Isabel de Bohemia y del Palatinado

Isabel de Bohemia y del Palatináu, tamién citada nes fontes como Isabel de Herford o Isabel de Hervorden (26 d'avientu de 1618Heidelberg – 11 de febreru de 1680Herford Abbey (en) Traducir), foi una aristócrata alemana (princesa palatina), notable filósofa y relixosa calvinista (abadesa de Herford). Rellacionar con importantes intelectuales de la so dómina: Descartes, Cocceius, Labadie, Penn y Leibniz.

Isabel de Bohemia y del Palatinado
abadesa

Vida
Nacimientu Heidelberg[1]26 d'avientu de 1618[2]
Nacionalidá Eleutoráu del Palatináu
Muerte Herford Abbey (en) Traducir11 de febreru de 1680[3] (61 años)
Sepultura Herforder Münster (en) Traducir
Familia
Padre Federico V
Madre Isabel Estuardo
Hermanos/es
Pueblu Casa de Wittelsbach (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes alemán
Oficiu filósofaescritora
Creencies
Relixón calvinismu
Cambiar los datos en Wikidata

Formación editar

Berlín. Leiden, L'Haya. Yera la fía mayor de Federico V del Palatináu y d'Isabel Estuardo, que fueron por curtiu tiempu reis de Bohemia (1619-1620).

Tres la deposición del so padre (unu de los líderes del bandu protestante na guerra de los Trenta Años) como eleutor palatín (1623), pasó la so infancia en Berlín cola so güela Luisa Xuliana d'Orange-Nassau, fía de Guillermu I d'Orange-Nassau; que la introdució nel pietismo. Con nueve o diez años foi unviada colos sos hermanos y hermanes a Leiden, nos Países Baxos, onde estudió llingües y lliteratures antigües y modernes, ganándose'l llamátigu de "la griega" pol so dominiu d'elles. Amosó un especial interés pola filosofía. Tres los sos estudios, axuntar colos sos padres en L'Haya, onde establecieren la so corte nel exiliu. Entamóse'l so matrimoniu col rei de Polonia Vladislao IV Vasa, pero ella refugó casase con un católicu.

Rellación con Descartes editar

Dende 1639 caltuvo correspondencia con Anne Marie de Schurman, una erudita que se ganara'l llamátigu de "la Minerva holandesa". Poco dempués entró en contautu con Descartes, al que pidió que-y diera clases de filosofía y moral. El filósofu dedicólu en 1644 Les Principes de la philosophie ("Los principios de la filosofía"),[4] con un aponderamientu qu'amuesa la universalidá de los intereses intelectuales d'Isabel:

Dispongo, amás, d'otra prueba particular, pos nenguna otra persona conocida por mi entendió polo xeneral y tan afechiscamente cuanto hai nos mios escritos; ye más, dalgunes de les cuestiones trataes son consideraes como bien escures polos espíritus más capacitaos y más doctos. Amás, decato que casi toos lo qu'entienden les cuestiones propies de la metafísica, y al contrariu, quien cultiven con facilidá éstes, nun siguen con facilidá les mesmes de les matemátiques. Con éses puedo dicir que nun conocí a otra persona que siguiera con igual facilidá les unes y les otres y, por tal tazón toi asistíu de razón pa envalorar incomparable vuesa capacidá.[5]

La so rellación intelectual y personal foi bien estimulante pa dambos, y ye oxetu d'interpretación, tantu pola diferencia de rangu social como pola so condición d'home y muyer, que fizo que dellos autores vieren nella dalgún tipu de namoramientu más allá de la simple amistá y almiración mutua.[6]

Mientres años Descartes ya Isabel de Bohemia caltuvieron unu de los intercambios epistolares más granibles de la historia de la ciencia y la filosofía (Correspondance avec Élisabeth -"Correspondencia con Isabel"-). Nesa correspondencia Isabel plantegó a Descartes la cuestión del dualismu tocantes a la rellación ente alma y cuerpu,[7] que consideraba como dos entidaes distintes, y a la que'l filósofu nun pudo dar respuesta satisfactoria.[8]

¿Cómo l'alma humana (yá que nun ye más qu'una sustancia pensante) puede llevar a los espíritus del cuerpu a producir aiciones voluntaries? Yá que paez que toa determinación de movimientu provién d'un impulsu de la cosa movida, acorde cola manera en que ye emburriada por aquello que la mueve; y si non, depende de la calidá y figura de la superficie del segundu. Ríquese contautu por que se dean les primeres dos condiciones y la estensión pal terceru. Usté esclúi por completu la estensión de la noción de l'alma, y el contautu, poro, paezme incompatible con una cosa inmaterial.
Isabel a Descartes, 16 de mayu de 1643.[5]
Puedo dicir con toa honestidá que la entruga que La so Alteza propón pue ser formulada, con toa xustedá, con base nos escritos que publiqué por cuenta de qu'esisten dos cuesas na alma humana de les que depende tou la conocencia que podemos tener de la so naturaleza: la primera, que piensa, y la segunda, que tando xunida al cuerpu, actúa y sufre con él. Dixi bien pocu refiriéndome a esta última cuestión y estudié namái lo suficiente pa entender afechiscamente la primera [en virtú de] que'l mio oxetivu principal yera comprobar la diferencia qu'esiste ente cuerpu y alma, polo que la primer cuestión, por sigo mesma, yera abonda, ente que la otra sería una torga. Sicasí, como La so Alteza ye tan aguda qu'unu nun puede despintar cosa dalguna d'ella, voi intentar esplicar la forma na cual concibo la unión ente alma y cuerpu y cómo l'alma tien la fuercia pa mover el cuerpu.
Descartes a Isabel, 21 de mayu de 1643.[5]

El contautu caltúvose inclusive tres la partida de Descartes a Estocolmo, onde moró l'últimu añu de la so vida por invitación de la reina Cristina de Suecia (1649-1650). Interpretóse que l'últimu llibru publicáu por Descartes, Les Passions de l'âme ("Tratáu de les pasiones", 1649),[9] foi la resultancia del so esfuerciu científico y filosófico por sistematizar una respuesta plausible a les cuestiones plantegaes por Isabel, al traviés de la interaición ente la res cogitans y la res estensu.[10]

Heidelberg. Brandeburgo. Kassel. Krosno. Rellación con Cocceius editar

Por esa dómina Isabel volvió a la so corte natal de Heidelberg, onde se realcontró col so hermanu Carlos Lluis I del Palatináu, a quien el Tratáu de Westfalia devolviera'l tronu del so padre. El prestíu intelectual que-y diera'l so rellación con Descartes fizo que-y la riquir pa enseñar filosofía cartesiana nesa prestixosa Universidá.[11] Los problemes conxugales del so hermanu provocaron la so salida de Heidelberg.

Pasó un tiempu na corte del so primu, el príncipe eleutor Federico Guillermu I de Brandeburgo, y depués en Kassel cola so prima Hedwig Sophie. En visitando a una de les sos tíes en Krosno, Isabel conoció a Johannes Cocceius, col que nos años siguientes caltuvo correspondencia. Cocceius dedicará-y el so comentariu al Cantar de los Cantares, y encamentó-y l'estudiu de la Biblia.

Abadesa de Herford. Rellación con Labadie, Penn y Leibniz editar

En 1667 Isabel establecer nel monesteriu imperial o abadía de Herford o Hervorden (Reichsabtei Herford), que va rexir como una especie d'abadesa protestante, so principios pietistas.

El cargu d'abadesa traía dende la Edá Media la dignidá de príncipe imperial, y dende 1533 yera exercíu por nobles protestantes: luteranes ente 1533 y 1649 y calvinistes dende entós (que sicasí, nun alteriaron la confesionalidad luterana de la so xurisdicción).[12] Asocedía nel cargu d'abadesa a la so hermana menor, que nueve años antes había dexáu Herford y treslladárase a Francia.[13]

Como abadesa estremar pol rigor nel cumplimientu de los sos deberes, la so modestia y la so filantropía, qu'exercía especialmente protexendo a los disidentes relixosos escorríos que llegaron ellí procedentes de toa Europa. En 1670 acoyó a Jean de Labadie y la so comunidá de labadianos, tamién d'enclín pietista. La rellación ente dambos foi problemática, y en 1672 Labadie dexó Herford, dexando atristayada a Isabel, que caltuvo a un pequeñu grupu de labadianos so la so proteición.

En 1677 la proteición d'Isabel benefició a los cuáqueros de William Penn y Robert Barclay, que pasaron tres díes nel monesteriu, dexando una fuerte impresión na princesa. La so amistá con Penn duró hasta la so muerte, y ésti va recordar na segunda edición de Non Cross, Non Crown ("Ensin cruz, nun hai corona", 1682), con una lloa a la so piedá y virtúes.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 10 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. URL de la referencia: http://www.lwl.org/westfaelische-geschichte/portal/Internet/finde/langDatensatz.php?urlID=1517&url_tabelle=tab_person.
  4. Samuel S. de Tracy, Descartes, Seuil, 1996.
  5. 5,0 5,1 5,2 María Angélica Salmerón, Isabel de Bohemia: lluces y solombres de la ciencia cartesiana
  6. "In a book about their relationship, Leon Petit claims that Descartes and Elisabeth were in love with one another [Leon Petit, Descartes et la Princesse Elisabeth: roman d'amour vecu (Paris, 1969)]. Genevieve Rodis-Lewis is inclined to agree, though in her opinion it was not a sexual passion." [A.C.Grayling, Descartes, The Life of René Descartes and Its Place in His Times (London, 2005)]
  7. * Robert Young, The mind-body problem
  8. Ariel Suhamy, Analyse et présentation de l'œuvre.
  9. Pierre Guenancia, Passions et lliberté chez Descartes Archiváu el 29 de febreru de 2012 na Wayback Machine.
  10. Giulio de Martino, Les filósofes: les muyeres protagonistes na historia del pensamientu, Universitat de València, 1996, ISBN 8437614406, pg. 167.
  11. Margaret Alic, El legáu de Hipatia: historia de les muyeres na ciencia, Sieglu XXI, 1991, ISBN 9682316820, pg. 22.
    • R. Pape: Über die Anfänge Herfords. Dissertation, 1955
    • A. Cohausz: Ein Jahrtausend geistliches Damenstift Herford. In: Herforder Jahrbuch I. 1960
    • Herforder Geschichtsquellen. 1968
    • R. Pape: Waltger und die Gründung Herfords. 1988
    • R. Pape: Herford zur Kaiserzeit. 1989
    • R. Pape: Sancta Herfordia. Geschichte Herfords von dean Anfängen bis zur Gegenwart. 1989
    • T. Helmert-Corvey (Hg.): 1200 Jahre Herford. 1989
    • H. Bei der Wieden: Die Äbtissinnen der Reichsabtei Herford in der Neuzeit. In: Historisches Jahrbuch für dean Kreis Herford 2000. 1999
    • H. Bei der Wieden: Die Herkunft der Äbtissinnen der Reichsabtei Herford vom Ende des 13. bis zur Mitte des 17. Jahrhunderts. In: Historisches Jahrbuch für dean Kreis Herford 2002/2003. 2002
    Vease en castellán Abadesa de Herford n'Antonio de Campmany Compendiu cronolóxicu-históricu de los soberanos d'Europa, pg. 162.
  12. http://freepages.history.rootsweb.ancestry.com/~dav4is/people/WTTL100.htm

Enllaces esternos editar