboral pueda afaese más rápido nuna crisis, y amenorgar el riesgu de qu'una trampa de lliquidez torgue una política monetaria de estabilización de la economía. La xera de caltener la tasa d'inflación baxa y estable asígnase xeneralmente a les autoridaes monetaries de cada país. Polo xeneral, estes autoridaes monetaries son los bancos centrales, que controlen el tamañu de la emisión monetaria por aciu la fixación de les tases d'interés, al traviés de transaiciones nel mercáu de divises, y por aciu la creación de la banca de reserves.

Al índiz negativu na tasa d'inflación (una baxa xeneralizada de los precios) denominar deflación.

Definiciones rellacionaes cola inflación editar

El términu inflación referir a los aumentos na cantidá de dineru en circulación. Utilizar p'afirmar que la emisión de moneda fuera inflada artificialmente percima de les reserves que la sofitaben. Dellos economistes siguen utilizando la pallabra d'esta manera. Sicasí, l'usu del términu inflación camudó gradualmente hasta terminar usándose de forma xeneral pa referise al aumentu nel nivel de precios qu'apaecía de resultes d'esa emisión, y finalmente pa referise al aumentu de precios polo xeneral.

Pa estremar los usos del términu, un aumentu na ufierta de dineru ye dacuando llamáu inflación monetaria. La xubida de precios puede ser designada pol términu xeneral inflación o, pa estremar con mayor claridá los dos usos, inflación de los precios. Los economistes xeneralmente tán d'alcuerdu que nel llargu plazu, la inflación de precios elevada ye causada pola inflación monetaria (aumentu de la ufierta de dineru). Sicasí, pa les variaciones de inflación de precios baxes y les variaciones nel curtiu y medianu plazu, esisten delles causes propuestes poles distintes teoríes económiques (ver #Causes de la inflación).

Otros conceutos económicos rellacionaos cola inflación son:

  • Deflación: Cayida nel nivel xeneral de precios (índiz d'inflación negativu).
  • Desinflación: Desaceleración de los precios.
  • Hiperinflación: Espiral acelerada fuera de control de la inflación.
  • Estanflación: Combinación d'inflación, crecedera económica lentu o estancamientu de la economía y altu desemplegu.
  • Reflación: Intentu d'alzar el nivel xeneral de precios pa compensar les presiones deflacionarias.

Midíes editar

Puesto que hai munches midíes posibles del nivel de precios, hai munches midíes posibles d'inflación de los precios. L'Índiz de Precios al Consumidor (IPC), l'Índiz de Precios al Consumu Personal Gastos (PCEPI) y el deflactor del PIB (tamién conocíu como Índiz de Precios al Productor) son dellos exemplos de los índices de precios amplios. Sicasí, la inflación tamién puede ser usada pa describir un nivel de precios n'aumentu dientro d'un conxuntu más amenorgáu de los activos, bienes o servicios dientro de la economía, como les materies primes (incluyíos alimentos, combustible, metales), los activos financieros (tales como aiciones, bonos y bienes inmuebles), los servicios (tales como l'entretenimientu y curiáu de la salú), o'l trabayu.

La inflación subxacente ye una midida de la inflación pa un subconxuntu de los precios al consumidor qu'esclúi los precios de los alimentos y la enerxía, que xuben y baxen más qu'otros precios nel curtiu plazu. La Reserva Federal empresta especial atención a la tasa d'inflación subxacente pa llograr una meyor estimación d'enclinos al llargu plazu la inflación futura polo xeneral.

La inflación calcúlase xeneralmente por aciu la tasa de variación del índiz de precios nel tiempu, polo xeneral l'Índiz de Precios al Consumidor, que mide los precios d'una seleición de bienes y servicios adquiríos por un consumidor mediu.

Por casu, en xineru de 2007, l'Índiz de Precios al Consumidor de los EE.XX. foi 202.416, y en xineru de 2008 yera 211.080. La fórmula pa calcular el porcentaxe de la tasa d'inflación añal del IPC a lo llargo de 2007 ye entós

 

La tasa d'inflación resultante del IPC nel periodu d'un añu ye de 4,28%. Esto ye, el nivel xeneral de precios a los consumidores aumentó aproximao cuatro per cientu en 2007.

Pa llograr la inflación d'un añu determináu tómase como base l'índiz de precios d'avientu del añu anterior y comparar col d'avientu del últimu añu. La topada nel exemplu ye del periodu febreru de 2007 a xineru de 2008.

Clasificación de la inflación según la magnitú editar

La inflación según la magnitú del aumentu suel clasificase en distintes categoríes:

  • Inflación moderada: La inflación moderada referir a la medría de forma lenta de los precios. Cuando los precios son relativamente estables, les persones fiar d'este, asitiando'l so dineru en cuentes de bancu. Yá seya en cuentes corrientes o en depósitos d'aforru de poco rendimientu porque esto dexará-yos que'l so dineru valga tanto como nun mes o dientro d'un añu. En sí, les persones tán dispuestes a comprometese col so dineru en contratos al llargu plazu, porque piensen que'l nivel de precios nun se va alloñar lo suficiente del valor d'un bien que puedan vender o mercar.
  • Inflación galopante: La inflación galopante asocedi cuando los precios amonten les tases de dos o tres dígitos de 30, 120 ó 240% nun plazu permediu d'un añu. Cuando se llega a establecer la inflación galopante surden grandes cambeos económicos. Munches vegaes nos contratos puede rellacionase con un índiz de precios o puede ser tamién a una moneda estranxera, como por casu el dólar. Puesto que el dineru pierde'l so valor d'una manera bien rápida, les persones traten de nun tener más de lo necesario; esto ye, que caltienen la cantidá abonda pa vivir colo indispensable pal sustentu de los integrantes familiares.
  • Hiperinflación: Ye una inflación anormal na cual l'índiz de precios aumenta nun 50% mensual, esto ye, una inflación anualizada de casi 13 000%. Esti tipu d'inflación anuncia qu'un país ta viviendo una severa crisis económica; por cuenta de que'l dineru pierde'l so valor, el poder adquisitivo (la capacidá de mercar bienes y servicios col dineru) mengua rápido y la población busca gastar el dineru primero que pierda totalmente el so valor; cuando una hiperinflación asocede, tórnase imprescindible la medría salarial en cuestión de díes o inclusive diariamente. Esti tipu d'inflación suel debese a que los gobiernos financien los sos gastos con emisión de dineru inorgánico ensin nengún tipu de control, o bien porque nun esiste un bon sistema que regule los ingresos y egresos del Estáu.

Causes de la inflación editar

Esisten distintes esplicaciones sobre les causes de la inflación, probablemente esisten diversos tipos de procesos económicos que producen inflación, y esa ye una de les causes poles cualos esisten diverses esplicaciones: cada esplicación trata de dar cuenta d'un procesu xenerador d'inflación distinta, anque nun esiste una teoría unificada qu'integre tolos procesos.

Teoría monetaria editar

 
Índiz de precios al consumidor (CPI), PIB real, M2 (escala logarítmica, afechu a 1960) y velocidá monetaria, pa la economía d'Estaos Xuníos. La teoría monetaria plantega que la velocidá de crecedera monetaria ye aproximao equivalente a la inflación menos la crecedera real del PIB.

Unu de los esquemes esplicativos sobre la causa de la inflación ye la qu'indica a cencielles que:

(*)

 

Onde:

  •   ye'l preciu de los bienes de consumu;
  •   ye'l monto que representa la demanda amestada por bienes y servicios; y *

  representa la ufierta amestada de bienes de consumu. Esto ye, los precios van xubir si l'agregáu de suministru de bienes baxa en rellación a la demanda amestada por dichos bienes. Siguiendo esta teoría la demanda amestada ta basada principalmente nel monto total de dineru esistente nuna economía, lo que se traduz en que: al amontase la masa monetario, la demanda de bienes aumenta y si esta nun vien acompañada d'una medría na ufierta, la inflación surde.. La ecuación (*) ta rellacionada cola ecuación de Cambridge (anque se reparen esviaciones al respective de les predicciones de dambes ecuaciones hasta d'un 50%, tal como amuesa'l gráficu axuntu pa la economía d'Estaos Xuníos).

Esiste otra teoría similar que rellaciona a la inflación cola medría na masa monetario sobre la demanda por dineru lo cual significaría que "la inflación ye siempres un fenómenu monetariu" tal como lo afirma Milton Friedman. Siguiendo esta llinia de pensamientu, el control de la inflación fuelga na prudencia fiscal y monetario; esto ye, el gobiernu tien d'asegurase de que nun seya bien fácil llograr préstamos, nin tampoco tien d'empeñase él mesmu significativamente. Por tanto esti enfoque resalta la importancia de controlar los déficits fiscales y les tases d'interés, según la productividá de la economía en cantidá de bienes producíos a la demanda esistente.[ensin referencies] Esta esplicación rique dos suposiciones: qu'absolutamente tolos sectores granibles (alimentos, vivienda, tresporte, vistimienta, etc.) simultáneamente tengan problemes de satisfaer la demanda y que los consumidores sigan demandando tolos productos indiscriminadamente.

  • Inflación de costos: (Cost push inflation), producida cuando los costos encarécense (por casu, el preciu del petroleu o la mano d'obra) y nun intentu de caltener la tasa de beneficiu'l productores amonten los precios. Por que esta esplicación seya vidable tien de suponese que los productores pueden treslladar los aumentos de preciu ensin afectar la demanda y que los consumidores cunten col dineru abondo pa pagar precios más altos.
  • Inflación autoconstruida: (Build-in inflation), tratar d'inflación inducida por mires adaptatives, de cutiu rellacionaes con una espiral d'axustes de la rellación precios-salarios. Produzse cuando trabayadores traten de caltener los sos salarios percima de los precios (percima del índiz d'inflación) pa compensar les mires inflacionarias a futuru con base na inflación del presente, y les empreses treslladen esta xubida de costos llaborales a los sos consumidores al traviés de la xubida de precios, aniciando un círculu viciosu d'inflación. La inflación autoconstruida nun puntu de tiempu reflexa efeutos inflacionarios pasaos.

