José Félix Uriburu

José Félix Benito Uriburu (20 de xunetu de 1868Salta – 29 d'abril de 1932París) foi un militar arxentín que desallugó pola fuercia de les armes al presidente Hipólito Yrigoyen, y se autodesignó presidente. Dende'l 8 de setiembre de 1930 hasta'l 20 de febreru de 1932 exerció simultáneamente los poderes Executivu y Llexislativu. Sol títulu de "Presidente del Gobiernu Provisional" exerció como mandatariu de facto na Arxentina. El suyu inauguró una serie de golpes d'Estáu esitosos y de gobiernos inconstitucionales que se producieron en 1943, 1955, 1962, 1966 y 1976.

José Félix Uriburu
Presidente d'Arxentina

6 setiembre 1930 - 19 febreru 1932
Hipólito Yrigoyen - Agustín Pedro Justo
Vida
Nacimientu Salta20 de xunetu de 1868[1]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte París29 d'abril de 1932[1] (63 años)
Sepultura Cementeriu de la Recoleta
Causa de la muerte cáncanu d'estómagu
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu militarpolíticu
Llugares de trabayu Buenos Aires
Graduación Teniente xeneral
Creencies
Partíu políticu Alianza Libertadora Nacionalista (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nació na ciudá de Salta, el 20 de xunetu de 1868, fíu del matrimoniu conformáu polos primos don José de Uriburu y Poveda y doña Serafina de Uriburu y Álvarez de Arenales, quien yeren sobrín y fía, respeutivamente, del coronel Evaristo de Uriburu.

Según el xenealoxista Narciso Binayán Carmona, yera descendiente del conquistador, esplorador y colonizador español Domingo Martínez de Irala (1509-1556); los sos antepasaos teníen un remotu orixe mestizu guaraní, que compartía con munchos próceres de la dómina de la Independencia y con grandes personaxes paraguayos y arxentinos.[2][3]

El 17 de marzu de 1885, Uriburu ingresó como cadete nel Colexu Militar. Col grau de subteniente yera unu de los xefes de la Loxa de los 33 Oficiales que participó na organización de la Revolución del Parque en 1890,El 19 de payares de 1894 casóse con Aurelia Maderu Buján (1873-1959), fía d'Eduardo Maderu y Marcelina Buján Ellauri, y cola que tuvo trés fíos: Alberto Eduardo, Elena Teresa y Marta Mercedes.[4]

Foi ayudante del so tíu José Y. Uriburu y del presidente Luis Sáenz Peña. En 1905 sofitó a Manuel Quintana pa encalorar la revolución radical de 1905.

En 1907 foi direutor de la Escuela Cimera de Guerra y darréu foi unviáu a Alemaña por trés años, pa perfeccionase en programes d'entrenamientu militar y equipos. Cuando tornó a Buenos Aires, asistió a los congresos científicos de la celebración del Centenariu y depués tuvo al cargu de puestos fronterizos como oficial d'estáu mayor.

En 1913, tornó a Europa como amestáu militar n'Alemaña ya Inglaterra, y retornó a l'Arxentina en 1914.

En 1921 xubió a xeneral de división. Al añu siguiente, actuó como inspeutor xeneral del exércitu, designáu pol presidente Marcelo T. de Alvear. Foi miembru del Conseyu Supremu de Guerra dende 1926 hasta que Yrigoyen facer retirar por haber algamando la edá reglamentaria.

El golpe d'estáu de 1930 editar

La crisis económica editar

La crisis económica mundial de 1929 llamada Gran Depresión tuvo un fondu impautu na Arxentina. Afectó primero económicamente yá que el 80% de los ingresos fiscales n'Arxentina proveníen del comerciu esterior. La crisis creó una situación de tensión social, con baxes de sueldu, aumentu del desemplegu; esto ye, una contraición de la economía. Y esto xeneró tamién, nel planu políticu, un contestu nel cual produzse'l golpe de 1930. La Crisis de 1929 foi un factor que creó una situación de tensión, de malestar sobre la economía, en términos sociales y d'esmolición ya incertidume nos sectores económicos dominantes y esto contribuyó a crear esti clima. N'América Llatina polo xeneral hubo una crisis de sistemes democráticos práuticamente en tola rexón.[5]

Per otra parte, les enseñances sociales de la Ilesia católica de la dómina taben basaes na encíclica Rerum Novarum de 1891 que trataba sobre les condiciones de les clases trabayadores, dexaba patente'l so sofitu a dereches llaboral de «formar uniones o sindicatos», reafitaba nel so sofitu a dereches de la propiedá privada y aldericaba sobre les rellaciones ente'l gobiernu, les empreses, los trabayadores y la Ilesia, proponiendo una organización socioeconómica que más tarde se llamaría corporativismu. Recién a partir de 1931 el Papa Pío XI condergó al fascismu y propunxo llevar a la práutica los principios de la recta razón y de la filosofía socialcristiana.

Les doctrines corporativistes editar

Les postures nacionalistes surdíes por imitación de lo asocedío n'Italia con Benito Mussolini que sofitaben la implantación d'un corporativismu provocaron la división del Partíu Popular y la so disolución. Foi entós cuando los nacionalistes católicos sofitaron al selmanariu La Nueva República, opositor al gobiernu radical de Hipólito Yrigoyen, que foi bien criticáu por una serie d'intervenciones a provincies por decretu y por venceyase al so gobiernu con asesinatos d'opositores, como'l del Senador Lencinas,[6] que producieron el debilitamientu de la democracia[7] y desencadenaron el golpe militar empobináu pol xeneral José Félix Uriburu.

El llevantamientu del 6 de setiembre de 1930 editar

El 6 de setiembre de 1930, Uriburu encabezó un golpe d'estáu que derrocó al gobiernu constitucional de Hipólito Yrigoyen y estableció una dictadura militar, la primera d'una serie que s'estendería hasta 1983.

Uriburu básicamente representó naquel momentu primero de too un nacionalismu católico neocorporativista. Inclusive el proyeutu de constitución neocorporativa que tenía Uriburu y los sos sectores yera un sistema neocorporativo mistu. Queríen qu'hubiera una cámara corporativa, por casu, con representación de sindicatos, empresarios y otra cámara con representación política. Yeren proyeutos neocorporativos. Ideológicamente podría dicise que yera bien tributariu del nacionalismu católico, que dende los años '20 venía creciendo n'Arxentina.[5]

El golpe d'Estáu que-y dexó llegar al poder foi daqué inéditu na Historia de l'Arxentina moderna. Al opinar alrodiu de él el epistemólogo Mario Bunge diz:

El golpe militar del 6 de setiembre de 1930 terminó un periodu de mediu sieglu de paz interior y progresu continuu del país no económico, políticu y cultural.
Foi tamién la primer vegada nel continente que'l fascismu llevantó la cabeza; la primera na historia del país que les Fuercies Armaes encabezaron el poder político; la primera, dende la Selmana Tráxica (1919) y la represión de los obreros patagónicos (1922), que'l gobiernu fusiló a militantes sindicales; y tamién la primer vegada, dende la cayida de la tiranía de Rosas, que la Ilesia Católica volvió metese en política, esta vegada con una orientación netamente fascista.[8]

Uriburu encamentó-y al poeta Leopoldo Llugones la redaición de proclamar revolucionaria, pero la primer versión foi acusada de fascista per parte del coronel José María Sarobe y el xeneral Agustín P. Justo, que representaben el lliberalismu conservador tradicional de l'Arxentina.[5] Llugones debió entós modificar. Proclamar dicía:

 
José Félix Uriburu y Agustín Pedro Justo.
L'Exércitu y l'Armada de la Patria, respondiendo al calor unánime del pueblu de la Nación y a los propósitos perentorios que nos impon el deber d'arxentinos nesta hora solemne pal destín del país, resolvieron llevantar la so bandera pa intimar a los homes que traicionaron nel gobiernu l'enfotu del pueblu y de la República l'abandonu inmediatu de los cargos, que yá nun exercen pal bien común, sinón pal llogru de los sos mambises personales. Echar# voz de categóricamente que yá nun cunten col sofitu de les fuercies armaes, que'l so oxetivu primordial ye defender el decoro personal, qu'ellos comprometieron, y que nun va haber nes nueses files un solu home que se llevante frente a los sos collacios pa defender una causa que se convirtió en vergüenza de la Nación. Echar# voz de tamién que nun vamos tolerar que por maniobres y comunicaciones d'última hora pretendan salvar a un gobiernu refugáu pola opinión pública, nin caltener nel poder los residuos del conglomeráu políticu que ta esgañando a la República.

El gobiernu militar editar

El 10 de setiembre de 1930, Uriburu foi reconocíu como presidente de la Nación por aciu una célebre y cuestionada Alcordada de la Corte Suprema de Xusticia que dio orixe a la doctrina de los gobiernos de facto.[9]

Eslleió'l Congresu, declaró'l estáu de sitiu, intervieno en toles provincies gobernaes pol radicalismu y, en traces xenerales, quixo enllantar un gobiernu neocorporativista, similar al fascismu, réxime nel que vía un exemplu de paz y orde políticu del cual podía aprendese útiles lleiciones.[10]

El 18 de setiembre de 1930, los embaxadores de los Estaos Xuníos ya Inglaterra, país nel que fuera amestáu militar, faen saber a Uriburu que les potencies por ellos representaes reconocieron al gobiernu provisional.

Anque públicamente Uriburu declaraba respetar la constitución, personalmente sentía que'l país precisaba retornar al réxime de gobiernu conservador, previu a la sanción de la Ley Sáenz Peña, qu'estableciera'l votu secretu pa varones (les muyeres recién podríen votar nel gobiernu de Perón, en 1951). Nun discursu pronunciáu na Escuela Cimera de Guerra, Uriburu espresaba la so oposición al sufraxu universal coles siguientes pallabres:

Tenemos De tratar de consiguir una autoridá política que sía una realidá pa nun vivir puramente de teoríes... La democracia definir Aristóteles diciendo que yera'l gobiernu de los más exercitaos polos meyores. La dificultá ta xustamente en faer que lo exerciten los meyores. Eso ye difícil qu'asocede en tou país que, como nel nuesu, hai un sesenta per cientu d'analfabetos, de lo que resulta claru y evidente, ensin tracamundiu posible, qu'esi sesenta per cientu d'analfabetos ye'l que gobierna al país, porque n'eleiciones llegales ellos son una mayoría.[11]

Estableció un réxime represivu qu'incluyó per primer vegada l'usu sistemáticu de la tortura contra los opositores políticossobremanera anarquistes, comunistes y radicales yrigoyenistas, por aciu la Seición d'Orde Políticu de la Policía de la Capital, al mandu de Leopoldo Llugones (fíu).[12]

 
José Félix Uriburu, con uniforme de gala y banda de presidente de la Nación Arxentina.

Decretó la llei marcial y fixo executar clandestinamente ―o tres parodies de xuiciu sumarísmu― a militantes anarquistes, ente ellos Severino Di Giovanni, Gregorio Galeano, José Gatti, Joaquín Penina, Paulino Scarfó y Jorge Tamayo Gavilán. Encarceló a dellos dirixentes políticos ―ente ellos al ex-presidente Hipólito Yrigoyen―, impunxo censura a los diarios, intervieno les universidaes anulando'l réxime d'autonomía y cogobierno establecíu dende la Reforma Universitaria de 1918. Una vegada producíu'l golpe, la flamante Confederación Xeneral del Trabayu adoptó actitúes de preste frente al réxime militar.[13]

Nel planu económicu la depresión mundial incidió nel país y causó un gran amenorgamientu de los ingresos, la cayida del consumu, la crecedera de la desocupación. En cuanto al planu políticu; Uriburu intentó un modelu altamente represivu, con llei marcial y tribunales militares pa xulgar a civiles que s'opunxeren al gobiernu de facto. La so idea yera instalar un réxime corporativu al estilu del fascista italianu Benito Mussolini[14]pero la resultancia de les eleiciones demostró que nun tenía sofitu y tuvo d'arrenunciar del proyeutu.

A principios de 1931 llamó a eleiciones na provincia de Buenos Aires, pero depués anular por cuenta de que ganara la Unión Cívica Radical. En payares d'esi añu convocó nuevamente a eleiciones depués de prohibir les candidatures del radicalismu y entamar un sistema que se reconocía públicamente como fraudulento,[15] dando empiezu a la que se denominó Década Infame. Neses condiciones resultó «electu» presidente'l xeneral Agustín P. Justo, quien representaba'l conservadorismu lliberal que fuera aniquiláu cola sanción de la Ley Sáenz Peña.

En marzu de 1931, Uriburu recibió a Eduardo de Windsor, príncipe de Gales y herederu al tronu británicu, con quién visitó Campu de Mayu, l'Hipódromu Nacional, el balneariu de Mar del Plata, pa inaugurar la Esposición Británica d'Artes ya Industries nel predio de La Rural.

Ensayu corporativu editar

Uriburu xuró respetar la Constitución Nacional y la Llei Sáenz Peña, y nel so discursu convidó a la población a correxir los "abusos" del yrigoyenismu al traviés de les urnes. Pero esi discursu deber al sofitu que precisara del sector "lliberal" empobináu por Justo y Sarobe. Col pasu de los díes, volvió a los sos ideales corporativistes nos sos discursos y nel nomamientu d'autoridaes. Aspiraba a reemplazar la Constitución y el sistema democráticu por otru, dafechu distintu, en que nun fuera'l votu individual el que decidiera l'aldu políticu, sinón la opinión de corporacionessobremanera les corporaciones patronales y les asociaciones profesionales, ente les cualos los sindicatos yeren un actor menor, y qu'amás tenía de ser sometíu a una llimpieza ideolóxica.

Ente los ideólogos nacionalistes, Uriburu prefería a Carlos Ibarguren, el so primu, católicu militante y almirador de la derecha española, que yera amás un brillosu escritor. Sicasí refalgaba a quien hasta entós fuera'l líder de los nacionalistes, Juan Carulla, que prefería siguir les idees de Benito Mussolini o de Charles Maurras.

Los discursos mentaben de cutio la necesidá de restaurar l'orde, la propiedá y les xerarquíes.[16] Sicasí, a diferencia de los fascismos europeos, la derecha arxentina consideraba que la clave del sistema políticu propuestu yera l'Exércitu, y non organizaciones paramilitares.[17]

El dictador propunxo la fundación d'un Partíu Nacional, al que tendríen de xuntase los demás partíos, anque taben escluyíos el radicalismu yrigoyenista y posiblemente el Partíu Socialista. La invitación foi refugada por toos, salvo dellos grupos conservadores. Uriburu adelantrárase a convocar a eleiciones pa gobernador de Buenos Aires, col enfotu de presentar una candidatura única del Partíu Nacional frente a los radicales; cuando'l so proyeutu fracasó, nun pudo retratase.[18]

Nel mes d'abril, de 1931 celebráronse les eleiciones bonaerenses, con un resultáu imprevista: magar que'l gobiernu consideraba al radicalismu dafechu "fora de la historia", y a qu'ésti nun entamó una campaña eleutoral nin tenía sofitu de la prensa, el candidatu radical Honorio Pueyrredón llogró'l trunfu. Magar que nel Colexu Eleutoral el radicalismu quedó dellos votos por detrás y tenía d'axustar colos socialistes p'alzase cola gobernación, el gobiernu entró en llerza y la mayoría de los ministros presentó l'arrenunciu. Uriburu reorganizó'l gabinete, nomando ministros del sector "lliberal". El 8 de mayu suspendió'l llamáu al colexu eleutoral provincial, y nomó gobernador de facto de la provincia de Buenos Aires a Manuel Ramón Alvarado.[19]

Poques selmanes más tarde españó una revolución na provincia de Corrientes, dirixida pol teniente coronel Gregorio Pomar; anque foi rápido reprimida, dio a Uriburu la escusa que buscaba: clausuró tolos locales de la UCR, arrestó a docenes de dirixentes y prohibió a los colexos eleutorales escoyer políticos venceyaos direuta o indireutamente con Yrigoyen; Pueyrredón fuera ministru de Yrigoyen, lo que significaba que nun podía ser escoyíu, pero amás foi espulsáu del país xunto con Alvear. Amás suspendió les eleiciones de gobernadores entamaes pa les provincies de Córdoba y Santa Fe.[20] Nel mes de setiembre llamó a eleiciones pal mes de payares, y pocu dempués anuló les eleiciones en Buenos Aires.[21]

L'esperimentu corporativista fracasara, pero aun así, el 20 de febreru de 1932, hores antes d'apurrir el gobiernu al so socesor, Uriburu declararía que "el votu secretu ye precisamente lo que dexó la esquiciadura demagóxica que carecimos."[22]

Gabinete de ministros editar

  
Ministerios de la xestión de
José Félix Uriburu
Titular Periodu
Ministeriu del Interior Matías Sánchez Sorondo
Octavio Sergio Pico
6 de setiembre de 193015 d'abril de 1931
16 d'abril de 193120 de febreru de 1932
Ministeriu de Rellaciones
Esteriores y Cultu
Ernesto Bosch
Adolfo Bioy
6 de setiembre de 19309 d'ochobre de 1931
9 d'ochobre de 193120 de febreru de 1932
Ministerio de Facienda Enrique Simón Pérez
Enrique Uriburu
6 de setiembre de 193016 d'abril de 1931
17 d'abril de 193120 de febreru de 1932
Ministeriu de Xusticia
ya Instrucción Pública
Ernesto Padilla
Guillermo Rothe
6 de setiembre de 193015 d'abril de 1931
16 d'abril de 193120 de febreru de 1932
Ministeriu d'Agricultura Horacio Beccar Varela
David Arias
6 de setiembre de 193015 d'abril de 1931
16 d'abril de 193120 de febreru de 1932
Ministerio d'Obres Públiques Octavio Sergio Pico
Pablo Calatayud
6 de setiembre de 193016 d'abril de 1931
17 d'abril de 193120 de febreru de 1932
Ministeriu de Guerra Francisco Medina 6 de setiembre de 193020 de febreru de 1932
Ministeriu de Marina Abel Renard
Carlos G. Daireaux
6 de setiembre de 193016 d'abril de 1931
17 d'abril de 193120 de febreru de 1932
 
Uniforme de José Félix Uriburu (Muséu Históricu Nacional).

Muerte editar

Depués d'apurrir el poder, Uriburu coló al estranxeru por motivos de salú y morrió en París, dos meses más tarde, depués d'una intervención quirúrxica por un cáncer nel estómagu. Darréu'l so cuerpu foi repatriáu y soterráu nel Campusantu de la Recoleta.[23]

Retiru de memoriales editar

Mientres el sieglu XX realizáronse dellos bustos, memoriales y nomáronse cais n'honor al dictador, dellos de los cualos fueron realizaos mientres gobiernos de facto. Sicasí, mientres el sieglu XXI fuéronse retirando los monumentos y renombráu cais.

Na ciudá de Bolívar (provincia de Buenos Aires) esistía un bustu de Uriburu sobre'l parque Les Encollaraes. En 2012, el Conceyu Deliberante de la ciudá votó por retirar el bustu.[24]

Na ciudá de Balcarce (provincia de Buenos Aires), esiste un monumentu na Avenida Favaloro, enantes Avenida Uriburu. Magar en xineru de 2014 el Conceyu Deliberante de la ciudá aprobó'l so retiru, el monumentu entá permanez nel llugar.[25]

Na ciudá bonaerense d'Olavarría había hasta 2015 un bustu de Uriburu nel Parque Mitre, a pocos metros del Monumentu a la Llibertá alzáu pola coleutividá francesa, emplazado antes nel entós Boulevard Uriburu (qu'anguaño ye un tramu de l'avenida Colón), foi retiráu en 1966 y guardáu nun depósitu municipal. Dempués, un interventor d'orixe conservador (Enrique Mario Alfieri) asitiar nel so despachu y en 1973 otru interventor conservador, Juan Ángel Moya, lo emplazó nel parque primero que se produxera'l cambéu democráticu'l 11 de marzu d'esi añu. Un proyeutu nel Conceyu Deliberante foi aprobáu pa reemplazalo por un anterior bustu d'Eva Perón que fuera arrincáu pol golpe d'Estáu contra Perón de 1955.[26][27]

Antepasaos editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 7023950. Apaez como: José Félix Uriburu. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Histories inesperaes, Rellatos, afayos y evocaciones del nuesu pasáu (16 de mayu de 2011). . Diariu La Nación. Consultáu'l 27 d'avientu de 2016.
  3. Binayán Carmona, Narciso (1 de xineru de 1999). Historia xenealóxica arxentina Buenos Aires. Buenos Aires: Emecé Editores. ISBN 9500420589.
  4. «Xenealoxía Familiar».
  5. 5,0 5,1 5,2 Entrevista a Rosendo Fraga Autor: Felipe Pigna Archiváu el 15 d'ochobre de 2016 na Wayback Machine.
  6. Carlos Lencinas, taba frontalmente enfrentáu con Yrigoyen quien interviniera Mendoza, y acababa de ser escluyíu del Senáu pola mayoría yrigoyenista; El día que mataron a Carlos Washington Lencinas, Laura Rodríguez, 15 de payares de 2003, Mendoza, diariu Los Andes; [1]
  7. Ricardo Falcón (2014). Democracia, conflictu social y renovador d'idees 1916-1930: tomu VI de la Coleición Nueva Historia Arxentina. Penguin Random House Grupu Editorial Arxentina.
  8. Bunge, Mario «L'entamu de la decadencia», artículu nel diariu Perfil del 27 de setiembre de 2009.
  9. «Partíos, ideoloxíes ya intereses», tomu 7 del Historia Integral Arxentina (El sistema en crisis), páx.88 y 89. Buenos Aires: CEAL, ensin fecha.
  10. http://www.academia.edu/549368/El_modelu_corporativista_de_Estáu_en_la_Arxentina_1930-1945
  11. «José Félix Uriburu», artículu nel sitiu web de la Cámara de Diputaos de Salta.
  12. Ricardo Rodríguez Molas: Historia de la tortura y l'orde represivu na Arxentina. Testos documentales (páxs. 87-129). Buenos Aires: Eudeba, 1985.
  13. Godio, Julio: El movimientu obreru arxentín (1930-1943). Socialismu, comunismu y nacionalismu obrero, páx. 28. Buenos Aires: Legasa, 1989. ISBN 950-600-139-I.
  14. Rouquie, A: Poder militar y sociedá política n'Arxentina, tomu 1. Buenos Aires: EMC, 1981. (Reseña).
  15. Los gobiernos instalaos ente 1930 y 1943 defendieron lo que denominaben «fraude patrióticu».
  16. García Molina, Fernando y Mayu, Carlos A. (1986). Archivo del xeneral Uriburu. Centro Editor d'América Llatina, páx. 29-32.
  17. Cattaruzza, Alejandro (2012). Historia de l'Arxentina 1916-1955. Sieglu XXI, páx. 117.
  18. Béxar, María Dolores (1983). Uribury y Justo: la puxanza conservadora. Centro Editor d'América Llatina, páx. 29-33.
  19. Béxar (1983): 33-36.
  20. Walther, Richard J. (1987). La provincia de Buenos Aires na política arxentina (1912-1943). Emecé, páx. 150-154.
  21. Cattaruzza (2012): 118-119.
  22. Rodriguez Molas, Ricardo (1985). Historia de la tortura y l'orde represivu na Arxentina. Eudeba, páx. 60.
  23. José Félix Uriburu, Find a grave
  24. parque-el bustu-que-recuerda-a-jose-felix-uriburu_a34989 «Van Sacar del parque'l bustu que recuerda al dictador José Félix Uriburu», artículu nel diariu La Mañana, de 2012.
  25. dictador-uriburu-47207.html «Balcarce: aprobaron retirar monumentu al dictador Uriburu», artículu nel diariu La Noticia del 24 de xineru de 2014.
  26. http://www.elpopular.com.ar/eimpresa/224041/historia-de-monumentos-y-desmonumentos
  27. Fonte:Llibru de los 100 años del diariu El Popular de Olavarría

Bibliografía editar

  • CAYRO,
Antonio J. (1976). «El 6 de setiembre de 1930», Historia Integral Arxentina, vol. 6 (La clase media nel poder).. Buenos Aires: CEAL. ISBN.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar