La llectura ye'l procesu de significación y comprensión de dalgún tipu d'información y/o idees almacenaes nun soporte y tresmitíes por aciu dalgún tipu de códigu, usualmente un llinguaxe, que puede ser visual o táctil (por casu, el sistema braille). Otros tipos de llectura pueden nun tar basaos nel llinguaxe tales como la notación o los pictogrames.

Detalle de la Virxe del canónigu Van der Paele de Jan van Eyck.
Canónigu lleendo (1889) d'Enrique Simonet.
La llectura ye una llectura.[1]

Weber plantegó tres definiciones pa la llectura:

  • Saber pronunciar les pallabres escrites.
  • Saber identificar les pallabres y el significáu de caúna d'elles.
  • Saber estrayer y entender el significáu d'un testu.[2]

Mecánica de la llectura editar

  • La fisioloxía dexa entender la capacidá humana de lleer dende'l puntu de vista biolóxicu, gracies al estudiu del güeyu humanu, el campu de visión y la capacidá d'afitar la vista.
  • La psicoloxía ayuda a definir el procesu mental que se lleva a cabu mientres la llectura, yá sía na fase de decodificación de calteres, símbolos ya imáxenes, o na fase d'asociación de la visualización cola pallabra. Los procesos psicolóxicos de la llectura fueron estudiaos per primer vegada a fines del sieglu XIX por Emile Javal, entós direutor del llaboratoriu d'oftalmoloxía de la Universidá de La Sorbona.
  • La pedagoxía clínica ocupar de los aspeutos educativos en cuanto al proceso enseñanza-aprendizaje de la lecto-escritura, de los disturbios específicos de la llectura, y les habilidaes necesaries pa una llectura eficaz.

Procesu de llectura editar

 
Mochacha lleendo (1876). Cuadru d'Ilya Repin.

La llectura ye un fenómenu humanu complexu estudiáu principalmente per un área de les neurociencies denomada psicoloxía cognitiva, una especialidá científica interdisciplinaria que retoma importantes apurras tantu de les ciencies del celebru y de la cognición como de la psicoloxía polo xeneral pa ellaborar modelos científicos rigorosos qu'intenten entender y esplicar lo qu'asocede nel celebru mientres el procesu de la llectura y otros fenómenos cognitivos similares. Podemos dicir, primero que tou, que la llectura empieza cuando se da un estímulu sensitivu esternu al traviés d'unu solu o una conxunción de los sentíos, esto ye, cuando por casu afítase la mirada nun testu escritu. En tal casu, los güeyos, que son dos órganos sensoriales capaces de percibir la lluz na redolada del individuu, unvien tal perceición en forma de señales al traviés de los nervios ópticos hasta'l celebru, onde s'entecrucen nel quiasma ópticu y lleguen al lóbulu occipital qu'interpreta eses señales y “decide” que se trata de símbolos a los que depués el celebru decodifica, da-yos identificación y asígnalos significáu. Hai qu'entender que la función única de los órganos sensoriales ye la captación del estímulu esterior, que ye unviáu en forma de señales al sistema nerviosu central y que solo adquier significación cuando eses señales son procesaes pol celebru, faciendo de la llectura un fenómenu eminentemente neurolóxicu y psicolóxicu, entendida esta como dar sentíu a los símbolos. Ye por esta razón que los distintos medios de llectura, tanto'l visual como por casu utilizar el sistema braille, o entá escuchar una narración oral, paecen aguiyar les mesmes zones del celebru en tolos seres humanos —aquelles rellacionaes col llinguaxe y l'imaxinación— y remembrar imáxenes, idees y sentimientos por aciu mecanismos bien similares. Magar la llectura paez asoceder mayormente na rexón de celebru llamada lóbulu temporal (la principal zona del celebru rellacionada col llinguaxe), tamién tien gran actividá nella la corteza visual allugada nel lóbulu occipital, que trabaya non solo pa procesar información visual sinón pa recrear imáxenes mentales; según otres munches rexones varies del celebru espardíes por tola neocorteza cerebral, carauterística que la llectura comparte con otres funciones intelectuales cimeres como l'habilidá matemática y la conciencia y que ye un signu del so complexidá neurolóxica.

Mientres la llectura visual convencional identificóse'l movimientu que realiza la mirada al traviés de les lletres como «movimientu sacádico» o sacaes, esto ye, un movimientu cola cuenta de llograr una imaxe completa de daqué, compensando'l fechu de que la fóvea ye estrecha y tien un campu visual llindáu. Un individuu sanu” (esto ye, ensin problemes qu'afecten la so intelixencia nin la so visión) va tardar ente 200 y 300 milisegundos en permediu n'afitar la so atención a cada pallabra nun testu y unos 69 milisegundos en saltar ente elles. Esto ye un permediu y nun toma en cuenta aspecto como la comprensión llectora o'l relleer les pallabres.

El primer científicu n'identificar les bases neuroanatómicas de la llectura y de los carecimientos que lu afecten (alexia y dislexa) foi'l francés Joseph Dejerine, quien escribió lo siguiente depués de realizar examen postmortem a dellos pacientes diagnosticaos con dislexa: «Siempres hai una mancadura bien tras na rexón temporal posterior del hemisferiu esquierdu, onde entren en contigüidad los lóbulos occipital y parietal». Tamién demostró que la alexia dependía d'una mancadura unillateral nel hemisferiu esquierdu del celebru, empecipiando asina l'estudiu neurolóxicu d'esti tipu de carecimientos.

Llectures especiales editar

La lleición d'escritures distintes a les de les llingües del poniente o d'escritures especiales como escritures pa persones ciegues o notación musical estrémase enforma de lo yá descrito.

Direicionalidá de la llectura editar

Esperimentos con escritures distintes demostraron que non solo los movimientos oculares acostumar a la direición de lleer sinón tol sistema percepcional. Por casu, si escribir de derecha a izquierda y de riba a embaxo, como en chinu tradicional, non solo los movimientos sacádicos camuden les sos direiciones, sinón tamién l'estragal de visión (perceptual span) y el periodu d'identificación de les pallabres (word identification span) camuden les sos formes.

Calteres especiales editar

Escritures qu'usen calteres especiales nun tienen alfabetu. Por casu na escritura chino cada calter representa una sílaba, ye dicir al lleer un testu calter per calter puédese vocalizar sílaba por sílaba. D'un calter puede deducise la so significación darréu. Por eso, anque la tipografía difier enforma de la del occidente, nun hai tantes diferencies: les duraciones de les fixaciones, les distancies de les sacaes y les estensiones de los spans difieren, pero los fundamentos como subvocalización y regresiones son casi idénticos.

Braille editar

 
Lectură (26,5 x 21 cm) de Nicolae Tonitza (1886-1940).

braille ye una escritura táctil usada por persones ciegues, ye dicir lleer coles manes en llugar de los güeyos. La lleición d'esta escritura ye muncho más secuencial y adulces que la de llectura visual.

 
Fragmentu del Claro de Lluna, de Claude Debussy (1890).

Notación musical editar

Notación musical ye la escritura p'anotar música. Anque ye posible cantar una melodía por notes nun ye posible vocalizar esta escritura direutamente, especialmente si contién acordes, ye dicir delles notes suenen simultáneamente. Polo xeneral el llector nun convierte notes n'habla pero sí en movimientos del cuerpu. Los movimientos oculares afacer al conteníu del testu»: si la melodía apodera hai más sacaes horizontales, si l'harmonía apodera hai más sacaes verticales.

Fórmules matemátiques editar

La llectura de fórmules matemátiques estremar de llector a llector. Anque polo xeneral son lleíes d'esquierda a derecha, hai munchos casos especiales, por casu si la fórmula contién fracciones o matrices. La llectura de fórmules matemátiques ye muncho más astracta que la llectura de toles otres escritures: ye posible vocalizar una fórmula, pero eso nun ayudar a entender el so sentíu. La comprensión de fórmules ye terrenal interesante pero hai pocos esperimentos nesti ámbitu.

Fórmules químiques editar

La llectura de fórmules químiques rique la conocencia de la nomenclatura o regles de formulación química, de les qu'esisten diverses variantes. Asina por casu, el compuestu que la so fórmula química ye H2SO4 puede ser lleíu o nomáu de les siguientes formes, toes elles aceptaes pola IUPAC:

Téuniques de llectura editar

Hai distintes téuniques de llectura que sirven p'afaer la manera de lleer al oxetivu qu'escuerre'l llector. Los dos intenciones más comunes al lleer son la maximización de la velocidá y la maximización de comprensión del testu. Polo xeneral estos oxetivos son contrarios y ye necesariu alcordar un balance ente los dos.

Téuniques convencionales editar

Ente les téuniques convencionales, qu'escuerren maximizar la comprensión, atópense la llectura secuencial, la llectura intensiva y la llectura puntual.

Llectura secuencial editar

La llectura secuencial ye la forma común de lleer un testu. El llector llee nel so tiempu individual dende'l principiu a la fin ensin repeticiones o omisiones de la llectura.

Llectura intensiva editar

L'oxetivu de la llectura intensiva ye entender el testu completu y analizar les intenciones del autor. Nun ye un cambéu de téunica solo de l'actitú del llector; nun s'identifica col testu o los sos protagonistes pero analiza'l conteníu, la llingua y la forma d'argumentación del autor neutralmente.

Llectura puntual editar

Al lleer un testu puntual el llector solamente llee los pasaxes que-y interesen. Esta téunica sirve p'absorber muncha información en poco tiempu.

A partir del sieglu XVIII, empieza la llectura intensiva, ésta yera acutada solo pa unos pocos (monxos y estudiantes de les universidaes y academies). Esta modalidá basar en lleer obres por completu, hasta que quedaren grabaes na memoria. El llector reconstrúi'l llibru y el sentíu.

Téuniques enfocaes a la velocidá de la llectura editar

Velocidá de la llectura editar

La velocidá na llectura normal depende de los fines y la so unidá de midida espresar en pallabres per minutu (ppm):

  • pa memorización, menos de 100 ppm)s
  • llectura p'aprendizaxe (100-200 ppm)
  • llectura de comprensión (200-400 ppm)
  • llectura rápida:(400-700 ppm)
    • informativa (400-700 ppm)

Ente elles, la llectura de comprensión ye probablemente'l procesu más importante, yá que ye la que motiva la llectura cotidiana de la mayor parte de la xente. Sicasí, la llectura rápida ye útil pa procesar superficialmente grandes cantidaes de testu, pero ta per debaxo del nivel de comprensión.

Les suxerencies pa la eleición d'una determinada velocidá de llectura tienen d'incluyir la flexibilidá; la llectura repitida de partes del testu cuando hai dellos conceutos relativamente xuntos o cuando'l material nun ye familiar al llector y l'aceleración cuando ye un material familiar o presenta pocos conceutos.

Ente les téuniques de llectura que busquen ameyorar la velocidá tán la llectura diagonal, el scanning, SpeedReading y PhotoReading.

Llectura diagonal editar

En llectura diagonal el llector solamente llee los pasaxes especiales d'un testu, como títulos, la primer frase d'un párrafu, pallabres acentuaes tipográficamente (negrines, cursives), párrafos importantes (resume, conclusión) y la redolada de términos importantes como fórmules («2x+3=5»), llistes («primer», «segundu»,...), conclusiones («por eso») y términos téunicos («costos fixos»). Llámase llectura diagonal porque la mirada muévese rápido de la esquina cimera izquierda a la esquina inferior derecha. D'esa manera ye posible lleer un testu bien rápido por cuenta de detalles y comprensión del estilu. Esta téunica ye usada especialmente al lleer páxina web (hipertestu).

