Joaquín Antonio Balaguer Ricardo (1 de setiembre de 1902Villa Bisonó – 14 de xunetu de 2002Santu Domingu), meyor conocíu como Joaquín Balaguer, foi un abogáu, escritor, y políticu dominicanu que gobernó la República Dominicana nos periodos 1960-1962, 1966-1978 y 1986-1996. La so personalidá foi enigmática y llena de secretismu heredáu de la Era de Trujillo, según el so enfotu de perpetuase nel poder per mediu de dudoses eleiciones y por aciu l'empléu de terrorismu d'Estáu, ganó-y el llamátigu de caudiellu. El so réxime causó millares de muertes y desapaiciones forzaes.[6][7] Fomentó'l desenvolvimientu de la infraestructura urbana del país por aciu la construcción, aveníes y edificaciones; el Faru a Colón ye unu de los monumentos más relevantes construyíos nel so gobiernu.[8]

Joaquín Balaguer
Presidente de la República Dominicana

16 agostu 1986 - 16 agostu 1996
Salvador Jorge Blanco - Leonel Fernández
Presidente de la República Dominicana

1r xunetu 1966 - 16 agostu 1978
Héctor García Godoy - Antonio Guzmán
Presidente de la República Dominicana

3 agostu 1960 - 16 xineru 1962
Héctor Trujillo - Rafael Bonnelly
Vicepresidente de la República Dominicana (es) Traducir

16 agostu 1957 - 3 agostu 1960
Manuel de Jesús Troncoso - Rafael Bonnelly
embajador de República Dominicana en México (es) Traducir

9 avientu 1947 - década de 1940
Vida
Nacimientu Villa Bisonó1 de setiembre de 1902[1]
Nacionalidá Bandera de República Dominicana República Dominicana
Muerte Santu Domingu14 de xunetu de 2002[2] (99 años)
Causa de la muerte úlcera péptica (es) Traducir
Estudios
Estudios Universidá Autónoma de Santu Domingu
Universidá de París
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu poeta, escritor, profesor universitariu, abogáu, diplomáticu, políticu, estadistaembaxador
Premios
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Partíu políticu Partido Dominicano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Balaguer compartió'l Premiu Nacional de Lliteratura de 1990 col so rival políticu y tamién escritor Juan Bosch.

Primeros años editar

Balaguer nació'l 1 de setiembre de 1906 nel senu d'una familia bien probe[9] en Villa Bisonó (tamién conocida como Navarrete), na provincia de Santiago. Fíu de Joaquín Balaguer Lespier, puertorriqueñu de padre catalán y madre d'orixe francés,[10][11] y Carmen Celia Ricardo Heureaux (fía del dominicanu d'ascendencia española Manuel de Jesús Ricardo y de Rosa Amelia Heureaux, quien yera prima del presidente Ulises Heureaux).[11] Balaguer foi l'únicu varón d'una familia de delles muyeres, pero tuvo un mediohermanu per parte de padre.[11]

Dende bien temprana edá sintióse atraíu pola lliteratura y la composición de versos, que fueron publicaos en revistes locales. Interesar na política por cuenta de la ocupación militar norteamericana (1916-1924). Dempués de graduase de “bachiller en ciencies y lletres” en 1922,[12] Balaguer llogró una llicenciatura en Derechu na Universidá Autónoma de Santu Domingu, mientres asistía a les clases na universidá, empezó a ganase la vida nel ámbitu periodísticu, como correutor de pruebes y, dende 1924 hasta 1928, como articulista nel diariu La Información de Santiago de los Caballeros, y estudió por un curtiu periodu na Universidá de París I Panthéon-Sorbonne. Na so mocedá, Balaguer escribió de l'almiración que sentía pol paisanu del so padre, el líder políticu de Puertu Ricu, Pedro Albizu. A pesar de les fondes diferencies con al respective de la ética y les sos visiones del mundu, la vehemente y carismática retórica de Albizu cautivó la imaxinación de Balaguer a tal puntu que motivó la so pasión pola política y l'alderique intelectual.[13]

En 1927, la so prima Bienvenida Ricardo y Martínez, casóse col xeneral Rafael Leónidas Trujillo, quien aportaría a 3 años dempués dictador de la República Dominicana.[11]

Antecedentes políticos editar

Balaguer empezó la so carrera política en 1930 (primero que Trujillo tomara'l control del gobiernu), cuando foi nomáu Fiscal. Más tarde inscríbese nel Partíu Dominicanu y asina pasó a formar parte del círculu de los collaboradores cercanos del dictador Rafael Leonidas Trujillo.

Mientres la Era de Trujillo desempeñóse como Secretariu de la Llegación Dominicana en Madrid (1932-1935), Subsecretariu de la Presidencia (1936), Subsecretariu de Rellaciones Esteriores (1937), Embaxador Estraordinariu en Colombia y Ecuador (1940-43 y 1943-47), Embaxador en Méxicu (1947-1949), Secretariu d'Educación (1949-1955), y Secretariu d'Estáu de Rellaciones Esteriores (1955-57).

Rellación con Rafael Trujillo editar

Hubo muncho discutiniu sobre'l papel de Balaguer mientres la Era de Trujillo. A lo llargo de los trés décades de trabayu como políticu trujillista, Balaguer foi vistu alternativamente tanto como emplegáu del réxime y como un distinguíu collaborador cercanu a Trujillo. A pesar de que Trujillo esfrutaba humildando y faltando a los sos sirvientes en públicu, el dictador enxamás trató de degradar a Balaguer.

Balaguer reciprocó esi respetu escontra Trujillo mientres los trenta años de dictadura como unu de los collaboradores más eficientes del réxime, ensin paecer venáu nin amosar el menor xestu de disgustu polos escesos y aberraciones que yeren comunes naquella dómina. Balaguer foi, ensin dulda, un ministru útil de Trujillo.

Primer mandatu presidencial (1960-1962) editar

Cuando Trujillo dispunxo que'l so hermanu Héctor Bienvenido fuera reelixíu a la presidencia en 1957, optó por Balaguer como vice-presidente. Tres años más tarde, cuando la Organización de los Estaos Americanos (OEA) convenció al dictador de que nun yera apoderáu tener a un miembru de la so familia como presidente, Trujillo obligó al so hermanu a arrenunciar, y Balaguer asocedió-y nel cargu. Sicasí, Balaguer nun tenía práuticamente nengún poder, y foi consideráu como un meru títere de Trujillo.

Cuando Trujillo foi asesináu en 1961 y a pesar de ser mientres enforma tiempu collaborador del dictador, Balaguer tomó midíes pa lliberar al país del réxime cola concesión de delles llibertaes civiles y anidiando la estricta censura a que Trujillo tenía sometida la prensa. La OEA amosóse satisfecha y llevantó les sanciones económiques impuestes a la República Dominicana, debíu al intentu d'asesinatu que Trujillo entamó en contra del presidente venezolanu Rómulo Betancourt. Sicasí, les reformes provisionales de Balaguer fueron refugaes per gran parte de la sociedá, yá que yera primíu polos militares, pola derecha, pela esquierda, yera ulláu nes cais pola ciudadanía y llamáu ente otres coses polos militares muñequito de papel.

Por cuenta de la presión exercida pola Unión Cívica Nacional, un Conseyu d'Estáu creáu dempués de la muerte de Trujillo. Balaguer namái retuvo'l poder hasta 16 de xineru de 1962. Un golpe d'Estáu militar, dirixíu pol xefe de la fuercia aérea Pedro Rodríguez Echavarría, obligar a exiliase en Nueva York.

Regresu a República Dominicana y guerra civil de 1965 editar

Mientres el periodu 1962-1964 la República Dominicana namái tuvo siete meses de bona democracia, so la presidencia de Juan Bosch. En 1963 formó'l Partíu Reformista y centróse nuna llucha política contra Bosch, na campaña utilizó la táctica presentándose como un candidatu moderáu y conservador. Cuando un golpe militar derrocó a Bosch, el país empezó un periodu tumultuoso que dio llugar a la guerra civil del 24 d'abril de 1965. Los militares remontárense en contra de la Xunta provisional pa restaurar a Bosch, colo cual el Presidente d'EE.XX. Lyndon Johnson, so la sida d'esaniciar la influencia comunista nel Caribe unvió 42.000 soldaos p'anular la rebelión.

El gobiernu provisional, encabezáu por Héctor García Godoy, anunció eleiciones xenerales pa 1966. Balaguer aprovechó la oportunidá, y cola enfermedá de la so madre como escusa, pidió-y permisu pa tornar del exiliu, que foi-y concedíu. A pesar de denuncies de fraude eleutoral, Balaguer xuró como presidente de la República Dominicana en 1966.

Segundu mandatu presidencial (1966-1978), "Los dolce años" editar

 
Joaquín Balaguer y Jimmy Carter

Balaguer atopó una nación severamente cutida por décades de turbulencia, con tiempos curtios de paz, y práuticamente inorantes de la democracia y los derechos humanos. Mientres la so campaña eleutoral solía dirixir los sos mensaxes propagandísticos a la muyer dominicana y al llabrador, tratando d'arreyar al so proyeutu políticu personal les fracciones más conservadores d'estos sectores sociales.

Balaguer trató d'apangar a los sobrevivientes antitrujillistas y a los de la guerra civil de 1965, pero los asesinatos políticos siguieron siendo frecuentes mientres la so alministración. Tuvo ésitu en parte la rehabilitación de les finances públiques, que taben nun estáu caóticu, ya impulsó un modestu programa de desenvolvimientu económicu.

Mientres los trés primeros meses d'instaláu'l so segundu gobiernu, la Asociación Dominicana de Derechos Humanos, declaró que recibiera quexes. Cola avenida de sectores del gobiernu empecipiar nel país la Operación Chapeo cola cuenta d'esterminar los remanentes izquierdistes sobrevivientes al conflictu d'abril del 65.

En payares de 1969 un grupu de muyeres anunció la formación del Comité de madres, esposes y familiares de los muertos y sumíos, onde dieron a conocer un llistáu de muertos y sumíos, y revelaron que nos trés primeros años del gobiernu de Balaguer, 366 persones fueron muertes o sumíes por causes polítiques.

Cola astención eleutoral del Partíu Revolucionariu Dominicanu, por cuenta de la represión política y a la participación de les Fuercies Armaes nes actividaes proselitistes, Balaguer foi reelixíu pal periodu 1970-1974.

El 1 de xineru de 1971 designó al xeneral Enrique Pérez y Pérez como xefe de la Policía Nacional. Delles selmanes dempués fixo la so apaición nes cais de Santu Domingu un grupu autodenominado Frente Democráticu Anticomunista y Antiterrorista, meyor conocíu como La Banda Colorá, un grupu de mozos reclutados pol gobiernu de Balaguer con fines de represión. Mientres esa dómina fueron asesinaos numberosos dirixentes de la izquierda dominicana.

Mientres esti segundu mandatu de gobiernu (conocíu popularmente na política dominicana a cencielles como los 12 años), Balaguer incentivó la construcción d'escueles, hospitales, preses, carreteres, y munchos edificios importantes. Los proyeutos tamién s'utilizaron como mediu pa compensar a los sos partidarios políticos con codalosos contratos d'obres públiques, los favorecíos en dichos contratos conócense como los 300 millonarios. Tamién presidió un sistema de crecedera económica estable. Sicasí, la so alministración llueu desenvolvió un modelu autoritariu, a pesar de les garantíes constitucionales. A pesar de los sos métodos autoritarios, Balaguer tenía muncho menos poder que Trujillo, y el so gobiernu yera más nidiu.

La sensación de que na República Dominicana había un híbridu de dictadura y democracia, y con más traces de la primera que de la segunda, reproducir nes eleiciones del 16 de mayu de 1974, cuando'l Partíu Revolucionariu Dominicanu y los otros partíos signatarios del denomináu Alcuerdu de Santiago retiraron al so candidatu Antonio Guzmán, por considerar que nun se daben les mínimes garantíes y como protesta polos desafueros de los paramilitares balagueristas. Nestes circunstancies, Balaguer namái compitió con un rival, el contralmirante Luis Homero Lajara Burgos, del Partíu Popular Demócrata (PPD). Balaguer llogró'l 84,7% de los votos, y el so partíu ganó mayoría nel congresu onde l'astinencia algamó'l 50%.

Una coxuntura favorable nos precios internacionales del azucre, la puxanza del turismu estauxunidense, les inversiones privaes foranes, y los programes d'obres públiques producieron una fase d'espansión económica, favoreciendo la emerxencia na sociedá dominicana de clase media. Balaguer refugó siempres la so responsabilidá nos crímenes cometíos por La Banda Colorá y otres irregularidaes venceyaes coles Fuercies Armaes, siempres achacó la violencia política a sectores incontrolaos del oficialismo y a la subversión d'izquierdes, que la so verdadera fuercia esaxeró descomanadamente.

Tamién, incumplió les promeses sobre la reforma agraria, una y bones la pequeña minoría de propietarios autóctonos y les compañíes estauxunidenses siguíen teniendo la mayoría de les tierres cultivables y les de meyor calidá. Pero cuando anunció la so intención d'optar a un cuartu mandatu consecutivu nes eleiciones del 16 de mayu de 1978, y con un fondu de deceleración económica, el refugo popular algamó tal calibre que la derrota nes urnes ante'l PRD antoxóse inevitable. Balaguer enfrentar a Antonio Guzmán del Partíu Revolucionariu Dominicanu, pero cuando los resultaos eleutorales amosaron un enclín en favor de Guzmán, l'exércitu detuvo'l conteo. Sicasí, metanes enérxiques protestes nel país y una fuerte presión nel estranxeru per parte de Jimmy Carter, el conteo volver# a entamar. Cuando se dieron los resultaos, Guzmán dio a Balaguer la primer derrota de la so carrera política. Cuando Balaguer dexó'l cargu, foi la primer vegada na historia de la República Dominicana qu'un presidente n'exerciciu tranquilamente dexa'l poder a un miembru escoyíu de la oposición.

Pa 1984, el Partíu Reformista fundir col Partíu Revolucionariu Social Cristianu, formando asina'l Partíu Reformista Social Cristianu (PRSC).

Víctimes de "Los dolce años" editar

Añu Víctimes
1966
Radhamés García
Vinicio Antonio Franco
Juan Rafael Bisonó Mera
Miguel Reyes Santini
Omar Almonte
1967 Guido Gil Díaz
William Jiménez
Luis de Peña
Vidal Peguero
Orlando Mazara
Roberto Basilio Perdomo
Roberto Nivar
1968 Flavio Sueru
Modesto Rodríguez
Héctor Santiago
Rafael Mota
1969 Henry Segarra Santos
Silvio Abud
Salomón Llamba B
Rafael Vargas
Eladio Peña de la Rosa
1970 Otto Morales
Amín Abel Hasbún
1971 Maximiliano Gómez
Homero Hernández
Rafael Guillén
1972 Sagrario Díaz
Amaury Germán Aristy
Bienvenido Leal Prandy (La chuta)
Virgilio Perdomo Pérez
Ulises Cerón Polanco
1973 Francisco Caamaño Deñó
Eberto Geordano Lalane Jose
Gregorio García Capo
1974 Florinda Soriano (Ma Tingó)
1975 Orlando Martínez
Francisco José Alcántara
1976 José Vizcaín
Luis Martínez
1977 Guillermo Rubirosa

Tercer mandatu presidencial (1986-1996) editar

Balaguer volvió presentase como candidatu en 1986 aprovechándose d'una división nel Partíu Revolucionariu Dominicanu pa ganar la presidencia de nuevu dempués d'una ausencia d'ocho años, onde ganó per escasu marxe al candidatu pol PRD, Jacobo Majluta. Aquel día, tenía 80 años y casi ciegu por completu (sufriera de glaucoma mientres munchos años).

El tercer gobiernu de Balaguer foi muncho más lliberal que l'anterior. Nesti periodu Balaguer yera muncho más tolerante a los partíos d'oposición y los derechos humanos.

Siguió colos sos grandes proyeutos d'infraestructura, tales como la construcción de carreteres, pontes, escueles, proyeutos de viviendes y hospitales. Siguiendo l'estilu de Trujillo, estos proyeutos de gran visibilidá yeren bien espublizáu nos medios de comunicación controlaos pol gobiernu y traviés de grandioses ceremonies públiques destinaes a ameyorar la popularidá de Balaguer. La economía tamién ameyoró considerablemente.

Nésti periodu, Joaquín Balaguer caltuvo una llixera política de populismu, no que se refier a la entrega de canastes, dineru y otres "apurríes" al pueblu dominicanu col propósitu de gobernar a base de demagoxa. El clientelismu tamién se manifestó en gran midida.

En 1990, con una astención del 40%, Balaguer llogra reelixise col 35.1% de los votos, contra'l 33.9% de Juan Bosch del Partíu de la Lliberación Dominicana, y un Partíu Revolucionariu Dominicanu que caltenía una crisis interna. Esti procesu carauterizar pola espresión d'amplios sectores de la vida político y social, que criticaben la llexitimidá de diches eleiciones, a lo que Balaguer respondió llanzando los militares a la cai y decretando un toque de queda.

En 1992, pal 500 aniversariu de la llegada de Cristóbal Colón a América y la visita del Papa Juan Pablo II, Balaguer gastó millones na restauración de la histórica ciudá colonial de Santu Domingu, por que'l Papa pudiera pasar por ella.

Esi mesmu añu gastó más de doscientos millones de dólares na construcción del revesosu Faru a Colón, un faru de diez piso n'honor a Colón. Termináu en 1992, el Faru a Colón foi diseñáu pa tresmitir la imaxe d'una cruz cristiana nel cielu nocherniegu y por que sía visible a decenes de quilómetros. Desque se terminó, el Faru que supuestamente alluga los restos de Colón, foi una atraición turística de menor importancia. La so lluz nun s'utiliza bien de cutiu por cuenta de los costos d'enerxía y los apagones nel país. Sicasí, el so simbolismu y el gastu fueron fonte de muncha discutiniu.

En 1994 Balaguer decidió optar de nuevu pola presidencia, inclusive cuando yá tenía casi 90 años d'edá y ciegu por completu. Esta vegada, el so principal competidor yera José Francisco Peña Gómez del Partíu Revolucionariu Dominicanu.

Esta campaña foi una de los peores de la hestoria dominicana. Balaguer con frecuencia utilizaba l'ascendencia haitiana de Peña Gómez al so favor. El dominicanu históricamente tiende a resabiar de cualquier persona con sangre haitiano. Por casu, Balaguer llegó a dicir que Peña anexonaría el país con Haití en casu de ganar. Con igual capacidá de maniobra nes eleiciones, imponer con un 42.3%, contra un PRD que llogró'l 41.6% de los votos, onde s'asegura qu'asocedieron alteraciones d'actes y del padrón eleutoral na mesma Xunta Central Eleutoral. Peña alegó fraude, y llamó a una fuelga xeneral. Les manifestaciones tuvieron llugar en sofitu a la fuelga.

Nesti periodu asocedió la misteriosa desapaición del profesor universitario y activista Narciso González (Narcisazo), un vehemente críticu de la política de Balaguer. La so desapaición qu'hasta la fecha ye un misteriu, atribuyóse-y a Balaguer.

Una investigación posterior reveló que la Xunta Central Eleutoral nun sabía'l númberu total de votantes rexistraos, y la resultancia nes llistes distribuyíes nos colexos eleutorales nun coincidíen coles daes a los partíos. La investigación tamién reveló qu'unes 200.000 persones fueren retiraes de les urnes. Metanes tales entrugues sobre la llexitimidá de la encuesta, alcordaron celebrar nueves eleiciones en 1996, pero esta vegada Balaguer nun sería candidatu. Nesti sentíu, cumplió la so pallabra de poner el so cargu a disposición de l'alministración estauxunidense.

L'alcuerdu políticu de los gobernantes, de sectores del poder fáctico qu'inclúi a la Ilesia católica, y de los dirixentes de los partíos políticos, dexaron establecida una reforma constitucional que se fixo'l 14 d'agostu de 1994. Esti actu de consensu xurídicu foi preferíu a l'anulación total de les eleiciones y foi conocíu como "Pactu pola Democracia".

Nes eleiciones de 1996, Jacinto Peynado Garrigosa, terminó bien lloñe de llegar a la segunda vuelta. Balaguer entós dio'l so sofitu a Leonel Fernández del Partíu de la Lliberación Dominicana nuna inusual coalición con Bosch, el so enemigu políticu de más de 30 años.

Nes eleiciones presidenciales de 2000, Balaguer, a la edá de 94 años, postular por novena y última vegada a la Presidencia de la República Dominicana; magar les enormes llimitaciones físiques debíes a la so avanzada edá y al cúmulu de crítiques de los sos anteriores gobiernos, llogró más del 20% de los votos, allugándose nel tercer llugar.

Muerte y legáu editar

Joaquín Balaguer morrió d'insuficiencia cardiaca en Santu Domingu el 14 de xunetu de 2002 a la edá de 95 años.

El so legáu en República Dominicana ye contradictoriu. Caltuvo una relativa estabilidá política y económica nel país per munchos años, centralizó toles decisiones gubernamentales y llanzó programes masivos de construcción de carreteres, pontes, hidroeléctriques y monumentos, cola intención clara de que'l so calquier personal quedara marcada en piedra. Foi una figura polarizante que podría afalar tanto al odiu como al amor de la población. Yera tradicional en Balaguer facilita-yos viviendes a los más probes per mediu del Gobiernu onde estos pagaben un módico preciu mensual poles mesmes. Tamién tenía'l costume xunto a la so hermana Emma de regalar xuguetes a los neños probes los Díes de Reyes.

Ronald Reagan una vegada dixo d'él: "El presidente Balaguer foi una fuercia impulsora en tol desenvolvimientu democráticu del so país. En 1966 llevó la torna de la democracia a la República Dominicana dempués d'años d'incertidume política y baturiciu. N'efeutu, él ye, en munchos sentíos, el padre de la democracia dominicana" y Jimmy Carter, felicitar diciendo "El presidente Balaguer foi un exemplu pa tolos líderes nesta nación y la so xente, que lloñe d'un gobiernu totalitariu, lleva al país cada vez más la democracia".

El direutor cinematográficu dominicanu René Fortunato fixo dos documentales, basándose na forma de gobiernu de Balaguer y faciendo alusión a la so inda rellación ideolóxica con Trujillo, Balaguer: L'Heriedu del Tiranu y Balaguer: La violencia del poder, llanzaos en 1998 y 2002 respeutivamente.

Vida personal editar

Balaguer llevaba una vida privada llena d'hermetismu, nunca se casó nin se-y conocieron fíos reconocíos por él. Vivió na so casa allugada en Santu Domingu por más de 50 años, inclusive siendo presidente.

Col intre del tiempu fueron saliendo muyeres humildes con quien Balaguer supuestamente tuvo fíos, pero qu'él nunca reconoció. Ente los supuestos fíos de Balaguer atópense, Gloria Nilsa Balaguer Lespier, Joaquín Jesús Balaguer Cuascut dambos fíos de Juana Cuascut, con quien Balaguer caltuvo una aventura amorosa. Tamién s'atopen César Joaquín Mallén, procreáu con Carmen Mallén, Luis Gustavo Bisonó procreáu con Hilda Dolores Bisonó Mera, Merced Antonia Solís, procreada con Aura Celeste Solís, Antonio Bastardu y Nieves Bastardo, procreaos con Cuca Bastardu.[14]

Balaguer foi pariente del dictador Ulises Heureaux (Lilís) per parte materna y de la segunda esposa de Trujillo, Bienvenida Ricardo Martínez.[14]

Yera conocíu popularmente como El Doctor.

Lemas de campaña editar

  • "Lo bono nun se camuda" (1974-1978)
  • "Y vuelve y vuelve Balaguer" (1986-1990)
  • "Cuatro años más y dempués falamos" (1990-1994)
  • "Y sigue y sigue Balaguer" (1994-1998)
  • "Lo que diga Balaguer" (1994-1998)
  • "Alantre compatriotes, a pasu de vencedores"
  • "Una patria xusta pa toos"
  • "Mientres Balaguer aliende, que naide aspire"
  • "Nun lloren como muyeres lo que nun supieron defender como homes"
  • "Nun ye que voi faer, sinón que voi siguir faciendo"

Tamién fixo so una famosa frase bíblica que diz: "Polos sos frutos vais conocer".

Como escritor editar

Pa 1970 tenía publicaos 24 llibros, 7 de los cualos son d'aponderamientu y defensa a la Yera de Trujillo. Los restantes, son de versos y d'ensayos históricos y lliterarios. Nel prólogu d'unu de los sos llibros de versos, fixo una inusual confesión de los sos sentimientos, al escribir:

Abro esti paréntesis pa enllenalo d'odiu y de gratitud. Odiu a los qu'en places y corrinos combatiéronme acerbadamente; odiu a los poetes amuyeraos qu'envidien la virilidad del mio arte; tengo l'arguyu de ser, nel nuesu mediu grebu, como una planta rara que namái precisa pa vivir de la cazumbre del so arte y del aire qu'alienda na atmósfera de los sos suaños. Yo tarrezo l'ambiente en que me tocó nacer, pero tarrezo más a los intelectuales (con bien poques esceiciones) con quien tuvi la mala suerte de xaciame...” “El mio TEBAIDA LLÍRICA va fadiar a munchos (yo gocio fadiando) y dellos burricos rebuznarán (yo gocio oyendo rebuznar).

Como lliteratu tien una estensa producción de versos de cuestionable valor lliterariu, yá que reflexen un estilu decimonónicu con intenciones y ciertos aires modernistes pocu innovadores y d'apurra a la construcción del versu, lo mesmo que de noveles d'altu conteníu político más que lliterariu.

Les sos obres y los sos ensayos históricos tán llenos de datos y d'anécdotes pero escarecen de los rigores metodolóxicos de la ciencia histórica, ensin analís d'aspeutos cruciaos ente les ciencies sociales. Por ser abondosos en datos de los cualos yera un gran conocedor, más qu'historiador, a Joaquín Balaguer tuviera de consideráse-y un gran historiógrafu.

Obres editar

  • Salmos paganos (1922)
  • Claro de Luna (1922)
  • Tebaida lírica (1924)
  • Métrica castellana (1930)
  • Heredia: verbo de la libertad, 1939; segunda edición en 1945.
  • Azul en los charcos (1941)
  • La realidad dominicana (1941). Segunda edición col títulu Realidad dominicana: semblanza de un país y un régimen (1947)
  • El tratado Trujillo-Hull y la liberación financiera de la República Dominicana (1941)
  • La política internacional de Trujillo (1941)
  • Guía emocional de la ciudad romántica (1944)
  • Letras dominicanas (1944)
  • Palabras con acentos rítmicos (1946)
  • Palabras con dos acentos rítmicos (1946)
  • Los próceres escritores (1947)
  • Semblanzas literarias (1948)
  • En torno de un pretendido vicio prosódico de los poetas hispanoamericanos (1949)
  • Literatura dominicana (1950)
  • El Cristo de la libertad (1950)
  • Federico García Godoy, Antología (1951)
  • Federico García Godoy (1951)
  • El principio de alternabilidad en la historia dominicana (1952)
  • Décimas, prólogo y recopilación (1953)
  • Consideración acerca de la producción e inversión de nuestros impuestos (1953)
  • Apuntes para una historia prosódica de la métrica castellana (1954)
  • El pensamiento vivo de Trujillo (1955)
  • Historia de la literatura dominicana (1956)
  • Discursos panegíricos: Política y Educación Política Internacional (1957)
  • Cristóbal Colón: precursor literario (1958)
  • El centinela de la frontera. Vida y hazañas de Antonio Duvergé (1962)
  • Vida y hazañas de Antonio Duvergé (1962)
  • El centinela de la frontera (1962)
  • El reformismo: filosofía política de la revolución sin sangre (1966)
  • Misión de los intelectuales. Discursos. (1967)
  • Con Dios, con la patria y con la libertad del discurso (1971)
  • Conjura debelada del discurso (1971)
  • Ante la tumba de mi madre (1972)
  • Temas educativos y actividades diplomáticas (1973)
  • La marcha hacia el Capitolio (1973)
  • Discursos. Temas históricos y literarios (1973)
  • Temas educativos y actividades diplomáticas (1973)
  • Cruces iluminadas (1974)
  • La palabra encadenada (1975)
  • Crítica e interpretación (1975)
  • La cruz de cristal (1976)
  • Discursos escogidos (1977)
  • Discurso en el revelamiento de la estatua del poeta Fabio Fiallo (1977)
  • Crítica e interpretación (1977)
  • Pedestales. Discursos históricos (1979)
  • Huerto sellado: versos de juventud (1980)
  • Mensajes al pueblo dominicano (1983)
  • Entre la sangre del 30 de mayo y la del 24 de abril (1983)
  • La isla al revés (1983 y 1995)
  • Galería heroica (1984)
  • Los carpinteros (1984)
  • La venda transparente (1987)
  • Memorias de un cortesano de la era de Trujillo (1988)
  • Romance del caminante sin destino, Enrique Blanco (1990)
  • Voz silente (1992)
  • De vuelta al Capitolio (1986-1992) (1993)
  • Niña con sexo (1995)
  • Yo y mis condiscípulos (1996)
  • España infinita (1997)
  • Grecia eterna (1999)
  • La raza inglesa (2000)

Bibliografía editar

  • "Diccionariu Enciclopédicu Dominicanu", Volume I.
  • "Sociedá 4, La República Dominicana güei," Secretaria d'Estáu d'Educación
  • "El día que Balaguer muerra", Eloy Alberto Tejera.

Referencies editar

  1. Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w62s2jb7. Apaez como: Joaquín Balaguer. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. 2,0 2,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. «Boletín Oficial del Estáu» (castellanu) páxs. 1745. Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado (1r abril 1953).
  4. «Boletín Oficial del Estáu» (castellanu) páxs. 10089. Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado (20 xunetu 1963).
  5. «Boletín Oficial del Estáu» (castellanu) páxs. 12427. Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado (25 xunu 1976).
  6. «11,000 víctimes en Doce años de JB». Listín Diariu.
  7. «Verdá-por asesinatos-y-desaparición Comisión de la Verdá por asesinatos y desapaiciones». Listín Diariu.
  8. Naide enllenó páxina en blancu de BalaguerNaide enllenó páxina en blancu de Balaguer (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  9. «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 16 de febreru de 2017. Consultáu'l 30 d'abril de 2017.
  10. Jorge Duany (2007). «La migración dominicana escontra Puertu Ricu: una perspeutiva transnacional», Margarita Estrada, Pascal Labazée: Globalización y llocalidá: espacios, actores, movilidaes ya identidad. Mexico City: La Casa Chata, páx. 400. ISBN 978-968-496-595-9. Consultáu'l 28 de mayu de 2013. «(...) Los historiadores han documentáu la creciente presencia portorricana na República Dominicana mientres el primer terciu del sieglu XX. En 1920, el censu dominicanu cuntó 6069 puertorriqueños residentes na República Dominicana. Como resultancia, los inmigrantes de segunda xeneración xeneralmente identificáronse como dominicanos, non como puertorriqueños. Los casos más célebres son los expresidentes Joaquín Balaguer y Juan Bosch, dambos d'ascendencia dominicana y portorricana. (...)»
  11. 11,0 11,1 11,2 11,3 «Ancestros, descendientes y parientes colaterales de Joaquín Balaguer». Cápsules Xenealóxiques. Güei (16 de setiembre de 2006). Archiváu dende l'orixinal, el 22 de febreru de 2014. Consultáu'l 1 de mayu de 2014.
  12. Balaguer, Joaquín (1989). 6ta edición: Memories d'un Cortesanu de la Era de Trujillo. Santu Domingu: Editora Corripio, páx. 426.
  13. Diariu, Listin (14 de xunetu de 2012) (en castellanu). el-corazon Balaguer pidió sacáren-y el corazón. listindiario.com. http://www.listindiario.com/la-republica/2012/07/14/239703/balaguer-pidio-sacáren-y el-corazon. Consultáu'l 23 de xineru de 2017. 
  14. 14,0 14,1 «Ancestro, descendientes y parientes colaterales de Joaquín Balaguer». Archiváu dende l'orixinal, el 19 d'agostu de 2011. Consultáu'l 1 de setiembre de 2010.
  • Balaguer, Joaquín (1924). «Tebaida llírica», Verso. ISBN non Disponible.
  • Periódicu dominicanu "El Nacional" (2002). «Recordando los 12 años», Verso. Xueves 18 de xunetu del 2002. Santu Domingu, República Dominicana.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Rafael Leónidas Trujillo
Secretariu d'Estáu de Rellaciones Esteriores
1953 – 1955
Socesor:
Enrique de Marchena
Predecesor:
Manuel de Jesús Troncoso
Vicepresidente de la República Dominicana
1957 – 1960
Socesor:
Rafael Filiberto Bonelly
Predecesor:
Héctor Bienvenido Trujillo
Presidente de la República Dominicana
1960 – 1962
Socesor:
Rafael Bonnelly
Predecesor:
Héctor García Godoy
(provisional)
Presidente de la República Dominicana
1966 – 1978
Socesor:
Antonio Guzmán
Predecesor:
Salvador Jorge Blanco
Presidente de la República Dominicana
1986 – 1996
Socesor:
Leonel Fernández