Karl Theodor Jaspers (23 de febreru de 1883Oldenburgu – 26 de febreru de 1969Basilea), siquiatra alemán y filósofu, tuvo una fuerte influencia na teoloxía, na psiquiatría y na filosofía moderna.

Karl Jaspers
Vida
Nacimientu Oldenburgu[1]23 de febreru de 1883[2]
Nacionalidá Bandera d'Alemaña Alemaña [3]
Suiza
Muerte Basilea[4]26 de febreru de 1969[2] (86 años)
Sepultura Cementerio de Hörnli (es) Traducir
Familia
Casáu con Gertrud Jaspers (en) Traducir [5]
Hermanos/es Erna Margarete Dugend (en) Traducir
Estudios
Estudios Universidá de Heidelberg
Nivel d'estudios Philosophiæ doctor
Direutor de tesis de Jacob Marschak
Llingües falaes alemán[6]
Alumnu de Franz Nissl
Profesor de Hannah Arendt
Hermine Speier
Oficiu filósofu, psiquiatra, médicu, teólogu, profesor universitariu, escritorpsicólogu
Llugares de trabayu Heidelberg
Emplegadores Universidá de Heidelberg
Trabayos destacaos Era Axial (es) Traducir
Premios
Nominaciones
Miembru de Academia de Ciencies y Humanidaes de Heidelberg[9]
Academia de les Artes y les Ciencies d'Estaos Xuníos
Academia de Ciencies y Humanidaes de Heidelberg[9]
IMDb nm1747664
Cambiar los datos en Wikidata

Nun esfrutaba del estudiu de lleis y en 1902 decide estudiar medicina.

Jaspers graduóse na escuela de medicina en 1909, y empezó a trabayar nel hospital psiquiátricu de Heidelberg onde Emil Kraepelin trabayara años enantes. Jaspers amosóse insatisfechu cola forma en que la comunidá médica de la dómina encetaba la tema del estudiu de les enfermedaes mentales, y propúnxose la meta d'ameyorar esti aspeutu. En 1913 Jaspers ocupó un puestu temporal como profesor de psicoloxía na facultá de filosofía na Universidá de Heidelberg. El puestu depués fíxose permanente, y Jaspers nunca tornó a la práutica clínica.
En 1921 foi nomáu profesor na cátedra de filosofía de la Universidá de Heidelberg.

Contribuciones a la Psiquiatría editar

La insatisfaición de Jaspers col entendimientu popular de les enfermedaes mental llevar a cuestionar tanto'l criteriu de diagnósticu como los métodos clínicos de la psiquiatría. Publicó un tratáu revolucionariu en 1910, el que trataba sobre si la paranoya yera una faceta de la personalidá o la resultancia de cambeos biolóxicos. Magar nun apurrió munches idees nueves, sí introdució un nuevu métodu d'estudiu. Jaspers estudió dellos pacientes en detalle, rexistrando información biográfica respectu d'ellos y notes de cómo se sentíen los mesmos pacientes alrodiu de les sos síntomes. Esto aportó a conocíu como'l <o>métodu biográficu</o>, y güei forma parte de la práutica de la psiquiatría moderna.

Jaspers desenvolvió por escritu les sos perspectives de les enfermedaes mentales nun llibru llamáu Sicopatoloxía Xeneral. Los dos volúmenes que conformen esta obra tresformáronse en clásicos de la lliteratura psiquiátrica, y munchos criterios modernos de diagnósticu nacen d'idees conteníes nes sos páxines. Resulta de particular importancia la manera en que Jaspers encaró'l diagnósticu psiquiátricu de síntomes; según él, el criteriu de diagnósticu tenía de tomar en cuenta principalmente formar ante'l conteníu. Por casu, al diagnosticar una allucinación, el fechu de qu'una persona esperimente fenómenos visuales ensin que pa ello medie un estímulu sensorial (la forma) ye más importante que lo que'l paciente ve (el conteníu).

Jaspers sentía que la psiquiatría tenía de diagnosticar los delirios (o delusiones) de la mesma forma. Argumentó que los clínicos nun tendríen de considerar una creencia de deliriu basáu nel conteníu de la creencia, sinón namái basáu na manera en que'l paciente defende esa creencia. Jaspers amás estremó ente los delirios primariu y secundariu. Definió los primarios como autóctonos, esto ye, qu'apaecen ensin una causa aparente, siendo incomprensibles en términos d'un procesu mental normal (este ye un usu distintu que se-y da al conceutu autóctonu en medicina y en socioloxía, que fai referencia a poblaciones indíxenes). Los delirios secundarios, per otra parte, son clasificaos como influyíos polos antecedentes de la persona, situación actual o estáu mental.

Jaspers consideraba los delirios primarios como 'inentendibles', yá que creía que nun esistía razonamientu coherente detrás de la so formación. Esta apreciación causó bastante discutiniu, y foi criticada por Ronald D. Laing y Richard Bentall, faciendo énfasis en que al tomar esa posición puede faese que los terapeutas cayan nel preste de suponer que, yá que nun van ser capaces d'entender al paciente, el paciente ta delirante y cualquier investigación posterior que se faiga nun va tener nengún efeutu.

Contribuciones a la Filosofía y la Teoloxía editar

La mayoría de les comentaristes acomuñen a Jaspers cola filosofía del esistencialismu, en parte porque s'esplaya llargamente nos raigaños del esistencialismu de Nietzsche y Kierkegaard, y porque la tema de la llibertá individual ye una constante na so obra.

En Filosofía (3 vols, 1932), Jaspers da la so visión de la historia de la filosofía ya introduz les sos temes más importantes. Empezando pola ciencia moderna y l'empirismu, Jaspers señala que al cuestionar la realidá enfrentamos les llendes qu'un métodu científicu (o empíricu) a cencielles nun puede trespasar. Nesti puntu, l'individuu enfrenta opciones: fundise na resignación o dar un saltu a lo que Jaspers llama la 'Trescendencia'. Al dar esti pasu, los individuos confrontan la so propia llibertá ilimitada, que Jaspers llama Existenz, y pueden finalmente esperimentar l'auténtica esistencia.

La Trescendencia ye, pa Jaspers, lo qu'esiste más allá del mundu del tiempu y l'espaciu. La formulación de Jaspers de la Trescendencia como la espresión máxima de la non-oxetividá llevó a munchos filósofos a argumentar que Jaspers tresformar en monista, anque'l mesmu Jaspers de cutio destacó la necesidá de reconocer tantu los conceutos de suxetividá como oxetividá.

Entá cuando él refugó doctrines relixoses esplícites, incluyida la noción d'un Dios personal, Jaspers influyó la teoloxía moderna al traviés de la so filosofía de trescendencia y les llendes de la esperiencia humana. Les tradiciones del Cristianismu místicu influyeron a Jaspers de forma considerable, particularmente Meister Eckhart y Nicolás de Cusa. Tamién amosó interés activu nes relixones d'Oriente, particularmente el budismu. Jaspers tamién entró n'alderiques públicos con Rudolf Bultmann, nos que Jaspers criticó la "demitologización" del cristianismu.

Jaspers tamién escribió estensamente sobre l'amenaza que representa pa la llibertá humana la ciencia moderna y les instituciones polítiques y económiques modernes.

En 1933, tres la xubida de Hitler al poder, viose estremáu de los órganos de direición de la Universidá de Heidelberg, yá que la so esposa, Gertrud Mayer, con quien taba casáu dende 1910, yera xudía, pero dexóse-y siguir enseñando.

En 1937 los nazis destituyéron-y de la so cátedra de filosofía en Heidelberg, "Descartes".

En 1942 llogró'l permisu p'abandonar Alemaña cola condición de qu'apurriera a la so muyer, quien vivía escondida de los nazis, pero negar a abandonar Heidelberg y a delatar a la so esposa.

Una vegada terminada la guerra, en 1946, pudo retomar al so puestu, y participó na reconstrucción de la universidá alemana. Propunxo la idea de la universidá (Die Escurra der Universitát), la total desnazificación del profesoráu. Na so obra La cuestión de la culpabilidá alemana esaminó la culpabilidá d'Alemaña como un tou nes otomíes cometíes pol Tercer Reich d'Adolf Hitler.

En 1947 recibió'l premiu Goethe.
En 1948, al sentise defraudáu pola situación política alemana camudar a Basilea, Suiza, onde siguió exerciendo la enseñanza.

Les obres más importantes de Jaspers, estenses y detallaes, pueden ser descuayantes pola so complexidá. El so gran y últimu intentu nuna filosofía sistemática d'Existenz, llamada "Von der Wahrheit" (De la verdá), entá nun foi traducida a otros idiomes, como l'inglés. Sicasí, tamién escribió obres más curties, accesibles y entreteníes, como la notable La filosofía ye pa cualesquier.

Les comentaristes frecuentemente comparen la filosofía de Jaspers cola del so contemporaneu Martin Heidegger. Ello ye que dambos buscaron esplorar el significáu del ser y l'esistencia. Magar ye ciertu que caltuvieron una curtia amistá, la so rellación foise alloñando, por cuenta de la simpatía de Heidegger col partíu nacionalsocialista y amás poles, probablemente sobredimensionadas, diferencies filosófiques ente dambos.

Los dos más importantes proponentes de la hermenéutica fenomenológica, Paul Ricoeur (un discípulu de Jaspers) y Hans-Georg Gadamer (discípulu de Heidegger y socesor de Jaspers en Heidelberg) evidenciaron la influencia de Jaspers nos sos trabayos.

Otru trabayu importante apaeció en Filosofía y esistencia (1938). Pa Jaspers, el términu "esistencia" (Existenz) denominaba la esperiencia indefinible de llibertá y posibilidá; una esperiencia que constitúi l'auténticu ser de los individuos que son conscientes de "les situaciones llende" al confrontar el sufrimientu, los conflictos, la culpa, l'azar y la muerte.

En 1959 recibió'l premiu Erasmo. En 1961 abandonó la enseñanza na Universidá de Basilea.

En 1966 cuestionó la democracia de la República Federal d'Alemaña en El futuru d'Alemaña (Wohin treibt die Bundesrepublik?), sobremanera polo que fai a los enclinos oligárquicos de los grandes partíos políticos alemanes.
Por causa de la mala acoyida d'esta última obra ente la clase política alemana se nacionalizó suizu en 1967. Finó en Basilea, Suiza, dos años más tarde.

Publicaciones editar

  • Jaspers, Karl (1933). Ambiente espiritual del nuesu tiempu. Barcelona-Buenos Aires, Editorial Labor.
  • Jaspers, Karl (1937). Descartes y la filosofía. Buenos Aires, Editorial Leviatán 1996. ISBN 978-950-954-669-1.
  • Jaspers, Karl (1953). La fe filosófica. Buenos Aires, Losada.
  • Jaspers, Karl (1955). Nietzsche y el cristianismu. Buenos Aires, editorial Deucalión.
  • Jaspers, Karl (1959). Esencia y crítica de la sicoterapia. Buenos Aires, Compañía General Fabril Editora..
  • Jaspers, Karl (1960). Esencia y formes de lo tráxico. Buenos Aires, Editorial Sur.
  • Jaspers, Karl (1963). Nietzsche. Buenos Aires, editorial Suramericana..
  • Jaspers, Karl (1964). Autobiografía filosófica. Buenos Aires, Editorial Sur.
  • Jaspers, Karl (1981). La filosofía dende'l puntu de vista de la esistencia. Fondu de Cultura Económica d'España. ISBN 978-84-375-0208-3..
  • Jaspers, Karl (1993). Grandes filósofos: homes fundamentales: Sócrates, Buda, Confucio, Jesús. Editorial Tecnos. ISBN 978-84-309-2379-3.
  • Jaspers, Karl (1998). Los grandes filósofos: los metafísicos que pensaron dende l'orixe: Anaximandro, Heráclito, Parménides .... Editorial Tecnos. ISBN 978-84-309-3176-7.
  • Jaspers, Karl (2001). Los grandes maestros espirituales d'oriente y occidente. Editorial Tecnos. ISBN 978-84-309-3634-2.
  • Jaspers, Karl (1997). Llibertá y reunificación, xeres de la política alemana. Ediciones Universidad Salamanca. ISBN 978-84-7481-871-0..
  • Jaspers, Karl (1998). El problema de la culpa: sobre la responsabilidá política d'Alemaña. Ediciones Paidós Ibérica. ISBN 978-84-493-0561-0..
  • Jaspers, Karl (2003). Nietzsche:Introducción a la comprensión de la so filosofar. Buenos Aires, Suramericana..

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 25 xunu 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. «LIBRIS» (18 setiembre 2012). Consultáu'l 24 agostu 2018.
  4. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  5. Afirmao en: Q76548370. Páxina: 489. Editorial: Éditions Albin Michel. Llingua de la obra o nome: francés. Data d'espublización: 2018. Autor: Sarah Bakewell.
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. «Karl Jaspers». Premiu de la Paz del Comerciu Llibreru Alemán.
  8. 8,0 8,1 URL de la referencia: http://www.nobelprize.org/nomination/archive/show_people.php?id=4563.
  9. 9,0 9,1 Identificador de miembru de l'Academia de Ciencies y Humanidaes de Heidelberg: 494.

Enllaces esternos editar