Juan Esteban Pedernera

políticu d'Arxentina

Juan Esteban Pedernera (25 d'avientu de 1796San José del Morro (es) Traducir – 1 de febreru de 1886Buenos Aires) foi un militar arxentín que foi vicepresidente y presidente provisional del so país en 1861. Participó na Guerra d'Independencia y nes guerres civiles del so país, y exerció el cargu de gobernador de la provincia de San Luis.

Juan Esteban Pedernera
senador d'Arxentina

25 mayu 1855 - 19 mayu 1859
Distritu: Provincia de San Luis (es) Traducir
Vida
Nacimientu San José del Morro (es) Traducir25 d'avientu de 1796[1]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Buenos Aires1 de febreru de 1886[1] (89 años)
Sepultura Cementeriu de la Recoleta
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu militarpolíticu
Llugares de trabayu Buenos Aires
Serviciu militar
Graduación xeneral
soldáu
Lluchó en guerras civiles argentinas (es) Traducir
Creencies
Partíu políticu Partido Unitario (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Primeros años y Exércitu de los Andes editar

Juan Esteban Pedernera nació en San José del Morru, fíu de Juan Esteban de Quiroga (1760) y Dominga Pedernera y Calderón (1760).[2]

En 1815 incorporar al Reximientu de Granaderos a caballu de José de San Martín, col que crució andar y actuó nes batalles de Chacabuco, Cancha Rayada y Maipú. So les órdenes de Marcos Balcarce participó na segunda campaña al sur de Chile, combatiendo na batalla de Bíu Bíu.

Fixo tamién la campaña de Perú, onde cayó en manes de los españoles y foi lliberáu nel Callao. En 1822 casóse cola dama peruana Juana Rosa Heredia Cañes. Participó nes Campaña d'Entemedios, lluchando Ica, Mirave, Torata, Moquegua y Zepita. Na fuxida tres el fracasu de la campaña, el so barcu foi tomáu por corsarios españoles y foi lleváu prisioneru a la isla de Chiloé. Escapó dalgún tiempu dempués y treslladóse cola so esposa de regresu a l'Arxentina escontra 1826.

Al mandu d'un reximientu tomó parte na guerra de Brasil, pero namái dempués de la central batalla de Ituzaingó, polo que tuvo casi inactivu.

Nes guerres civiles editar

Al so regresu, sofitó la revolución de Juan Lavalle contra'l gobernador Manuel Dorrego, y foi unu de los sos xefes de caballería na batalla de Navarro, na que foi xubíu a coronel. Depués incorporóse a la división del xeneral José María Paz na so llucha contra Juan Bautista Bustos, lluchando nes batalles de San Roque, La Tablada y Oncativo como xefe d'una parte importante de la caballería.

Por orde del xeneral Paz, incorporó al so reximientu —a encomalo— a los soldaos del caudiellu federal derrotáu, Juan Facundo Quiroga. Comandó una campaña pola sierra cordobesa, en que prindó y executó a dellos caudillejos federales, como los demás xefes de la represión de la resistencia federal.

Destináu a la frontera sureste de Córdoba, en febreru de 1831 foi sorprendíu por Ángel Pacheco en Flaire Muertu. Los soldaos federales incorporaos a la so fuercia pasar al enemigu de primeres de la batalla, y foi dafechu derrotáu. Tres la captura de Paz, siguió al xeneral Lamadrid na so retirada a Tucumán, onde fueron ganaos na batalla de La Ciudadela. Nes sos memories, Lamadrid culpó a Pedernera d'esa derrota, porque una maniobra inesperada so causó'l desbande de les sos tropes. Emigró a Bolivia y Perú, onde-y reconocieron el so antiguos servicios y sirvió nes files de la Confederación Perú-Boliviana na guerra contra Chile y los restauradores peruanos hasta la so disolución en 1839.

En 1840 tornó escontra La Rioxa pa lluchar contra'l gobiernu del xeneral Juan Manuel de Rosas, unviáu pola comisión arxentina d'emigraos antirrosistas, pa ser el xefe d'estáu mayor del caudiellu local Tomás Brizuela; ésti xubir al grau de xeneral. Tres dellos desencuentros con Brizuela, xunir a les fuercies del xeneral Lavalle. Foi'l xefe de la más importante división de caballería na batalla de Famaillá, en que los unitarios fueron dafechu derrotaos. Acompañó a Lavalle hasta San Salvador de Jujuy, onde ésti foi muertu por una partida federal, y encargóse del mandu de les tropes que fuxíen a Bolivia, llevando tamién el cadabre de Lavalle. Nel camín, como'l cuerpu empezara a descomponese, ordenó descarnarlo pa fuxir colos sos güesos hasta Potosí.

Tornó al Perú, incorporándose al exércitu d'esi país, col grau de xeneral. Permaneció ellí trece años.

El postreru presidente de la Confederación editar

En 1855 foi electu senador nacional per San Luis nel Congresu de Paraná. Un añu más tarde foi nomáu comandante de la División d'Exércitu Sur, con sede en San Luis. N'avientu de 1858, al conocese l'asesinatu del xeneral Nazario Benavídez, ocupó coles sos tropes la provincia de San Juan y aseguró la intervención federal a esa provincia.

En 1859 foi escoyíu gobernador de la so provincia; dedicóse casi puramente a entamar fuercies militares pa defendese contra l'agresión del Estáu de Buenos Aires. Participó na batalla de Cepeda, qu'obligó a Buenos Aires a xunise al restu del país, n'ochobre de 1859. Formó parte de la comisión que robló'l Pactu de San José de Flores col gobiernu porteño.

Poco dempués foi escoyíu pa integrar la fórmula presidencial como vice de Santiago Derqui, que ganó a la unitaria de Mariano Fragueiro y Antonino Taboada el 6 de marzu de 1859. Asumió la vicepresidencia y tuvo de reemplazar a Derqui en delles oportunidaes; especialmente cuando ésti treslladóse a Córdoba a dirixir la intervención y a preparar l'exércitu pal nuevu enfrentamientu con Buenos Aires.

Dempués de la derrota de Justo José de Urquiza na batalla de Pavón, en 1861, y tres la defección de Urquiza, Derqui retirar del país, dexando una carta que foi interpretada como'l so arrenunciu. Pedernera asumió como presidente, col enfotu de convencer al ex-presidente d'enfrentar a los porteños. Pero tou foi en devanéu, y tres la derrota de Cañada de Gómez, declaró caducu'l gobiernu de la Confederación, dexando abiertu'l camín de Bartolomé Mitre al poder. Fuera presidente mientres 38 díes.

Retirar a la vida privada en San Luis, y finó en Buenos Aires el 1 de febreru de 1886. Los sos restos tán soterraos a los pies del pimpanu monumentu ecuestre inauguráu en 1915, y qu'honra la so figura na Plaza Pedernera de la llocalidá de Villa Mercedes, na Provincia de San Luis.

Según Carlos Pellegrini,

"La so voz hai enmudecido, pero la fama recueye'l so nome y inscribir na páxina inmortal que recuerda'l de los padres de la patria. La llábana del so sepulcru ye pequeña pa contener el nome de les sos campañes y de los fechos d'armes onde s'estremó pol so valor."

En pallabres d'Adolfo Saldías,

"Perteneció a una xeneración de bronce que dexó por heriedu mediu mundu redimíu pola llibertá. A les xeneraciones que s'asocedan nun-yos va ser dau realizar evoluciones tan estupendes nel orde del progresu humanu, pero sí faese digna d'aquélles calteniendo vivu nel so espíritu'l fueu sagrao d'esa tradición humanitario y progresista."

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: autoridaes BNF. Identificador BnF: 177194762. Apaez como: Juan Esteban Pedernera. Autor: Biblioteca Nacional de Francia. Llingua de la obra o nome: francés.
  2. Foi lleváu pola so madre a San Luis, onde'l 30 d'avientu de 1796, na Santa Ilesia Matriz, foi bautizáu por frai Félix Sosa, de la segunda orde de predicadores. Los sos padrinos fueron Juana Lucero, (el so bisagüelu paternu yera de la familia Lucero) y Leandro Sosa

Bibliografía editar

  • Velázquez, Luis Horacio, Vida d'un Héroe - Biografía del Brigadier Xeneral Juan Esteban Pedernera, Ed. Peuser, Bs. As., 1958.
  • Núñez, Urbano J., Hestoria de San Luis, Ed, Plus ultra, Bs. As., 1980.
  • Páez de la Torre, Carlos (h), El derrumbe de la Confederación. Memorial de la Patria, tomu XI, Ed. La Bastilla, Bs. As., 1984.