José Manuel Restrepo

José Manuel Restrepo Velez (30 d'avientu de 1781Envigado – 1 d'abril de 1863Bogotá) foi un políticu ya historiador colombianu. Nació nel conceyu de Envigado nel departamentu d'Antioquia, el 30 d'avientu de 1781. Fueron los sos padres, don José Miguel Restrepo Puerta y doña Leonor Vélez Cai, dambos naturales de families antigües y distinguíes nel país. El so padre yera llabrador y dueñu de mines d'oru, en que los sos trabayos ocupar siempres.

José Manuel Restrepo
Ministro del Interior de Colombia (es) Traducir

Vida
Nacimientu Envigado30 d'avientu de 1781[1]
Nacionalidá Bandera de Colombia Colombia
Llingua materna castellanu
Muerte Bogotá1 d'abril de 1863[1] (81 años)
Estudios
Estudios Colegio Mayor de San Bartolomé (es) Traducir
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu biólogu, políticu, abogáubotánicu
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Estudio y primeros trabayos editar

Restrepo fixo los sos primeros estudios na escuela pública de Envigado y nel Colexu Seminariu d'Antioquia. En 1799 viaxó a Bogotá pa matriculase nel Colexu de San Bartolomé, onde estudio filosofía, botánica y derechu. En 1804 la Universidá de Santu Tomás dio-y el títulu de bachiller en filosofía y en 1809 de doctor en derechu canónicu.

En Bogotá foi amigu y collaborador de José Celestino Mutis y Francisco José de Caldas nos sos estudios botánicu y xeográficu. Dempués de volver a Antioquia ellaboró'l primer mapa téunicamente ellaboráu de la rexón, p'acompañar la so primer obra, "Ensayo sobre la Xeografía, Producciones, Industria y Población de la Provincia d'Antioquia nel Nuevu Reinu de Granada", y que foi publicada, en 1809, nel Selmanariu del Nuevu Reinu de Granada que dirixía Caldas.

Al tornar a Antioquia foi asesor del gobernador español Francisco de Ayala, y cuando se formó, en setiembre de 1810, la Suprema Xunta Provincial, foi nomáu secretariu d'ella. L'añu siguiente foi escoyíu, con Juan de la Corrolada, como representantes d'Antioquia nel Congresu de les Provincies Xuníes, que tenía d'axuntase en Bogotá. Anque'l Congresu nun pudo axuntase, en payares de 1811 firma, en representación d'Antioquia, l'Acta de Federación de les Provincies Xuníes de la Nueva Granada, formada por Antioquia, Cartagena, Neiva, Pamplona y Tunja, ensin participación de Cundinamarca, que se niega a formar parte de la federación.

Restrepo tornó a Antioquia a fines de 1812 y en xineru de 1813 ye nomáu asesor pol so padre José Miguel Restrepo, que nesi momentu ocupaba la gobernación. Al asumir la dictadura don Juan de la Corrolada nomar secretariu de Gracia y Xusticia, y a la muerte del dictador, en xineru de 1814 foi tamién Secretariu únicu del nuevu gobernador, Dionisio Tejada. Este mesmu añu ye nomáu pol Congresu Nacional miembru del triunvirado que tenía d'exercer el poder executivo, formáu amás por Manuel Rodríguez Torices y Custodio García Rovira pero nun acepta y ye remplazado por José Miguel Pey. Al añu siguiente ye diputáu en representación de Rionegro nel Colexu Constituyente que redacta la segunda constitución d'Antioquia, y garrasti tamién al Congresu Nacional.

Restrepo mientres reconquistar y l'independencia editar

A mediaos de 1816 los exércitos españoles reconquistaron a Antioquia, y Restrepo fuxó en direición al sur. Sicasí, decidió tornar dempués d'unos meses, y volvió a Rionegro ante'l gobernador español Francisco Warleta. Anque al empiezu ye bien tratáu, dempués ordenar que vaya a dirixir les obres d'apertura del camín de Sonsón a Maruxu. Dempués d'unos meses decide fugase y escápase en payares de 1817 escontra Kingston y los Estaos Xuníos. La so esposa, Mariana Montoya, llogra un indultu pa Restrepo, que torna a Rionegro a empiezos de 1819.

Llograda la independencia cola Batalla de Boyacá, Bolívar noma a Restrepo gobernador d'Antioquia, col apóyo, como xefe militar, del Coronel José María Córdova. El nuevu gobiernu llogra ganar finalmente los restos de los exércitos españoles nel combate de Remexos Blancos, el 12 de febreru de 1820, colo que se confirma la independencia de la rexón.

Otros cargos políticos y alministrativos editar

En 1821 Restrepo arrenunció a la gobernación pa ocupar la so curul como diputáu al Congresu de Cúcuta. Ellí foi escoyíu presidente del Congresu y participó, col so pariente José Félix de Restrepo, na redaición y discutiniu de la Llei de Llibertá de Partos, que concedía la llibertá a los fíos de los esclavos que nacieren dempués d'aprobada, cuando cumplieren 18 años. Al terminar el congresu y expedir la Constitución de Cúcuta, Simón Bolívar nomó a Restrepo Secretariu del Interior y Rellaciones Esteriores, cargu qu'ocupó primero dende 1821 hasta 1827, mientres el periodu republicanu de Colombia, con Francisco de Paula Santander como Vicepresidente encargáu del poder executivu, y depués pa Bolívar mesmu, en declarándose dictador de Colombia, hasta fines de 1829. En 1828 foi nomáu Alministrador de la Casa de Moneda, un emplegu qu'exerció con delles interrupciones hasta 1860, cuando yá tenía 79 años.[3]

L'historiador editar

Dende bien nuevu Restrepo foi un escritor infatigable. Ente 1819 y 1858 llevó un diariu detalláu de los fechos políticos y militares del país, que lu sirvió pa escribir los sos dos obres hestóriques más importantes: "Historia de la Revolución de la República de Colombia" y "Historia de la Nueva Granada".

La primera foi la gran obra de la so vida, pa la cual basóse nuna inmensa coleición de documentos que recoyó aprovechando la so posición oficial: quería escrigir la historia de cómo se llograra la independencia de Colombia, qu'incluyía entós les repúbliques posteriores de Colombia, Venezuela y Ecuador, na forma más imparcial posible. Una primer edición foi publicada en 1827, pero siguió estendiendo la narración hasta 1830 y revisando la obra, que foi publicada nuevamente en 1858.

Esta obra foi la obra inaugural de la historiografía republicana en Colombia y contribuyó en forma substancial a definir los elementos del patriotismu colombianu y de la visión de la nación nel sieglu XIX.[4]

Obres de José Manuel Restrepo editar

  • Restrepo, José Manuel (1809). «Ensayo sobre la xeografía, producciones, industria y población d'Antioquia». Selmanariu del Nuevu Reinu de Granada (6 a 12). 
  • Restrepo, José Manuel (1823). Memoria que'l Secretariu d'Estáu y del despachu del Interior presentó al Congresu de Colombia sobre los negocios del so Departamentu. Bogotá, Espinosa.
  • Restrepo, José Manuel (1827). Exposición que'l Secretariu d'Estáu nel despachu de Rellaciones Esteriores fai al Congresu de 1827. Manuscritu inéditu, Biblioteca Luis Ángel Arango.
  • Restrepo, José Manuel (1858). Historia de la Revolución de la República de Colombia na América Meridional. Besanzon, Imprenta de M. Jacquin, 4 vols.
  • José Manuel Restrepo, Autobiografía, Bogotá, Presidencia de la República, 1957
  • Restrepo, José Manuel (1859). Memoria sobre la amonedación d'oru y plata na Nueva Granada.. Bogotá: Imprenta de la Nación.
  • http://www.lablaa.org/blaavirtual/historia/hnuegra/hnuegra0.htm Historia de la Nueva Granada, vol I. Bogotá, *

Restrepo, José Manuel (1952). Historia de la Nueva Granada. Bogotá, Editorial Cromos y Editorial El Catolicismu, 2 vols.

  • Restrepo, José Manuel (1952). Memoria sobre'l cultivu del café. Bogotá, Bancu de la República.
  • Restrepo, José Manuel (1954). Diariu Políticu y Militar. Bogotá, Presidencia de la República, 4 vols.
  • Restrepo, José Manuel (1969-1970). Documento importantes pa la historia de Colombia. Bogotá, Universidá Nacional de Colombia. ISBN.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6jf3pgz. Apaez como: José Manuel Restrepo Vélez. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 4 mayu 2020.
  3. Botero Restrepo, Juan (1982). El prócer historiador. Bogotá. ISBN.
  4. Colmenares, Germán (1987). Les convenciones contra la cultura. Bogotá: Editorial Tercer Mundu. 9586011496.

Enllaces esternos editar