La lleche materno humana ye l'alimentu natural producíu pola madre p'alimentar al naciellu. Encamiéntase como alimentu esclusivo pal lactante hasta los 6 meses d'edá, y con alimentación complementario hasta los 2 años d'edá, yá que contién tolos nutrientes necesarios pa la so correuta crecedera y desenvolvimientu. Amás contién inmunoglobulinas y otres sustancies que protexen al ñácaru frente a infeiciones y contribúi a estrechar el venceyu madre-hijo, favoreciendo un fayadizu desenvolvimientu sicomotor. Amás encamiéntase estender la lactancia hasta los dos años o más según encamientos de la OMS. Les infeiciones y alerxes son más rares nos neños criaos a pechu que nos alimentaos con biberón. Magar ye ciertu que'l neñu vien al mundu protexíu con anticuerpos, esta proteición sume al nacer y les inmunoglobulinas o anticuerpos presentes na lleche materno ocupen el so llugar y protéxenlu hasta que'l so propiu cuerpu xenerar. El ñácaru recibe la primer lleche mientres los primeros díes de vida, esta lleche, tamién llamada calostro ye bien nutritiva, trupa y amarellentada, apurre anticuerpos importantes que fortalecen el so sistema inmunolóxicu y revisten la paré intestinal.

Lleche materno
lleche
Cambiar los datos en Wikidata

Producción de lleche editar

Por que la muyer pueda producir lleche materno ten de tar so la influencia de les hormones prolactina y oxitocina. La prolactina ye la encargada de qu'haya producción de lleche y la oxitocina desencadena la eyección (salida) de la lleche.

Ye bien común que se-yos encamiente a les madres tomar o comer dalgún alimentu en particular pa producir bona lleche. Esto ye un mitu, sicasí, la producción depende namái del estímulu que realiza'l ñácaru al zucar. Cada vez que les glándules mamaries balérense, éstes xeneren más lleche y, poro, a mayor succión va haber más producción de lleche. Lo qu'ayuda tamién a producir lleche ye tar relaxada, el estrés tiende a baxar la producción, asina que s'encamienta tar nun ambiente relaxáu cuando se va a lactar, o delegar delles obligaciones del llar a la pareya o dalgún familiar cercanu, asina la nueva madre pueda esfrutar de la rellación mama-bebe.

La primer lleche ellaborada pola muyer dempués del partu y mientres los primeros cuatro díes llámase calostro, carauterizada pola so alta concentración d'inmunoglobulines, que cubren y protexen el tracto gastrointestinal del naciellu. Esto ayuda a protexelo hasta que'l so propiu sistema inmunolóxicu funcione correutamente. Tien tamién un efeutu llaxante nidiu que facilita la espulsión de meconio, lo qu'ayuda a prevenir l'acumuladura de bilirrubina (un factor que produz la ictericia).

Lactancia inducida editar

Sicasí, la producción de lleche puede ser «artificial» y intencionalmente inducida na ausencia d'embaranzu na muyer. A esto llámase-y lactancia inducida ente que una muyer que dio de mamar antes y empieza de nuevu llámase-y relactancia. Esto puede faese dacuando pola succión de los tetos (delles vegaes al día), masaxando y apertando los senos de la muyer o con ayuda adicional d'usu temporal de drogues qu'inducen la lactancia como l'antagonista de la Dopamina la Domperidona.[1][2] En principiu, con gran paciencia y esfotu ye posible inducir la lactancia por solo realizar succión nos tetos. Nun ye necesariu que la muyer tuviera embarazada, ya inclusive puede tar bien nel so periodu posmenopáusico. L'efeutu que tienen delles yerbes nun ta clínicamente confirmáu, aun así ye bien común que distintes yerbes sían encamentaes p'aumentar o remembrar el fluxu de lleche. Ente estos atópense, por casu, l'alholva, el cardu benditu, el fenoyu ente munches otres, dependiendo del país o la rexón.

Composición editar

La lleche materno ye un fluyíu cambiante una y bones se va afaciendo a los requerimientos del lactante a lo llargo del tiempu, en función de les necesidaes enerxétiques y del desenvolvimientu del naciellu. Ye según la so composición va sufriendo variaciones a lo llargo de la lactancia y tamién mientres el día. Ente les sustancies que tienen variaciones circadianas tán los nucleótidos, dalgunos tienen el so acrofase mientres el día y otros mientres la nueche.[3]

Anque les propiedaes exactes integraes na lleche materno nun son dafechu conocíes, el conteníu nutritivo dempués d'esti periodu ye relativamente constante y llogra los sos ingredientes del suministru d'alimentos consumíos de la madre. Si aquel suministru escai, el conteníu llograr de les reserves corporales de la madre. La composición exacta de lleche materno varia de día en día, de toma a toma, inclusive dependiendo de si ye de día o de nueche, según el consumu d'alimentos, l'ambiente, la edá del ñácaru… Tamién hai de ser teníu en cuenta que la proporción d'agua y grasa fluctúa. La lleche lliberada de primeres d'una comida, ye aguacienta, baxa en grasa y alta en carbohidratos, ente que la del final de tomar ye más rica en grases, siendo por ello más saciante. La mama nunca puede ser realmente «balerada» yá que la producción de lleche ye un procesu biolóxicu continuu: a mayor succión del ñácaru, mayor producción de lleche.

Anque na actualidá sía encamentada mundialmente, a mediaos del sieglu XX la práutica de amamantamiento con lleche materno pasó por un periodu na que-y la consideraba fora de moda y emplegábense lleches artificiales que inclusive fueron consideraes cimeres a la lleche materno.

Sicasí, anguaño reconozse que nun hai nenguna fórmula comercial que pueda igualar a la lleche materno. Amás de les cantidaes apropiaes de carbohidratos, proteínes y grases, la lleche materno tamién apurre vitamines, minerales, enzimes dixestives y hormones, esto ye, tolos nutrientes qu'un infante en desenvolvimientu va riquir. La lleche materno tamién contién anticuerpos de la madre que pueden ayudar al ñácaru a evitar infeiciones, denominaos inmunoglobulines. Namái nel casu de qu'una muyer sía incapaz de dar de mamar al so neñu por hipogalactia (la verdadera hipogalactia namái asocede n'aprosimao un 2 % de les muyeres) o otra razón médica grave (delles enfermedaes contaxoses como'l sida o dellos tipos de hepatitis, el consumu d'estupefacientes, alcohol o melecines verdaderamente incompatibles) tendría d'encamentáse-y l'usu d'un sustitutu artificial, yá que la lleche de vaca o otru animal puede causar graves alerxes en neños menores d'un añu.

Sustancies conteníes na lleche editar

Amás de nutrientes, agua, enzimes y hormones conteníes na lleche de la madre, al fíu tamién pueden tresferise, por aciu la lactancia, melecines o sustancies tóxiques, como l'alcohol, o delles enfermedaes y virus patóxenos.

Coles mesmes, ta llargamente demostrada la presencia d'alérxenos alimenticios na lleche humano, tales como proteínes de güevu, de gluten (conteníes nel trigu, la cebada, el centenu, l'avena, y tolos sos híbridos), de lleche de vaca y de cacagüés.[4][5] Polo xeneral, les concentraciones rellacionar cola cantidá del alimentu inxeríu pola madre. Los alérxenos pasen con rapidez a la lleche materno, nos minutos posteriores a la ingesta, y pueden permanecer mientres delles hores.[4]

Suxurióse qu'esta esposición a alérxenos alimenticios al traviés de la lactancia induz la tolerancia nel ñácaru,[4] magar anguaño nun s'estableció cómo y cuándo esponer a los ñácaros a los alérxenos alimenticios potenciales coles mires d'inducir la tolerancia o prevenir el desenvolvimientu de sensibilizaciones posteriores.[6]

Nel casu del gluten, anguaño demostróse que nin la esposición temprana al gluten nin la duración de la lactancia materna previenen el riesgu de desenvolver la enfermedá celiaca, magar el retrasu na introducción del gluten acomuñóse con un retrasu na apaición de la enfermedá.[7] Esto contradiz los encamientos dictaos en 2008 pola Sociedá Europea de Gastroenteroloxía Pediátrica (ESPGHAN poles sos sigles n'inglés) pa les families de neños con riesgu de desenvolver la enfermedá celiaca, que consistíen n'introducir gradualmente pequeñes cantidaes de gluten na dieta mientres el periodu entendíu ente los 4 a 7 primeros meses de vida, mientres se caltenía la lactancia materna.[7][8] La xenética de riesgu (presencia de los haplotipos HLA-DQ2, HLA-DQ8 o dalgunu de los sos alelos) ye un importante factor que prediz la posibilidá de desenvolver la enfermedá celiaca.[9]

Ellaboración editar

Esisten dellos componentes de la lleche que s'ellaboren a partir d'otres sustancies yá presentes nel organismu, como por casu:

  • Lípidos sintetizaos a partir d'ácidos grasos.
  • Lactosa, sintetizada a partir de glucosa y galactosa.
  • Proteínes, sintetizaes a partir d'aminoácidos.

Otros elementos son tresportaos direutamente del plasma ensin cambéu dalgunu.

Beneficios editar

El consumu de lleche materno produz beneficios pal naciellu y la so madre, adicionalmente. Poles sos connotaciones psicolóxiques, nun se llogró sustitutu que lu iguale..

Nel ñácaru pa prevenir enfermedaes editar

  • Tien la proporción ideal de nutrientes.
  • L'actu de dar de mamar crea y ameyora la rellación madre-hijo.
  • Tien tamién otros non-nutrientes como factores de crecedera cerebral
  • L'apegu a la madre.

La dixestión de la lleche materno ye más fácil y eficiente. La grasa de la lleche materno inclúi una lipasa, enriba qu'ayuda a dixerir la lleche.

  • Tresmite inmunidá pasiva *

Aprove al ñácaru d'alimentu pol so primeres 6 meses de vida * Mengua la gravedá de les alerxes

  • Mengua'l riesgu d'infeiciones respiratories, dixestives, de les víes aérees cimeres y d'otitis
  • Mengua considerablemente'l riesgu de muerte súbito *

Mengua'l riesgu d'obesidá

  • Mengua'l riesgu de diabete de tipu 1 y 2, de linfoma, hipercolesterolemia y d'asma del futuru adultu *

La lleche materno protexe al neñu d'enfermedaes de la piel...

Na madre editar

  • Evita hemorraxes dempués del partu.
  • Amenorga les posibilidaes d'adquirir cáncer de mama y d'ovariu.
  • Ameyora la mineralización ósea *

La prolactina ayúdalu a conciliar rápido'l suañu.

  • Ayuda a perder pesu.
  • El contautu continuu col ñácaru ayuda psicolóxicamente a la madre nel postparto.

Pa la familia editar

  • Promoción del bon tratu *

Favorez del venceyu padres, madre y fíu, dexando un fayadizu desenvolvimientu afeutivu, social y cognitivu nel neñu * Amenorgamientu del costu d'inversión na crianza de los fíos Menor ausentismo llaboral por causa d'enfermedá nel fíu

Pa la sociedá editar

  • Ye ecolóxica *

Mayor productividá * Recursu económicu * Amenorgamientu de la morbilidad y mortalidá infantil

  • Aforru d'enerxía por producción, distribución de sucedaneos de lleche humano *

Aforru per disposición de residuos sólides

  • Amenorgamientu de los costos en salú para atencíón médica pola prevención d'enfermedaes maternu- infantiles.

Aspeutos práuticos editar

  • La lleche materno ta relativamente siempres disponible pal ñácaru *

La lleche materno ta siempres a 37ºc

  • La cantidá de lleche producida afacer a les necesidaes del ñácaru

Métodu Canguru y Lactancia Materna

La prematurez y baxu pesu son problemes de salú pública, yá que constitúin la primer causa d'hospitalización y muerte de neonatos y xeneren problemes qu'en situaciones posteriores lleven a la muerte o producen consecuencies y remortines al llargu plazu.

Denominar Método madre Canguru al remano ambulatoriu de neños prematuros y de baxu pesu, que surdió en Colombia plantegáu polos doctores Edgar Rei y Héctor Martínez, por cuenta de la falta de insumos pa la so atención, según pol gran númberu d'infantes prematuros espuestos a un manexu hospitalariu desaparente y de procedimientos invasivos.

Basar na tríada amor, calor y lleche materno, qu'asegura atención más humanizada, calidable y con menores riesgos, cuantimás naquellos neños que nacen enfermos o con condiciones de sobrevida menos fayadices, tien d'evitase romper el venceyu del gordón umbilical ensin establecer el de la lactancia materna, col fin d'asegurar qu'al traviés del contauto piel a piel mientres a lo menos 30 minutos, garantícese y caltenga na madre'l so instintu de proteición y llógrese meyor adherencia al tratamientu del fíu, independientemente del tiempu que tuviera que permanecer hospitalizáu.

Ventayes del sistema madre canguro

Les ventayes d'esti sistema son innumberables, tales como:

• Amenorgamientu na atención tradicional que, amás, resulta más cara, agresiva y traumática. • Aumenta la práutica de la lactancia materna, asegurando con ello'l meyor alimentu y crecedera harmónica, con toles ventayes inmunolóxiques, dixestives, nutritives, hormonales y electrolítiques qu'apurre. • Caltién el contautu piel con piel. • Atención más humanizada del naciellu. • Mengua riesgos hospitalarios como infeiciones y de manexu invasivo. • Ameyora'l pronósticu y la calidá de vida •

Incorpora rápido al neñu a la so familia.

• Asegura meyor adherencia al control del neñu sanu, amás de que los padres siéntense más seguros pa otorgar los sos cuidos.

Secreción de lleche materno editar

Por que asoceda la secreción láctea el ñácaru tien d'aguiyar el tetu. Pa producir esti estímulu nes glándules mamaries de la madre, el ñácaru realiza un actu instintivu de succión que produz que la hipófisis anterior llibere la hormona prolactina, desencadenando la secreción de la lleche. Cuanto más cantidá de lleche tome'l ñácaru, mayor va ser la estimulación de la hipófisis anterior y per ende va producise más PRL y más lleche va producir la madre. Coles mesmes, la succión del tetu tamién aguiya la neurohipófisis, lliberando la hormona oxitocina. La so lliberación da llugar al reflexu de eyección de la lleche. Esto ye por cuenta de que la oxitocina aguiya la contraición de los conductos galactóforos. La Lactancia nun tien de ser doliosa, pa ello ye necesariu que la Madre se coloque nuna posición cómoda y de la mesma que coloque al ñácaru nuna posición cómoda tamién, de manera que queden frente por frente, la madre tien de sentir cómo se baleren los sos senos y vuélvense a enllenar, ye importante caltener lubricados los tetos pa evitar resquiebros causaos pola cuspia del ñácaru.

Lactogénesis editar

Ye'l procesu pol cual empieza la secreción láctea. Esta establezse ente les 24 hores y el 6º día del postparto y de resultes de la intervención de la PRL (Prolactina), indispensable pa la producción de la lleche. Tamién ye necesariu y contribúi el baxu nivel d'estróxenu. Antes del partu los niveles de PRL aumenten progresivamente, pero los estróxenos d'orixe llibradurario bloquien l'actividá secretora del epiteliu glandular polo cual, magar que les mames xeneren lleche materno dende la pubertá, d'ella nun s'estrayi lleche hasta la maternidá, magar el caltenimientu de la lactancia rique principalmente un caltenimientu de la succión periódica del tetu, polo que ye posible qu'una madre adoptiva, ensin concebir nunca, dea de mamar al so fíu adoptáu. La cayida del nivel d'estróxenos asocede tres el partu y tien de resultes el desbloquéu del texíu mamario.

Galactopoyesis editar

Tamién llamada lactopoyesis, ye'l tresporte de la lleche dende'l so llugar de producción (alvéolos), al traviés de los conductos galactóforos, hasta los tetos, dende onde va poder ser zucada pol neonato, por un simple efeutu de presión negativa. La hormona fundamental d'esti procesu ye la oxitocina, que se produz na hipófisis posterior.

Métodos alternativos pa la estracción de lleche editar

En dellos casos, la madre produz mayor cantidá de lleche de la consumida pol so fíu. Esto crea incomodidad na mama, ya inclusive puede derivar nuna mastitis, por tantu faise imprescindible la estracción de la mesma. Esta situación llámase ingurgitación. La lleche puede estrayese, bien de forma manual, con movimientos de "cate", o bien ayudar con un aparatu, llamáu sacaleche, qu'asonsaña la succión producida pol ñácaru. Esta lleche estrayida pue ser consumida más tarde o donala.

Dada la importancia de la lleche materno, ye útil saber que puede conxelase, mientres 6 meses o más, o caltener nel refrixerador, mientres 24 hores, pa darréu ufiertalo al ñácaru por aciu biberón, cuyarina, xeringa (ensin aguya) o bien nun vasín cuando la madre ta ausente. Pa ñácaros pequeños, les meyores opciones son les qu'eviten l'usu del biberón. D'esta miente evítase'l tracamundiu tetina-tetu, que puede provocar que'l neñu acabe refugando'l pechu de la madre, o modifique la posición de la boca al mamar, lo cual podría producir resquiebros y otros entueyos. Sacar la lleche sobrante ye'l métodu usáu pa donar lleche materno de madres con sobreproducción.

Comparanza con otres lleches editar

Toles especies de mamíferos producen lleche. Pero la so composición varia según los requerimientos de cada especie. La lleche entero de la vaca nun contién (de forma natural) abonda vitamina E, fierro nin ácidos grasos esenciales. Per otru llau, contién escesives cantidaes de proteínes, sodiu y potasiu, que pueden estropiar los reñones inmaduros del infante. Amás, les proteínes y la grasa na lleche de la vaca entera resulten más difíciles d'absorber pa un ñácaru que les de la lleche materno. La lleche entestada pue ser más bono de dixerir debíu al tratamientu de la proteína, pero sigue ensin ser nutricionalmente fayadiza. Amás débese considerar qu'hai neños intolerantes a la lactosa o alérxicos a unu o dellos constituyentes de la lleche de vaca.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. The Academy Of Breastfeeding Medicine: ABM Protocol #9: Use of galactogogues in initiating or augmenting maternal milk supply. Copy available as PDF
  2. Da Silva, Orlando P. y Knoppert, David C.: PDF «Health and drug alerts: Domperidone for lactating women.» Canadian Medical Association Newsletter SEPT. 28, 2004.
  3. Sánchez CL y cols. (2009). «The possible role of human milk nucleotides as sleep inducers. (Abstract)». Nutr Neurosci 12 (1): 2–8. doi:10.1179/147683009X388922. http://www.ingentaconnect.com/content/maney/nns/2009/00000012/00000001/art00001?token=0054127eea39412f415d4874255f7b552b6c2440424d2530482972715a614f6d4y227a45y0d03f3494c2. 
  4. 4,0 4,1 4,2 Parigi, S. M., Eldh, M., Larssen, P., Gabrielsson, S., Villablanca, Y. J. (2015 Aug 19). «Breast Milk and Solid Food Shaping Intestinal Immunity». Front Immunol 6:  p. 415. doi:10.3389/fimmu.2015.00415. PMID 26347740. PMC 4541369. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4541369/. 
  5. Bethune, M, T., Khosla, C. (2008 Feb). «Parallels between pathogens and gluten peptides in celiac sprue». PLoS Pathog 4 (2):  p. y34. doi:10.1371/journal.ppat.0040034. PMID 18425213. PMC 2323203. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2323203/. 
  6. Valenta, R., Hochwallner, H., Linhart, B., Pahr, S. (2015 May). «Food allergies: the basics». Gastroenterology 148 (6):  p. 1120-31.y4. doi:10.1053/j.gastro.2015.02.006. PMID 25680669. PMC 4414527. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4414527/. 
  7. 7,0 7,1 Szajewska H, Shamir R, Chmielewska A, Pieścik-Lech M, Auricchio R, Ivarsson A, Kolacek S, Koletzko S, Korponay-Szabo I, Mearin ML, Ribes-Koninckx C, Troncone R; PREVENTCD Study Group (2015 Jun). «Systematic review with meta-analysis: early infant feeding and coeliac disease--update 2015». Aliment Pharmacol Ther 41 (11):  páxs. 1038-54. doi:10.1111/apt.13163. PMID 25819114. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25819114. 
  8. Agostoni, C (2008 Jan). «[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18162844 Complementary feeding: a commentary by the ESPGHAN Committee on Nutrition]». J Pediatr Gastroenterol Nutr 46 (1):  p. 99-110. PMID 18162844. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18162844. 
  9. Lebwohl B, Ludvigsson JF, Green PH (2015 Oct 5). «Celiac disease and non-celiac gluten sensitivity». BMJ 351:  p. h4347. doi:10.1136/bmj.h4347. PMID 26438584. PMC 4596973. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4596973/. 

Bibliografía editar

  • Estudiu y comprensión de la Naturaleza, 7º básicu, editorial marenostrum, Chadwick Weintein, Isabel. Núñez Jiménez, Sergio. Santa Ana Villaroel, María Anxélica, 2006, ISBN 956-294-134-6
  • Bioloxía 2º mediu, editorial arrayán editores S.A., Kaluf Fuentes, Cecilia. Núñez Jiménez, Sergio. y Uribe Martínez, Rosa. 2004, ISBN 956-240-315-7
  • Dar de mamar: una eleición un deséu. Conseyería de Sanidá. Comunidá de Madrid. Rexistru llegal M.22.638-2008. 1

Enllaces esternos editar

Wellstart.org