Kolkhoz

(Redirixío dende Koljós)

Un kolkhoz (en rusu колхоз, Tocante a esti soníu pronunciación ) yera una granxa coleutiva (vease cooperativa agrícola) na Xunión Soviética, que sustituyó al artel. La pallabra kolkhoz ye una contraición de la espresión rusa коллективное хозяйство (kollektívnoye khozyaistvo), que significa "granxa coleutiva".

Trabayu coleutivu nel kolkhoz.

Historia editar

Entamos editar

Los kolkhoz fueron establecíos por Vladímir Lenin apenes dempués del trunfu de la Revolución rusa de 1917 como una forma de cooperativa llabradora destinada a esaniciar los llatifundios de los grandes terratenientes rusos. Pa esto, el gobiernu bolxevique realizó expropiación masives a los terratenientes y apurrió les tierres asina llograes a les cooperatives formaes por llabradores allegaos al réxime, anque siempres otorgando sobre diches tierres namái un "derechu d'usu" mas non de propiedá pos una de les primeres midíes del gobiernu bolxevique foi nacionalizar toles propiedaes inmuebles. Los llabradores afiliaos al kolkhoz podíen ser propietarios de dellos pequeños bienes de producción (como ferramientes agrícoles) y topábense obligaos a apurrir cuotes de producción al Estáu.

Sicasí, en munchos casos grupos bolxeviques locales habíen yá executáu direutamente reparties de tierres a llabradores probes, pero ensin obligalos a formar una cooperativa, quien mayormente negar a abandonar éstes pa xunise a un kolkhoz. Magar la pequeña propiedá privada sobre bienes de producción (anque non sobre la tierra) foi dexada por Lenin dientro del esquema del so Nueva Política Económica (NEP) de 1921, siempres les autoridaes de la Xunión Soviética promovieron l'afiliación de los llabradores al kolkhoz anque ello non siempres yera lo más curioso pa los pequeños propietarios.

"Coleutivización forzosa" editar

En aboliéndose la NEP en 1925, el gobiernu d'Josif Stalin aguiyó la creación de más kolkhoz p'asina aumentar la cantidá de producción agrícola en poder del Estáu soviéticu, col fin de dedicar ésta a la esportación y asina reinsertar a la Xunión Soviética nel comerciu internacional. Esti esfuerciu remató en 1928 cola prohibición oficial de les esplotaciones agraries privaes y la so puesta en coleutividá forzosa, utilizando la violencia contra los llabradores que refugaren integrase a un kolkhoz. La integración obligatoria de los pequeños propietarios nos kolkhoz (o "coleutivización forzosa") foi acompañada d'una brutal represión política contra los llabradores recalcitrantes, carauterizada por arrestos masivos, deportaciones a campos de trabayu forzáu y execuciones sumarias ente la población rural, siendo ésta una de les primeres polítiques represives del réxime de Stalin.

El gobiernu estalinista dispunxo esportar gran parte de la producción agrícola de la Xunión Soviética escontra países capitalistes y financiar con ello la compra de maquinaria industrial. La productividá agraria soviética aumentara dende 1917 como resultáu de los estímulos daos pola NEP, pero ante la urxencia de cuntar con productos agrícoles en gran cantidá pa la esportación, Stalin aumentó desmesuradamente les cuotes de producción nos kolkhoz y estableció severes penes en casu de "especulación" o "ocultamiento de colleches", inorando deliberadamente que dende 1928 la coleutivización forzosa había disllocáu tol sistema granible rural de la URSS, polo que los kolkhoz tendríen gran dificultá en cumplir les nueves cuotes.

 
Trabayu nun kolkhoz d'Ucraína.

Al amosase imposible volver a los niveles de producción de mediaos de la década de 1920, el gobiernu soviéticu recurrió dende 1930 a violentes requisaciones de colleches nos kolkhoz, cumpliendo asina les "cuotes granibles" pero al apoderase de casi tola producción d'alimentos xeneró una pergrave fame nes rexones rurales, especialmente n'Ucraína.

Escontra 1938 el gobiernu de Stalin llograra financiar la industrialización a mariña del campu soviético, pero los kolkhoz viéronse sometíos a otra difícil prueba cola entrada de la URSS na Segunda Guerra Mundial dende xunu de 1941. A les destrucciones causaes pol ataque alemán xunióse una enorme presión sobre los kolkhoz asitiaos entá en territorios baxu control gubernamental por qu'aumentaren la so producción, presión agravada pola movilización de la mano d'obra masculina pal Exércitu Coloráu. En tantu la política d'industrialización de Stalin nun había emprestáu mayor atención a la modernización de la producción agrícola, el periodu de 1941-1945 implicó un mayor esfuerciu por que los kolkhoz satisfixeren les demandes estatales.

Modernización editar

Tres 1945 empezó a atendese un pocu más a la urxencia de modernización nel campu p'amontar la productividá, entá ye más considerando que al empezar la Guerra Fría contra los Estaos Xuníos la Xunión Soviética tenía d'asegurar una "seguridá alimentaria". Mientres el destemple de Nikita Khrushchov (1953-1964) tres la muerte de Stalin, amontáronse los salarios de los llabradores de los kolkhoz [ensin referencies] ya impulsóse la tecnificación de la producción agraria nos kolkhoz pa llograr un efectivu y plenu suministru d'alimentos na URSS, que agora "esportaba" el modelu de los kolkhoz a los sos satélites del Pactu de Varsovia.

Tres la cayida de Khrushchov y l'ascensu de Leonid Brézhnev al poder en 1964, la URSS entró nun periodu d'estancamientu económicu. Los kolkhoz nun pudieron caltener los sos niveles de productividá y pasu ente pasu la tecnificación agrícola empezó a dar signos de obsolescencia. Un relajamiento del "pasaporte interior" soviéticu en 1969 dexó que los neños nacíos nun kolkhoz nun tuvieren obligaos (como nel pasáu [ensin referencies] ) a trabayar d'adultos nesi mesmu kolkhoz. En 1974 dexar en forma llindada qu'un grupu escoyíu de llabradores nuevos dexara'l kolkhoz pa trabayar nes ciudaes.

Estancamientu y decadencia editar

A mediaos de la década de 1970, la Xunión Soviética sufría de problemes p'abastecer a la so población y per vegada primera dende los tiempos zaristes volvió a importar alimentos de los países capitalistes. Aprovechando vacíos llegales, los kolkhoz sufríen la migración a les ciudaes de los sos miembros más nuevos, en tantu la economía rural ufiertaba bien poques opciones de crecedera económica. La pauperización del campu soviético fíxose más aguda en tantu la productividá menguaba y amenorgábase más el financiamiento estatal a los kolkhoz, que agora encaraben por sigo solos el costu de la producción alimenticia, que l'Estáu vendía nes ciudaes a precios subsidiados.

Estinción editar

Cola llegada de la perestroika nel gobiernu de Mikhaíl Gorbachov dende 1985, imponer a los kolkhoz mecanismos que compensaren la productividá, suprimiendo dellos "cuotes de producción" fixes ya incentivando la competencia ente kolkhoz, con cuenta d'amenorgar no posible la importación d'alimentos. Sicasí, l'agricultura na URSS sufría yá décades d'abandonu estatal y difícilmente estes polítiques surtieron efeutu. Peor entá, la burocracia encargada de l'alministración de los kolkhoz desconocía cómo aplicar nuevos sistemes de manexu financieru y riquía más subsidiu estatal, precisamente lo que'l gobiernu soviéticu yá nun podía siguir apurriendo ante l'aceleráu deterioru de la economía nacional. La glásnost promovió inclusive nel mundu rural ciertu discutiniu sobre custiones antes censuraes como la ineficiencia o corrupción de la burocracia. Les reformes de Gorbachov nun pudieron implementase y amodo los kolkhoz empezaron a aparrar.

Cuando n'agostu de 1991 un fallíu golpe d'Estáu dio entamu a l'acelerada Disolución de la Xunión Soviética, los llabradores de los kolkhoz aprovecharon la nueva situación pa partise delles tierres a títulu personal, xunto con maquinaria y ferramientes. A partir de 1992 el nuevu gobiernu de Rusia autorizó que los kolkhoz se privatizaren, siendo mercaos por grupos económicos locales al mandu d'oligarques. Sicasí, la disolución del "pasaporte interior" soviéticu causó qu'aquel día la gran mayoría de llabradores de loskolkhoz abandonara'l campu pa migrar a asentamientos urbanos.

Funcionamiento editar

Situación del llabrador editar

Al miembru d'un kolkhoz denominábase-y kolkhóoznik (masculín) o kolkhoznitsa (femenín). El plural ye kolkhozniki. A los kolkhozniks pagábase-yos con parte de la producción del kolkhoz y col beneficiu fechu pola esplotación agrícola, proporcionalmente a les hores trabayaes. A los kolkhozniki autorizábase-yos amás a tener tierres (aproximao de 0.40 hectárees per cada adultu, a lo más) y un pocu de ganáu menor, anque la cantidá dexada de dambos elementos yera bastante menor a lo que tenía un llabrador rusu probe na dómina zarista. Magar ello, estes ventayes n'especie faíen el kolkhoz muncho más curiosu a los llabradores soviéticos en comparanza col sovkhoz, nel cual los trabayadores o sovkhozniki recibián solamente un salariu fixu del Estáu soviéticu ensin importar el so nivel de producción, siendo que nel sovkhoz los llabradores nun teníen derechu a tener tierres pa esplotación propia.

Magar el kolkhzniki yera reconocíu llegalmente como ciudadanu de la Xunión Soviética, enfrentaba una serie de torgues llegales. De primeres, tou llabrador que viviera nun kolkhoz taba prohibíu de salir d'ellí ensin permisu de l'alministración central del mesmu. Ello foi duramente criticáu pola disidencia soviética qu'acusaba a los kolkhoz de repitir la servidume del tiempu de los zares onde los llabradores taben tamién "ataos a la tierra" y prohibíos de salir de les sos granxes ensin permisu del so señor feudal. Con esti sistema'l gobiernu soviéticu castigaba como delitu toa migración del campu a la ciudá, práuticamente confinando a los llabradores nes granxes coleutives.

De segundes, el llabrador d'un kolkhoz namái tenía derechu al usu llibre d'una pequeña parcela de producción individual y a la propiedá de los sos artículos personales de llabranza, tando prohibida toa otra froma de propiedá personal. Sicasí, estos llindaos medios sirvíen pa la so subsistencia y adquirieron gran importancia en tantu los salarios estatales nun aumentar significativamente a lo llargo de los años, pese al continuu empobrecimiento del kolkhoz.

Trabayu y producción editar

La productividá nun kolkhoz solía ser bien variada, especializando dalgunos d'ellos en cierta clase de productos (granu, llegumes, ceberes, carne) pero l'escasu financiamiento dau pol gobiernu soviéticu pa meyores na agricultura torgó que los kolkhoz pudieren abastecer tola demanda alimentaria de la URSS. El sistema de pagu igualitariu a tolos trabayadores ensin importar el nivel granible xeneró un estímulu negativu ente los kolkhozniki, carentes de too incentivu p'ameyorar la productividá.

Referencies editar

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Standard Kolkhoz Charter, Agropromizdat, Moscow (1989), páxs. 4,37 (rusu).
  • V.I. Semchik, Cooperation and the Law, Naukova Dumka, Kiev (1991) (rusu).
  • Y.V. Serova, Agricultural Cooperation in the USSR, Agropromizdat, Moscow (1991) (rusu).
  • R W Davies, The Soviet Collective Farm 1929-1930 ((Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, 1980), p.59. (inglés)
  • Exile and Discipline: The June 1948 campaign against Collective Farm shirkers by Jean Levesque, p. 13 (inglés)
  • Caroline Humphrey, Karl Marx Collective: Economy, society and religion in a Siberian collective farm, Cambridge University Press, Cambridge (1983), p. 96. (inglés)
  • Leonard Y. Hubbard, The Economics of Soviet Agriculture, Macmillan, London (1939), p. 233. (inglés)
  • Roy D. Laird, Collective Farming in Russia: A Political Study of the Soviet Kolkhozy, University of Kansas Publications, Lawrence, Kansas (1958), p. 120. (inglés)
  • Fedor Belov, The History of a Soviet Collective Farm, Praeger, New York (1955), p. 87. (inglés)
  • Fedor Belov, op. cit., páxs. 110-11.
  • Caroline Humphrey, op. cit., p. 14.
  • Leonard Y. Hubbard, op. cit., p. 275.
  • Merle Fainsod, How Russia is Ruled, Harvard University Press, Cambridge, Mass., revised edition (1970), p. 570. (inglés)
  • Z. Lerman, C. Csaki, and G. Feder, Agriculture in Transition: Land Policies and Evolving Farm Structures in Post-Soviet Countries, Lexington Books, Lanham, MD (2004), Chapter 4. (inglés)
  • Murat Aminjanov, How many farms are there in Tajikistan?, Policy Brief 3, European Commission "Support for the Development, Implementation and Evaluation of Agricultural Policy in Tajikistan" Project, Dushanbe (October 2007). (inglés)