Les islles de Banda (n'indonesiu, Banda Raya) son un grupu de diez pequeñes islles volcániques alcontraes nel mar de Banda, a unos 140 km al sur de la islla de Ceram, y a unos 2 000 km al este d'islla de Java, que formen parte de la provincia indonesia de Moluques. La principal ciudá y centru alministrativu ye Bandanaira, asitiáu na islla del mesmu nome. Álcense unos 4-6 km dende les agües fondes del océanu y tienen una superficie total d'aproximao 180 km². Tienen una población d'alredor de 15.000 persones.

Islles de Banda
Situación
PaísBandera de Indonesia Indonesia
Provincia Moluques
Tipu grupu d'islles
Parte de Islles Moluques
Asitiáu en Mar de Banda
Coordenaes 4°35′00″S 129°55′00″E / 4.5833333333333°S 129.91666666667°E / -4.5833333333333; 129.91666666667
Islles de Banda alcuéntrase n'Indonesia
Islles de Banda
Islles de Banda
Islles de Banda (Indonesia)
Datos
Altitú media 650 m
Superficie 45,6 km²
Cambiar los datos en Wikidata

Hasta mediaos del sieglu XIX les islles de Banda fueron la única fonte nel mundu de la nuez moscada y el macis, especias producíes a partir del árbol de la nuez moscada.

Les islles agora son destinos populares pal bucéu y l'esnórquel.

Historia editar

Historia pre-europea editar

Antes de la llegada de los europeos, Banda tenía una forma de gobiernu oligárquica, liderada por orang kaya («homes poderosos») y los bandaneses teníen un papel activu ya independiente nel comerciu en tol archipiélagu.[1] Banda yera la única fonte conocida nel mundu de la nuez moscada y del macis, especias usaes como aromatizantes, melecines y axentes preservantes, que teníen nesi momentu gran valor nos mercaos europeos y yeren vendíes polos comerciantes árabes a los venecianos por unos precios exorbitantes. Los comerciantes nun sopelexar la llocalización exacta del so orixe y nengún européu foi capaz de deducir el so llocalización.

Les primeres fontes escrites sobre les islles de Banda apaecen na obra Suma Oriental (1515), un llibru escritu pol boticariu portugués Tomé Pires, (1465-1540) que moró en Malaca dende 1512 hasta 1515 y que visitó Banda delles vegaes. Na so primer visita, entrevistar colos portugueses y adquirió una amplia conocencia de los navegantes malayos en Malaca. Envaloró que la población, a principios del sieglu XVI, sería d'unes 2 500-3 000 persones. Informó que los bandaneses yeren parte d'una amplia rede d'intercambiu d'Indonesia y los únicos nativos maluqueños que yeren comerciantes de llarga distancia, yá que tomaben cargos a Malaca, a pesar de que los embarques dende Banda tamién yeren fechos polos comerciantes javaneses.

Amás de la producción de la nuez moscada y el macis, Banda caltuvo un importante comerciu de reexportación. Los bienes que se movíen al traviés de Banda incluyíen el clavu de golor, dende Ternate y Tidore, nel norte; les plumes d'aves del paraísu, dende les islles Aru y l'oeste de Nueva Guinea; la corteza del massoi pa melecines tradicionales; y tamién esclavos. A cambéu, Banda recibía predominantemente arroz y testiles; el llamáu algodón batik, dende Java; calicós dende la India y ikat dende la islles Menores de la Sonda. En 1603, un sarong calidable media yera camudáu por dieciocho kilogramos de nuez moscada. Dalgunos d'esos texíos yeren depués vendíos, terminando en Halmahera y Nueva Guinea. Tamién el granu de Ikat de les islles Mayores de la Sonda se comerciaba por sagú dende les islles Kei, les islles Aru y Ceram.