Cualesquier d'estos tipos d'inflación pueden dase en forma combinada. Sicasí, les dos primeres calteníes por un periodu sustancial de tiempu dan orixe a la tercer. N'otres pallabres, una inflación elevada persistente aniciada por elementos monetarios o de costos da llugar a una inflación de mires.

Puntu de vista monetarista editar

Los monetaristas creen que'l principal factor que causa la inflación ye'l fuerte aumentu na cantidá de dineru. Ellos creen que la Política Fiscal ye ineficiente nel control de la inflación. Milton Friedman, un famosu economista monetarista, tien una frase célebre: "La inflación ye siempres un fenómenu monetariu".[1]

Los monetaristas afirmen les sos creencies en munchos estudios históricos de periodos inflacionarios onde siempres la causa d'esta foi un fenómenu monetariu.[ensin referencies]

La teoría cuantitativa del dineru establez que:

 

Onde :   ye la cantidá nominal de dineru :   ye la velocidá de circulación del dineru

  ye'l nivel Xeneral de Precios
  ye un índiz del nivel de producción.

Nesta fórmula, el nivel xeneral de precios ta rellacionáu a l'actividá económica, la cantidá de dineru y la velocidá de circulación del dineru. La fórmula, en realidá, ye una identidá porque la velocidá de circulación del dineru (V) defínese como ( ) estremáu pola cantidá de dineru (M)

Los Monetaristas asumen que la velocidá de circulación del dineru ye independiente de la Política Monetaria (siquier nel llargu plazu) y que'l nivel de producción ta determináu pola capacidá granible de la economía. Polo que lo que si se parte d'estos supuestos, conclúyese que'l nivel de precios solo depende de la cantidá de dineru. Arguméntase que nel curtiu plazu la velocidá de circulación del dineru nun ye una variable exóxena (esto ye, esterna al modelu), polo que nel curtiu plazu esta fórmula non necesariamente diríanos qu'hai una rellación estable ente la cantidá de dineru y el nivel de producción. Sicasí, nel llargu plazu supónense que la velocidá de circulación del dineru ta determinada pola evolución de los medios de pagu. Polo que si nel llargu plazu la velocidá de circulación del dineru nun ta afeutada pola política monería, un aumentu na inflación tien de ser igual a la suma de la tasa de crecedera de dineru menos la tasa de crecedera de llargu plazu de la producción.La esistencia d'una aparente paradoxa d'una inflación n'ascensu con una emisión en descensu en dellos países foi consideráu una falla nel modelu monetarista.[2]en tantu otros economistes prestixosos como T. Fisher argumentaron que ye la tasa d'interés lo que determina los precios, y non la emisión monetaria lo que dio orixe a una de les divisiones más fondes nel aproximamientu a problemes financieros na macroeconomía[3]

Teoría del llau de la ufierta editar

Esta teoría afirma que la inflación produzse cuando la medría na masa monetario entepasa la demanda de dineru. El valor de la moneda entós ta determinada por estos dos factores. La inflación nos años 1970 n'EE.XX. vese como causada pola medría na masa monetario qu'asocedió tres la salida d'esti país de los alcuerdos de Bretton Woods, que suxetaba'l valor de la moneda al patrón oro. Según esta teoría, la medría na masa monetario nun tien efeutos inflacionarios na midida que la demanda de dineru aumente proporcionalmente.

Esta teoría esplicaría la baxa na tasa d'inflación nos años 1980 n'EE.XX. por cuenta de la espansión económica que se produció arriendes del amenorgamientu nos impuestos. Esplícase esto indicando qu'una espansión na economía anicia una medría na demanda de dineru, lo cual compensa l'efeutu inflacionario que de normal trai l'aumentu na masa monetario.

Teoría desarrollista editar

Según la teoría desarrollista la inflación ye causada pol papel de los monopolios estendíos, más afincaos en países subdesarollados basándose nes condiciones de los países del Tercer Mundu, la inflación sería causáu por un fuerte desequilibriu esternu na balanza de pagos.[4]

Teoría austriaca editar

La Escuela austriaca d'economía, afirma que la inflación ye la medría de la ufierta monetaria percima de la demanda de la xente. Los productores de bienes y servicios demanden dineru polos sos productos, si la xeneración de dineru ye mayor que la xeneración de riqueza, hai inflación. Pela cueta si la ufierta de moneda ye menor que la demandada esiste deflación. De resultes de la inflación produz un efeutu en cadena de distorsión de precios relativos a l'alza, ye dicir que dellos precios xuben más qu'otros. Si tolos precios de la economía (incluyíu'l salariu) xubieren uniformemente nun habría nengún problema, el problema surde pola xubida non-uniforme. Nos procesos deflacionarios, la distorsión de precios relativos xenerada, ye a la baxa. Esta teoría refuga de planu la popular definición de "aumentu sosteníu del nivel de precios" polo enantes espuesto.

Esta escuela asigna la causa de la inflación/deflación a la esistencia d'un monopoliu emisor de moneda (Bancu Central). Como solución a la inflación propón la eliminación del monopoliu emisor de moneda, y lliberar a los privaos la impresión de la moneda, los que competiríen por tener la moneda más fuerte pa permanecer nel mercáu. Propón volver a la moneda-mercancía, sofitando la moneda con dalgún activu tanxible (oru, plata, platino, etc). O por dalguna combinación de dellos metales, colo cual embrívese la volatilidá que pudiera tener el valor del dineru, como nel casu, por casu d'usar solu oru, que la so volatilidá nel preciu ye alzada por cuanto la xente tiende a abellugase nél en dómines d'incertidume.

Efeutos de la inflación editar

Efeutos xenerales editar

Un aumentu nel nivel xeneral de precios implica un amenorgamientu del poder adquisitivu de la moneda. Esto ye, cuando'l nivel xeneral de precios xube, cada unidá monetaria dexa mercar menos bienes y servicios. L'efeutu de la inflación nun se distribúi uniformemente na economía. Por casu, los emprestadores o depositantes que reciben una tasa fixa d'interés de los préstamos o depósitos pierden poder adquisitivu de los sos ingresos por intereses, ente que los prestatarios ardíciense. Les persones ya instituciones con activos n'efeutivu va esperimentar un amenorgamientu del so poder adquisitivu. Los aumentos de salarios a los trabayadores y los pagos de pensiones de cutiu caltiénense per debaxo de la inflación, especialmente p'aquellos con ingresos fixos.

El deldores que tienen obligaciones monetaries a tases d'interés nominal fixu, reparen un amenorgamientu na tasa real proporcional a la tasa d'inflación. L'interés real d'un préstamu, ye la tasa nominal menos la tasa d'inflación aproximao. Por casu, si daquién toma un préstamu onde la tasa d'interés establecida ye del 6% y la tasa d'inflación ye del 3%, la tasa d'interés real que va pagar pol préstamu ye del 3%. Los bancos y emprestadores pueden afaer n'ocasiones incluyendo una prima d'inflación nos costos de los préstamos del dineru por aciu una tasa inicial más alta o por aciu l'establecimientu de los intereses a una tasa variable.

Efeutos negativos editar

Les tases d'inflación elevaes ya impredicibles son consideraes nocives pa la economía. Añaden ineficiencias ya inestabilidá nel mercáu, faciendo difícil la realización de presupuestos y planes al llargu plazu. La inflación puede actuar como un llastre pa la productividá de les empreses, que se ven obligaes a detraer capital destináu a les producciones de bienes y servicios col fin de recuperar les perdes causaes pola inflación de la moneda. La incertidume sobre'l futuru del poder adquisitivu de la moneda desalienta la inversión y l'aforru.

La inflación puede tamién imponer aumentos d'impuestos ocultos: los ingresos inflaos pueden implicar un aumentu de les tases d'impuestu sobre la renta si les escales d'impuestos nun tán indexadas correutamente a la inflación. Sicasí, tases d'inflación moderaes nun paecen tener efeutos negativos sobre les economíes, asina un estudiu de Robert Barru, amuesa que estadísticamente qu'una inflación inferior al 8-10% nun amuesa correlación negativa cola tasa de crecedera del país.[5] Otros estudios empíricos asitien l'estragal a partir del cual la inflación puede ser realmente dañible nel 20 o'l 40%.[6][7]

El principal efeutu negativu de la inflación, nuna economía de mercáu, ye que destrúi'l sistema de precios de la economía. Per un sitiu, los productores tomen les sos decisiones d'ahorro-inversión basándose na información disponible, polo que nun ambiente inflacionario estos nun son capaces d'afayar si una alza de precios ye un efeutu relativu (solo al so productu) o, otra manera, ye una alza absoluta (onde tolos precios de los productos xuben). Nestos casos, el inversionista tien que dedicar más tiempu a saber de los precios de los productos ysobremanera, los precios de la so competencia, porque estos queden obsoletos nel curtiu plazu, en cuenta de dedicar esi tiempu al so negociu. Per otru llau, la incertidume nos precios que produz la inflación, tamién afecta negativamente a los consumidores, yá que tienen de perder tiempu investigando'l preciu de los productos que peracaben. Polo qu'esta incertidume y menor información, que produz la inflación, afecta negativamente tanto a los inversionistas como a los consumidores, y con esto afecta negativamente les posibilidaes de crecedera de la economía.

Perda de poder adquisitivu editar

De primeres, el deterioru del valor de la moneda ye perxudicial p'aquelles persones que cobren un salariu fixu, como los obreros y pensionados. Esa situación denominar perda de poder adquisitivu pa los grupos sociales mentaos. A diferencia d'otros con ingresos móviles, estos ven cómo se va amenorgando'l so ingresu real mes a mes, al comparar lo que podíen adquirir colo que pueden mercar tiempu dempués. Sicasí, tien de señalase que si los salarios son rápido afechos a la inflación apangar o esanicia la perda de poder adquisitivu de dellos grupos sociales.

