Denominar Italia fascista al periodu de la historia d'Italia na cual dichu país européu foi gobernáu por un réxime sofitáu na ideoloxía del fascismu, surdida tres la Primer Guerra Mundial.

El fascio littorio, símbolu del fascismu.

El fascismu nació como reaición de ciertos socialistes disidentes contra la Revolución Bolxevique de 1917 y a les fuertes engarradielles sindicales de trabayadores y braceros que remató nel bieniu coloráu, en parte como crítica al respeutive de la sociedá lliberal-demócrata, que salió maltrecha de la esperiencia de la Primer Guerra Mundial.

El nome deriva de la pallabra italiana fascio (en llatín: «fascis»). La pallabra, na antigua Roma, yera usada como símbolu de la unión de los lluchadores. El símbolu fascista ye'l Fasces romanu que significaba'l poder del réximesobremanera'l poder xurisdiccional. El so líder Benito Mussolini, quien fora gobernante dictatorial d'Italia, describir asina:

El Fascismu ye una gran movilización de fuercies materiales y morales. ¿Qué se propón? Dicir ensin falses modesties: gobernar la nación. ¿De qué manera? De la manera necesaria p'asegurar el grandor moral y material del pueblu italianu. Falemos francamente: nun importa la manera concretamente, nun ye antitéticu, sinón más bien converxente col programa socialista, sobremanera colo rellacionao cola reorganización téunica, alministrativa y política del nuesu país. Nós ximelgamos los valores tradicionales, que'l socialismu omite o desprecia, pero sobremanera, l'espíritu fascista refuga tou lo que sía una hipoteca arbitraria sobre'l misteriosu futuru.

Sustentos del fascismu editar

La Italia fascista aponderaba la idea de nación frente a la d'individuu o clase; suprimía la discrepancia política en beneficiu d'un partíu únicu y los localismos en beneficiu del centralismu. Utilizaba hábilmente los nuevos medios de comunicación y el carisma d'un líder, Benito Mussolini, nel que se concentraba tol poder. Aprovechaba los sentimientos de mieu y frustración coleutiva pa exacerbarlos por aciu la violencia, la represión y la propaganda, y mover contra un enemigu común, real o imaxinariu, interior o esterior, qu'actúa de chivu espiatoriu frente al qu'entornar tola agresividá de forma irracional, llogrando la unidá y adhesión (voluntaria o pola fuercia) de la población. El fascismu ye expansionista y militarista, utilizando los mecanismos movilizadores del irredentismo territorial y el imperialismu que yá fueren esperimentaos pol nacionalismu del sieglu XIX.

El componente social del fascismu pretende ser interclasista: niega la esistencia de los intereses de clase ya intenta suprimir la llucha de clases con una política paternalista de sindicatu vertical y únicu en que trabayadores y empresarios obedezan les direutrices cimeres, como nun exércitu, creando'l corporativismu. El nacionalismu económico, con autarquía y direición centralizada afixéronse como nuna economía de guerra a la coxuntura de salida de la crisis de 1929.

Sicasí, nun hubo nel sistema fascista nin planes quinquenales al estilu soviéticu, nin cuestionamiento de la propiedá privada nin alteraciones radicales del sistema capitalista más allá de la intervención nel mercáu, calteniendo na práutica'l sistema de producción capitalista anque so la direición suprema del Estáu. Aun así resultaba evidente que'l fascismu procuraba contentar a toles clases sociales del capitalismu y goció d'un sofitu interclasista anque por motivos bien diversos. Los fundamentos teóricos del fascismu yeren:

- La subordinación (dependencia) de los individuos al Estáu, que se convirtió nel órganu de control de tola sociedá.
- La esistencia d'una élite, competente y preparada y de un líder carismáticu, capaz de crear una voluntá xeneral a la que les mases teníen de sometese.
- El refugu de la tradición racionalista de la cultura occidental, y l'esaltación de los elementos irracionales de la conducta y los sentimientos, xustificando la intolerancia y el fanatismu.
- Caltener una política expansionista, como respuesta a un nacionalismu radical que consideraba l'adquisición de nuevos territorios como la única forma de fortalecer a la nación.

La nacencia de la Italia fascista editar

La crisis italiana de posguerra editar

Al terminar la Primer Guerra Mundial en payares de 1918, el Reinu d'Italia topar nel grupu de los países vencedores, al aliase dende 1915 cola Triple Entente en contra de les Potencies Centrales. Un elementu qu'influyó de forma decisiva ente los políticos italianos pa intervenir na guerra foi la ufierta de Francia y el Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda d'otorgar a Italia territorios que seríen desmembrados del Imperiu austrohúngaru o del Imperiu otomanu, lo cual foi emplegáu na propaganda belicista pa sostener al sofitu a la guerra ente les mases del proletariáu italianu. Sicasí, la campaña bélica foi difícil y namái nos últimos meses del conflictu les fuercies italianes llograron un trunfu decisivu sobre l'Imperiu austrohúngaru na Batalla de Vittorio Veneto. D'esta forma, al empecipiase la conferencia de paz de Versalles en 1919 el gobiernu italianu, presidíu por Vittorio Emanuele Orlando, nun llogró que los sos antiguos aliaos respetaren el so alcuerdu y otorgaren a Italia los territorios ufiertaos, alegando la menor fuercia económico y militar d'Italia en rellación a los otros vencedores.

La propaganda nacionalista italiana tres el Tratáu de Versalles señaló que'l trunfu na Primer Guerra Mundial foi una victoria tullida» al declarar que franceses y británicos engañaron al pueblu italianu yá que ufiertaron beneficios territoriales y depués nun cumplieron la so pallabra por completu. Ente les capes sociales más descontentes y influenciables por estes declaraciones remanecieron les organizaciones de excombatientes, y en particular d'ex arditi (tropes selectes d'asaltu), víctimes de la frustración xeneralizada pero tamién de la rensía provocada por llograr escasa reconocencia a los sacrificios y la valentía demostraos nos duros años de combate.

Los veteranos de guerra y los fascios editar

Nesti contestu, el 21 de marzu de 1919 un exsocialista que sirviera nel frente de guerra llamáu Benito Mussolini, fundó en Milán el primer fascio de combate (n'italianu: Fascio di combattimento), adoptando pal so movimientu políticu símbolos qu'hasta entós estremaren a los arditi, como les camises negres y la calavera. Los fascios de combate seríen asina'l nucleu del futuru Partíu Nacional Fascista. El mesmu día de la so fundación foi aprobáu'l so plan políticu, el Programa de San Sepólcro, llamáu asina pola plaza de Milán onde se fundaron los fascios.

El nuevu movimientu espresó la voluntá de «tresformar, con métodos revolucionarios si ye necesariu, la vida italiana», autodefiniéndose «partíu del orde» y consiguiendo d'esta miente ganase l'enfotu de les capes de población más adineraes y conservadores, contraries a cualquier baturiciu y reivindicación sindical o de la clase obrera, na esperanza de que la fuercia de choque de los "fascios de combate" opunxérase favorablemente a les revueltes promovíes por socialistes y católicos populares. El Programa de San Sepolcro foi espublizáu en xunu de 1919 por aciu el periódicu de los fascios, l'antiguu periódicu prosocialista fundáu por Mussolini en 1915 y llamáu Il Popolo d'Italia.

Al naciellu movimientu faltába-y sicasí primeramente una base ideolóxica bien definida, y el mesmu Mussolini nun se decantara por una ideoloxía concreta, sinón a cencielles contra toles demás. Según la so intención, el fascismu debería representar una «tercer posición», basada nel nacionalismu estremu, el cultu a la violencia, el despreciu escontra la burguesía y l'oposición frontera al marxismu, tantu na so variante socialista como comunista. Pa esto Mussolini usó teoríes filosófiques de Charles Maurras, Friedrich Nietzsche, Giovanni Gentile, ente otros, entemeciendo idees y conceutos.

Los años del Escuadrismo (Squadrismo) editar

 
Mussolini y camises negres, na "cola sobre Roma" d'ochobre de 1922.
 
La "Cámara del Trabayu" de Turín, oficina socialista amburada por camises negres, 19 d'avientu de 1922.

Nel movimientu, amás de voluntarios comunes, contribuyeron los futuristes y nacionalistes ex combatientes, bien desencantaos de la democracia y del lliberalismu políticu, amás de contrarios a los socialistes que, dende 1915 opunxérense a la participación d'Italia na guerra, y agora atacaben nos sos escritos a los veteranos de guerra. Apenes 20 díes dempués de la fundación del fascismu, les novates "escuadres d'aición" asaltaron la sede del periódicu socialista ¡Avanti! y destruyeron les sos oficines, y l'estandarte del periódicu foi lleváu ante Mussolini, que caltener como troféu. Unos meses dempués, les escuadres fascistes espublizar por toa Italia convirtiendo'l movimientu nuna fuercia paramilitar.

Por un periodu de dos años Italia foi invadida de norte a sur pola violencia de los movimientos políticos revolucionarios socialistes que, ante'l descontentu popular surdíu de la "victoria tullida", plantegaben tomar el poder por aciu una revolución. Sicasí, los socialistes italianos taben enfrentaos a los comunistes locales, que siguíen la inspiración bolxevique y pretendíen tan solo una "acumuladura de fuercies" ensin pasar a la revuelta armada (la cual yá fracasara n'otros países, como asocedió col Llevantamientu Espartaquista n'Alemaña).

A estos dos grupos enfrentáronse entós los fascistes, protagonizando lluches caleyeres, saquéos, vandalismo y destrucción mutua de propiedaes, mientres los gobiernos conservadores de Giovanni Giolitti y Ivanoe Bonomi yeren incapaces de reaccionar tanto a les fuelgues socialistes como a la ocupación de les fábriques per parte de los bolxeviques.

Mentanto, el 19 de setiembre de 1919, el poeta Gabriele d'Annunzio lideraba un contingente de veteranos de guerra que tomaba por asaltu la ciudá de Fiume, creando'l Estáu Llibre de Fiume nel Adriatico (güei Rijeka, en Croacia), llocalidá de población mayormente italiana pero que perteneciera a Austria hasta 1918. Ellí, D'Annunzio instaló pola fuercia un gobiernu revolucionariu coles mires d'afirmar la "italianidad" (l'italianità) de la ciudá. Esta aición sirvió d'exemplu pal movimientu fascista que darréu simpatizó col de D'Annunzio, anque Mussolini nun quería ufiertar nengún tipu de sofitu material a la causa d'ésti.

L'aición fascista atopábase arreyada a pequeñes aiciones demostratives y de resistencia a les prevocaciones de los socialistes locales y bien llueu empezó a actuar con una violencia inusitada por orde mesma de los sos xefes. Esto fizo que tuvieren superioridá nes disputes colos socialistes, superiores en númberos, pero estremaos en cuanto al usu de la violencia, ante la cual los fascistes nun reculaben (inclusive Mussolini criticaba a los fascistes moderaos que "tarrecíen la violencia y la fuercia").

La campaña fascista, que tenía como oxetivu la destrucción de los centros de xunta bolxevique y de intimidación de los miembros de la PSI, - xunto cola politica sotterranea de violencia empobinada por Mussolini - llevaron al socialismu massimalista a una crisis. Por tanto, mientres en xineru de 1921 el Partíu Socialista Italianu sufrió una grave dixebra dando vida al Partíu Comunista Italianu, el 12 de payares de 1921 creóse'l Partíu Nacional Fascista (PNF), tresformando a los fascios de combate nun partíu políticu y aceptando (siquier formalmente) los compromisos llegal y constitucional. Naquel periodu, el PNF algamó 300.000 alistaos, amás de tener un fuerte sofitu en Emilia-Romagna, Lombardía, y Toscana. Nestes rexones les escuadres fascistes teníen como oxetivu atacar a los socialistes y a los sindicatos, amedranándolos cola práutica de brutales palices o cometiendo homicidios que quedaben casi siempres impunes. Con esti ambiente de violencia, nes eleiciones del 15 de mayu de 1921 los fascistes llograron 45 puestos nel parllamentu.

La popularidá del partíu creció entá más cuando los sindicatos allegaos al Partíu Socialista Italianu proclamaron pal 1 d'agostu de 1922 una fuelga xeneral en toa Italia: los militantes fascistes por orde de Mussolini sustituyeron a los güelguistes y llograron faer fallar la protesta, nuna demostración de fuercia qu'impresionó a los líderes patronales d'Italia y fíxo-yos ver la conveniencia d'aliase al fascismu pa cerrar el pasu a una revuelta izquierdista.