Los portugueses editar

N'agostu de 1511, en nome del rei de Portugal, Afonso de Albuquerque conquistó Malaca, que nesi momentu yera'l centru del comerciu d'Asia. En payares d'esi añu, dempués d'asegurar Malaca y una vegada tuvo conocencia del allugamientu de les islles de Banda, Albuquerque unvió una espedición de tres barcos lideraos pol so bon amigu António de Abreu p'alcontrales. Dellos pilotos malayos, bien contrataos o reclutados a encomalo, empunxéronlos al traviés de Java, les islles Menores de la Sonda y Ambon hasta Banda, llegando a principios de 1512.[2] Fueron los primeros europeos conocíos en llegar a les Bandes, y l'espedición permaneció ellí alredor d'un mes, mercando y enllenando los sos barcos cola nuez moscada, el macis y clavu, lo que dio entamu al floreciente comerciu en Banda.[3] D'Abreu saleó al traviés de la islla de Ambon, ente que'l so segundu al mandu, Francisco Serrão, adelantrar escontra les islles Moluques, naufragó y terminó en Ternate.[4] Distrayíu poles hostilidaes n'otros llugares nel archipiélagu, como Ambon y Ternate, los portugueses nun tornaron hasta 1529: un comerciante portugués, el capitán García desembarcó tropes nes Bandes. Cinco de les islles de Banda fueron tomaes ensin llucha dende otra islla y fíxose un fuerte na islla principal de Neira, que-yos daría'l control total del grupu. Los bandaneses, sicasí, fueron contrarios a tal plan y les sos incursiones béliques fueron costoses y cafiantes pa García que los sos homes fueron atacaos cuando intentaben construyir la fortaleza. De magar, los portugueses fueron visitantes infrecuentes de les islles y prefirieron mercar la so nuez moscada de los comerciantes de Malaca.[5]

A diferencia d'otres islles del este d'Indonesia, como Ambon, Solor, Ternate y Morotai, los bandaneses nun amosaron nengún entusiasmu pol cristianismu nin polos europeos que lo llevaron nel sieglu XVI, y nengún intentu seriu foi fechu pa cristianizar a los bandaneses.[4] Calteniendo la so independencia, los bandaneses nunca dexaron a los portugueses construyir un fuerte o un puestu permanente nes islles. Irónicamente, sicasí, foi esta falta de puertos lo que llevó a los neerlandeses a comerciar con Banda'l clavu de golor en llugar de les islles de Ternate y Tidore.

La llegada de los neerlandeses editar

 
Fort Nassau en 1646.

El neerlandeses siguieron a los portugueses en Banda, pero diben tener una presencia muncho más dominante y duradera. Les rellaciones ente los neerlandeses y los bandaneses resintiéronse mutuamente dende'l principiu: primero, los comerciantes neerlandeses quexar de que los bandaneses renegaben de les entregues y el preciu alcordaos, y engañáben-yos sobre la cantidá y calidá; los bandaneses, pela so parte, anque dieron la bienvenida a otru comprador competidor polos sos especias, dicíen que los artículos comerciales que-yos ufiertaben los neerlandeses —llanes pesaes y damascos, productos manufacturados non deseyaos, por casu— yeren polo xeneral desaparentes en comparanza colos productos del comerciu tradicional. Los comerciantes javeneses, árabes, indios y portugueses, por casu, llevaben elementos indispensables como cuchiellos d'aceru, cobre, melecines y l'envalorada porzolana china.

Por enforma qu'a los neerlandeses nun los gustara'l tratu colos bandaneses, el comerciu yera bien rentable, una y bones les especias vender por unes 300 vegaes el preciu de compra en Banda. Esta ganancia xustificaba llargamente los costos y el riesgu del tresporte marítimu a Europa. El curiosu d'estos beneficios provocó l'aumentu del númberu d'espediciones neerlandeses y llueu se vio que la competencia ente ellos escontra resentise los sos beneficios. Esta foi la causa de que los competidores xunir pa formar la Compañía Holandesa de les Indies Orientales (Vereenigde Oostindische Compagnie, o VOC), que tendría un papel perimportante nel imperiu colonial neerlandes[6]

Hasta principios del sieglu XVII, les Bandes taben gobernaes por un grupu de destacaos ciudadanos, los orang kaya (lliteralmente, «los homes ricos»), cada unu d'ellos xefe d'un distritu. Na dómina en que la nuez moscada yera una de les «fines especias», que se calteníen cares n'Europa pola disciplinada manipulación del mercáu, yeren tamién un bien deseable de los comerciantes neerlandeses nos puertos de la India; asina, l'historiador económicu Fernand Braudel, señaló que la India consumía'l doble qu'Europa.[7] Un númberu de orang kaya de Banda fueron convencíos (o engañaos) polos neerlandeses pa roblar un tratáu de concesión a los neerlandeses del monopoliu de la compra de especias. Anque los bandaneses nun entendieron la importancia del tratáu conocíu como «El Pactu Eternu» (The Eternal Compact), y anque non tolos líderes bandaneses lo roblaren, más tarde sería utilizáu pa xustificar que les tropes neerlandeses fueren llevaes ellí pa defender el so monopoliu.

Los bandaneses llueu se cansaron de les aiciones neerlandeses: los baxos precios, el comerciu d'artículos inútiles, y l'aplicación de derechos esclusivos pa la compra de les acobiciaes especias. El final d'esta forma d'actuar y que provovó el refugu de los bandaneses llegó en 1609 cuando'l neerlandeses reforzaron Fort Nassau na islla Bandanaira. Los orang kaya convocaron a una xunta al almirante neerlandés y a cuarenta de los sos homes de mayor xerarquía, que resultó una emboscada onde fueron muertos toos.[6]

Rivalidá anglo-neerlandesa editar

 
Fuerte Bélxica en 1824.

Ente que les actividaes de los portugueses y los españoles na rexón debilitárase, los ingleses habíen construyíu puestos comerciales fortificaos nes pequeñes islles de Ai y Run, alcontraes a diez y venti quilómetros de les principales islles de Banda. Los británicos pagaben precios más altos y collo pretendíen socavar significativamente el monopoliu neerlandés; les tensiones anglo-neerlandeses aumentaron y el neerlandeses construyeron en 1611 el fuerte Bélxica, un nuevu fuerte, mayor y alcontráu más estratéxicamente que fuerte Nassau. En 1615, el neerlandeses invadideron la islla de Ai con 900 homes y los británicos retirar a la islla de Run, onde se reagruparon. Esa mesma nueche, los británicos llanzaron un contraataque sorpresa sobre Ai, retomando la islla y matando a 200 neerlandeses. Un añu más tarde, un grupu neerlandés muncho más fuerte atacó de nuevu Ai, que foi bomardeada primeramente con fueu de cañonazos y dempués d'un mes d'asediu, cuando'l defensores quedar ensin municiones, la islla foi tomada y los británicos fueron asesinaos. El neerlandeses reforzaron el fuerte renombrándolo como Fort Revenge. El control européu de les Bandes foi inda impugnáu hasta 1667 cuando, en virtú del Tratáu de Breda (1667), los británicos axustaron el cambéu de la pequeña islla de Run pola islla de Manhattan, dando'l plenu control neerlandes al archipiélagu de les islles de Banda.

Masacre de los bandaneses editar

L'acabante nomar gobernador xeneral de VOC, Jan Pieterszoon Coen (1587-1629), dedicar a l'aplicación del monopoliu neerlandés sobre'l comerciu de especias de les Banda. En 1621 fueron desembarcaos na islla de Bandaneira soldaos bien armaos y en pocos díes tamién ocuparen la vecina y grande islla de Lontar. Los orang kaya fueron obligaos a punta de pistola a roblar un trabayosu tratáu, pocu facederu, que, ello ye que yera imposible caltener, apurriendo asina a Coen una escusa pa usar les sos cimeres fuercies contra los bandaneses.[6] El neerlandeses rápido notaron una serie de presuntes violaciones del nuevu tratáu, y, en respuesta, Coen punxo en marcha una masacre punitiva. Fueron contrataos mercenarios xaponeses pa faer frente a los orang kaya, siendo cuarenta d'ellos degollaos; les sos cabeces, empaladas en llances de bambú, amosáronse públicamente como alvertencia.

La población de les islles de Banda antes de la conquista neerlandesa ye xeneralmente envalorada alredor de 13-15.000 persones, dalgunes de les cualos yeren comerciantes malayos y javaneses, según chinos y árabes. El númberu real de bandaneses que fueron asesinaos, espulsaos o fuxeron de les islles en 1621 sigue siendo inciertu. Pero les fontes históriques suxuren qu'alredor de solamente mil bandaneses probable sobrevivieron nes islles, y fueron asignaos a los plantíos de nuez moscada como trabayadores forzosos.[8] El neerlandeses darréu volvieron asitiase nes islles con esclavos importaos, convictos y trabayadores contrataos (pa trabayar nos plantíos de nuez moscada), según inmigrantes d'otres partes d'Indonesia. La mayoría de sobrevivientes fuxeron como abellugaos a les islles de los sos socios comercialessobremanera, Keffing y Guli Guli na cadena de la islla de Ceram y les islles Kei.[6] Convóis de sobrevivientes bandaneses tamién fueron unviaos a Batavia (Java), na islla de Java (güei día, Yakarta), pa trabayar como esclavos nel desenvolvimientu de la ciudá y la so fortaleza. Unos 530 d'ellos fueron devueltos a les islles por cuenta de la so esperiencia tan necesaria nel cultivu de nuez moscada (daqué que rellumaba pola so ausencia ente los recién llegaos colonos neerlandeses).[9]

Considerando qu'hasta esi momentu la presencia neerlandesa fuera a cencielles como comerciantes, que dacuando suscribíen trataos, la conquista de Banda marcó l'entamu del primer gobiernu colonial enllantáu nel archipiélagu indonesiu, anque so los auspicios de la VOC.

El monopoliu de la VOC editar

 
La islla de Banda Neira en 1724.

Dempués d'abrasar la población de les islles, Coen estremó la tierra granible d'aproximao mediu millón d'árboles de nuez moscada en sesenta y ocho perken, de 1,2 hectárees. Estes parceles fueron apurríes a colonos neerlandeses denominaos perkeniers de los que 34 taben en Lontar, 31 en Ai y 3 en Neira. Colos pocos bandaneses que quedaron pa trabayar con ellos, fueron traíos d'otros llugares esclavos. Esfrutando entós del control de la producción de nuez moscada, la VOC pagaba a los perkeniers 1/122º del preciu de mercáu neerlandés de la nuez moscada, anque los perkeniers beneficiáronse inmensamente, construyendo sustancial villes con opulentas decoraciones importaes d'Europea.[ensin referencies]

La periférica islla Run foi más malo de controlar pola VOC y esterminaron tolos árboles de nuez moscada d'ellí. La producción y esportación de nuez moscada foi un monopoliu de la VOC mientres casi los siguientes doscientos años. Fuerte Bélxica, una de les munches fortaleces construyíes pola Compañía Holandesa de les Indies Orientales, ye una de les mayores fortaleces europees qu'entá permanecen n'Indonesia.[ensin referencies]

Control británicu y dómina moderna editar

El 9 d'agostu de 1810 los británicos prindaron les islles y aceptaron la rindición de los neerlandeses, dempués de que les fortificaciones fueren tomaes na aición del capitán C. Cole, colos buques de guerra británicos HMS Caroline (36 cañones), el HMS Piedmontaise (38 cañones), al mandu del capitán Foote y el HMS Barracouta (18 cañones). El capitán Kenah, llevando a bordu un centenar d'homes del reximientu Européu de Madrás dempués de navegar de Madrás con suministros dende Amboina, apocayá prindada polos británicu.

La violencia relixosa ente cristianos y musulmanes derivó nun conflictu intercomunal en Ambon, afectaron a les islles a finales de 1990. La perturbación y les muertes resultantes estropiaron la enantes próspera industria turístico.[10]

Xeografía editar

 
La islla de Banda Besar vista dende Fort Belgica.

Hai siete islles habitaes y delles más despoblaes. Les islles habitaes son les siguientes:

  • nel grupu principal:
  • la islla de Banda Besar («gran Banda»), la islla más grande, con 44 km² y 12 km de llargu y 3 km d'anchu. Cuenta con tres asentamientos principales, Lonthoir, Selamon y Waer.
  • la islla de Banda Neira, o Naira, la islla cola capital alministrativa y un pequeñu campu d'aviación (según agospiamientu pa los visitantes);
  • la islla de Gunung Api («monte de fueu»), un volcán activu con un picu d'alredor de 650 m;
a cierta distancia, al oeste, tán:
  • la islla de Ai (Pulau Ai o Pulau Ai);
  • la islla de Run (Pulau Run), más al oeste entá.
y al este, la islla de Pisang (Pulau Pisang), tamién conocida como Syahrir;
y escontra el sureste, la islla de Hatta (Pulau Hatta), antes Rosengain o Rozengain;

Otres islles, posiblemente, pequeñes y/o despoblaes, son les siguientes:

  • Nailaka, a una curtia distancia al nordeste de Pulau Run;
  • Batu Kapal;
  • Manuk, un volcán activu;
  • Pulau Keraka o Pulau Karaka (islla Crab);
  • Manukang;
  • Hatta Reef.

Les islles son parte de la ecorrexón de los montes caducos húmedos de les Islles del Mar Banda.

Cultura bandanesa editar

 
Gunung Api vistu dende Fort Belgica, en Banda Neira (vease les persones de la esquierda).

La mayoría de los habitantes actuales de les islles de Banda son descendientes de los inmigrantes y trabayadores de los plantíos de diverses partes d'Indonesia, según indíxenes bandaneses. Heredaron aspeutos de les práutiques rituales pre-coloniales nes Bandes que son altamente valoraos ya inda se realicen, dándo-yos una identidá cultural distinta y bien local.[ensin referencies]

Amás, los bandaneses falen un dialeutu malayu distintivu, que tien delles carauterístiques que la estremen del malayu ambones, el dialeutu más conocíu meyor y de más espardimientu que forma una llingua franca nel centru y sureste de Maluku. El malayu bandanes ye famosu na rexón pol so acentu únicu y cadenciosu, pero tamién por tener nel so léxicu un númberu de pallabres, identificables a nivel llocal, que son préstamos del neerlandés. [ensin referencies] Dellos exemplos son:

  • tenedor: forok (en neerlandés, vork);
  • formigues: mir (en neerlandés, mier);
  • cuyar: lepe (en neerlandés, lepel);
  • difícil: lastek (en neerlandés, lastig);
  • pisu: plur (en neerlandés, vloer);
  • antoxana: stup (en neerlandés, stoep);

El malayu bandanes tamién tien munchos préstamos del portugués col malayu ambones, que nun apaecen na llingua nacional d'Indonesia. Pero tien comparativamente menos, y difieren na pronunciación. Dellos exemplos son:

  • tortúa: tetaruga (malayu bandes); totoruga (malayu ambones) (del portugués, tartaruga);
  • gargüelu: gargontong (malayu bandes); gargangtang (malayu ambones) (del portugués, gargüelu).

A lo último, y más notablemente, el malayu bandes utiliza dellos pronomes distintos. El más inmediatu ye'l d'estremar la forma familiar de direición de la segunda persona del singular: pané.

