Inxeniería agrícola

La inxeniería agrícola ye aquella na que s'aplica la ciencia y teunoloxía nos ámbitos de les esplotaciones agrícola y ganaderu, tanto estensives como intensives, la industria agroalimentaria, el desenvolvimientu de maquinaria, motores y teunoloxía agrícola, la xardinería y el paisaxismu, procurando les meyores condiciones sociales, económiques, ecolóxiques y cuidu del mediu ambiente.

Inxeniería agrícola
Inxeniería agraria.
Árees del saber Agricultura, botánica, topografía, hidroloxía, meteoroloxía, climatoloxía, ecoloxía, bioloxía, fitotecnia, zootecnia, entomoloxía, xenética vexetal, silvicultura, maquinaria agrícola, fitopatoloxía, edafoloxía, economía agrícola, inxeniería de riegos y drenaxes, construcción civil, xestión ambiental, computación
Campu d'aplicación Teunoloxía agrícola, Industria agroalimentaria, Empreses agroindustriales y Redolaes rurales.
Reconocida en Tol mundu
Subárea de Inxeniería, agronomía , Inxeniería Comercial , Inxeniería Ambiental
[editar datos en Wikidata]

Historia editar

Nacencia del so desenvolvimientu editar

 
Entamos de la agrícultura en distintes rexones del planeta.

L'entamu del so desenvolvimientu atopar nel Neolíticu, cuando la economía de les sociedaes humanes evolucionó dende la recueya, caza, pesca, agricultura y la ganadería. Les primeres plantes cultivaes fueron trigu y cebada. Los sos oríxenes perder na Prehistoria, el so desenvolvimientu xestar en delles cultures que la prauticaron de forma independiente como les que surdieron nel denomináu Creciente Fértil - Oriente Próximu -, dende Mesopotamia al Antiguu Exiptu, les Cultures Precolombines d'América Central y la cultura desenvuelta polos chinos al este d'Asia, etc.

Produzse una transición, xeneralmente gradual, dende la economía de caza y recueya a l'agrícola. Les razones del desenvolvimientu agrícola pudieron ser debíes a temperatures más templaes, climatoloxía, tamién pudieron debese a la escasez de caza o alimentos de recueya, o a la desertización d'amplies rexones. A pesar de les sos ventayes, según dalgunos antropólogos, l'agricultura significó un amenorgamientu de la variedá na dieta, creando un cambéu na evolución de la especie humana escontra individuos más vulnerables y dependientes.

Oríxenes académicos editar

La Universidá Autónoma Chapingo, en Méxicu, foi la primer universidá n'América Llatina n'impulsar el desenvolvimientu de la Inxeniería Agrícola; a partir del 22 de febreru de 1854 como la Escuela Nacional d'Agricultura y Veterinaria ENA. Nos años 1930 creóse la especialidá en Regación nel plan d'estudios d'Agronomía, con unos sólidos fundamentos en Ciencies Agrícoles ya Inxeniería. Anguaño la escuela forma Agrónomos en 23 especialidaes ente ellos la de Regación, Mecánica Agrícola, Economía Agrícola, Horticultura Protexida, Suelos, Parasitoloxía Agrícola, Socioloxía Rural, Forestal, Agroindustrias, etc; igualmente tien programes de Posgráu nestes árees; anguaño ye la meyor casa d'estudios d'esta área de conocencia en Méxicu; teniendo ente los sos alumnos a xente de cada unu de los 31 estaos y el Distritu Federal; ye la madre de grandes instituciones como'l CIMMYT, el Colexu de Posgraduados y el Inifap.

El día del agrónomu en Méxicu celebra'l 22 de febreru n'honor a la fecha de fundación de la Universidá Autónoma Chapingo

La Inxeniería Agrícola apaeció, como programa académicu, cola creación de los primeros Colexos d'Agricultura y Artes Mecániques, n'Estaos Xuníos, institucionalizaos en 1862 per mediu d'una Llei Gubernamental. Al profesor Elwood Mead, inxenieru norteamericanu y conocedor lluchador de los derechos de la tierra, atribúyese-y l'autoría del establecimientu de la Inxeniería Agrícola, como oficiu específicu. En 1886 la Universidá de Nebraska, ufiertaba na so Escuela d'Agricultura los cursos d'Inxeniería Agrícola, coordinaos pol profesor O.V. Stout, consistentes n'estudios de suelos, drenaxes, topografía, midida de caudales, obres para riego y aplicación d'agua a los cultivos. Igualmente dictábense cursos sobre Mecanización Agrícola, dirixíos pol profesor C.R. Richards, empobinaos al diseñu de máquines ya implementaos agrícoles, molinos de vientu, bombes estudio de les maderes, ventilación, aplicación de calor, carpintería y principios de potencia.

A finales de 1906 realizóse un seminariu sobre la enseñanza de téuniques y desenvolvimientu de material didáctico pa Inxeniería Agrícola, na Universidá d'Illinois cola participación como conferenciante de los profesores F.R. Crane de la Universidá d'Illinois, J.B. Davidson de la Universidá d'Iowa y C.A. Ocok de la Universidá de Wisconsin.

N'avientu de 1907, con motivu del segundu alcuentru de profesionales del Área d'Inxeniería Agrícola, axuntaos na Universidá de Wisconsin, creóse formalmente la Sociedá Americana d'Inxenieros Agrícoles, American Society of Agricultural Engineers -ASAE-, siendo'l so primer presidente l'inxenieru Jay Brownlee Davidson, quien se desempeña como profesor y direutor del Departamentu d'inxeniería agrícola de la Universidá del Estáu de Iowa.

La Universidá d'Iowa en 1910, otorga'l primera Grau d'Inxeniería Agrícola. En 1917 la Universidá de Cornell, confier el primer títulu de PhD n'Inxeniería Agrícola al señor Earl A. White.

En 1925 esistía, n'Estaos Xuníos 10 instituciones que conferíen el títulu n'Inxeniería Agrícola. En 1950 tuvo la gran puxanza esti oficiu gracies al esfuerciu y promoción que fizo la Sociedá d'Inxenieros Agrícoles, col fin de definir ya identificar estos estudios como una caña d'Inxeniería. En dichu añu, 40 universidaes otorgaben el títulu d'Inxenieru Agrícola, munches d'elles con estudios de posgráu a nivel de Magister y Doctoráu.

Anguaño cúntense con 50 Departamentos d'Inxeniería Agrícola y más de 12.000 profesionales, nos Estaos Xuníos y el Canadá, y más de 600 programes de la carrera a nivel de pregrado y posgráu en tol mundu.

La Inxeniería Agrícola establecer n'América Llatina paralelamente cola modernización de l'Agricultura, nos años 50. La primer escuela d'Inxeniería Agrícola crear la Universidá de Manabí, con sede na ciudá de Portoviejo, Ecuador, nel añu de 1957; el programa taba empobináu a les árees de riego y maquinaria. En 1958 celebrar en Chillán, Chile, el Congresu Internacional sobre mecanización, entamáu pola FAO, con presencia de destacaos profesionales ente ellos el profesor Roy Bainer, direutor del Departamentu d'inxeniería agrícola de la Universidá de California. Dientro de les conclusiones d'esti eventu destáquense les contribuciones que venía faciendo la Inxeniería Agrícola al desenvolvimientu de l'Agricultura n'América Llatina. Nesa mesma xunta los inxenieros, Bainer y Carrera, de la Escuela Nacional d'agricultura de Perú y el señor Lars Stenstrom, direutor d'Inxeniería Agrícola de la FAO, entamaron la creación del Institutu d'Inxeniería Agrícola en Lima. Esti Institutu crear en 1959 como entidá adscrita al Ministeriu d'Agricultura. El propósitu del nuevu Institutu foi'l d'ufiertar a los alumnos de la Facultá d'Agronomía de los postreros 2 años, cursos d'Inxeniería Agrícola. El egresado recibía'l títulu d'Inxenieru Agrónomu con especialidá en; Fitotecnia, Economía agrícola, Zootecnia o Agrícola. En 1960 la Escuela Nacional d'Agricultura de Perú convertir no que ye güei la Universidá Nacional Agraria La Molina y, l'Institutu, na Facultá d'Inxeniería Agrícola. Con esa nueva estructura abrióse les puertes escontra la creación d'un programa profesional de 5 años n'Inxeniería Agrícola'l cual empecipióse en 1962 con 73 estudiantes, gracies a l'ayuda téunica y financiera por arte de les Naciones Xuníes.