N'agostu d'esi mesmu añu los socialistes de Parma, con sede nel cuartel de Oltretorrente, entamáu polos socialistes Arditi del Popolo y empobinaos por Guido Picelli y Antonio Cieri, llograron aguantar a los ataques de les escuadres fascistes, comandadas por Italo Balbo, que-yos afrellaron con armes de fueu.

Los gobiernos lliberales y conservadores refugaben una alianza colos socialistes pero tamién col acabante crear Partito Popolare, al cual tachaben de clericalismu, ente que los lliberales y conservadores queríen caltener el llaicismu qu'había carauterizaos a los políticos italianos dende 1870. L'amenaza del fascismu quebró tolos cálculos políticos anteriores, pos los socesivos gobiernos de Bonomi y Facta refugaben un enfrentamientu colos camises negres. Tarreciendo que los fascistes causaren una guerra civil, Luigi Facta trató de realizar una manifestación patriótica'l 4 de payares de 1922 pa festexar el trunfu italianu na Gran Guerra con ayuda del ultranacionalista Gabriele D'Annunzio, polo cual Mussolini decidió forzar una toma del poder.

La Marcha sobre Roma editar

Mussolini ordenó a mediaos d'ochobre de 1922 que tolos militantes del Partíu Nacional Fascista exercieren tola violencia posible en tol país lo cual llograron ante la pasividá del exércitu y la policía. Depués, mases de fascistes llanzar a carreteres y trenes pa dirixise a Roma y tomar el poder pal so líder. Armaos apenes con delles pistoles, maces d'aceru y armes caseres, los camises negres allegaron por millares a la capital italiana dende'l 22 d'ochobre, amenaciando con provocar una guerra civil si les autoridaes cerráben-yos el pasu.

El día 25 d'ochobre, una gran masa de miles de camises negres llegara pela rodiada de Roma y el so númberu aumentó llueu, polo cual el primer ministru Luigi Facta pidió declarar estáu de sitiu y detener a los fascistes con tropes del Regio Esercito. El rei Víctor Manuel III refugó roblar la orde pa evitar "una batalla ente italianos" a gran escala, y más bien decidió llamar al poder a Mussolini pa "neutralizalo" más palantre. Pero Mussolini esixó a Facta la xefatura del gobiernu y el rei Víctor Manuel aportó a ello: el 29 d'ochobre Mussolini recibió'l cargu de primer ministru. Viaxando dende Milán en tren, Mussolini formó gobiernu en Roma'l día 30 d'ochobre.

El fascismu tresformar en dictadura editar

 
Fascistes italianos colando en Milán en 1926

El 16 de payares, Mussolini presentar na Cámara de Diputaos del Reinu (llogró'l votu d'enfotu con 316 a favor, 116 en contra y 7 astenciones) y dio'l so primer discursu como Presidente del Conseyu de Ministros (el llamáu "discursu del campamentu de soldaos" o «Discorso del bivacco»).[1] Declaró:

Refugué la posibilidá de vencer totalmente y podía faelo. Me autoimpuse llendes. Dixi que la meyor sabiduría ye la que nun s'abandona dempués de la victoria. Con 300 000 mozos armaos totalmente, decidíos a tou y preparaos casi místicamente a executar cualesquier orde mio, puedo castigar a cualesquier que bilordiara ya intentara emporcar al fascismu. Puedo faer d'esta Aula sordo y gris un campamentu de soldaos: podía echar el zarru al Parllamentu y constituyir un gobiernu puramente de fascistes. Podía, pero nun quixi, siquier nesti primer momentu.

El 24 de payares fuéron-y conferíos a Mussolini pol parllamentu plenos poderes nel ámbitu económicu y alministrativu hasta'l 31 d'avientu de 1923 col fin de «restablecer l'orde», pudiendo gobernar por decretu ensin l'aprobación previa de los parllamentarios. El 15 d'avientu de 1922 axuntóse, per primer vegada, el Gran Consiglio del Fascismu ('Gran Conseyu del Fascismu').

El 14 de xineru de 1923 los camises negres fueron institucionalizaos como fuercia paramilitar so amparu estatal, siendo convertíos na Milizia Volontaria per la Sicurezza Nazionale ('Milicia Voluntaria pa la Seguridá Nacional'). Depués, el 9 de xunu Mussolini presentó na Cámara la Llei Acerbo (llamada asina al ser propuesta pol economista fascista Giacomo Acerbo) estableciendo nueves regles pa la eleición al parllamentu.

Por aciu la Llei Acerbo dispúnxose que si un partíu ganaba votos eleutorales percima del 25 % de sufraxos, llograba automáticamente dos tercios de los escaños del parllamentu, y solamente el restante terciu d'escaños sería partíu proporcionalmente ente los demás partíos. Esti mecanismu dexaría que'l Partíu Nacional Fascista, inclusive con pocos votos (bastaba superar el 25 %), ganara una mayoría parllamentaria absoluta, poniendo como sida pa ello «evitar el desgobiernu causáu pola «dispersión d'escaños ente munchos partíos pequeños».

La Llei Acerbo foi aprobada'l 18 de payares de 1923, colos votos de los fascistes, xuníos colos lliberales qu'entá esperaben contener a Mussolini. Los socialistes votaron en contra, pero la mutua rocea y la falta de coordinación torgaron la so unión colos católicos populares que tamién resabiaben del fascismu, pero abstuviéronse.

El 19 d'avientu de 1923 Mussolini presidió la firma del alcuerdu ente Confindustria y la "Confederación de les corporaciones fascistes", que faía innecesarios los sindicatos non oficiales. El decretu real númberu 284 del 30 d'avientu de 1923 estableció la creación de los Enti Comunali di Assistenza (ECA) cola misión de «coordinar toles actividaes, públiques o privaes, dirixíes a socorrer a los indixentes, aproviendo, si fuera necesariu, el so cuidu o promoviendo onde fuera posible la educación, la instrucción y l'aprendizaxe d'oficios, artes o trabayos». Fueron unificaos en dos entes territoriales que se dedicaríen a l'asistencia sanitaria y material de los probes y de la infancia abandonada por aciu real decretu 383 del 3 de marzu de 1933.

La crisis económica de posguerra editar

El primer problema al cual la dictadura tuvo que faer frente foi la devaluación de la llira. La continuación de la producción a la fin de la Primer Guerra Mundial tuvo como efeutos negativos la falta de materia primo por cuenta de la fuerte demanda y a una escesiva productividá. La primer muestra de crisis foi l'aumentu xeneral de los precios, l'aumentu del desemplegu, l'amenorgamientu de los salarios, y la falta d'inversiones tantu n'Italia como nos préstamos al Estáu.

Pa resolver el problema, como se fixo na Alemaña de Weimar, Mussolini decidió en 1923 que se debía imprimir más moneda pa poder pagar les deldes de guerra contraíes con Estaos Xuníos y Reinu Xuníu. Obviamente la midida traxo consigo l'aumentu de la inflación y la perda de valor de la llira, que sufrió una devaluación severa en comparanza col dólar y la llibra esterlina.

Tomáronse midíes pa compensar la situación asina foi posible: poner a la venta un tipu de pan con poca farina, amestóse-y alcohol a la gasolina, aumentaron la xornada llaboral de 8 a 9 hores ensin amontar los salarios, se instituyó un impuestu a los homes solteros, aumentáronse tolos tributos posibles, prohibióse la construcción de cases de luxu, aumentaron los controles fiscales, amenorgóse'l costo de los periódicos, conxeláronse los costos de los arriendos y amenorgar los precios de los billetes de tren y de los sellos. Les quexes de la Confindustria por estes normes causaron que tales midíes rixeren pocu tiempu, hasta 1925.

Política esterior editar

La política esterior italiana d'enteguerres tuvo marcada pola perceición del país como gran potencia y pola insatisfaición poles resultaos de los trataos de paz roblaos tres la Primer Guerra Mundial, que se consideraben inxustos ya insuficientes pa compensar los sacrificios realizaos pola nación mientres la guerra.[2] Les ganancies territoriales fueren mínimes comparaes coles aspiraciones italianes, tantu n'África como nos Balcanes.[3] L'imperialismu mussoliniano basar nestos pruyimientos territoriales, insatisfechos nos trataos de paz.[4] La decepción italiana con estos llevó al revisionismu en política esterior —el deséu de revisar los trataos de paz pa introducir meyores pal país que lu esixía— y al respaldu a les mires de cambeos d'Alemaña y Hungría.[4] Los deseos de modificar los trataos de paz llevaron llueu al conflictu con Francia, principal defensora d'estos.[5] La rivalidá ente los dos países estender a la competencia poles colonies y al ámbitu militar naval, nel qu'Italia esixía ampliar la so flota hasta igualar el tamañu de la francesa.[6]

Dos zones d'especial interés pal expansionismo italianu yeren los Balcanes y el Mediterraneu.[7] El control d'esti mar, qu'arrodia prácticamente'l país, considerábase una necesidá estratéxica.[7] Esto llevó a buscar el dominiu de territorios costeros y d'islles como les del Dodecaneso —prometíes a Italia mientres la guerra mundial— y al reforzamientu de l'Armada.[7] L'interés nos Balcanes complementaba'l deséu de controlar el Mediterraneu, de protexer la mariña adriática y d'evitar el surdimientu d'una potencia eslava rival na zona.[8] La formación de la Pequeña Entente, alianza que Francia presentaba como forxada p'atayar el expansionismo alemán na zona y el revisionismu maxar, disgustó a Mussolini, que la vía como un preséu pa bloquiar la estensión de la influencia italiana na rexón.[9] Percibida como una amenaza a la so posición como gran potencia rexonal, Mussolini decidió esbaratala, minando n'especial el poderíu yugoslavu.[10] Como parte d'estos planes y dada el so estratéxicu allugamientu a la entrada del mar Adriáticu, Italia buscó'l control d'Albania.[10] Ahmed Zogu, upáu a la presidencia del país polos yugoslavos, cambéu puestu de bandu y apautó colos italianos.[10] El pactu d'amistá y seguridá robláu poles dos naciones la 27 de payares de 1927 facilitó l'aumentu de la influencia italiana n'Albania.[11]

En xunetu de 1923, gracies al sofitu británicu, na Conferencia de Lausana foi reconocíu'l dominiu italianu sobre'l Dodecaneso, que de facto fuera ocupáu por tropes italianes dende l'añu 1912 tres la Guerra ítalo-turca, dexando ensin sustentu les reclamaciones del Reinu de Grecia pa exercer soberanía sobre dichu territoriu.

El 28 d'agostu de 1923 asocedió la masacre de Gioannina, onde una espedición militar italiana al mandu del xeneral Enrico Tellini —que tenía la xera de definir la llinia estremera ente'l Reinu de Grecia y el Reinu d'Albania— foi masacrada por soldaos griegos. Mussolini unvió un ultimátum al Reinu de Grecia pa solicitar elevaos arreglos en dineru, acusando al propiu gobiernu griegu d'ordenar tal agresión. Tres el refugu del gobiernu griegu (que negó toa culpabilidá por asoceder), Mussolini ordenó a la marina de guerra italiana que tomara por asaltu la islla griega de Corfú, que foi bombardeada polos buques italianos el 31 d'agostu y de momentu resultó ocupada por infantería italiana, hasta'l 30 de setiembre cuando se llegó a un alcuerdu col Reinu de Grecia, con mediación del Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda del Norte y Francia.

Con esta aición, Mussolini contentó a los sos siguidores más nacionalistes, amás d'aumentar la so popularidá ente les mases italianes al amosar una política esterior agresiva (anque empobinada escontra un vecín notablemente débil) y consiguir gracies a la Sociedá de Naciones, los arreglos solicitaos. Los belicosos arditi mussolinianos, na so mayoría veteranos de la Gran Guerra, aprobaron ruidosamente la respuesta bélica contra Grecia.

El 27 de xineru de 1924 roblóse'l Tratáu de Roma ente'l Reinu d'Italia y el Reinu de los Serbios, Croates y Eslovenos, col cual esta última nación reconocía la soberanía italiana sobre l'Estáu Llibre de Fiume, que fuera amestáu formalmente al Reinu italianu'l 16 de febreru del mesmu añu.[12] Dempués d'esto, el rei confirió a Mussolini l'honor del Collare dell'Annunziata. De momentu, el réxime mussoliniano llanzar a una "italianización" masiva de los territorios fronterizos, buscando asimilar de grau o pola fuercia a la población eslava de la zona. Depués el 18 de xunetu de 1925 el Reinu d'Italia y el Reinu de los Serbios, Croates y Eslovenos roblaron el Tratáu de Nettuno pa definir les sos fronteres nel área dálmata.

Como contrapesu a la Pequeña Entente, Mussolini trató de crear a partir de 1926 una alianza balcánica rival con Hungría, Bulgaria —dos países revisionistes por haber perdíu territorios tres la guerra mundial— y Rumanía.[12] Esta resultara bien beneficiada polos trataos de paz, pero naquel momentu taba gobernada pol xeneral profascista Alexandru Averescu, inclináu a apautar col caudiellu italianu.[13] En setiembre de 1926, Rumanía ya Italia roblaron un tratáu d'amistá, ensin que Rumanía abandonara, sicasí, les sos bones rellaciones con Francia.[14] La necesidá de que Rumanía apautara con Hungría, que reclamaba Transilvania, por que fructificasen los planes balcánicos italianos, terminó per atayar estos: anque Rumanía deseyaba qu'Italia-y reconociera la posesión de Besarabia como prometía Mussolini, nun taba dispuesta a tratar colos húngaros cesiones territoriales.[15] Como alternativa a esta lliga, el mandatariu italianu concibió la creación d'otra integrada per Italia, Austria y Hungría, que tenía de facilitar la estensión del poderíu italianu por Centroeuropa y debilitar al tiempu la Pequeña Entente.[16] Les rellaciones con Budapest, intensamente revisionista, yeren cordiales y el plan foi ellí bien recibíu.[17] N'abril de 1927, les rellaciones billaterales reforzar por aciu un tratáu d'amistá que favorecía amás los intercambios comerciales ente los dos países.[18] Pa completar los planes de Mussolini, yera necesariu llograr la participación d'Austria, que nun caltenía tradicionalmente bones rellaciones con Italia, anque mientres la gran inflación austriaca de 1922 plantegárase la unión de les dos naciones.[19] La disputa pol Tirol meridional, sicasí, agrió les rellaciones ente los dos países hasta finales de la década de 1920.[20] Incapaz de llograr un alcuerdu colos Gobiernu austriacos pola cuestión tirolesa, Mussolini emplegó métodos indireutos pa incidir na política austriaca na direición que deseyaba: sofitó a la Heimwehr.[21]

Crisis política y "Secesión del Aventino" editar

En vista de les eleiciones del 6 d'abril de 1924, Mussolini aprobó una nueva llei eleutoral que-y dexaba al Partíu Fascista tener 3/5 de los puestos nel gobiernu, que recoyeríen un 40% de los votos. Nel periodu de la campana eleutoral caltúvose un clima de tensión, por causa de intimidaciones abiertes de los camises negres y reñes ente los partíos opositores al fascismu (lliberales, socialistes y católicos). Mussolini llogró nestes eleiciones un 60,9% de los votos.

El día 30 de mayu d'esi mesmu añu'l diputáu socialista Giacomo Matteotti, que nun arrenunciara al so escañu, cuestionó duramente los resultaos de les eleiciones na Cámara de Diputaos, y nun discursu ante la mesma asamblea acusó al réxime fascista d'executar una masiva intimidación de votantes, acusación a la cual los fascistes nunca pudieron retrucar seriamente. El 10 de xunu de 1924, por orde de Giovanni Marinelli (cabezaleru de la policía fascista), Matteoti foi secuestráu.

La oposición respuende a esti acontecimientu retirándose de la Cámara ya instalándose nel Aventino nun episodiu llamáu "Secesión del Aventino", negándose a siguir participando nun gobiernu abiertamente violentista y autoritariu. La crisis bástiase cuando'l 16 d'agostu en Roma atopóse'l cadabre yá descompuestu de Matteoti, xenerando un amiestu d'indignación y mieu. Ivanoe Bonomi, Antonio Salandra y Vittorio Emanuele Orlando exercitaron presiones sobre'l rei, por que Mussolini fuera destituyíu del cargu de primer ministru, pero Víctor Manuel III refugó dar un pasu que lo torgar la Constitución en tanto Mussolini entá caltenía la so mayoría nel parllamentu, y el rei contestó: «Soi sordu y ciegu. Los mios güeyos y los mios oyíos son la Cámara y el Senáu» y polo tanto nun aceptó'l pidíu de los opositores.

Tres la "Secesión del Aventino" los parllamentarios fascistes siguieron allegando al parllamentu y refugaron convocar nueves eleiciones, fallando'l cálculu opositor de forzar una crisis de gobiernu ente que'l réxime fascista sofitábase non yá na so mayoría parllamentaria sinón tamién na violencia de la Milicia Fascista, compuesta de camises negres militarizados, de la que socialistes y populares nun s'atrevíen a desafiar la selvaxe violencia fascista, ente que los lliberales reaccionaren demasiada tarde.

Lo qu'asocedió esautamente la nueche de 31 d'avientu de 1924 quiciabes nunca pueda ser determináu. Paez qu'unos cuarenta cónsules de la Milicia Fascista, empuestos por Enzo Galbiati, obligaron y amenaciaron a Mussolini por que caltuviera la dictadura, llanzando una velada amenacia de desencadenar una fola de violencies si vencer a les presiones de los demócrates y lliberales. El 3 de xineru de 1925 na Cámara de Diputaos, Mussolini realizó'l famosu discursu nel cual asume la responsabilidá polos fechos de violencia asocedíos :[22]

Declaro equí, a esta Asamblea y al pueblu italianu, qu'asumo, solu yo, la responsabilidá política, moral, histórica, de too lo asocedío. ¡Si les pallabres más o menos son abondes pa colgar a un home, traigan el poste y la cuerda! ¡Si'l fascismu nun foi más qu'aceite de ricino y porra en cuenta de una pasión sobeyosa de la meyor mocedá italiana, ye mio la culpa! ¡Si'l fascismu foi una asociación criminal, si les violencies fueron resultáu d'un determináu clima históricu, políticu y moral, denme a mi la responsabilidá d'esto, porque esti clima históricu, políticu y moral crear yo con una gran propaganda dende los sos entamos hasta güei
 
Inauguración de la ciudá de Littoria en 1932.

Con esti discursu Mussolini declaróse dictador na práutica. El 21 de xunu de 1925 realizóse'l cuartu y últimu congresu del PNF. Mussolini convidó a los camises negres a abandonar definitivamente la violencia ya integrase nel Estáu. El poder executivo reforzar cola reforma de la policía, asitiada agora en manes de militantes fascistes, lo que dexó impotentes a los squadristas qu'antes s'enfrentaben a les fuercies policiales. L'asimilación de fascistes a la xefatura policial y otros cargos de responsabilidá política terminó escastando para siempres la "revolución social" que se topaba nel programa inicial del fascismu.

El 20 d'ochobre de 1925 Mussolini nomó a Cesara Mori como prefeutu de Palermo con poderes estraordinarios y competencia tamién en Sicilia por que punxera frenu al fenómeno mafiosu na islla. Mori, llamáu'l «prefeutu de fierro», va llograr significatives resultaos contra'l crime entamáu y la so aición va siguir mientres tol bieniu 1926–1927. Sicasí, bien llueu s'afayaron les rellaciones de la Mafia Siciliana con dellos personaxes del gobiernu y con altos líderes del fascismu sicilianu: Mori foi destituyíu del so cargu y nomáu senador l'añu 1929, pa evitar mayor escándalu, mientres la propaganda fascista afirmaba que la mafia fuera ganada definitivamente.

Cola llei del 17 d'abril de 1925 (n. 473) afítense les nueves normes sobre hixene llaboral pa les empreses que van tener la obligación d'aprovir serviciu sanitariu na empresa, nun imponer a muyeres y menores d'edá cargues llaborales escesives, y señalar como tales y curiar toa sustancia nocivo. Los "contratos nacionales de trabayu" asumen fuercia de llei y los xefes» (llamáu na llei dadores de trabayu») pueden axustar contratos individuales distintos de los coleutivos de categoría solu si preven condiciones meyores pa los trabayadores Con estes midíes el réxime mussoliniano busca satisfaer demandes de los trabayadores p'amosar la "inutilidá" de los yá estinguíos sindicatos y debilitar a los socialistes y comunistes, magar tar yá casi na clandestinidá. Sobre la observancia de tal llei encargar de xixilar el Ispettorato Corporativu.

Col real decretu del 1 de mayu de 1925 (n. 582) naz la Opera Nazionale Dopolavoro (OND), col fin de «promover el sanu emplegu de les hores llibres de los trabayadores intelectuales y manuales con instituciones empobinaes a desenvolver les sos capacidaes físiques, intelectuales y morales», de cuenta que l'Estáu pueda tamién controlar el tiempu llibre de los trabayadores.

La batalla del trigu editar

El 11 de xunu de 1925, Mussolini anuncia l'entamu de la batalla del trigu». Esta campaña tuvo como oxetivu algamar l'autosuficiencia del Reinu d'Italia en materia de producción de trigu (la masiva importación de trigu yera causa del 50% del déficit de la balanza de pagos) y, más polo xeneral, l'autosuficiencia respeuto de tolos productos agrícoles con mires a consiguir la plena autarquía alimentaria. Pa esto desenvolviéronse campañes d'instrucción a llabradores nel usu del suelu agrícola, téuniques de regadío, rotación de cultivos, y combate a plagues.

El programa duró hasta 1931 y aumentó sustancialmente la productividá de trigu (cola consiguiente meyora na balanza comercial italiana), amenorgando enforma'l gastu italianu na importación d'esti productu, algamando un récor mundial de productividá de trigu per metro cuadráu. Magar ello, nunca s'algamar l'oxetivu de la completa autosuficiencia nel sector alimenticiu respectu del trigu, nin tampoco no referío a otros productos, ente que los elevaos costos de la batalla del trigu (especialmente peraltes subvenciones a los dueños de llatifundios) causaron que'l programa convirtiérase pasu ente pasu nun espilfarru de dineru, con costos mayores a los sos beneficios. Pa cuelmu, la insistencia del réxime en preferir el trigu a otros productos agrícoles causó un visible amenorgamientu na producción de carne, lleche y derivaos, vexetales y cebada, lo cual resultó negativu pa la economía rural italiana a medianu plazu.

El proyeutu de la batalla del trigu pudo realizase sobremanera gracies a la recuperación, ente 1928 y 1932 de los territorios banzaosos qu'inda quedaben na península itálica, inclusive nes cercaníes de la mesma Roma, onde se fundaron les llocalidaes de Littoria y Sabaudia. Los nuevos conceyos nacieron col fin d'aprovechar al máximu dalgún recursu natural: asina, por casu, la ciudá de Carbonia crear pa favorecer la estraición nos xacimientos estremeros de carbón. Amás esto dexó l'aplicación d'un programa sanitariu pa la llucha contra la malaria y otres enfermedaes.

Les lleis fascistísimas editar

 
Celebración fascista en Bressanone, 1930
 
Conmemoración na Piazza San Sepolcro de Milán, cola presencia de Mussolini, en 1936

Nel bieniu de 1925-1926 publicáronse una serie de normes en contra de la llibertá personal: fueron disueltos tolos partíos políticos y los sindicatos non fascistes, esanicióse toa llibertá de prensa, de xunta y d'espresión, restablecióse la pena de muerte pa una serie de delitos de calter puramente políticu y creóse un "Tribunal Especial" con amplios poderes, capaz de mandar al exiliu internu a les persones desagradables al réxime con una simple midida alministrativa.

Ente 1925 y 1926 promúlgense les lleis fascistísimas, inspiraes pol xurista Alfredo Rocco, col fin de dotar al réxime dictatorial d'un sólidu sofitu llegal y de una organización cola cual controlar casi por completu la vida de los italianos.

La llei fascistísima del 26 de payares de 1925 (n. 2029) axusta que los cuerpos coleutivos qu'actúen n'Italia (asociaciones, institutos, entes) tán obligaos, tres requerimientu de l'autoridá de seguridá pública, a declarar los sos estatutos, los sos actos constitutivos, los sos reglamentos internos y, sobremanera, les llistes de socios y dirixentes, so pena —en casu d'omitir la declaración o faela de manera maldosa— de la disolución del cuerpu mesmu, encarcelamientos a determinar y sanciones económiques por un mínimu de 2000 y un máximu de 30 000 llires. D'esa manera'l gobiernu facer con un mapa claru del tipu y númberu de les asociaciones non gubernamentales presentes nel país, lo mesmo que de los sos integrantes, lo cual facilitó'l control estatal sobre les sos actividaes, amás de desanimar la formación d'organizaciones tapaes d'opositores al réxime.

 
Cartelu de los escuadristas fascistes na llocalidá Istriana de Vodnjan (Dignano n'italianu), ordenando emplegar puramente la llingua italiana en públicu, la prohibición de la llingua eslava tanto falada como cantada, so l'amenaza de los escuadristas de faer respetar esta orde de prohibición "con métodos persuasivos".

La llei del 24 d'avientu de 1925 (n. 2300), establez que tolos funcionarios públicos que refuguen xurar fidelidá al estáu italianu tienen de ser destituyíos. Esi mesmu día apruébase'l decretu 2263 que preve que la dicción presidente del conseyu» camude a «xefe de gobiernu, primer ministru y secretariu d'Estáu»; el xefe de gobiernu» ye nomáu o revocáu namái pol rei y ye responsable solu ante él. Los ministros son responsables o bien ante'l rei o ante Mussolini. La llei de prensa del 31 d'avientu d'esi mesmu añu declara como illegales a tolos periódicos que nun tengan un responsable llegal reconocíu pol prefeutu local, lo cual fuercia na práutica a que toles publicaciones queden so vixilancia gubernamental. La llei del 31 de xineru de 1926 (Llei N° 100) atribúi a Mussolini, en cuanto xefe de gobiernu, la "facultá d'adoptar normes xurídiques ensin aprobación parllamentaria previa", instaurando asina una dictadura de facto.

Cola llei del 4 de febreru de 1926 (n. 237) esaniciar del ordenamientu municipal el conseyu comunal y l'alcalde, esti postreru ye sustituyíu pola figura del podestà, qu'exercita en simultáneu les funciones del alcalde, de la xunta de rexidores y del conseyu comunal y ye nomáu con decretu real pol poder executivu; con esto esaníciase la eleición popular de los gobiernos municipales. El 3 d'abril de 1926 ye abolíu'l derechu a fuelga y establezse que solo los sindicatos reconocíos pol Estáu pueden roblar contratos coleutivos. En tal contestu, el 8 de xunetu de 1926 queda constituyíu'l "Ministeriu de les Corporaciones", que la so direición queda en manes del mesmu Mussolini.

Pa reprimir a la oposición entá esistente, el réxime de Mussolini dispunxo'l confinamientu d'opositores al réxime en pequeñes islles nel Mar Mediterraneu o nes aldegues más remotes, principalmente nel sur d'Italia. La midida punitiva adoptóse sobre la base del Real Decreto 1848 expedíu'l 6 de payares de 1926. Yera aplicable a cualquier persona considerada como una "amenaza pal orde estatal o l'orde públicu". Dempués d'un mes de la entrada a valir del decretu, los "confinamientos" llegaron a seiscientos (más de novecientos seríen a la fin d'esi añu). En total, les víctimes de la "residencia forzada" fueron más de quince mil. Ente ellos figuren nomes pernomaos de políticos y artistes como los d'Antonio Gramsci, Cesara Pavese, Altiero Spinelli, Ferruccio Parri, y Giuseppe Di Vittorio. Calcúlase que fueron cientu setenta y siete opositores al réxime que morrieron mientres taben en confinamientu. Un casu similar asocedió col escritor Carlo Levi, que la so novela Cristu detener en Éboli ta basada na so esperiencia real como "confináu" ente 1935 y 1936 nun pobláu remotu de la provincia de Matera, na Basilicata.

La conciliación cola Ilesia Católica editar

Ente'l fascismu y el catolicismu siempres hubo una mala rellación: Mussolini siempres se declarara atéu y amosaba públicamente bien pocu respetu escontra cualesquier relixón (al igual que casi tolos grandes líderes del fascismu), pero entendió que pa gobernar Italia de manera dictatorial nun debía enemistarse colos católicos como fixeren los líderes lliberales dende 1870.

Nel estragal del poder de Mussolini declaró sobre la relixón polo xeneral (xunu de 1921) que:

"el fascismu nun practica la relixón, sinón que llucha contra ella"

Pese al oficial anticlericalismu de los fascistes, la viéspora de la Cola sobre Roma Mussolini informó a la Santa Sede que los clérigos católicos "nada teníen de tarrecer d'él y los sos homes". La xerarquía de la Ilesia Católica n'Italia, magar nun aceptaba la ideoloxía fascista pol so cultu a la violencia, el so francu despreciu pola relixón, y la so énfasis nel materialismu, preferir como alternativa "menos dañible" pa los sos intereses que'l comunismu tres el biennio rosso. El Partíu Popular Italianu, precursor de la democracia cristiana, foi tamién declaráu illegal en 1925 dexando a la xerarquía católica ensin opciones reales d'oponese al réxime fascista.

Magar esta mutua rocea, el 11 de febreru de 1929 Mussolini volvióse, según les pallabres del papa Pío XI, el home de la Providencia roblando los famosos Pactos lateranenses. La frase con que'l Papa definió al Duce pesó sobremanera'l so pontificáu pero'l sentíu d'aquellos pactos, que sancionaron la recíproca reconocencia ente'l Reinu d'Italia (1861-1946) y la Ciudá del Vaticanu, foi la conclusión de cansoses negociaciones ente emisarios del papa y representantes de Mussolini. Sobremanera, esti postreru llogró ventayes polítiques al esaniciar por completu la Cuestión romana esistente dende 1870 y neutralizar por un tiempu les crítiques de la xerarquía católica al fascismu, amás de llograr que la Ilesia Católica reconociera finalmente -y llexitimidá del Estáu Italianu en tou sentíu.

Al ratificar l'alcuerdu de 1929, la relixón católica convertir na relixón oficial d'Italia, establecióse la enseñanza del catolicismu nes escueles y reconocióse la soberanía y l'independencia de la Santa Sede. Estes ventayes nun torgar que Pío XI caltuviera la so posición opuesta a la ideoloxía fascista, que espresóse nuevamente na encíclica Non abbiamo bisogno publicada'l 29 de xunu de 1931.

La propaganda editar

 
Palaciu del Comité Olímpicu d'Italia, Roma

Dende entamos de la década de 1930 la propaganda de Mussolini empobinar a afitar el so poder por aciu la popularidá del réxime y apuntaba a exhibir ante les mases italianes un anováu "poderíu" d'Italia en dellos planos, sía cultural, económicu, militar, o inclusive deportivu. Pa esto realizáronse nes principales ciudaes, pero especialmente en Roma, enormes construcciones de tipu monumental y tamién recibieron enorme impulsu les instalaciones deportives como estadios y coliseos.

En 1930 el réxime auspició un nuevu deporte llamao volata que yera un amiestu de fútbol y rugbi (y basáu supuestamente nel calcio florentín) con fines de propaganda pa exhibir un "deporte realmente italiano". El nuevu xuegu nun ganó aceptación ente les mases y, tres dos años d'indiferencia popular, Mussolini abandonó la so promoción, en tantu l'afición italiana caltuvo la so preferencia escontra'l fútbol. Ante ello, el réxime fascista puxó exitosamente ante la FIFA pa entamar de manera fachendosa la Copa Mundial de Fútbol de 1934, que foi ganada por l'equipu italianu

Tamién se recurrió a les construcciones grandioses d'edificios como'l complexu arquiteutónicu llamáu EUR empecipiáu en 1936 na ciudá de Roma, nel cual Mussolini entamara realizar una campanuda "Esposición Universal" en 1942 (nunca executada) pa celebrar los 20 años de la dictadura fascista. En paralelu, dende 1924 esistía'l Istituto Lluz (abreviatura de L' Unione Cinematográfica Educativa), entidá estatal productora de cine col cual espublizar la propaganda del fascismu por aciu cintes documentales y noticiarios, anque dende 1935 dedícase específicamente a producir películes favorables al réxime. Pa esta finalidá en 1937 fundir so patrociniu estatal los amplios y modernos estudios de Cinecittà en Roma.

Foi nesti clima de propaganda exacerbada que se celebraron delles espediciones d'aviación p'aumentar el prestíu del réxime ante la opinión pública internacional. Dempués del primer vuelu italianu sobre l'Atlánticu Sur en 1931, en 1933 l'ex quadrumviro de la Cola sobre Roma, Italo Balbo, entamó'l segundu y más famosu de los vuelos del Atlánticu Norte, pa conmemorar el décimu aniversariu de la Regia Aeronautica (creada'l 28 de marzu de 1923). A bordu de 25 hidroaviones SIAI-Marchetti S.55X del 1 de xunetu al 12 d'agostu de 1933 Balbo y los sos homes llevaron la so flota d'aviones cruciando l'océanu hasta Nueva York y retornaron al traviés de toles principales naciones europees y visitando la mayoría de ciudaes de los Estaos Xuníos. Nel momentu foi una espedición qu'aumentó'l prestíu italianu nel mundu y dio gran fama internacional a Balbo, inclusive cimera a la de Mussolini.

La nacencia del Imperiu editar

Bloque Llatín editar

Yá en 1927 Mussolini propunxera la formación d'un "Bloque Llatín" qu'arrexuntaría a Italia, Francia, España y Portugal, y que constituyiría una alianza basada na civilización llatina y la cultura común ente estes naciones.[23] Naquel momentu la propuesta nun llegó a espolletar n'España, nin cuntó siquier col sofitu de la Dictadura de Primo de Rivera, pa frustración del propiu Mussolini.[24] Sicasí, mientres la década de 1930 el primer ministru francés Pierre Laval sí llegó a manifestar el so sofitu pol establecimientu un Bloque llatín al pie d'Italia y España.[25] La propuesta volvería ser aldericada públicamente ente los gobiernos d'Italia, la España franquista y la Francia de Vichy mientres la Segunda Guerra Mundial,[26] anque finalmente nunca llegaría a formalizase una alianza d'esti tipu.

La invasión de Abisinia editar

 
Mapa del imperiu colonial italianu. En colloráu tán les posesiones italianes antes de la Segunda Guerra Mundial. En rosa los territorios prindaos temporalmente dempués de setiembre de 1939.
 
El "Gran Conseyu Fascista" aconceyáu en 1936 pa la "proclamación del Imperiu".

Dende 1932 el réxime fascista buscaba sides p'atacar el reinu africanu d'Abisinia, estremeru coles colonies italianes de la Eritrea italiana y la Somalia italiana, al que yá tropes italianes intentaren conquistar en 1895, hasta ser vencíes polos etíopes na Batalla de Adua. Mussolini allampaba espandir el prestíu del réxime fascista por aciu el imperialismu y vengar la humildación sufierta poles tropes italianes cuatro décades tras, pa lo cual el reinu abisinio ufiertaba ser una presa fayadiza cola cual satisfaer dambos oxetivos.

Na nueche del 5 al 6 d'avientu de 1934, na frontera de la colonia italiana de Somalia hubo un enfrentamientu ente soldaos somalinos que taben emprestando serviciu nes tropes coloniales italianes y soldaos abisinios, incidnete del cual Italia acusó a Abisina, pero la Sociedá de Naciones refugó imponer culpabilidá a dalgún de los dos bandos.

El 2 d'ochobre de 1935, pretextando una disputa fronteriza nel norte d'Etiopía, Italia llanzó una invasión militar contra Abisinia dende les sos bases n'Eritrea (al norte) y de Somalia (al sur), atacando en simultáneu por dos frentes, emplegando gran cantidá de tropes eritrees y de la metrópolis. El reinu de Abisinia cuntaba con tropes numberoses pero con armamentu obsoleto, con fusiles y rifles de la Primer Guerra Mundial, siendo escases les unidaes etíopes dotaes d'armamentu comparable al de los italianos; los cañones y aviones de combate etíopes, amás de ser bien escasos, tamién resultaben anticuaos. Otra manera, les fuercies invasores utilizaron masivamente armes de cimera calidá (pocu más de 700 carros blindaos), amás d'emplegar casi 500 modernos aparatos de la la so aviación militar, lo cual resultó un factor decisivu.

Tres una serie casi ininterrumpida de derrotes etíopes mientres meses, les tropes del mariscal Pietro Badoglio entraron na capital abisinia, Adís Abeba, el 5 de mayu, mientres l'emperador etíope Haile Selassie tuvo d'escapar al exiliu en Kenia, poniendo asina fin a la guerra n'Etiopía. El sábadu 9 de mayu de 1936 los dos columnes de meyora italiana (septentrional y meridional) xunir na llocalidá etíope de Dire Dawa, acabando de conquistar el reinu de Abisinia. Esa mesma tarde Mussolini, dende'l balcón del Palazzo Venezia en Roma anunció al pueblu italianu la "fundación del Imperiu" y dispunxo que nes comunicaciones oficiales amestárase esta fecha de fundación a les menciones de cada añu, xunto coles menciones al entamu de la dictadura fascista. Asina, l'añu 1936 quedó como "añu XIV de la era fascista y añu I del Imperiu". El rei Víctor Manuel foi proclamáu entós "Emperador d'Etiopía".

El 11 d'ochobre de 1935 el Reinu d'Italia fuera yá sancionáu pola Sociedá de Naciones por cuenta de la so invasión d'Etiopía.[27] La sanción entró a valir el 18 de payares, consistió en:

  • Embargu d'armes y municiones
  • Prohibición d'otorgar préstamos o creitos d'apertura n'Italia *

Prohibición de les mercancíes d'importación italiana * Prohibición d'esportar a Italia materia primo esencial pa la guerra

Paradóxicamente, la llista de bienes suxetos a embargu nun incluyía petroleu y los subproductos de fierro y aceru, escluyíos al tener tamién "usos civiles" pero bien necesarios pa la industria bélica italiana, polo cual firmes de Francia, Reinu Xuníu, Estaos Xuníos (que nun yera miembru de la Sociedá de Naciones), y d'Alemaña, siguieron la so esportación escontra Italia. El réxime de Mussolini retrucó siguiendo la so agresión bélica y retirándose de la Sociedá de Naciones en 1937. La guerra punxo fin al frente de Stresa y averó el Gobiernu italianu al alemán, l'únicu relativamente favorable a la espansión colonial italiana n'África n'Europa.[28]

Italia y Centroeuropa editar

A pesar del deséu común d'Alemaña y d'Italia de camudar la Europa surdida de los trataos de paz de Versalles, los deseos d'espansión nel centru del continente fixeron que les rellaciones ente les dos naciones fueren tirantes hasta mediaos de la década de 1930.[29] El principal motivu d'enfrentamientu diplomáticu foi'l control d'Austria, pequeñu país fronterizu con dambes y pieza clave nel dominiu de la rexón centroeuropea.[29] Mussolini oponer hasta pocos años antes del españíu de la Segunda Guerra Mundial a los deseos alemanes de anexonase la república alpina, que se doblaron cola llegada de Hitler al poder en 1933.[29] Pa Italia, ansiosa por estender la so influencia pela zona, Austria constituyía una base pa estender tal influencia.[30] A empiezos de la década, el mediu por qu'Italia afectó la política austriaca foi la collaboración cola Heimwehr, que participaba nel Gobiernu del canciller Engelbert Dollfuss.[30] Los intentos de que Hitler aceptara esta situación fracasaron, y les rellaciones billaterales enterriáronse especialmente tres l'atayáu golpe de xunetu, nel que'l canciller austriacu foi asesináu por nazis austriacos.[31] N'intentando en devanéu una alianza col Reinu Xuníu y Francia pa caltener la independencia austriaca, a finales de 1936 Mussolini volvió camudar la política esterior italiana apautando con Hitler.[32] En cuenta de la meyora de rellaciones con este, Mussolini tuvo que dexar l'anexón d'Austria en marzu de 1938.[32] Esta anexón punxo fin al bloque proitaliano creáu en marzu de 1934 polos Protocolos de Roma, que sometieren a Austria y Hungría a la influencia político y económico italiana, debilitáu la posición francesa en Centroeuropa y supuestu un frenu a los planes expansionistas alemanes.[33]

La intervención n'España editar

Al empecipiase'l 18 de xunetu de 1936 la guerra civil n'España, cola sulevación del xeneral Francisco Franco contra la Segunda República Española, Mussolini recibe un pidíu d'ayuda de los rebeldes españoles, especialmente de los líderes fascistes y carlistes que yá teníen contactos con Italia dende 1934, como Italo Balbo. Mussolini acepta atender les demandes de los sulevaos españoles y tres la primer unviada d'aviones y material militar, constituyóse un contingente especial de tropes italianes denomináu Corpo Truppe Volontarie o CTV, basáu supuestamente en voluntarios anticomunistes». El CTV ye formáu en realidá por una mayoría de militares profesionales y camises negres, a quien s'amiesta un cuerpu aereu llamáu Aviazione Lexonaria, que llegaría a tener más de 40.000 homes. Italia intervieno na guerra española col enfotu de anexonase les Islles Baleares y l'enclave norteafricano de Ceuta, y tamién cola idea de crear un estáu veceru n'España.[34] Italia buscaba l'adquisición de les Islles Baleares porque, por cuenta de la so posición estratéxica, podría utilizar l'archipiélagu como base dende la qu'atayar les llinies de comunicación ente Francia y les sos colonies del norte d'África, según la ruta británica de suministros ente Xibraltar y Malta.[35][36]

Dende la llegada de los primeros efeutivos militares italianos a Mallorca, n'agostu de 1936, a partir d'esi momentu la islla va convertise nuna auténtica base militar italiana, tantu poles sos bases aérees que son usaes pola Aviazione Lexonaria como los puertos de la islla, especialmente'l puertu de Palma de Mallorca. A pesar de que nun se trató una ocupación militar de iure, les banderes italianes llegaron a ondear sobre la islla.[37] Mientres los primeros meses de la presencia italiana'l xerarca fascista Arconovaldo Bonaccorsi (conocíu como'l "Conde Rossi") foi unviáu a la mayor de les islles Balerares, Mallorca, al mandu de una fuercia compuesta per camises negres y oficiales del exércitu regular,[38] pa exercer como procónsul italianu nes Baleares.[38]

El conde Ciano comentaría nos sos diarios:[39]

Queremos que la España nacionalista, que foi salvada virtualmente pola ayuda italiana y alemana, permaneza estrechamente acomuñada cola nuesa política [...]. Ye un fechu qu'establecimos en Palma una base aéreo y naval; tenemos buques ellí aparcaos permanentemente y cuntamos con tres aeródromos. Queremos caltener esa situación tanto tiempu como sía posible. Sía que non, Franco tendrá d'entender que, inclusive dempués de la nuesa posible evacuación, Mallorca va tener que siguir siendo una base italiana en casu de guerra con Francia. Esto ye: pretendemos caltener toles instalaciones preparaes por que, en poques hores, Mallorca pueda operar como una de les nueses bases mediterránees. Si utilizamos la base mallorquina xuntu on la de Pantelaria y otres yá forníes, nengún negru va ser capaz de cruciar dende África a Francia pela ruta mediterráneea.

Les tropes del CTV participen nes campañes del bandu subleváu a lo llargo de tola guerra, dende 1936 hasta 1939, primero encuadraes como «contingente autónomu» en sofitu a los sulevaos. En marzu de 1937 les fuercies del CTV, actuando como cuerpu independiente, sufren una grave gana ante los republicanos na Batalla de Guadalaxara, lo cual significa una perda de prestíu pal réxime fascista. Otra consecuencia amargosa foi que'l réxime de Francisco Franco suprimió l'autonomía d'operaciones del CTV, asitiándolo na práutica so mandu del estáu mayor de los sulevaos. Magar esto, Mussolini aportunó en caltener el CTV n'España mientres tola guerra, esperando siempres borrar la mal alcordanza de Guadalaxara por aciu nuevos trunfos bélicos.

Acabada la guerra, Mussolini esperaba que Franco dexara al Reinu d'Italia utilizar les instalaciones portuaries nes Islles Baleares como bases pa la Marina italiana, pero la presión diplomática del Reinu Xuníu y el mesmu desinterés de Francu ante esta cuestión llevó a que'l dictador español tornara la idea. El nuevu gobiernu español empezó a pagar a Italia la delda de guerra contraida pola ayuda militar del CTV, pero tales pagos nun fueron continuos nin en gran cantidá. En contraste, l'Alemaña nazi nun riquir a Francu concesiones de bases navales nin aérees, sinón que reclamó (y llogró) grandes privilexos comerciales y financieros, según un mayor accesu de la industria alemano a la materia primo española, especialmente al pervalible mineral de fierro y al cobre d'España.

El "Pactu d'Aceru" con Alemaña editar

Dende 1938 empezar a alendar aires de guerra n'Europa: el Tercer Reich habíase yá anexonáu Austria, y tres los Alcuerdos de Múnich, los gobiernos de Francia y el Reinu Xuníu aprobaron que l'Alemaña nazi amestárase la rexón de los Sudetes, y dempués de que se negaren a refugar el so proyeutu pa l'anexón de toa Checoslovaquia. El Tercer Reich tamién tenía otres semeyances cola Italia fascista: abandonara yá la Sociedá de Naciones dende 1936 y refugara públicamente'l Tratáu de Versalles dende faía enforma tiempu, mientres sostenía con armamentu y dineru al bandu nacional de la Guerra Civil Española, polo cual un estrechu acercamientu italo-xermanu paecía bien probable tres los Alcuerdos de Múnich.

Al conocese'l 15 de marzu de 1939 que les tropes de la Wehrmacht alemana invadíen territoriu checu ensin reaición dalguna francu-británica, Mussolini quedó bien impresionáu y dispunxo que tropes italianes invadieren el Reinu d'Albania lo antes posible pa llograr una nueva exhibición de fuercia ante Europa y apoderar un país al cual considerábase de facto como un satélite italianu dende diba dellos años.

Asina, en namái dos díes ( 7 - 8 d'abril de 1939) cola ayuda de 22.000 homes y 140 tanques, les fuercies armaes italianes ocuparon el Reinu d'Albania, y la capital, Tirana foi conquistada na mañana del 9 d'abril. De momentu instauróse l'Albania Italiana, como un efeutivu protectoráu italianu sobre'l pequeñu país balcánicu. La monarquía nativa del rei Zog I foi destronada y Víctor Manuel III foi proclamáu "rei d'Albania".

El 22 de mayu foi robláu'l Pactu d'Aceru ente l'Alemaña nazi y el Reinu d'Italia. Esi pactu supunxo que la guerra yera inminente, y la vinculación d'Italia nuna estrecha alianza con Alemaña, comprometiendo'l sofitu d'Italia en casu de qu'Alemaña sufriera cualquier ataque. Dellos miembros del gobiernu italianu oponer a una alianza tan estrecha, y el mesmu Galeazzo Ciano, autor italianu, calificó al pactu como "auténtica dinamita".

La Segunda Guerra Mundial editar

El 1 de setiembre de 1939, Alemaña invadió Polonia: rápido l'exércitu alemán conquistó'l territoriu polacu nuna exhibición de la so táctica de la Blitzkrieg, tomando Varsovia tres cuatro selmanes de llucha. Como resultancia del ataque alemán, Francia y Gran Bretaña reclamen a Alemaña que detenga'l so ataque contra Polonia; al nun llogralo dambos países declaren la guerra a Alemaña'l 3 de setiembre de 1939. Benito Mussolini n'espera de los acontecimientos, declaró a Italia como "non batallosu" en setiembre de 1939, so conseyu del so xenru Galeazzo Ciano, Ministru d'Asuntos Esteriores, evitando qu'Italia quedara arreyada na guerra dende los sos entamos.

Esti xestu de Ciano foi bien mal recibíu pol ministru nazi de Rellaciones Esteriores Joachim von Ribbentrop, quien xulgaba necesaria una intervención italiana na llucha pa desanimar a Francia y Gran Bretaña de solidarizase con Polonia. Ello ye que Ribbentrop culparía a Italia de dexar que'l conflictu xermanu-polacu tornar nuna guerra europea a gran escala.

De siguío, nel contestu de la Segunda Guerra Mundial, Alemaña treslladó la so atención primero escontra'l norte invadiendo Dinamarca y Noruega n'abril de 1940, y depués dirixó les sos fuercies escontra l'oeste en contra de los Países Baxos y, al traviés de Bélxica, contra Francia.

Entrada d'Italia na guerra editar

En xunu de 1940 Mussolini impresionar pola rápida y fácil victoria alemana sobre Francia, quedando convencíu del trunfu inminente d'una alianza nazi-fascista, y pensando nel momentu d'una nueva división d'Europa; ante ello la Italia Fascista declaró la guerra a la "demo-plutocracia" de Francia y Reinu Xuníu'l 10 de xunu de 1940, pa cuando la Wehrmacht alemana ta a puntu de tomar París. Mussolini y gran parte de la xerarquía fascista ta convencida que, una vegada derrotada Francia, el Reinu Xuníu capitulará nun curtiu plazu, dexando al Reinu d'Italia llograr como "botín de guerra" una serie d'amplies ganancies territoriales: Malta, Sudán, Alta Saboya, Túnez Francés, la Somalilandia Británica, ente otres, pa lo cual ye precisu entrar na guerra de momentu n'alianza col Tercer Reich.

El 21 de xunu, cuatro díes dempués que'l gobiernu francés pidiera a los alemanes un armisticiu, 325.000 soldaos italianos invadieron los Alpes franceses. Naide nel Reinu d'Italia paez dase cunta que pa esa fecha yera yá inminente una capitulación de Francia ante Alemaña y l'aición foi mal xulgada pola opinión pública internacional al llanzase una espaxarada campaña contra un enemigu yá derrotáu. El presidente d'Estaos Xuníos Franklin Delano Roosevelt llegó a definir l'aición d'una "puñalada pel costazu", pero la campaña italiana resulta un fracasu bélicu, magar llanzase sobre unes fuercies franceses desmoralizadas ya inferiores en númberu. Tres tres díes de llucha les divisiones italianes avanzaron namái 2 km, sufriendo 6.029 baxes (la mayoría por enfermedaes y accidentes, más que por combate real) contra 254 baxes del bandu francés.

El 24 de xunu'l armisticiu foi robláu ente'l Reinu d'Italia y Francia, que sanciona la desmilitarización d'un territoriu francés de 50 km cerca de la frontera, pero dexando a los italianos apenes ocupar les zones que realmente taben sol so control a la fecha del armisticiu, lo cual implicaba que la "ocupación italiana en Francia" amenorgar al pequeñu balneariu fronterizu de Menton y la so contorna.

Dempués d'esti mal papel Mussolini entamó un ataque a gran escala sobre Malta (posesión británica) dende'l mes de xunetu, utilizando les sos fuercies navales y la Regia Aeronautica, sometiendo a la islla un duru bloquéu aeronaval hasta anular los sos defenses y eventualmente tomala por asaltu. Los ataques italianos nun empleguen tol so potencial bélicu dende'l primer momentu y el gobiernu británicu llogra reforzar les defenses de Malta y enzancar más tou posible desembarcu italianu.

Nel África Oriental Italiana, les tropes italianes d'Eritrea y Somalia llanzaron en xunetu una rápida campaña contra les posesiones britániques de Kenia y el Sudán Anglu-Exipciu, ganando dellos territorios en diches zones hasta'l mes de setiembre. En paralelu los italianos ataquen la Somalilandia Británica el 3 de setiembre de 1940, aprovechando la so superioridá numbérica. Tres tres selmanes de llucha, les guarniciones britániques de la zona fueron vencíes y tuvieron de sacupar la Somalilandia colando a Adén o rindise a los italianos.

Campañes coloniales y nel Mediterraneu editar

La situación del África Oriental Italiana resulta abondo precaria pos tres el zarru de la Canal de Suez polos británicu en xunu de 1940 y l'imposibilidá d'unviar buques dando la vuelta al Cabu de Bona Esperanza, Italia nun abastez a la so colonia más remota, que ye abandonada a la so suerte. El mesmu virréi italianu, el duque Amadeo de Aosta, almite la difícil situación y decide pasu ente pasu abandonar zones de malu defensa p'aforrar tropes y municiones, al prever una puesta ofensiva de fuercies del Imperiu Británicu, abastecíes y reforzaes pola so metrópolis.

De la mesma, tropes del Regio Esercito al mandu del xeneral Rodolfo Graziani invaden el Reinu d'Exiptu'l 9 de setiembre de 1940, con cuatro divisiones d'infantería, acompañaes d'artillería y tanques. Les fuercies britániques fueron vencíes por completu nes zones fronterices pero formaron posiciones defensives fayadices y la meyora italiana detener tres 70 quilómetros de penentración, na llocalidá de Sidi Barrani.

Al nun llograr un trunfu atayante en Malta nin n'Exiptu, Mussolini tien bien pocu de qué jactarse ante Hitler na so entrevista de la ciudá de Florencia el 24 d'ochobre de 1940, pero yá dende'l mes d'agostu l'altu mandu del Regio Esercito planiara un ataque bélicu contra Grecia y comunicar a Mussolini. Anque los altos xefes militares italianos como Mario Roatta y Pietro Badoglio consideraben l'ataque sobre Grecia como un oxetivu a medianu plazu, Mussolini impunxo que s'executara'l 28 d'ochobre al conocer qu'en virtú del Segundu arbitraxe de Viena les tropes d'Alemaña consiguieren bases militares nel Reinu de Rumanía dende entamos de setiembre de 1940.

Tres un ultimátum de Mussolini al dictador griegu Ioannis Metaxas el 28 d'ochobre, les tropes italianes invaden el norte de Grecia, enfusando na rexón del Epiru ensin antes sollertar al aliáu alemán. Les divisiones italianes llueu s'atoparon en dificultaes por cuenta de la inesperada resistencia griega según pola falta d'equipu militar fayadizu, a lo cual xuníase l'ausencia de factor sorpresa (por cuenta de los meses de propaganda fascista contra Grecia) y la falta de preparación d'un plan de combate (improvisáu apenes diez díes antes d'empezar les operaciones).

Tres un mes de campaña les fuercies griegues non yá detuvieren a los invasores italianos, sinón qu'inclusive contraatacaren con notable ésitu, enfusando na Albania Italiana (controlada pol réxime fascista dende abril de 1939), tomando delles llocalidaes nel estremu suroriental albanés. Les tropes italianes llanzaron diverses contraofensives a lo llargo de xineru de 1941 pero nun llograron romper la resistencia griega, situación que foi complicada pol iviernu nos montes del Epiru, pal cual nun taben preparaes les tropes italianes.

Mentanto, Malta nun pudo ser tomada nin anulada como base aeronaval gracies a la esitosa resistencia británica. Pa cuelmu, la Regia Marina italiana sufrió un duru golpe cuando'l 11 de payares aviones de la RAF británica atacaron a la flota italiana en Tarento y fundieron un acorazáu, estropiando gravemente a otros dos buques de guerra, mientres los británicos perdíen apenes dos aviones na llucha.

Derrotes italianes editar

 
Soldaos italianos en rindiéndose a los británicos na Operación Compass, xineru de 1941
 
Tanquetas italianes prindaes polos británicu en Libia, xineru de 1941.
 
Tropes britániques balten un monumentu fascista en Kismayu, Somalia, el 11 d'abril de 1941.

La situación militar n'Exiptu tamién empioró pa los italianos, cuando fuercies britániques al mandu del xeneral Archibald Wavell, con seis divisiones fresques d'infantería y tanques, llanzaron una campaña'l 9 d'avientu de 1940 contra les avanzaes italianes n'Exiptu y ganar decisivamente. De siguío, tropes del Imperiu Británicu enfusaron na Libia italiana y siguieron ganando a les fuercies italianes al mandu de los xenerales Graziani y Gariboldi, tomaron les llocalidaes de Bengasi, Derna, y Tobruk y avanzaron más de 300 quilómetros en territoriu libiu, deteniéndose namái en tomando El Agheila el 7 de febreru de 1941. Nesta campaña'l Regio Esercito perdió'l so Décimu Exércitu, sufriendo 3.000 baxes en combate y dexando 120.000 prisioneros en poder de los británicos. Ante esti desastre, dende febreru de 1941 operó en Libia un numberosu contingente militar alemán denomináu Afrika Korps al mandu del xeneral Erwin Rommel, unviáu por Hitler cola misión de sofitar l'esfuerciu bélicu italianu n'África del Norte.

En xineru de 1941 reinicióse la ofensiva británica n'África Oriental, con ataques dende'l norte y sur. Los reclutes etíopes so mandu italianu empiecen a desertar en masa (anque los reclutes eritréos y somalínes caltendríen llealtá a Italia casi hasta'l fin). El mandu británicu emplega tropes metropolitanes y indies, de franceses llibres y reclutes kenianos y sudaneses, abastecíos pola Royal Navy con municiones y combustible. Los italianos empiecen un lentu reliegue de posiciones indefendibles: abandonen Mogadixu y Kismayu en febreru, xunto con toa Somalia y Somalilandia, en marzu retirar de les sos conquistes de Sudán y Kenia, y n'abril los sos defenses concentrar nel Macizu etíope.

Magar la valentía de les tropes so mandu italianu, los británicos llogren avanzar y el 5 d'abril de 1941 tomen Adís Abeba, dos díes depués terminen d'ocupar tola mariña d'Eritrea. Les defenses italianes nos montes empiecen a flaquear ante la grave escasez de municiones y alimentos, polo cual el 20 de mayu capitula en Amba Alagi el mesmu duque Amadeo de Aosta con un numberosu contingente de soldaos italianos y nativos, al alvertise la inutilidá de la defensa. Con ello sume'l África Oriental Italiana, anque dellos nucleos de resistencia siguiríen nel norte del Macizu etíope hasta la rindición final de los italianos en Gondar el 27 de payares de 1941.

Al endurecer la resistencia de les fuercies griegues en Epiru, Hitler viose entós obligáu a unviar ayuda militar a los italianos nel Reinu de Grecia, pero la campaña balcánica de los italianos prosiguió hasta que la Wehrmacht xermana llanzó n'abril de 1941 la so campaña nos Balcanes, invadiendo exitosamente el Reinu de Yugoslavia y el Reinu de Grecia en tres selmanes, dempués de lo que les tropes italianes (d'actuación bien marxinal nesta fase de la llucha) ocuparon amplios sectores de Dalmacia, Eslovenia y Montenegru. El OKW alemán dispón, sicasí, que les fuercies griegues capitulen namái ante la Wehrmacht en tanto'l Regio Esercito nun fuera'l real executor del trunfu final de la Exa.

Na guerra naval, la Batalla del Cabu Matapán del 27 de marzu de 1941 remató n'otru atayante trunfu británicu qu'arrampuñó a la Regia Marina toa pretensión d'hexemonía nel Mediterraneu en causándo-y series baxes: Italia perdía dos destructores, tres cruceros y 3.000 homes, mientres les baxes britániques llindar a trés tripulantes d'un avión torpedero baltáu.

Intervención alemana editar

 
Soldaos italianos nel norte d'África, abril de 1941

Los graves reveses militares d'Italia en tierra y mar amosaron al réxime fascista la precariedá económica ya industrial del país, según la escasa preparación de les sos fuercies armaes, lo cual oldeaba cola apolmonante superioridá bélica d'Alemaña nel Exa; en paralelu, Italia introduxera na población civil severes midíes de racionamientu y austeridá que nun se reflexaben nos campos de batalla, lo cual amenorgó enforma la popularidá del réxime ente les mases.

Pa torgar un derrumbe italianu en Libia, el dictador alemán Adolf Hitler unvió un considerable cuerpu de tanques al mandu del xeneral Erwin Rommel pa refugar les ofensives britániques y avanzar hasta la Canal de Suez, controlando'l Reinu d'Exiptu. Nominalmente el contingente alemán, llamáu Afrika Korps, taría subordináu al estáu mayor del Regio Esercito, pero llueu la superioridá téunica y loxística de les tropes xermanes causó qu'éstes operaren de manera autónoma, nel mesmu planu que los mandos italianos.

Magar los desastres del primer añu de guerra, en xunu de 1941 Mussolini aportunó n'unviar unidaes del Regio Esercito pa sofitar la ofensiva alemana na XRSS. Esti contingente, denomináu ARMIR, llegó a sumar diez divisiones, pero tuvo siempres bien mal forníu pa la llucha ivernizo y abastecío con armes de mediocre calidá, participando primeru nes lluches de los alemanes nel oeste d'Ucraína y participando na ocupación del puertu d'Odesa. El mal suministráu contingente italianu terminó dependiendo de la intendencia y loxística de la Wehrmacht, redundando en nuevu desprestixu pa Mussolini.

N'África del Norte les tropes ítalo-alemanes llograron meyores dende abril de 1941 (trunfando na Operación Sonnenblume)col sofitu loxístico y bélico del Tercer Reich, especialmente pol remangu del xeneral alemán Rommel al frente del Afrika Korps y el sofitu aereu de la Luftwaffe, con aviones de meyor calidá que los usaos pola Regia Aeronautica, llegando inclusive a sitiar el puertu libiu de Tobruk, tomáu polos británicos trés meses antes, y algamar la frontera libiu-exipcia. En mayu y xunu de 1941 los ítalo-alemanes refugaron dos contraofensives britániques (la Operación Brevity y la Operación Battleaxe).

N'avientu de 1941 los británicos llograron romper el sitiu de Tobruk tres una gran demostración de fuercia, pero en xineru de 1942 Rommel planió una gran contraofensiva que reocupó Bengasi y amenació Tobruk. En xunu de 1942 los italoalemanes llograron el so mayor trunfu en Gazala y retomaron Tobruk, pero ello aumentó la influencia de los militares alemanes sobre l'estáu mayor italianu. Sicasí, tres el trunfu de Gazala les meyores de la Exa resultaron en graves perdes d'homes y material que nun podíen ser compensaes prontamente, en tantu los convóis de sofitu de la Regia Marina yeren fácilmente atacaos pola RAF dende les sos bases en Malta, amenaciando gravemente la loxística del Afrika Korps y causando mutues acusaciones d'incompetencia y mala voluntá ente los xefes militares alemanes y los sos colegues italianos.

Finalmente, a fines d'ochobre de 1942 los ítalo-alemanes yeren vencíos decisivamente na Batalla d'El Alamein, onde'l Afrika Korps sufrió pergraves baxes que lo dexaron casi inoperante, al igual que les divisiones italianes. Tres ello, tropes britániques llanzaron una violenta contraofensiva y a fines de xineru de 1943 tomaron Trípoli, ocupando tola colonia de Libia. Les últimes fuercies ítalo-alemanes llucharon pa caltener un débil frente en Tunicia magar la so inferioridá en tropes y suministros, hasta qu'a entamos de mayu de 1943 fueron totalmente vencíes y debieron capitular ante los estauxunidenses, preparar los Aliaos occidentales pa un ataque direutu al Reinu d'Italia.

En paralelu, n'avientu de 1942 y xineru de 1943 el ARMIR foi duramente ganáu pola contraofensiva soviética na Batalla de Stalingráu, perdiendo casi a la metá de los sos homes como muertos, mancaos o prisioneros, amás de casi tol so material de guerra; tres el desastre, los sobrevivientes del ARMIR fueron repatriaos en febreru de 1943.

Crisis del réxime editar

La situación militar del Exa a entamos de la primavera de 1943 paecía bien pocu falagadora: Italia había perdíu tol so imperiu colonial, la so flota fuera casi destruyida nel Mediterraneu tres la Batalla del Cabu Matapán y apenes caltenía una débil cabeza de ponte en Túnez, el Tercer Reich sufría una pergrave derrota en Stalingráu y perdía casi toles sos meyores n'El Cáucasu, la cuenca del Donbass y l'estremu este d'Ucraína.

N'Italia'l descontentu llega a les mases populares ante la interminable socesión de derrotes béliques, les privaciones de la vida diaria, y l'estrema dependencia respeuto de los alemanes, descontentu que s'estiende a la élite del fascismu, en tanto líderes del gobiernu como Galeazzo Ciano o Dino Grandi oponer a siguir la guerra al llau d'Alemaña, quien yá se perfila como país vencíu ante'l cual Italia nun tien poder efeutivu. La economía italiana sufría yá los efeutos d'una guerra a gran escala pa la cual nun taba preparada de nenguna manera, a lo cual xúnese la dependencia escontra Alemaña como esclusiva suministradora de materia primo y casi únicu mercáu pa la esportación de productos italianos.

Nesi contestu, el 9 de xunetu de 1943 les tropes britániques y estauxunidenses llancen la invasión aliada de Sicilia, primer meyora sobre'l territoriu propiu d'un país de la Exa. La situación política d'Italia tórnase bien enterria en tantu la meyora enemiga nun llogra ser apoderáu efeutivamente poles unidaes del Regio Esercito, siendo precisu de nuevu'l sofitu de la Wehrmacht alemana pa evitar el desastre.

Nesti contestu, el 25 de xunetu de 1943 axúntase'l "Gran Conseyu Fascista" pa votar una moción, presentada por Dino Grandi en connivencia col rei Víctor Manuel pa restituyir al monarca les facultaes de designación del primer ministru. El Gran Conseyu acepta la moción por 25 votos contra 8 y ello dexa qu'a otru día el rei Victor Manuel llame a Mussolini pa una entrevista onde la destitúi y ordena el so arrestu, siendo reemplazáu nel poder pol xeneral Pietro Badoglio.

Colapso editar

El derrocamientu de Mussolini xeneró alarma en Hitler, quien dispón que la Wehrmacht preparar pa ocupar Italia ante'l barruntu d'hostilidá per parte del réxime de Badoglio. Ésti nun esllee l'alianza col Tercer Reich y caltién les polítiques del fascismu pero empecipia contactos el Reinu Xuníu y Estaos Xuníos por qu'Italia llogre una "paz por separáu" coles potencies occidentales y depués con ayuda aliada pueda repeler un ataque alemán. Mentanto, el 16 d'agostu piérdese la batalla de Sicilia, siendo la islla ocupada totalmente polos aliaos.

Con Mussolini arrestáu, Victor Manuel y Badoglio confíen nuna repentina intervención militar aliada y apauten secretamente el cese de fueu nel Armisticiu de Cassibile el 8 de setiembre de 1943, pero'l xefes militares estauxunidenses y británicos refugaron llanzar una xigantesca ofensiva n'Italia pa detener una penetración alemana, considerando que yeren les tropes italianes les obligaes a faelo. Esti armisticiu nun foi comunicáu con antelación a los xefes de les fuercies armaes italianes, que cayeron preses del total tracamundiu al conocese los sos términos. Al espublizase por toa Italia la noticia del "Armisticiu de Cassibile", ensin dir acompañáu d'una operación bélica de los aliaos a gran escala, el Regio Esercito eslleióse rápido en pocos díes, con soldaos y oficiales abandonando posiciones y cuarteles y volviendo a les sos cases al recibir orde de "cesar la llucha" pero ensin dalguna otra disposición de los sos superiores.

La Wehrmacht llanzó entós les sos tropes pa ocupar la mayor cantidá de territoriu posible n'Italia, ensin topar resistencia apreciable por cuenta de la masiva "autodisolución" de les fuercies armaes y de l'alministración fascista. Ante'l gran peligru al que quedaron espuestos de sufrir una represalia alemana, el rei y Badoglio fuxeron de Roma na nueche del 9 de setiembre de 1943, abellugándose en Bríndisi, yá en poder de los aliaos.

Italia convertir mientres los próximos venti meses en campu de batalla ente los alemanes, qu'enfusen la península itálica dende'l norte hasta Campania, entren en Roma, y lliberen a Mussolini de la so prisión, en contra de los Aliaos occidentales qu'avancen dende'l sur y llueu tomen les rexones más meridionales de la península, espulsando a los alemanes hasta'l Lazio.

Tres ello, la Italia fascista colapsa por completu y el país estremar en dos fraiciones: al norte funda la República Social Italiana presidida por Mussolini y onde entá se caltién el réxime fascista, anque na práutica ye tratada como un país ocupáu por tropes del Tercer Reich. Nel sur el Reinu d'Italia sigui esistiendo so un gobiernu d'emerxencia del Comité de Lliberación Nacional presidíu por Ivanoe Bonomi que declara la guerra a Alemaña pero que va siguir hasta'l fin de la guerra so la ocupación militar de británicos y estauxunidenses.

Economía editar

 
Propaganda fascista sobre l'asistencia de Mussolini a les maniobres navales de 1928.

La ideoloxía del fascismu otorgaba gran importancia al nacionalismu estremo y nel planu económicu valorábase la "independencia económica", considerando'l mesmu Mussolini qu'un Estáu potente tenía de tener un sistema económicu igualmente potente, basáu na industrialización y la teunoloxía, con una balanza de pagos favorable, ensin mayor déficit fiscal y, no posible, buscar l'autarquía económica.

Por cuenta de que gran parte de los camises negres procedíen del proletariáu urbanu o de la pequeña burguesía, Mussolini abrigaba una fuerte deconfianza escontra'l capitalismu y l'empresariáu, pero ello nun significaba adhesión dalguna a los principios del marxismu sinón pela cueta una mayor insistencia nel "dirgismo estatal". El fascismu aspiraba a llograr una adhesión popular en toles clases sociales d'Italia, y esaniciar asina toa posibilidá de llucha clasista, polo cual impulsóse la militancia fascista ente casi toles capes de la población, almitiendo nos movimientos y organizaciones fascistes a individuos de desemeyáu orixe social, dende xornaleros hasta aristócrates. El xovinismu mussoliniano determinaba entós que l'enemigu del proletariáu italianu tenía de ser necesariamente estranxeru, siendo precisu establecer lleis sociales p'ameyorar el nivel de vida de les clases baxes d'Italia y esaniciar tou formientu posible de "revolución comunista".

D'alcuerdu a estes metes, la Italia fascista sofitar nel corporativismu. Esta doctrina inspirar nos gremios o corporaciones medievales, emponderaos pola propaganda fascista por "harmonizar los intereses de patronos y trabayadores". De la mesma manera l'Estáu corporativu suprimiría la llucha de clases, constituyendo al Estáu n'árbitru de les disputes dientro d'unes instituciones comunes. El intervencionismu estatal foi una construcción xurídica d'Alfredo Rocco, coles lleis llaborales de los años 1926 y 1927, disposiciones que se resumen na Carta del Lavoro (de 1927), qu'entama los oficios en corporaciones verticales de patronos y obreros, sobre les cualos l'Estáu acútase la última disposición

 
Moneda de cinco lira de 1925

En busca d'amosar una mayor fortaleza nacional, Mussolini empecipió en 1927 la "Batalla de la llira", col fin de consiguir una mayor apreciación de la moneda italiana nel mercáu internacional de divises, afitando'l cambéu oficial. En parte por razones de prestíu ante la cayida de la so moneda, en parte por combatir la inflación de posguerra, el réxime fascista revaluó la llira italiana hasta la llamada "cuota noventa" (paridá 1 llibra esterlina: 90 llires, frente al valor anterior de 1 llibra: 150 llires) y procedió paralelamente a alzar los tipo d'interés, a amenorgar la circulación monetaria y los costos salariales (los salarios fueron amenorgaos nun 20% en 1927), midida ésta compensada pol amenorgamientu de la xornada llaboral y pola concesión de distintes formes de beneficios sociales pa la clase obrera como'l pagu de subsidios a families numberoses, vacaciones pagues, paga estraordinaria de Navidá y meyores nos seguros d'enfermedá y accidentes (amás del Dopolavoro, fonte d'entretenimientu pa les mases pero tamién de control estatal sobre'l tiempu llibre del proletariáu).

La "batalla de la llira" produció una gran estabilidá de precios y hasta un amenorgamientu del costo de vida, envalorada nun 16% ente 1927 y 1932. Verdaderamente ello perxudicó al comerciu esterior, pero con tou, el Productu Interior Brutu creció notablemente, y determinaos sectores -construcción, eletricidá, química, metalurxa- rexistraron altes tases de crecedera. Les midíes de 1927 fadríen qu'Italia aguantara la gran crisis internacional de 1929 de forma menos dramática qu'a otros países. Sufrieron verdaderamente dellos sectores, como l'agrícola y el manufacturero, dependientes del mercáu esternu. El desemplegu na industria, por casu, creció nun 7,8% añal ente 1929 y 1932 (magar se recuperó notablemente dende esi añu). Pero otros sectores, como la construcción, la industria llétrico, los tresportes y el comerciu, centraos nel "mercáu internu" siguieron espolletando.

Cuando'l 29 d'ochobre de 1929 esbarrumbáronse los mercaos de Wall Street, la orde de Mussolini foi la d'ignorar totalmente l'acontecimientu, pensando qu'esti grave sucesu nun daría nengún tipu de problemes a Italia debíu al esquema del corporativismu. Inclusive la balanza de pagos italiana cerrar con superávit en 1931 y 1932, pero dempués d'esa fecha Mussolini viose forzáu a abandonar tamién el patrón oro y dexar que la llira italiana devaluar pa evitar un colapsu de la esportación. La economía italiana entá dependía fuertemente del comerciu internacional polo cual en 1930 entró nuna fonda crisis y esto traxo consigo la creación del Istituto per la Ricostruzione Industriale (IRI) en 1933. Solo a metá de los años 30 Mussolini aceptó la difícil situación y decidió desvalorizar la llira nun 41% pa evitar una inflación peligrosa, ya introdució nuevos impuestos. Dende aquel momentu'l réxime fascista esmolecióse más pola economía del país, aguiyando les esportaciones italianes, pero llueu'l gobiernu mussoliniano tuvo d'encarar los gastos de la guerra d'Etiopía y de la intervención n'España.

Sociedá editar

 
Portada del Corriere della Sera del 11 de payares de 1938 anunciando les lleis racistes

El réxime fascista impunxo un firme conservadorismu social, en tantu la emancipación de la muyer foi ayena a los fines del fascismu. Ello ye que les primeres normes llaborales de la Italia fascista apuntaben a que la muyer italiana consagrara la mayor parte de los sos esfuercios al ama de casa curiáu del llar y de los sos fíos, llindando la presencia de muyeres nel mercáu llaboral. Asina, el réxime fascista despidió a toles muyeres que dende 1915 llaboriaben pal Estáu en ferrocarriles, quitando namái a les vilbes de guerra. De la mesma, consagróse que les muyeres trabayadores nel ámbitu particular recibieren menor salariu que los sos compañeros varones, incentivándoles a permanecer nos sos llares. Magar yá en 1922 el mesmu Mussolini había consideráu "inútil" formular lleis contra la homosexualidá alegando que "los italianos son demasiáu viriles pa cayer nes enfermedaes d'otros pueblos", pasu ente pasu el réxime fascista escorrió a los homosexuales de toa clase por aciu una serie de normes penales que-yos imponíen la pena de "confinamientu" en llocalidaes remotes.

En 1927 Mussolini llanzó la "Batalla de les nacencies" col fin qu'Italia aumentara la so población de 40 millones d'habitantes, p'algamar la cifra de "60 millones d'italianos" en 1950, considerando que pal expansionismo del réxime sería precisu una crecedera poblacional pa cuntar con "más colonos y soldaos" al estilu de l'Antigua Roma. Pa llograr esti oxetivu, ellaboráronse subsidios indireutos: lleis concediendo préstamos de dineru a matrimonios nuevos (pagaderos en parte cola llegada d'un nuevu fíu), y lliberando de tributos a los matrimonios con más de seis fíos. De la mesma hubo midíes pa incentivar la crecedera poblacional: enzancóse la migración al estranxeru, l'alministración pública dio ascensos y contratos namái a los homes casaos y con fíos, prohibióse la contracepción, aumentóse'l impuestu sobre la renta a los homes solteros, y castigóse el albuertu como un delitu.

Tales midíes nun sirvieron d'enforma pal crecedera demográfica d'Italia y topetaron cola visible falta d'entusiasmu de la población, pa quien l'aumentu del númberu de fíos siguía significando un amenorgamientu nel nivel de vida de les families. Les privaciones causaes pola entrada d'Italia na Segunda Guerra Mundial dende xunu de 1940 aguiyaron un amenorgamientu de la natalidá, amás del amenorgamientu poblacional poles muertes d'homes nuevos en combate. Asina, nel añu 1950 la población italiana sumaba 47.5 millones de persones, ensin algamar la cifra naguada por Mussolini.

Los Balilla y el Dopolavoro editar

A empiezos de los años 30 la dictadura mussoliniana estabilizárase, basada nun sólidu aparatu represivu y de propaganda. Los neños, al igual que'l restu de la población, clasificar nes organizaciones fascistes, tola oposición al réxime quedó prohibida, y la prensa foi torgada de toa crítica al fascismu. Pa esti fin, el réxime creó en 1926 la Opera Nazionale Balilla (embrivida como ONB), un movimientu xuvenil xuntáu al Partíu Nacional Fascista destináu a instruyir a la infancia y adolescencia d'Italia nes doctrines del fascismu.

La "Opera Nazionale Balilla" estremárase nos grupos de "Balilla" (pa neños) y "Piccole Italiane" (pa neñes) ente los 8 y 14 años d'edá. De los 14 a 18 años los grupos yeren denominaos "Avanguardisti" (varones) y "Giovane Italiane" (muyeres). La formación impartida na caña femenina taba dedicada puramente a instruyir les sos afiliaes na alministración eficiente del llar y la familia, en concordanza col fuerte conservadorismu social del réxime; mentanto la caña masculina atendía la instrucción premilitar y deportiva de los mozos y aspiraba abiertamente a la eventual militarización de la mocedá, aponderando los valores de la disciplina y la llealtá al réxime. L'adhesión a estos grupos resultó na práutica obligatoria pa los menores d'edá, siendo eslleíes les demás organizaciones xuveniles (como'l escultismu).

De manera similar, el réxime fascista creó en 1925 la Opera Nazionale Dopolavoro o "OND" como una organización con fines recreacionales destinada a la clase obrera italiana, ufiertando actividaes d'entretenimientu y deportes en condiciones casi comparables a les de la burguesía local. El gobiernu mussoliniano tomó como modelu l'esquema de la YMCA estauxunidense, promoviendo'l deporte, actividaes culturales y escursionismu, anque la finalidá esencial del réxime yera controlar el tiempu llibre del proletariáu y evitar que l'ociu de les clases obreres (y inclusive de la pequeña burguesía) sía ocupáu pola actividá política.

Los emplegadores italianos aceptaron la participación de los sos trabayadores na OND, y primeramente el réxime fascista evitó dar un calter marcadamente políticu al movimientu, pa ganase la simpatía bonal de los trabayadores. Sicasí, yá n'abril de 1927 la OND queda sol mandu del dirixente fascista Augusto Turati ya impulsóse la politización de la OND. Escontra 1930, esta organización tomaba al 80% d'asalariaos d'Italia, pero la rocea de les mases escontra la politizada OND y la falta de medios impidipó que tuviera l'algame del so similar alemana, la Kraft durch Freude.

El racismu editar

En setiembre de 1938, con mires a un acercamientu ideolóxicu cola Alemaña nazi, Mussolini impunxo lleis racistes n'Italia, destinaes a retayar derechos civiles a la población d'orixe xudíu de manera similar a les Lleis de Núremberg emitíes n'Alemaña. A pesar de nun manifestase antisemitismu per parte del gobiernu fascista nos años anteriores, dende payares de 1938 los xudíos n'Italia (que sumaben menos del 0,5 % de la población total), fueron blancu de discriminación oficial y espulsaos de l'alministración pública, del Partíu Fascista, y del exerciciu de diversos oficios (especialmente en banca y finances), torgar el so llibre accesu a la educación cimera.

Magar la persecución oficial y el discursu oficial de "defensa de la raza", numberosos xudíos fueron "arianizados" (reconocíos formalmente como "arios italianos") pa refugar la discriminación, incluyendo nesti grupu a xudíos veteranos de la Gran Guerra, militantes fascistes de vieya fecha, o combatientes na guerra d'España. Dientro de les "lleis raciales" impunxéronse tamién llimitaciones a la población de raza negra del imperiu colonial italianu torgando'l so llibre asentamientu na metrópolis, esixendo especialmente que los italianos "venceyaos a súbditos coloniales" (usualmente militares con pareyes y fíos africanos) nun s'asitiaren n'Italia con ellos. De la mesma, al estilu del nazismu alemán, se teorizó na propaganda del réxime sobre la esistencia d'una "raza italiana".

Arte, cultura y formación editar

Tán venceyaos al fascismu nomes d'artistes italianos como D'Annunzio, Marinetti, Giacomo Balla, Carlo Carrà y munchos otros, según compañeros de viaxe de la talla del poeta estauxunidense Ezra Pound. Primeramente la Italia fascista cuntó col beneplácto de numberosos artistes locales que víen nel fascismu una poderosa "rebelión contra la razón" de corte antiintelectual, lo cual yera unu de los principales postulaos artísticos del futurismu, movimientu artísticu nacíu n'Italia en 1909. Esautamente, según los futuristes Marinetti y Antonio Sant'Elia, el futurismu carauterizar por "el movimientu agresivu, la velea febril, el pasu ximnásticu, el saltu peligrosu y la bofetada irreverente", xunto con una esaltación de l'aición, de la teunoloxía y de la violencia, en refugu a les costumes propies de la burguesía y l'aristocracia.

Tales idees causaron que, al advenimiento del réxime fascista n'Italia, munchos artistes de la escuela futurista vieren con especial almiración les idees de Mussolini, qu'amosaba les "virtúes" que los futuristes reclamaben al arte: la fuercia, la rapidez, la velocidá, la enerxía, el movimientu, la deshumanización.

El fechu de que Mussolini pasu ente pasu integrara al fascismu dientro del esquema políticu d'Italia y evitara toa revolución social contra la burguesía dende 1922, nun amurnió a la mayoría de los futuristes, quien s'alliniaron col réxime fascista hasta los sos últimos díes. Inclusive'l 29 de marzu de 1925 un grupu d'intelectuales italianos llegó a emitir el "Manifiestu de los Intelectuales Fascistes", suscritu ente otros por Giovanni Gentile, Curzio Malaparte, Filippo Tommaso Marinetti, Ildebrando Pizzetti, Margherita Sarfatti, Ardengo Soffici, y Giuseppe Ungaretti. L'escritor Luigi Pirandello nun suscribió tal documentu pero aprobar dempués públicamente. Otros partidarios del fascismu fueron Alfredo Rocco y Giovanni Papini.

Referencies editar

Pie de páxina editar

Bibliografía editar

  • Balfour, Sebastian (1999). Spain and the Great Powers in the Twentieth Century. Routledge. ISBN 978-0415180788.
  • Bosworth, R. J. B. (2009). The Oxford Handbook of Fascism. Oxford University Press. ISBN 9780199594788.
  • Balfour, Sebastian (1999). Spain and the Great Powers in the Twentieth Century. Routledge. ISBN 978-0415180788.
  • Cassels, Alan (1970). Mussolini's Early Diplomacy. New Jersey: Princeton University Press.
  • Lepre, Aurelio (1997). Mussolini l'italianu: il duce nel mitu y nella realtà. Milán: Laterza. ISBN 88-04-42682-9.
  • Lukacs, John (2001). The Last European War: September 1939 - December 1941, Yale University Press.
  • Lyttelton, Adrian (2002). Lliberal and Fascist Italy: 1900–1945, Short Oxford History of Italy.
  • Mearsheimer, John J. (2003). The Tragedy of Great Power Politics. W. W. Norton & Company.
  • Moradiellos, Enrique (2001). El reñidero d'Europa. Les dimensiones internacionales de la Guerra civil española. Península. ISBN 9788483073766.
  • Moseley, Ray (2000). Mussolini's Shadow: The Double Life of Count Galeazzo Ciano. Yale University Press. ISBN 978-0300209563.
  • Paxton, Robert O. (2001). Vichy France: Old Guard and New Order 1940-1944, Columbia University Press.
  • Payne, Stanley G. (1995). A History of Fascism, 1914–1945. Madison: Wisconsin University Press.
  • Smith, D. Mack (1997). Modern Italy: A Political History.
  • Toynbee, Arnold (1985). La Europa de Hitler. Madrid: Sarpe. ISBN 8459904121.
  • Plantía:Cita tesis

Enllaces esternos editar