José Menéndez Menéndez

empresariu asturianu (1846-1918)

José Menéndez Menéndez (2 de payares de 1846Santo Domingo – 24 d'abril de 1918Buenos Aires) foi un empresariu español aniciáu na Patagonia arxentina y chilena.

José Menéndez Menéndez
Vida
Nacimientu Santo Domingo2 de payares de 1846
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
España
Residencia Patagonia
Muerte Buenos Aires24 d'abril de 1918[1] (71 años)
Sepultura Cementerio Municipal de Punta Arenas (es) Traducir
Familia
Casáu con valor desconocíu (1873 – )
Fíos/es 9
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu empresariu, comercianteganaderu
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

José Menéndez Menéndez nació nel llugar de Santo Domingo de Miranda (Avilés), España, el 2 de payares de 1846. Segundu fíu de siete, del matrimoniu de Manuel Menéndez Álvarez, orixinariu del conceyu de Grau de Peñaflor, n'Asturies, y de María Menéndez Granda, llabriegos de modesta condición.

El trabayu nel campu torgó-y recibir educación formal, anque llogró adquirir los rudimentos de la llectura, escritura y nociones d'aritmética, gracies al so tíu maternu José que yera maestru n'Airosa, nel conceyu de Candamu.

Siendo bien nuevu partió de la so tierra natal en busca d'oportunidaes n'América, previu pasu pola isla de Cuba, hasta aniciase finalmente n'Arxentina.

…Trescurre'l 4 de payares de 1860. No fondero de la ría que lleva'l mesmu nome del pueblu surdíu a la so vera, Avilés, un bergantín se apresta pa zarpar. Ye La Francisca, de 800 tonelaes de rexistru, y el so alloñáu destín allende l'Atlánticu'l puertu de L'Habana, na isla de Cuba.[2]

Un indetermináu día de 1866 José Menéndez Menéndez aportó a Buenos Aires. Emplegóse como tenedor de llibros nes firmes Corti Riva y Cía. y depués na firma Etchart y Cía., emplegos que lu familiarizaron col negociu marítimu, rubro qu'años más tarde desenvolvería na Patagonia, onde llogró amasar renombrada fortuna como comerciante, empresariu navieru y ganaderu.

Familia editar

El 19 de marzu de 1873 casóse con María Behety Chapital, nacida'l 24 de mayu de 1848 en Montevidéu; fía del matrimoniu de vascu franceses Félix Behety y María Chapital. La boda celebrar na Ilesia de la Mercé, en Buenos Aires, ciudá onde la familia establecer por un tiempu.

El matrimoniu tuvo nueve fíos:

  • Alejandro y Josefina, nacíos en Buenos Aires;
  • José, Julio y María, nacíos en Punta Arenas Chile, María finó infante, antes del añu, de pulmonía, fuxendo de la revuelta militar en Punta Arenes conocida como «Motín de los Artilleros» (1877).

La ciudá sufrió estroces y cometiéronse actos de barbarie. Ente los fechos perpetaos, recuérdase la perda d'una pierna de María Behety por cangrena por causa de una firida por una bala perdida, qu'en mediu del monte toyer el médicu de punta Arenes que fuxía con ellos.

  • María (II), Alfonso, Carlos y Herminia, nacíos en Punta Arenas.

Josefina casóse col empresariu y sociu de José Menéndez, Mauricio Braun; Carlos, abogáu, casóse con Cristina García González Bonorino; José casóse con Teresa Montes Thurler, fía de José Montes, otru hacendado orixinariu d'Asturies; Herminia casóse con Arturo Enrique Gómez Palmés; María casóse col empresariu Francisco Campos Torreblanca.[3]

Na Patagonia editar

En 1874 José Menéndez apuntó l'aldu de la so empresa a la Patagonia llegando hasta Punta Arenas, que más tarde sería la so residencia y base de los sos principales negocios. En 1876, empezó col negociu del ganáu ovín, tresportando oveyes dende les islles Malvines; asina se crea la empresa José Menéndez y Cía y la Estancia San Gregorio, güei sitiu históricu de la comuña chilena homónima.

 
Bust in Punta Arenas

En setiembre de 1892 mercó un barcu usáu, el Amadeo, la primera de les naves de la so propiedá y el primer vapor con matrícula de Punta Arenas, cargando nel so viaxe inaugural los lladriyos pa construyir la residencia familiar. El primer "raque" o salvamentu de mercancíes nel que participó'l vapor Amadeo de Menéndez foi'l de la fragata británica Duchess of Albany que, en viaxe de Rio de Janeiro a Valparaíso, llancó'l 13 de xunetu de 1893 en Caleta Policarpo, al sureste de Tierra del Fueu.[4] A pesar de que'l Amadeo foi declaráu en 1972 Monumentu Nacional por Chile, el so cascu permanez varáu nes sableres de la badea de San Gregorio (Chile), sometíu a los caprichos del mar que va socavando la so estructura de la qu'en curtia solamente van quedar un montón de fierros. Los intentos de restauración del estáu chilenu topetaron siempres cola negativa de los descendientes de Menéndez.[5]

En 1893 José Menéndez participó na puesta en marcha de la misión salesiana de La nuesa Señora de la Candelaria, en ríu Grande, treslladando nel so vapor Amadeo los materiales necesarios pa la construcción de los edificios. Los relixosos amosáronse bien esmolecíos, yá que rápido naguó eses tierres, como atestigua'l padre José María Beauvoir.

"Diz pertenece-y dos llotes na marxe izquierda dende la boca a ríu arriba, llugar cabalmente qu'ocupamos nós y onde tamos edificando la nuesa colonia. ¿Qué-y paez? ¡Si fuera esti Sr. Menéndez más vivu que nós, más incansable! Asina que cuando-y paeza a esti señor por dalguna sida real o imaxináu, que nun va tardar en tenelo, si antóxase-y va poder mandanos a pasiar ¡Vea si nun son más despiertos los fíos de les tiniebles que los de llabor!"[6]

Y asina foi, yá que tiempu dempués, en 1896, fundó la estancia Primer Arxentina sobre 105 169 hai que lu mercó a Juan Nepomuceno Fernández, fíu del fundador de la Sociedá Rural Arxentina del mesmu nome, que de la mesma se quedó con eses tierres tres el repentín fallecimientu de Julio Popper, el verdaderu axudicatariu per parte del estáu arxentín. Esa estancia ye la que depués pasó a llamase Estancia José Menéndez, allugada a 17 km al suroeste de la ciudá de Ríu Grande. José Menéndez fundó una nueva sucursal de la so casa de comerciu na ciudá de Ríu Gallegos, y pocu tiempu dempués en Santa Cruz.

En 1893 participó nel grupu de los primeres accionistas de la Sociedá Esplotadora de Tierra del Fueu onde yera dueñu de 200 aiciones y una participación cimera al 15 %. Esta Sociedá montó un imperiu ganaderu que tomó gran parte de la Patagonia. La so principal muerte ye'l Frigoríficu Bories, allugáu en Puertu Bories, anguaño convertíu nel hotel The Singular Patagonia, por descendientes de cuarta y quinta xeneración.

En Punta Arenas, inauguró munches de les cases y edificios necesarios pa la so próspera crecedera, ente ellos, un teatru.

Más tarde, en 1897, empecipió un segundu emprendimiento ganaderu, frutu del ésitu que llograra cola Estancia Primera Arxentina», creó la «Segunda Arxentina». Anguaño «Estancia María Behety», allugada a 15 km al noroeste de la ciudá de Ríu Grande, onde en 1935 alzóse'l galpón d'esquila qu'entá caltién la condición de ser "el más grande del mundu".

En 1903, mercó les tierres axacentes a bahía Gregorio sobre l'estrechu de Magallanes. Talmente que foi dueñu de 430 000 hai, solo na isla Grande de Tierra del Fueu.

Depués de convertise n'unu de los máximos hacendados d'entós, empezó a realizar nuevos negocios: ente tantos otros, mercó la mina Loreto a Agustín Ross; creó la grasería y manufacturera de carne envasada na gran factoría de José Menéndez, base de la "Compañía Frigorífica de Tierra del Fueu S.A."; aumentó notoriamente la so flota marítima; empezó un estímulu pa la creación de rutes y carreteres nel sur; entamó instituciones bancaries y colonizó inmenses rexones australes.

En 1907 y por cuenta de la crisis financiera, acomuñar con Mauricio Braun, hasta entós el so principal competidor y xenru, al contraer matrimoniu con Josefina Menéndez Behety.

En 1910 fundóse la Sociedá Anónima Ganadera y Comercial Menéndez Behety, con sede en Punta Arenas. Y depués formó la Sociedá Anónima Importadora y Esportadora de la Patagonia xunto con Mauricio Braun y Juan Blanchard. La so actividá tomó almacenes de ramos xenerales, establecimientos ganaderos y flota naviera.

Na década de 1960 liquidáronse gran parte de los bienes d'esta sociedá y diose impulsu a la cadena de supermercaos L'Anónima con más de 100 sucursales en tola Patagonia Arxentina y centru de la provincia de Buenos Aires.

Magar a fines del sieglu XX, el paquete accionario concentrar nos herederos de la familia Braun, esta reconocida empresa arxentina tien los sos oríxenes na visión comercial de José Menéndez y Mauricio Braun.

Los selknam habitaben dende nueve mil años antes la Isla Grande de Tierra del Fueu y sumieron pola mor principalmente de les persecuciones de les que fueron oxetu per parte de los ganaderos. D'alcuerdu a un estudiu fechu por Clara García Moro “Reconstrucción del procesu d'estinción de los selknam", al traviés de los llibros misionales, un 50% de los indios pereció nes misiones por cuenta d'enfermedaes infeicioses que-yos arimaben los mesmos relixosos, del restante, un 20 % por violencia intragrupal, un 15 % por mestizaje y aculturación y un 15 % por enfrentamientos o aiciones punitives.(Añales de la Patagonia). Cuando Julio Popper llegó a la Isla Tierra del Fueu producieron les primeres denuncies de matances, polo que los padres salesianos fundaron la misión San Rafael n'isla Dawson pa protexelos. Pidíase-yos una llibra esterlina pa la so mantención. La rellación de Menéndez cola traxedia selknam ye por una matanza d'unos 17 indios qu'efectuó, siguiendo les sos instrucciones, l'alministrador de la Estancia Primera Arxentina, Alexander Mac Lennan en 1897.

Foi l'historiador rexonal Mateo Martinic quién publicó una carta estremecedora d'unu de los emplegaos de la estancia Primera Arxentina, l'escocés James Robbins, qu'en 1898 escribía a un amigu

[…] tenemos quince soldaos equí que'l so deber ye cazar indios. Ocho de nós salimos d'equí una nueche y viaxamos al sur, pasáu Punta María, con un indiu que nos guía, llegamos al puntu más cercanu al campamentu indiu, dexamos los caballos y caminamos una hora y venti minutos al traviés del monte y pillamos alredor de setenta. Voi a correr el velu sobre los siguientes cinco minutos y dexalo que suponga'l restu.[7]

Sicasí, el principal "cazador d'indios" foi l'escocés Alexander Mac Lennan, alministrador de la estancia Primera Arxentina, moteyáu Chancho Coloriáu porque yera de tez rosada y roxu de pelo, que proponía la so particular solución final pal asuntu indíxena: "meyor ye mete-yos una bala".[8]

Mac Lennan foi l'organizador de la matanza de Cabo Peñes, onde los sos homes y él, armaos con rifles de repetición, prepararon una emboscada zarrando a homes, muyeres y neños contra'l cantil onde güei se topa allugáu'l faru, morriendo ente 14 y 17 indíxenes. Alexander Mac Lennan retirar en 1907 tres doce años trabayando pa José Menéndez Menéndez como alministrador y mayordomu de les sos estancies en Tierra del Fueu. Los salesianos de la cercana misión de La nuesa Señora de la Candelaria de Ríu Grande, fundada en 1893, tamién fueron testigos de los asesinatos d'indíxenes, como acrediten distintes entraes nel diariu de la misión, como la correspondiente a xineru de 1897: "dellos emplegaos de la facienda de Menéndez mataron a un grupu d'homes indios y les muyeres conducir a la misión: bautizamos a les mochaches".[9] José Menéndez tuvo un discutiniu con Monseñor Faganano na qu'acusaba a La Misión Salesiana ”de ser un abellugu y nial de lladrones polos robos d'oveyes que faíen los indios de la misión". Ellí señalaba: "Los pobladores solemos lleva-yos catecúmenos,pero cóbrennos los misioneros una llibra esterlina per caúnu y trenta centavos pagos por adelantraos".(José Manuel González Tabanera "L'emigrante asturianu José Menéndez")

La resultancia d'estes sangrientes persecuciones y caceríes foi l'estermín del pueblu selknam, que cuntaba con ente trés y cuatro mil individuos escontra finales del sieglu XIX y que, venti años dempués de la puesta en marcha de les estancies, sumieron dafechu de la cara del so territoriu.

La historiografía actual señala a José Menéndez y al restu de los estancieros de Tierra del Fueu (Mauricio Braun, y José Montes) como los principales causantes del estermín de too un pueblu,[ensin referencies] una y bones los selknam sumieron a partir de la instalación de les primeres estancies ganaderes. Amás, el principal asesín d'indíxenes, Alexander MacLennan, foi emplegáu de José Menéndez, de quien recibía órdenes direutes. Los intentos de desvenceyar les aiciones de MacLennan de les instrucciones de José Menéndez, indicando que l'escocés actuaba pola so cuenta, nun se sostienen yá que foi alministrador de la estancia "Primer Arxentina" mientres doce años y, cuando se xubiló, Menéndez regaló-y un pervalible reló d'hora en reconocencia de los sos servicios.[4]

Muerte editar

José Menéndez finó'l 24 d'abril de 1918, a los 71 años, en Buenos Aires, onde tenía residencia al igual qu'en Punta Arenas. Por deséu espresos de los sos fíos, foi soterráu nel campusantu de Punta Arenas, llugar que lu vio crecer como pioneru del desenvolvimientu económicu patagónico.[3]

Referencies editar

  1. Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 12633/jose-menendez-menendez. Apaez como: José. Rey de Patagonia Menéndez Menéndez. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. MATEO MARTINIC
  3. 3,0 3,1 Martinić Beros, Mateo (2001). Menéndez y Braun, prohomes patagónicos. Ediciones de la Universidá de Magallanes, páx. 433. Consultáu'l 2 de payares de 2010.
  4. 4,0 4,1 http://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?116415#139701
  5. http://www.laprensaaustral.cl/cronica/conseyu-de-monumentos-la estancia-san-gregorio-atopar en-f-8344
  6. Carta de José María Beauvoir a Giuseppe Fagnano, 8 de payares de 1894, Archivu Central Salesianu de Buenos Aires-
  7. MARTINIC BEROS, Mateo, El xenocidiu selk’nam: nuevos antecedentes. Añales del Institutu de la Patagonia, vol. 19, 23-28, Punta Arenas, 1990.
  8. CHAPMAN, Anne MacKaye, Fin d'un mundu. Los selk’nam de Tierra del Fueu, Taller esperimental cuerpos pintaos, Santiago, 2002.
  9. CASALI, Romina, Contautu interétnico nel norte de Tierra del Fueu: la misión salesiana La Candelaria (Ríu Grande) y la salú de la población selk’nam (1895-1931), Tesis doctoral n'Hestoria, Universidá Nacional de Mar del Plata, 2011.

Enllaces esternos editar

Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial