La Palma del Condado

conceyu de la provincia d'Huelva (España)

La Palma del Condado ye un conceyu español de la provincia d'Huelva, Andalucía. Tien una población de 10 726 hab. (2023)[2][3]. La so estensión superficial ye de 61 km² y tien una densidá de 173,72 hab/km². Cabecera del so Partíu Xudicial, ta nel centru xeográficu de la contorna Condáu-campu, allugándose nun estensu valle de depresión, apenes accidentáu per nidies llombes. Los sos coordenaes xeográfiques son 37º 23' N, 6º 33' O. Asítiase a una altitú de 93 metros y a 42 quilómetros de la capital de provincia, Huelva.

La Palma del Condado
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia Provincia de Huelva
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de La Palma del Condado (es) Traducir Juan Carlos Lagares Flores
Nome oficial Palma del Condado, La (es)[1]
Códigu postal 21700
Xeografía
Coordenaes 37°23′03″N 6°33′06″W / 37.3842°N 6.5518°O / 37.3842; -6.5518
La Palma del Condado alcuéntrase n'España
La Palma del Condado
La Palma del Condado
La Palma del Condado (España)
Superficie 61 km²
Altitú 93 m
Llenda con Bollullos Par del Condado, Villarrasa, Niebla, Paterna del Campo y Villalba del Alcor
Demografía
Población 10 726 hab. (2023)
- 5361 homes (2019)

- 5400 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de Provincia de Huelva
0% de Andalucía
0.02% de España
Densidá 175,84 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
lapalmadelcondado.org
Cambiar los datos en Wikidata

Ye una llocalidá con una gran tradición vinícola, llinda al norte con Paterna del Campo y Niebla, al sur con Bollullos Par del Condado, al este con Villalba del Alcor, y al oeste con Villarrasa.[4]

Xeografía física editar

Ente tol patrimoniu municipal, atópense tres lugar de sonadía na provincia, como son la so Ilesia Parroquial de San Xuan Bautista (sieglu XVIII). La so arrogante Ilesia-Castiellu del Valle (llugar onde mora la Patrona de los palmerinos, la Virxe del Valle) y el so ermita reconstruyida neo-mudéxar de San Sebastián.

Tamién podemos atopar otru llugares, menos conocíos, pero non de menor importancia que los anteriores. Como pue ser El Castiellu de la Reina. La so historia ye la d'una fortaleza d'orixe árabe que s'atopa so proteición pola Declaración xenérica del Decretu de 22 d'abril de 1949, y la Llei 16/1985 sobre'l Patrimoniu Históricu Español. Nel añu 1993, la Xunta d'Andalucía dio reconocencia especial a los castiellos de la Comunidá Autónoma d'Andalucía.

Demografía editar

Númberu d'habitantes según el censu nos últimos años.[5]

Evolución demográfica de La Palma del Condado
199619981999200020012002200320042005201020122013
9,7499,6149,7099,6959,7779,7729,6759,7909,92510,47510,60610,597
(Fonte: INE [Consultar])

Historia editar

Edá del Bronce editar

Les primeres muertes que se conocen d'asentamientos humanos en La Palma del Condado van acomuñaos a los primeros momentos de la Edá del Bronce, fechu comprobáu polos restos arqueolóxicos topaos en La Palma en zones del conceyu como San Nicolás y Bajondillo.

Dómina Romana editar

Son bien numberosos los restos y noticies que tenemos d'asentamientos que daten de la dómina romana, a xulgar polos restos atopaos: cerámiques, una necrópolis, delles monedes, etc. Asina, Pérez Quintero, fala del afayu nes proximidaes del camín de Berrocal, de lladriyos romanos; n'unu d'ellos topamos la inscripción "PALMA URIANORUM" y "PALMA OLEA NOTUM" inscritu nuna de les sos cares con calteres invertíos.

Dómina Musulmana editar

De dómina musulmana merez mención estreme una fortaleza árabe de gruesos murios de cayuela, asitiada na redoma de la carretera de La Palma a Valverde del Camino y emplazada sobre'l cuetu denomináu "El Castiellu de La Reina". Tamién ta bien documentada la esistencia de delles alquerías a lo llargo del cursu del regueru Giraldo de la que se caltienen, ente otres coses, ruedes de molín. Dientro de la población, sobresal el Torrexón almenado del Valle (güei ermita), construyíu pa sirvir de puestu d'avanzadura ente los reinos moros de Niebla y Sevilla. Reconquistada en 1262 siendo Rei de Castiella Alfonsu X El Sabiu, xunto a les poblaciones vecines qu'integraben el Reinu de Niebla, a manes del Gran Maestre de Santiago, Pérez Correa. Darréu foi vencida a Micer Egidio Boccanegra por Alfonsu XI en pagu polos bonos servicios como almirante. Constituyíu'l Condáu de Niebla en 1369, La Palma formó parte d'él, pasando depués a la Casa Ducal de Medina-Sidonia, y darréu a manes d'otros señores.

El rei Enrique III El Doliente en 1398 concede la Feria de Ganaos a La Palma, esti documentu atopar nel Archivu del Conceyu.

Edá Moderna editar

Los Reis Católicos otorgar el títulu de Villa de Fueru Real con dictáu de Llealtá, polos tercios que, procedentes d'esta zona, allegaron a tomar de Granada y estremáronse pola so maña como ballesteros, según indicar los dos fleches d'oru qu'amuesa l'escudu de la ciudá nel so estremu esquierdu.

La villa pasó a manes de Diego Colón, quien de la mesma la vendió a Francisco d'Alcázar en 1519.

Mientres los díes 24 y 25 de xunetu de 1593 l'insigne escritor D. Miguel de Cervantes visitó a la entós Villa de La Palma quedando reflexada nel Llibru Capitular de los años 1578 al 1595 del Archivu Municipal.

Pese al perxuiciu que causó a La Palma'l treslláu de la Casa de Contratación de Sevilla a Cádiz, qu'enzancaba l'accesu de los sos vinos al mercáu americanu, producióse un importante progresu económicu y demográficu, superándose les consecuencies del terremotu de Lisboa, que destruyó la ilesia mudéxar del sieglu XVI y gran númberu de cases. Consecuencia de dichu terremotu, construyóse l'actual Ilesia de San Xuan Bautista.

Edá Contemporánea editar

Mientres la Guerra de la Independencia, La Palma tuvo que soportar a les tropes franceses, que fueron espulsaes del Condado nel añu 1811, pol Xeneral Ballesteros. Hai que destacar na guerra, la heroína local "Marimarcos", tabernera de la "cai de los pasos".

Colos procesos desamortizadores, tien llugar la tresformación de la estructura de la propiedá, y ello en dos sentíos: de primeres, coles midíes de 1827-1828 y 1835-1840, partir ente los braceros pequeños llotes de tierra. Amás, aquellos que cultivaben tierres que-yos fueron asignaes tres los decretos reales de 1767-1770 vieron reconocida la propiedá de la mesma. Sicasí, el procesu desamortizador de 1851-1860 benefició netamente a una burguesía arriquecida qu'atropó les tierres, y supunxo la formación de xornaleros agrícoles quitaos.

Otru posible aspeutu de les desamortizaciones foi l'abandonu y deterioru de parte del patrimoniu relixosu, como les ermites de San Nicolás y San Roque. La de San Blas ye reacondicionada como nuevu conceyu; y les de la Misericordia, Santa María y San Juan convertir n'escueles. Namái la de San Sebastián queda rehabilitada pal cultu.

Un escritu anónimu mecanografiado, tituláu Historia de la revolución de La Palma (1936), narra qué pasó na llocalidá del 17 al 27 de xunetu de 1936, esto ye, los once tráxiques xornaes que medien desque'l so autor supo que daqué asocedía coles fuercies coloniales hasta la entrada a sangre y fueu de los insurrectos, integrantes de la columna d'estremistes que, con munición militar y precedíos pola aviación, comandaba el capitán de corbeta Ramón de Carranza, a quien el xeneral Queipo de Llano, alzáu en Sevilla, ordenó abrir un anchu pasiellu pa la conquista d'Huelva.[6]

Símbolos editar

Escudu editar

L'escudu de La Palma del Condado definir pol siguiente blasón:

«Francés de plata con una palmera al natural adomada de dos calderes en palu y siniestrada de dos fleches en barra. Al timbre, corona real abierta.»[7]

Dende'l 1 de febreru de 1872 el conceyu de La Palma del Condado valida los sos documentos con esti escudu.

Bandera editar

La bandera del conceyu tien la siguiente descripción:

«Tayada, primeru colloráu y segundu blancu. Centraes y sobrepuestes, les armes locales.»[7]

Foi aprobada en plenu municipal de 25 d'abril de 1988.

Monumentos y Llugares d'interés editar

Cultura del Vinu editar

Esisten documentos históricos y conozse por tradición popular, que dende va dellos sieglos vien cultivándose los viñeos en tolos pueblos del Condado, que los sos perricos vinos tresportar a los mercaos consumidores de la provincia de Huelva (principalmente les zones mineres), y a otres poblaciones más distantes de les provincies de Huelva, Sevilla, Cádiz y Málaga.

Tiense documentación de que'l 13 de febreru de 1502, de la vecina Villalba del Alcor, mandaríase la primer partida de vinu español escontra les Américas, afayaes por D. Cristóbal Colón en 1492. A partir de la segunda metá del sieglu XIX cola inauguración del ferrocarril Sevilla-Huelva en 1880, la zona empieza a esperimentar un progresivu y manifiestu despegue económicu, centráu esencialmente nel surdimientu d'una puxante Industria Vitivinícola. L'ataque de filoxera, que dende 1868 veníen careciendo los viñeos franceses y del norte d'España, xunto a los favorables condicionantes xeomorfolóxicos y climáticos del Condado potenciaron de manera considerable'l desenvolvimientu del sector vinícola en La Palma y la so contorna. Viticultores d'orixe francés tales como D. Celestino Verdier o D. Henri Estenave; otros deprocedencia alemana, ente los que s'atopaba D. Friedrick Loewenthal; los veníos dende distintospuntos peninsulares como D. Carlos Mauricio Morales, atraíos toos poles posibilidaes qu'ufiertaba la zona, y los empresarios autóctonos como D. Miguel Pichardo Lepe empecipiaron la producción de vinos, centrándose cada bodega nuna variadísima gama de vermuts, aguardientes, ponches, ron, xinebres, vinagres y brandys, que dau a la so alta calidá, llueu fueron demandaos nel mercáu nacional y estranxeru.

Na actualidá entá queden de pies delles instalaciones bodegueres como les de Fíos de Carlos Mauricio Morales de 13.000 metros cuadraos y reconvertida n'almacén de maderes. Pueden visitase, amás, a les afamaes Bodega Rubio, ellaboradora d'unu de los brandys más prestixosos del país, les Bodegues Infante, les Bodegues Garay les Bodegues Teba, les Bodegues Castellanu, Vinagres Cameru-Millán, y la Cooperativa Vinícola "Ntra. Sra. de Guía" fundada fai agora 50 años.

Por tou ello La Palma del Condado ye la única llocalidá onubense declarada Ciudá Europea del Vinu, tando adscrita a ACEVIN y RECEVIN y ye la sede de la Cátedra del Vinu del Condado.

Cultura editar

  • Biblioteca Municipal “Manuel Siurot
  • A finales del mes de xunu celebra'l Día de La Palma, onde se fai entrega de les medayes de la ciudá a persones que destacaren en ciertes facetes. La primer edición d'estos gallardones foi celebrada en 2005.
  • Nel añu 2007 va inaugurase salar-Muséu "Manuel Siurot", allugada na primer planta de la Casa de los Tirado. Van Esistir trés sales colos siguientes motivos:

· Escueles de Siurot. · Siurot, humanista. · Rellación de La Palma con Siurot.

  • Anque anguaño esiste un pequeñu Muséu del Vinu allugáu nel Parque "Manuel Díaz García", hai en proyeutu la construcción d'un gran centru museísticu dedicáu a l'amplia cultura vitivinícola de La Palma del Condado.

Gastronomía editar

El platu típicu de La Palma del Condado son les fabones con poléu. Esti platu consiste nun guisu de fabones al que se-y añader poléu, ayu frescu y sal. En chigres y restoranes de la llocalidá son sirvíes por tapes y raciones mientres la temporada de fabones.

Fiestes editar

El Domingu de Ramos procesiona el Santísimu Cristu del Perdón, María Santísima de la Soledá y La nuesa Señora de l'Amargura. El Martes Santu facer Jesús Cautivo y La nuesa Madre y Señora de les Llárimes. Yá'l Vienres de madrugada procesiona El nuesu Padre Jesús Nazarenu y La nuesa Señora del Socorru, nun magníficu paliu de plata que nun dexa indiferente a tou aquel que lo contempla. Y a lo último, poniendo'l broche d'oru y cerrando la Selmana Santa Palmerina procesiona la Hermandá Servita col Santísimu Cristu de la Bona Muerte y María Santísima de los Dolores.

  • Muestra de fabones con poléu: ente Selmana Santa y Cruces de mayu. Chigres y restoranes de la ciudá asitien les sos stands na Plaza d'España onde pueden tastiase acompañaes d'una cerveza o vinu de La Palma.
  • Cruces de Mayu: la primera quincena del mes ta dedicada a les fiestes de la Santa Cruz de la Cai Sevilla; la segunda quincena a les fiestes de la Santa Cruz de callar Cabu. Amás La Santa Cruz de la Cai Sevilla procesiona extraordinariamente el día del Corpus Christi Emponiendo a SDM Jesús Sacramentado peles cais de la ciudá.
  • Pelegrinación al Rocío, siendo la filial de La Palma una de les más antigües y la decana d'Huelva, tando bien venceyada cola Hermandá Matriz. La so carreta de plata, diseñada por Joaquín Castiella y executada por Secu Velasco facer la so obra cume, siendo la única que tuvo dientro del Santuariu del Nuesa Señora del Rocío. Amás la filial de La Palma del Condado ye la única Hermandá que tien los dos medayes corporatives d'oru de la Hermandá Matriz (una d'elles l'actual de la filial de Moguer) y que les lluces nel so maraviyosu simpecado siendo unu de los meyores de too la Rosada.
  • Fiestes a María Auxiliadora.
  • Fiestes Patronales n'Honor a Santa María del Valle Coronada mientres tol mes d'agostu.
  • Real Feria de La Palma y Fiesta de la Vendimia del Condado. Declaraes Fiestes d'Interés Turísticu en 1972 y Nacional d'Andalucía en 1997. La Real Feria de La Palma ye de les más antigües de la nación. Foi concedida por Enrique III "El Doliente" el 20 d'avientu de 1398.

Fíos pernomaos editar

  • Manuel Siurot, insigne pedagogu, el "maestru de los neños probes".
  • Pedro Alonso Morgado, escritor.
  • Hermano Jorge y José de la cueva, esti últimu compositor del himnu d'infantería.
  • Ignacio de Cepeda Y Suelden, Vizconde. Bien hechor y mecenes de la mayoría d'Hermandaes de La Palma. A él débese-y la mayoría de les obres d'arte qu'hai na ciudá.
  • José María Enrique Calero y Calero, poeta.
  • José Millán, investigador del Institutu Dalle Molle d'Intelixencia Artificial, en Suiza. Que llogró diseñar el prototipu d'una siella de ruedes controlada pol celebru d'una persona. Por aciu una especie de gorru con sensores llétricos, los investigadores llograron qu'un individuu pudiera ordenar a un pequeñu robot (una siella de ruedes en miniatura) que se moviera en distintes direiciones.
  • Los hermanos Manuel y José Llagares, direutores de cine. Con un premiu Goya nel so haber pol curtiumetraxe d'animación "Los Xirasoles".
  • Manuel Díaz García, alcalde de la ciudá y procurador de los Tribunales

Deportes editar

  • Les Palma del Condado cunta con un nutríu grupu de clubes representativos de distintos deportes.
  • En fútbol, La Palma CF defende dende 1915 el nome de la ciudá, xugando anguaño nel grupu 10 de la Tercer División d'España. En 2015 va cumplir 100, y para lo que yá ta en marcha una Comisión del Centenariu.
  • Pela so parte, el CCD Siempres Allegres exerz como cantera dende 1982. Ente los sos equipos, destaca'l Xuvenil, que compite en Lliga Nacional, en compitiendo va dos temporaes en División d'Honor, la máxima categoría Xuvenil n'España.

El fútbol femenín dende la temporada 2015/2016 tien en competición 2 equipos

  • El fútbol sala ta representáu pol Smurfit Kappa La Palma FS, qu'en 2012 llogra l'ascensu a Segunda División B.
  • El Club Baloncesto La Palma 95 fai lo propio en baloncestu, militando anguaño na Lliga Primera Nacional.
  • El Club Kuroi Taekwondo La Palma ye unu de los meyores d'Andalucía na so disciplina. Cuntó con campeones d'Andalucía y España como David Cárdenas y Diego Cervantes, competidores integrantes de les seleiciones andaluza y española en diverses categoríes.
  • Otros clubes representativos son el Club Correcaminos y el Club de Billar.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Afirmao en: Padrón municipal d'España de 2023. Autor: Institutu Nacional d'Estadística. Data d'espublización: 13 avientu 2023.
  3. oficina de rexistru
  4. La Palma del Condado – Ciudá del Vinu
  5. Demografía La Palma del Condado según datos publicaos nel S.I.M.A de la Xunta d'Andalucía
  6. ANTEQUERA LUENGO, Juan José: La 'Revolución de La Palma'. Crónica inédita sobre los 'díes coloraos'. Sevilla, Facediciones, 2008.
  7. 7,0 7,1 Diputación d'Huelva, heráldica municipal de La Palma del Condado

Enllaces esternos editar