James Francis Cameron (16 d'agostu de 1954Kapuskasing) ye un direutor, guionista, productor de cine y esplorador marín canadiense, conocíu por películes como The Terminator, Titanic y Avatar, siendo éstes dos últimes les qu'encabecen la llista de películes con mayor recaldación en taquilla na historia. Foi ganador de trés Premiu Óscar, cuatro Globos d'Oru y nomáu a seis premios BAFTA. Na so faceta d'esplorador marín hai que destacar que'l 26 de marzu de 2012 Cameron baxó al fondu de la fuexa de les Marianes, el puntu más fondu de la tierra, a bordu del sumergible Deepsea Challenger y convirtióse na primer persona en llogralo en solitariu.[12]

James Cameron
Vida
Nacimientu Kapuskasing[1]16 d'agostu de 1954[2] (69 años)
Nacionalidá Bandera de Canadá Canadá [3]
Residencia Malibu
Familia
Casáu con valor desconocíu (1978 – div. 1984)
Gale Anne Hurd (1985 – 1989)[4]
Kathryn Bigelow (1989 – 1991)[4]
Linda Hamilton (1997 – 1999)[4]
Suzy Amis (2000 – )[4]
Hermanos/es John David Cameron
Estudios
Estudios Escuela Secundaria Sonora (es) Traducir
Escuela Secundaria de Brea Olinda (es) Traducir
Universidá Estatal de California en Fullerton
Colegio de Fullerton (es) Traducir
(1973 - 1974)
Llingües falaes inglés[5]
francés[6]
portugués[6]
Oficiu productor de cine, direutor de cine, guionista, montador, inventor, realizador, filántropu, inxenieru, actor, esplorador, productor de televisiónproductor
Premios
Nominaciones
Miembru de Writers Guild of America West (es) Traducir
Creencies
Relixón ateísmu
IMDb nm0000116
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Fíu del inxenieru llétricu Philip Cameron y l'enfermera Shirley Cameron, mozu solitariu, dende pequeñu amosó'l so interés pola ciencia; esplorando coses nueves y fantasiando con crear daqué tamién nuevu. El so vocación definitiva atopar cola edá de 15 años, visualizando la película 2001 A Space Odyssey de Stanley Kubrick pola que quedó hipnotizáu y esteláu poles sos efeutos visuales, coles mesmes que se volvía llocu por aprender l'habilidá de crear toa esa maxa visual p'amosala al públicu. Empezó la so vocación con una cámara de 16 mm inventando aventures espaciales y nun principiu creando sobremanera los sos propios efeutos visuales, llueu ampliaría la so habilidá pa la direición de películes, pero con conocencies mínimes. Cola suerte de la so mudanza a Ontario Orange Country por una oportunidá profesional del so padre en 1971, James Cameron tuvo más posibilidá de dedicase a la so actual pasión pol cine pol so mayor cercanía a Hollywood, pero desilusionáu por llimitaciones económiques decidió intentar matriculase en Física y Lliteratura Inglesa. En 1978 empezando la so rellación con Sharon Williams trabayó de mecánicu y camioneru ente otros, ensin escaecer el so suañu de convertise en direutor de cine. La so lluz renació al añu siguiente, cuando s'estrenaba'l filme La Guerra de les Galaxes que foi cuando decidió escorrer definitivamente'l so suañu con más fuercia. Ayudáu pol so amigu William Wisher y col so enfotu n'aprender tolo posible sobre cine esplorando en biblioteques, creó dellos proyeutos, contratáu pola empresa busca talentos New World Pictures empezó como un creador d'efeutos especiales que nun tardaría en destacar poles sos ganes de participar nel rodaxe. Pero la so oportunidá de dirixir llegaría de la mano del productor italianu Ovidio G. Assonitis.

Películes como direutor editar

James Cameron destaca como unu de los creadores cinematográficos que más y meyor apurrió a la ciencia ficción. De los sos ocho películes (hasta la fecha), seis d'elles pertenecen a esti xéneru. Yá dende los sos entamos, Cameron amosó predilección por rellatu futuristes. Bastante ye que, dirixó'l curtiumetraxe Xenogenesis, bien influyíu por 2001: Odisea nel espaciu y por Star Wars, un trabayu que'l so mayor méritu consiste n'antemanar modelos ya idees que van cuayar n'obres futures.