Los descendientes de dalgunos de los que fuxeron de la conquista bandanesa neerlandesa nel sieglu XVII, que viven nes islles Kai (Kepulauan Kei) al este del grupu de Banda, caltienen una versión de la llingua orixinal de Banda qu'entá se fala nos pueblos de Banda de Eli y Banda Elat, na islla de Kai Besar. Ente que los largamente integraos na sociedá de la islla de Kei, los residentes d'estos asentamientos siguen valorando los oríxenes históricos de los sos antepasaos.

Ver tamién editar

Notes editar

  1. Ricklefs, M.C. (1991). A History of Modern Indonesia Since c.1300, 2nd Edition. Londres: MacMillan, páx. 24. ISBN 0-333-57689-6.
  2. Hannard (1991), páx. 7; Milton, Giles (1999). Nathaniel's Nutmeg. Londres: Sceptre, páx. 5 y 7. ISBN 978-0-340-69676-7.
  3. Hannard (1991), páx. 7.
  4. 4,0 4,1 Ricklefs, M.C. (1993). A History of Modern Indonesia Since c.1300, 2nd Edition. Londres: MacMillan, páx. 25. ISBN 0-333-57689-6.
  5. Milton, Giles (1999). Nathaniel's Nutmeg. Londres: Sceptre, páx. 5 and 7. ISBN 978-0-340-69676-7.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 Hannard (1991)
  7. Braudel 1984, p. 219.
  8. Hanna 1991, p. 54; Loth 1995, p. 18.
  9. Hanna 1991, p. 55; Loth 1995, p. 24.
  10. Witton, Patrick (2003). Indonesia. Melbourne: Lonely Planet. ISBN 1-74059-154-2

Referencies editar

L'artículu de la Wikipedia n'inglés cita les siguientes referencies xenerales (toes n'inglés):
  • Braudel, Fernand. 1984. «The Perspective of the World», en: Civilization and Capitalism, vol. III.
  • Hanna, Willard A. (1991). Indonesian Banda: Colonialism and its Aftermath in the Nutmeg Islands. Bandanaira: Yayasan Warisan dan Budaya Banda Naira.
  • Lape, Peter. 2000. «Political dynamics and religious change in the late pre-colonial Banda Islands, Eastern Indonesia». World Archaeology 32(1):138-155.
  • Loth, Vincent C. 1995. «Pioneers and perkerniers:the Banda Islands in the seventeenth century». Cakalele 6: 13-35.
  • Muller, Karl; Pickell, David (ed) (1997). Maluku: Indonesian Spice Islands. Singapore: Periplus Editions. ISBN 962-593-176-7.
  • Villiers, John. 1981. «Trade and society in the Banda Islands in the sixteenth century», en Modern Asian Studies 15(4):723-750.
  • Winn, Phillip. 1998. «Banda is the Blessed Land: sacred practice and identity in the Banda Islands, Maluku», en Antropologi Indonesia 57:71-80.
  • Winn, Phillip. 2001. «Graves, groves and gardens: place and identity in central Maluku, Indonesia», en The Asia Pacific Journal of Anthropology 2 (1):24-44.
  • Winn, Phillip. 2002. «Everyone searches, everyone finds: moral discourse and resource use in an Indonesian Muslim community», en Oceania 72(4):275-292.
y como bibliografía:
  • El llibru de Giles Milton, Nathaniel's Nutmeg: How One Man's Courage Changed the Course of History [La nuez moscada de Nathaniel: cómo'l coraxe d'un home camudó'l cursu de la Hestoria] (Sceptre books, Hodder and Stoughton, London) ufierta un rellatu vivu de los aspeutos de la llucha pola posesión de les islles de Bandasobremanera'l primer papel británicu.

Enllaces esternos editar

Plantía:Wikisource1911Enc