Laguna de Duero

conceyu de la provincia de Valladolid (España)

Laguna de Duero ye un conceyu y ciudá d'España, na provincia de Valladolid, comunidá autónoma de Castiella y Lleón. El conceyu tien una superficie de 29,23 km² y la llocalidá aportó a la segunda más poblada de la provincia tres la capital.

Laguna de Duero
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Valladolid
Partíu xudicial Valladolid
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Laguna de Duero (es) Traducir Luis Mariano Minguela Muñoz
Nome oficial Laguna de Duero (es)[1]
Códigu postal 47140
Xeografía
Coordenaes 41°34′59″N 4°43′00″W / 41.583055555556°N 4.7166666666667°O / 41.583055555556; -4.7166666666667
Laguna de Duero alcuéntrase n'España
Laguna de Duero
Laguna de Duero
Laguna de Duero (España)
Superficie 29.23 km²
Altitú 704 m
Llenda con Valladolid, La Cistérniga, Tudela de Duero y Boecillo
Demografía
Población 22 672 hab. (2023)
- 11 315 homes (2019)

- 11 410 muyeres (2019)
Porcentaxe 4.37% de provincia de Valladolid
0.95% de Castiella y Lleón
0.05% de España
Densidá 775,64 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
lagunadeduero.org
Cambiar los datos en Wikidata

Anguaño ye una llocalidá predominantemente industrial, asitiada a siete quilómetros de distancia de la capital. Tien dellos nucleos de población ente los que destaquen Torrelago y El Villar. Cuenta con tres polígonos industriales ente los que destaquen el pol. ind. "Les Llobes" y el pol. ind. "Los Barreros".

Laguna de Duero tien una situación privilexada, yá que ta arrodiada de montes de pinos y ye bañada pol ríu Duero. N'otres dómines dichu allugamientu favoreció la bayura de fontes y manantiales; sicasí éstos atópense anguaño en desusu o sumíos. La más representativa d'ellos ye la Fonte de San Pedro Regaláu en El Abrojo.

Topónimu editar

 
La llaguna de Duero na actualidá, al fondu los edificios allegantes del Barriu de Torrelago.

El nome del pueblu provién de la enorme llaguna d'agua salao, antes esistente nel pueblu, de la cual güei namái queda una pequeña porción nuna redolada apocayá remocicada.

Xeografía física editar

Clima editar

Laguna de Duero tien un clima mediterraneu continentalizado o d'interior. Esti tipu de clima inclúi dellos cambeos respeuto al mediterraneu marítimu convencional por cuenta de la nula influencia marítima. Asina, ensin la influencia termorreguladora del mar, y amás col aislamientu qu'apurren los trés cordales montascosos qu'arrodien a la Comunidá, los contrastes térmicos son más acusaos de lo que cabría esperar pola llatitú y altitú a la que s'atopa'l conceyu.

Naturaleza editar

La canal del Duero editar

 
Canal del Duero en Llaguna.

La canal del Duero foi construyíu pal suministru d'agua a Valladolid mientres el sieglu XIX. Foi construyíu por José María de Salamanca y Mayol en 1879. Anguaño ye una redolada natural de gran guapura. Nel que llama l'atención la gran cantidá d'aves que sobrevuelen el percorríu de la canal.

La semeya panorámica correspuende al estáu actual de la llaguna esistente na zona, que ye solo una mínima parte de les salines qu'esistieron hasta 1972 y que dieron nome a la llocalidá.

Historia editar

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 29,23 km²,[2] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 22 691 habitantes y una densidá de 776,29 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Laguna de Duero ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[3]      Población según el padrón municipal de 2017.[4]

 
Laguna de Duero dende la ermita.
Población estranxera por nacionalidá |-bgcolor=#efefef País Población
  Bulgaria 200
  Rumanía 129
  Brasil 122
  Portugal 72
  Francia 62
  Colombia 52

Laguna de Duero esperimentó una notable crecedera demográfica nos últimos años. La inmigración dio cuenta del 4,0 % de la población del conceyu, porcentaxe inferior a la media de la provincia, que s'asitia en redol al 5,6 %).

Alministración y política editar

Conceyu editar

 
Plaza.
 
Ermita y depósitu de Laguna de Duero.

{{Alcalde_España | Alcalde_1 = Francisco Delgado Marqués | Partíu_1 = PSOE | Alcalde_2 = Pilar Ferrero torres | Partíu_2 = PSOE | Alcalde_3 = Jesús Viejo Castro | Partíu_3 = PSOE | Alcalde_4 = Jesús Viejo Castro | Partíu_4 = Candidatura Independiente por Llaguna | Alcalde_5 = Jesús Viejo Castro | Partíu_5 = Candidatura Independiente por Llaguna | Alcalde_6 = Jesús Viejo Castro | Partíu_6 = Independientes por Llaguna | Alcalde_7 = Jesús Viejo Castro | Partíu_7 = Independientes por Llaguna | Alcalde_8 = Jesús Viejo capo | Partíu_8 = Independientes por Llaguna | Alcalde_9 = Luis Mariano Minguela | Partíu_9 = PP | Alcalde_10 = Román Rodríguez de Castru Partíu_10 = Independientes por Llaguna Actual distribución del Conceyu tres les eleiciones municipales de 2015:

Partíos políticos nel Conceyu de Laguna de Duero

Partíu políticu Conceyales
Partíu Popular (PP)
5
Partíu Socialista Obreru Español (PSCL/PSOE)
5
Independientes por Llaguna |
5
Llaguna Sí Se Puede (LSSP)
3
Conceyal non adscrita |
1
Ciudadanos-Partíu de la Ciudadanía (C's)
1

L'empate en númberu d'escaños ente'l Partíu Popular, Partíu Socialista ya Independientes por Llaguna resolver cola invistidura de Román Rodríguez, el candidatu d'Independientes por Llaguna, gracies al sofitu del PSOE y de Llaguna Sí Se Puede (plataforma ciudadana) na sesión de invistidura del nuevu plenu municipal.[5]

Evolución de la delda viva editar

El conceutu de delda viva contempla solo les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[6]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 158,82 €.[7]

Patrimoniu editar

Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción editar

 
Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción
 
Ermita de La nuesa Señora del Villar

La primer ilesia consta nos archivos de la catedral de Valladolid, que foi donada nel añu 1135 por Ermengol VI de Urgel, conde d'Urgel, que foi'l nietu del conde Pedro Ansúrez. Darréu, en 1543, la ilesia ye baltada por orde de Francisco de Mendoza. Darréu constrúyese una nueva ilesia sobre l'anterior. L'actual ilesia ye un edificiu d'estilu góticu con tres naves de bóveda de crucería. La mayor parte de la ilesia ta construyida con piedra, posiblemente procedente de les canteres de Campaspero. La torre alzar al altor del cruceru, y na so parte posterior ye de lladriyu. El suelu de la ilesia ye de mármol blanco.

Ermita de La nuesa Señora del Villar editar

Ye la única de les ermites qu'hubo en Llaguna (Nuesa Señora del Camín, San Sebastián, San Miguel, San Juan, Humilladero de la Pasión y Humilladero de la Vera Cruz) que se caltién na actualidá. El so orixe remontar al sieglu XII. Ta asitiada sobre una pequeña collada, a menos d'un quilómetru, al este del cascu urbanu.

La parte más antigua del actual edificiu, lo que güei constitúi la cabecera del templu, ye de planta cuadrada rematada en testeru semipoligonal de tres paños, con bóveda de crucería estrellada, que s'edificó na segunda metá del sieglu XVI. Na parte alta de los murios de la capiya mayor, caltiénense unes pintures con lleendes y fechos milagrosos atribuyíos a La nuesa Señora. Darréu nel sieglu XVII, la ermita foi ampliada construyéndose una nave de planta rectangular, cubierta con bóveda de mediu cañón. La portada ye un arcu de mediu puntu, protexida con un pórticu rectangular, formáu por cuatro columnes que sostienen la cubrición de madera. La sacristía adosada al llau esquierdu de la capiya mayor y el camarín asitiáu detrás del presbiteriu, nel que se depositaron a lo llargo de los años munchos exvotos, son les partes más modernes de la ermita y fueron construyíos nel sieglu XVIII.

El retablu ye d'estilu barrocu, d'un solu cuerpu, con cuatro columnes salomóniques, decoráu con fueyes de vide y recímanes d'uves. Nel centru ta la fornica cola imaxe de La nuesa Señora del Villar, y nel áticu la pintura de la Coronación de la Virxe. La imaxe titular ye una pequeña escultura de madera policromada del sieglu XIII. La Virxe sostién al Neñu sobre la so rodía esquierda, tando dambes imáxenes en posición hierática. Sufrió delles mutilaciones en visu a podela cubrir con mantu. Nel añu 1986, daes les males condiciones de caltenimientu, dar# en la so restauración y afitamientu, recuperando'l so estáu orixinal y podela desvistir.

El día 8 de setiembre, Natividá de María, celébrase la fiesta de La nuesa Señora del Villar, con solemne misa, ufrienda de flores y la tradicional puya pa baxar a la Virxe del so tronu, sacala en procesión alredor de la ermita, baillando les tradicionales xotes castellanes al son de la dulzaina, la gaita y el tambor, preseos musicales típicos de Castiella.

Ilesia de San Pedro Regaláu editar

La ilesia de San Pedro Regaláu ye un templu modernu, compuestu por una nave central y otros dos nos llaterales. Dientro tópase un Cristu, que tamién desfila xunto al Santu Cristu de los Trabayos y xunto a El nuesu Padre Jesús Nazarenu na procesión del Xueves Santu (procesión del silenciu).

Casa de la Cultura editar

Esti edificiu de primeros del sieglu XX fai les funciones de Biblioteca Pública Municipal desque foi adquiríu pol Conceyu en 1986. Comúnmente denomináu “L'Hotel”, presenta una estructura de dos pisos edificaos nun característicu lladriyu acoloratáu rematáu na so azotea con una balaustrada de piedra blanca.

Escultura a la constitución editar

Alzáu en 1982 y asitiáu na plaza del so mesmu nome, ye obra del escultor José Noja, el so nome “Dos manes enxareyaes”.[8]

Fiestes editar

Dalgunes de les fiestes más destacaes de Laguna de Duero son la de Les Águedas, San Pedro Regaláu, el día de la Vieya y les fiestes patronales.

El día de Les Águedas celébrase'l día 5 de febreru por cuenta de la festividá de Santa Águeda.

El día de San Pedro Regaláu celébrase'l 13 de Mayu, siendo representativu l'encierre taurín que se celebra por cuenta de la festividá.

El día de La Vieya celebrar en Laguna de Duero de forma casi esclusiva en tola provincia

La celebración d'esti día vien desenvolviéndose en Laguna de Duero dende tiempu inmemorial. Ye un tradición bien enraigonada ente los vecinos, anque naide sabe con certidume cual ye'l so orixe, yá que son munches les versiones qu'esisten sobre l'orixe de la celebración, la más creíble podría ser la que señala que la celebración llega hasta nós de los antiguos arrieros que faíen la ruta dende la capital del Reinu hasta les tierres del norte y que con toa seguridá pernoctaban col ganáu nel pagu conocíu como Prau Boyal.

Celébrase esta festividá coincidiendo cola metá de la Cuaresma.

La Vieya” yera representada pola figura d'una vieya fecha de cartón o madera y que tenía siete piernes que se diben ferruchando, una per cada selmana que pasaba (y asina se recueye nel llibru L'Antroxu de Julio Caro Baroja) Les siete selmanes, col so ayunos y astinencies, teníen de faese demasiáu llargues, asina que a metá d'elles tomaben una tregua celebrando una fiesta. Estos ganaderos celebraben el Día de la Vieya en Laguna de Duero cuando folgaben na paraxa de Prau Boyal, y ye de suponer que los habitantes de conceyu acabaron per faer so esta tradición. Coincide'l miércoles na metá de la Cuaresma.

Tradicionalmente los neños nun teníen colexu y díbense de casa en casa con una cesta na mano a “pidir la vieya”, esti costume tenía como oxetivu pa los escolares xuntar les viandes necesaries pa dir pela tarde a merendar a los pinares de los Valles o de la Guarnicionera. Nesos tiempos les aportaciones más apreciaes yeren les pataques, güevos y chorizu, pa faer la típica tortiella de chorizu.

Les fiestes patronales celebrar del 7 al 11 de setiembre y tán dedicaes a la Virxe del Villar. Empiecen cola llectura del pregón, y de ende tolos peñistas (hai alredor de 200 peñes) dirixir a la ermita pa faer la ufrienda floral a la Virxe. La Fiesta Grande ye'l 8 de setiembre, festividá de la Patrona. Estes fiestes destaquen pola gran arribación de persones provinientes de Valladolid y de pueblos cercanos a la llocalidá, esistiendo numberosos encierres de toros a lo llargo de les fiestes, según corríes de toros y concursu de cortes, ente otres festividaes taurines celebraes na plaza de toros.

Cultura editar

Deporte editar

L'equipu deportivu más representativu de Laguna de Duero ye'l so equipu de fútbol, el Club Deportivo Llaguna, con un importante historial dientro de la provincia de Valladolid, destacando los sos títulos de Tercer División y del Trofeo Diputación de Valladolid. Xuega los sos partíos nel Estadiu La Llaguna, con capacidá pa 3500 espectadores.

El Club de Pelota de Laguna de Duero, en frontenis y pelota esquito, consiguió dellos títulos rexonal y nacional, y los miembros sub17 de la seleición de frontenis olímpicu masculín que consiguieron la medaya d'oru nel campeonatu nacional d'España son de Laguna de Duero.

Tamién destaca la so escuela de fútbol sala: el CD Llaguna FS V.V. con una cantera compuesta d'equipos redrueyos, esquiles, infantiles y cadetes amás d'un equipu senior en categoría provincial y otru equipu senior en Nacional B. Estos equipos xueguen los sos partíos nos dos polideportivos de Laguna de Duero: Polideportivu Municipal, con capacidá pa más de 400 persones, y el Polideportivu La Nava.

Tamién destaca'l so club de balonmano, el Balonmano Llaguna.

Tamién ye destacable el club de Yudu Finisterre, con deportistes de peraltu nivel como Alberto Gaiteru, 4 vegaes campeón d'España, quintu nel campeonatu d'Europa 2013 y terceru nos xuegos Olímpicos Europeos de la Jueventud (Festival Olímpicu de la Mocedá Europea).

Selmana Santa editar

Hai de solliñar la Selmana Santa lagunera, yá que ye una de les más importantes de la provincia. Nella realicen cinco procesiones. Procesiones:

Vienres de Dolores: Procesión del Via-crucis. Empiezu: 20:45 na Ilesia de La nuesa señora de l'Asunción. Pasos: Santu Cristu de los Trabayos, Virxe de los dolores. Acompaña la cofradería de los siete pallabres.

Domingu de Ramos: Procesión de les palmes. Empiezu: 11:00 na Ilesia de Nuesa señora de l'Asunción. Pasu: ye real. Acompañen toles cofraderíes laguneras.

Procesión del Santu cristu de los Trabayos. Empiezu: 17:00 na ilesia anterior. Pasu: Santu Cristu De Los Trabayos. Acompaña la cofradería de los siete pallabres. El cristu puede ser lleváu a costazos por tou aquel que quiera faelo.

Xueves Santu: Procesión del Silenciu. Empiezu 24:00 na ilesia de San Pedro Regaláu. Pasos: Nstro Padre Jesús Nazarenu, Virxe de los dolores, Virxe de la piedá. Acompaña la cofradería d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu.

Domingo de Resurreción: Procesión del Alcuentru: Empiezu 12:00 na ilesia de l'Asunción. Pasos: Jesús Resucitáu y Virxe de l'Allegría. Les imáxenes son portaes a costazos por miembros de la cofradería de Jesús Resucitáu. Acompañen el restu de cofraderíes.

Cofraderíes editar

Cofradería de los Siete Pallabres. See: Ilesia de Santiago Apóstol, (Valladolid). Ilesia ntra Señora de l'Asunción.

Cofradería d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu. See: ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción.

Cofradería de Jesús Resucitáu. See: Ilesia de Ntra Señora de l'Asunción.

Pasos editar

Santu Cristu de los Trabayos.

El nuesu Padre Jesús Resucitáu.

El nuesu Padre Jesús Nazarenu.

La virxe de la Piedá.

La virxe de l'Allegría.

Persones destacaes editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  3. Cifres de población y Censos demográficos
  4. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional».
  5. Invistidura 2015. 11 de xunu de 2015. http://www.elnortedecastilla.es/eleiciones24m/castillayleon/valladolid/201506/11/roman-rodriguez-sera-nuevu-20150611095838.html. Consultáu'l 19 de xunu de 2015. 
  6. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  7. División de la delda viva de 2014 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional).
  8. Conceyu de Laguna de Duero (ed.): «Patrimoniu cultural».

Bibliografía editar

  • MARTÍN GONZÁLEZ, Juan José. Catálogu Monumental. Antiguu Partíu Xudicial de Valladolid, tomu VI. Diputación Provincial de Valladolid. Reedición año 2000.
  • CASTELLANOS CUESTA, Margarita. Ermita de La nuesa Señora del Villar Laguna de Duero. Diputación Provincial de Valladolid, añu 2012.

Enllaces esternos editar