Les llámpares o lluminaries son instrumentos qu'apurren lluz artificialmente. Dende un puntu de vista más téunicu, estremase ente dos oxetos y llámase llámpara al dispositivu soportáu, al que produz la lluz, tamién llamáu bombilla o focu, siendo la lluminaria l'instrumentu o aparatu que lu sirve de soporte.[1]

Llámpara
Cambiar los datos en Wikidata

Según esta última definición, la lluminaria ye responsable del control y la distribución de la lluz emitida pola llámpara. Ye importante, pos, que nel diseñu del so sistema ópticu cúriese la forma y distribución de la lluz, el rendimientu del conxuntu llámpara-lluminaria y l'esllumamientu que pueda provocar nos usuarios. Otros requisitos que tienen de cumplir les lluminaries ye que sían de bona instalación y caltenimientu. Para ello, los materiales emplegaos na so construcción han de ser los fayadizos p'aguantar l'ambiente en que tenga de trabayar la lluminaria y caltener la temperatura de la llámpara dientro de les llendes de funcionamientu. Amás, les llámpares que funcionen con eletricidá, tienen de presentar una serie de carauterístiques pa la seguridá de los usuarios frente a los contactos llétricos. Tou esto ensin perder de vista aspeutos non menos importantes como la economía o la estética.

Historia editar

 
Llámpara de folla.

Llámpares antigües editar

Antes de la invención de la lluz llétrico, les llámpares yeren recipientes que conteníen un líquidu oleoso, que se faía amburar per mediu d'una mecha. El descubrimientu de la mecha, fibra de material combustible somorguiada en grasa, pierdese na escuridá de los tiempos (usábase yá nel neolíticu cimeru). Con esti descubrimientu naz la llámpara primitiva, que s'amenorgaba a una escudiella de piedra con una ranura pa la mecha, fecha de mofu y una empuñadura pa la mano lloñe de la llapada. D'esti tipu de llámpares topáronse dellos exemplares del Neolíticu. Estes llámpares de piedra siguen usándose por dellos pueblos primitivos como los esquimales aleutas d'Alaska, usando como combustible aceite de ballena.

Los pueblos mediterráneos emplegaben conches marines nel cuartu mileniu a. de J.C. Nos tiempos homéricos asitiábense sobre altos postes, braseros que s'alimentaben con lleña y estielles. Esti tipu de braseru colgante emplegar na India pa ceremonies relixoses.

Les llámpares griegues y romanes tienen el so orixe n'Exiptu, siendo fondes y redondes, con un mangu y decoraes con rayes, palmetas y dibuxos similares. Enllenabase d'aceite o de grasa y sobre la so superficie llexaba la mecha (llamada llamparuca), xeneralmente furando un material flotante (corchu) pa caltenela vertical.

La llámpara romana tenía dos furos. El del centru yera pa rellenala de combustible y nel llateral otru, xeneralmente en forma de picu, pol que salía la mecha. Decorábense más ellaboradamente, con imáxenes mitolóxiques, con forma d'animales o bustu humanu, recibiendo unes y otres el nome de lychnos ente los griegos y lucerna ente los romanos.

Anque n'Oriente daba preferencia a la vela, desenvolvió una llámpara d'aceite en forma de platu con pie llabráu.

 
Candelabru de Hettilo (sieglu XI) na Catedral de Hildesheim.

Conocense de toles civilizaciones de l'antigüedá y de variadísimas formes destacando pol so númberu y perfeición artística na so figura y relieves les grieges y les romanes. Les de folla cocío tienen la forma redonda o oval, con elegante rusti y unu o más #pico si tán cerraes o colos cantos daqué doblaos o ondulaos si son abiertes (siendo éstes xeneralmente fenicies), pero la de bronce presenta formes ondeadas o enllargaes con variedá d'apéndices ornamentales y dacuando con incrustaciones de plata o oru tando de cutiu dispuestes pa la suspensión (lucerna pensil) con cadenielles. Les árabes, pequeñes, de bronce o de folla cocío, estremense pola so elevación y el so picu bien enllargáu y ufierten escasu gustu ente que les de forma de gran vasu de bronce lleven múltiples adornos arabescos y rematen en cubiertes calaes que se suspenden de lo alto.

A partir de la Edá Media editar

 
Llámpares llétriques con un diseñu inspiráu nos candelabros circulares. Sala de columnes de la Rula de la Seda. Valencia.

De la dómina bizantina lléganos la más común, la de mecha flotante. La Ilesia primitiva y les sos órdenes monástiques usabenles pa tar encendíes permanentemente ante'l sagrariu, estendiéndose por toa Europa. Consistía nun recipiente de vidriu que s'enllenaba per debaxo d'agua, depués aceite sobre l'agua y dempués una mecha de fibra que nadaba sobre l'aceite. Dende'l s. X al s. XIV tuvo amenorgáu'l so emplegu a les ilesies y establecimientos relixosos. El métodu más usáu pal llume común yera la vela. De les llámpares medievales, paecen ser una derivación les grandes llámpares de la Renacencia qu'entá güei figuren nes ilesies: la so enorme copa inferior nun ye más que'l desenvolvimientu del platillo que na Edá Media poníase debaxo del vasu que contién l'aceite.

Les corones lluminoses empezaron a usase nes catacumbes dende'l Sieglu IV y consistíen de primeres n'aros suspendíos horizontalmente o montaos nun pie espodáu, sobre los que s'asitiaben lucernas o veles. Fuéronse complicando dempués y nel Sieglu XI tuvieron el so más grandiosa espresión nes célebres corones de les ilesies de Hildesheim y de Reims (la d'ésta última, sumida) ente munches otres.

Derivaciones d'elles son les arañes que na Edá Media consistíen en brazos cruzaos horizontalmente o radiantes y suspendíos y na dómina gótica componiense de cañes de bronce o de fierro cargaes d'adornos sobremanera nos sieglos XV y XVI de cuenta que soportaren una gran cantidá de veles. Col sieglu XVIII empiecen les arañes campanudes afataes con numberosos colgantes de vidriu que nes más riques apuerten a de cristal de roca. Los vidrios de l'araña teníen la misión de reflexar y irisar la lluz, dando gran cantidá de matices y la sensación d'aumentar la lluz total emitida poles veles.

Pocu camudaron les llámpares hasta la invención del quinqué (o llámpara de Argand) por Argand, en 1780, y más tarde, la llámpara de querosenu, construyida por un científicu polacu, Ignacy Lukasiewicz, nel añu 1856.

Na actualidá editar

 
Llámpara de techu actual: Semiplafón led

Ver tamién editar

  • Araña de lluz
  • Candil
  • Quinqué
  • Llámpara d'acetilenu
  • Llámpara de gas
  • Llámpara d'arcu
  • Llámpara de neón
  • Llámpara de llava
  • Llámpara d'afigura
  • Llámpara de incandescencia
  • Llámpara de lluz negro
  • Llámpara de descarga
  • Llinterna

Referencies editar