John Dryden (calendario no especificado (es) Traducir 9 d'agostu de 1631 (xul.)Aldwincle (en) Traducir – 1 de mayu de 1700 (xul.)Londres) foi un influyente poeta, críticu lliterariu y dramaturgu inglés, qu'apoderó la vida lliteraria na Inglaterra de la Restauración inglesa hasta tal puntu que aportó a conocida como la Dómina de Dryden.

John Dryden
Poeta Llaureáu del Reinu Xuníu

13 abril 1668 - xineru 1688
Vida
Nacimientu Aldwincle (en) Traducir[1]9 d'agostu de 1631 (xul.)[2]
Nacionalidá Bandera de Inglaterra Reinu d'Inglaterra
Muerte Londres[3]1 de mayu de 1700 (xul.)[2] (68 años)
Sepultura Abadía de Westminster
Familia
Padre Erasmus Dryden
Madre Mary Pickering
Casáu con Elizabeth Howard (en) Traducir (1663 – )[4]
Fíos/es
Estudios
Estudios Westminster School (es) Traducir
Trinity College (es) Traducir
Llingües falaes inglés[6]
Oficiu dramaturgu, traductor, poeta, críticu lliterariu, escritor d'himnosescritor
Trabayos destacaos The Wild Gallant (en) Traducir
Ensayo sobre Poesía dramática (es) Traducir
Miembru de Royal Society
Creencies
Relixón Ilesia Católica
IMDb nm9882270
Cambiar los datos en Wikidata
John Dryden

Primeros años editar

Dryden nació na rectoría del pueblu de Aldwinkle cerca de Oundle en Northamptonshire, onde'l so güelu maternu yera “rector de tolos santos”. Yera'l mayor de catorce fíos nacíos d'Erasmus y Mary Dryden, aristocracia terrateniente puritana que sofitó al Parllamentu. De mozu, vivió na aldega cercana de Titchmarsh onde ye probable que recibiera la so primer educación. En 1644 foi unviáu a la Westminster School como alumnu del rei, onde'l so direutor foi'l Dr. Richard Busby, un maestru carismáticu y disciplinador severu.[7] Refundado apocayá por Sabela I, Westminster significaba un espíritu relixosu y políticu bien distintu, sofitando la monarquía y l'altu anglicanismu, ensin recibir entá la inflúi moderadora del contemporaneu de Dryden, John Locke. Con independencia de la so actitú personal escontra esta redolada, Dryden respetaba al so direutor, y más tarde unvió a dos de los sos fíos a Westminster. Munchos años dempués de la so muerte fundar en Westminster una casa nel so nome.

Como una escuela primaria humanista, Westminster caltuvo un currículu qu'enseñaba a los alumnos l'arte de la retórica y de buscar argumentos pa los dos aspeutos de cualquier discutiniu. Dryden caltuvo esta habilidá, influyendo na so forma d'escribir y de pensar. Tamién teníen de traducir selmanalmente, lo que desenvolvió la capacidá de Dryden pa l'asimilación y amosóse tamién na so obra posterior. Nestos años publicó'l so primer poema, una elexía de fuerte sentimientu monárquicu sobre la muerte, por causa de la viruela, del so compañeru Henry, Lord Hastings, na qu'alude a la execución del rei Carlos I, asocedida'l 30 de xineru de 1649.

En 1650 Dryden allegó a Trinity College, Cambridge onde tornó al ambiente relixoso y políticu de la so infancia. Yera profesor del Trinity un predicador puritanu llamáu Thomas Hill que fuera rector nel pueblu natal de Dryden.[8] Anque nun se sabe enforma d'estos años de formación, tuvo de siguir el currículu estándar de clásicos, retórica, y matemátiques. En 1654 graduóse'l primeru de la llista del Trinity. En xunu d'esi mesmu añu morrió'l so padre, quien-y dexó daqué de tierra, que xeneraba unos ingresos pequeños, insuficientes pa vivir d'ellos.[9]

Al llegar a Londres mientres el Protectoráu, llogró trabayu col Secretariu d'Estáu de Cromwell, John Thurloe. Esti cargu pudo ser resultáu de la influencia exercida pol Lord Chambelán, Sir Gilbert Pickering, primu de Dryden. Dryden taba presente'l 23 de payares de 1658 nel funeral de Cromwell, onde coló en procesión colos poetes puritanos, John Milton y Andrew Marvell. Xusto dempués publicó'l so primer poema importante, Heroique Stanzas (1658), un aponderamientu a la muerte de Cromwell que ye acordada y prudente nes sos muestres d'emoción. En 1660 celebró la Restauración de la monarquía y el regresu de Carlos II con Astraea Redux, un auténticu panexíricu monárquicu. Nesta obra'l interregno represéntase como un tiempu d'anarquía, y Carlos ye vistu como'l restaurador de la paz y l'orde.

Vida posterior y carrera editar

Dempués de la restauración, Dryden establecióse rápido como'l poeta y críticu lliterariu del momentu, y punxo la so llealtá al serviciu del nuevu gobiernu. Amás de Astraea Redux, dio la bienvenida al nuevu réxime con otros dos panexíricos: To His Sacred Majesty: A Panegyric on his Coronation (1662), y To My Lord Chancellor (1662). Estos poemes suxuren que Dryden buscaba atopar dalgún patrón, pero en llugar de consiguir vivir escribiendo pa l'aristocracia, facer escribiendo pa los imprentadores, a lo postrero pal públicu llector. Estos, y los sos otros poemes non dramáticos, son esporádicos, dedicaos a celebrar acontecimientos públicos. D'esta manera, escríbense más pa la nación que pal individuu, pos el Poeta Gallardoniáu (que ye no que se convirtió dempués), ta obligáu a escribir dellos per añu.[10] En payares de 1662 foi propuestu como miembru de la Royal Society, lo cual consiguió, pero nun desenvolvió nenguna actividá n'asuntos de la sociedá y, finalmente, espulsar en 1666 por non pagar les sos cuotes.

El 1 d'avientu de 1663 Dryden cásase cola hermana monárquica de Sir Robert Howard -- Lady Elizabeth. Nes sos obres, dacuando atópense ataques contra l'estáu matrimonial, pero n'otros momentos festexar polo que, a última hora, pocu saber del aspeutu íntimu d'esti matrimoniu. Lady Elizabeth dio-y trés fíos y sobrevivir.

Cola reapertura de los teatros dempués de la prohibición puritana, Dryden dedicar a componer obres dramátiques. La primera d'elles, The Wild Gallant apaeció en 1663 y nun tuvo ésitu, pero sí darréu, y dende 1668 d'equí p'arriba foi contratáu pa producir trés obres al añu pa la Compañía del Rei, de la que se fixo accionista. Mientres la década de 1660 y 1670 el teatru foi la so principal fonte d'ingresos. Marcó l'estilu pa la comedia de la Restauración, con obres qu'inclúin dalgunos de los sos poemes llíricos más esquisitos. El so trabayu más conocíu dientro del xéneru de la comedia de la Restauración ye Marriage à la Mode (1672).

Tamién se dedicó al drama heroicu” y otres obres dramátiques, siendo'l so mayor ésitu nesti campu All For Love (Tou pol amor, 1678). Considera Ifor Evans que l'únicu fechu notable del drama heroicu del la dómina de la Restauración ye'l que Dryden dedicaría-y el so meyores talentos, llamentando qu'un escritor tan almirable tuviera llindáu por tan probe temática.[11] Dryden nunca tuvo satisfechu de les sos obres teatrales, y con frecuencia suxuría que'l so talentu esbardiar con un públicu que nun lo merecía.

Trató de consiguir fama poética fuera de la escena, pos abrigaba, “como primer ambición en cuantes qu'artista el construyir bones poesíes”.[12] En 1667, de la qu'empezaba la so carrera dramática, publicó Annus Mirabilis, un llargu poema históricu sobre los acontecimientos de 1666: la derrota inglesa frente a l'armada holandesa y la gran quema de Londres; “tratar d'una traza bien poca avezada'l de convertir fechos contemporáneos en poesía casi de manera inmediata”.[13] Yera épica moderna, en cuartetos pentámetros, que lo establecieron como'l poeta preeminente de la so xeneración, y foi decisivu pa llograr el puestu de "Poeta Gallardoniáu" (1668) ya historiador real (1670).

Cuando la gran plaga cerró los teatros en 1665 Dryden retirar a Wiltshire, onde escribió Of Dramatic Poesy (1668), ensin dala dulda el meyor de los sos nada sistemáticos prefacios y ensayos, que teníen como modelu los de Corneille.[13] Dryden constantemente defendió la so propia práutica lliteraria. Esti Ensayu sobre Poesía dramática, la primera y más llarga de les sos obres crítiques, adopta la forma d'una conversación ente cuatro personaje, cada unu d'ellos basáu nun destacáu contemporaneu, col mesmu Dryden como ‘Neander’, aldericando los méritos del drama clásicu, del francés y del inglés. Na mayor parte de les sos obres crítiques amuésase'l trabayu d'un escritor independiente que siente fondamente les sos propies idees, idees que demuestren la increíble amplitú de les sos llectures. Sentía fondamente la rellación del poeta cola tradición y el procesu creativu, y la so meyor obra heroica, Aureng-Zebe (1675) tien un prólogu que denuncia l'usu de la rima nel drama seriu. La so obra All for Love (1678), que siguió a Aureng-Zebe, taba escrita en versos blancos.

Los mayores llogros de Dryden producir cola poesía satírica: l'heroicu-burlesco MacFlecknoe, un productu más personal de los sos años como Gallardoniáu, yera una sátira que circuló en manuscritu y un ataque al dramaturgu Thomas Shadwell. Nun ye una forma despreciativa de sátira, sinón una que engrandece el so oxetu de manera inesperada, faciendo de lo risible poesía.[14] Esti tipu de sátira política siguió con Absalom and Achitophel (Absalón y Aquitofel, 1681) y The Medal (La medaya, 1682). Na primera d'elles, “rellata la política intrigante de Shaftesbury y la desllealtá de Monmouth, creando asina la meyor de les sos sátires”.[11] Les sos otres obres principales mientres esti periodu fueron los poemes relixosos Religio Laici (1682), escritu dende la perspeutiva d'un miembru de la Ilesia d'Inglaterra; la so edición de 1683 de Plutarchs Lives Translated From the Greek by Several Hands na qu'él presentó la pallabra biografía a los llectores ingleses; y The Hind and the Panther, (1687) que celebra la so conversión al catolicismu romanu.

Cola deposición del rei Jaime en 1688, quedó ensin sofitos na corte. Thomas Shadwell asoceder como poeta gallardoniáu, y viose forzáu a dexar los sos cargos públicos y vivir de la pluma. Dryden tradució obres de Horacio, Juvenal, Ovidiu, Lucrecio y Teócrito, una xera qu'atopaba más satisfactoria qu'escribir obres pa la escena. En 1694 empezó a trabayar no que sería'l so más ambiciosa obra como traductor: The Works of Virgil (1697), que foi publicáu por suscripción. La publicación de la traducción de Virgilio foi un acontecimientu nacional y reportó-y la suma de ₤1,400.[15] Les sos últimes traducciones apaecieron nel volume Fables Ancient and Modern (1700), una serie d'episodios de Homero, Ovidiu, y Boccaccio, según adautaciones modernes de Geoffrey Chaucer entrepolaes con poemes propios. El Preface to the Fables (1700), considérase la más comprometida y meyor de les sos obres crítiques, y unu de los meyores ensayos n'inglés. Como críticu y traductor foi esencial pa faer accesible al públicu llector inglés obres lliteraries en llingües clásiques.

Dryden morrió en 1700 y alcuéntrase soterráu na Abadía de Westminster. La influencia de Dryden como poeta foi inmensa na so propia dómina, y la fonda perda que representaba pa la lliteratura inglesa s'evidencia nes elexíes qu'inspiró a la so muerte.[16] La so poesía, patriótica, relixosa y satíricu-política, popularizó un tipu de versu endecasílabu que va ser el preferíu del sieglu XVIII, pos foi tomada como modelu por poetes como Alexander Pope y Samuel Johnson. Nel sieglu XIX la so reputación escayó, y entá tien de reponese por entero fora de los círculos especializaos. Unu de los sos mayores defensores, T.S. Eliot, escribió qu'él foi ‘l'antecesor de casi tolo que ye meyor na poesía del sieglu XVIII’, y que ‘nun podemos esfrutar dafechu nin valorar afechiscamente un sieglu de poesía inglesa sacantes sepamos esfrutar dafechu a Dryden.’[17]

Principales obres editar

  • Astraea Redux, (1660).
  • The Indian Emperor (L'Emperador indiu, 1665) , traxedia.
  • Annus Mirabilis, (1667), poema.
  • The Tempest (La torbonada, 1667), adautación fecha con William Davenant de La Torbonada, de Shakespeare
  • Essay of Dramatic Poesy (Ensayo sobre la poesía dramática, 1668).
  • An Evening's Love (Un amor de tarde, 1669), comedia.
  • Tyrannick Love (Amor tiránico, 1669), traxedia.
  • The Conquest of Granada (La conquista de Granada, 1670).
  • Marriage A-la-Mode (Matrimoniu a la moda, 1672).
  • Aureng-Zeb (Aureng-Zebe, 1675) .
  • All for Love (Tou pol amor, 1677).
  • Oedipus (Edipo, 1679).
  • Absalom and Achitophel (Absalón y Aquitofel, 1681), poema satíricu.
  • MacFlecknoe, (1682), poema satíricu.
  • The Medal (La medaya, 1682), poema satíricu.
  • Religio Laici, (1682), poesía relixosa.
  • The Hind and the Panther (La venada y la pantera, 1687), poema.
  • Amphitryon (Anfitrión, 1690).
  • Don Sebastian (Don Sebastián, 1690).
  • Amboyna, or the Cruelties of the Dutch to the English Merchants (Amboyna, o les crueldaes de los holandeses escontra los comerciantes ingleses, 1673), traxedia.
  • The Works of Virgil (Les obres de Virgilio, 1697).
  • Fables, Ancient and Modern (Fábules, antigües y modernes, 1700).

Bibliografía selecta editar

Ediciones (n'inglés)

  • The Works of John Dryden, 20 vols., ed. H. T. Swedenberg Jr. et al., (Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1956-2002)
  • John Dryden The Major Works, ed. by Keith Walker, (Oxford: Oxford University Press, 1987)
  • The works of John Dryden, ed. by David Marriott, (Hertfordshire: Wordsworth Editions, 1995)
  • John Dryden Selected Poems, ed by David Hopkins, (London: Everyman Paperbacks, 1998)
  • John Dryden Complete Translation of Vergil's Aeneid, ed. by Don Brine (London: Everyotherman Paperbacks, 1994)
  • All for love (n'inglés) Ediciones del Prau, S.A. Madrid, 2003. ISBN 84-8372-980-6. Ed. especial para O.K.

Biografía

  • Winn, James Anderson. John Dryden and His World, (New Haven: Yale University Press, 1987)

Crítica moderna

  • Eliot, T.S., ‘John Dryden’, in Selected Essays, (London: Faber and Faber, 1932)
  • Hopkins, David, John Dryden, ed. by Isobel Armstrong, (Tavistock: Northcote House Publishers, 2004)

Fonte parcial

  • Ifor Evans, Curtia historia de la lliteratura inglesa, Ed. Ariel, (Barcelona, 1985).

Notes editar

{{llistaref}

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: dades abiertas enlazadas de Carnegie Hall. Identificador Carnegie Hall: 1021997. Data de consulta: 2 mayu 2022. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: xunu 2017.
  2. 2,0 2,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Драйден Джон. Data de consulta: 25 febreru 2017. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  4. Afirmao en: Kindred Britain.
  5. Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. Hopkins, David, John Dryden, ed. by Isobel Armstrong, (Tavistock: Northcote House Publishers, 2004), 22
  8. John Dryden The Major Works, ed. by Keith Walker, (Oxford: Oxford University Press, 1987),ix-x
  9. Ibid, x
  10. Abrams, M.H., and Stephen Greenblatt eds. ‘John Dryden’ en The Norton Anthology of English Literature, 7th ed., (New York: Norton & Co, 2000), 2071
  11. 11,0 11,1 Ifor Evans en Curtia historia de la lliteratura inglesa, (Barcelona: Ed. Ariel, 1985),
  12. Ifor Evans. Ibd.,
  13. 13,0 13,1 Ifor Evans. Ibid.,
  14. Eliot, T.S., ‘John Dryden’, en Selected Essays, (Londres: Faber and Faber, 1932), 308
  15. John Dryden The Major Works, ed. by Keith Walker, xiv
  16. John Dryden The Major Works, 37
  17. Eliot, T.S., ‘John Dryden’, 305-6

Enllaces esternos editar