Piranha II: The Spawning editar

Trabayando como supervisor d'efeutos especiales para Roger Corman, los productores amosáronse impresionaos cuando d'un brazu falsu, los viérbenes que nél s'atopaben, yá muertos, empezaron a movese como si taramiaren un brazu auténticu. La razón yera que Cameron electrificó'l brazu de manera bien atélite. Esto valió-y pa ser contratáu como direutor para Piraña 2, pero la esperiencia sería desastrosa, pos Cameron sería despidíu cuando llevaba tres selmanes de rodaxe. Aun así, pueden percibise na película dellos motivos propios de Cameron, como'l pecio sol mar.

The Terminator editar

 
Cameron en setiembre de 1986.

Cameron llueu ganó fama como un guionista arteru. Foi tan asina que lu contrataron pa escribir el guión de dos secuela, mientres él dedicábase a escribir la qu'esperaba fuera la so primer película como direutor, respeutivamente: Rambo: First Blood Part II, Aliens y The Terminator.

Cameron atopar nun hotel de Roma con motivu del rodaxe d'un anunciu comercial, pero una nueche sufrió fiebres y mareos. Cunta cómo en metá de la nueche espertóse, febril, y dibuxó daqué qu'anguaño ye un iconu del cine: un Terminator surdiendo d'una bola de fueu. Sabía que dempués de la primer película naide contrataríalu y que tenía d'escribir un argumentu propiu pa poder exercer como direutor. Este foi'l xerme de la so primer película, y una de les más importantes que dirixó. Nel so argumentu, ordenadores d'última xeneración tomaben conciencia de sigo mesmos y decidíen l'estermín de la humanidá. Sicasí, la resistencia humana llograría vencer a les máquines. Sicasí, la intelixencia artificial intentaría camudar les coses unviando a un Terminator, una máquina con apariencia humana, escontra'l pasáu, p'asesinar a la madre del futuru líder humanu.

La película collechó un fabulosu ésitu comercial, y entusiasmó a la crítica. Con ella Cameron borraba la esperiencia de la so primer fallida película y amosábase como un direutor ambiciosu y brillante, capaz de sacar alantre un proyeutu bien baratu que se convertiría nun clásicu imperecedero.

Aliens editar

 
Los productores de Aliens, James Cameron y Gale Ann Hurd.

Antes d'estrenar la so anterior película, Cameron yá roblara pa faer esta, segunda parte del famosu filme Alien, de Ridley Scott, que siete años enantes estelara a mediu mundu. Lloñe de conformase con filmar una copia, Cameron siguió esplorando y perfeccionando el so estilu, construyendo amás un coherente mundu de ciencia ficción que englobaba y perfeccionaba el que se suxuriera na primer película. Y conoció un nuevu ésitu de públicu que-y afitó pa dirixir el so complexu tercer llargumetraxe.

The Abyss editar

Cameron yá escribiera un tratamientu d'esta historia cuando s'atopaba na adolescencia, encegoláu poles fondures marines, y ansiosu por construyir un rellatu en redol a les sos fantasíes al respective de elles. El proyeutu foi'l más caru de la historia hasta la fecha, y Cameron esixó un sobre-esforcio casi inhumanu al so equipu pa llograr terminala. Tanto ye asina que'l so actor principal, Ed Harris, a día de güei inda nun se fala con él. Nun conoció un ésitu tan grandiosu como los dos anteriores, pero sigue siendo un proyeutu únicu poles sos carauterístiques submarines.

Terminator 2 editar

Sabíase que dalgún día llegaría la segunda parte de la famosa película, y Cameron nun pudo por menos qu'aceptar faela cuando Mario Kassar anunciar sorpresivamente nel Festival de Cannes. Trabayando a contra reló, el cineasta consiguió cuayar una de les sos obres más completes y meyor cohesionadas, ampliando un universu qu'arriqueció entá más. La película amuesa unos efeutos especiales sorprendentes pa la dómina (1991).

True Lies editar

Camudando dafechu de rexistru, Cameron apurrir a una comedia, adautación d'una cinta francesa. Una vegada más, superó'l presupuestu del so anterior filme p'alzase como película más cara de la historia, y per tercer vegada cuntó con Arnold Schwarzenegger interpretando una parodia d'otros axentes secretos.

Antes del estrenu de Terminator 2, Schwarzenegger suxurió-y a Cameron la idea de faer una adautación de la comedia francesa La Totale! col títulu True Lies. La grabación empezó dempués del estrenu de Terminator 2, y la historia trata d'un espía axente secretu que lleva una doble vida como un home casáu que la so muyer cree que ye un vendedor d'ordenadores. Schwarzenegger interpreta a Harry Tasker, un espía encargáu de parar un plan terrorista col enfotu de atacar a Estaos Xuníos con armes nucleares. Jamie Lee Curtis y Eliza Dushku interpreten a la familia del personaxe, ente que Tom Arnold ye'l so compañeru d'espionaxe.

La productora de Cameron, Lightstorm Entertainment, robló cola 20th Century Fox pa la producción de True Lies. Producida con un presupuestu de 115 millones de dólares y estrenada en 1994, la película consiguió 146 millones de dólares n'América del Norte, y 232 millones de dólares nel estranxeru. La película foi nomada como Meyor Efeutos Visuales nos Premiu Óscar.

Titanic editar

En 1997 Cameron dempués de pasar por variaes dificultaes y devasase en presupuestu estrena Titanic, la segunda película más taquillera de la historia basada nel fundimientu del tresatlánticu homónimu; el so argumentu centrar nos mozos Jack y Rose que'l so destín románticu veríase amenorgáu pol fundimientu del mesmu. Esta cinta recibió once Premiu Óscar, incluyendo meyor película y meyor direutor. Amás, apaez la que sería la so quinta esposa Suzy Amis, fai un cameo como al home que-y revisen el so barba de primeres de la película, cuando'l Titanic va zarpar. Al respective de la so opinión:

"La historia nun podría ser escrita meyor... La yuxtaposición de los ricos y los probes, los roles del xéneru que duren hasta la muerte (les muyeres primero), l'estoicismu y la nobleza d'una dómina pasada, la magnificencia del gran barcu igualáu n'escala pola llocura de los homes que con enfotu lo conducieron a la escuridá. Y enriba de too la lleición de que la vida ye incierta, el futuru ye desconocíu... lo impensable ye posible"

Avatar editar

 
Cameron promocionando Avatar mientres la Convención Internacional de Cómics de San Diego de 2009.

En xunu de 2005, Cameron anunció que trabayaba nun proyeutu primeramente tituláu "Proyeutu 880" (agora sábese que ye Avatar) en paralelu con otru proyeutu, Battle Angel. Dambes películes diben ser rodaes en 3D. N'avientu, Cameron dixo que quería filmar primeru Battle Angel, siguíu por Avatar. Sicasí, en febreru de 2006, camudó los oxetivos pa los sos dos nuevos proyeutos en cine y decidió empezar con Avatar. Mentó que si tienen ésitu, empecipiaría dos tales triloxíes.

Cameron declarara que tuvo la idea y escribió'l guión de la película en 1995, igualmente yá tenía escurríos los diseños de personaxes, escenarios y efeutos del filme, sicasí'l proyeutu nun lu pudo llevar a cabu por cuenta de que la teunoloxía cinematográfica d'entós nun taba al altor de tolo que pretendía, polo que guardó guión y se enfoncó en trabayar en Titanic de la qu'empecipió filmaciones en 1996. Sicasí en 2005 n'analizando'l guión de la película que tuviera guardáu per años, decidió finalmente llevar a cabu'l proyeutu en ficies de les nueves teunoloxíes del cine de les que sabía que yeren vidables pa realizar la historia.

Avatar estrenar en dellos países el 17 d'avientu de 2009 y en tol mundu'l 18 d'esi mesmu mes y con un presupuestu envaloráu de doscientos setenta millones de dólares, recaldó más de dos mil setecientos millones de dólares en tol mundu, moviendo a Titanic qu'hasta entós foi la película más taquillera de la historia y de la mesma estableció un nuevu récor siendo'l primer filme en degolar la cifra de los 2000 millones de dólares y al ser la primer película en llegar a esa cantidá cola rapidez de diecisiete díes dende'l so estrenu (Curiosamente Titanic tamién amontara la so recaldación a los más de 2100 millones de dólares col so reestrenu en 2012, siendo xunto con Avatar les úniques películes en degolar dicha cifra).

La cinta ta compuesta, en gran parte del so metraxe, con imáxenes d'animación xeneraes cola téunica de la pixilación por ordenador. Dempués de la so reconocencia de trés Premiu Óscar indireutamente dirixíos a la parte más artística visualmente, pel branu del añu 2010 decide reestrenar el filme, pero nesta ocasión con escenes inédites.

Darréu nuna entrevista de Los Angeles Times con ocasión del so estrenu en formatu DVD y Blu-Ray confirma una secuela pa Avatar, decidíu dempués de recapacitar la so direición artística, en 2012 fai públicu l'estrenu de la 2ª y 3ª parte nun tiempu de seis años, que la so 2ª parte se ambientaría nos océanos de Pandora, llar de los ficticios na´vi.

Documentales editar

 
Cameron en 2010.

Los primeros proyeutos de Cameron nesta década, en cine, incluyeron los documentales submarinos sobre'l tráxicu final del acorazáu Bismarck alemán (Expedition: Bismarck, 2002), Ghosts of the Abyss y un documental sobre la fauna marina de les grandes profundades, Aliens of the Deep. Tamién foi productor na nueva versión de Solaris.

Cameron ye'l principal impulsor del 3D en sales comerciales. Nuna entrevista en 2003 sobre'l so documental Ghosts of the Abyss, mentó que "voi faer tolo posible en 3D d'equí p'arriba". Entama crear un proyeutu de 3 D sobre'l primer viaxe a Marte. ("Tuvi bien interesáu nel movimientu de los seres humanos a Marte-la 'Mars Underground'-y fixi una cantidá terrible d'investigación personal pa una novela, una miniserie y una película 3-D.") [18 ] Ye nel equipu de la ciencia pal 2009 Mars Science Laboratory [19].

Cameron anunció'l 26 de febreru de 2007, que, xunto col so direutor, Simcha Jacobovici, han documentáu el descubrimientu de la tumba de Talpiot, que se supón que ye la tumba de Jesús. Descubierta en 1980 por obreros de la construcción d'Israel, los nomes de la tumba tienen correlación colos nomes de Jesús y delles persones estrechamente acomuñaes con él. Cameron afirma amás que les pruebes d'ADN, les evidencies arqueolóxiques, y estudios bíblicos pa sofitar el so reclamu. [20] El documental, llamáu La tumba perdida de Jesús, foi tresmitíu por Discovery Channel el 4 de marzu de 2007.

El 26 de marzu de 2012, baxa a una fondura de casi 11 km nel mar, xusto na fuexa de les Marianes, onde llegó a les 2 h y 36 min dientro del submarín Deepsea Challenger, nun proyeutu personal y na collaboración cola NASA y el National Geographic, onde rodó delles películes en 2D y 3D pa unos documentales.[13]

Fama editar

 
Cameron recibiendo una estrella nel Paséu de la Fama de Hollywood n'avientu de 2009.

Vanity Fair publicó la llista de los Top 40 celebridaes de Hollywood con más ingresos a lo llargo de 2010. Cameron foi clasificáu non. 1 na llista, ganó un envaloráu $257 millones poles sos películes.[14]

Personalidad editar

James Cameron tien fama de ser bien esixente ya intensu nos platós de filmación, llevando a los sos actores a la llende de les sos capacidaes y concentración.

De naturaleza absolutamente trabayadora, esta carauterística costó-y siquier 3 de les sos 4 fracasos matrimoniales. Caracterízase amás por ser un apasionáu cineasta y documentalista que ye capaz de realizar aiciones ventureres como visitar el Titanic nes fondures del océanu Atlánticu o baxar a los restos del acorazáu Bismarck. De mentalidá ecoloxista, Cameron unvió una carta a presidente brasilanu, Ignacio Lula Da Silva pa suxurir que nun construyera una hidroeléctrica na Amazones.[15] Amás, Cameron ye veganu, y nel añu 2014 fundó la MUSE School CA, una escuela primaria en California, que ta "inspirando y preparando a mozos pa vivir conscientemente con ellos mesmos, colos demás, y col planeta".[16] Nesi contestu, decidió que'l menú de la institución sería dafechu veganu.[17]

Filmografía completa editar

Películes destacaes editar

Añu Trabayu Notes
1981 Escape from New York Efeutos visuales
1981 Piranha II: The Spawning Direutor
1981 La galaxa del terror Diseñu de producción
1984 The Terminator Direutor
1985 Rambo: First Blood Part II Guionista
1986 Aliens Direutor
1989 The Abyss
1991 Terminator 2: Judgment Day
1994 True Lies
1995 Strange Days Guionista
1997 Titanic Direutor
2002 Solaris Productor
2009 Avatar Direutor
2011 Sanctum Productor executivu
2012 Circu del Sol: Mundos Alloñaos
2016 The Dive Productor

Documentales editar

Añu Trabayu Notes
2002 James Cameron's Expedition: Bismarck Co-Direutor, Productor
2003 Misterios del Titanic Direutor, Productor
2005 Aliens of the Deep Direutor, Productor executivu, Narrador
2006 L'Éxodu Descodificado Productor executivu, Narrador
2007 La tumba perdida de Jesús Productor

Premios editar

Premiu Óscar
Añu Categoría Película Resultáu
2009 Meyor película Avatar Nomáu
2009 Meyor direutor Avatar Nomáu
2009 Meyor montaxe Avatar Nomáu
1997 Meyor película Titanic Ganador
1997 Meyor direutor Titanic Ganador
1997 Meyor montaxe Titanic Ganador
Premios BAFTA
Añu Categoría Película Resultáu
2009 Meyor película Avatar Candidatu
2009 Meyor direutor Avatar Candidatu
2009 Meyor montaxe Avatar Candidatu
1997 Meyor película Titanic Candidatu
1997 Meyor direutor Titanic Candidatu
1997 Meyor montaxe Titanic Candidatu
Premiu Globu d'Oru
Añu Categoría Película Resultáu
2010 Meyor película dramática Avatar Ganador
2010 Meyor direutor Avatar Ganador
1997 Meyor película dramática Titanic Ganador
1997 Meyor direutor Titanic Ganador
1997 Meyor guión Titanic Candidatu

Referencies editar

  1. «Internet Speculative Fiction Database» (inglés). Consultáu'l 6 ochobre 2018.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 119066890. Data de consulta: 16 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. «Ficheru d'Autoridaes Virtual Internacional» (distintes llingües). Online Computer Library Center. Consultáu'l 6 ochobre 2018.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 URL de la referencia: http://www.filmreference.com/film/71/James-Cameron.html. Data de consulta: 24 febreru 2023.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. 6,0 6,1 «SNAC» (inglés). Consultáu'l 6 ochobre 2018.
  7. Sitiu web oficial: https://www.gg.ca/en/media/news/2019/governor-general-announces-120-new-appointments-order-canada.
  8. 8,0 8,1 URL de la referencia: http://razzies.com/asp/content/XcNewsPlus.asp?cmd=view&articleid=26. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20110715155800/http://razzies.com/asp/content/XcNewsPlus.asp?cmd=view&articleid=26. Data de consulta: 26 payares 2019.
  9. URL de la referencia: https://www.oscars.org/oscars/ceremonies/1998. Data de consulta: 24 febreru 2023.
  10. «Explorers Honored at National Geographic’s 125th Anniversary Gala». National Geographic (14 xunu 2013).
  11. URL de la referencia: https://www.vanityfair.fr/ecrans/article/golden-globes-2023-palmares-complet.
  12. Than, Ker (25 de marzu de 2012). «James Cameron Completes Record-Breaking Mariana Trench Dive». National Geographic Society. Consultáu'l 25 de marzu de 2012.
  13. «James Cameron 'toca fondu' nes fondures del Pacíficu». El Mundo (26 de marzu de 2012). Consultáu'l 12 d'avientu de 2013.
  14. Newcomb, Peter (marzu de 2011). «Hollywood's Top 40». Vanity Fair. http://www.vanityfair.com/hollywood/features/2011/03/hollywood-top-earners-201103?currentPage=3. Consultáu'l 3/3/12. 
  15. «James Cameron convertir nun Avatar que llucha pol mediu ambiente en Brasil». elcomercio.pe (12 d'abril de 2010). Consultáu'l 12 d'avientu de 2013.
  16. BBC United Kingdom (25 de mayu de 2014). «La puxanza de los veganos a tiempu parcial» (castellanu). Consultáu'l 12 d'avientu de 2014.
  17. PETA (13 de xunu de 2014). «'V' is for 'Veggies': James Cameron helps elementary school go vegan» (inglés). Consultáu'l 12 d'avientu de 2014.

Enllaces esternos editar