La Vall del Tormo[2], en catalán, o Valdeltormo, en castellán, ye una llocalidá y conceyu español de la provincia de Teruel perteneciente a la contorna de Matarraña, comunidá autónoma d'Aragón. Tien una área de 16 km² con una población de 338 habitantes (INE, 2008) y una densidá de 21,13 hab/km².

La Vall del Tormo
Alministración
País España
Autonomía Aragón
Provincia provincia de Teruel
Comarca (es) Traducir Matarraña (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de La Vall del Tormo José Miguel Timoneda Puyo
Nome oficial Valdeltormo (es)[1]
Nome llocal Valdeltormo (es)
Códigu postal 44620
Xeografía
Coordenaes 40°59′12″N 0°05′01″E / 40.9868°N 0.0837°E / 40.9868; 0.0837
La Vall del Tormo alcuéntrase n'España
La Vall del Tormo
La Vall del Tormo
La Vall del Tormo (España)
Superficie 16 km²
Altitú 436 m
Llenda con
Demografía
Población 313 hab. (2023)
- 136 homes (2019)

- 147 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Matarraña (es) Traducir
0.23% de provincia de Teruel
0% de Aragón
0% de España
Densidá 19,56 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
valdeltormo.com
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Valdeltormo ta asitiáu na marxe esquierda del ríu Matarraña, pertenez a la contorna del baxu Aragón y a la Mancomunidá del Matarraña. Llenda al norte con Mazaleón, al este con Torre del Compte y Cretes, al sur con La Fresneda y al oeste con Valjunquera y la so aldega amestada del Mas de Llabrador.

Trátase d'un terrén llixeramente onduláu, formáu por pequeñu cuetos que devasen pocu más de los 600 metros d'altitú. Na partición con La Fresneda gradiar de manera decreciente hasta'l ríu, llegando nesti puntu a los 380 metros d'altitú.

Valdeltormo ocupa una superficie de 15,97 quilómetros cuadraos y atópase a una distancia de 185 quilómetros de la ciudá de Teruel, capital de la provincia. El cascu urbanu, a 436 metros d'altitú sobre'l nivel del mar, ta asitiáu a 23 quilómetros de Alcañiz pela carretera N-420.

Historia editar

Primeros pobladores editar

Los restos de los primeros pobladores nel términu municipal atopáronse nel Tossal de Santa Bárbara y, probablemente, pertenecen a un asentamientu ente'l Bronce final y la primer Edá del Fierro ente los sieglos IX y Llaín e.C. L'abondosa cerámica fecha a mano perteneciente a grandes recipientes y l'estructura del asentamientu nuna de los máximos altores del conceyu asina lu confirmen.

Más tarde la cultura ibérica tamién foi importante nos xacimientos de les Torrasses, el Cerrau, Los Trullets y la Torre Cremada. Nestos trés últimos xacimientos, escavaos apocayá al llau del ríu Matarraña, recoyéronse materiales arqueolóxicos de gran interés pa la so interpretación.

La defensiva Torre Cremada, talaya sobre'l ríu Matarraña, totalmente consolidada dempués de les escavaciones, yá se conocía a principios del sieglu XIX, gracies a los trabayos arqueolóxicos de Evaristo Cólera, tien una cronoloxía d'ocupación más amplia y atopamos restos hasta la dómina romano y medieval.

La torre de los Trullets nun tenía'l mesmu usu y paez que s'utilizaba como habitáculo, según puede deducise de les interpretaciones de los arqueólogos de la Universidá de Toulouse y del Taller d'Arqueoloxía de Alcañiz.

Edá Media editar

Na Edá Media'l rei Alfonsu II recuperó la villa definitivamente pa la Corona d'Aragón en 1168, como gran parte de les poblaciones del Matarraña.

Eclesiásticamente, naquella dómina, formaba parte de la parroquia de Valjunquera que yera más importante, hasta qu'en 1.407 el papa Benedicto XIII dixebrar de la villa vecina porque entendía que tenía abonda población -40 habitantes- y servicios relixosos -ilesia, bautisteriu y campusantu- pa formar una parroquia independiente

Al empecipiase la Edá Moderna, en 1495, tien 36 llares-36 cases- la población yera un barriu de Alcañiz y pertenecía a la Orde Militar de Calatrava.

Nesti censu, a la fin de la Edá Media, apaecen apellíos qu'inda lleven los nuesos vecinos: Timoneda, Celma, Foz Aguilar, Puyo o Albesa.

Historia moderna editar

En 1575 el nucleu de la organización local asitiábase alredor de la Cofradería de La nuesa Señora de l'Asunción que yera quien gobernaba la población, nomando los cargos más importantes ente los sos asociaos, que yeren tolos vecinos, n'asamblees xenerales añales que s'axuntaben nuna comida d'hermandá na rula, debaxo del conceyu que yera la sede de la so cofradería.

En 1580 había en Valdeltormo un molín d'aceite de propiedá comunal, que yera arrendáu pol prior y los mayorales de la cofradería al meyor postor. En 1584 la hermandá tenía una casa de propiedá na villa. En 1766 la encomienda de Calatrava percibía de Valdeltormo la décima parte de la collecha de too tipu de granu, el 15% de la vendimia, la décima del ganáu cabrío y ovín y el mesmu porcentaxe del cáñamu y olives. De los gochos quedaba un llechal de la primer camada de cada añu.

Felipe IV robló'l 1629 un decretu que concedía la independencia política a la población, y pol cual el nuesu conceyu dixebróse definitivamente del de Alcañiz.

Mientres la guerra de la Separación de Cataluña los exércitos engarraos, en 1643, escalaron y amburaron la nuesa población y dellos habitantes tostaron brutalmente degollaos.

A finales d'este mesmu sieglu constrúi l'actual ilesia que sustituyó a otra más pequeña a consecuencia del aumentu de la población. Darréu, al empecipiase la guerra de Socesión a la Corona Española, a principiu del sieglu XVIII, el nuesu conceyu atopóse nuevamente delantre de dos exércitos antagónicos y los sos habitantes carecieron les consecuencies del nuevu enfrentamientu, agora ente borbónicos y austriacos saqueos, destrucciones, robos, muertes....

En 1713 la población baxó a tan solo 58 vecinos. Pero ye a finales de sieglu, dempués d'un llargu periodu de paz y de crecedera económica, según el censu de Floridablanca de 1787, onde s'empecipia la recuperación del conceyu y la población pasa a tener 473 vecinos: 1 capellán, 1 beneficiariu, 1 sacristán, 2 estudiantes, 69 llabradores, 34 xornaleros, 11 artesanos y 12 criaos.

EI 1.805 unes abondoses agües dexaron enllancaes les agües nos vales qu'arrodien la población y la podrizu de les mesmes produció una gran epidemia, polo que morrió gran parte del so vecinderu. El problema solucionóse cuando consiguieron drenarlas agües escontra'l ríu. Non recuperaos de la traxedia, trés años más tarde españó la guerra de la Independencia, la inestabilidá política y los fuertes impuestos de guerra afectaron otra vegada a la población.

Mientres estos años destacó la fuerte personalidá del mosén de la parroquia en 1807-1837, Evaristo Cólera, precursor de l'arqueoloxía, intelectual ilustráu afrancesáu que percorrió diverses vegaes la nuesa contorna.

Pero la paz duró pocu nesti sieglu porque les guerres carlistes llevaron otra vegada la muerte y l'ablayamientu, sobremanera mientres la década de los 30.

Manuel Robres, vecín de la población, foi asesináu'l 1.834 y otros seis vecinos, nel términu de Ráfales, un añu dempués.

Historia Contemporánea editar

La guerra civil va dexar la población dientro de la zona republicana, onde se llevaron a cabo experiencia de coleutivización de les tierres, hasta los primeros díes de 1938 cuando entren les tropes del xeneral Franco, dempués d'una intensa llucha de los dos exércitos ente les Ventes de Valdealgorfa y el Mas del Llabrador.

Les muertes, por cuenta de la llucha, van ser numberoses nos dos bandos y tamién l'exiliu escontra Francia de los perdedores de la guerra. Unu de los capítulos más doliosu d'esti periodu en Valdeltormo foi'l fusilamiento de tolos miembros del Conceyu (alcalde, conceyales y secretariu, amás del párrocu de la llocalidá)en setiembre de 1936.

Acabada la guerra civil en 1940 va llegar a la población como capellán Pedro León Andía Labarta, nuevu sacerdote que va enseñar música a diverses xeneraciones de vallines que van formar bandes y orquestes y van animar les fiestes de tolos pueblos de la contorna. León Andía (Fuendejalón 1913 - Alcañiz 2011) vivió en Valdeltormo 56 años y nesi tiempu recibió dellos homenaxes pol so importante llabor musical, especialmente colos más nuevos.

Ente los términos de la Vall del Tormo, la Fresneda y Valjunquera, na Sierra Molina, hubo escontra 1947 pequeñes partíes de maquis aprovechando una estensa zona montascosa y un frondoso pinar. Foi'l centru de diverses aiciones guerrilleres que teníen como principal oxetivu interceptar les víes de tresporte de la zona. En Valdeltormo, n'avientu de 1947, otru historiador fechar el 28 de xineru de l948-un grupu de maquis amarutaos de ferroviarios llograron introducise na vía de la llinia Zaragoza-Tortosa, amenorgaron a los guardias civiles encargaos de la vixilancia del convói ya interceptaron les comunicaciones. Dempués fixeron baxar a los pasaxeros y quemaron el tren mui cerca de la estación de la Vall del Tormo, de tal manera que dende la población podía reparase les llapaes y la fumareda que producía'l sabotaxe ferroviariu.

La emigración del campu a la ciudá, de l'agricultura a la industria, fixo baxar significativamente la población, siendo la vecina Cataluña'l so principal destín.

De 754 habitantes de 1.940 pasemos a tan solo 363 en 2.002.

Nel branu de 2009, hubo una grave quema en Valdeltormo empecipiárase en Serra Molina, quemáronse 251 hectárees.

Anguaño, dempués de ser aprobada la llei de Comarcalización d'Aragón, la nuesa población ye unu de los dieciocho conceyos que pertenecen a la contorna del Matarraña que tien como capitalidad alministrativa Valderrobres y Calaceite como capital cultural.

Llugares d'interés editar

Ilesia editar

La ilesia parroquial, en frente del conceyu, ta dedicáu a La nuesa Señora de l'Asunción y na portada tien grabáu l'añu de la so construcción -1.698-, pero de xuru habría otra anterior porque'l 1.407, diz la documentación consultada, que'l vecinderu yá cuntaba con una ilesia.

La planta del edificiu ye rectangular y consta de dos naves de cinco tramos, con una cúpula barroca na cabecera. Nel otru llau de la nave central la sacristía, tres capilla y les escaleres que xuben al coru y al campanariu d'espadaña.

Nel muriu de poniente abre una senciella portada , compuesta por un arcu de mediu puntu flanqueado por pilastres y rematáu por un entablamento sobre'l que se dispón una vacida fornica.

L'interior de la ilesia foi desmanteláu na guerra civil y destruyéronse los sos retablos ya imáxenes. El retablu mayor actual realizar nel taller zaragozanu de los Navarro.

A partir de la segunda metá del sieglu XVI les cases consistoriales de la contorna constituyir n'escenariu de numberoses actividaes de la vida coleutiva, non yá yeren sede de les xuntes del conceyu, sinón tamién llugar de rellaciones ente vecinos, de mercáu cubiertu, d'esparcimientu, de cárcel, etc.

Precisamente a esti edificiu fai referencia un interesante documentu que comenta lo siguiente: "La Cofradería de La nuesa Señora ver en 1575 como antiguu nucleu de la organización local, onde al par topaben cumplimientu los fines relixosos y políticu-alministrativos, teniendo'l pueblu na Cofradería les sos autoridaes y el so gobiernu municipal. Estos axuntábense n'asamblea xeneral d'habitantes na rula, al estilu d'Aragón, y ellí tomábense los alcuerdos más importantes al pro común".

Conceyu antiguu editar

Cumplió les funciones el conceyu hasta 2007, fecha d'inauguración del nuevu. Yera la sede de la Cofradería de La nuesa Señora de l'Asunción y consta de trés plantes. La primera utilizábase como secretaría y sala de plenos, onde s'atoparon, na última remodelación, unes pintures murales de cierta calidá y una tenada depósitu o trujal d'aceite, y na planta baxa del edificiu tenemos la rula onde s'axuntaba la cofradería nuna comida añal y d'onde se suprimió'l cuartón, cerca de les escaleres d'accesu. L'edificiu ye renacentista y tien ventanes pequeñes na parte más elevada del edificiu, más grandes na planta central y unes escaleres na puerta adovelada d'arcu de mediu puntu pa dar accesu a la construcción y tres arcos na rula: dos de mediu puntu y otru ojival.

Conceyu nuevu (Casa del Negre o del Queretà) editar

L'edificiu conocíu como "La casa del Negre o del Queretà" ye unu de los llugares emblemáticos de la hestoria del pueblu. El so propietariu donar al Conceyu en 1998. N'agostu de 2006 abríense les puertes del nuevu edificiu municipal na plaza principal de Valdeltormo. Equí allúguense les dependencies del Conceyu. Nos suétanos, esiste un muséu sobre cultura íbera.

Tien una hestoria bien significativa. Na planta baxa de la construcción va funcionar el molín del Negru, pero a mediaos de sieglu yá taba en desusu. Años más tarde el nuevu inquilín de la casa: el tíu José 'lo Queretà'-llamáu asina porque venía de Cretes-, punxo una vaquería y, dacuando, poles fiesta d'agostu, dalgunu d'estos animales soltar pola plaza Mayor provocando'l mieu y la risa a grandes y pequeños. Na planta que da a la plaza hubo una tienda de ropa nos años sesenta y, más tarde, hubo una tabierna y un chigre onde s'instaló una de les primeres televisiones de la villa que nun principiu funcionaba poniendo monedes nel contador que ponía en marcha'l receptor. Nesi momentu la plaza Mayor, qu'a mediaos del sieglu pasáu llamábase plaza de la Cruz porque en mediu debía d'haber una, yera'l centru de la villa; ellí tamién tuviera: la escuela, el café, la sede de la Hermandá-el Sindicatu-, el cuartel de la guardia civil-yera'l tiempu de los maquis-, tou nun mesmu edificiu, y tamién, una tabierna, una tienda y una carnicería. Yera'l llugar onde, poles fiesta d'agostu, faíense tolos actos populares: bailles, cucañes, pregones, concursos, fueos artificiales, toros de fueu, corríes ...

La Roca del Tormo editar

La toponimia de numberosos pueblos de la contorna ta venceyada a les distintes cultures y civilizaciones que s'asitiaron nel territoriu. Sicasí, la población de Valdeltormo recibe'l so nome d'esta interesada roca d'arenisca enclavada xunto al ríu Matarraña, a la fin del valle que lleva'l mesmu nome que'l pueblu.

Torre Cremada editar

El xacimientu de la Torre Cremada ta asitiáu nel términu municipal de Valdeltormo, sobre una plataforma predresa. Trátase d'un asentamientu íbero-romanu con un claru valor estratéxicu yá que apodera un estensu sector del cursu mediu del ríu Matarraña. La ocupación del llugar asitióse ente empiezos del sieglu I e.C. y les primeres décades del sieglu I d.C. coincidiendo col abandonu de casi tolos xacimientos de la zona en dómina republicana.

Esti tipu de torrexón asemeyar a otros conocíos na zona, como los de San Antonio de Calaceite y Coll del Moro de Gandesa.

Ye conocíu dende hai enforma tiempu (foi afayáu en 1.916) y foi prospectado en numberoses ocasiones. Equí atopáronse cercos de tipu célticu, fragmentos de cerámica ibérica a tornu y un fragmentu de "terra sigillata sudgálica".

Na cornisa predresa que forma'l cantu de la plataforma caltienen los restos d'un torrexón de planta elíptica del cual partíen una serie de murios correspondientes a habitaciones formando parte d'un pequeñu recintu fortificáu. El torrexón protexía un pobláu de grandes dimensiones asitiáu nel terciu superior de la fastera empobinada al ríu.

El diámetru de la base del torrexón ye d'unos 9 metros y los sos murios tienen una espesura de 2 metros. El so altor pudo algamar los 12 metros, anque na actualidá caltiénense de pies ente unos 2-2,5 y 5,70 metros d'altor. El torrexón construyóse a base de bloques rectangulares d'arenisca de medianu tamañu trabaos con argamasa de folla.

Esti xacimientu foi escaváu apocayá so la direición de Pierre Moret y José Antonio Benavente. Forma parte de la Ruta Íberos nel Baxu Aragón.

Vía Verde de la Val de Zafán editar

Trátase d'un ferrocarril ente La Puebla de Híjar y Alcañiz, dambos na provincia de Teruel (España), y Tortosa nel sur de Cataluña. Formaba parte d'un proyeutu más ambiciosu que llegara hasta'l puertu de San Carlos de la Rápita.

Entá puede visitase l'antigua estación de tren a unos dos quilómetros del nucleu de población

Historia editar

Los primeros proyeutos d'un ferrocarril ente'l puertu de San Carlos de la Rápita con La Puebla de Híjar, en Teruel, son de 1863. La idea d'esti ferrocarril partió, al paecer, d'unes circunstancies singulares. Dizse que los militares embaraxaben la posibilidá d'una invasión procedente del otru llau de los Pirineos. En tal casu, la siguiente barrera natural formar el valle del ríu Ebro. Un ferrocarril construyíu na vera derecha de dichu ríu sirviría p'abastecer a esti eventual frente bélicu.

L'entamu de les obres enllargar mientres años hasta que, en 1891, la Compañía del Ferrocarril del Val de Zafán empezó les obres de explanación. El primer tramu, de 32 km, ente La Puebla de Híjar y Alcañiz, inaugurar en 1895.

L'allongamientu de la llinia hasta Tortosa nun se llogró hasta 1942, siendo axudicada dende'l principiu la so esplotación a Renfe.

Tuvo que ser la Guerra Civil la murnia circunstancia que favoreciera la realización d'esti tramu, guerra na que la llinia xugó un importante papel loxísticu mientres la Batalla del Ebro. Per otru llau, gran parte de los obreros qu'executaron la última fase de les obres d'esti ferrocarril fueron los mesmos prisioneros republicanos.

Esti ferrocarril, conocíu na zona como'l "Sarmentero" (yá que travesaba una tierra de semada de viñeos), tuvo una lánguida esistencia mientres la so curtia vida: apenes 31 años. En tou esti tiempu nun llegó a concluyise l'últimu tramu, ente Tortosa y San Carlos de la Rápita, a pesar de tar construyida tola explanación. El fundimientu d'un túnel en 1971 ente les estaciones del Pinell de Brai y Prat de Comte sirvió como escusa pal zarru definitivu d'esti ferrocarril per parte de l'alministración, que se fixo efectivu en setiembre de 1973, a pesar de los socesivos intentos pal so caltenimientu.

Estáu actual editar

El trazáu del ferrocarril ye aprovecháu anguaño como vía verde ente Aragón y Cataluña. Estremar en distintos tramos: al qu'escurre pol Baxu Aragón xúnese-y el tramu de la contorna del Matarraña enllazando colos 46 km de la Vía verde de la Terra Alta y de la vía verde de la contorna del baxu Ebro. Sicasí, ta prevista l'adaptación de la histórica ponte del ferrocarril de Tortosa (sieglu XIX), ente 2009 y 2010, según l'allongamientu de la vía hasta'l parque natural del Delta del Ebro. Va Quedar asina xuníu'l parque natural de los Puertos de Tortosa-Beceite cola desaguada del Ebro.

El percorríu (110 km):

Alcañiz - Valdealgorfa (túnel de 2.136 m) -Valjunquera/Valljunquera - Valdeltormo/la Vall del Tormo - Torre del Compte-Estación de Arnes y Lledó/Lledó d'Algars - Horta de Sant Joan - Bot - Prat de Comte - La Fontcalda - Estación del Pinell de Brai - Benifallet - Estación de Cherta - Aldover - Roquetes y Tortosa.

Otros sitios singulares editar

La capiya de san Roque editar

Construyida nel sieglu XVIII, ye escenariu d'una de les tradiciones locales apocayá recuperaes, la de cantar a San Roque. Mientres nueve díes dempués de les fiestes patronales de La nuesa Señora la Virxe de l'Asunción y San Roque, a mediaos d'agostu, cantar so la fornica que'l santu tien nuna cai del pueblu. Axúntense les muyeres con sielles pa sentase y canten mientres una hora diverses oraciones: la de San Roque, la del Pilar, etc., como aición de gracies al santu por desterrar la peste qu'afaró'l llugar a principios de sieglu.

El pozu árabe editar

Asitiáu na Vall del Riu, d'antiguo abastecía d'agua la población primero que l'agua corriente llegara a les cases. D'antiguo el pozu yera'l llugar d'alcuentru de la mocedá de los pueblos cuando cayía la tarde. Yera la sida pa empecipiar una charra, pa faer amistá y, inclusive, la oportunidá d'empezar un novialgu. He equí una graciosa romandela recoyida nel Valle del Tormo referida a estos alcuentros de mozos:

Quan vaig a abeurar les mules

al Pou de la Vall

acudixen les mosses

lluint los devantals.

Cuando voi abebentar les mules

el Pozu de la Vall

alleguen les moces

lluciendo los mandiles.

El "Castillo" editar

Ye la denominación del barriu más altu de la villa onde d'antiguo s'allugaba la parte fortificada.

==== Monumentu de la Piedá Fecháu en 1690. Trátase d'una pilastra de piedra cola imaxe de la Piedá.

Les Antigües Balses editar

D'antiguo había tres balses qu'abastecíen a Valdeltormo:

  • Degolar: recibía l'agua de los montes del calvariu, empalmaba per mediu d'una canal cola balsa de San Roque.

Yera de tamañu pequeñu, y sirvía por que'l folla posara antes de llegar a la balsa grande, la de San Roque. Tuvo seca mientres años. Agora restauróse y por onde d'antiguo corría l'agua güei puede esfrutase d'un paséu con bancos, árboles y llume.

  • Balsa de San Roque: yera la más importante del Valdeltormo, recibía l'agua de la "Degola", taba realizada con enormes piedres de cantería, tenía un muriu que lu arrodiaba pa evitar que se cayeren persones o animales dientro, y aportábase per mediu d'una escalinata de piedra que llegaba hasta les fondures de la balsa.

Esta yera la balsa cola agua de meyor calidá. Cola llegada de l'agua corriente dexó d'usase, foi despintada con tierra por mieu a epidemies como les qu'afararon el pueblu nel sieglu XIX. Mientres años foi un pequeñu parque con bancos y árboles, pero güei, gracies a un interesante procesu de recuperación, lluz en tou la so rellumanza como d'antiguo, inclusive quedó al descubiertu la orixinal escalinata de piedra que baxaba hasta'l fondu de la balsa.

  • La Basobera: taba asitiada nel otru estremu del pueblu, y recibía l'agua d'una canal que venía de la parte del "Castillo", por ello l'agua considerar de peor calidá que la de San Roque.

Anguaño ye un guapu parque llamáu "Parque Marta", denomináu asina porque foi construyida por un vecín del pueblu dedicándo-yla a la so finada esposa.

Capiya de Santa Bárbara editar

En 2007 construyóse una capiya n'honor a Santa Barbara, de gran devoción en Valdeltormo. Especial méritu tienen los cuatro muyeres que fai yá dellos años punxeron en marcha esti proyeutu y que, xunto a otres persones del pueblu que los ayudar, llimpiaron y acondicionaron la zona onde dende entós se rinde cultu a la santa.

La Creveta editar

Significa 'cruz pequeña', ta asitiada nos montes d'enfrente a Valdeltormo. D'antiguo yera de piedra, pero mientres la guerra foi destruyida (datu a confirmar), años dempués reconstruyóse, nesta ocasión de fierro.

Fiestes y acontecimientos culturales editar

  • 17 de xineru: celébrase la festividá de san Antonio Abá, ye tradición pasar los animales delantre del santu na plaza mayor, partir pa amb oli en misa y, pela nueche, foguera na plaza con chorizada i calmante, dempués, baille.
  • 5 de febreru: Santa Águeda. Fiesta entamada poles muyeres con misa baturra, baille, música y pasacalles.
  • El Llunes de Pascua: la xente entamada en cuadrielles, dir a la güerta a pasar el día y los más pequeños cómense la rosca de Pascua.
  • 15 de mayu: San Isidro Llabrador, la cooperativa celebra la so festividá con una comida pa tolos sos socios.
  • 10 de xunetu: San Cristóbal, una sardinetada na plaza mayor, la bendición de los vehículos y la xinta pa los conductores son los actos centrales.
  • 15 y 16 d'agostu: Fiestes Mayores n'honor de l'Asunción y San Roque, coordinaos por una Comisión de Fiestes de vecinos de la llocalidá.
  • Pa San Juan Degolláu, a finales d'agostu, patronu del despoblado del Mas del Llabrador, los vecinos de Valdeltormo y de Valjunquera faen una gran fiesta d'hermandá entamada polos dos pueblos vecinos.
  • 11 y 12 d'ochobre: el día del Pilar y la viéspora, enciéndense fogueres na cai pela nueche y fáense esplotar los tiradors –cañes de enea pelaes y calecíes convenientemente nel fueu- y los vecinos por cuadrielles comen carne'l primer día y chocolate el segundu como recena a media nueche. Dellos grupos, percuerren les fogueres cantando xotes y otros cantares populares.

Demografía editar

Evolución demográfica !1991
! 1996 2001 2004 2010
441 396 363 354 328

Política llocal editar

Últimos alcaldes de Valdeltormo editar

Periodu Alcalde Partíu
1979-1983 Felipe Montañés Timoneda[3] Ind.
1983-1987 Felipe Montañés Timoneda AP-PDP-UL
1987-1991 Felipe Montañés Timoneda AP
1991-1995 Ángel Gómez Guardiola PP
1995-1999 Ángel Gómez Guardiola PP
1999-2003 Ángel Gómez Guardiola PP
2003-2007 Ángel Gómez Guardiola PP
2007-2011 José Miguel Timoneda Puyo PAR
2011-2015 José Miguel Timoneda Puyo[4] PAR

Resultaos eleutorales editar

Eleiciones municipales[5]
Partíu 2003 2007 2011 2015
PAR 2 5 4 4
PP 4 - 3 3
PSOE 1 2 -
Total 7 7 7 7

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Según apaez nel Decretu Llexislativu 2/2006, de 27 d'avientu, del Gobiernu d'Aragón, pol que s'aprueba'l testu refundíu de la Llei de Delimitación Comarcal d'Aragón.
  3. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques (Gobiernu d'España). «Treinta aniversario de las primeras elecciones municipales de la democracia». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de marzu de 2014. Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  4. Alcaldes d'Aragón de les eleiciones de 2011
  5. Gobierno d'Aragón. «Archivo Eleutoral d'Aragón». Consultáu'l 27 de setiembre de 2012.

Enllaces esternos editar