Juan Carlos Wasmosy

Juan Carlos María Wasmosy Monti (15 d'avientu de 1938Asunción) ye un políticu coloráu y empresariu paraguayu. Foi'l 50° presidente de la República mientres el periodu entendíu ente la 15 d'agostu de 1993 y la 15 d'agostu de 1998.

Juan Carlos Wasmosy
Presidente de Paraguái

Vida
Nacimientu Asunción15 d'avientu de 1938[1] (85 años)
Nacionalidá Bandera de Paraguái Paraguái
Estudios
Estudios Universidá Nacional d'Asunción
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu, inxenieru civilentamador
Premios
Creencies
Partíu políticu Partido Colorado (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Wasmosy foi'l primer presidente democráticamente escoyíu tres la dictadura del xeneral Alfredo Stroessner y el Golpe d'Estáu en Paraguái de 1989, nel que foi derrocáu pol xeneral Andrés Rodríguez Pedotti quien formó un gobiernu provisional y realizó una transición democrática.

Familia editar

Los sos ancestros per llinia paterna yeren orixinarios de Hungría quien s'establecieron en Brasil, onde camudaron el so apellíu orixinal Vámosy a Wamosy (inda hai parientes que lleven esi apellíu). Al llegar al Paraguái, volvieron modificar l'apellíu, agora a Wasmosy.

Vida profesional editar

Ingresó a la Universidá Nacional d'Asunción onde se tituló como inxenieru civil, amás foi xefe del consorciu que construyó la represa de Itaipú.

Carrera política editar

El Presidente de la República xeneral Andrés Rodríguez Pedotti, quien asumió tres el derrocamientu de Stroessner y líder del movimientu del xueves 2 y vienres 3 de febreru de 1989, designó a Wasmosy como Ministru d'Integración en 1991.

Nes eleiciones xenerales del domingu 9 de mayu de 1993, Wasmosy enfrentó al economista Domingo Laíno del Partíu Lliberal Radical Auténticu (PLRA) y al empresariu Guillermo Caballero Vargas del Partíu Alcuentru Nacional (PEN), resultando trunfador con un 39,9 % de los votos. Asina, Wasmosy convertir nel primer presidente civil tres socesivos gobiernos militares en Paraguái.

Presidencia (1993-1998) editar

Sicasí, Wasmosy nun sofitó les reformes empecipiaes pol so predecesor Rodríguez, calteniendo nel so gobiernu a antiguos collaboradores de Stroessner y, siendo incapaz de siguir les reformes empecipiaes por Rodríguez, Wasmosy fíxose cada vez más impopular les coses. N'opinión del ex-presidente Andrés Rodríguez, la eleición de Wasmosy como'l so socesor foi, por que pudiera realizar una serie de reformes contemplaes na nueva constitución, promulgada en 1992. Tenía d'afaese a la nueva institucionalidad democrática a la Corte Suprema de Xusticia y poderes y órganos del tao paraguayu. El Conseyu de la Maxistratura naz como institución según les Gobernaciones y les Xuntes Departamentales. Lo que se plantegaba yera una "transición enlatada", con avenida de los Estaos Xuníos.

Wasmosy recibió l'asesoramientu personal del ex-Ministru de Facienda del dictador chilenu Augusto Pinochet y celebru del "milagru chilenu", Hernán Büchi. El sistema nun dio los resultaos previstes, yá que la realidá económico y social de Paraguái yera bien distinta a la chilena, yá que l'estáu del país andín tenía numberoses empreses ya industries d'importancia creaes en procesos de industrialización a mediaos del sieglu XX, amás les empreses chilenes pola calidá de los sos servicios y productos gociaben de gran prestíu internacional, lo cual nun asocedía en Paraguái onde había poques empreses y polo xeneral non bien grandes a eso hai qu'amestar que Chile tien grandes xacimientos mineros propiedá del estáu chilenu, quien nun tenía la capacidá económica d'esplotalos para lo cual Buchi y l'equipu económicu de Pinochet escurrieron un mecanismu en que l'estáu acomuñar con empreses mineres internacionales por que les esploten, en Paraguái la riqueza minera ye casi desconocida por ser esencialmente un país agroganaderoo amás en Chile l'estáu ye esixente en cobrar los impuestos, la sanción pa los deldores ye peralta y naide sálvase inclusive l'ex dictador Pinochet foi condergáu por fraude al fiscu y fuximientu d'impuestos, en Paraguái sicasí esiste casi nun hai impuestos y el fuximientu ye xigantesca por otru en Chile esiste una gran clase media que sirvió de base pa echar andar el sistema chilenu de previsión y que foi'l dexó la espectacular crecedera económica y tocantes a los trabayadores de clase baxa, en Chile la llexislación chilena garantíza-y un remuneración mínima nos sos trabayu, sicasí en Paraguái la clase media casi nun esiste y los trabayadores de clase baxa polo xeneral son indíxenes y llabradores sobre los cualos hai un gran abusu.

Informaciones periodístiques daben cuenta dende 1993 hasta 1998 de l'actuación d'un primu de Juan Carlos Wasmosy, José Luis Manzoni, empresariu proveniente del sector agroexportador de Paraguái. Denomináu por dellos sectores de la prensa como'l Primazo, sindicar como'l brazu executor del Presidente de Paraguái en cuanto negociu pudiera realizase col Estáu Paraguayu. Les denuncies diben dende recaldar paralelamente nes instituciones del Estáu Paraguayu, intromisión en llicitaciones públiques, procesu de privatizaciones d'empreses públiques y procesu d'auxiliu indebíu del Bancu Central de Paraguái a delles instituciones bancaries en quiebra amestaes al presidente Wasmosy. Este tien delles causes xudiciales abiertes en rellación a estos actos ilícitos.

Yera imprescindible, según datos proporcionaos per medios periodísticos, que Wasmosy llograra los medios pa faer frente a los sos compromisos contraíos con parllamentarios del argañismo, de los partíos de la oposición y principalmente p'alliniar a parte de la cúpula militar daquella lleal al Comandante del Exércitu, Lino Oviedo y a los Carlos, comandantes de la xesta del 2 y 3 de febreru de 1989.

Nel so rellatu a la Comisión Bicameral d'Ilícitos del Congresu Paraguayu sobre los motivos de la crisis del llunes 22 y martes 23 d'abril de 1996, el xeneral Linos Oviedo dixo que Wasmosy pidiéra-y sofitu pa les sos empreses nel proyeutu de construcción d'una ponte sobre'l ríu Paraná, que xuniría a Paraguái y Brasil, “señalándome qu'a él -y costar muncha plata (dineru) los parllamentarios pa consiguir l'aprobación de lleis”. Más palantre, el xeneral retiráu sostuvo qu'ante la supuesta propuesta de Wasmosy por que lu acompañe nun “fujimorazo”, manifestó-y el so total disconformidá. “A la so propuesta de cerrar el Parllamentu manifesté-y el mio total disconformidá y que'l so mal relacionamiento col mesmu debía seique a la falta d'un bon lobby y bonos interlocutores. Igual suxerencia fixi con rellación al contralor”, rellató. (ABC, 06/06/96, Páx. 4).

L'entós presidente Wasmosy afirmaba qu'Oviedo mentía y que la intentona golpista que denunció'l 22 d'abril de 1996 nun foi teatru, a pesar de que nun hubo nin tropes nin tanques na cai nin aprestos na Caballería. “¿Y el pronunciamientu del presidente de les 19 hores del llunes 22 d'abril de 1996 foi toa ficción, un circu o un teatru como quieren pintar?”, respondía ante les acusaciones d'Oviedo (ABC, 23/04/97). Según los oviedistas, Wasmosy movilizó toa una maquinaria propagandista sofitáu nun mensaxe a la nación, reforzáu con otru mensaxe de la Embaxada norteamericana pa crear una sicosis pública al estilu de “El ciudadanu Kane”, de Orson Wells, coles mires de revertir la so ablayada imaxe pública. Wasmosy tenía de sacase d'enriba a dellos aliaos políticos, les circunstancies obligáben-y a realizar nueves aliances si quería rematar el so mandatu presidencial.

Yá pa 1995 Juan Carlos Wasmosy pasara a retiru a la mayoría de los Carlos, denominación que recibieron los comandantes d'unidaes militares participantes del golpe militar que derrocó a Alfredo Stroessner el 2 y 3 de ferbreo de 1989, bien lleales al Xeneral Andrés Rodríguez, líder d'esa revolución.

A empiezos de 1994, Wasmosy impulsó'l Pactu de Gobernabilidad. Al traviés de los medios de comunicación los presidentes del Partíu Coloráu, Partíu Lliberal, y Partíu Alcuentru Nacional, apauten sobre los cargos de la nueva Corte Suprema de Xusticia. Empiecen les negociaciones pa reemplazar a los miembros de la Corte Suprema de Xusticia, los xueces de tolos xulgaos del país y tolos otros cargos como la Fiscalía Xeneral de la República y los axentes fiscales de toles xurisdicciones.

Les eleiciones pa escoyer al nuevu Presidente del Partíu Coloráu teníen de realizase a fines del añu 1995. Presentábense Luis María Argaña, Angel R. Seifart y Blas N. Riquelme. Había series denuncies sobre los padrones eleutorales, polo que les eleiciones realizáronse recién depués de los fechos del 22 y 23 d'abril. Especúlase que Juan Carlos Wasmosy, viendo que les encuestes daben al so candidatu'l Vicepresidente de la República Angel R. Seifart como perdedor, apauta secretamente con Argaña pa poder rematar el so periodu constitucional, cola promesa que-y sofitaría na so campaña pa les presidenciales de 1997. Dientro d'esi paquete apauta la salida inmediata de Lino Oviedo del gobiernu por pidir al pueblu que nun vote a Argaña en 1992 mientres les primaries presidenciales onde s'enfrentaben Wasmosy y Argaña, que finalmente ganó Juan Carlos Wasmosy.

Wasmosy pasa a retiru a Lino Oviedo, por pidíu d'Argaña. P'aselar a la cúpula militar el 22 d'abril pása-y a retiru y el 23 d'abril de 1996 nomar por decretu ministru de Defensa. Sicasí Argaña entama una manifestación contra l'ex-comandante del Exércitu y finalmente Wasmosy arrenuncia de nomalo, a pesar de roblar el decretu de rigor, lo que constituyó un fechu pa l'anécdota, comentáu pola ciudadanía y los medios de comunicación. Oviedo queda solo nel palaciu Presidencial onde tendría de xurar, ente que Wasmosy sale pela puerta posterior del palaciu de gobiernu y abandona la cortil nun helicópteru. Magar nun se dio muncha publicidá, medios periodísticos destacaron nel so momentu que'l fíu de Lino Oviedo, Ariel Oviedo, taba cursando los sos estudios universitarios nos Estaos Xuníos per esos díes. El fíu de Lino Oviedo compartía departamentu, vale dicir, vivía nel país del norte, con unu de los fíos del Presidente Wasmosy.

Una selmana dempués de los fechos del llunes 22 y martes 23 d'abril de 1996, Wasmosy acusa a Oviedo de rebelión. El xuez en primer instancia Alcides Corbeta procesar darréu. Un tribunal d'apelaciones declarar más tarde inocente en 1997.

El 28 d'abril de 1996, depués de los fechos del llunes 22 y martes 23 d'abril, produzse la derrota aplastante del Vicepresidente de Wasmosy, Ángel R. Seifart, frente a Luis María Argaña que d'esta forma facer cola Presidencia del Partíu Coloráu.

Ellí surde'l wasmoargañismo. Apautar la distribución de tolos cargos na Corte Suprema de Xusticia Paraguaya. Argaña, conocedor de la tema, pos foi presidente de la Corte de xusticia en dómina de Stroessner, pide y asitia a munchos parientes en puestos claves de la Xusticia. El wasmosismo llévase otru importante porcentaxe y el restu distribuyir ente los opositores Partíu Lliberal y Alcuentru Nacional, dambos d'enclín izquierdista.

Cuando Oviedo gana les eleiciones primaries presidenciales dientro del Partíu Coloráu, el 7 de setiembre de 1997 y esti dir de xira al esterior y dende ellí realiza fuertes crítiques al gobiernu. Wasmosy arrestar por indisciplina, aplicando un artículu de la llei militar pa tiempos de guerra internacional. Ordena l'allanadura de la residencia d'Oviedo en forma violenta. Les imáxenes fueron tresmitíes pelos medios de comunicación. Nesi momentu atopar na casa d'Oviedo candidatos a senadores y diputaos y el que sería'l socesor de Wasmosy, Raúl Cubes, n'imáxenes de televisión y fotografíes de medios impresos viéronse baltaos cuerpu a tierra.

Oviedo dar por deteníu y una vegada en manes de la cúpula militar d'esi momentu, Wasmosy crea un Tribunal Militar, pa tiempos de guerra internacional, y vía decreto integra esi tribunal con Xenerales del so enfotu. Estos condérguenlu a Oviedo a 10 años de prisión. Oviedo ye inhabilitáu. Raúl Cubes reemplazar como Presidente y Argaña, el candidatu perdedor, recibe la Vicepresidencia.

Mientres el so gobiernu, Paraguái pasó a formar parte del Mercosur y, ente 1995 y 1997, la economía creció un permediu d'un 3%, pero al empar llevó a la bancarrota al sistema financieru del país, y esvió millones de guaraníes del Bancu de Paraguái pa rescatar unu de los importantes bancos en quiebra.

El so socesor, Raúl Cubes, quien fuera candidatu a vicepresidente de Lino Oviedo, pero en vista de que esti postreru foi condergáu a prisión antes de les eleiciones, quedó como candidatu a presidente xunto col depués asesináu Luis María Argaña.

Referencies editar

Enllaces esternos editar