John Rawls (21 de febreru de 1921Baltimore – 24 de payares de 2002Lexington (es) Traducir), foi un filósofu d'Estaos Xuníos, profesor de filosofía política na Universidá de Harvard y autor de Teoría de la xusticia, (1971), Lliberalismu políticu (1993), The Law of Peoples (1999) y Justice as Fairness: A Restatement (2001). Ye llargamente consideráu como unu de los filósofos políticos más importantes del sieglu XX. La so teoría política propón dos principios sobre los cualos basar la noción de xusticia a partir d'una posición orixinal nel espíritu contractualista de los filósofos políticos clásicos.

John Rawls
Vida
Nacimientu Baltimore[1]21 de febreru de 1921[2]
Nacionalidá Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos [3]
Residencia Lexington (es) Traducir
Baltimore
Muerte Lexington (es) Traducir[4]24 de payares de 2002[2] (81 años)
Sepultura Cementerio Monte Auburn (es) Traducir[5]
Familia
Casáu con Margaret Warfield Fox (en) Traducir (1949 – )[6]
Fíos/es Anne Warfield Rawls (en) Traducir
Estudios
Estudios Calvert School (en) Traducir
Kent School (en) Traducir
Universidá de Princeton
(1939 - 1950) Philosophiæ doctor
Nivel d'estudios Philosophiæ doctor
profesor
Direutor de tesis Walter Terence Stace
Direutor de tesis de Thomas Nagel
Norbert Hornstein (en) Traducir
Elizabeth S. Anderson (es) Traducir
Allan Gibbard
Samuel Freeman
Susan Neiman
Llingües falaes inglés[7]
Oficiu filósofu, pedagogu, profesor universitariupolíticu
Emplegadores Universidá de Princeton
Universidá Cornell  (1953 –  1959)
Institutu Teunolóxicu de Massachusetts  (1960 –  1962)
Universidá de Harvard  (1962 –  1991)
Trabayos destacaos Teoría de la justicia (es) Traducir
Liberalismo político (es) Traducir
The Law of Peoples (es) Traducir
Premios
Influyencies John Locke y Immanuel Kant
Miembru de Academia de les Artes y les Ciencies d'Estaos Xuníos
Sociedá Filosófica Americana[11]
Academia Británica[12]
Movimientu filosofía analítica
Serviciu militar
Lluchó en Segunda Guerra Mundial
Cambiar los datos en Wikidata

Rawls foi reconocíu col Premiu Schock para lóxica y filosofía y cola National Humanities Medal de manes del presidente Bill Clinton en 1999, en reconocencia a "la so ayuda a que toa una xeneración (...) alicara'l so enfotu na democracia".[13]

Contribución de Rawls a la filosofía político y moral editar

Rawls ye conocíu poles sos contribuciones a la filosofía política lliberal. Delles idees de los trabayos de Rawls recibieron muncha atención:

El consensu superpuestu.

  • La razón pública.
  • La xusticia como equidad (que consiste básicamente nel principiu d'igual llibertá, el principiu de xusta igualdá d'oportunidaes y el principiu de diferencia).

Munchos filósofos y economistes creen que Rawls fixo una importante contribución a la filosofía política. Otros, sicasí, atopen que'l trabayu de Rawls nun ye convincente y ta bien alloñáu de la praxis política; pero onde sigo hai consensu xeneral ye en que la publicación de Teoría de la Xusticia en 1971 traxo una reactivación de la filosofía política. La obra de Rawls ye multidisciplinar, y recibió especial atención per parte d'economistes, politólogos, sociólogos y teólogos. Otra manera, Rawls ye l'únicu ente los filósofos políticos contemporáneos que foi frecuentemente citáu poles Cortes de los Estaos Xuníos.

Los Poderes de los Ciudadanos y la so Representación editar

Nuna sociedá razonable, más cenciellamente ilustrada nuna sociedá d'iguales tocantes a los asuntos básicos, tolos ciudadanos tienen los sos propios oxetivos racionales qu'esperen favorecer, y toos tán dispuestos a proponer términos xustos que s'espera razonablemente acepten los demás, de manera que toos puedan beneficiase y ameyorar, según lo que cada cual pueda llograr por sigo mesmu. Munchos de los nuesos más importantes xuicios, facer en condiciones en que nun ye d'esperase que persones conscientes, nel plenu usu de la razón, inclusive tres un llibre discutiniu, lleguen a la mesma conclusión. Dellos xuicios contrariu y razonable pueden ser verdaderos y otros falsos. Llevar a efeutu la plena condición de conocencia pública equival a materializar un mundu social nel que puede aprendese l'ideal de la ciudadanía y esto puede inculcar un verdaderu deséu de aportar a esa clase de persona. Esta función educadora de la concepción política caracteriza al papel más ampliu al que me referí. L'oxetivu de les partes consiste en llegar a un consensu tocantes a principios de xusticia que dexe a los ciudadanos que representen aportar a persones cabales, esto ye, coles carauterístiques propies pa desenvolver y exercer dafechu los sos poderes morales y escorrer el llogru de les determinaes concepciones del bien qu'ellaboraren. Los principios de xusticia tienen de conducir a enllantar un esquema instituciones básiques allegada a esti oxetivu. La concepción política de la xusticia que regula desigualdaes sociales y económiques, sía'l que quier tal concepción, nun puede constituyir el preceptu: nun puede dicise que tendrá de dase a les persones según la so virtú política. Amás de la capacidá de tener una concepción del bien, los ciudadanos tienen la capacidá d'adquirir concepciones de xusticia ya imparcialidá y el deséu d'actuar según les esixencies d'estes concepciones. Cuando creen que les instituciones o les práutiques sociales son xustes, o imparciales, tán dispuestos y anuentes a faer la so parte nesos convenios, siempres y cuando tengan una razonable seguridá de que los demás tamién van faer la so parte. Si otres persones con evidente intención ansían cumplir col so parte n'alcuerdos xustos o imparciales, los ciudadanos van tender a adquirir enfotu y confiabilidad neses persones, esti enfotu y confiabilidad van reforzase y van ser más completes conforme l'ésitu de los convenios cooperativos sostener nun ralu más llargu, y lo mesmo ye verdá conforme les instituciones básiques establecíes p'asegurar los nuesos intereses fundamentales (los derechos y les llibertaes básiques) vaigan reconociéndose más firme y voluntariamente.

Teoría de la Xusticia editar

En Teoría de la xusticia Rawls argumenta heurísticamente en favor d'una reconciliación de los principios de llibertá ya igualdá al traviés de la idea de la xusticia como equidad. Pa la consecución d'esti fin, ye central el so famosu acercamientu al aparentemente insuperable problema de la xusticia distributiva.

De forma medular a esti esfuerciu correspuende realizar un recuentu de les circunstancies de la xusticia (inspiráu en David Hume), y de una situación d'eleición xusta (más cercana n'espíritu a Kant) pa les partes engarraes a tales circunstancies y que s'atopen na busca de principios de xusticia qu'empongan la so conducta. Diches partes enfrentar a una escasez moderada y nun son nin naturalmente altruistes nin puramente egoístes: tienen fines que busquen promover. Rawls ufierta un modelu d'una situación d'eleición xusta (la posición orixinal cola so velu d'inorancia) al interior de la cual les partes hipotéticamente escoyeríen principios de xusticia mutuamente aceptables. So tales restricciones, Rawls argumenta que les partes atoparíen particularmente curiosos los sos principios de xusticia favorecíos, superando a otres alternatives, incluyendo la utilitarista y la lliberal-llibertaria

Lliberalismu políticu editar

La obra posterior de Rawls centrar na cuestión de la estabilidá: ¿puede perdurar una sociedá que se base nos dos principios de la xusticia? La so respuesta a esta cuestión atopar nuna coleición de conferencies titulada "Lliberalismu Políticu". En Lliberalismu políticu Rawls introdució la idea del consensu superpuestu -o alcuerdu sobre la xusticia como equidad ente ciudadanos que pertenecen a distintes relixones y visiones filosófiques (o concepciones del bien). Esti testu coles mesmes introdució la idea de la razón pública -la razón común de tolos ciudadanos.

Publicaciones editar

Bibliografía en castellán editar

  • Alderique sobre'l lliberalismu políticu (con Habermas, Jürgen), Paidós Ibérica, 1998.
  • El derechu de xentes y Una revisión de la idea de razón pública, Paidós Ibérica, 2001.
  • La xusticia como equidad, Tecnos, 2002.
  • La xusticia como equidad: una reformulación, Paidós Ibérica, 2001.
  • La xusticia como equidad y otros ensayos: materiales pa una teoría de la xusticia, Tecnos, 1986.
  • Lleiciones sobre la historia de la filosofía moral, Paidós Ibérica, 2006.
  • Lleiciones sobre la historia de la filosofía política, Paidós Ibérica, 2009.
  • El lliberalismu políticu, Crítica, 2004.
  • Llibertá, igualdá y derechu: les conferencies Tanner sobre filosofía moral, Ariel, 1988.
  • Sobre les llibertaes, Paidós Ibérica, 1990.
  • Teoría de la xusticia, Fondu de Cultura Económica, 2006.

Artículos editar

Sobre Rawls editar

Referencies editar

  1. Identificador GND: 118598678.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 27 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. «The Best of All Possible Worlds» (inglés) (1r xunetu 2012). Consultáu'l 13 marzu 2021.
  4. «John Rawls, Theorist on Justice, Is Dead at 82» (inglés). The New York Times. The New York Times Company (26 payares 2002).
  5. Identificador Find a Grave: 42435445. Afirmao en: Find a Grave. Llingua de la obra o nome: inglés.
  6. Afirmao en: Journal STORage. Identificador JSTOR d'artículu: 20131892. Llingua de la obra o nome: inglés.
  7. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  8. DOI: 10.4324/9780203086605. Páxina: 3. ISBN-13: 978-0-415-30108-4.
  9. Identificador Beca Guggenheim: john-rawls.
  10. 10,0 10,1 10,2 DOI: 10.4324/9780203086605. Páxina: 4. ISBN-13: 978-0-415-30108-4.
  11. URL de la referencia: https://search.amphilsoc.org/memhist/search?creator=John+Rawls&title=&subject=&subdiv=&mem=&year=&year-max=&dead=&keyword=&smode=advanced. Data de consulta: 24 mayu 2022.
  12. URL de la referencia: https://www.thebritishacademy.ac.uk/documents/2528/Deceased_Fellows.pdf. Data de consulta: 24 mayu 2022.
  13. The National Medal Of The Arts And The National Humanities Medal

Enllaces esternos editar

Ver tamién editar