Inxeniería militar

La inxeniería militar ye la caña de la inxeniería que da sofitu a les actividaes de combate y loxística de los exércitos por aciu un sistema MCP (Movilidá, Contramovilidad y Proteición) construyendo pontes, campos minaos, pasareles, etc. Los inxenieros encárguense tamién d'aumentar el poder defensivo per mediu de construcciones o meyoramientu d'estructures de defensa. Amás de les sos misiones clásiques de sofitu en combate en situaciones de guerra, actúa en dómines de paz collaborando na solución de problemes d'infraestructura de índole nacional.

Inxeniería militar
rama militar (es) Traducir
inxeniería
Cambiar los datos en Wikidata

Nel ámbitu d'una unidá/cuerpu, inxenieru ye aquella que tien como misiones facilitar el movimientu de les fuercies propies y torgar o enzancar el del enemigu.

Les xeres d'un soldáu d'inxenieros inclúin la construcción de caminos y pontes, tendíu de campos de mines o la detección y llimpieza de torgues. En dellos exércitos tamién ye responsabilidá de los inxenieros les comunicaciones táctiques de les sos unidaes.

Xeres editar

 
Puerta belga (Desembarcu de Normandía).
 
Torgues antitanque (Llinia Sigfrido).
 
Fortificación (Llinia Maginot)
  • Movilidá
    • Llimpieza d'obstáculo
    • Destrucción de trincheres y diques
    • Apertura de rutes pa vehículos de combate
    • Construcción de caminos y pontes
    • Desminado
  • Manexu de material esplosivu
    • Llimpieza de campos de mines Semáu de mines
    • Disposición de cargues esplosives
    • Desactivación d'esplosivos
    • Baltaderes
  • Defensa
    • Construcción de fortificaciones
    • Construcción de puestos avanzaos
    • Construcción de vallaos
  • Contramovilidad
    • Semáu de mines
    • Excavación de trincheres y diques
    • Demolición de caminos y pontes
  • Asalto
    • Apertura de rutes mientres l'asaltu
    • Baltadera d'estructures (por aciu cargues esplosives o bulldozers)
  • Defensa contra amenaces NBQ

Historia editar

Antecedentes editar

Anque hasta la Edá Media nun empezaron a utilizase'l términu de «inxeniu» y «inxenieru» pa definir los artefautos de la guerra y a los sos constructores, hai constancia de que l'emplegu de la fortificación y de les armes p'asaltala daten dende los mesmos oríxenes de la humanidá.

España editar

Si reculamos a la Edá del Bronce, pueden atopase n'España numberoses muertes de fortificaciones, seique los más antiguos en Los Millares (Almería). Hai afayos dataos hacia l'añu 1000 e. C. de castros, en Galicia y el Pandu.

Los íberos fueron los primeres qu'empezaron a asitiar les sos ciudaes en cuetos bien defendíos, les sos muralles taben feches de piedres xuníes en secu, disponíen de torretas, fosos, empalizadas, etc. qu'apurríen una defensa suplementaria.

Les ciudaes de la península ibérica coincidíen, polo xeneral, en tener una defensa perimétrica fortificada, como se comprueba nos restos arqueolóxicos de la gran mayoría, Gadir (Cádiz), Numancia, Cartago Nova (Cartaxena) y un llargu etc. Los romanos amás fueron los impulsores de les comunicaciones y castrametación.

La invasión árabe marcó un antes y un dempués. Alcazabes y castiellos semaron el suelu peninsular, y collos los medios y ferramientes pa conquistalos. Camudó la táctica, yá nun se sitiaba y esperábase la rindición por fame, atacar pol sosuelu, cavando mines de zapa hasta algamar los cimientos de les muralles; una vegada encontiaos y llegáu el momentu aparente prendíase fueu, provocando'l desmoronamiento de la muralla o torrexones. Los defensores teníen que recurrir a la contramina, galeríes que salíen al alcuentru de les de los atacantes, llegando a dase combates cuerpu a cuerpu nes mesmes.

Nos años finales de la Reconquista, los exércitos llevaben yá nes sos files fuercies de gastadores y zapadores, cola ferramienta fayadizo pa la zapa y el valtáu.

La llegada de la pólvora fai d'esti tipu d'aición la más demoledora, más inclusive que l'artillería. Pedro Navarro, hacia l'añu 1500, foi'l primeru qu'emplegó esta téunica nos sitios de Castelnovo y Nápoles. Ye consideráu'l primer inxenieru militar español.

El sieglu XVI marca la llegada a España d'un gran númberu d'inxenieros italianos, contrataos pa la fortificación de les places tanto peninsulares como d'ultramar y Europa; con ellos formaron los primeros inxenieros españoles. Con éses los nomes de Luis Pizaño, Cristóbal de Rojas, Luis Scribá, Cristóbal Llechuga... xunir a los de Antonelli, Sppannocci, Calvi, etc. La inxeniería militar yera una ciencia que tomaba tanto l'arquiteutura como participaba cola artillería.

Nos alboreceres del sieglu XVII foi designáu Inxenieru Mayor de S. M., y como tal Intendente de les fortificaciones d'España, el Comendador Triburcio Spannocci, quien exercía la supervisión de toles obres del reinu. Mientres esti periodu fortificáronse, ente otres, les places de San Sebastián, Hondarribia, Pamplona, Jaca, Roses, Perpiñán, Castel Leon, Cartaxena, Xibraltar, Cádiz, Badayoz, Ciudad Rodrigo y La Coruña na península.

En ultramar venir# de igual forma con Ceuta, Orán, Manila, L'Habana, San Xuan, Amberes...

En 1675, Carlos d'Aragón y Gurrea, duque de Villahermosa, capitán xeneral de Flandes, fundó en Bruxeles l'Academia Real y Militar del Exercito de los Payses-Baxos, dirixida por Sebastián Fernández de Medrano, na que se formaba a oficiales españoles y flamencos. Ellí formóse Cornelio de Verboom y a finales del sieglu designóse-y Inxenieru Mayor de los Países Baxos, asocediéndo-y en 1692 el so fíu Jorge Prósperu de Verboom. N'España los inxenieros yeren de cutiu contrataos pa les campañes, prescindiendo de los sos servicios en función del aportar d'estes. Cola llegada al tronu de Felipe V, la deficiente organización realizada hasta entós, punxo de manifiestu la falta de personal cualificáu nes files españoles. A tal estremu llegó la situación que pa la Campaña de Portugal (1704), el Rei de Francia tuvo qu'emprestar a Felipe V una brigada d'Inxenieros. Nel añu 1709, el Marqués de Bedmar, coles mesmes secretariu del despachu de la guerra, propunxo al Rei que fixera venir de Flandes a Jorge Prósperu de Verboom pa entamar a los inxenieros en forma similar a como lo taben en Flandes.

Una vegada alcordaos los términos y condiciones, el 13 de xineru de 1710 el rei d'España nomó por Real Decretu al xeneral flamencu Inxenieru Xeneral de tolos Reales Exércitos, Places y Fortificaciones de tolos reinos provincies y Estaos de S.M, el Real Decretu especificaba que se-y daben

... toles honres y execuciones que vos pertenecen por razón de dichu puestu, que conferívos por qu'atendáis a toles funciones que s'ufiertar d'esti cargu, tantu nos mios exércitos como nos sitios de places, ciudaes, villes, puertos de mar y de tierra, presidios castiellos y bombardeos, formar llinies de circunvalación y contravalación, cuando fuera necesariu; señalar y ordenar les trincheres, bateríes y demás obres que vais topar convenir p'amenorgalos a la nuesa obediencia, como asina mesmu faer y ordenar les disposiciones pa les defenses, cuando'l casu riquir, corriendo pola vuesa direición toles fortificaciones que se facer nes sos plantes y proyeutos pa faer nueves places, camudar o añader fortificaciones a les antigües, escastar y desfaer les inútiles por que Yo pueda faer xuiciu d'elles y davos les órdenes que convinieren a El mio serviciu y por que na so consecuencia faigáis o mandéis faer los axustes y precios d'elles, pa mayor bien y ventaya d'El mio serviciu; y a esti fin encárgovos y mandu que faigáis exame de los inxenieros que se presentar pa entrar n'El mio serviciu y exercer esti emplegu, dándo-yos los testimonios según el so méritu ya intelixencia nesti arte, por que sepan executar les obres na forma y realidá que rique dichu arte y fábrica d'elles...

El 4 de xunetu de 1710 Verboom propunxo un plan d'organización pa los nueve inxenieros disponibles (siete llegaos de Flandes y dos de Francia) «... más los que pudiera equí reclutar..., y los pocos que d'antes quedaren».

Indicaba que teníen de tener les categoríes d'Inxenieru Direutor, Inxenieru Segundu ya Inxenieru Ordinariu y asina mesmu proponía que toos ellos tuvieren asimilación militar, pos «... Amás de qu'esisten yá na Artillería, los Inxenieros precisen los graos, tantu pa dar considerancia a les funciones del so emplegu, como p'adelantrase, nun siendo razón qu'ésti xéneru d'oficiales que trabayen más y tán más espuestos a los peligros de la guerra que cualesquier otros, topar ensin ellos...»

El 27 de xunetu, Verboom foi mancáu y fechu prisioneru na batalla de Almenara, siendo conducíu a Barcelona. Mientres el tiempu que permaneció nesta ciudá completó y dio forma definitiva al proyeutu d'organización del Real Cuerpu d'Inxenieros.

Creación del Cuerpu d'Inxenieros editar
 
Emblema de l'Arma d'Inxenieros del Exércitu de Tierra Español.
 
Reglamentu del Cuerpu d'Inxenieros en Alcalá de Henares (1816).

El 17 d'abril de 1711, el rei Felipe V aprobó en Real Decretu, expedíu en Zaragoza, el proyeutu presentáu por Jorge Prósperu de Verboom, quedando constituyíu'l Cuerpu d'Inxenieros, siendo l'antecedente de la que sería Arma d'Inxenieros.

El personal que tenía Verboom pa desempeñar la direición del Cuerpu amenorgar a un Secretariu, cargu que consta foi desempeñáu pol so fíu Isidro, y dos Designadores. Con esti pequeñu equipu, y ensin abandonar les campañes militares, llevó alantre la organización de los Inxenieros Militares. Estableciéronse les siguientes categoríes:

  • Inxenieru Xeneral, Xefe cimeru de tolos inxenieros Inxenieru en Xefe o de Provincia Inxenieru en Segundu Inxenieru en Terceru *

Designador

Empieza Verboom la organización del Cuerpu simultaneando les campañes militares cola formación y preparación de los inxenieros, y tou ello non exentu de problemes y cortapisas debíu tantu a la situación política d'España, como a la estensión territorial de los sos dominios. El sitiu de la villa de Cardona, en 1711, foi la primer actuación militar que tuvo'l Cuerpu. Va Siguir les sos actuaciones nel sitiu de Barcelona (1713-1714) y va consolidase coles espediciones a Sicilia y Cerdeña, les campañes d'Italia, la recuperación de Menorca y nos asedios de Xibraltar.

Jorge Prósperu de Verboom aumenta'l númberu d'inxenieros y sobremanera d'inxenieros d'orixe español. Sicasí, sigue una notable influencia estranxera: italianos, franceses, suizos y belgues son los apellíos más numberosos.

Evolucionen les téuniques y procedimientos, los inxenieros empiecen a disponer de personal "orgánicu" pa los trabayos específicos. La primer aición militar de "tropes d'inxenieros" fora de la metrópolis producir en tomar de Messina (1718) onde, al mandu del propiu Verboom, emplégase una compañía de sesenta minador y cincuenta inxenieros.

Créanse les circunscripciones provinciales d'inxenieros, na península y en ultramar, empezar a disponer de datos fiables sobre'l personal disponible y la so cualificación y entámense los primeros proyeutos.

Verboom, cola so esperiencia de Bruxeles, tamién entama la forma d'ingresar nel Cuerpu y la formación de los futuros inxenieros; había inxenieros con gran esperiencia en campañes, otros aprendíen nos sitios. Con unos podíase cuntar en ultramar, otros namái nel so país. Por ello, pa unificar formación y doctrina, criterios y llealtaes, l'Inxenieru Xeneral empeñó'l so esfuerciu na reactivación de la Real Academia Militar de Matemátiques y Fortificación de Barcelona.

Y como innovación, non yá no militar, sinón no social, establezse, de forma voluntaria, la entrega «... d'una apurrida voluntaria... pa subvenir a la precisa mantención de les vilbes qu'entós esistíen y que se siguiera pa les que, d'equí p'arriba, resultaren del Cuerpu...», según p'ayudar «... a los mesmos Inxenieros en casu de topase en dalguna gran urxencia por enfermedá y firíes recibíes na guerra...». Crear d'esta manera'l primera Montepío.

La gran capacidá de Verboom fai que'l Cuerpu consolídese rápido, adquiera llueu una fuerte solidez y prestíu. Sicasí, surdíen dificultaes de mandu y dependencies.

En 1803 creáronse l'Academia Militar de Zamora y l'Academia d'Inxenieros d'Alcalá de Henares, dexando de funcionar la de Barcelona. A partir d'entós, según decrétase na reorganización de l'arma d'esta mesmu añu, el cuerpu pasaría a desempeñar funciones puramente militares, contrariamente al papel civil qu'a lo llargo de la so historia de cutio desempeñó cola execución de numberoses obres públiques.[1] Sicasí ello nun evitaría que nel contestu americanu y más concretamente Cubanu, los inxenieros militares del cuerpu destacaos ellí desenvolvieren de nuevu un destacáu llabor nel campu de les obres públiques, determinante pal desenvolvimientu comercial de la islla a lo llargo del sieglu XIX.[2]

Referencies editar

  1. «Aportaciones singulares de los inxenieros militares a la obra civil». Revista d'Historia Militar (Númberu Estraordinariu):  páxs. 13-32. 2012. 
  2. «Cuerpu_d'Inxenieros Militares_y_la_Real_Xunta_de_Fomentu_de_la Isla_de_Cuba._Obres_p%C3%BAblicas_ente_1832_y_1854._Espaciu_Tiempu_y_Forma_Serie_VII_Hestoria_del Arte_4_2016_pp._483_508._ISSN_1130-4715_eISSN_2340-1478 El Cuerpu d'Inxenieros Militares y la Real Xunta de Fomentu de la Isla de Cuba. Obres públiques ente 1832 y 1854». Espacio, Tiempu y Forma, Serie VII, Historia del Arte (4):  páxs. 483-508. 2016. https://www.academia.edu/26091811/El Cuerpu_d'Inxenieros Militares_y_la_Real_Xunta_de_Fomentu_de_la Isla_de_Cuba._Obres_p%C3%BAblicas_ente_1832_y_1854._Espaciu_Tiempu_y_Forma_Serie_VII_Hestoria_del Arte_4_2016_pp._483_508._ISSN_1130-4715_eISSN_2340-1478. 

Bibliografía editar

  • Cámara, Alicia (coord.). Los inxenieros militares de la monarquía hispánica nos sieglos XVII y XVIII. 2005, Madrid: Centru de Estudio Europa Hispánica. ISBN 84-934643-1-7
  • Muñoz Corbalán, Juan Miguel. Los inxenieros militares de Flandes a España (1691-1718). 2 vols. 1993, Madrid: Ministeriu de Defensa. ISBN 84-7823-265-6
  • López Hernández, Ignacio J. El Cuerpu d'Inxenieros Militares y la Real Xunta de Fomentu de la Isla de Cuba. Obres públiques ente 1832 y 1854. Espaciu, Tiempu y Forma, Serie VII, Historia del Arte, 4, 2016, páxs. 483-508. ISSN: 1130-4715; eISSN: 2340-1478.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar