Lleonor d'Aragón (1402-1445)

Leonor d'Aragón (1 de febreru de 1402Medina del Campo – 19 de febreru de 1445Toledo) infanta aragonesa, reina de Portugal pol so matrimoniu con Eduardo I de Portugal y rexente mientres parte de la minoría d'edá del so fíu Alfonso.

Lleonor d'Aragón
Reina consorte de Portugal (es) Traducir

Vida
Nacimientu Medina del Campo1 de febreru de 1402
Nacionalidá Corona d'Aragón
Reinu de Portugal
Llingua materna portugués
Muerte Toledo19 de febreru de 1445 (43 años)
Sepultura Monasterio de Batalha (es) Traducir
Familia
Padre Ferdinand I of Aragon
Madre Leonor de Alburquerque
Casada con Eduardo I de Portugal (es) Traducir (1428 (Gregorianu) – )[1]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Burgund-Trastamara
Estudios
Llingües falaes portugués
Oficiu reina consorte
Creencies
Relixón cristianismu
Cambiar los datos en Wikidata

Oríxenes familiares editar

Foi fía del rei Fernandu I d'Aragón y de Leonor de Alburquerque, condesa de Alburquerque. Per vía de la so madre yera nieta de Beatriz de Portugal y, por tanto, bisnieta del rei Pedro I de Portugal ya Inés de Castro. Tuvo cinco hermanos y una hermana: Alfonso, María, Juan, Enrique, Sancho y Pedro.

Vida editar

En 1428 casó col herederu del tronu portugués, Eduardo, y foi reina consorte de Portugal dende l'ascensión d'Eduardo al tronu en 1433 hasta la muerte d'ésti en 1438. Alcordaron les bodes el so hermanu Alfonso y Pedro de Noronha, arzobispu de Lisboa y fíu del conde Alfonso de Noreña. Según les cróniques:

Llevó esta princesa en dote docientos mil florines: los cien mil que le dio la reina, su madre, y los otros cien mil había de pagar el rey de Aragón, su hermano, en diez años. Y diéronsele en arras trenta mil florines de oro de Aragón, y señalósele por cámara la mitad de las rentas y tierras que tenía la reina doña Felipa, madre del infante, y en sucediendo en el reino, que tuviese enteramente aquel estado.[2]

Con esti enllaz roblábase l'alianza de los infantes d'Aragón colos infantes de Portugal contra'l rei de Castiella y los que llevaben el cargu del gobiernu de la so persona y estáu (o, lo que ye lo mesmo, contra'l condestable Álvaro de Luna). Al pasu del séquitu de la infanta camino de Portugal per Valladolid, onde moraba la corte nesi momentu, celebráronse xustes y corrieron llances con notable rellumanza y parabuxel n'honor al acontecimientu hasta que se reemprendió la marcha'l 21 de xunetu de 1428.

Rexencia y últimos años editar

Tres la muerte del so maríu'l rei Eduardo, foi designada poles Cortes de Torres Novas de 1438 rexente del reinu mientres la minoría del primoxénitu y herederu, Alfonso, que nesi momentu tenía apenes seis años. Esti fechu provocó rocees nos grandes del reinu, quien formaron un partíu en redol al infante Pedro, al que atribuian meyor derechu pa exercer la rexencia. Nes Cortes de Lisboa de 1439, Leonor foi obligada a abandonar el cargu de rexente del reinu, que-y foi encamentáu a Pedro de Portugal, tíu del neñu.

 
Sepulcru de los reis Eduardo I de Portugal y Leonor d'Aragón nel Monesteriu de Batalha

Leonor #retirar a Castiella y finó nel monesteriu de Santu Domingo'l Real de Toledo'l 19 de febreru de 1445,[2] envelenada —d'acordies con Jerónimo de Zurita— pol Condestable de Castiella. Recibió sepultura nel conventu de Santa María da Vitoria en Batalha.

Matrimoniu y descendencia editar

Del so matrimoniu col rei Eduardo nacieron dellos fíos, anque solamente los siguientes llegaron a la adultez:

  • Alfonso, que reinaría en Portugal col nome d'Alfonso V;
  • Fernando, padre del rei Manuel I de Portugal;
  • Leonor, esposa del emperador Federico III d'Habsburgu;
  • Catalina, relixosa y escritora
  • Juana, segunda esposa d'Enrique IV de Castiella.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Afirmao en: Kindred Britain.
  2. Zurita, Jerónimo(1562-1580), capítulos XI-XV

Bibliografía editar

  • Arco y Garay, Ricardo del (1945). <cite style="font-style:normal" id="Referencia-Arco y Garay-1945">Arco y Garay, Ricardo del (1945). Sepulcros de la Casa Real de Aragón. Madrid: Instituto Jerónimo Zurita. Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Madrid: #Instituto Jerónimo Zurita. Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques. <cite style="font-style:normal" id="Referencia-Arco y Garay-1945">Arco y Garay, Ricardo del (1945). Sepulcros de la Casa Real de Aragón. Madrid: Instituto Jerónimo Zurita. Consejo Superior de Investigaciones Científicas. <cite style="font-style:normal" id="Referencia-Arco y Garay-1945">Arco y Garay, Ricardo del (1945). Sepulcros de la Casa Real de Aragón. Madrid: Instituto Jerónimo Zurita. Consejo Superior de Investigaciones Científicas. 
  • Pina, Ruy de (1790). «Chronica do Senhor Rei dom Affonso V». <cite style="font-style:normal" id="Referencia-Pina-1790">Pina, Ruy de (1790). Collecção de livros ineditos de Historia Portugueza. Lisboa: Academia Real das Sciencias. Tomu 1. Lisboa: Academia Real das Sciencias. 
  • Zurita, Jerónimo (1998). #Institución Fernando'l Católicu (C.S.I.C.), ed. <cite style="font-style:normal" id="Referencia-Zurita-1998">Zurita, Jerónimo (1998). Institución Fernando el Católico (C.S.I.C.): Anales de la Corona de Aragón. Madrid.