Laujar de Andarax

conceyu de la provincia d'Almería (España)

Laujar de Andarax[2]ye un conceyu español de la provincia d'Almería, Andalucía asitiáu na Alpujarra Almeriense. Nel añu 2017 cuntaba con 1533 habitantes. La so estensión superficial ye de 92 km² y tien una densidá de 16,66 hab/km². Los sos coordenaes xeográfiques son 36º 59' N, 2º 53' O. Asítiase a una altitú de 918 msnm y a 69 km de la capital de provincia, Almería.

Laujar de Andarax
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
ProvinciaBandera de Provincia d'Almería provincia d'Almería
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Laujar de Andarax (es) Traducir Almudena Morales Asensio (es) Traducir
Nome oficial Laujar de Andarax (es)[1]
Códigu postal 04470
Xeografía
Coordenaes 36°59′38″N 2°53′48″W / 36.994°N 2.8968°O / 36.994; -2.8968
Laujar de Andarax alcuéntrase n'España
Laujar de Andarax
Laujar de Andarax
Laujar de Andarax (España)
Superficie 92 km²
Altitú 918 m
Llenda con Abrucena, Alcolea, Paterna del Río, Fiñana, Fondón, Berja y Huéneja
Demografía
Población 1611 hab. (2023)
- 766 homes (2019)

- 770 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia d'Almería
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 17,51 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
laujardeandarax.es
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Laujar de Andarax és la resultancia de la unión de dos nucleos de población: El Auxor y El Hizam (o "Alhican" o "Alhiçan"), que se fueron xuniendo y estendiendo a lo llargo l'actual carretera comarcal, anque tamién esistíen les alquerías de Hormica (o "Ormica") y Camacin (o "El Cameçin"), yá sumíos.[3] El nome “Laujar” deriva de “El Auxor”, del árabe "covarón" o "covarón nel monte" y “Andarax" o "Andaraj” del árabe “yera de la vida” (por que el allugamientu, arrodiáu de montes, agua y vexetación, maravió a los musulmanes). Sicasí, estos conocer na dómina como “Andaraj el Viejo”, polos munchos años qu'escontra de la so fundación, según la lleenda, por Túbal, unu de los nietos de Noé.

=== Prehistoria tiense conocencia d'asentamientos que se remonten al neolíticu final y a les edaes del cobre y del bronce. Nel cuetu de la Alcazaba alcuéntrense restos argáricos.

Dómina romana editar

La dómina romana dexa en Laujar poques muertes yá que'l so interés yera primordialmente mineru y ello esplica que los principales restos conocíos atópase en Caparidan, la Llomba del xigante y La Quinta. De xuru llegaron dende Berja, conocida na dómina como Verjis y dedicáronse especialmente a la estraición del plomu, bien abondosu na Sierra de Gádor.

Dómina musulmana editar

Los primeros años del dominiu musulmán pasa un pocu de llongura de la Alpujarra. La población autóctona, descendiente de los hispanu-godos convertíos al Islam (los muladíes) nun acepten a los yémenes, colonos musulmanes, por consideralos estranxeros y álcense n'armes contra'l califatu aprovechando la debilidá de los Omeyes. Cunten pa ello cola ayuda de los mozárabes (hispanu-godos que siguieron siendo cristianos), que tamién ven nos colonos una amenaza.

Toa esta aición, enmarcada na revuelta encabezada por Omar Ben Hafsún (`Umar ibn Hafs ibn Yá`fār) del añu 880 al 918 por toa Andalucía, va desaguar en 913 nel pasu del Puertu de la Ragua per parte d'Abderramán III, un mozu que xubiera al califatu en 912, pa pacificar la zona. A partir d'esi momentu estabiliza la situación y, xunto cola importancia ganada pol puertu d'Almería, acabar por favorecer un periodu de crecedera demográfica y económicu de la Alpujarra.

Tres la derrota almohade na batalla de las Navas de Tolosa en 1212, empecípiase'l tercer periodu de taifas ente les que se va atopar el Reinu Nazarí (1238-1492). La organización alministrativa del reinu estremar en tahas como la taha de los Andesax, que la so capital ye Laujar y engloba los actuales conceyos de Fondón, Bayarcal, Paterna, Porcozonos, Fuente Victoria y Alcolea.

Muhammad ibn Abd Allah ibn Said ibn Ali ibn Ahmad al-Salmani (Loja, 15 de payares de 1313), más conocíu como Ibn al-Jatib (لسان الدين بن الخطيب), poeta, escritor, historiador, filósofu y políticu andalusí describió nes sos cróniques la disposición urbana de Laujar alredor de la Alcazaba, la más importante de la Alpujarra, según la so reconocida artesanía de la seda que, según la so descripción, "resplandía más que l'oru", güei sumida. Tamién describe como esistíen canalizaciones de riego, acequias calteníes hasta los nuesos díes, que dexaben a los paisanos llograr hasta trés colleches al añu, que'l so granu yera almacenáu en silos soterraños.[4]

Amás de los comentaos nucleos de población, tiense constancia de la mezquita mayor y les rábitas Açahtar, Alcana, Algezel, Alecab, Alcoba, Ben Zeguy, Cavz Arratal, Cozeymen, Hadidin y Juzeyla (n'El Hizam); según les mezquites Johari y del Tarfe y la rábita Yzmael (n'El Auxor), según detallen los inventarios de habices.

En 1489, “El Zagal”, tíu de Boabdil que gobernó Granada como Muhammed XIII, ente 1485 y 1486, mientres el cautiverio d'ésti, entrega a los Reis Católicos los territorios almerienses que controla xunto coles ciudaes de Baza, Guadix y Almería.

En 1492, los Reis Católicos entren en Granada como castigu pola negativa d'esti reinu a pagar los tributos que-y esixen. Na Capitulación de Granada establezse que Boabdil va ostentar el señoríu de les Alpujarras y parte a Laujar de Andarax, onde va establecer la so residencia. En 1493 abandona la península con destín a Fez en vendiendo a los Reis Católicos los derechos del so señoríu, polo que suel afirmase que Laujar foi la postrera capital del Reinu de Granada, y poro, del al-Ándalus.

Dómina cristiana editar

A la población española musulmana que siguió profesando la so fe pero sol dominiu cristianu conocióse-yos como mudéxares, deriváu de la pallabra árabe "adomáu". La convivencia nun foi fácil y complicóse más cola llegada de colonos cristianos. Asina, a partir de la revuelta del Albaicín y la de los mudéxares granadinos en 1499, pol decretu de 1502 fueron obligaos a convertise al cristianismu, pasando asina a denominase moriscos, qu'a pesar d'ello siguieron coles sos costumes estremaes y l'exerciciu clandestín de la so relixón. Ye nesti contestu de revuelta cuando se produz la quema de la Mezquita mayor de Laujar nel añu 1500 con 200 mudéxares nel so interior, per parte de los cristianos.

Tocantes a los nucleos de población, anque primeramente El Hizan y El Auxor fueron nucleos separaos, anque próximos, cola llegada de los primeros cristianos atopar con una población unificada pero siguen estremándose nos inventarios d'habices. Tamién nes cróniques de la rebelión de 1500 apaecen referencies a un únicu nucleu.[5]

Equí finaron la última sultana de Granada, Morayma, esposa de Boabdil, en 1493 y Abén Humeya (Muhammad ibn Umayya, que'l so nome cristianu yera Fernando de Córdoba y Válor), cabezalera del llevantamientu moriscu contra Felipe II na Rebelión de les Alpujarras (1568-1571), y que foi asesináu por Abén Aboo, primu hermanu so en 1569.

Ye mientres el reináu de Felipe II, cuando l'actual población empieza a formase colos nuevos cristianos en redol al nucleu d'El Auxor, treslladando a los vecinos de Hormica (actual paraxa de la "Villa Turística") y Camacines (al SO de Laujar ente les ramblas de Los Mártires y de Bonaya).

Nel sieglu XVIII Laujar convertir nun apreciable centru testil, coles industries de la seda y de la llana, contabilizándose na población gran cantidá de telares, tornos de filar y diversos batanes movíos por enerxía hidráulica, de los que queden dellos restos. Les mines de plomu, esplotaes dende antiguu, refuercen el so papel nesti sieglu, p'alimentar a les fundiciones reales.

Tres el cayente industrial testil, Laujar pasa a depender, en mayor midida, de l'agricultura, con etapes de mayor apoxéu, como la correspondiente a la uva d'Ohanes, que'l so escayencia marca'l final del ciclu económicu.

Dómina contemporánea editar

En 1833 Laujar dexar de ser parte del Reinu de Granada y queda integráu na acabante crear provincia d'Almería.

En 1877 nació Francisco Villaespesa, el más universal de los poetes almerienses.

Mientres los sieglos XIX y XX la principal actividá comercial va ser la minería del yelsu, fierro y, especialmente, del plomu. Tamién la llamada uva d'Ohanes, que cubrió de parrales tola contorna hasta finales del sieglu XX, foi una importante fonte d'ingresos. De magar, y hasta'l cobarde resurdimientu vitivinícola del valle de Laujar a principios de los años 90, el pocu desenvueltu turismu rural y el sector servicios fueron les úniques actividaes económiques del conceyu.

Cultura editar

 
Banda de música de Laujar

Patrimoniu artísticu y monumental editar

  • Ilesia de la Encarnación: conocida tamién como la Catedral de la Alpujarra ye un edificiu d'estilu mudéxar nel esterior y barrocu nel interior que s'alza sobre la cortil qu'ocupó enantes la mezquita, amburada con 200 mudéxares abellugaos nel so interior, frente al acoso cristianu, en 1500. La so construcción, executada ente 1682 y 1686 basar nos planos realizaos por Diego González. Hai de solliñar los motivos florales del interior y el so retablu barrocu según llenzos al cobre de la escuela holandesa y una Inmaculada del taller d'Alonso Cano.
    Construyida antes de 1530, la primitiva ilesia de Laujar foi una de los siete ilesies llevantaes en La Alpujarra pa esta fecha. Esti templu salvar del saquéu mientres la rebelión de los moriscos pero, por cuenta de la so antigüedá, tuvo que ser reparáu a finales del sieglu XVI y empiezos del XVII. La ruina d'esti edificiu motivó que l'arzobispu Diego Escolanu ordenara la construcción del actual.
  • Ponte de los moros: tratar d'un acueductu de dómina musulmana, entá n'usu, construyíu con tapial y lladriyu coloráu que consta de tres arcos de distintu tamañu. Asitiáu nel ribayu del Conde, na zona del Calache, allúgase aproximao al altor del camping La Molineta pero por detrás del mesmu. El so estáu de caltenimientu ye escelente, siendo'l meyor calteníu de la provincia anque ta dafechu cubiertu de maleza y los accesos son difíciles.
  • Conventu de San Pascual Baillón: construyíu a lo llargo de 17 años, en 1691 empecípiense les obres y conclúyese 1708, celebrándose la primer misa'l 28 d'ochobre d'esi añu, tres la so bendición solemne. Nesti sentíu, cabo destacar que'l impulsor del proyeutu foi'l laujareño Fray Antonio Murillo-Velarde de la Orde Franciscana. La advocación o títulu que s'asignó al edificiu foi'l de San Pascual Baillón por cuenta de que'l Papa Alejandro VIII canonizó a Fray Antonio'l 16 d'ochobre de 1690.
    L'autor del proyeutu foi Diego González, maestru d'obra granadín y autor de la Ilesia de la Encarnación, que les sos obres concluyeren apocayá. Y, una vegada acabáu'l nuevu proyeutu, moró nel conceyu hasta la so muerte.
    L'edificiu consta d'unos 3.000 m² edificaos, de los cualos, 600 correspuenden a la capiya o templu conventual, destináu a los monxos pero tamién a los vecinos del llugar. El restu ta destináu a un edificiu de trés plantes estremáu nuna planta baxa na qu'atopamos el claustru con un barcal con un brocal de pozu, almacenes, cortes, refectorio, etc.; un segundu pisu con cuartos, biblioteca y sales d'estudiu; y un tercer pisu con más cuartos. Complementa'l conxuntu una amplia güerta amiesta.
    El 12 de marzu de 1.822 los franciscanos clausuraron el conventu y empieza el so cayente. Ente los principales acontecimientos cabo destacar el Real Decretu de 1835 de supresión de les Órdenes Relixoses masculines que favoreció la so espropiación y puya pública en 1848. A partir d'equí va ser estremáu en delles finques, vendíu y revendíu y destináu a les más diverses funciones: hospital, casa-cuartel de les Milicies Nacionales, escuela, fariñera, fábrica de zapatos, viviendes particulares, casa-cuartel de la Guardia Civil, etc.
    Na actualidá, y magar numberoses iniciatives particulares de recuperación, atopar nun estáu de ruina total que fai por demás peligrosa la so visita y que paecen condergalo a la desapaición.
  • Alcazaba: (sieglos XIII-XV) los restos de lo que foi la alcazaba árabe atópase na parte alta del conceyu. Siguiendo la carretera que lleva a la Paraxa de la Nacencia, xustu antes de la primer curva al dexar les últimes cases del pueblu, llegaríamos. Los restos son inapreciables dende ellí por cuenta de les construcciones que s'alcen sobre los restos y sobre les fasteres en que s'asitia. Por ello, la meyor forma de vela ye dende'l Xardín botánicu, asitiáu na fastera d'enfrente.
    Magar tou y al evidente grau d'abandonu y olvidu a la que foi sometida foi declarada Bien d'Interés Cultural cola categoría de Monumentu al amparu de la Declaración xenérica del Decretu de 22 d'abril de 1949, y la Llei 16/1985 sobre'l Patrimoniu Históricu Español.
    Tuvo D'esistir yá nel sieglu X, anque les cites más precises son del XII y XIII. Según otros autores foi, posiblemente, mandada construyir por Almutasim, rei de la taifa d'Almería, en defensa de los ataques del rei de Granada. Llugar en que Abén Humeya instaló'l so cuartel xeneral mientres la revuelta morisca. Foi la fortaleza más importante de La Alpujarra en dómina Nazarí. Nella instaláronse El Zagal en 1.489 y Boabdil en 1.492, tres Les Capitulaciones. Cola conquista cristiana, foi baltada parcialmente pa construyise nel so interior un baluarte. Darréu foi abandonada y rellenada con escombros.
    Na escavación d'urxencia realizada en 1985 topóse cerámica qu'indicaba una intensa ocupación de la dómina nazarí(XIII-XIV), menor nel sieglu XI y abondo escasa a finales del periodu almohade.[6]
  • Conceyu: de senciella guapura, tratar d'un edificiu d'estilu neoclásicu-populista rematáu en 1792. Consta de tres pisos d'altor coronaos por una campana y un reló, enantes asitiáu na torre de la ilesia. La planta ye rectangular y les sos parés tán executaes con rafas de lladriyu y caxones de mampostería. La fachada, toa de lladriyu vistu, tien tres arcos de mediu puntu por planta y, a partir del primer pisu, barandielles nellos.
  • Ermita de la Virxe de la Salú: (Cai Granada) edificiu de planta de cruz llatina con cruceru rematáu por una cúpula y bóvedes de mediu cañón na nave, na capiya mayor y nos brazos del transepto. Tres l'altar mayor asítiase'l camarín de la Virxe de la Salú. Este, que cunta con cúpula sobre pechinas y decoración barroca, ye'l más antiguu de los documentaos en La Alpujarra.
    En 1691, previu permisu del arzobispu frai Bernardo Alonso de los Ríos, dos ermitaños instalar na vieya ermita de San Sebastián y Santa Bárbara col enfotu de llevantar un nuevu edificiu onde rindir cultu a la imaxe de la Virxe de la Salú, que según la tradición apaecer na primer metá del S. XVII.
    En 1696 el cabildru de Laujar de Andarax fixo donación a los ermitaños de tierres y un cañu d'agua como contribución a la edificación y caltenimientu de la ermita, que taba práuticamente acabada en 1703. Pa rematar la obra, el cabildru de Laujar de Andarax fundó en 1703 una capellanía a la Virxe de la Salú. Con esti sofitu, la conclusión de les obres aceleróse y en 1710, tres una solemne procesión, la imaxe de la Virxe asitiar nel camarín de la ermita. Les obres corrieron al cargu d'Agustín Rodríguez, maestru d'alarife y vecín de Laujar.
  • Casa señorial de la familia Moya: asitiada na cai Granada atópase la casa de la familia Moya, del sieglu XVIII. L'edificiu, de dos plantes remataes con una galería abierta, abrir a un patiu interior cubiertu. El terrado, como ye tradicional nes cases alpujarreñas, ta cubiertu de launa y bordiáu con un bistechu de texas.
  • Casa del vicariu: casa señorial d'estilu barrocu construyida nel sieglu XVIII en tres altures executaes con caxones de mampostería alternaes con fileres de lladriyu coloráu. La entrada enmarcar ente columnes tamién de lladriyu. Na primer planta atópense tres balcones, los llaterales de menor tamañu que'l central, sobre'l que puede reparase el blasón señorial en mármol de la familia Yanguas. Na so interior cuenta con un patiu de columnes de dos pisos.
  • Pilastres: anguaño esisten 16 fontes públiques o pilastres. De toes elles, les siguientes tienen un marcáu calter históricu.
  1. Pilar secu: (Cai Granada con Calle Calvo Sotelo) anque'l so nome oficial ye Pilar de Calvache, poca xente referir a él por esti nome. La pilastra foi construyíu en 1687, reinando Carlos II, en caliar rosada y cuenta na so frontis con una inscripción relativa a tal fechu.
  2. Pilar de San Antonio (Plaza de San Antonio): compuestu d'un gruesu fuste de caliar rosada, salen d'él tres caños que cayen sobre otres tantes piles de la mesma piedra. Desconozse l'añu de construcción y suel afirmase que data de dómina musulmana magar que'l catálogu municipal asitiar nel sieglu XVIII, dómina verdaderamente tardida pa la factura que presenta. Hai de solliñar la so recuperación yá que, mientres munchos años tuvo recubiertu de parches de cementu y suciedá que faíen bien difícil aprecialo.
  3. Pilar de la Plaza (Plaza mayor de les Alpujarras): construyida en 1684, mientres el reináu de Carlos II, n'estilu barrocu ye una de les fontes más notables de la contorna. De tonalidaes grises daes pol calcoesquito, dispón de cuatro caños (los dos centrales son posteriores) que desaguan nun gran pilón. Na base de cada unu de los caños atopa un baxorrelieve: mazcarones antropomorfos nos caños llaterales y motivos vexetales nos centrales. Nel frontis puede tamién apreciase una inscripción, un escudu de la villa y una bola, non orixinal, que remata'l frontón.
  4. Pilar de la barandiella: (Cai Canalejas) construyíu en 1902 componer de dos altura de les que la primera, bordiada por una barandiella, presenta dos caños pa consumu humanu que cayen al suelu, onde dos talos cuéncanos, pensaes p'agospiar les bases de los cántaros, recueyen l'agua y diríxenlo por una acanaladura escontra un desaguadoriu que nutre otru cañu inferior que desagua a un pilón asitiáu na base pa suministru de besties. El so estilu novecentista y el conxuntu que compón col edificiu qu'agospia'l Chigre de la Barandiella son pocu avezaos na zona.
  5. Pilar de San Blas: (Placeta de San Blas) compite col de San Antonio n'antigüedá magar ser de dimensiones muncho más modestes y tamién se suel asítiase en dómina musulmana. Tan solo el pilón, con dos baxorrelieves antropomorfos, ye orixinal
  6. Pilar de la Cañada: (Cai La Cañada) senciellu y pequeña pilastra compuesta d'un pilón de calcoesquito con moldura y un frontis del que namái ye orixinal l'escudu d'armes realizáu en mármol blanco, de los Rodríguez Chacón y Valdivia, Marqueses d'Iniza.
  7. Pilar del Barriu So (Calle Tintes esquina Barriu Baxu)
  8. Fonte nueva
  • Escudos nobiliarios (bienes d'Interés Cultural, según la Disposición Adicional Segunda de la Llei 16/1985, de 25 de xunu, de Patrimoniu Históricu Español): escudu Real de Carlos IV (Conceyu), escudu municipal (Conceyu), escudu municipal (pilastra de la plaza), escudu del Marqués d'Iniza (Pilar de la Cañada), escudu de los Yangüas (C/ Hermanos Castañeda, na Casa del Vicariu), escudu ensin identificar alcontráu na C/ Granada, 13, escudu ensin identificar alcontráu C/ Josefa Galdeano, escudu de los Aparicio (C/ Dolores, 4.), escudu ensin identificar alcontráu C/Granada, 10, escudu de los Suárez d'Exea (Caleyón de los Alonso, 3).
  • Plaza de toros: tratar de la plaza de toros más antigua de la província d'Almería, construyida en parte coles piedres recuperaes del desapaecíu cortixu del Beneficiáu. Inaugurada en 1925 por Gitanillo de Triana ye una plaza de tercer categoría con un aforu de 2.500 persones, más que la población actual (2011) del conceyu. Con anterioridá a la so construcción, les corríes celebrar na Plaza mayor de les Alpujarras, cerrando l'espaciu con carros y otros oxetos.
  • Ermita de les Ànimas: (Cai Canalejas) de pequeñes proporciones, presenta planta rectangular y teyáu a dos agües, que na fachada adopta forma de frontón. L'esterior ta encalado y nos ángulos ufierta lladriyu vistu. La puerta abrir na fachada y ufierta un arcu apuntáu de cantería, esquema que se repite na ventana que corona la fachada, anque nesti casu facer de nuevu usu del lladriyu. Sobre la puerta, una llábana contién la siguiente inscripción: “Esta ermita a devoción de la ánimes mandar construyir D. Patriciu Asensio Montero en terrenes de la so propiedá colos consiguientes permisos civil y eclesiásticu reconstruyéndola los sos herederos al quedar destruyida na guerra civil 1936-1939”.
    La ermita foi construyida a finales del S. XIX por don Patriciu Asensio Montero y la so esposa, doña Dolores Muñoz Bonilla, xunto a la so casa y ocupando parte del güertu. La primer piedra púnxose'l 9 de setiembre de 1895, na paraxa denomada güertos de Cebrián. Según Florentino Castañeda, la ermita d'Ánimes grande tien el so orixe nuna promesa que fizo don Patriciu de quemar doce arrobes d'aceite pa una llamparuca a Animar y que dempués camudó pol financiamientu de la construcción de la ermita.
  • Ermita chica de les Ànimas: (Cai Granada) simple, con arcu de mediu puntu. Nel interior, un oleu dedicáu a la Virxe del Carmen que, al paecer, nun se correspuende col primitivu.
  • Plaza d'abastos
  • Ver catálogu de bienes protexíos

Patrimoniu industrial editar

  • Mines de Martos: asitiaes na vecina sierra de Gàdor, les abandonaes mines de Martos son un impresionante exemplu de la minería, nesti casu de plomu, que n'otru tiempu foi la principal fonte de riqueza de la zona. Caltiénense intactes les balses de decantación y el barcal y, en peores condiciones, la casa de los inxenieros y otres instalaciones de serviciu.
  • Les Minillas: al pie del cuetu del Almirez (2519 metros) atópesse los restos de les mines popularmente conocíes como les minillas. Bona parte de les instalaciones de serviciu y residencia caltiénense relativamente íntegres pese al abandonu.
  • Sepultura del xigante: construcción de grandes sillarejos perteneciente a la dómina romana, de nome homónimu a otra del vecín pueblu de Fondón, qu'amuesa la ocupación minera de Sierra de Gádor en dómina romana. Asitiáu en terrén forestal y araxal. Atópase parcialmente destruyíu.
  • Chimenea de la Llomba del Suañu: ye una chimenea de fundición de plomu de principios del s.XIX asitiada nuna zona de proverbial riqueza plumbífera. Tamién denomada Caparidán. La Llomba atópase incluyida nel Catálogu Xeneral del Patrimoniu Históricu Andaluz, según el Resolvimientu de 7 de xineru de 2004.
  • Acueductu de la rambla de Bonaya: exemplu d'inxeniería civil, l'acueductu de la rambla de Bonaya atopar a escasos 300 metros del pueblu pel camín de la vega que parte de la plaza de toros. Dende la so construcción foi emplegáu pa la canalización d'agua de riego pero va unos años que sufrió l'agresión d'un agregu llateral destináu a llevar les agües residuales a la depuradora. Dichu añadíu torga aprecialo bien.
  • Molín d'agua de La Nacencia: na paraxa de La Nacencia atópase unu de los munchos molinos d'agua que poblaben el calce del Andarax. Nesti casu atópase na zona de barbacoes y foi apocayá recuperáu. El sistema ye senciellu: por aciu una acequia (anguaño sumida) cáptase, agües enriba, el caudal necesariu y conduzse unos cientos de metros cola mínima pendiente. Col desnivel ganáu, consíguese una cayida a la fin de la cual atópase la boca del molín y, dientro d'él, les palas y mecanismos que lu mueven.
  • La Fabriquilla: antiguu edificiu de la hidroeléctrica qu'abastecía d'eletricidá al conceyu, anguaño reconvertida en mesón. Pa llegar, xustu antes de llegar a La Nacencia, la carretera encrúciase a la derecha y baxa al nivel del calce del ríu. A unos doscientos metros atopa'l Mesón de la Fabriquilla.
  • Caseta de peones camineros: a 4 km de Laujar en direición a Alcolea atópase la caseta de peones camineros apocayá recuperada. Merez la pena almirar la simplicidá de la funcional edificación y visitar el barcal qu'aprovía d'agua a los sos moradores. Ésti, que nun foi incluyíu nes obres de rehabilitación, atopar por detrás de la caseta, fora de la cortil, al pie d'un camín de tierra.
  • Otros: acueductu del ribayu del Conde (o "ponte de los moros"), cálcer del Río Nacencia (alcontráu en La Molineta), Molín de la Llimosna, Molín de la Placeta, Molín d'El Batán, Molín de la Ponte, Fábrica de Farines, Molín de Calache, Molín de la Fabriquilla, La Molineta, Molín de La Nacencia, Molín de Manogorda.

Otros llugares d'interés editar

  • Paraxa de la Vega: o la vega, a seques. Puede llograse una panorámica dende'l Mirador de la vega, asitiáu na Plaza mayor de les Alpujarras o dando un paséu pelos sos caminos. Derrota de ramblas y azequias entá retién el so encantu magar les munches construcciones irregulares y de dudosa llegalidá que la jalonan según les numberoses valles y corralaes, inesistentes va unos años. Cuesta creer que, nun fai demasiáu, nun hubiera más qu'unos pocos cortixos como'l Cortixu de los Paules(o Paulas) y el Cortixu de Les Erillas.
  • La Nacencia: tratar d'una área recreativa asitiada a menos d'un quilómetru del centru del pueblu na que s'atopa una zona de picnic y barbacoes xunto con un chigre-restorán especializáu en comida típica alpujarreña. Xuniendo'l conxuntu atopa'l calce del ríu Andarax, que pasa a lo llargo d'una represas utilizaes pa captar les sos agües pal riego. A pesar del nome, La Nacencia nun ye la nacencia real del ríu, fechu qu'asocede agües enriba cuando se xunen el Forcayu y l'Aguaderu.
    Tamién ye nesti llugar onde se llogra l'agua potable del conceyu y, xunto a les barbacoes, puede almirase la estructura recuperada d'un molín d'agua. Na escampada qu'ocupa'l restorán, na parte más alloñada al camín d'accesu, esiste una fonte pública que brota direutamente del manantial.
  • Otros: hidroeléctrica: presa, acequia y fabriquilla, Rambla de los mártires, casa natal de Francisco Villaespesa, Cases de los maestros (baltaes en 2016), llavaderu públicu de la Cai Granada, llavaderu públicu del barriu de la Alcazaba, plataneros xigantes de la carretera comarcal ente Fondón y Laujar (más conocíos na zona como "castañales lloques"), abellugu de Monterrey, castañal de la Rosa.

Fiestes editar

  • Fiestes n'honor a La nuesa Señora de la Salú: ente'l 15 y el 19 de setiembre, celébrense les fiestes n'honor a La nuesa Señora de la Salú, coincidiendo nel últimu día la salida en Procesión de la Virxe que percuerre'l pueblu dende la Parroquia de la Encarnación hasta la Ermita, siendo recibida con una gran traca de fin de fiestes. Mientres la nueche celebren bailles populares na plaza del conceyu.
  • San Vicente Mártir: hai otra Fiesta n'honor de San Vicente Mártir el 22 de xineru y la viéspora entama un "chisco" (foguera) onde se garren carnes p'acompañar los vinos del pueblu.
  • Selmana Cultural: n'agostu tien llugar la Selmana Cultural del pueblu.
  • Romería de San Marcos: 25 d'abril.
  • Xueves Lardero: realícense escursiones al campu. Xueves anterior al Miércoles de Ceniza.
  • Los Quintos: segundu domingu de marzu.
  • Feria Vitivinícola de La Alpujarra: 27, 28 y 29 d'abril.

Lleendes editar

  • Creación del pueblu: Laujar ye'l pueblu más antiguu d'España, fundáu por Túbal, fíu de Jefet y nietu de Noé. Fundó Araja el primer pueblu d'España, al que precisamente punxo'l nome d'Araja porque ésti yera'l nome de la so fía muerta n'Armenia, cuando se disponía a embarcar colos sos padres pa venir a esta tierra.
  • Pozos d'Aníbal: llexendaries mines d'oru cartaxinés cegaes y perdíes pa siempres.
  • Sepultura del Xigante: llomba de Sierra de Gádor na que xaz un xigante soterráu poles piedres que-y llanzaba'l so oponente de Sierra Nevada.

Xeografía editar

Laujar de Andarax atópase na fastera sur de Sierra Nevada, apoderando'l Valle de Laujar, cola so famosa vega. Al otru llau de dichu valle atopa la Sierra de Gádor, que supón un fuerte contraste col so más famosa hermana.

Al este del conceyu, y escondíu a los sos güeyos, pasa'l calce del Andarax que, les más de les vegaes, yá pasa ensin agua por esti puntu nos meses de branu y sigue asina hasta la desaguada. Esto ye por cuenta de que al so pocu caudal sumir el so total aprovechamientu pal riego de les vegues de Laujar y Fuente Victoria, captándose les agües nes represas de la paraxa de La Nacencia.

El réxime d'agües que se da na so redolada sobresal bien percima de la media provincial, con una precipitación de 600 mm añales. Nel so términu municipal atópase la estación con más nivel pluviométricu de la provincia, El Cerecillo, con 690 mm. al añu, siendo cimeru a la de la media nacional, llegando a algamar nel añu 1969 el nivel de 1098 mm. consideráu como añu bien húmedu. Les estaciones del Cerecillo, Monterrey y Laujar, superen la llende simbólica de los 50 díes d'agua al añu. Esto fai que Laujar sía unu de los escasos rincones de la provincia almeriense onde'l so paisaxe atrai al visitante pola bayura d'arbolea y agua.

Demografía editar

Evolución demográfica:[7][8]

Añu Población Añu Población Añu Población Añu Población Añu Población Añu Población
1900 3.051 1950 3.674 1996 1.815 2002 1.842 2007 1.804 2012 1.735
1910 3.093 1960 2.993 1998 1.780 2003 1.827 2008 1.784 2013 1.671
1920 2.956 1970 2.246 1999 1.855 2004 1.819 2009 1.796 2014 1.633
1930 3.253 1981 1.864 2000 1.815 2005 1.836 2010 1.799 2015 1.574
1940 3.775 1991 1.780 2001 1.808 2006 1.847 2011 1.819

Persones destacaes editar

Ver tamién editar

Laujar-Alpujarra

Referencies y notes editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Denominación de Laujar de Andarax na páxina web del so conceyu
  3. Archivu Xeneral de Simancas, Contadoría Mayor de Cuentes, 1* dómina, leg. 131.
  4. Ibn al-Jatib: Al.Ihata fi ajbar Garnata. Ed. Mohamed Abdulla Enan. vol. IV, El Cairo, 1977
  5. Alonso de SANTA CRUZ: Crónica de los Reis Católicos, p. 202
  6. Patrice CRESSIER, Angela SUAREZ y Micheline DE CARDENAL-BRETON: “Memoria de la escavación d'urxencia realizada na cortil de la alcazaba de Laujar (Almería), 1985″
  7. Memoria socioeconómica de la Diputación d'Almería
  8. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Datos de población nucleos de la provincia d'Almería».
  9. Fidalgu, Fran. «Los cien almerienses del sieglu XX». Consultáu'l 23 d'ochobre de 2017.

Enllaces esternos editar