Las Médulas ye un entorno paisaxísticu español formáu por una antigua esplotación minera d'oru romana asitiáu na redoma de la llocalidá homónima, na contorna d'El Bierzo, provincia de Lleón, comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Ta considerada la mayor mina d'oru a cielu abiertu de too l'Imperiu romanu.[1]

Las Médulas
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Vista panorámica. Error de Lua en Módulu:Mapa_de_llocalización na llinia 393: Minutes were provided for longitude without degrees also being provided.
Llugar  España
Criterios Cultural: i, ii, iii, iv
Referencia 803
Inscripción 1997 (XXI Sesión)
Área Europa y América del Norte
Coordenaes Non
Cambiar los datos en Wikidata

El trabayu d'inxeniería realizáu pa la estraición del mineral supunxo l'alteración del mediu ambiente pero dio como resultáu un paisaxe de sables acolorataos, cubiertu na actualidá parcialmente de vexetación de castaños y carbayos. Considérase un "paisaxe cultural" y tien la denominación de "Parque Cultural".

Esta redolada foi declaráu Bien d'Interés Cultural en 1996, n'atención al so interés arqueolóxicu. En 1997 foi declaráu pola Unesco Patrimoniu de la Humanidá.[1] y Monumentu Natural en 2002. En 2016 foi nomáu como unu de los diez rincones naturales más impresionantes d'España, por Niumba, de TripAdvisor.

Na so contorna atopa una cantera qu'a pesar de ser declarada illegal en 2008 sigue en funcionamientu.[2]

Historia editar

Las Médulas
  Patrimoniu de la Humanidá UNESCO
Bien d'Interés Cultural
Las Médulas (es)
Mine, monumentu y xacimientu arqueolóxicu
 
Llocalización
País  España
Autonomía  Castiella y Lleón
Provincia  provincia de Lleón
Conceyu Borrenes (es)  
Coordenaes 42°27′31″N 6°45′32″W / 42.458699°N 6.759002°O / 42.458699; -6.759002
 
 
Las Médulas
Las Médulas (España)
Arquiteutura
Superficie 1115 ha
Patrimoniu de la Humanidá
Criteriu (i), (ii), (iii) y (iv)
Referencia 803
Rexón Europa y América del Norte
Inscripción 1997 (Xunta XXI)
BIC RI-51-0000667[3]
Instalaciones
Formáu por Zone principal de la mina de oro de Las Médulas (en)  , Estéiles de la Balouta (en)  , Estéiles de Valdebría (en)   y Estéiles de Yeres (en)  
Web oficial
 

Las Médulas foi nel so orixe una esplotación romana d'oru a cielu abiertu, anque los pueblos indíxenes prerromanos yá esplotaren el xacimientu, bateando los placeres fluviales. De xuru los romanos empezaron a trabayar na zona na dómina del emperador Octavio Augusto, quien dirixó personalmente la mayor parte de les aiciones qu'ente los años 26 y 19 e. C. conquistaron definitivamente los pueblos del norte de la península ibérica.

Nun se debe confundir el topónimu actual col monte Medulio, onde tuvo llugar l'holocaustu de galaicos, cántabros y ástures, que prefirieron dase muerte primero qu'apurrise. Sicasí, l'allugamientu del monte Medulio ye inda oxetu de discutiniu.

Pliniu'l Vieyu, que na so mocedá foi alministrador de les minas, rellata que s'estrayíen al añu 20 000 llibres d'oru,[4] lo que, teniendo en cuenta los 250 años d'esplotación, daría 5 000 000 de llibres d'oru. Según los datos del profesor y arqueólogu Antonio García Bellido, les tierres removíes algamen los 500 millones de metros cúbicos, lo que, calculando un rendimientu mediu de 3 gramos por tonelada de tierra, daría como resultáu 1 635 000 kg. Sicasí, otros estudios amenorguen considerablemente estes cifres, considerando que mientres los 200 años en que s'esquizaron les mines, llogróse una producción media añal inferior a 25 kg, siendo por tanto la cifra final inferior a los 5000 kg.[5]

En cuanto al númberu de trabayadores, Plinio fala de 60 000 obreros manumitidos. Estudios modernos, basaos na tierra removida, falen de 10 000 o 20 000 homes, cuntando con suministradores, guardianes, etc. Plinio comenta nos sos escritos la durez del trabayu: «ye menos temerariu buscar perlles y púrpura no fondero del mar que sacar oru d'estes tierres».

Orixe del nome editar

 
Pobláu metalúrxicu de Orellán[6] (sieglos I y II Al fondu, nel visu, taben asitiaos los fornos de fundición.

Ente los espertos hai la teoría según la cual provendría de la denominación tradicional que se-y daba a los amontonamientos de paya, bien comunes na zona. Na fala tradicional d'El Bierzo, entá n'usu, esisten pallabres como meda, montón de forma cónica, y medar, atropar la yerba, según medeiro, que según el catedráticu Jesús García y García son "parientes" del castellán médano (duna o montón de sable), proviniendo, según él, de la voz llatina meta.[ensin referencies][7] Otros autores rellacionar cola voz llatina metalla. Aun así, la opinión de que'l nome provién del Mons Medulius tien munchos partidarios ente los espertos.[ensin referencies]

Métodu d'estraición editar

Na redolada que güei conocemos como Les Migollos daben una serie de circunstancies favorables pa la estraición del oru: yeren tierres d'ábanu con polvu d'oru; había abondosa agua y l'abonda pendiente como pa utilizala como fuercia hidráulico; y esistíen nidies rimaes escontra'l Sil pa los desaguadorios.[8]

El sistema utilizáu yera'l llamáu Ruina montium.[9] L'agua de los regatos de monte enriábase y embalsaba na parte cimera de la esplotación; el monte furar con una cuidadosa rede de galeríes bien pendientes, soltando l'agua al traviés d'elles. La fuercia de l'agua desfaía'l monte y abasnaba les tierres auríferas hasta los llavaderos. El sistema hidráulicu de Las Médulas ye'l más espectacular de los conocíos, pola cantidá d'agua utilizada y el llargor y el gran númberu de ramificaciones de les sos canales. Anguaño conozse tou este trazáu, visitable en parte cola compañía d'un guía.

Una de les munches captaciones facer dende la falda nordés del monte Teleno. A una altitú de 2000 metros atropábase la nieve que más tarde, yá convertida n'agua, llegaba al ríu Cabu (afluente del Cabrera), que de la mesma alimentaba los siete canales que, bordiando'l monte, llegaben a los estanques de la esplotación. Estes canales, que la so llargor total envalorar nunos 300 quilómetros, tienen una rimada d'ente'l 0.6 y el 1 %. L'anchu ye de 1.28 metros, sacante nes curves, de 1.60, y la so fondura ye de 90 centímetros. La construcción d'estes canales, qu'en dellos tramos escurren so la roca en forma de túnel, foi, con diferencia, la obra más difícil y costosa de la esplotación.

Darréu, l'agua de les canales llegaba a unos depósitos construyíos por aciu l'allanadura y escaváu del terrén. La tierra estrayida atropábase alredor, formando turries. Estos depósitos disponíen de compuertes pa distribuyir l'agua.

Surdimientu de la redolada paisaxística editar

 
Unu de los farallones de Las Médulas.

Abandonada la esplotación nel sieglu III, la vexetación autóctona foi de nuevu apoderándose del llugar: carbayos, escobas, Carquesa, encines y carrasques. Al empar espandióse'l cultivu del castañu, del que güei pueden trate numberosos exemplares nel parque, dalgunos d'ellos catalogaos como árboles centenarios. Tou esto dio como resultáu'l surdimientu d'una redolada espectacular carauterizáu poles caprichoses formes del terrén, formáu por sables acolorataos perfectamente integraes cola vexetación.

Anguaño, na fauna de la zona destaquen el xabalín, el corzu, el gatu montés, etc. Tocantes a l'avifauna, esisten más de cien especies, alcontraes sobremanera na aguada del ríu Cabrera. Nes proximidaes del llagu de Carucedo, del que la tradición cunta que se formó pol estancamientu de l'agua emplegada pa la esplotación, crez una variedá d'orquídea que la so flor asemeya un babarón p'atraer d'esta forma a los inseutos y facilitar la polinización. Nos montes de ribera destaquen les aves insectívores.[10]

Nel añu 1997 la Unesco declaró Patrimoniu de la Humanidá Las Médulas, incluyendo la zona principal de la mina d'oru y los Estériles de la Balouta, Valdebría y Yeres. La delegación de Tailandia oponer a la decisión por considerar que la paraxa ye la resultancia de l'actividá destructora del ser humanu y que suponía un perxuiciu pa la causa de la proteición medioambiental. Alemaña y Finlandia tuvieron acordies con esta posición.

Datos práuticos editar

 
Vista xeneral dende'l camín.

Cómo llegar editar

Dende Ponferrada, pola N-536, antigua carretera de Ponferrada-Ourense. Pasáu Santalla del Bierzo, nel altu de Rioferreiros puede tomase a la izquierda, la carretera d'accesu a Villavieja y a Paradela de Muces, que lleva hasta lo alto del Castiellu de Cornatel (ver dende la carretera). Pa siguir escontra Las Médulas tenemos de volver a la esviadura y siguir pola N-536 hasta Carucedo, ellí, a mano esquierda, ta señalizáu la esviadura escontra Las Médulas. Si siguimos pela carretera pola que vinimos (N-536), pocu más palantre de la esviadura a Las Médulas, a mano derecha, vamos aportar al llagu de Carucedo y a la Casa del Parque.

Tamién dende Ponferrada, pola A-6 primeru y la N-120 dempués, pasada la gasolinera de La Barosa tómase una esviadura a la derecha pa cruciar percima de la N-120 escontra l'este, pola CV-191-4 hasta llagu de Carucedo onde se toma la CL-536 hasta la Casa del Parque yá en Carucedo. Ellí atópase la esviadura, esta vegada a la derecha, escontra Orellán, Las Médulas y llagu Somido.

Rutes editar

Ruta de Las Médulas

Partir de Ponferrada, en direición suroeste, pola N-536, antigua carretera d'Ourense, cruciando les vegues de Villalibre de la Xurisdicción (Priaranza del Bierzo). Llueu s'atopa'l viaxeru frente a les escarpaduras de Santalla del Bierzo y Borrenes, en que les sos redoma alcontrar el Castiellu de Cornatel y el pueblu de Villavieja pa llegar a la redoma del llagu de Carucedo. Dende ellí yá toma la esviación escontra'l pueblu de Las Médulas pa llegar hasta'l xacimientu puramente dichu. La realización a cuerpu d'esti últimu tramu va dar ocasión pa visitar les cueves de La Encantada y La Cuevona y p'otros paseos llaterales ente les castañales.

El conxuntu del xacimientu forma un fondu de sacu al que s'apuerta por una sienda d'unos cien metros de desnivel que parte de la redoma de la Fuente de la Tida Bibiana.

Ruta de les Medulillas

Dende'l pueblu d'Orellán, onde hubo un castru romanu, parte una pista escontra'l mirador de Orellán, al que vamos poder llegar en coche. A partir d'ende'l paséu va faese a cuerpu bordiando'l monte Placias (1025 msnm) hasta'l Campu de la Braña, dende onde'l camín baxa escontra les escavaciones de les Medulillas nes Cueves de Reirigo o la Cueva de la Chaira, de más de 250 metros de llargu. El camín lleva a la bifurcación de les Pedrices (nome dau a les piedres de «murias»), dende onde se vuelve al pueblu de Las Médulas. Amás, xunto al mesmu mirador atopen unes galeríes visitables.

 
Vista panorámica de Las Médulas dende'l mirador de Orellán.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 El parque cultural | Paisaxe cultural
  2. «La cantera irreductible.» El País. Consultáu'l 4 de xineru de 2016.
  3. «base de datos de monumentos de Wiki Loves Monuments» (13 payares 2017).
  4. Pliniu'l Vieyu: Hª Naturalis llibro 33
  5. David Gustavo López, Puri Lozano, Miguel Sánchez: Las Médulas. Patrimoniu de la humanidá. L'Uxu viaxeru, ISBNː 84-932058-4-2.
  6. Fundación Las Médulas.
  7. Nota. Meta ye tamién, con muncha mayor frecuencia, un términu de raigañu griegu que significa más allá (p. y. metafísica). Y la pallabra migollu tien de tar rellacionáu colos términos mediu, entemediu, medianu, megollu o nucleu.
  8. «Un láser acopláu nun avión detecta en Lleón mines de la dómina romana.»
  9. Pliniu'l Vieyu: Hª Naturalis llibro33, items 72 y 73
  10. «Espacio naturales: Las Médulas». Archiváu dende l'orixinal, el 30 de xineru de 2014.

Bibliografía editar

  • Bello Garnelo, Fernando. La Toponimia de la Zona Arqueolóxica de Las Médulas (Lleón). Universidá de Lleón.
  • Domergue, Claude. «Les mines d'oru romanu de la Provincia de Lleón» páxs. 37-51. Tierres de Lleón: Revista de la Diputación Provincial. Consultáu'l 25 de febreru de 2015.
  • Lewis, P. R.; Jones, G. D. B. (1970). «Roman gold-mining in north-west Spain». Journal of Roman Studies 60: páxs. 169-185.
  • Sánchez-Palencia, Francisco Javier. Las Médulas (Lleón). Un Paisaxe na Asturia Augustana Institutu Lleonés de Cultura.

Enllaces esternos editar