Ku Klux Klan (KKK) ye'l nome adoptáu por delles organizaciones d'estrema derecha n'Estaos Xuníos, creaes nel sieglu XIX, darréu dempués de la Guerra de Secesión, y que promueven principalmente la supremacía de la raza blanca, y por tanto'l racismu, la xenofobia y l'antisemitismu, según la homofobia, el anticatolicismu y el anticomunismu.[1] Con frecuencia, estes organizaciones recurrieron al terrorismu, la violencia y actos apavoriantes como la quema de cruces, pa imponer el so criteriu y primir a les sos víctimes.

Ku Klux Klan
organización política, grupo de odio (es) Traducir, organización terrorista, organización armada (es) Traducir y organización criminal (es) Traducir
Historia
Reconstrucción (es) [[File:Noun Project label icon 1116097 cc mirror.svg
Fundador Nathan Bedford Forrest
Participación empresarial
Formáu por Grand Dragon (en) Traducir
Gran Mago (es) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata
La cruz encesa ye unu de los símbolos del Ku Klux Klan.

La primer encarnación del Klan foi fundada a finales de 1865 por veteranos dempués de la Guerra de Secesión, quien quixeron aguantase a la Reconstrucción. La organización adoptó rápido métodos violentos pa consiguir los sos fines. Sicasí, hubo una reaición qu'en poco tiempu llevó a la organización al cayente, pos les élites sureñes víen al Klan como una sida por que les tropes federales tuvieren actives nos estaos del Sur. El KKK foi formalmente eslleíu pol presidente republicanu Ulysses Grant, al traviés del Acta de derechos civiles de 1871 (conocida como l'Acta Ku-Klux Klan).

En 1915 fundóse una nueva asociación col mesmu nome, inspirada pol poder que teníen los medios de comunicación de mases. La película The Birth of a Nation y l'antisemitismu amosáu nes cróniques periodístiques del xuiciu y linchamiento de Leo Frank, contribuyeron a dicha inspiración. El segundu KKK foi una organización más formal, con miembros rexistraos y con una estructura estatal y nacional. Llegó a tener de 4 a 5 millones de miembros.[2] La so popularidá empezó a cayer na Gran depresión de 1929 y mientres la Segunda Guerra Mundial, una y bones dellos miembros destacaos del Klan protagonizaron escándalos por sofitar a l'Alemaña nazi.

De magar, delles agrupaciones distintes utilizaron el nome, incluyendo a les que s'oponíen a l'Acta de Derechos Civiles y a la de segregación nes décades de 1950 y 1960. Dellos miembros d'estes organizaciones aportaron a condergaos por diversu crímenes. Anque docenes d'organizaciones empleguen güei tou o parte del nome nos sos títulos, l'afiliación real envalorar nunos cuantos miles. Estos grupos, con operaciones separaes en pequeñes unidaes aisllaes, son consideraos grupos d'odiu estremu. El KKK modernu foi refugáu polos medios de comunicación, líderes políticos y relixosos de los Estaos Xuníos.

Nos años 1940 l'activista Stetson Kennedy se infiltró na organización, desvelando secretos de la mesma a les autoridaes y forzando a esaniciala como asociación nacional.

El primer Ku Klux Klan editar

Creación editar

 
Caricatura política contra'l KKK: el KKK y el Partíu Demócrata son pintaos como'l continuadores de la Confederación.

El Ku Klux Klan orixinal creóse dempués de la Guerra de Secesión d'Estaos Xuníos, el 24 d'avientu de 1865. Fundar seis veteranos confederaos de clase media y baxa,[3] cafiantes cola situación nel so pueblu, Pulaski, Tennessee, nos años de la posguerra. El nome del Klan componer cola fusión del griegu "κύκλος [kýklos]" (círculu). El capitán Kennedy añadió klan (clan) n'alcordanza de los grupos familiares ancestrales, yá que toos teníen ascendencia escocesa.[4] Los fundadores decidieron escribir cla con K pa da-y más notoriedá a la organización. Gustó-yos el soníu rítmicu de les pallabres, y decidieron dixebrar Kuklos en dos pallabres, camudando la «o» de Kuklos por «o», y la «s» final por una más atanante «x».

Primeramente, suponíase que yera una organización humorística democrática que se dedicaba a realizar charadas y rituales nes qu'humildaben a les víctimes.[5] El Ku Klux Klan concibióse como un club social onde los mozos podíen atopar diversión y entretenimientu. Los sos miembros faíen escursiones nocherniegues pol pueblu de Pulaski, amarutaos con sábanes y mázcares, asonsañando ser pantasmes qu'asustaben (o prestaben) a la población. Al enfrentar el periodu de Reconstrucción de los Estaos Xuníos dempués de la guerra civil, el KKK endureció les sos actividaes y dedicóse a primir a los carpetbaggers,[6] a los scalawags,[7] y a los acabante lliberar esclavos. El pasáu conservador y de sofitu a la esclavitú del Partíu Demócrata fizo que munchos de los sos miembros quixeren pertenecer al KKK. Tamién de manera informal, el Klan refugaba al Partíu Republicanu.

El Klan estendióse rápido por otros estaos sureños, desencadenando un reinu del terror contra líderes republicanos de toles procedencies raciales. El xuegu desaguó n'asesinatos, incluyendo'l del congresista d'Arkansas James M. Hinds, el de tres miembros de la Llexislatura de Carolina del Sur y los de dellos homes que trabayaren en convenciones constitucionalistas.[8]

De 1866 a 1867, el Klan aprució nes sesiones relixoses de la comunidá negra ya invadió los llares d'esta comunidá pa robar armes de fueu, cola sida de desarmar a los negros veteranos de la guerra civil. Dalgunes d'estes actividaes asonsañaben les aiciones d'otros grupos de Tennessee, como les Chaquetes Marielles o les Gorres Rojas.

En 1867, nuna xunta en Nashville, tratar d'entamar a los esvalixaos grupos allegaos al Klan, dientro d'una agrupación de capítulos locales qu'informaren a líderes de condáu, que informaríen a los distritos, estos a los sos estaos y de la mesma estos informaríen a un cuartel xeneral qu'arrexuntara a la nación entera. La propuesta foi redactada pol veteranu xeneral brigadier George Gordon. Esta propuesta taba escrita nun llinguaxe motivador que disertaba sobre les metes del KKK, ya incluyía una llista d'entrugues que los aspirantes a pertenecer al Klan teníen de responder correutamente. Les entrugues centrar na resistencia a la reconstrucción y al partíu Republicanu. El candidatu tenía de responder si yera republicanu, veteranu del Exércitu de la Xunión o miembru de la Lliga de la Xunión, amás d'especificar si oponer a la igualdá de los negros tanto social como políticamente, y si taba a favor d'un Gobiernu de "homes blancos" que "caltuviera los derechos constitucionales del sur", la "emancipación de los homes blancos del sur, la restitución de tolos derechos de los suriegos" y "el derechu inalienable de la mesma sobrevivencia ante l'exerciciu arbitrariu del poder".[9]

Actividaes editar

El Ku Klux Klan buscó'l control político y social de los esclavos lliberaos. En particular, intentó socavar la educación, la meyora económica, el derechu a portar armes y los derechos eleutorales de los afroamericanos. Sicasí, el Klan nun se llindó a actuar contra estes etnies, pos los republicanos del sur tamién fueron blancu de les sos táctiques apavoriantes. Frecuentemente, llograben los sos propósitos por aciu la violencia. Por casu, nes eleiciones xenerales de Georgia, n'abril de 1868, el condáu de Columbia rexistró 1222 votos pal candidatu republicanu a gobernador del estáu Rufus Bullock. Nes eleiciones presidenciales de payares d'esi añu, nel mesmu condáu solo hubo un votu a favor del candidatu republicanu Ulysses S. Grant.[10]

Con frecuencia, el Klan amedranaba a maestros d'escuela y emplegaos de la Oficina Federal de Refuxaos, Lliberaos y Tierres Abandonaes (Freedmen's Bureau'), según a miembros negros de les Lligues de la Xunión. Acordies con una investigación del Congresu[11] fecha mientres un episodiu en Mississippi:

La señorita Allen, d'Illinois, una d'estes maestres, que la so escuela taba en Cotton Gin Port (condáu de Monroe, Mississippi), recibió una visita... ente la una y los dos de la mañana en marzu de 1871, de cerca de cincuenta homes montaos y amarutaos. Cada unu vistía una llarga túnica blanca y llevaba cubierta la cara por una mázcara suelta, con rayes escarlata. Ordenóse-y a la maestra que xubiera a vistise, lo cual fixo aína. Depués recibió na so habitación a un capitán y un teniente, quien amás del disfraz de toos, llevaben un par de cuernos na cabeza y un artefautu na frente. El teniente tenía una pistola na mano, y el capitán sentóse mientres entraben ocho homes, enllenando l'antepar. Trataron "caballerosa y tranquilamente" a la maestra, pero quexar del impuestu poles escueles, diciendo que tenía de dexar la enseñanza de momentu y partir pa nunca volver. Avisar, amás, de qu'ellos nunca dan un segundu avisu. La maestra abandonó'l condáu.
 
Tres miembro del Ku Klux Klan arrestaos en Mississippi, en setiembre de 1871, pol intentu d'asesinatu d'una familia.

Los miembros del Klan aseguraron matar a más de cientu cincuenta negros nun solu condáu de Florida, y cientos más n'otros condaos.[12] Una proclamación fecha por Gordon en 1868[13] resume delles de les presuntes causes de les violentes actividaes del Klan:

  • Munchos negros yeren veteranos del Exércitu de la Xunión y, poro, taben armaos. Dende'l principiu, unu de los principales oxetivos del Klan yera confiscar les armes de fueu de los negros. En proclamar, Gordon afirmaba que se disparara en trés causes contra'l Klan, y que "si los negros quieren faenos la guerra, tienen d'atenese a les consecuencies".
  • Gordon alegaba que'l Klan yera una organización pacífica. Esti alegatu yera un común intentu del Klan pa evitar procesos llegales. Sicasí, un xuráu federal determinó en 1868 que'l KKK yera una "organización terrorista". Cientos de procesos per violencia y terrorismu siguieron a esta determinación. Dellos miembros del Klan fueron procesaos, y munchos fuxeron de les xurisdicciones que los escorríen, principalmente en Carolina del Sur.[14]
  • Gordon anunció que dalgunos llevaren a cabo acto violentos en nome del Klan. Había daqué de ciertu, yá que delles persones ayenes a la organización amarutar de miembros del Klan pa despintar la so identidá. Pero tamién taba claro qu'a los altos mandos del KKK convenía-yos alloñar públicamente d'estos actos, y la naturaleza secreto y descentralizao del Klan faía que la pertenencia a él fuera un conceutu difusu. En munchos sentíos, el Klan foi una fuercia paramilitar que sirvía a los intereses del Partíu Demócrata y a aquellos que deseyaben la restauración de la supremacía blanca.[15]

L'actividá del Klan empezó a aparrar a los pocos años de la so fundación[16] y, como s'amuesa en proclamar de Gordon, la organización empezó a ser usada a cencielles como una forma de safar la persecución de la xusticia por actos de violencia. Munchos demócrates del sur empezaron a velo como una carga, y como una escusa que'l gobiernu federal usaba pa caltener el so poder sobre'l sur.[17]

Nuna entrevista cola prensa en 1868,[18] Forrest se jactó de que'l Klan yera una organización d'importancia nacional, con más de mediu millón de miembros, y afirmó que, anque él mesmu nun yera miembru, simpatizaba y taba dispuestu a cooperar con ellos, y dixo que tenía la posibilidá de convocar a cuarenta mil miembros en cinco díes en casu de necesidá. Esplicó tamién qu'él nun vía a los negros como a enemigos, pero sí a les Lligues de la Xunión, a los gobiernos republicanos, como'l del estáu de Tennessee, y a los carpetbaggers y scalawags. Nestes declaraciones teníen daqué de ciertu, una y bones el mesmu Klan escorriera a estos coleutivos, especialmente a los maestros d'escuela llevaos al sur pola Oficina de Refuxaos y Lliberaos (dalgunos de los cualos fueron abolicionistes antes de la Guerra Civil, o tuvieron activos nel Ferrocarril Soterrañu). Por casu, munchos suriegos blancos pensaben que los negros votaben pol Partíu Republicanu a cencielles por influencia de les Lligues de la Xunión. Los negros miembros de les Lligues yeren oxetivos frecuentes del Klan. Nun diariu d'Alabama, l'editorial dicía "La Lliga nun ye otra cosa que'l Ku Klux Klan de los negros".[19]

Ente les práutiques más vituperables del Klan, cabo especificar quemar vivos a negros, aforcalos, capalos, dexar les sos cabeces clavaes n'estaques en llugares sensibles como entraes de pueblos o cases, faer postales de los cadabres al llau de los sos asesinos, práutiques normales nel sur d'EEXX hasta los años cuarenta. De lo último, por casu, solo'l llibru Without Sanctuary / Ensin santuariu recueye ochenta postales d'alcordanza con linchamientos a negros ya inclusive a dalgún sindicalista blancu.[20]

Cayente y prohibición editar

El primer Klan nunca tuvo bien entamáu. Como grupu secretu o "invisible" nun tenía una afiliación formal, nin obligaciones, boletinos, voceros, capítulos o oficiales de nengún tipu, nin local nin nacional. Llogró popularidá gracies a la so reputación, consiguida en gran parte por aciu los sos estrafalarios amarutes y les sos práutiques teatrales. La historiadora Elaine Frantz Parsons diz:[21]

Al esmazcarar al Klan, revelar a un caóticu ensame de grupos antinegros, granxeros probes y resentíos, bandes guerrilleres, políticos demócrates movíos, destiladores illegales de güisqui, mozos aburríos, sádicos, violadores, trabayadores blancos con mieu de la competencia negra, patrones tratando d'aplicar una política llaboral ríxida, lladrones comunes, y inclusive dellos esclavos lliberaos y dellos republicanos blancos que teníen intenciones criminales particulares. A la fin, tou lo que teníen de mancomún, amás de ser abrumadoramente blancos na so mayoría, suriegos y demócrates; yera que toos llamar a sí mesmos miembros del Klan.

Como se mentó enantes, la organización nacional de Forrest nun tenía control sobre los Klanes locales. Forrest ordenó la disolución del Klan en 1869, col argumentu de que "fuera esviáu de los sos orixinales y patrióticos propósitos, convirtiéndose nun grupu inxurioso y dañible pa la paz pública".[5] Pola falta de control d'un organismu nacional, la declaración de Forrest yera más bien un síntoma del cayente qu'una causa del mesmu. L'historiador Stanley Horn escribe que "falando de forma xeneral, el final del Klan foi más una desintegración alcontrada paulatina qu'un desbando formal y decisivu".[22] La prensa en Georgia publicó en xineru de 1870 que "la realidá del asuntu nun ye que'l Ku Klux Klan sía una banda de criminales entamaos, sinón que tolos criminales se autodenominan miembros del KKK".[23]

 
El Gobernador de Carolina del Norte, William Woods Holden, intentó usar a la milicia del estáu contra'l Klan, y foi espulsáu del so cargu.
 
Benjamin Franklin Butler redactó l'Acta Ku Klux Klan.

Anque se taba usando cada vez más al Klan como una mázcara pa esconder crímenes non necesariamente políticos, les autoridaes llocales y estatal escasamente actuaron na so contra. En casos de linchamiento, los acusaos blancos yeren absueltos casi siempres, y nel raru casu de que l'acusáu fuera atopáu culpable, casi nunca yera condergáu. En munchos estaos había medranes de que los negros entamar en milicies qu'empezaren una guerra racial.[24] Cuando William Woods Holden, gobernador republicanu de Carolina del Norte, llamó a exercer aiciones contra'l Klan en 1870, lo único que consiguió foi ser afaráu nes eleiciones siguientes.[25]

A pesar del poder del Klan, había cierta resistencia a les sos práutiques de terror. Dacuando, yeren grupos entamaos los que lo enfrentaben. Veteranos blancos del Exércitu de la Xunión entamaron el "anti Ku-Klux" nel condáu de Blount, Alabama.[26] A nivel nacional, esistió un movimientu pa oponese al Klan, anque munchos demócrates cuestionaben la mesma esistencia del Klan y que llegaben a creer que yera un inventu de los nerviosos gobernadores republicanos del sur.[27] En xineru de 1871, el senador republicanu por Pennsylvania, John Scott, axuntó un comité que recoyó 52 testimonios de les otomíes del Klan. Munchos estaos del sur yá establecieren llexislaciones anti-Klan. Fueron el modelu por que, en febreru, el congresista por Massachusetts y ex xeneral de la Xunión Benjamin Franklin Butler, redactara una llei nacional al respeutu;[28] que sería conocida como l'Acta de Derechos Civiles de 1871, o'l Acta Ku Klux Klan.

En 1871, el presidente Ulysses S. Grant robló l'Acta, según la cual les tropes federales teníen d'exercer la fuercia público en llugar de les estatales, y los miembros del Klan teníen de ser procesaos llegalmente nuna corte federal, en cuenta de les cortes local y estatal.[24] So esta llexislación, cientos de miembros del Klan fueron encarcelaos o multaos, y se supendió el habeas corpus en nueve condaos de Carolina del Sur. A lo postrero, el Klan foi dafechu destruyíu nesi estáu[17] y abrasáu nel restu del país, onde yá empecipiara'l so cayente dalgunos años tras.

Sicasí, tuvieron que trescurrir munchos años por que tolos elementos del Klan fueren esaniciaos. El domingu de Pascua de 1873, asocedió la masacre de Colfax, l'eventu más sangrientu de violencia racial mientres la Reconstrucción. La masacre empezó cuando dellos ciudadanos negros aguantar a la violencia del Klan y a los sos aliaos de la Lliga Blanca en Colfax, Luisiana. Como resultancia del enfrentamientu, cientu cincuenta homes negros perdieron la vida.[29] Ente les práutiques más vituperables del Klan, cabo especificar quemar vivos a negros, capalos, dexar les sos cabeces clavaes n'estaques en llugares sensibles como entraes de pueblos o cases, faer postales de los cadabres al llau de los sos asesinos, práutiques normales nel sur d'EEXX hasta los años cuarenta. De lo último, por casu, solo'l llibru Without Sanctuary / Ensin santuariu recueye ochenta postales d'alcordanza con linchamientos a negros ya inclusive a dalgún sindicalista blancu.[30]

En 1882, muncho depués de la fundación del primer Klan, la Corte Suprema de los Estaos Xuníos determinó nel casu Estaos Xuníos contra Harris que l'Acta Ku Klux Klan yera anticonstitucional en parte, pos la decimocuarta enmienda de la Constitución nun estendía'l poder del congresu a combalechadures privaes.[31] Sicasí, l'Acta Ku Klux Klan foi invocada en jucios del orde civil darréu, incluyendo unu de 1964 nel que se xulgaba l'asesinatu de trés trabayadores polos derechos civiles;[32] l'asesinatu de Viola Liuzzo en 1965,[33] y el casu Bray contra la Clínica Femenina de Alexandria de 1991.

El Segundu Klan editar

Nos cuatro décades y media que siguieron a la eliminación del Ku Klux Klan, les rellaciones raciales nos Estaos Xuníos llegaron al so puntu más baxu. La década de 1890 vio'l mayor númberu de linchamientos qu'hubo nesi país, según l'Institutu Tuskegee.[ensin referencies]

Creación editar

 
Cartelu de la película The Birth of a Nation.
 
Cita de Woodrow Wilson usada na película de D. W. Griffith: Los homes blancos fueron provocaos por un meru instintu de sobrevivencia...hasta que finalmente surdió un gran Ku Klux Klan, un verdaderu imperiu del sur, pa protexer al territoriu sureñu.

El segundu Ku Klux Klan fundar en 1915, demostrando l'apocayá descubiertu poder de los medios masivos de comunicación. Esi añu tuvieron llugar trés eventos íntimamente rellacionaos:

  • Estrenóse la película The Birth of a Nation (The Birth of a Nation), de D. W. Griffith, na cual se glorifica y mitifica al primera Ku Klux Klan.
  • Leo Frank, un xudíu acusáu de violar y asesinar a una nueva llamada Mary Phagan, foi acoradáu metanes un gran frenesí mediáticu.
  • Fundóse'l segundu Ku Klux Klan, con nuevos oxetivos antisemites y antiinmigrantes. La mayoría de los fundadores pertenecíen a una organización llamada Los Caballeros de Mary Phagan.

La película The Birth of a Nation glorificaba al primera Klan, que nesi entós yera yá una memoria alloñada. La película basar nel llibru y obra de teatru The Clansman (L'home de la Cla), según nel llibru de Thomas Dixon The Leopard's Spots. La película xeneró una llocura nacional pol Klan. Nuna función de preestreno en Los Angeles, contratar a actores que s'amarutaron como miembros del Klan como parte de la promoción. En dellos casos, l'audiencia entusiasmada disparaba les sos armes escontra la pantalla.[34]

La popularidá ya influencia de la película aumentaron cuando l'historiador y presidente de los Estaos Xuníos Woodrow Wilson respondió por la exactitú de la mesma. Gran parte de la iconografía del Klan, incluyendo amarutar blancos y les cruces enceses, vien de la película, que s'inspiraba más nel románticu conceutu que Thomas Dixon, Jr. tenía de la vieya Escocia que nos auténticos símbolos usaos pol primera Klan.

The Birth of a Nation inclúi numberoses cites de la obra de Wilson Hestoria del pueblu estauxunidense.[35] Al ver una proyeición esclusiva na Casa Blanca el 18 de febreru de 1915, Wilson esclamó "esto ye como escribir la hestoria con un rescamplu, y llamentu que tou ye terriblemente verdaderu".[36] La familia de Wilson foi simpatizante de la Confederación mientres la guerra civil, y nuna ilesia curiaba de los soldaos confederaos que fueren mancaos. Cuando Wilson yera nuevu, opunxérase puxantemente a la Reconstrucción y, como presidente, alicó les polítiques de segregación racial nel gobiernu federal, per primer vegada dende la reconstrucción. Dau'l fuerte mensaxe partisanu de la película y la documentada perspeutiva que Wilson tenía avera del racismu y del Klan, ye razonable interpretar los sos comentarios como sofitu a la organización racista. La correspondencia que Wilson sostuvo darréu col direutor Griffith confirma l'entusiasmu del presidente pola película. Les opiniones de Wilson publicáronse y darréu amenaron discutiniu. El sofitu de Wilson aumentó la popularidá de la película, que de la mesma foi un factor importante na creación del segundu Klan.

El mesmu añu, el linchamiento del xudíu Leo Frank ocupó gran parte de l'atención pública. Frank, xerente d'una fábrica en Marietta, Georgia, foi acusáu de crímenes sexuales y del asesinatu de Mary Phagan, una neña de catorce años emplegada na so fábrica. Frank foi condergáu a muerte nun cuestionable xuiciu, onde se solicitó que nin l'acusáu nin el so abogáu defensor tuvieren presentes nel momentu d'anunciar el veredictu, yá que se tarrecía que la alteria qu'arrodiaba l'edificiu de la corte actuara violentamente. Les apelaciones de Frank nun espolletaron, pero'l gobernador del estáu camudó la sentencia de muerte por una de cadena perpetua. Sicasí, alteriar, autollamada Los Caballeros de Mary Phagan secuestró a Frank de la prisión onde s'atopaba y acoradar públicamente.

Munchos suriegos consideraben que Frank yera culpable, y pallos había una fuerte resonancia ente'l xuiciu y la película The Birth of a Nation, yá que víen una analoxía ente Mary Phagan y Flora, un personaxe de la película. Flora yera una moza virxe que se llanza d'un cantil pa evitar ser violada pol personaxe negru Gus, quien yera descritu como un "«renegáu, productu de les vicioses doctrines que los carpetbaggers espardieron».

El xuiciu de Frank foi hábilmente utilizáu pol políticu xeorxanu Thomas Y. Watson, quien tamién yera editor de la revista The Jeffersonian, y a lo postrero foi parte importante na reorganización del Klan. El nuevu Klan foi oficialmente inauguráu nuna xunta presidida por William J. Simmons, en presencia de dellos vieyos miembros del Klan orixinal, amás de miembros de los Caballeros de Mary Phagan.

Pal segundu Klan, Simmons inspirar en proclamar orixinal que George Gordon escribió en 1867,[37] especificando como los propósitos del Klan:

  • Primero: protexer al débil, al inocente y al indefensu de les indignidaes y ofienses de parte de los violentos y brutales proscritos de la llei; rescatar al primíu y al mancáu; socorrer al que sufre y al desafortunáu, especialmente a les vilbes y güérfanos de los soldaos confederaos.
  • Segundu: protexer y defender a la Constitución de los Estaos Xuníos
  • Terceru: ayudar y auxiliar na execución de toles lleis constitucionales, protexendo a la xente de detenciones illegales y de xuicios que nun sían polos sos pares y de conformidá coles lleis del territoriu.

Miembros editar

 
William Joseph Simmons fundó'l segundu Ku Klux Klan en 1915.

Los historiadores recoyeron llistes de miembros de delles unidaes locales, y oldeáu los nomes colos direutorios telefónicos o los rexistros locales pa crear un perfil estadísticu de los miembros. Los grandes periódicos yeren unánimemente contrarios, ya intentaben faer risión a los miembros del Klan, llamándolos granxeros inorantes. Un analís detalláu nel estáu d'Indiana amuesa, sicasí, qu'esi estereotipu ye erróneu:[38]

Los miembros del Klan n'Indiana representaben una corte de la sociedá entera: nun había desproporción ente la comunidá urbano y rural, según tampoco la había ente los miembros de la clase trabayadora, clase media o profesional. De xacíu que los miembros del Klan yeren protestantes, pero nun pueden ser descritos como esclusiva o predominantemente fundamentalistes. En realidá, la so afiliación relixosa yera un reflexu de la sociedá blanca protestante, incluyendo a aquellos que nun pertenecíen a nenguna ilesia concreta.

El Klan tuvo ésitu reclutando a lo llargo del país a millones de nuevos miembros, y algamó el so nivel máximu na década de 1920, cuando'l 15% de la población formaba parte de les sos files[39] y tenía Capítulos locales por tou Estaos Xuníos, amás de dalgunos en Saskatchewan, Canadá.[40]

Esta vegada, los líderes del Klan xestionar como una organización codalosa, y participaron nel boom de les Organizaciones fraternales de la dómina. Al ingresar nel Klan, los nuevos miembros teníen de mercar los sos amarutes y pagar una cuota de iniciación. Los organizadores del reclutamiento quedar cola metá del dineru, y unviaben el restu a oficiales estatales o nacionales. Cuando l'organizador terminara col reclutamiento na zona, montaba una manifestación que dacuando incluyía cruces enceses y quiciabes una entrega ceremonial de la Biblia a un ministru protestante de la llocalidá. Dempués, l'organizador retirar del pueblu col dineru.

Actividaes editar

El segundu Klan tenía nuevos propósitos antisemita, anticatólicos y antiinmigrantes. Con esto, consiguió estender fácilmente'l so algame, al reclutar miembros per tol Mediu Oeste, cuando enantes los estaos del Sur yeren los que más contribuyíen a engrosar les sos files. Los reclutadores faíen énfasis en señalar a los banqueros xudíos, los negros, los católicos o dalgún otru grupu social o étnicu como los causantes de los problemes del ciudadanu común. La diferencia ente'l primera KKK y el segundu, anicia en que, mientres el primeru podía caracterizase como sureñu y puramente del partíu Demócrata, el segundu Klan -magar siguir siendo predominantemente Demócrata- consiguió enfusar fuertemente nel Partíu Republicanu, extendiédose la so influencia por tolos Estaos Xuníos.

Nes décades de 1920 y 1930, una faición del Klan llamada la Lexón Negra tenía una gran actividá nel mediu oeste de los Estaos Xuníos. La Lexón Negra usaba uniformes negros, en cuenta de les túniques blanques carauterístiques. Foi la faición más violenta del Klan, y adquirió notoriedá por asesinar a socialistes y a comunistas.

Adicionalmente, dellos grupos del KKK tomaron parte en linchamientos, llegando a asesinar a soldaos negros que volvíen de la Segunda Guerra Mundial, entá colos sos uniformes militares.[41] El Klan alvirtió a los negros que teníen de respetar los derechos de la raza blanca "en que'l so país déxase-yos vivir".[42]

Influencia política editar

Por aciu funcionarios gubernamentales que simpatizaban col Ku Klux Klan, los gobiernos de los estaos de Tennessee, Indiana, Oklahoma, y Oregón, según delles llexislatures nos estaos del sur; taben baxu control del Klan. Edward Jackson, un Republicanu miembru del Klan, foi escoyíu gobernador d'Indiana en 1924, y tol aparatu gubernamental viose permeado por miembros del Klan. En California, el Klan decidió convertir a la ciudá d'Anaheim nun modelu. Secretamente tomó'l control del conseyu de la ciudá, pero foi espulsáu tres unes eleiciones especiales.[43]

 
Unu de los desfiles del Klan en 1922 nel estáu de Virginia.

El Partíu Demócrata realizó la so convención nacional de 1924 en Nueva York. La bultable participación de los delegaos del KKK, dio-y el llamátigu de Convención Klanbake[44] La convención tenía d'escoyer un candidatu pa presidente. Los contendentes yeren William McAdoo, sofitáu pol Klan; y el gobernador de Nueva York Al Smith, quien yera refugáu pol Klan dada la so relixón católica. Tres dellos díes d'enfrentamientos, dambos contendentes retiráronse exhaustos ensin qu'hubiera un ganador claru. El Ku Klux Klan consideró que William McAdoo saliera victoriosu, pos a lo menos consiguió evitar que'l partíu adoptara una plataforma política encabezada por un católicu. El Klan celebró la "victoria" en Nueva Jersey, el 4 de xunetu de 1924, con una conmemoración onde miles de miembros quemaron cruces y efixes d'Al Smith y glayaron conseñes contra la Ilesia católica.

En dellos estaos, el Klan demostró un deséu xenuinu de reformes polítiques y sociales,[45] como nel estáu d'Alabama. Yá que nel estáu había una estructura política conservadora, el Klan ver a la vanguardia de midíes «progresistes» como la educación pública, construcción de vialidades, prohibición del alcohol y otres. Pa 1925, el KKK yera una fuercia político de considerable poder nel estáu. Poderosos como J. Thomas Heflin, David Bibb Graves, y Hugo Black manipoliaben a los miembros del Klan contra la potencia de los industriales qu'apoderaren l'estáu. Black foi electu senador en 1926 y convirtióse nun activu favorecedor de la política del New Deal. Cuando Black foi nomáu pa maxistráu na Suprema Corte en 1937, hubo un escándalu nacional al afayase que fuera un miembru prominente del KKK. Sicasí, consiguió caltener el puestu. En 1926, el líder d'un capítulu llocal en Alabama, Bibb Graves, foi escoyíu gobernador col respaldu del Klan. Graves dirixó unu de los periodos más progresistes d'Alabama. Como resultáu d'estes victories polítiques, los grupos del KKK sintiéronse potegidos pol gobiernu pa llevar a cabu les sos actividaes. En 1927, desamarróse una folada de terror nel estáu, onde'l Klan atacaba non solo por motivos raciales, sinón tamién por razones morales que'l mesmu KKK xulgaba. Hubo incursiones a chamizues y hoteles de camín; y reportóse el secuestru d'una muyer divorciada, que foi arreyada a un árbol y flaxelada col torso desnudu.[46] El contraataque de la elite conservadora empezó na prensa. Grover C. Hall, editor de la publicación Montgomery Advertiser empezó a atacar al Klan pola so intolerancia relixosa y racial. A lo postrero, Hall recibió un premiu Pulitzer poles sos publicaciones.[47] N'otros periódicos caltuvo la firme y constante campaña d'ataques al Klan . El contraataque nos medios funcionó, pos nes eleiciones de 1928 l'estáu d'Alabama votó a favor del católicu Al Smith pa Presidente de los Estaos Xuníos, y los miembros del Klan nel estáu menguaron a menos de seis mil pa 1930.

Cayente editar

El colapsu del segundu Klan debióse parcialmente a la reaición na so contra, y en parte gracies al escándalu alredor de David Stephenson (entós miembru del Partíu Republicanu, dempués de selo del Partíu Socialista y del Partíu Demócrata), miembru del Ku Klux Klan que foi condergáu pola violación y l'asesinatu de Madge Oberholtzer, tres un xuiciu que foi sensación nacional.

Según l'historiador Leonard Moore, tantu los escándalos como les reaiciones contra'l Klan progresaron por fallos críticos de lideralgu nel Klan, lo que colapsó la organización:

Stephenson y los otros vendedores y aspirantes políticos que maniobraben pol control del imperiu invisible d'Indiana, escarecíen de l'habilidá y el deséu d'utilizar al sistema políticu pa llevar a cabu los propósitos manifiestos del Klan. Ellos teníen poco interés, o seique nun conocíen les esmoliciones más fundamentales del movimientu. Pa ellos, el Klan nun yera sinón un mediu por que ganaren riqueza y poder a nivel personal. Ellos llegaren al visu del poder na encapuchada organización yá que el Klan nun precisara un lideralgu fuerte y dedicao, hasta que se convirtió en fuercia político. Los políticos más esperimentaos que sofitaben al Klan, nun ayudar enforma. Les divisiones internes yeren una barrera pa dalgunos, y n'otros casos el so sofitu yera pragmáticu y non por convencimientu. Cuando les acusaciones de crímenes y corrupción enllordiaron al Klan, aquellos que s'esmolecíen pol so futuru políticu teníen menos motivos p'actuar en nome del Klan.[48]

Como resultáu de los escándalos, el Klan cayó en desgracia, y na década de 1930 retirar de l'actividá política. El líder nacional Hiram Evans, vendió la organización en 1939 al veterinariu de Indiana James Colescott y a un médicu de Atlanta, Samuel Green, quien fueron incapaces de frenar l'éxodu de los miembros del Klan. La imaxe de la organización recibió otru golpe cuando s'afayaron les simpatíes que Colescott tenía por organizaciones pronazis; la involucración del Klan nos disturbios raciales de Detroit en 1943; y esfuercios por sabotear la intervención estauxunidense na guerra mundial. En 1944, el Klan recibió una citación pa pagar 685 000 dólares en conceutu d'impuestos atrasaos, y Colescott viose forzáu a reunificar la organización en 2005.[ensin referencies]

Ku Klux Klans posteriores editar

 
Miembros del Ku Klux Klan colen na avenida Pennsylvania en Washington D. C. en 1928.

Dempués de la disolución del segundu Ku Klux Klan, diversos grupos independientes empezaron a utilizar el nome. Col pasu del tiempu, la cantidá envalorada de miembros del Klan varió como sigue[49] (los años de la tabla representen periodos averaos):

Añu N° de miembros
1920 4 000 000
1930 30 000
1970 2000
2000 3000

Na década de 1950, munchos de los Klanes individuales aguantar al Movimientu polos Derechos Civiles, al traviés d'actos de violencia y intimidación. Ente los sucesos más bultables tán:

  • L'asesinatu del organizador de la NAACP, Medgar Evers en Mississippi. En 1994, un antiguu miembru del Klan llamáu Byron De La Beckwith foi condergáu pol asesinatu de Evers.
  • La muerte del líder de la NAACP, Vernon Dahmer, en 1966, tamién en Mississippi. L'ex miembru del Klan Sam Bowers, foi condergáu en 1998 por esti asesinatu. Xunto con Bowers, condergar a otros dos miembros del Klan.[50]
  • La esplosión na ilesia de la cai 16 en Alabama, que mató a cuatro neños en 1963. Anque dende l'entamu había cuatro miembros del Klan ente los sospechosos, nun fueron procesaos hasta años dempués. Ente ellos, Robert Chambliss foi condergáu en 1977, Thomas Blanton y Bobby Frank Cherry fueron condergaos por asesinatu en 2001 y 2002, respeutivamente.
  • L'asesinatu de Willie Edwards Jr. en 1957. Los miembros del Klan obligaron a Edwards a saltar dende una ponte sobre'l ríu Alabama.[51]
  • Los asesinatos de 1964, de trabayadores de los derechos civiles Chaney, Goodman, y Schwerner en Mississippi. En xunu de 2005, 41 años dempués, el miembru del Klan Edgar Ray Killen foi condergáu por estos asesinatos[52]
  • L'asesinatu de Viola Liuzzo en 1965. Liuzzo yera una católica sureña, activista polos derechos civiles, que vivía en Detroit. Ella y el so maríu Anthony Liuzzo fueron al sur pa participar nuna marcha polos derechos civiles, cuando foi asesinada al tresportar a dellos participantes.

Estos crímenes fueron parte de los que cometió'l Klan nesa dómina. Munchos nin siquier fueron denunciaos. Por casu, Harry T. Moore, direutor estatal de la NAACP, finó en 1951 xunto cola so esposa al esplotar la so casa. El FBI atopó dellos sospechosos, pero nengunu foi procesáu. Cuarenta años dempués, un exsoldado y miembru del Ku Klux Klan comunicó a la NAACP qu'él y otros miembros del Klan conspiraren xunto cola policía pa llevar a cabu l'asesinatu, y acordies con una acta posterior del Conseyu Rexonal del Sur, n'Atlanta:

... les cases de cuarenta families negres fueron dinamitadas ente 1951 y 1952. Dalgunos como Moore, yeren activistes sociales espuestos al peligru del terror, pero la mayoría yeren xente que se refugaba a siguir les convenciones raciales de la sociedá; o inocentes transeúntes víctimes del terrorismu blancu[53]

A pesar de la estrema violencia de los distintos Klanes, na dómina de la posguerra hubo una reaición esitosa contra'l KKK. En 1958, el Klan quemó unes crucies frente a los llares de dos indios Lumbee en Carolina del Norte. Cuando'l Klan empezó la so manifestación, de secute viose arrodiáu y escorríu per cientos de persones armaes.[54]

 
William Donta, un granxeru d'Ohio, sostién una carabina semiautomática en 1987.

En 1964, el Programa de Contrainteligencia del FBI (COINTELPRO) empezó a infiltrarse nel Ku Klux Klan pa desarticulalo. La posición de COINTELPRO nel movimientu polos derechos civiles yera curiosamente ambigua, pos utilizaba les sos táctiques d'infiltración, desinformación y violencia per igual contra grupos d'estrema izquierda y estrema derecha; pero tamién contra organizaciones pacífiques como la Conferencia de Líderes Cristianos del Sur, de Martin Luther King. Nel casu del asesinatu de Liuzzo, esta ambivalencia se evidenció de forma dramática. Unu de los asesinos de Liuzzo yera un informante del FBI. Dempués del asesinatu, el FBI empezó a espublizar rumores falsos d'era comunista y qu'abandonara a los sos fíos p'apurrise sexualmente a los trabayadores polos derechos civiles. A pesar d'estes ambivalencies, en 1982 informóse que los esfuercios del FBI finalmente habíen desintegráu al Klan. El reporteru, Jerry Thompson, habíase infiltrado al KKK en 1979. Mientres la debacle, los líderes del Klan acusábense mutuamente de ser espíes del FBI, y a lo postrero súpose que Bill Wilkinson, unu d'ellos, había efeutivamente trabayáu pal FBI.[55]

Cuando terminó la llucha pol derechu al votu de los afroamericanos, que durara un sieglu, los Klanes enfocaron les sos bateríes escontra otros movimientos, incluyendo Aición afirmativa, la inmigración a los Estaos Xuníos, y especialmente la desegregación racial nos autobuses escolares, que fuera ordenada polos tribunales. En 1971, miembros del Klan fixeron esplotar diez autobuses escolares en Pontiac, Michigan. Unu de los líderes más carismáticos del KKK, David Duke, participó na crisis de los autobuses de Boston de 1974. Duke foi líder de los Caballeros del Ku Klux Klan de 1974 a 1978. En 1980, Duke creó la NAAWP (Asociación Nacional pa la Meyora del Pueblu Blanco), una organización política nacionalista.

Mientres esti periodu, la resistencia al Klan volvióse más común. Thompson informó que mientres la so curtia estancia como infiltrado nel KKK, recibió disparos na so carroceta, los neños glayáben-y, y participó nuna manifestación del Klan que dexeneró en caos cuando unos soldaos negros averar a eslleila. Los intentos d'entamar marches de sofitu al Klan atopábense frecuentemente con contraprotestas, y dacuando con violentes confrontaciones.

El Ku Klux Klan evidenció ser vulnerable a les demandes llegales. El 21 de marzu de 1981, el linchamiento de Michael Donald llevó a un pleitu llegal que condució a la quiebra a United Klans of America.[56] Según el rellatu de Thompson, munchos grupos del KKK taben fondamente esmolecíos poles multimillonaries demandes que taben recibiendo dalgunos de los sos miembros.

El Ku Klux Klan nel sieglu XXI editar

El Ku Klux Klan entá esiste, en forma d'aisllaos grupos de simpatizantes, que probablemente nun pasen d'unos cuantos miles. En 2002, nun reporte sobre'l Estremismu n'Estaos Xuníos, la Lliga Antidifamación escribió: «... güei nun hai tal Ku Klux Klan. La fragmentación, la descentralización y el cayente siguieron ininterrumpidamente». Sicasí, tamién puntualicen que «la necesidá de xustificase entá persiste nos descontentos, y ye improbable que suma, independientemente de qué baxu llegue la suerte del Klan».[57]

Dalgunes de les mayores organizaciones del KKK son:

  • Ilesia de los caballeros estauxunidenses del Ku Klux Klan (Church of the American Knights of the KKK, o "KKKK")[58]
  • Cles imperiales d'Estaos Xuníos (Imperial Klans of America)
  • Caballeros de la camelia blanca (Knights of the White Kamelia)
  • Caballeros del Ku Klux Klan (The Knights of the Ku Klux Klan).[59] Tán encabezaos pol Pregueru Direutor Nacional, y tienen la so sede en Cinc, Arkansas. Dicen que son la mayor organización del KKK anguaño, y se autodenominan "el Klan de la sesta yera".

Hai otres organizaciones de menor tamañu que siguen usando'l nome del Ku Klux Klan, en tol país.[60]

En 2005, calculábase qu'había unos trés mil miembros del Klan, estremaos en 158 capítulos, surdíos de delles organizaciones independientes. Casi dos tercios d'elles atópense nos estaos que dalguna vegada fueron Confederaos. L'otru terciu atópase mayoritariamente nel Mediu Oeste de los Estaos Xuníos.[61][58][62]

L'ACLU (Unión Americana de Llibertaes Civiles) dio sofitu llegal a delles faiciones del KKK, en defensa de los sos derechos de manifestaciones, desfiles y marches, daos pola Primer Enmienda de la Constitución; lo mesmo que de el so derechu a proponer candidatos a puestos públicos. En xunetu de 2005, la casa d'un home hispanu foi quemada tres acusaciones de violencia sexual contra una neña blanca de nueve años. Dempués del incidente, miembros del Klan apaecieron coles sos túniques blanques, partiendo panfletos. El Klan entamó una marcha antiinmigrantes en Russellville, Alabama, en mayu de 2006.[63]

Vocabulariu del Ku Klux Klan editar

El Ku Klux Klan, como munches otres organizaciones secretes, tien señales que los miembros utilicen pa reconocese unos a otros. Ye posible qu'un miembru del Klan diga «AYAK» (Are you a Klansman? —«¿Yes un miembru del Klan?» n'español—) en dalguna conversación, intentando identificar a dalgún colega ensin llevantar barruntos. La respuesta afirmativa sería'l vocablu «AKIA» (A Klansman I am —«Soi un miembru del Klan» n'español—).[64]

A lo llargo de la so historia, el Klan acuñó delles pallabres qu'empiecen toes con "KL",[65] incluyendo, ente otres:

  • Klabee: tesoreros
  • Kleagle: reclutador
  • Klecktoken: cuota de iniciación
  • Kligrapp: secretariu *

Klonvocation: xunta * Kloran: llibru de rituales

  • Kloreroe: delegáu *

Kludd: capellán

Los términos anteriores utilizar a partir de 1916. El KKK de la dómina de la Reconstrucción utilizó dellos términos, ente los que se reconocen los títulos Wizard (magu), pal líder del Klan, y Night Hawk (ferre nocherniegu) para quien taba al cargu de la seguridá.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. (n'inglés) Smith, Robert L. (26 d'abril de 1999). «In the 1920s, the Klan ruled the countryside». The Providence Journal. http://www.projo.com/specials/century/month4/426nw1.htm. 
  2. D'alcuerdu al censu de 1920, la población d'homes blancos mayores de 18 años yera de 31 millones de persones, pero munchos d'ellos nun yeren potenciales miembros del KKK por ser inmigrantes, xudíos o católicos. La llista de miembros del Klan llegó a un máximu de 4 a 5 millones [1].
  3. Horn, S. F. Invisible Empire: The Story of the Ku Klux Klan, 1866-1871. p. 9. Los fundadores fueron John C. Lester, John B. Kennedy, James R. Crowe, Frank O. McCord, Richard R. Reed y J. Calvin Jones.
  4. Horn, S. op. cit. p. 11, menta que Reed propunxo "κύκλος" ( "kuklos" ) y Kennedy añadió "cla". Wade, W., en The Fiery Cross: The Ku Klux Klan in America; p. 33, argumenta que foi Kennedy quien escurrió los dos pallabres, pero foi Crowe quien suxurió tresformar la pallabra griega en "kuklux."
  5. 5,0 5,1 Wade, op. cit.
  6. Na historia d'Estaos Xuníos, el términu carpetbagger usar pa designar despectivamente a los nortizos (yanquis) que se camudaron al sur mientres la reconstrucción, ente 1865 y 1877. El términu suxuría qu'un "carpetbagger" namái quería esplotar económicamente al sur, ensin camudase definitivamente. Los historiadores empleguen el términu na actualidá ensin referencies despreciatibles.
  7. Scalawag yera'l términu utilizáu pa denominar a los blancos sureños que se xuntaron al Partíu Republicanu mientres la Reconstrucción.
  8. Foner, Eric. Reconstruction: America's Unfinished Revolution, 1863–1877. Perennial (HarperCollins), marzu de 1989, p. 342.
  9. Ku Klux Klan, Organization and Principles, 1868 [2]
  10. http://www.georgiaencyclopedia.org/nge/Article.jsp?id=h-694, artículos del 16 d'agostu de 2005.
  11. Rhodes, James Ford. History of the United States from the Compromise of 1850 to the McKinley-Bryan Campaign of 1896; Volume 7. 1920, páxs. 157-158.
  12. Newton, Michael. The Invisible Empire: The Ku Klux Klan in Florida, páxs. 1-30. Newton cita los datos del testimoniu tomáu mientres una investigación en 1872. Los historiadores del Ku Klux Klan conocen estos testimonios como "El testimoniu KKK".
  13. Horn, op. cit..
  14. Trelease, Allen W. White Terror: The Ku Klux Klan Conspiracy and Southern Reconstruction. Luisiana State University Press, abril de 1995.
  15. Foner, Eric. Reconstruction: America's Unfinished Revolution, 1863–1877. Perennial (HarperCollins), marzu de 1989, p. 426.
  16. Horn, op. cit., p. 375.
  17. 17,0 17,1 Wade, op. cit., p. 102.
  18. Cincinnati 'Commercial', 28 d'agostu de 1868, según Wade, op. cit.. Testu completu de la entrevista, n'inglés, en Wikisource.
  19. Horn, op. cit., p. 27.
  20. «Racismu. 50 años ensin "apartheid" en EE. XX. Crime ensin castigu». El Mundo (16 de mayu de 2004).
  21. Parsons, Elaine Frantz. Midnight Rangers: Costume and Performance in the Reconstruction-Yera Ku Klux Klan. The Journal of American History 92.3, 2005, p. 816.
  22. Horn, op. cit., p. 360.
  23. Horn, op. cit., p. 362.
  24. 24,0 24,1 http://www.pbs.org/wnet/jimcrow/stories_events_enforce.html, baxaos el 11 d'agostu de 2005.
  25. Wade, op. cit., p. 85.
  26. Foner, Eric. Reconstruction: America's Unfinished Revolution, 1863–1877. Perennial (HarperCollins), marzu de 1989, p. 435.
  27. Wade, op. cit..
  28. Horn, op. cit., p. 373.
  29. Foner, Reconstruction: America's Unfinished Revolution, 1863–1877, p. 437, y KKK Hearings, 46ª Llexislatura, 2ª Seición, Reporte del Senáu 693; y Taylor, Joe G. Luisiana Reconstructed, 1863-1877 (Baton Rouge, 1974), páxs. 268-70.
  30. «Racismu. 50 años ensin "apartheid" en EE. XX. Crime ensin castigu». El Mundo (16 de mayu de 2004).
  31. http://www.yale.edu/lawweb/jbalkin/opeds/historylesson1.pdf Archiváu el 4 de marzu de 2016 na Wayback Machine. (PDF), baxáu'l 12 d'agostu de 2005.
  32. http://faculty.smu.edu/dsimon/Change-CivRts2.html, baxaos el 15 d'agostu de 2005
  33. http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/USAliuzzo.htm, baxáu'l 15 d'agostu de 2005.
  34. Dray, Philip. At the Hands of Persons Unknown: The Lynching of Black America.
  35. http://www.geocities.com/emruf5/birthofanation.html, baxáu'l 7 de xunetu de 2005.
  36. Dray, op. cit., p. 198. Griffith pasó'l comentariu a la prensa. En notes posteriores, Wilson disertó sobre les películes de Griffith nun tonu bastante positivu, ensin refutar la veracidá del comentariu.
  37. Quarles, Chester L. The Ku Klux Klan and Related American Racialist and Antisemitic Organizations: A History and Analysis, p. 219. La formación y preámbulu del segundu Klan, transcritos nel llibru de Quarles, menten que'l segundu Klan taba en delda con proclamar del Klan orixinal.
  38. Moore, Leonard J. Citizen Klansmen: The Ku Klux Klan in Indiana, 1921-1928 (Chapel Hill: O of North Carolina Press, 1991).
  39. Acordies col censu de 1920, la población d'homes blancos mayores de 18 años yera d'aproximao 31 millones de persones, anque munchos d'ellos nun seríen aceptaos nel Klan por ser inmigrantes, xudíos, o católicos. El númberu de miembros del Klan llegó a un nivel máximu d'alredor de 4 a 5 millones: http://www.aaregistry.com/african_american_history/2207/The_Ku_Klux_Klan_a_brief__biography, baxaos el 26 d'agostu de 2005.
  40. When the KKK rode high across the Prairies por Kevin Weedmark, artículu en World Spectator.
  41. Franklin, J. H. Race and History: Selected Essays 1938-1988. Luisiana State University Press, febreru de 1992, p. 145.
  42. Franklin, John Hope. op. cit., p. 145.
  43. The Klan In Anaheim
  44. Xuegu de pallabres con clambake, nome dau n'Estaos Xuníos a una xunta informal d'amigos pa comer amasueles.
  45. Feldman,Glenn. Politics, Society, and the Klan in Alabama, 1915-1949. University of Alabama Press, Tuscaloosa, AL, 1999.
  46. Rogers, W., et al.. Alabama: The History of a Deep South State. páxs. 432-433.
  47. Rogers, et al., op. cit., p. 433.
  48. Moore, Leonard J. Citizen Klansmen: The Ku Klux Klan in Indiana, 1921-1928. Chapel Hill, NC: University of North Carolina Press, 1991, p. 186.
  49. http://www.aaregistry.com/african_american_history/2207/The_Ku_Klux_Klan_a_brief__biography, http://www.africanamericans.com/KuKluxKlan.htm, http://www.adl.org/hate-patrol/kkk.asp Archiváu el 2 d'abril de 2007 na Wayback Machine., http://www.georgiaencyclopedia.org/nge/Article.jsp?id=h-2730, archivos baxaos el 26 d'agostu de 2005.
  50. A Primer on Civil Rights. Consultáu'l 26 de xunu de 2006.
  51. Reporte sobre la execución de xusticia nel casu, pol Mayor W. Cox
  52. Reporte sobre'l veredictu, por Kris Axtman. The Christian Science Monitor, 23 de xunu de 2005.
  53. Egerton, John. Speak Now Against the Day: The Generation Before the Civil Rights Movement in the South. Alfred a Knopf Inc, 1994, páxs. 562-563.
  54. Ingalls, R. P. Hoods: The Story of the Ku Klux Klan [3].
  55. Thompson, Jerry. My Life in the Klan.
  56. http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/USAkkk.htm.
  57. Extremism in America - Ku Klux Klan, n'inglés, sitio web de la ADL (Lliga antidifamación).
  58. 58,0 58,1 http://www.adl.org/backgrounders/american_knights_kkk.asp.
  59. http://kkk.bz/ The knights party (El partíu de los caballeros)
  60. http://stop-the-hate.org/klanbody.html.
  61. Reporte d'Intelixencia del Centru de Lleis y Probeza del Sur (Southern Poverty Law Center); Grupos d'odiu activos en EE. UU. en 2004, [4].
  62. http://www.adl.org/hate-patrol/kkk.asp Archiváu el 2 d'abril de 2007 na Wayback Machine..
  63. Artículu en The Montgomery Advertiser, 5 de xunu de 2006.
  64. Base de datos visual de símbolos, logos y tatuaxes estremistes, n'inglés Archiváu el 15 d'agostu de 2012 na Wayback Machine.
  65. Axelrod, Alan. The International Encyclopedia of Secret Societies & Fraternal Orders, p. 160.

Bibliografía editar

N'español
  • Chalmers, David M. Ku Klux Klan. Los americanos encapuchaos 1865-1965. Barcelona, Grijalbo, 1965.
  • Kennedy, Stetson. Ku Klux Klan. La persecución racial nos EE. UU. Buenos Aires, Freeland, 1955.
  • Randell, William Pierce. El Ku Klux Klan. Un sieglu de infamia. Barcelona, Bruguera, 1965
N'inglés
Ganador del Premiu Pulitzer.
  • Rogers, William; Ward, Robert; Atkins, Leah; y Flynt, Wayne. Alabama: The History of a Deep South State. University of Alabama Press, Tuscaloosa, 1994. ISBN 0-8173-0714-1.
  • Thompson, Jerry. My Life in the Klan, Rutledge Hill Press, Nashville. Publicáu orixinalmente en 1982 por G.P. Putnam's Sons, ISBN 0-399-12695-3.
  • Trelease, Allen W. White Terror: The Ku Klux Klan Conspiracy and Southern Reconstruction (Luisiana State University Press: 1995). ISBN 0-313-21168-X
  • Wade, Wyn Craig. The Fiery Cross: The Ku Klux Klan in America. Oxford University Press, 1998. ISBN 0-19-512357-3

Enllaces esternos editar