Igualmente en 1941 n'Hondures créase la Escuela Agrícola Panamericana o como común mente conózse-y Zamoranu. La Escuela foi fundada en 1941 por Samuel Zemurray (1877-1961), un estauxunidense nacíu en Rusia y presidente de la United Fruit Company. El Sr. Zemurray establecer pa crear un centru educativu con una alta calidá na enseñanza n'agricultura. Dedicáu a la formación de los mozos de tola rexón y pa llevar a cabu'l suañu, reclutó al Doctor Wilson Popenoe, un conocíu botánicu y horticultor de la dómina; que tenía una amplia esperiencia na rexón, y qu'entamó'l famosu Xardín Botánicu Lancetilla n'Hondures. Popenoe viaxó mientres delles selmanes en 1941, esplorando tierres altes d'América Central pa desenvolver el proyeutu. A lo último, escoyó un terrén d'aproximao 15 km² nel Valle del Ríu Yegüare, a unos 30 km de la capital d'Hondures. El nome de Zamoranu ye orixinariu de la familia de la provincia de Zamora, España. La construcción de la escuela empecipiar a finales de 1941. El Dr. Popenoe convertir nel direutor fundador de la nueva institución y duró nel puestu hasta 1957. De magar, la pequeña escuela creció hasta convertise no que ye güei un centru Universitariu qu'actúa al serviciu de les Amériques.

En 1966 graduáronse los primeres 32 inxenieros agrícoles y nesi mesmu añu la Universidá Agraria La Molina cuntaba con 432 estudiantes matriculaos na Facultá d'Inxeniería.

N'otros países d'América Llatina, como Brasil, la enseñanza de la Inxeniería Agrícola empecipiar con cursos de Posgráu nes árees de comercialización de productos agropecuarios, tractores y máquines agrícoles, en 1960, na Universidá Rural del Estáu de Minas Gerais, güei Universidá Federal de Viçosa, programes que taben empobinaos esecialmente a Inxenieros Agrónomos.

Bien llueu les directives educatives brasilanes atoparon los defectos nos campos de les ciencies básiques d'Inxeniería nos graduaos n'Agronomía y, poques conocencies en ciencies Biolóxiques y Agrícoles nos egresados de les Facultaes d'Inxeniería. Como resultáu d'esa esperiencia, decidieron crear en 1969 el programa d'Inxeniería Agrícola a nivel de Pregrado, siendo les universidaes de Campinas en São Paulo, de Pelotes en Rio Grande Do Sul y Viçosa, les pioneres nesta caña de la Inxeniería, nesi país.


Nel panel Llatinoamericanu d'educación Postgraduada n'Inxeniería Agrícola, realizáu en Lima, Perú, en 1960, encamentóse que la sede física de les futures Facultaes d'Inxeniería Agrícola tendríen de tar allugaes en centros agrícoles, que dexen l'íntimu contautu del estudiante col mediu en que va actuar y, amás, ufierte la posibilidá de vinculación con estaciones o granxes d'esperimentación.

Llinies de profundización editar

Por tou ello los oxetivos, respectu al perfil de egreso, d'esti títulu sería formar profesionales capaces de; actuar nel ámbitu de la producción vexetal por aciu la conocencia, l'analís, aplicación de les bases y téuniques de la producción vexetal qu'intervienen na planificación, asesoramientu, direición téunica d'esplotaciones y viveros agrícoles, con criterios económicos y de respetu al mediu ambiente. Capaces actuar nel ámbitu de la producción animal al traviés de la conocencia, l'analís y l'aplicación de les bases y les téuniques de la producción animal qu'intervienen na planificación, asesoramientu y direición téunica d'esplotaciones ganaderes, con criterios económicos y de respetu al mediu ambiente. Capaces pa la preparación previa, concepción, redaición y firma de proyeutos que tengan por oxetu la construcción, reforma, arreglu, caltenimientu, baltadera, fabricación, instalación, montaxe o esplotación de bienes muebles o inmuebles que pola so naturaleza y carauterístiques queden entendíos na téunica propia de la producción agrícola y ganadero - instalaciones o edificaciones, esplotaciones, infraestructures y víes rurales - y la xardinería y el paisaxismu - espacios verdes urbanos y/o rurales parques, xardinos, viveros, arboláu urbano, etc, instalaciones deportives públiques o privaes y redolaes sometíes a recuperación paisaxística -. Con conocencia fayadiza de los problemes físicos, les teunoloxíes, maquinaria y sistemes de suministru hídricu y enerxéticu, les llendes impuestes por factores presupuestarios y normativa constructiva, y les rellaciones ente les instalaciones o edificaciones y esplotaciones agraries y los espacios rellacionaos cola xardinería y el paisaxismu cola so redolada social y ambiental, según la necesidá de rellacionar aquellos y esa redolada coles necesidaes humanes y de preservación del mediu ambiente. Capaces de dirixir la execución de les obres oxeto de los proyeutos relativos a esplotaciones agraries, espacios verdes y les sos edificaciones, infraestructures ya instalaciones, la prevención de riesgos acomuñaos a esa execución, la direición d'equipos multidisciplinares y xestión de recursos humanos, de conformidá con criterios deontolóxicos. Con capacidá pa la redaición y firma de midíes, segregaciones, parcelaciones, valoraciones y tasaciones dientro del mediu rural y los espacios rellacionaos cola xardinería y el paisaxismu, tengan o non calter d'informes periciales pa Órganos xudiciales o alministrativos, y con independencia del usu al qu'esti destináu'l bien mueble o inmueble oxetu de les mesmes. Con capacidá pa redactar y firma d'estudios de desenvolvimientu rural, d'impautu ambiental, de xestión de residuos de les esplotaciones agrícola y ganaderu, y espacios rellacionaos cola xardinería y el paisaxismu. Capaces de dirixir y xestionar de toa clase d'esplotaciones agrícoles y ganaderes, espacios verdes urbanos y/o rurales, y árees deportives públiques o privaes, con conocencia de les nueves teunoloxíes, los procesos calidable, trazabilidad, certificación, les téuniques de marketing, comercialización de productos alimenticios y plantes cultivaes. Con conocencia en materies básiques, científiques y teunolóxiques que dexen un aprendizaxe continuu, según capaces d'afaese a nueves situaciones o redolaes cambiantes y de resolver problemes con creatividá, iniciativa, metodoloxía y razonamientu críticu. Capaces de liderar, comunicar y tresmitir conocencies, habilidaes y mañes nos ámbitos sociales d'actuación, según con capacidá pal trabayu n'equipos multidisciplinares y multiculturales. Capaces de buscar y utilizar la normativa y reglamentación relativa al so ámbitu d'actuación. Capaces de desenvolver les sos actividaes, asumiendo un compromisu social, éticu y ambiental en sintonía cola realidá de la redolada humano y natural.[1]

Inxeniería de Postcosecha de productos agrícoles editar

Ye la caña na cual estúdiense, diseñen, constrúin, optimicen mecanismos y sistemes pal tratamientu posterior a la collecha de frutes, hortolices, granos, granes y flores, etc. Como son caltenimientu, llaváu, tratamientu, ensugáu en granos y ceberes, barafuste, tresporte y comercialización, según el diseñu, escogencia de la maquinaria y los métodos utilizaos en dichos sistemes, basaos nos principios de Termodinámica, tresferencia de calor y Mecánica de fluyíos.

Inxeniería de Riegos y Drenaxes de tierres y cultivos editar

Ye la caña onde diseñen y constrúin sistemes de riego, drenaxe, acueductu y alcantarelláu pa cultivos y zones rurales, según tamién seleición de materiales como tuberíes, aditivos, bombes, mangones, materiales de construcción, etc.El diseñu y implementación de modelos matemáticos pa la evaluación de diversos casos que suelen presentase en cuenques, ríos, canales, reservorios y demás fontes hídriques, basaos a los principios de Hidráulica, Hidroloxía, Meteoroloxía, Estadística y demás ciencies básiques.

 
Un tractor trabaya nuna esplotación arrocera.

Hidroloxía editar

Ciencia que se dedica al estudiu de la distribución, espacial y temporal, y les propiedaes de l'agua presente na atmósfera y na corteza terrestre. Esto inclúi les precipitaciones, la escorrentía, el mugor del suelu, la evapotranspiración y l'equilibriu de les mases glaciares. Per otra parte, l'estudiu de les agües soterrañes correspuende a la hidrogeoloxía. La hidroloxía ye una caña de les Ciencies de la Tierra. Inxeniería Hidrolóxica

Mecanización agrícola editar

Enfatiza nel diseñu y posterior construcción o seleición de maquinaria y equipos pa usu nel sector industrial y agropecuario como tractores, araos, cosechadoras, autocargadores, etc. Según los sos partes y elementos col fin d'optimizar los procesos granibles, comerciales del campu y empuestos siempres de conceutos d'estática, resistencia de materiales, lletricidá, electrónica y neumática.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Escuela Universitaria d'Inxeniería Téunica de Madrid

Enllaces esternos editar