La Campana (Sevilla)

conceyu de la provincia de Sevilla (España)

La Campana ye un conceyu español de la provincia de Sevilla, Andalucía. En 2016 cuntaba con 5.399 habitantes (INE, 2016). La so estensión superficial ye de 125 km² y tien una densidá de 43,36 hab/km². Les sos coordenaes xeográfiques son 37º 34' N, 5º 25' O. Asítiase a una altitú de 134 metros y a 56 quilómetros de la capital de provincia, Sevilla, emplazada nel valle del Guadalquivir, nel Campu de Carmona.

La Campana
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Sevilla
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de La Campana (es) Traducir Manuel Fernández Oviedo (es) Traducir
Nome oficial Campana, La (es)[1]
Códigu postal 41429
Xeografía
Coordenaes 37°34′02″N 5°25′39″W / 37.5671°N 5.4275°O / 37.5671; -5.4275
La Campana alcuéntrase n'España
La Campana
La Campana
La Campana (España)
Superficie 125 km²
Altitú 134 m
Llenda con Fuentes de Andalucía, Carmona, Lora del Río y Palma del Río
Demografía
Población 5137 hab. (2023)
- 2643 homes (2019)

- 2633 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.26% de provincia de Sevilla
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 41,1 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
lacampana.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Anque la creación de La Campana como villa ye relativamente nueva en comparanza con otros pueblos de la contorna, el so actual allugamientu nun ta fecha al azar, a lo cimero d'un prominente cuetu dende'l que s'acolumbra quilómetros de tierres cultivaes.

La so topografía, en fastera nidia y alomada, refuga la presencia de depresiones o elementos que supongan una barrera natural nel perfil d'un paisaxe, onde apaez la so edificación de color blancu y de texas curves que, de forma gradiada, #fundir col mediu físicu, de tonos ocres, pardos y verdes de cultivu.

La llocalidá atópase llindada por dos cuenques: la del regueru Gamonal al oeste y la de Santa Marina al este, qu'arramen les sos agües n'afluentes del Guadalquivir.

El nucleu urbanu manifiéstase como un conxuntu compactu, coherente y mantenedor de los valores ambientales de los pueblos rurales d'Andalucía. La Campana constitúi unu de los conceyos integraos dientro de la contorna d'El Campu.

El términu municipal de La Campana tien una superficie de 126,04 quilómetros cuadraos y llenda colos siguientes términos municipales:

Norte: Lora del Río y Palma del Río
Oeste: Carmona   Este: Fuentes de Andalucía
Sur: Fuentes de Andalucía

Clima editar

El clima de La Campana ye puramente mediterraneu, que les sos carauterístiques principales #corresponder con unos meses branizos bien calorosos y secos ya iviernos non bien templaos y lluviosos.

Les temperatures presenten una media añal de 18,3 °C, siendo xunetu'l mes más templáu con un permediu de 36,7 °C y xineru el más fríu con 4,5 °C de media.

Tocantes a les precipitaciones, la media añal ye de 503,03 l/m³ siendo avientu'l mes más lluviosu del añu.

Mientres la estación braniza predominen los vientos del suroeste y nos meses de seronda ya iviernu, los del nordeste.

Fauna y flora editar

La zona presenta una fauna típica del ecosistema mediterraneu, esistiendo una rellación cola so distribución vexetal. #Tratar d'una área esplotada, lo cual anicia un biotipu uniforme con una gran disparidad d'especies. Por cuenta de un hábitat alteriáu pola aición humana, munches de les especies propies de encinares y deveses fueron sumiendo. Anguaño nun esisten animales de caza mayor, amenorgándose a especies como la perdiz, la tórtola, el coneyu o la llebre.

Ente los reptiles destaca la culiebra y los llagartos terrestres. Ente los anfibios, la xaronca y el sapu.

Al respective de les aves, munches menguaron considerablemente'l so númberu, sobremanera especies como la perdiz, el mierlu, la tórtola, el malvís y l'estornín.

Tocantes a la vexetación, #corresponder con una flora mediterránea influyida pol clima. Nunca foi una zona de grandes arbolaes, más bien de monte baxu y de secanu, con montes bien tremaos d'especies como sufrera o na so gran mayoría encina.

Demografía editar

Evolución demográfica de La Campana
20032004200520062007200820092010201120122013
51385166523652605310546754695507551155145497
(Fonte: INE [Consultar])

Historia editar

Al paecer, los oríxenes de La Campana #remontar hasta antes de la Edá del Bronce, como lo demuestren los restos topaos na zona, nel llugar llamáu'l "Chaparral", nel Pozu de la Anea" y nos restos de la Ermita de Santa Marina, onde se cree qu'hubo dalgún tipu d'asentamientu humanu.

Tamién s'atopen muertes romanes na Cañuela, la Mesa y el Villar del Almirante. Determinaos afayos y estudios demostraron que nel llugar onde anguaño s'alluga La Campana esistió un nucleu urbanu na dómina romana.

Nun se vuelven tener noticies históriques de la dómina árabe y visigodo del llugar hasta'l sieglu XIII.

Precisamente colos primeros años de #Reconquistar surde'l nome de la población, el so nome actual puede derivar de dos hipótesis: una, l'allugamientu del pueblu, la denominación de la zona na que s'atopa enclaváu, “El Campu”; la otra, de la campana que se tocaba a rebato p'anunciar les incursiones de los moros, dómina en que la frontera del reinu de Granada, la llamada banda morisca, atopábase mui cerca de l'antigua villa.

La llocalización del nucleu urbanu data del añu 1412, cuando foi donada a Miguel Bocanegra pol rei Juan II de Castiella, por que fundara una población d'hasta cincuenta vecinos. El primeru #apurrir darréu a la so fía en conceutu de dote, al casase col Conde d'Arcos.

Cola llegada de los Trastámaras y por cuenta de les necesidaes de la Monarquía, tien llugar la venta de La Campana, qu'hasta 1558, fuera llugar de xurisdicción de Carmona, y onde los sos vecinos aprovechaben los recursos d'eses tierres. En dichu añu, Felipe II dio l'aldega a don Fadrique Enríquez de Ribera, primer señor de La Campana, y de esta manera quedaría hasta 1810 (fecha de l'abolición de los señoríos) venceyada a una de les families más poderoses de la Baxa Edá Media.[2] Carmona entamó una llucha xudicial aguantándose a perder les tierres. Darréu, reconózse-y a Carmona'l derechu del aprovechamientu de les tierres y a siguir poniendo guardes dientro del términu. Pero esta vegada seríen los Enríquez quien apelaríen el pleitu, yá que yeren demasiaos privilexos pa una villa que yá perdiera'l so poder sobre eses tierres y pidieron que s'anularen los aprovechamientos. Como yera lóxicu, suprimiéronse tolos derechos de Carmona, asina remató la desvinculación de La Campana de la so villa matriz.

El 20 de xineru de 1810, entra l'exércitu francés en La Campana, mientres los años d'ocupación francesa'l pueblu probablemente foi oxetu de too tipu de sabotaxes, sufriendo graves consecuencies tanto a nivel políticu, económicu y social. Mientres la Guerra de la Independencia Española (1808-1812), el vencindario amosó resistencia y ganó a una tropa francesa.

La villa de La Campana evolucionó urbanísticamente a partir d'un nucleu orixinariu cercáu, de bien amplies proporciones y que, bien probablemente, nun se consolidó pola edificación hasta tiempos bien recién (probablemente, principios de sieglu). A partir del afitamientu de dichu nucleu orixinariu, el nucleu espandióse nos últimos años.

Llugares destacaos editar

Rescampla:

  • Ilesia parroquial de Santa María la Blanca, del sieglu XVI, neoclásica del sieglu XIX. Amás tien nel so interior interesantes elementos decorativos, tamién destaquen les sos escultures y pintures de los sieglos XVII y XVIII.
  • Plaza d'Andalucía, asitiada nel centru del cascu históricu del pueblu. nella puédese esfrutar del ambiente del pueblu. Alredor d'ella asítiense los bancos, chigres y tiendes más antigües de la villa.
  • Ilesia de San Sebastián (principios del sieglu XVIII anque con agregos posteriores) - Alluga escultures relixoses y llenzos de los sieglos XVII y XVIII.
  • Ilesia de San Llorienzo (sieglos XVIII y XIX) - Cabo destacar un zócalo d'azulexos que tien del sieglu XVIII y un crucificáu del XVI.
  • Parque de La Talaya, asitiáu pela rodiada del pueblu, ye un parque onde pueden realizase diverses actividaes. Tien un parque infantil y una zona de merenderos y barbacoa. Tien gran variedá de vexetación y un hotel rural bien atopadizu. El parque cunta con un gran restorán onde pueden tastiase platos típicos.

Otru de los curiosos ye ver los pimpanos toros de la ganadería Miura, la facienda de los miura ye bien estensa pero puede vese la ganadería al pasar pela carretera que xune Lora del Río y La Campana.

Actividá económica editar

 
Vista de l'autopista de Fuentes de Andalucía a Cordoba

#Ver dende La Campana la central térmica Gemasolar de Fuentes de Andalucía rellumando poles plaques solares, que dio munchos emplegos nos últimos meses.

Gastronomía editar

  • Empanaes. Ye un dulce típicu del pueblu, pueden mercase en #cualquier panadería. La empanada ta rellena d'azucre, canela y ajonjolí.
  • En dómina de caza menor, el coneyu y la perdiz en cualesquier de les sos variedaes (con arroz, encebollada o en mueyu), el gazpachu, el salmorejo, etc.

Fiestes editar

  • Cabalgata de Reis Magos. Xineru.
  • Antroxu. "Domingo de Piñata". Febreru/marzu.
  • Selmana Santa. Abril.Na actualidá pueden atopase les siguientes hermandaes:

El nuesu Padre Jesús Nazarenu y María Santísima de los Dolores

Cristu de la Veracruz

Cristu de la Salú

Señor de la Humildá y Paciencia y María Santísima de los Dolores

Santísimu Sotierro y María Santísima de les Congoxes

  • Romería de la Virxe de Fátima. Mayu. Ye una de les fiestes más significatives de la llocalidá, celébrase siempres el domingu más próximu al 13 de mayu. Anguaño camudó, pero la celebración y el so sentíu relixosu siguen tando presentes. #Tratar d'una pelegrinación dende la ilesia hasta la devesa de los Miura, la Virxe va tirada por gües y mientres el so percorríu la xente bailla y canta salves, sevillanes romeres… Una vegada terminada la procesión, celébrase una misa n'honor a la Virxe de Fátima.
  • Feria de San Llorienzo. Agostu.
  • San Nicolás."Los toros". Setiembre. Mientres estos díes realícense diverses actividaes como les carreres nocherniegues, asemeyaes a un maratón.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Mira Caballos, Esteban: "La segregación de La Campana del término de Carmona (1558)"Sin embargo, tras la venta de La Campana, Archivo Hispalense Nᵘ267-272. Sevilla, 2007, páxs. 113-122

Enllaces esternos editar