Con alta inflación, el poder adquisitivo se redistribuye dende les persones, empreses ya instituciones con ingresos fixos nominales, escontra les que tienen ingresos variables que pueden siguir el ritmu de la inflación. Esta redistribución del poder de compra tamién se produz ente los socios comerciales internacionales. Si esisten tases de cambéu fixu, una economía con mayor inflación qu'otra va faer que les esportaciones de la primera sían más costoses, afectando la balanza comercial. Tamién pueden xenerase efeutos negativos pal comerciu por cuenta de la inestabilidá nos precios de cambéu de divises.

La Inflación ye regresiva editar

La inflación ye regresiva (esto ye, afecta relativamente más a los sectores con menos recursos qu'a los de mayores recursos) una y bones los sectores con menos recursos usen relativamente más el dineru n'efeutivu (o saldos monetarios), que los sectores con más recursos, y tienen menos preseos financieros pa cubrir de la inflación. Per otru llau, los sectores con más recursos tienen accesu a más preseos financieros (como depósitos que se reaxusten cola inflación) y con estos pueden protexese meyor de la perda del poder adquisitivu que produz la inflación.[8][9][ensin referencies]

Perxuiciu pa los acreedores editar

La inflación ye perxudicial p'aquelles persones acreedores de montos fixos, una y bones el valor real de la moneda escai col tiempu y el so poder de compra va menguar. Contrariamente aquel deldores a tasa fixa van vese beneficiaos, yá que'l so pasivu real va dir menguando.

De resultes de los puntos anteriores, surde lo que se suel denominar “inflación autoconstruida”. Esti fenómenu consiste en treslladar l'aumentu de precios palantre nel tiempu, esto ye asina una y bones les persones esperen que la inflación siga como en periodos anteriores. Asina se xenera un espiral inflacionario, nel que se indexan contratos, auméntense los sueldos y los precios por mires futures.

Inflación diferencial editar

La inflación diferencial ye una situación na que dos o más países, que les sos economíes son fuertemente dependientes o formen una área económica especial, presenten distintes tases de medría de precios. La inflación diferencial, especialmente si sostener mientres un periodu llargu, provoca polo xeneral que'l país con mayores tases d'inflación sufra un aumentu de costos de producción y consiguientemente una perda de competitividá.

Inflación de costos editar

L'alta inflación puede inducir a los emplegaos a la demanda d'un rápidu aumentu de salarios pa caltenese al día colos precios al consumidor. Nel casu de la negociación coleutiva, la crecedera salarial va establecer en función de les mires inflacionarias, que va ser mayor cuando la inflación ye alta. Esto puede provocar una espiral de salarios. Per un sitiu, la inflación puede xenerar una situación d'inestabilidá que se retroalimenta: la inflación xenera mires de más inflación, lo que nicia de la mesma una mayor inflación.

Acaparamientu editar

La xente tiende a mercar productos duraderos y non perecederos pa evitar en parte les perdes esperaes del amenorgamientu del poder adquisitivu de la moneda.

Hiperinflación editar

Si la inflación tórnase fora de control (n'aumentu), puede interferir gravemente col funcionamientu normal de la economía, afectando la so capacidá de producir y distribuyir bienes, tamién puede llevar al abandonu del usu de la moneda como mediu d'intercambiu de bienes, derivando nes ineficiencias del trueque.

Ineficiencia na asignación editar

Un cambéu na ufierta o demanda d'un bien de normal va modificar el so preciu, señalando a los compradores y vendedores que deben reasignar los recursos en respuesta a les nueves condiciones del mercáu. Cuando los precios son inestables y camuden marcadamente por cuenta de la inflación, los cambeos de precios por cuenta de les señales d'ufierta/demanda son difíciles d'estremar de los cambeos de precios por cuenta de la inflación xeneral. La resultancia ye una perda d'eficiencia.

Ciclos económicos editar

Acordies cola teoría austriaca del ciclu económicu, la inflación pon en marcha'l ciclu económicu. Los economistes austriacos sostienen qu'esti ye l'efeutu más dañible de la inflación. Según la teoría austriaca, les tases d'interés artificialmente baxes y l'aumentu acomuñáu de la ufierta monetaria conducen préstamos imprudentes altamente especulatives, lo qu'amonta la probabilidá de males inversiones, qu'al llargu plazu resulten ser insostenibles.

Efeutos positivos editar

Los efeutos positivos inclúin la posibilidá de los bancos centrales de los estaos d'afaer les tases d'interés nominal col propósitu d'apangar una recesión y de fomentar la inversión en proyeutos de capital non monetarios.

Mercáu de trabayu-afaigas editar

Los keynesianos creen que los salarios nominales son rápidos pa xubir, pero lentos p'afaese escontra la baxa. Si los salarios tán sobrevaluados, esta diferencia de velocidá d'axuste conduz a un desequilibriu enllargáu, xenerando altes tases de desemplegu. Puesto que la inflación sería menor que'l salariu real, si los salarios nominales caltuviérense constantes, los keynesianos argumenten qu'un pocu d'inflación sería bona pa la economía yá que dexaría a los mercaos de trabayu algamar un equilibriu con mayor rapidez.

Marxe de maniobra editar

Les ferramientes principales pal control de la ufierta de dineru son la capacidá d'afitar la tasa de descuentu, la tasa a la cual los bancos pueden pidir emprestáu al bancu central, y les operaciones de mercáu abiertu que son les intervenciones del bancu central nel mercáu de bonos coles mires d'afectar les tases d'interés nominales. Si una economía atopar nuna recesión con un interés nominal baxu, entós el bancu atopa llendes p'amenorgar les tases entá más col fin d'aguiyar la economía (una y bones les tases negatives d'interés nominal son imposible). Esta situación conozse como una trampa de lliquidez. Un nivel moderáu de la inflación tiende a garantizar que les tases nominales d'interés calténganse abondo percima de cero, de cuenta que, si surde la necesidá, el bancu puede amenorgar la tasa d'interés nominal.

Crecedera ya inversión granible editar

La esperiencia concreta de países concretos paez indicar qu'una inflación alta ye compatible cola crecedera económica rápidu. Nes décades de 1960 y 1970, Brasil presentó una tasa media d'inflación del 42%, pero foi una de les economíes que más rápido crecieron nel mundu, y la so renta per cápita aumentó un 4,5% añal.[10] Mientres el mesmu periodu, los ingresos per cápita de Corea del Sur crecíen el 7% añal, magar una tasa media de casi'l 20%.[10]

Esisten delles esplicaciones d'esto, ente elles ta que con una inflación elevada, la rendibilidad neta de les inversiones financieres, que ye igual al interés nominal menos la inflación, aparra enforma y neses circunstancies la inversión non financiera na economía granible ye más curiosa. Por si fora poco les polítiques antiinflacionistas pueden ser perxudiciales pa la economía. Dende 1996, Brasil en careciendo una hiperflación empezó a controlar xubiendo los tipos d'interés efeutivos hasta'l 10-12% (cifra ente les mayores del mundu), la inflación cayó al 7,1% pero tamién se resintió la crecedera que nun pasó del 1,3%.[10] Tamién Sudáfrica tuvo una esperiencia similar en 1994, cuando empezó a dar prioridá absoluta al control de la inflación y alzó los tipos d'interés a los niveles brasilanos.

Métodos d'amenorgamientu de la inflación editar

S'usaron y suxurieron distintos métodos pa detener la inflación. En casi tol mundu, impúnxose la política de control de la inflación, a pesar de que nun esisten pruebes de que resulte dañible per debaxo del 8-10%[11] o inclusive'l 20 o 40% según otros estudios.[12] De fechu la priorización de midíes antiinflacionistas severes produció efeutos adversos en Sudáfrica (1994) y Brasil (1996).[10] Economistes institucionalistas como Hai-Joon Chang señalaron que los partidarios del neolliberalismu aprovecharon el mieu xustificáu a la hiperinflación pa impulsar polítiques antiinflacionistas escesives (daos los niveles d'inflación en munchos llugares onde s'impulsaron). El fincapié neolliberal nel amenorgamientu de la inflación xustificar a que los activos financieros tienen tases de rentabilidá fites de manera nominal, polo que la inflación amenorga la rentabilidá real, daqué que perxudica a los inversores financieros, pero non tanto a la población xeneral.

Polítiques monetaries editar

Anguaño, la ferramienta principal pa controlar la inflación ye la política monetaria.[ensin referencies] Los bancos centrales pueden influyir significativamente nesti sentíu afitando una tasa d'interés más alta y amenorgando la masa monetaria. De normal a un oxetivu de tasa d'alredor del 2% a 3% añal, y dientro d'un rangu oxetivu de baxa inflación, en dalgún llugar ente'l 2% al 6% añal.[ensin referencies]

Hai una serie de métodos que fueron suxuríes pa controlar la inflación. Los bancos centrales como la Reserva Federal d'EE.XX. pueden afectar la inflación en gran midida al traviés de les tases d'interés y axuste al traviés d'otres operaciones. Les tases d'interés y crecedera lenta de la ufierta monetaria son les formes tradicionales al traviés del cual los bancos centrales combaten o previenen la inflación, a pesar de que tienen distintos enfoques. Por casu, dalgunos escuerren un oxetivu d'inflación simétricu, ente qu'otros solo controlen la inflación cuando s'alza percima d'un estragal aceptable.[ensin referencies]

Les polítiques monetaristas enfatizan una tasa de crecedera del dineru constante y moderao.[ensin referencies] Los keynesianos faen fincapié nel amenorgamientu de la demanda amestada mientres la espansión económica y l'aumentu de la demanda mientres les recesiones pa caltener la inflación estable. El control de la demanda amestada puede llograse combinando la política monetaria y la política fiscal (aumentu de los impuestos o amenorgamientu del gastu públicu p'amenorgar la demanda).

Tipu de cambéu fixu editar

So un réxime de cambéu de divises fixu, el valor de la moneda d'un país queda venceyáu al valor d'otra moneda o una canasta d'otres monedes (o, dacuando a otra midida de valor, como l'oru o otros comodities). Un tipu de cambéu fixu utilízase xeneralmente pa estabilizar el valor d'una moneda, venceyándolo a otra moneda más estable. Puede ser utilizáu como un mediu pa controlar la inflación. Sicasí, cuando'l valor de la moneda de referencia xube o baxa, lo mesmo asocede cola moneda venceyada. Esto esencialmente significa que la tasa d'inflación nel país, tipu de cambéu fixu determinar pola tasa d'inflación de la moneda a la que se venceya.

Un tipu de cambéu fixu torga qu'un gobiernu utilice la política monetaria nacional con cuenta de que llograr la estabilidá macroeconómica. Adicionalmente, puede esponer a los países al peligru d'ataques especulativos.

Col alcuerdu Bretton Woods, la mayoría de los países usaba tases fixes al valor del dólar d'EE.XX. L'alcuerdu romper na década de 1970, y los países adulces entornáronse a tipos de cambéu flotantes. Sicasí, na última parte del sieglu XX, dellos países que sufrieron procesos hiperinflacionarios volvieron temporalmente a un tipu de cambéu fixu pa estabilizar les sos monedes. Esta política utilizar en munchos países d'América del Sur (por casu, Arxentina 1991-2002, Bolivia, Brasil, Chile (1979-1982)[13] y Venezuela).

Magar afitar el tipu de cambéu pudiera ser una manera de controlar la inflación (suponiendo que'l país tien munches reserves d'activos internacionales) nel curtiu plazu, la evidencia empírica amuésanos que nel llargu plazu esta política fai cayer el tipu de cambéu real, yá que la inflación interna ye mayor a la esterna, y esto fai perder competitividá a la economía y, en munchos casos, faer deficitaria la balanza de pagos del país. Lo anterior asocedió, na década de 1980, en dellos países d'América Llatina, ente ellos Chile,[13] Arxentina y Brasil. Estos países teníen una balanza comercial deficitaria (por cuenta de que perdieren competitividá al afitar el tipu de cambéu y, con esto, faer cayer fuerte'l so tipu de cambéu real) y al menguar la so entrada de creitos esternos (pola crisis esterna de principios de la década de 1980), nun-yos quedó otra que recurrir al IMF pa permediar la so balanza de pagos. El IMF obligó-yos a cumplir un duru plan de estabilización de les sos cuentes, tanto internes como esternes, con un gran costo económicu y en dellos países, como Chile, el desemplegu superó'l 20%.

Patrón oro editar

El patrón oro ye un sistema monetariu nel que los medios de intecambio de bienes y servicios ye papel-moneda que puede ser convertida llibremente en cantidaes d'oru preestablecidas (o otres mercancíes con valor de mercáu como por casu, plata). El patrón especifica de qué forma'l respaldu n'oru llevar a cabu, incluyendo la cantidá d'especie per cada unidá de papel moneda. La mesma moneda nun tien valor intrínsecu, sinón que ye aceptada polos comerciantes, yá que pueden ser redimíos pola cantidá n'especie equivalente. Un certificáu de plata EE.XX., por casu, podría ser trocaos por una verdadera pieza de plata.

El patrón oro foi abandonáu parcialmente al traviés de l'adopción internacional del sistema de Bretton Woods. So esti sistema toles demás monedes importantes fueron arreyaos a tasa fixa col dólar, que de la mesma taba arreyáu al oru a razón de 35 dólares per toma. El sistema de Bretton Woods romper en 1971, y la mayoría de los países empezaron a utilizar tases flotantes ente'l papel moneda y el sofitáu.

Les economíes basaes nel patrón oro escasamente esperimenten una inflación percima del 2 per cientu añal. Sol patrón oro, la tasa de llargu plazu de la inflación (o deflación) queda determinada pola tasa de crecedera de la ufierta d'oru en rellación cola producción total. Los críticos argumenten qu'esto puede provocar fluctuaciones arbitraries na tasa d'inflación, y que la política monetaria quedaría afitada esencialmente poles polítiques de minería.

Dellos autores creen qu'esta política contribuyó a la Gran Depresión, ente qu'otres teoríes, como la monetarista y la austriaca, disienten. Les hipótesis sobre les causes de la Gran Depresión son motivu de discutiniu.

El problema principal del Patrón Oro ye qu'en tiempos modernos precisaríase una cantidá xigantesca d'oru por que los Bancos Centrales pudieren sofitar tol so dineru emitíu, col consiguiente costo d'atesoralo y abellugalo. Otra manera, en tiempos modernos piénsase que la demanda de dineru depende de dellos factores (ente ellos les mires, les tases d'interés, inflación y nivel d'ingresos[14]) y estos nun tienen rellación a la variación na producción d'oru. Poles razones anteriores, l'usu del patrón oro abandonar na primer metá del sieglu pasáu.

Control de precios editar

Otru métodu utilizáu a lo llargo de la historia pa intentar frenar la inflación ye'l control sobre los salarios y sobre los precios. Esti métodu foi enllantáu, por casu, pol gobiernu de Nixon de primeres de la década de 1970 con resultaos negatives.

Dellos economistes coinciden n'afirmar que los controles de precios nun algamar los sos oxetivos d'estabilidá de precios y son contraproducentes pos aburuyen el funcionamientu d'una economía, promueven la escasez de productos y servicios y mengüen la so calidá, ente otros efeutos. De la mesma, la imposibilidá d'aumentar los precios nun periodu d'aumentu de los costos de producción provoca escasez de bienes y servicios. Los gobiernos frecuentemente intenten remediar la escasez por aciu subsidios a los bienes y servicios que perdieron rentabilidá pola medría de costos y precios fixos. [ensin referencies]

La hestoria económica de los postreros 50 años, cuantimás la llatinoamericana, polo xeneral dícennos que los controles de precios llevaron a exceso de demanda o escasez.[15] Una y bones estos controles de precios nun esanicien la causa de la inflación.

Equilibriu ente Moneda y Precios editar

La Teoría del Equilibriu Moneda Precio[16] propón que cuando dalgún productu aumente'l so preciu, toos, incluyíu'l mesmu productu, deben absorber esi aumentu. Por casu, cuando la inflación d'un mes seya del 2 per cientu, tolos productos tienen de baxar 1,96 per cientu, absorbiendo asina esi aumentu, llogrando que'l valor de la Moneda seya constante, y nun se devalúe. Asina, podrá adquirise menos de los productos qu'aumenten el so preciu, pero va compensar al poder adquirir más de los productos que baxen los sos precios. Esta Teoría propón pa ello la creación d'un Ente Regulador, nel cual los representantes de los empresarios, sindicalistes, consumidores, y l'Estáu, alcuerden los precios, tomando como base'l valor de la moneda, coles mires d'evitar devaluar. Tien daqué de mancomún col Equilibriu de Nash, de la Teoría de Xuegos.

Procesu hiperinflacionario editar

Cuando la inflación enche toa posibilidá de control y planiamientu económicu, desamarrar lo que se conoz como procesu hiperinflacionario, nel cual la moneda pierde la so propiedá de reserva de valor y d'unidá de midida. Ye un procesu de destrucción de la moneda. Desamarrar la estanflación, y faise imposible'l cálculu y planiamientu económicu, lo cual lleva a destruyir la economía. Ente los procesos hiperinflacionarios más estudiaos nel mundu{{ensin referencies atopen la hiperinflación na República de Weimar, la hiperinflación arxentina de 1989, la crisis económica de 1998 en Rusia y el Crack de Wall Street en 1929.

Referencies editar

  1. Friedman, Milton. A Monetary History of the United States 1867–1960 (1963)
  2. http://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/cash/48-9339-2016-05-16.html
  3. A Leijonhufvud (1979): "La teoría del mecanismu de tipos d'interés, el 'Alderique de los dos Cambridge" en The Wicksell Connection: Variations on a Theme
  4. Castañeda Pérez, Malena. La teoría desarrollista de Raúl Prebisch y la política de industrialización n'América Llatina
  5. R. Barru (1996): "Inflation and growth", Review of Federal Reserve Bank of Saint Louis, Vol. 78, nᵘ3.
  6. M. Bruno (1995): "Does inflation really lower growth?", Finance and Development, vol. 32, páxs. 35-38.
  7. M. Bruno y W. Easterly (1996): "Inflation and growth: In search of a stable relationship", Review of Federal Reserve Bank of Saint Louis, vol. 78, nᵘ
  8. De Gregorio, José. Macroeconomía.Teoría y Política. Editorial Pearson-Educación. 2012. Capítulu 16.5
  9. Mankiw, Gregory. Macroeconomics.9 Edition. Macmillan Education. 2016. Capítulu 6
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 Hai-Joong Chang, 2012, p.80
  11. R. Barru, 1996
  12. M. Bruno, 1995; M. Bruno y W. Easterly, 1996.
  13. 13,0 13,1 Harberger, Arnold. La crisis camudar chilena de 1982. Cuadiernos d'Economía (Pontifical Catholic University of Chile), añu 21, N 63, páxs.123-136 (Agostu 1984)
  14. Caguen, Phillip (1956). "The Monetary Dynamics of Hyperinflation". In Friedman, Milton (ed.). Studies in the Quantity Theory of Money. Chicago: University of Chicago Press. ISBN 0-226-26406-8.
  15. Dornbusch & Edwards. La Macroeconomía del populismu na América Llatina
  16. horacio raúl nieves. «Teoría del Equilibriu Moneda Peso». Consultáu'l 4 de xunetu de 2013.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar