José María Melo

políticu colombianu (1800–1860)

José María Dionisio Melo y Ortiz[2] (9 d'ochobre de 1800Chaparral – 1 de xunu de 1860La Trinitaria) foi un militar y políticu colombianu. Foi presidente de facto de la República de Nueva Granada mientres la revolución de 1854.

José María Melo
Presidente de Colombia

17 abril 1854 - 4 avientu 1854
José María Obando - José de Obaldía
Vida
Nacimientu Chaparral9 d'ochobre de 1800[1]
Nacionalidá Bandera de Colombia Colombia
Muerte La Trinitaria1 de xunu de 1860[1] (59 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticuoficial
Graduación xeneral
Creencies
Partíu políticu Partido Liberal Colombiano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Melo morrió fusiláu en Méxicu, siendo comandante rexonal de les tropes de Benito Juárez.[3]

Biografía editar

José María Melo yera d'orixe indíxena pijao, y fíu de Manuel Antonio Melo y María Antonia Ortiz, creció en Ibagué. Casóse con Teresa de Vargas París, hermana de Dolores Vargas París casada col ex-presidente Rafael Urdaneta, y fía d'Ignacio de Vargas Tavera y nieta de José Martín París Álvarez, próceres de la independencia de Colombia. Tuvieron por fíos a Bolivia (bautizada con esi nome n'honor al xeneral Bolívar) que morrió en Caracas a los 95 años d'edá, y a un varón que morrió afogáu nuna embarcación naufragada nel Llagu de Maracaibo.

Casóse, en segundes nupcias, en 1843, cola panamiega Juliana Granados, con quien tuvo un fíu, Máximo.

Trayeutoria políticu-militar editar

Guerra d'independencia y Gran Colombia editar

En 1819 Melo se enroló nel Exércitu Llibertador y participó en delles de les batalles de la independencia de Suramérica: en Bomboná y Pichincha en 1822; en Junín, y na Batalla d'Ayacucho que selló la independencia de les antigües colonies españoles n'América del Sur. Foi condecoráu pola so participación nestes batalles y recibió el bustu de "El Llibertador". Participó nel segundu sitiu del Callao en 1825, y na batalla del Portete de Tarqui en 1829.

Simón Bolívar enfermu y corralada pola oposición, arrenunció a la presidencia de Colombia el 27 d'abril de 1830. El 4 de xunu foi asesináu Antonio José de Sucre, quien se perfilaba como seguru socesor de Bolívar. El Congresu, partidariu de Bolívar, sofitó a los oficiales que trataron de defender el programa del Llibertador, ente ellos al xeneral Rafael Urdaneta, quien depunxo a Domingo Caycedo y asumió transitoriamente la presidencia'l 5 de setiembre.

Al morrer Bolívar el 17 d'avientu de 1830, Caycedo, declarar n'exerciciu de la primer maxistratura y finalmente por aciu el Conveniu de Xuntes de Apulo, Urdaneta apurrió-y el mandu'l 2 de mayu de 1831. Como parte del Conveniu, Melo, Urdaneta y otros oficiales son desterraos.

Años 1830 editar

Tres la disolución de la Gran Colombia Melo coló a Venezuela, cola so entós concuñáu Urdaneta. Ellí venceyóse al grupu d'oficiales patriotes que se llevantaron contra'l presidente José María Vargas, en 1835, pa esixir la reconstitución de la Gran Colombia, reformes polítiques y el fin del poderíu económicu de la oligarquía, fortalecida col comerciu d'importación y esportación. Ente esti oficiales que se destacaren na llucha pola Independencia, había destacaos bolivarianos como'l edecán del Llibertador Luis Peru de Lacroix y tamién un enemigu de Bolívar como yera Pedro Carujo. Encabezaron el llevantamientu Santiago Mariño, Pedro Briceño Méndez, Diego Ibarra y Julián Castro. Llograron un efímeru trunfu. Al retomar el poder el xeneral José Antonio Páez col sofitu de Urdaneta, los revolucionarios fueron dixebraos de les sos families y desterraos, unos a les Antilles, otros a Nicaragua.

Melo dirixir n'avientu de 1836 a Europa, onde amás d'estudiar na Academia Militar en Bremen, Saxonia, interesar poles idees socialistes que s'aldericaben en círculos locales. Conoció les tesis de Charles Fourier, quien denunciaba que n'Europa la superabundancia convertir en fonte de bayura y penuria. Lleó, La Industria y El Sistema de Henri de Saint-Simon. Interesó-y especialmente'l naciente movimientu sindical obreru y l'esperiencia del Cartismo, surdíu n'Inglaterra en 1838.

República de la Nueva Granada editar

En 1841 Melo tornó a Ibagué, onde aportó a xefe políticu del cantón. Participó de la fundación de les Sociedaes Democrátiques qu'entamaron los artesanos ya intelectuales socialistes influyíos por Saint-Simon y Fourier, y apasionaos llectores de la obra de Louis Blanc, La Organización del Trabayu y l'apocayá publicáu llibru de Proudhon, ¿Qué ye la Propiedá?. Los líderes de los artesanos participaren de Sociedaes Bíbliques creaes pa lleer la traducción al castellán de la Biblia y consideraben que'l mensaxe d'esta era socialista, en defensa de los probes. Estes sociedaes oponer al llibre comerciu con Inglaterra, Francia y Estaos Xuníos una y bones les importaciones arruinar y torgaben la nacencia de la industria nacional. Esixeron el respetu a los Resguardos Indíxenes y l'abolición de la esclavitú. Amás refugaron el Tratáu de Comerciu y Navegación con Estaos Xuníos, robláu pol presidente lliberal Tomás Cipriano de Mosquera, que-y daba facultaes a esi país pa intervenir en Panamá.

Les Sociedaes Democrátiques sofitaron la candidatura presidencial del xeneral bolivariano José Hilario López, que proponía abolir la esclavitú. Entós les eleiciones yeren indireutes, los ciudadanos varones escoyíen compromisarios. Aprovechando la división conservadora, López llogró más votos que cualesquier de los trés candidatos conservadores y el pueblu de Bogotá llevantar nel so sofitu pa evitar que los conservadores xuniérense. Escoyíu presidente, aprobar en 1850 dos ley propuestes pol so ministru de Facienda Manuel Murillo Toro, una de reforma agraria según la cual el cultivu tien de ser la base de la propiedá de la tierra, y otra que llindó la tasa d'interés pa llibrar al pueblu de la usura; y el 21 de mayu de 1851 la llei de llibertá de los esclavos.

Los conservadores empobinaos por Julio Arbolea, llevantar n'armes contra les nueves lleis, argumentando López espulsó a los xesuites, por oponese a les reformes. En Cundinamarca la rebelión conservadora foi dirixida polos hermanos Pastor y Mariano Ospina y pa contenela José Hilario López llamó a Melo, rehabilitar y xubió a xeneral, atopando gran aceptación na tropa y llogrando ganar a los sublevaos de Guasca. Tres la derrota de la rebelión conservadora, tuvo dende'l 13 d'agostu de 1851 al frente del Montepío Militar y el 19 de xunu de 1852 foi designáu Comandante del Exércitu en Cundinamarca.

Guerra civil de 1854 editar

Los lliberales biforcar en dos facciones, Los "radicales", partidarios del llibrecambiu, denominábense Gólgotas, los artesanos (proteccionistas), denominaos Draconianos, ayudó tamién a ser escoyíu en 1853 al socesor de López, el lliberal centrista José María Obando. Los lliberales de derecha, decidíos a frenar a les Sociedaes Democrátiques y los partidarios de la llibertá d'importaciones, aliar colos conservadores y controlaron conxuntamente, tanto'l Congresu, como les gobernaciones y munches alcaldíes. Pasaron entós a buscar l'arrenunciu del presidente. Impunxéron-y la firma d'una nueva constitución qu'esaniciaba al exércitu nacional, dando'l mayor poder a los estaos federales, debilitando al Presidente y abriendo el camín a la llibertá d'importaciones.

El 17 d'abril de 1854 los artesanos movilizar y entamar en milicies esixéron-y a Obando cerrar el Congresu y convertise en dictador popular. Obando prefirió arrenunciar y les Sociedaes Democrátiques detuviéron-y y depués ufiertáron-y la presidencia a Melo, entós comandante de les Fuercies Armaes de Cundinamarca.

La revolución de los artesanos llogró sostenese nel poder ente abril y avientu de 1854, pero llueu los sos enemigos entamaron exércitos pa derrocala. Tomás Cipriano de Mosquera entamó, financió y dirixó l'exércitu del norte que coló dende Barranquilla. José Hilario López encabezó l'exércitu del sur, que viaxó dende'l Cauca y el Huila, y Joaquín París Ricaurte comandó la división del Altu Magdalena que con tropes antioqueñas crució'l ríu Magdalena por Honda (Tolima). Los trés exércitos atopar na sabana de Bogotá y el ex-presidente Pedro Alcántara Herrán foi encargáu del mandu conxuntu. Por trés llaos atacaron Bogotá, defendida por Melo con siete mil homes, veteranos de Cundinamarca y voluntarios artesanos. Mosquera atacó pel norte y col mandu del xeneral panamiegu Tomás Herrera tomó cai por cai, dende San Diego hasta la plaza de San Francisco onde taba'l comandu de Melo. López atacó dende'l sur y París dende occidente por San Victorino. Herrán tomó los altores del barrio Exiptu. Na plaza mayor confluyeron los trés exércitos que restablecieron el poder constitucional.

Melo foi prindáu y el panamiegu José de Obaldía asumió'l poder, anque mientres los trés xuicios que se-y siguieron en 1855 tuvo llibre pos el so paisanu y amigu Manuel Murillo Toro pagó la so fianza.

Destierru n'América Central y Méxicu editar

Nel tercer xuiciu, sicasí, 200 participantes de la revolución de los artesanos fueron desterraos, confiscados los sos bienes y unviaos a cuerpu a Panamá, viaxe al que namái sobrevivieron los militares como Melo, que s'embarcó a Costa Rica y ayudó a combatir contra la invasión del aventureru estauxunidense William Walker a Nicaragua. Una vegada llograda la victoria sobre la invasión, foi en 1859 a El Salvador a trabayar como instructor de tropes.

Melo decidió dir como voluntariu a la Guerra de Reforma en Méxicu, onde lluchó en defensa del gobiernu de Benito Juárez. José María Melo llegó escontra'l 10 d'ochobre a la frontera mexicana. El gobernador lliberal del Estáu de Chiapas, Ángel Albino Corzo, convenció al presidente Benito Juárez por qu'autorizara la so incorporación al nuevu exércitu fronterizu que taba envolubráu na Guerra de Reforma. Juárez refugara toa intervención estranxera, como la del cónsul británicu George B. Mathew.

Melo entamó alredor d'un centenar de caballeros, pa formar un destacamiento de caballería, y cola so nueva fuercia viaxó escontra Comitán col fin de protexer la frontera ente Méxicu y Guatemala, area que yera oxetu d'incursiones frecuentes por pare del xeneral mexicanu conservador Juan A. Ortega, quién había tomáu abellugó al sur de la frontera.

Na madrugada del 10 de xunu de 1860, cuando'l pequeñu exércitu juarista que folgaba na finca Juncaná, allugada no que güei ye'l conceyu de La Trinitaria, Chiapas, foi sorprendíu y atacáu. Foi mancáu y deteníu y depués tuvo ensin atención más d'una hora. Nengún xuiciu siguióse-y. Hubo orde espresa de del xeneral Juan Antonio Ortega p'asesinalo. La orde foi cumplida pol cabu Isidro Tordillo y el sarxentu José Maldonado, acordies cola carta de Romualdo Guillén, de les tropes d'Ortega, fechada namái cuatro díes dempués

Tres venti díes, una vegada hubieron pasáu les hostilidaes d'Ortega na zona, pudo comprobase que Melo fuera soterráu polos indíxenes tojolabales frente a la capiya de lo que fuera la facienda Juncaná.[4][5]

En Juancaná el gobiernu de Chiapas alzó un monumentu nel so honor.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 136169/jose-maria-melo-y-ortiz. Apaez como: José María Melo y Ortiz. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. Vargas, Gustavo. «Melo, José Maria». Consultáu'l 20 de mayu de 2017.
  3. Padilla, Nelson (7 de payares de 2009). «presidente-nun fuelga-paz El Presidente nun fuelga en paz». Consultáu'l 20 de mayu de 2017.
  4. El xeneral José María Melo, el Ché del sieglu XIX
  5. Vargas, Gustavo. «L'asesinatu de José María Melo en 1860». Consultáu'l 17 d'agostu de 2017.

Fuentes editar

  • Gaviria Liévano, Enrique 2002: El lliberalismu y l'insurrección de los artesanos contra'l llibrecambiu. Universidá de Bogotá Jorge Tadeo Lozano. ISBN 958-9029-49-3
  • Ortiz Vidales, Darío 1980: José María Melo: la razón d'un rebelde. Tercer Edición, Editorial Producciones Géminis, Ibagué, 2002.
  • Vargas Martínez, Gustavo 1972 Colombia 1854: Melo, los Artesanos y el Socialismu. Editorial Oveya Negra. Bogotá.
1998: José María Melo, los artesanos y el socialismu. Planeta Editorial, Bogotá. ISBN 958-614-668-5

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar