Juan Natalicio González

Juan Natalicio González Paredes (8 de setiembre de 1897Villarrica (es) Traducir – 6 d'avientu de 1966Ciudá de Méxicu) foi'l 43º Presidente del Paraguái: gobernó dende'l 15 d'agostu de 1948 hasta'l 30 de xineru de 1949.

Juan Natalicio González
Presidente de Paraguái

15 agostu 1948 - 30 xineru 1949
Vida
Nacimientu Villarrica (es) Traducir8 de setiembre de 1897[1]
Nacionalidá Bandera de Paraguái Paraguái
Muerte Ciudá de Méxicu6 d'avientu de 1966 (69 años)
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Estudios
Estudios Colegio Nacional de la Capital Gral. Bernardino Caballero (es) Traducir
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu políticu, periodista, escritor, poetaxeógrafu
Creencies
Partíu políticu Partido Colorado (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La so vida editar

Nació en Villarrica ciudá del Departamentu de Guairá, Paraguái --trubiecu d'importantes personalidaes del arte y la política, como Manuel Ortiz Guerrero, Natalicio Talavera, Ramón Indalecio Cardozo, Leopoldo Ramos Giménez, Delfín Chamorro y Efraím Cardozo-- el 8 de setiembre de 1897.

Procedente d'una senciella familia rural, la so madre foi la señora Benita Paredes, una muyer sabio y culto; el so padre, Pablo González, foi un home trabayador, dedicáu a la esplotación de la yerba mate en grandes yerbales de la so propiedá en zones de Ygatimí. En Tarumá tenía amás un establecimientu ganaderu. Natalicio tuvo dos hermanos, Erasmo y Andrés.

Casóse con Lydia Frutos, una muyer intelixente, sutil y guapa, a quien-y estelaba la llectura, y que se graduó como doctora en Filosofía na Universidá de Buenos Aires. El matrimoniu nun tuvo fíos.

De neñu yera observador, introvertíu, solitariu y reflexivu, y estes traces nun sumieron na so mocedá nin na so adultez. Foi conocíu por estes carauterístiques mientres tola so vida. Realizó los sos estudios nuna escuela pública de la so ciudá natal, onde tuvo como maestros a Gregorio Benítez y Delfín Chamorro.

Na so adolescencia tuvo como íntimos amigos a Manuel Ortiz Guerrero y Leopoldo Ramos Giménez, con quien formó la triloxía llírica” de Villarrica, a principios de sieglu. Natalicioo compartía con estos amigos el prestar de la llectura. Esfrutaba de grandes clásicos universales, como Buchner, Voltaire, Darwin, Buffon, Volney, Dante y Spencer. El vezu pola llectura de los clásicos franceses foi-y inculcado por Nicolás Sardi, el so profesor de francés nel colexu. L'apreciu de Sardi por Natalicio yera tan grande que-y abrió les puertes de la so biblioteca privada. Ellí, Natalicio pasaba hores y hores lleendo a Victor Hugo, Alexandre Dumas, Gustave Flaubert (unu de los sos autores preferíos) y Eugeni Sué.

En 1914 empezaron a llegar les noticies de la guerra nos campos europeos. Nesi mesmu añu asocedió unu de los acontecimientos que camudaría por completu la hestoria de Natalicio: la muerte del so padre. Tres lo asocedío, el mozu empacó les sos maletes, non ensin antes percorrer les cais de la so amada Villarrica, y partió camín d'Asunción, confiáu na so capacidá intelectual ya impulsáu pol so suañu d'estudiar medicina. Yá na capital, el so suañu foi truncáu debíu al zarru de la Facultá de Medicina per orde d'Eduardo Schaerer, quien gobernaba nesa dómina.

Políticu y escritor editar

Foi Diputáu. Ocupó, ente otres carteres del Estáu, el Ministeriu de Facienda. Desempeñóse tamién como embaxador ante varios gobiernos.

Siguiendo'l llamáu de la so inspiración, en 1915 empecipió la so carrera de periodismu como reporteru del diariu “El Lliberal”. En integrándose a l'Asociación Nacional Republicana-Partíu Coloráu, esi mesmu añu, ingresó al periódicu oficial del partíu Xeneral Caballero” como redactor, onde conoció a grandes personalidaes como Juan Manuel Frutos, editor del periódicu y a Juan Y. O`Leary, Arsenio López Decoud, Antolín Irala, Manuel Domínguez, Ignacio A. Pane y a Fulgencio R. Moreno, quien influyeron de manera importante nel pensamientu políticu de Natalicio.

Convidáu por Arsenio López Decoud, en 1916 foi secretariu de redaición de la revista “Fígaro”. Trabayó tamién nel diariu Patria” ente 1917 y 1919, onde aportó a xefe de redaición. De la que cumplía coles sos funciones nel periódicu tuvo l'arguyu de fundar la revista cultural “Guarania”.

En 1923, Juan Y. O`Leary, en lleendo un trabayu so, dio'l primer emburrión inicial de la importante trayeutoria d'unu de los intelectuales más notables que dio de Paraguái del sieglu XX: gran poeta, analista políticu, narrador, historiador, sociólogu y xeógrafu. Les sos obres son definíes como polémiques, múltiples, fondes y complexes. En 1952 publicó “Motivos de la Tierra Escarlata”. En 1964, editó “Xeografía de Paraguái”, un trabayu de más de 800 páxines, considerada la so obra cume.

El so gobiernu editar

Nes eleiciones del 14 de febreru de 1948 Juan Natalicio González foi electu xefe d'estáu. Apurrió-y el poder el presidente provisional Juan Manuel Frutos, yá que el so predecesor, Higinio Morínigo, foi destituyíu por un golpe'l 3 de xunu.

Una de les obres más importantes del so gobiernu foi la estatización de la Compañía Americana de Lluz y Tracción (CALT), que depués se convirtió en Los Andes, por aciu un procesu de nacionalización. Una de les sos frases célebres foi: “Nun va haber nengún coloráu probe” Natalicio Gonzalez y Cartes y esto llevar a la práutica, dando gran poder políticu a toles seccionales coloraes.

Natalicio González caracterizóse, fundamentalmente, por ser un observador de la realidá social paraguaya y de la cultura llatinoamericana nos sos diversos aspeutos.

Desque asumió'l so mandatu, nes cais corría la voz de qu'habría ensin dala dulda, daqué que-y torgaría cumplir el so gobiernu hasta'l final. El 26 d'ochobre de 1948 esperimentó una tentativa de golpe d'estáu, entamada pol so propiu partíu.

Anque los rebeldes fueron paralizaos poles fuercies lleales, Natalicio nun pudo aguantar enforma tiempu nel poder, una y bones el 29 de xineru de 1949 desamarróse otru golpe, esta vegada provocáu por Felipe Molas López y Federico Chaves, col respaldu militar de les fuercies sol mandu del xeneral Raimundo Rolón. La madrugada del 30 de xineru, Natalicio presentó'l so arrenunciu a la presidencia. Sustituyir el so ex ministru de Defensa, el xeneral Rolón.

Natalicio González tuvo de partir al exiliu. El 7 de febreru de 1949 llegó a Buenos Aires y depués, en 1950, treslladar a Méxicu. Foi'l postreru intelectual n'ocupar la presidencia de la República nel sieglu XX.

Decesu editar

Natalicio morrió en Méxicu el 6 d'avientu de 1966 por causa de un ataque cardiacu (anque corrieron na so dómina fuertes rumores de que se suicidara) Asocedió la mañana en que volvería a la so tierra natal. Yeren les 11.00 cuando la so esposa Lydia atopar na so siella xunto al escritoriu. Desesperada ante la muerte del so maríu, eslleió nun vasu d'agua trenta pastillas de distintes clases d'analxésicos, y decidida a quitar la vida, beber. Y como si esto fuera pocu, cortóse les venes de dambes muñeques con una fueya d'afaitar. La criada que la atopó amorrentando, abrazada al so home, llamó a una ambulancia que la treslladó a un hospital. Los médicos fixeron tou por alicala pero nada dio resultáu. Morrió debilitada pol sangráu.


Predecesor:
Juan Manuel Frutos
 
Presidente de la República de Paraguái

1948 - 1949
Socesor:
Raimundo Rolón

Referencies editar

  1. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Enllaces esternos editar