La leptospirosis, tamién conocida como enfermedá de Weil o ictericia de Weill,[1] ye una enfermedá zoonótica bacteriana. Correspuende a una enfermedá febril producida pola Leptospira interrogans, una bacteria del orde Spirochaetales, de la familia Leptospiraceae, qu'afecta a humanos y un ampliu rangu d'animales, incluyendo a mamíferos, aves, anfibios, y reptiles. Los principales síntomes na mayoría de los casos son fiebre, cefalea, dolores musculares, articulares y óseos, ictericia, insuficiencia renal, hemorraxes y afectación de les meninxes. Ye una enfermedá zoonótica, manifestándose principalmente en dómines d'agües ya hinchentes y d'amplia distribución mundial.[2] La leptospira foi reparada per primer vegada en 1907 nuna laminuca d'una autopsia de texíu renal.

Leptospirosis

Ictericia na esclerótica nun paciente masculín de 60 años d'edá con orina positiva pa Leptospira.
Clasificación y recursos esternos
CIE-10 A27
CIE-9 127.0
OMIM 607948
DiseasesDB 7403
MedlinePlus 001376
eMedicine med/1283
Especialidá infeutoloxía
Wikipedia nun ye un consultoriu médicu Avisu médicu 
[editar datos en Wikidata]

La leptospirosis ye una zoonosis que carecen dellos animales domésticos y monteses; varia dende una afección inaparente hasta una enfermedá mortal. Les infeiciones humanes apaecen por contautu direutu con orina o texíos d'animales infestaos, o bien de forma indireuta, por contautu con agua o tierra contaminaes. Les puertes d'entrada habituales nel home son la piel erosionada y les mucoses espuestes (conxuntiva,nasal y oral). La infeición apaez a cualquier edá. La leptospirosis puede ser una enfermedá profesional (granxeros, trabayadores de cloaques), pero la mayoría de los pacientes esponer de manera accidental mientres actividaes recreatives (por casu nadar n'agua contaminada). Otres fontes son los perros y los aguarones. Los casos declaraos en EE.UU apaecen.sobremanera a la fin del branu o al empiezu de la seronda.[3]

La leptospirosis ye una de les zoonosis más comunes y un importante problema de salú pública, anque se desconoz la prevalencia real d'esta enfermedá.[4] La infeición ye comúnmente tresmitida a humanos cuando l'agua que foi contaminada por orina animal poner en contautu direutu con mancadures na piel, güeyos o poles mucoses. En zones non tropicales, los casos de leptospirosis son estacionales, onde la mayoría asoceden ente agostu y setiembre o ente febreru y marzu.

Epidemioloxía editar

 
El perru constitúi l'únicu reservorio conocíu de Leptospira interrogans serovar Canicola; amás puede actuar como reservorio de los otros serovares.
 
L'aguarón común (Rattus norvegicus) ye'l principal reservorio de Leptospira interrogans serovar Icterohaemorrhagiae.

Los patrones carauterísticos de la tresmisión de la leptospirosis son de tipu epidémicu, endémicu y esporádicu. Los factores más importantes pa l'apaición de leptospirosis epidémica, son les agües estacionales y colles los hinchentes. Factores importantes pa la tresmisión endémica constituyir la redolada húmeda tropical y los defectos hixénicos que causen infeición por royedores y poblaciones ensin controlar de perros. La leptospirosis esporádica, acompañar de contautu del ser humanu con redolaes contaminaes en diversos sitios: nel trabayu (veterinarios, llimpiadores d'arbañales, y trabayadores de rastru), en caleyones y barriaes probes y desaguadorios, mientres viaxes d'aventura, y otres actividaes ensin rellación llaboral, al campu, y mientres exercicios d'entrenamientu militar en rexones endémiques. La infeición por leptospira nun se produz por inhalación, y la leptospirosis ye una causa inusual, d'infeición adquirida nel llaboratoriu. Los varones son afeutaos más de cutiu clínicamente que les muyeres.[5]

La bacteria sobrevive llargu tiempu na agua o n'ambientes húmedos y templaos, produciéndose más casos pel branu y a empiezos de la seronda.

Etioloxía editar

L. interrogans ye una bacteria aerobia con dellos serotipos, estremaos por pruebes de aglutinación (una serie de muestres sanguínees); d'estos serotipos hai dos principales: unu que solo infesta a los animales domésticos, nun se tresmite al home y ye combatíu por aciu la vacunación.

L'otru serotipo ye'l que se tresmite ente los aguarones, y de estes al home, siendo l'home un güéspede accidental.

Los distintos serotipos de Leptospira pueden ser causantes de diversos síndromes clínicos conocíos como fiebre de la trolla, enfermedá de los porquerizos, síndrome de Fort Bragg o fiebre pretibial, enfermedá de Weil, fiebre canícola y fiebre serondiego. Por esta razón aplícase'l términu Leptospirosis a toles manifestaciones clíniques producíes por esti microorganismu independientemente del so serotipo.[6]

Patoxenia editar

El microorganismu entra nel güéspede poles mancadures na piel o poles mucoses, dempués d'una multiplicación transitoria en partes del cuerpu acaba estableciéndose nel reñón y fégadu, tresmitiéndose a otros güéspedes por aciu el contautu cola orina del individuu infestáu.

La infeición producir por contautu direutu cola orina o los texíos del animal infestáu o per mediu de l'agua o'l suelu contamináu. Reparar ictericia, hemorraxa cutanea, fiebre, respigu y dolor muscular. Tien una mortalidá bien elevada.

Nel ser humanu manifestar por aciu un ciclu similar al qu'asocede n'otros güéspedes, la bacteria entra al organismu güéspede pola piel o mucoses, tremar por el sangre atacando diversos órganos y esaníciase pola orina, siendo'l contautu con esta un mediu de tresmisión.

Cuadru clínicu editar

El periodu d'incubación ye de 7-12 díes (máximu de 2 a 20 díes).[7] Nesta primer fase la enfermedá amosar con síntomes similares a los del resfriáu común, una presentación clínica que ye bien similar al dengue, fiebre mariello, malaria, influenza y munches otres enfermedaes tropicales, carauterizada por fiebre, dolor de cabeza y dolor muscular, faciendo qu'esi periodu inicial sía malo de diagnosticar y empobinar un tratamientu oportunu.[8]

Depués d'esta fase y de un periodu ensin molesties, puede siguir una fase de mayor gravedá de la enfermedá, dependiendo del grupu serológico bacterianu, presentándose otros síntomes como: irritación conjuntival, irritación meníngea, rixidez de nuca, insuficiencia renal, ictericia, hemorraxes intestinales o pulmonares, arritmia o insuficiencia cardiaca o dificultá p'alendar.

La enfermedá dura dende unos pocos díes hasta trés o más selmanes, dependiendo de la so gravedá. La mayor parte de los infestaos presenten solo una primer fase, presentando molesties leves o non presentáu nengún tipu de molesties. La segunda fase puede ser grave y, si nun ye tratada debidamente puede provocar una recuperación lenta (meses), más raramente daños renales ya inclusive en casos estremos la muerte.

Los animales que se traten o que desenvuelven una respuesta inmune fayadiza,[9] suelen sobrevivir, pero si nun se traten suelen desenvolver enfermedá renal y hepática cróniques. Puede dase n'animales de cualquier edá, sexu o raza, y non siempres produz síntomes.

La infeición pue ser más o menos aguda y polo xeneral dalgunos de los síntomes que pueden apaecer son falta de mambís (nun comen nin beben), depresión, fiebre, vultures y hemorraxes, lo que puede conducir a la muerte. En casos menos agudos, puede llegar a producir alteración hepática y renal, xunto con conxuntivitis y signos respiratorios (tos, dificultá respiratoria, etc.). Si superen esta infeición, pueden desenvolver alteraciones hepática y renal cróniques.

Puede tornase la tez de color mariellu, esta enfermedá causa una fuerte ictericia, dolor de cabeza, respigos, anemia y dacuando erupción; el periodu d'incubación de la enfermedá ye de 15 díes, pudiendo ser de 8 a 32 díes.

Diagnósticu editar

El diagnósticu de la leptospirosis entiende'l diagnósticu clínicu, bacteriolóxicu, molecular y serológico. L'aspeutu clínicu presenta variaes manifestaciones según especie y edá. El diagnósticu bacteriolóxicu intenta detectar al axente etiolóxicu. El diagnósticu molecular detecta l'ADN del microorganismu, y el serológico investiga la presencia d'anticuerpos.

Los estudios bacteriolóxicos identifiquen al microorganismu por métodos direutos, por aciu la observación en microscopiu de campu escuro, coloraciones argénticas, aislamientu del axente en cultivos especiales, inoculación n'animales de llaboratoriu, inmunofluorescencia direuta y inmunohistoquímica..

L'aislamientu ye'l diagnósticu confirmatorio y pal so intentu cultívense fluyíos y órganos nos medios especiales pa leptospira (Fletcher, EMJH) Los medios semaos son llevaos a estufa de 29°C y reparaos baxu microscopia de campu escuro. El diagnósticu molecular ye útil pa detectar leptospiras, sobremanera en materiales contaminaos o de mal aislamientu, o cuando les leptospiras nun tán vidables. La PCR (polimerasa chain reaction) identifica l'ADN de manera específica con elevada sensibilidá y en curtiu periodu a cualquier material clínico. La PCR tien como ventayes la confirmación rápida del diagnósticu na fase inicial de la enfermedá y la detección del ADN del microorganismu, nun dependiendo de la viabilidá del axente. Esta ye una téunica bien sensible, pero la combinación de dos métodos direutos de diagnósticu ye meyor y tien de ser acomuñáu a la microaglutinación (MAT). El puntu críticu de la téunica PCR ye la etapa d'estracción del ADN, debiéndose afaer a los distintos texíos y fluyíos.

El diagnósticu serológico ye'l diagnósticu más solicitáu en casu de barruntu de leptospirosis. Los métodos utilizaos son indireutos; hai distintes téuniques de tamizaje y una téunica de confirmación. Los métodos de screening son práuticos, económicos y detecten anticuerpos en fase temprana. Pero tien como desventaxa, que nun dexen determinar serovariedad, nun miden la cinética de los anticuerpos y son menos específicos. La téunica ELISA ye útil pal diagnósticu tempranu ante cuadro inespecíficos como leptospirosis, detecta infeiciones recién, ye sensible y tien bona concordanza con MAT.

La MAT ye la prueba de referencia (gold standard), pero precisa personal entrenáu, caltener el cepario y un chequeo del antígeno. Magar puede realizase MAT en distintos tipos de muestra, sueru sanguineu, lácteo, orina, líquidu cefalorraquídeo, humor aguaciento; la muestra d'elección ye'l sueru sanguineu. La titulación inicial na MAT ye 1/50 n'humanos,1/100 n'equinos, ovinos, porcinos, caprinos, caninos y 1/200 en bovinos. Realizándose nos sueros que dan positivu diluciones en progresión xeométrica 2 pa llegar a titulación final.

Puede dase un diagnósticu diferencial ente leptospirosis y la fiebre de Zika.[10]

Tratamientu editar

Los antibióticos d'elección son penicilina 1,5 MUI c/6 hores i/v o tetraciclinas, preferentemente doxiciclina 100 mg c/12 h per vía oral, mientres 7 díes. Amás de la quimioterapia específica son necesaries les midíes sintomátiques, la correición de les alteraciones hemodinámicas, del equilibriu hidroelectrolítico, l'asistencia renal y otres midíes de soporte vital.

El tratamientu ye revesosu, pero predomina l'enclín a aplicalo lo más abondo ceo, nos primeres 4 díes, individualizáu y el d'elección sigue siendo la penicilina, a pesar de la reacción de Jarisch-Herxheimer, predomina l'usu de dosis non bien altes de penicilina, de 10 millones d'unidaes diaries de penicilina cristalina nes formes graves. La Tetraciclina y penicilina G suelen utilizase clínicamente, anque los estudios de llaboratoriu suxuren que l'actividá bactericida de la penicilina G pue ser desaparente, encamentándose la doxiciclina. Con un cuadru clínicu de leptospirosis ensin evidencia epidemiolóxica tien d'instaurase tratamientu, pos pue infectase'l paciente pol consumu d'agua ensin tratar y por alimentos contaminaos, fundamentalmente frutes y vexetales. La doxiciclina ye la droga d'elección n'alérxicos a la penicilina y nes formes leves o moderaes de la enfermedá y utilízase na quimioprofilaxis de la enfermedá.

Dellos programes nacionales, norma la instauración del tratamientu con penicilina ya ingresu domiciliariu nos pacientes con formes leves de la enfermedá quitando neños, muyeres embarazaes y vieyos que van recibir el tratamientu nel hospital y contempla la so aplicación según l'estáu del paciente nel momentu del ingresu.

Nos casos graves alministrar nes primeres 72 hores 10 millones de UI de penicilina cristalina per vía EV, en dosis fraccionaes cada 4 ó 6 hores y darréu siguir con penicilina cristalina 1 millón de UI per vía IM cada 6 hores mientres 7 díes. Tamién norma pa casos benignos: 1 millón de UI de penicilina cristalina cada 6 hores mientres les primeres 72 hores y siguir con 1 millón de UI de penicilina rapilenta cada 12 hores mientres 7 díes. N'adultos alérxicos a la penicilina va alministrase 500 mg de tetraciclina per vía oral cada 6 hores eritromicina 500 mg y.v c/6 hores, doxiciclina 100 mg oral dos vegaes al día, cefalosporinas de tercer xeneración como'l ceftriaxona 1-2 g y.v día. S'han realizaos estudios nes leptospirosis severa, comparándose'l ceftriaxona cola penicilina G sódica y dambes melecines son igualmente efectivos na leptospirosis severa. Tamién s'utiliza la tetraciclina 500 mg ev c/6 hores (si nun hai dañu hepáticu nin renal), cloranfenicol y la estreptomicina. Foi reportáu tamién, l'usu d'azitromicina.

El tratamientu preventivu, de los grupos de riesgos ocupacionales, tien de realizase por aciu l'aplicación de la vacunación y el cumplimientu de les normes sanitaries y l'usu de los medios de proteición al trabayador.

Referencies editar

  1. Horácková, Jana (1989). El Gran llibru de los Animales (en castellanu). Madrid: Susaeta S.A., páx. 320.
  2. CARNEIRO, Marcelo; GIACOMINI, M. de Lourdes y COSTA, J. Margarete. Leptospirosis acomuñada a la esposición ocupacional: Estudiu clínicu y epidemiolóxicu (artículu completu disponible n'español). Rev. chil. infectol. [online]. 2004, vol.21, n.4 [citáu 2009-10-22], páxs. 339-344. ISSN 0716-1018. doi: 10.4067/S0716-10182004000400008.
  3. El manual de Merck. novena edición-1994.Enfermedaes bacterianes cap. 10 páx.165.
  4. CARDONA Y, Marta Noelia, MOROS V, Rosalba María, LOPEZ L, Eneida Aurora et al. Diagnósticu de leptospirosis por aciu la PCR en pacientes con síndrome febril icterohemorrágico (artículu completu disponible n'español). Rev. Soc. Ven. Microbiol. [online]. jun. 2008, vol.28, non.1 [citáu 22 ochobre de 2009], p.24-30. ISSN 1315-2556.
  5. Joseph M. Vinetz (2012). Dan L. Longo, MD; Anthony S. Fausi, MD: harrison principios de medicina interna. Cap 171: McGrawHill, páx. 1392-1393.
  6. Universidá de la República: Facultá de Medicina. «Leptospirosis» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 18 de setiembre de 2009. Consultáu'l 21 d'ochobre de 2009.
  7. http://www.bvs.ins.gob.pe/insprint/salud_publica/mod_tec/2.pdf
  8. GONGORA, Agustín; PARRA, Jorge; APONTE, Lluz and GOMEZ, Lluz. Seroprevalencia de Leptospira spp. en Grupos de Población de Villavicencio, Colombia (n'español). Rev. salú pública [online]. 2008, vol.10, n.2 [cited 2009-10-22], páxs. 269-278. ISSN 0124-0064. doi: 10.1590/S0124-00642008000200007.
  9. Cedola, Maia Tatiana (03 de 2014). Estudio de mecanismos de la inmunidá innata na patoxénesis de la leptospirosis. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/34728. Consultáu'l 16 d'abril de 2014. 
  10. «For Health Care Providers: Clinical Evaluation & Disease | Zika virus | CDC». Consultáu'l 24 d'avientu de 2015.

Enllaces esternos editar