Escanio editar

Scanning ye una téunica pa buscar términos individuales nun testu, basada na teoría d'identificación de pallabres comparando les sos imáxenes. El llector imaxina la pallabra nel estilu de fonte del testu y dempués mueve la mirada rápido sobre'l testu.

Llectura rápida editar

Historia L'usu de téuniques

para llectura rápida (speed reading) empezó a desenvolvese a principios del sieglu XX, cuando'l volume de la información escrita aumentara considerablemente y tenía de tar al algame de mayor númberu de persones.

Mientres la Primer Guerra Mundial munchos pilotos perdíen segundos vitales mientres combate al tratar d'estremar si l'avión que s'averaba yera del bandu propiu o del enemigu. En respuesta a ello escurrió'l llamáu «métodu taquitoscópico», que consistía n'amosar aviones nuna pantalla[ensin referencies] mientres pocos segundos p'adomar a los pilotos a estremalos. Gradualmente aumentábase la cantidá d'imáxenes que se proyeutaben cada vez y amenorgábase el tiempu d'esposición. Esta idea foi tomada polos primeros cursos de llectura rápida, proyeutando cada vez más pallabres nuna pantalla y amenorgando progresivamente el tiempu d'esposición. Sicasí, si úsase solamente esti métodu, les persones tieden a volver a la so velocidá de llectura habitual, yá qu'en realidá nun se desenvolvió una nueva habilidá llectora. La medría na velocidá de llectura reparáu nos soldaos qu'emplegaron el métodu taquitoscópico debióse probablemente a la motivación.

Tiempu dempués, nos años sesenta, afayóse que con un entrenamientu fayadizu los güeyos aprienden a movese más rápidu, colo cual aumenta la cantidá de pallabres que ye posible decodificar cada minutu.

Les téuniques modernes de llectura rápida enfocar na captación dinámica», esto ye, pretenden llegar a una llectura mental direuta que dexe aforrar el tiempu de los pasos 2 y 3 (vocalización y audición) del procesu llector descritu enriba, yá que nun puede falase o escuchar más de 100 pallabres per minutu. Pa ello procuren la visualización global de delles pallabres o frases enteres. Sicasí, los estudios de comprensión llectora faen ver que la llectura rápida, yá sía informativa o d'esploración, ye útil pa procesar gran cantidá d'información en poco tiempu, pero desaparente como vezu d'estudiu.

Téunica La téunica conocida como [[speed

reading]] («llectura rápida») combina munchos aspeutos distintos pa lleer más rápidu. Polo xeneral ye similar a la llectura diagonal pero inclúi otros factores como concentración y exercicios pa los güeyos.

Dellos críticos de qu'esta téunica argumenten que solamente ye la llectura diagonal con nome distintu, combináu con factores conocíos por sentíu común. Nun hai prueba qu'exercicios pa los güeyos ameyoren la perceición visual. Nun ye necesariu pagar seminarios pa saber que concentración y llume bono son imprescindibles pa lleer rápido.

Dalgunos consideren que se trata d'una téunica pa exercitar la concentración mientres la llectura, lo que dexa amenorgar considerablemente'l tiempu d'absorción de la información. Munchos desenvolvieron la capacidá de llectura rápida pelos sos propios medios, y coinciden en que la única clave ye la concentración.

PhotoReading editar

Nel PhotoReading, inventáu por Paul R. Scheele, el llector llee una páxina en total. De primeres gana una idea xeneral del testu usando llectura diagonal pa lleer índiz, títulos y párrafos especiales como'l testu nel revés d'un llibru. Dempués mira les páxines una por una, detiense unos segundos con mirada ensin enfocar, nun estáu mental bien relaxáu. Dempués de lleer una páxina asina «activa» el conteníu del testu cerrando los güeyos y dando rienda suelta a los pensamientos. Compárase la téunica cola memoria eidética. porque esperimentos demostraron que llectores nun estrayen información de pasaxes ensin enfocar. Abarrunten que la información llograda por PhotoReading vien de la llectura diagonal y de la imaxinación del llector. Pero anque fuera bien fácil verificar la téunica, nun esisten esperimentos faciéndolo.

Un llector rápidu precisa saber: comprensión ÷ tiempo = V

  • V = Velocidá Total

(de pallabres lleíes menos el porcentaxe de non entendíes, estremaes ente'l total de segundos emplegaos, multiplicaos por 60.

  • Exemplu 1: Una páxina con 600 pallabres, lleida en 4 minutos con 30 per cientu non entendíu, evalúase asina: 600 - 30 per cientu = 420 ÷ 4 minutos = 105 pallabres per minutu.
  • Exemplu 2: 2 páxines con 200 pallabres caúna lléense en 2:20 (min. seg.; con media páxina mal entendida, calcúlase asina: 400 -100 = 300 ÷ 140 = 2.14 X 60 = 123 pallabres per minutu.
  • Esplicación: 400 pallabres, menos la cuarta parte mal entendida son 100 y queden 300 bien entendíes, ente 2:20 (min. seg.) ye dicir 140 segundos = 2.14 pallabres lleíes per segundu en permediu de dos páxina.

Historia de la llectura editar

Na antigüedá editar

Los primeres xeroglíficos fueron diseñaos hai 5000 años, sicasí los alfabetos fonéticos más antiguos tienen alredor de 3500 años. Les primeres obres escrites n'ocasiones dexaben tener solamente una parte del testu.

Ente'l sieglu II y el IV, la introducción del pergamín dexó la redaición d'obres compuestes por dellos folios llargos que podíen guardase xuntos y lleese consecutivamente. El llibru de la dómina actual sigue este mesmu principiu, pero la nueva presentación dexa consultar el so conteníu nuna manera menos llinial, esto ye, aportar direutamente a ciertu pasaxe del testu.

Alredor del sieglu X les pallabres escribíen una tres otra, ensin espacios en blancu nin puntuación (scriptio continua):

Per otra parte, magar testos que daten del sieglu V e. C. atestigüen qu'en Grecia se practicaba la llectura en silenciu, probablemente fora una práutica escepcional mientres sieglos. La llectura en voz alta yera casi sistemática. Nos sos Confesiones, el santu católicu Agustín d'Hipona menta'l so ablucamientu cuando vio al santu Ambrosio de Milán lleer en silenciu.

Edá Media y Renacimientu editar

Mientres enforma tiempu'l llector nun yera del tou llibre na seleición del material de llectura. La censura eclesiástica, tuvo ente los sos primeros antecedentes l'establecimientu de la llicencia previa d'impresión na diócesis de Metz en 1485. El papa Alexandru VI dispunxo la censura d'obres pa les diócesis de Colonia, Maguncia, Tréveris y Magdeburgu en 1501 y depués foi xeneralizada na Ilesia Católica por Lleón X.

N'España la llicencia previa del Conseyu Real a la edición de les obres foi estendida a tol territoriu por disposición de la corona. Anque los arzobispos de Toledo y Sevilla, al igual que los obispos de Burgos y Salamanca teníen atribuciones pa determinar eses llicencies, les ordenances de la Coruña de 1554 acutaron tales actividaes al Conseyu Real, esto ye, l'Estáu.

Nel añu 1559 la Sagrada Congregación de la Inquisición de la Ilesia católica (darréu llamada la Congregación pa la Doctrina de la Fe) creó'l Index Librorum Prohibitorum, que'l so propósitu yera prevenir al llector contra la llectura de les obres incluyíes na llista.

El términu Ad Adsum Delphini (pa usu del príncipe), refierse precisamente a ediciones especiales d'autores clásicos que Lluis XIV (1638-1715), autorizó a lleer al so fíu, nes que, dacuando, censurábense coses. Entá anguaño, aplicar a les obres alteriaes con intención didáctica o a obres censuraes con intención política.

Dómina contemporánea editar

Anguaño la llectura ye'l principal mediu pol cual la xente recibe información (entá al traviés d'una pantalla), pero esto foi asina solo polos postreros 175 años aproximao. Salvu contaes esceiciones, antes de la Revolución industrial la xente alfabetizada o lletrada yera un pequeñu porcentaxe de la población en cualquier nación.

 
Biblia de Gutenberg.

La llectura convertir nuna actividá de munches persones nel sieglu XVIII. Ente los obreros, la novela por entregues siguió lleéndose en voz alta hasta la Primer Guerra Mundial. Por tanto, n'Europa, la llectura oral, el cantar y la salmodia ocuparon un llugar central, como lo fai entá nes ceremonies relixoses xudíes, cristianes y musulmanes.

Mientres el sieglu XIX, la mayor parte de los países occidentales procuró l'alfabetización de la so población, anque les campañes tuvieron mayor efectividá tocantes a población y tiempu ente los países de relixón protestante, onde se considera como unu de los derechos importantes del individuu'l ser capaz de lleer la Biblia.

La llectura en llinia editar

  • Llibru-y, llibru electrónicu o e-book

Los llibros electrónicos son una versión electrónica o dixital d'un llibru (con una edición bastante similar o igual a una versión en papel). Los formatos más comunes son .doc, .lit y .pdf y puede tenese accesu a ellos adquiriendo l'exemplar (cd o archivu) por aciu pagu o bien al traviés de biblioteques virtuales.

  • El hipertestu

Conozse como hipertestu a la forma de estructuración de la información al traviés d'enllaces, forma parte de la interfaz del usuariu. Faen posible la bifurcación de temátiques o de la llectura al traviés de hipervínculos

  • Ezine, revista electrónica o y-zine

Publicaciones periódiques qu'empleguen como mediu d'espardimientu un formatu electrónicu y que suelen tar estructuradas con hipertestu.

  • Blogue

Bitácora web qu'arrexunta cronológicamente archivos de testu, imaxe o soníu d'unu o más autores.

  • Biblioteca virtual

Son biblioteques qu'ufierten el so mancomún (documentos dixitalizaos y y-books) a los usuarios al traviés d'Internet. Constitúin anguaño una ferramienta frecuente na investigación.

  • Comunidaes virtuales

Enseñanza de la llectura editar

 
Un adultu lleendo con dos neños.

La enseñanza de la llectura va tener como finalidá llograr una llectura mecánica correuta. Nesta fase l'alumnu hai d'adquirir una serie d'automatismos que-y dexen interpretar unos signos gráficos al traviés de la perceición visual y da-yos una identidá oral. Toes eses asociaciones haber de faer con rapidez, con una velocidá que-y dexe lleer mecánicamente y entender el sentíu de lo que ta lleendo. Asina entramos na llectura comprensiva. Pa realizar la comprensión d'un testu escritu non solo hai d'acomuñar les lletres colos soníos correspondientes, sinón tamién, les pallabres col so significáu. Al traviés de la llectura, primero mecánica y dempués comprensiva, hai que llegar a algamar una postura de reflexón crítica alrodiu de lo que se lleó, entrando asina na llectura reflexiva.

Esisten dellos métodos d'enseñanza de la llectura; los más relevantes son los siguientes:

El métodu fónicu basar nel principiu alfabéticu, que implica l'asociación más o menos direuta ente fonemes y grafemes. Esti métodu, que la so aplicación tien de ser lo más temprana posible, entiende una enseñanza esplícita d'esti principiu, con especial atención a les rellaciones más problemátiques y diendo de les vocales a les consonantes. El fundamentu teóricu d'esti métodu ye qu'una vegada entendida esta sistemática'l neñu ta capacitáu pa entender cualquier pallabra que se-y presente.

Esta direición del aprendizaxe, primero la téunica y depués el significáu, ye la que más crítiques suel amenar, en tantu acótase que ye pocu estimulante retrasar lo más importante de la llectura, la comprensión de lo que se llee. El métodu, obviamente solu preséu en llingües con sistema d'escritura alfabético, plantega problemes en delles d'éstes, onde la rellación fonema/letra nun ye nin tanto unidireicional.

El métodu global, pela so parte, considera que l'atención tien de centrase nes pallabres pos son les unidaes que tienen significáu, que ye a la fin l'oxetivu de la llectura. Lóxicamente, esti métodu basar na memorización inicial d'una serie de pallabres que sirven como base pa la creación de los primeros enunciaos; darréu, el significáu d'otres pallabres reconocer cola ayuda de sofitu contextual (dibuxos, conocencies previes, etc.). Ello ye que un aspeutu básicu d'esti métodu ye'l convencimientu de que'l significáu d'un enunciáu nun esixe la conocencia individual de toles pallabres que la componen, sinón que ye un resultáu global de la llectura realizada que, de la mesma, termina per asignar un significáu a aquelles pallabres antes desconocíes.

El métodu constructivista, basáu na obra de Jean Piaget, plantega la enseñanza de la llectura a partir de les hipótesis implícites que'l neñu desenvuelve avera del aspeutu fonolóxicu; esto ye, un neñu nel so aprendizaxe normal de la llingua escrita termina per desenvolver naturalmente idees sobre la escritura, nel sentíu d'alvertir, por casu, que nun ye lo mesmo que los dibuxos y llegando a establecer rellaciones ente lo oral y lo escrito.

Mientres décades, plantegóse un alderique sobre la pertinencia de los distintos métodos. Nos últimos años, l'alderique resurdió ente los investigadores qu'amosaron el rol fundamental de la conciencia fonolóxica pal aprendizaxe de la llectura y l'escritura y los promotores del enfoque del llinguaxe integral Stanovich, 2000). Anguaño, el discutiniu alrodiu de los métodos quedó resuelta, yá que esiste una evidencia empírica apolmonante d'estudios qu'amuesen la importancia de la conciencia fonolóxica nel procesu de l'alfabetización (Ehri et al., 2001; Berninger & Corina, 1998).

Polo xeneral asumir que ye posible y necesariu integrar aspeutos del métodu fónico y global pa una enseñanza y un aprendizaxe esitosos.

Promoción de la llectura editar

Encamiéntase empezar con un llibru pequeñu escoyíu pola persona, y conforme la meyora llibros más grandes

Comprensión de llectura editar

La comprensión de llectura tien mayor pesu dientro del contestu de los exercicios del razonamientu y tien como oxetivu desenvolver l'habilidá pa lleer en forma analítica; constitúi unu de los oxetivos básicos de los nuevos enfoques de la enseñanza.

Los exercicios de comprensión de llectura miden:

  • la capacidá pa reconocer el significáu d'una pallabra o frase nel contestu de les demás idees;
  • l'habilidá pa entender ya identificar lo fundamental de la llectura;
  • l'habilidá pa identificar les rellaciones ente les idees pa realizar l'analís y síntesis de la información.

Evaluación de la llectura editar

Yá que la llectura intervién na adquisición de múltiples tipos de conocencia, esisten diversos tipos de prueba de llectura, que varien acordies con lo que pretenda evaluase y si aplicar en neños o n'adultos. Probar estándar tienen d'emplegase sobre una muestra grande de llectores, colo cual quien les interpreta puede determinar lo que ye típicu pa un individuu de determinada edá. La competencia llectora depende de munchos factores, amás de la intelixencia.

Los tipos comunes de prueba de llectura son:

  • Llectura visual de pallabres. Empléguense pallabres amontando la dificultá hasta que'l llector nun puede lleer o entender lo que se-y presenta. El nivel de dificultá manipoliar con una mayor cantidá de lletres o sílabes, usando pallabres menos comunes o con rellaciones fonéticu-fonolóxiques complexes.
  • Llectura de "non pallabres". Empléguense llistes de sílabes pronunciables pero ensin sentíu que tienen de ser lleíes en voz alta. La medría de la dificultá llograr por aciu secuencies más llargues.
  • Llectura de comprensión. Presentar al llector un testu o pasaxe del mesmu que puede ser lleíu en silenciu o en voz alta. Depués plantégense entrugues rellacionaes pa evaluar qué s'entendió.
  • Fluidez de llectura. Evalúase la velocidá cola que l'individuu puede nomar pallabres.
  • Precisión de llectura. Evalúase l'habilidá de nomar correutamente les pallabres d'una páxina.

Delles pruebes incorporen dellos de los tipos anteriores, por casu, la prueba de llectura Nelson-Denny mide tantu la velocidá cola que puede lleese un determináu pasaxe como l'habilidá pa depués responder entrugues sobre él.

Beneficios de la llectura editar

La llectura aguiya l'actividá cerebral, fortalez les conexones neuronales y aumenta la reserva cognitiva del celebru, un factor que protexe d'enfermedaes neurodegenerativas.

El celebru asina realiza meyor les sos funciones, amonta la rapidez de respuesta, aguiya'l procesu de pensamientu, la ordenación ya interrellación d'idees y conceutos, la memoria y l'imaxinación. Tamién facilita la interacción y les rellaciones sociales yá que facilita'l desenvolvimientu de temes de conversación.[3]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. François Texier: «Traces de lectures, sentiers de lecteurs», en Lire, un acte de formation au quotidien. Paris: L'Harmattan, 2006.
  2. Weaver, C. : Reading process and practice: from sociu-psycholinguistics to whole language. Portsmouth (New Hampshire): Heinemann, 1994.
  3. La llectura aguiya l'actividá cerebral y protexe de les enfermedaes neurodegenerativas. Europapress. https://www.europapress.es/salud/salud-bienestar/noticia-llectura-aguiya-actividá-cerebral-protexe-enfermedaes-neurodegenerativas-20130422111911.html. 

Bibliografía editar

  • Argüelles, J. D. (2003). ¿Qué lleen los que nun lleen? Méxicu: Paidós
  • Barry, C. A. (1999). «Les habilidaes d'información nun mundu electrónicu. La formación investigadora de los estudiantes de doctoráu». Traducíu por Piedá Fernández Toledo. Añales de documentación. (2).
  • Bravo, L. (1996) "La prevención de les dificultaes del aprendizaxe de la llectura na etapa escolar inicial". Revista de Pensamientu Educativu Vol. 19, páxs. 149-169 Santiago de Chile.
  • Birkerts, S. The Gutenberg Elegies. The fate of reading in an electronic age.
  • Castillo A. (2005). Hestoria mínima del llibru y la llectura. Madrid: Siete Mares.
  • Cavallo, G. y Chartier, R. (1996). Hestoria d'una teoría de la llectura nel mundu occidental. Madrid: Taurus.
  • Chartier, A. M. y Hébrad, J. (1994). Discursos sobre la llectura. Barcelona: Gedisa.
  • Chartier, R. (2001). «¿Muerte o tresfiguración del llector?». Revista d'Occidente. (239).
  • Lerner, D. (2000). Lleer y escribir na escuela: lo real, lo posible y lo necesario. Méxicu: SEP / Fondu de Cultura Económica (Col. Biblioteca pa l'actualización del maestru).
  • Manguel, A. (1998). Una hestoria de la llectura. Madrid: Alianza.
  • Millán, J. A. (2001). La llectura y la sociedá de la conocencia. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
  • Renero, M. A. (1992). Cursu de llectura rápida. Méxicu: Limusa.

Enllaces esternos editar