Isis (del griegu antiguu Ίσις) ye'l nome griegu d'una diosa de la mitoloxía exipcia. El so nome exipciu yera Ast, que significa tronu, representáu pol xeroglíficu que portaba sobre la so cabeza. Foi denomada "Gran maga", "Gran diosa madre", "Reina de los dioses", "Fuercia fecundador de la naturaleza", "Diosa de la maternidá y de la nacencia".

Isis
Información
Sexu femenín
Conexones Mitoloxía exipcia
Cónxuxe Osiris
Padres Geb (es) Traducir Nut (es) Traducir
Fíos Horus y Anubis
Familiares Seth (es) Traducir, Neftis (es) Traducir y Osiris
[editar datos en Wikidata]
La diosa exipcia Isis.

Iconografía editar

 
Pintura de la diosa Isis, ca. 1360 e. C.

Isis yera representada como muyer col xeroglíficu del "tronu" Ast sobre la so cabeza. Otres vegaes ta sentada, ostentando un tocáu col discu solar, por ser fía de Ra, el dios Solar. Podemos vela igualmente con ales de bilanu, abriendo los sos brazos pa bendicir a los sos devotos y fíos, simbolizando la so maternidá; con forma de diosa árbol, dando de mamar al faraón.

Na so versión antropomorfa, Isis yera representada como una muyer que llevaba un afechu vistíu, coronada col "tronu" enantes descritu. A empiezos de la dinastía XVIII y nel periodu tardíu, ye representada con:

"tyet"
Nuedu de Isis
en xeroglíficu
V39
{{{3}}}


Mitoloxía editar

 
Isis dando de mamar a Horus.

Na cosmogonía heliopolitana los sos padres yeren Geb y Nut. Yera más prominente mitológicamente como la esposa y hermana d'Osiris y la madre de Horus y foi venerada como la esposa y la madre arquetípica. Plutarcu escribió un rellatu narrando la so historia:

Osiris, hermanu y maríu de Isis, reinaba nel antiguu Exiptu con paz, harmonía y sabiduría. El Nilu fertilizaba la tierra y les colleches yeren abondoses. Los sos súbditos yeren felices. Un día, Osiris salió de viaxe pa conocer otres civilizaciones y dexó el reinu sol mandu de la so esposa Isis. Seth, el so envidiosu hermanu, sintióse humildáu pos creía qu'él tendría de gobernar y non Isis.

Cuando'l dios Osiris volvió, Seth quixo faer una gran fiesta de bienvenida y llanzó un desafíu a los invitaos: aquél qu'entrara na arca que Seth traxera, ésti regalar como prueba de fidelidá y respetu. Munchos intentaron pero l'arca resultaba pequeñu o grande. Osiris, curiosu, quixo probar y encaxólu perfectamente bien. Seth sabía'l tamañu del so hermanu y yera por esto que l'arca sirviéralu como un guante. Darréu l'hermanu, xunto con 72 cómplices, cerró la caxa de madera herméticamente y refundiar al Nilu.

Isis, con amor y enfotu, empezó la so travesía pa recuperar el cuerpu del so maríu. Dempués de llargues y penoses caminaes per Exiptu, la diosa atopó l'arca colos restos d'Osiris. Pero'l drama siguió cuando Seth, na so maldá ensin fin, robó'l cadabre y cortar en catorce pedazos que, nuevamente, espardió per tol reinu. Isis nun se rindió y, en compañía de la so hermana ximielga Neftis, la esposa de Seth, percorrió cada llugar del reinu. Finalmente consiguieron atopar tolos cachos con esceición del pene. Sicasí, Isis reconstruyó a Osiris ayudada por Anubis y Neftis, y trescalada d'él concibió a Horus neñu "Harpócrates", quien darréu vengaría al so padre lluchando contra Seth.

Epítetos de Isis editar

Dalgunos de los epítetos que recibió la diosa son: "Gran maga", "Gran diosa madre", "Reina de los dioses", "Fuercia fecundador de la naturaleza", "Diosa de la maternidá y de la nacencia", "La Gran Señora", "Diosa madre", "Señora del Cielu, de la Tierra y del Inframundu" (en File), "Isis en toles sos manifestaciones", "Señora de Raanefer", "La reina de Mesen", "Señora de Hebet", "Señora de Abaton", "Señora de los países del sur", "Señora de les pirámides" en Guiza, "la divina, la única, la más grande d'ente los dioses y dioses, la reina de tolos dioses", "el Güeyu de Ra, la corona de Ra-Heru, Sept", "Señora del Añu Nuevu", etc.

 
Balta de Thutmose III: Isis con forma de diosa árbol, dando de mamar al faraón.
Ast (Isis)
en xeroglíficu
stt
H8
 
stt
 
B1
 
stt
H8
B1
 
stt
y
I12
{{{3}}}


Cultu editar

El so orixe ye inciertu, pero envalórase que provieno del delta del Nilu. Les primeres menciones de Isis daten de la dinastía V d'Exiptu na cual atópense les primeres inscripciones lliteraries, pero'l so cultu fíxose prominente más tarde na historia exipcia, cuando s'empezar a absorber y sincretizar los cultos d'otres dioses. Col tiempu espandióse fora d'Exiptu, nel Oriente Próximu y l'Imperiu romanu, cola construcción de templos alloñaos dedicaos a ella, como nes Islles Britániques o la Península Ibérica. Hasta'l sieglu VI pudieron atopase rastros de la so adoración na Europa cristiana.

Llugares de cultu a Isis editar

El templu más importante dedicáu a Isis y el so últimu llugar de cultu, taba na islla de File. Construyíu en delles fases dende c. 380 e. C. al 100, foi ordenáu finalmente'l so zarru pol emperador Xustinianu I nel 550. En Dendera yera espuesta añalmente nun quioscu del templu de Hathor, a los rayos del Sol, pa refaese. Otru templu de Isis importante atópase en Behbeit el-Hagar. En Guiza foi venerada como "Señora de les pirámides".

Fora d'Exiptu, el so cultu arrobinar per tolos pueblos del Mediterraneu, aguantando la espansión del cristianismu mientres l'Imperiu romanu hasta que foi prohibíu en tiempos de Xustinianu I, nel añu 535. Atópense templos n'otres partes d'África, como en Libia, Tunicia y Sudán; nel Oriente Mediu, Xordania, Turquía y El Líbanu y n'Europa, Grecia (Templu de Isis en Delos) , Italia (Templu de Isis en Pompeya), Francia, Alemaña (Santuariu de Isis y de Mater Magna en Maguncia) y España (Templu de Isis en Baelo Claudia).

Mundu grecorromanu editar

Dempués de la conquista d'Exiptu por Alexandru Magnu, el cultu de Isis estendióse per tol mundu grecorromanu.[1] Tácito escribió que dempués del asesinatu de Xuliu César, decretóse alzar un templu n'honor de Isis pero Augustu parar y trató de convertir de nuevu a los romanos a les creencies de los dioses romanos que taben acomuñaos estrechamente col Estáu. Finalmente, l'emperador romanu Calígula abandonaría'l procuru d'Augustu escontra lo que foi descritu como cultos orientales, y foi mientres el so reináu cuando s'estableció en Roma la fiesta de Isis. Según Josefo, Calígula púnxose un ropaje femenín y participó nos misterios qu'él mesmu instituyó. Na dómina helenística, Isis adquirió un "nuevu rangu como una diosa principal del mundu mediterraneu". Vespasiano, xunto con Tito, practicaben incubaciones nel Iseum romanu. Domiciano construyó otru Iseum xunto a un Serapeum. Traxanu apaez delantre de Isis y Horus, presentándo-yos votivas ufriendes de vinu, nun baxu relieve, nel so arcu triunfal de Roma.[2] Adriano decoró la so villa de Tívoli con escenes isíacas. Galerio consideraba a Isis como la so proteutora.[3]

La visión romana sobre los sos cultos yera sincrética, contemplando a les sos nueves deidaes, como aspeutos puramente locales d'otros más familiares. Pa munchos romanos, la exipcia Isis yera un aspeutu de la frixa Cibeles, que los sos ritos orgiásticos fueron a la fin naturalizaos en Roma, aportando a conocida como Isis de los diez mil nomes.

Ente los nomes de la Isis romana, el de Reina del Cielu, destacar pola so llarga y continua presencia. Heródoto identificó a Isis coles dioses griegues y romana de l'agricultura, Deméter y Ceres.

Una estatua d'alabastru de Isis del sieglu III e. C., que s'atopó en Ohrid, na República de Macedonia, ta representada nel anverso del billete de 10 denares macedonios, emitíu en 1996.[4]

 
Estatua de Isis proveniente de Villa Adriana en Tívoli.
 
Sacerdotesa de Isis portando una sítula, estatua romana del sieglu II
Muséu Archaeologico Regionale, Palermo.
 
Isis, representación romana, portando un sistro, procedente d'Anatolia o Tracia, sieglu II. Muséu Arqueolóxicu d'Istambul.

El cultu a Isis en Hispania editar

Hai evidencies del cultu a Isis en Hispania, tresmitíu por comerciantes, militares o simples ciudadanos griegos y romanos. De primeres la so veneración foi popular, pero dempués llegó hasta les clases más altes. Esistió cultu entamáu en: Emérita Augusta (Mérida), Igabrum, Cabra (Córdoba), Valentia (Valencia) y Baelo Claudia (Bolonia, Cádiz), onde queden restos d'un Templu a Isis del S.II d.C; hubo devotos en: Legio (Lleón), Astúrica Augusta (Astorga), Acci (Guadix), Saguntum (Sagunto) y Tarraco (Tarragona). Los últimos documentos topaos, referentes al cultu a Isis en Hispania, daten de la primer metá del sieglu III.[5]

Influencia nel cristianismu editar

 
La imaxe más antigua conocida de María, sosteniendo a Jesús neñu. Datada del sieglu II,[6] Catacumbes de Priscila, Roma.
 
Isis lactans (dando de mamar a Harpócrates). Museos Vaticanos. Muséu Pío-Clementino.
Mitoloxía comparada «El

cultu de Isis tuvo una influencia considerable sobre'l de la Virxe María». Isis «tamién foi'l modelu pa toles reines d'Exiptu, que yeren conocíes como "fía de Dios", "gran esposa del rei" y "la madre de Dios"».[7] Les imáxenes coptes (cristianes) heredaron esta concepción de la diosa (Isis), dando orixe a representaciones posteriores de Maria Lactans (María que da de lactar, lactante).[8]

Creencies cristianes

Los estudiosos[ensin referencies] fixeron comparances col cultu a Isis a finales de la dómina romana y el cultu a la Virxe María. Dempués de que'l cristianismu ganó popularidá y empezó a esvalixase n'Europa y depués en Roma, los cristianos convirtieron el santuariu de Isis n'Exiptu nuna Ilesia n'honor a María lo mesmo que de manera apostada tomaron imáxenes del mundu paganu y utilizar.

Este foi la resultancia de la esposición del cristianismu primitivu al arte exipcio. Nuna encuesta a "venti destacaos exiptólogos"[ensin referencies], realizada por W. Ward Gasque,[9] un eruditu cristianu, atopó que tolos que respondieron reconocíen que "la imaxe de Horus neñu y Isis influyó na iconografía cristiana de la Virxe y el Neñu", pero que nun hubo otres semeyances.[ensin referencies]

L'historiador Will Durant escribió que "Los primeros cristianos dacuando rindíen honores, a les estatues de Isis dando de mamar al neñu Horus, viendo nello un ritu antiguu y noble alrodiu de como per mediu de la muyer (esto ye, el principiu femenín), creáronse toles coses, que finalmente se convirtió na Madre de Dios." Horus, nesti aspeutu xuvenil, foi llamáu Harpócrates polos griegos. A pesar de qu'a la Virxe María venérase-y nel catolicismu y la Ilesia ortodoxa, el so papel como una figura de la madre misericordiosa tien paralelos cola figura de Isis[ensin referencies] .

Sacerdociu editar

Poca información sobrevivió sobre los rituales exipcios de Isis. Sicasí, ye claro que fueron tantu empecipiaos sacerdotes como sacerdoteses, los qu'oficiaron los rituales del so cultu a lo llargo del tiempu. Na dómina grecorromana, munchos d'ellos yeren mestróns, y dicíase que munchos otros teníen poderes especiales, incluyendo la interpretación de los suaños y la capacidá de controlar el tiempu atmosféricu, por aciu el trenzado del pelo o por non peñase. Pensábase esto últimu, porque los exipcios consideraben que los nuedos teníen poderes máxicos.

Isis na lliteratura grecorromana editar

 
Ceremonia isíaca na Antigua Roma. Frescu del 50-79 de Herculano. Muséu Arqueolóxicu Nacional de Nápoles.

Plutarcu, un eruditu griegu que vivió ente 46 y 120 d.C, escribió Isis y Osiris, que ta consideráu como fonte principal sobre los mitos tardíos de Isis.[10] Ellí describe a Isis como "una diosa escepcionalmente sabia y amiga de la sabiduría, a la que, como'l so nome paez indicar, la conocencia y la comprensión atópase na so más altu nivel..." y que la estatua de Atenea (Plutarco diz "los que creen que ye Isis") en Sais lleva la inscripción "Soi tou lo que foi, ye y va ser, y nun afayó inda la mio túnica nengún mortal". Sicasí, en Sais, la diosa patrona del cultu antiguu yera Neith, de quien munchos de les sos traces empezaron siendo atribuyíos a Isis mientres la ocupación griega.

L'escritor romanu Apuleyo describió determinaos aspeutos del cultu a Isis nel sieglu II, nel so llibru El pollín d'oru. Nél, apaez la fiesta dedicada a Isis, tamién como patrona de la navegación, la Isidis Navigium. Amás, ye particularmente revelador, cuando pon en pallabres de Isis:

"Equí vesme, Lucio, en respuesta a la to plegaria. Sepas que soi madre y naturaleza universal, señora de tolos elementos, principiu primordial de los tiempos, soberana de toles coses espirituales, reina de la muerte, de los océanos, y tamién reina de los inmortales, la única manifestación de tolos dioses y dioses, el mio xestu manda sobre los altores resplandorientos del cielu, la saludable agua del mar y los secretos lloros del infiernu. Anque soi adorada en munchos aspeutos, y conocida por nomes innumberables... los troyanos, que fueron los primeres que nacieron nel mundu, llámenme Pesinuntica, madre de los dioses, los atenienses, naturales y ellí nacíos, llámenme Minerva Cecrópea, y tamién los de Xipre, que moren cerca de la mar, nómenme Venus Pafia, los arqueros y sagitarios de Creta, Diana, los sicilianos de tres llingües llámenme Proserpina, los eleusinos, la diosa Ceres antigua y otros conócenme como Juno, otros Bellona, otros Hécate, otros Ranusia... pero los exipcios que se destacar nel aprendizaxe y cultu antiguu, llámenme pol mio nome verdaderu ... Reina Isis."

Nomes acomuñaos a Isis editar

  • Isidoro/Isidora, que la so etimoloxía griega Isis doron, significa "don o regalu de Isis". El nome, común na dómina romana, sobrevivió a la supresión del cultu de Isis y sigue siendo popular nel presente. Ente otros, atópase'l so nome en dellos santos cristianos.
  • Isidro, variante de Isidoro.
  • Isabel, según delles interpretaciones, procedería del llatín Isis Bella, ye sicasí un nome d'orixe Feniciu-cananéu. La finalización "Bel", denota la so rellación col dios Baal o Bel. El so significáu más probable ye " Baal (el señor) da la salú".

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. R. Y. Witt, Isis in the Ancient World, 1997, ISBN 0-8018-5642-6
  2. R. Y. Witt, Isis in the Ancient World, Cap. 17: "The Goddess Darling of the Roman Emperors", p. 235, 1997, ISBN 0-8018-5642-6.
  3. R. Y. Witt, Isis in the Ancient World, p. 51, 1997, ISBN 0-8018-5642-6.
  4. National Bank of the Republic of Macedonia.. «Banknotes in circulation: 10 denars» (inglés). Consultáu'l 12 d'avientu de 2010.
  5. Alvar Ezquerra, Jaime (1981).
  6. Lowrie, Walter (2003). Christian Art and Archeology. Kessinger Publishing, páx. 460. ISBN 9780766134287.
  7. Mircea Eliade (1987) p. 302.
  8. [www.ucm.es/centros/cont/descargas/documentu4779.pdf] Regueru, Mª Amparo (2006): Iconografía de les divinidaes alexandrines (p. 10)
  9. President of the Pacific Association for Theological Studies
  10. D. S. Richter, "Plutarch On Isis and Osiris: Text, Cult, and Cultural Appropriation", Transactions of the American Philological Association (2001) 131:191–216.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar

  • Higino: Astronomía poética (Astronomica).