Lardero

conceyu de La Rioxa (España)

Lardero ye un conceyu de La Rioxa que parte cola capital, Logroño. Esperimentó una gran crecedera nos últimos años al convertise nuna ciudá residencial cercana a Logroño. Nos últimos años creció hasta superar los siete mil habitantes. D'alcuerdu a les cifres oficiales del INE, Lardero ganó 546 habitantes ente 2005 y 2006, lo que representa una crecedera d'un 8,7%, que lo asitia ente los conceyos de La Rioxa con mayor dinamismu demográficu.

Lardero
Alministración
País España
AutonomíaBandera de La Rioxa La Rioxa
Tipu d'entidá conceyu de La Rioxa
Alcalde de Lardero (es) Traducir Juan Antonio Elguea Blanco
Nome oficial Lardero (es)[1]
Códigu postal 26140
Xeografía
Coordenaes 42°25′34″N 2°27′41″W / 42.426111111111°N 2.4613888888889°O / 42.426111111111; -2.4613888888889
Lardero alcuéntrase n'España
Lardero
Lardero
Lardero (España)
Superficie 20 km²
Altitú 438 m
Llenda con Alberite, Albelda de Iregua, Logroño, Villamediana de Iregua, Entrena y Navarrete
Demografía
Población 11 321 hab. (2023)
- 5262 homes (2019)

- 5238 muyeres (2019)
Porcentaxe 3.54% de La Rioxa
0.02% de España
Densidá 566,05 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
aytolardero.org
Cambiar los datos en Wikidata

Históricamente, l'actividá principal de Lardero foi l'agricultura (uva, piescos, peres, mazanes...) Sicasí la crecedera demográfica foi bien importante nos últimos diez años, quedando práuticamente xuníu a Logroño yá que los autobuses municipales d'esta ciudá entren en Lardero.

Situación editar

El conceyu de Lardero ta asitiáu nel norte de la Rioxa Media, llendando colos conceyos de Logroño, Navarrete, Villamediana de Iregua, Alberite, Entrena y Albelda de Iregua en La Rioxa.

Norte: Logroño
Oeste: Navarrete   Este: Villamediana de Iregua y Alberite
Suroeste Entrena Sur: Albelda de Iregua

Historia editar

Los restos arqueolóxicos topaos nel monte La Pila y na Sala de los Moros fáennos pensar que los primeros habitantes de la zona fueron pueblos centroeuropeos, en concretu los celtes, ente los sieglos VIII y VI antes de Cristu. Según Pascual Fernández el nome de "Lardero" deriva del llatín "lardarius" que significa tocineru pola importancia de les sos salazones na dómina del Imperiu romanu. D'esta dómina proceden restos d'una calzada que pasaba por Lardero y les villes de San Cristóbal y Atayo despobladas na actualidá. A empiezos del sieglu XI nómase un pueblu llamáu Ladrero, que probablemente ye Lardero, nel fueru dau a Nájera por Sancho'l Mayor y confirmáu por Alfonsu VI.

En 1350 Lardero incorporar a Logroño pa evitar el so despoblamientu. Cuntó col so primer alcalde en 1645. Algamó'l títulu de villa en 1820 ya independizóse de Logroño en 1834.

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 20,36 km²,[2] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 9872 habitantes y una densidá de 484,87 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Lardero ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[3]      Población según el padrón municipal de 2017.[4]

 
La cercanía a Logroño dexó'l desenvolvimientu d'urbanizaciones ente Lardero y la capital rioxana, como esta de Villapatro.

Economía editar

Evolución de la delda viva editar

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[5]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 379,11 €.[6]

Patrimoniu editar

 
Ilesia de San Pedro.
 
Basílica de San Marcial.
 
Cruceru con templete.

Arquiteutura relixosa editar

  • Ilesia Parroquial de San Pedro. Empezó a construyise na primer metá del sieglu XVI. Constaba de nave central y llaterales en tres tramos formando bóvedes de crucería estrellada que se sofitaben per mediu de pilastres cilíndriques, cabecera cuadrangular cubierta tamién con bóveda de crucería y coru altu a los pies nes naves central y de la epístola. A los pies atopaba l'accesu a la ilesia probablemente por un arcu de mediu puntu al traviés de la nave central y la torre (la cual tenía un aspeutu similar a les d'Alberite, Navarrete y tamién a la qu'esistió en Albelda).

Nel sieglu XVIII llevar a cabo dos obres significatives nel templu. La primera foi la reforma del presbiteriu construyendo una cúpula octogonal cubierta con bóveda de paños. La segunda foi'l desmontaje del coru altu, que taba lastrando la estructura, y la construcción d'un nuevu cuerpu que enrasara cola torre y nel cual amás d'instalar un nuevu coru pudieren añader una serie de dependencies de serviciu pal templu según un zaguán d'entrada al mesmu. Ye una obra importante non yá poles meyora qu'apurrió a la ilesia, sinón porque ye una de les primeres apaiciones del Neoclasicismu na arquiteutura rioxana. La obra realizar l'arquiteutu Juan Cruz de Urizar y consta de fachada de tres cuerpos de los cualos el central ye'l qu'acueye l'accesu por aciu un buecu adintelado y sobre el mesmu una fornica col titular de la parroquia. De la mesma la fachada estremar en 4 niveles de ventanes estremaos dos a dos per una llinia de imposta. El conxuntu rematar con cornisa. Nel sieglu XIX unificóse la fachada tres la baltadera de la torre y añader la espadaña central qu'anguaño se puede reparar. A mediaos del sieglu XIX los problemes estructurales del edificiu yeren yá bien graves, polo que tuvo que desmontase'l templu por completu a esceición del cuerpu de fachada y de la cabecera. Col material del valtamientu volvieron llevantase los murios llaterales abriendo al sur grandes ventanales d'estilu neogóticu. La ilesia pasó a tener nave única, al igual que na actualidá. A principios del sieglu XX constrúyese l'actual torre d'estilu neomudejar. Tres la quema sufierta en 1936 destruyóse la cúpula, qu'años más tarde se rehízo con una nueva forma, según el retablu mayor, obra de Francisco Ramírez de Arellano. Nel añu 2000 inauguróse un nuevu retablu mayor.

  • Basílica de San Marcial. Dedicada al patrón del pueblu, foi construyida escontra 1716 por Gregorio de Alzola. Consta d'una sola nave cubierta en bóveda de cañón con lunetos sofitada por pilastres cruciformes y contrafuertes formando capiyes llaterales. Dicha nave tien tres tramos. El principal (inmediatu a la cabecera) cubrir con una magnífica cúpula con frescos d'estilu Rococó, representando nes pechinas a los cuatro padres de la Ilesia. El tramu de los pies cunta con coru altu y rexa de forxa del sieglu XVIII sol mesmu. La cabecera cunta con retablu mayor rococó de trés calles con templete central onde s'atopa la imaxe del santu titular (popular del sieglu XVI). Tres la cabecera, allúgase la sacristía, a la que s'apuerta por dos puertes ximielgues ensertes nos llaterales del retablu.

La portada componer de buecu adintelado d'accesu sobre'l cual fuelga una fornica col titular de la basílica acoyida por dos pilastres y frontón con tres boles sobre él.

  • Cruceru con templete. Popularmente conocíu como "El Cristu", tratar d'un humilladero construyíu nel sieglu XVI con piedra de sillería. Ye de planta cuadrada y ta formáu por cuatro arcos de mediu puntu. Tuvo cubiertu nel so orixe. Nel centru del mesmu atopaba una columna estriada que probablemente cuntó con un crucifixu en piedra. La columna anguaño atópase na Basílica y tien un escudu que probablemente pudo pertenecer a una familia importante de Lardero. Na actualidá dichu escudu utilízase como emblema de la villa.

Arquiteutura civil editar

  • Campusantu Civil de La Fuécara. Ta asitiáu na carretera escontra Entrena. Nesti campusantu esistía una fuesa común onde fueron soterraos munchos de los asesinaos na contorna polos franquistes a instancies del xeneral Emilio Mola nos entamos de la Guerra Civil Española, por cuenta de que'l Campusantu de Logroño nun tenía abonda capacidá p'acoyer tantos cuerpos de fusilaos . Col pasu de los años, les vilbes (conocíes como les muyeres de negru) allegaben tolos años al llugar a visitar a los sos difuntos. Tres la muerte del dictador Francisco Franco empiecen los trámites pa consiguir que se -yos d'un enterramientu dignu a los qu'ellí folgaben. En 1979 desatiérrense los cadabres y constrúyese un campusantu civil en memoria de les víctimes, nel que destaca'l monumentu alzáu pol escultor logroñés Alejandro Rubio Dalmati y les estatues que recuerden a eses muyeres qu'añu tres d'añu allegaben a visitar a los sos familiares.

Fiestes editar

Los quintos editar

(5 de xineru y 6 de xineru)

L'orixe de los quintos remontar a la despidida que los amigos faíen antes de colase al serviciu militar. Inda cuando yá la mili nun esiste esta tradición sigue calteniéndose. Tou empieza a mediaos de setiembre, cuando los mozos con 18 años axunten cada fin de selmana nes bodegues pa cenar, tirar cohetes. Mientres estes xuntes va entamándose l'auténtica fiesta, que s'empecipia'l día cinco de xineru. Los quintos, vistíos pa la ocasión con un xerséi, gabardina y pañuelu, acompañen a la cabalgata de los Reis Magos acompañaos d'antorches. Llegaos a la Plaza Mayor axúntense en redol a un monte de lleña que prinden coles antorches. La charanga los Correnderos y tol pueblu acompáña-yos nesta fazaña. Unes hores dempués toles cuadrielles axuntar por quintadas pa cenar y dir darréu a la fiesta que los quintos d'esi añu entamen nun local. A otru día, con muncha pólvora yá quemada y dalguna qu'otra copa de más, preparar pa percorrer el pueblu visitando a caúna de les quintes y cantándo-yos un cantar compuestu polos homes. Dempués na plaza del pueblu son les muyeres les encargaes de canta-yos a ellos. Los cantares siempres tienen la mesma entonación, y suelen tener lletres un tanto personales, un tanto pícares. Esta celebración repitir a los 25 años de tirar la quintada, ye dicir con 46 años, celebrando asina les "bodes de plata". Los quintos vieyos, como son llamaos popularmente celebren la quintada mientres el mes de febreru y marzu, cumpliendo con tola tradición anterior. Anque podría paecer que tán demasiáu achacosos pa siguir el ritmu vertixinosu de los díes de quintos, tolos mayores aseguren pasá-ylo meyor a los 46 qu'a los 18.

El día de mayu editar

(1 de mayu)

San Isidro Llabrador editar

(15 de mayu)

San Pedro y San Marcial editar

(29 y 30 de xunu) Esta ye la fiesta más importante, mientres una selmana celebren actos n'honor de San Pedro y San Marcial. Actos como'l chupinazo qu'indica l'entamu de les fiestes, les numberoses degustaciones como les migues, o'l picadiellu con güevos, los baillarinos de San Marcial, y la recoyida de borrachos son actos bien populares.

Aición de Gracies editar

La fiesta d'Aición de Gracies celebrar nel fin de selmana más cercanu al 12 d'ochobre.

Navidá editar

Na última selmana del añu celebrar nel polideportivu municipal un tornéu de fútbol sala pa distintes categoríes dende prebenjamín hasta infantil.

Dende 2007, cada 31 d'avientu celebra una San Montesa. Tien categoría infantil y mayores (categoría absoluta). La recaldación por inscripciones destinar a la ONG que cada añu decídese.

Xentiliciu editar

L'orixe del xentiliciu tien una lleenda digna de mención. Dizse que se-yos llama asina porque la Concatedral de Santa María de la Redonda en Logroño, asitiada a tan solo 4 km de Lardero atopar a la mesma altitú qu'esta villa. Felicidad Concatedral taba poblada por un gran númberu de cigüeñes qu'añeraben nes sos torres cada añu, dicir por tantu que d'ende s'anicia'l nome de cigüeño.

Anguaño nenguna cigüeña añera nes torres de la basílica o la ilesia, habiendo fechu intentos el conceyu por que dalguna pareya añerara, pero nun foi posible, anque nel pasáu sí que siempres había; ési pue ser otru de los oríxenes del xentiliciu.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  3. Cifres de población y Censos demográficos
  4. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional».
  5. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  6. División de la delda viva de 2014 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional).