Llepra

enfermedá bacteriana


La llepra ye una enfermedá infeiciosa, anque non bien contaxosa, de nula transmisibilidad cuando ta debidamente tratada, anque los pacientes que nun reciben tratamientu (o cuando ésti ye desaparente) sí constitúin una fonte d'andada, por cuenta de que pueden desenvolver una respuesta inmune insuficiente pa contener la infeición:[1][2]

Llepra

Manques de la llepra na piel
Clasificación y recursos esternos
CIE-10 A30
CIE-9 030
OMIM 246300
DiseasesDB 8478
MedlinePlus 001347
MeSH C01.252.410.040.552.386
Especialidá infeutoloxía
Wikipedia nun ye un consultoriu médicu Avisu médicu 
[editar datos en Wikidata]

Historia editar

La llepra foi históricamente incurable, mutilante y vergonzosa.

Sábese qu'afecta a la humanidá dende hai siquier 4000 años, cuando en 2009, nuna escavación arqueolóxica llamada Balathal (Rayastán, al noroeste d'India), atopar no que fuera un asentamientu (cabanos de piedra y lladriyos de folla, y onde cultivaben la cebada) los restos óseos d'un varón adultu d'unos 30 años d'edá con muestres de carecer esta enfermedá y nun recibir nengún tipu de tratamientu pa curala. Dichos restos taben soterraos en ceniza de cuchu de vaca dientro d'una cortil de piedra de parés grueses nes llendes de dichu asentamientu. La datación por radiocarbono indicó que la cadarma foi soterráu ente'l 2500 y el 2000 e.C.[4]

L'anterior evidencia más antigua de la llepra yera una cadarma exipcia del sieglu II e.C.[4]

Mientres la Edá Media, los que carecíen esta enfermedá llevaben unes pequeñes tables na mano, llamaes tablillas de San Llázaro, que al cutir ente sigo avisaben a la xente del so pasu. San Llázaro ye'l santu de los malatos y los mendicantes.[5]

Referencies lliteraries editar

2000 e.C., India editar

La primer mención de la llepra ―según la so cura ritual por aciu plegaries― apaez col nome de kilasa (‘mancha blanca na piel') nel testu hinduista Átharva-veda (1, 23), de fines del II mileniu e.C.[6][7]

1512 e.C., Israel editar

Escontra'l sieglu xv A. C., en Levítico (llibru del Antiguu Testamentu) méntase que los kohen (sacerdotes del orde de Aaron) taben obligaos a saber reconocer a un metzora, esto ye, un varón atacáu d'una enfermedá llamada tzara’at. Esta enfermedá traducida como llepra nun tien nada que ver cola causada pol bacilu de Hansen, sinón que yera una enfermedá espiritual qu'afectaba al cuerpu. El síntoma yera una mancha blanca nos pelos de la piel acompañada d'una llaga. La mesma producíase cuando daquién falaba mal d'otra persona, lo que ye llamáu Lashon Va Faer o la Llingua Mala, y entós Dios unviába-y a esa persona esta enfermedá puramente a la xente del so pueblu Israel, lo que nun asocedía con quien nun siguíen a Dios (salvu nel casu de Naaman). Como quien falaba mal d'otru producía alloñamientu ente les persones ye que la cura que-y daba'l Kohen Gadol (Sumu Sacerdote) yera alloñar del campamentu mientres siete díes, lo que se llama “midida por midida”, esto ye quien alloñó a la xente falando mal d'otros agora tenía d'alloñar. La intención ye que meditara na so conducta en soledá. Al volver tenía d'ufiertar un sacrificiu y realizar una mikve, o bañu de purificación. En Númberos 12:10 reparamos esta situación en Myriam o María por habar mal del so hermanu Moisés. Dios fai recayer la llepra sobre ella y tien d'alloñar siete díes del campamentu, depués de lo cual queda sana. Esta suerte de llepra estendíase tamién a la casa de quien cometía Lashon Va Faer nel sentíu que tou lo que falamos mal sobre otres persones afecta a los que viven y hasta a les parés de la casa.

Levítico 13 y 14 falen de les instrucciones de Dios sobre esta enfermedá espiritual:

Yahweh díxo-yos a Moisés y a Aarón:
34 Cuando entrares na tierra de Canaán, que yo te doi en posesión, y punxera yo plaga de llepra en dalguna casa de la tierra de la to posesión,
35 Va Venir aquel que la so casa fuera so, y va dar avisu al sacerdote, diciendo: «Na mio casa apaeció daqué como plaga».
36 Entós va mandar el sacerdote, y van estenar casar antes la cual el sacerdote ente a mirar la plaga, por que nun se contamine tou lo que tuviera na casa. Y dempués el sacerdote va entrar a reconocer la casa.
Levítico 14, 34[8]
Yahweh díxo-yos a Moisés y a Aarón:
44 Malatu: ye inmundo. Y el sacerdote declarar depués «inmundo»: na so cabeza tien llaga.
45Y el malatu en quien hubiera llaga va llevar vistíos resgaos y la cabeza descubierta, y embozado tendrá d'apregonar: «¡Soi inmundo! ¡Soi inmundo!».46 Tol tiempu que la llaga tuviera nél, va ser inmundo; va tar impuru, y va habitar solo; fora del campamentu va ser la so morada.
Levítico 13, 45[9]

Anguaño esta enfermedá nun esiste como tal dende la destrucción del templu de Xerusalén. Sicasí tremóse en tola humanidá nel sentíu que quien fala mal de los demás suel tener depresión, congoxes y termina alloñáu de los sos ciños.

300 e.C., India editar

Otra mención a la llepra apaez nel tratáu médicu Súsruta-samjita (Benarés, sieglu III d. C.).[10]


22. Tien de considerase curable un casu de llepra qu'apaeza nuna persona prudente y discreto, y que se llinde namái al so sueru (tuaka), carne y sangre. Nos casos onde la enfermedá invadió la grasa, l'únicu remediu ye un tratamientu puramente paliativo. Nel casu de que'l venenu enfusara en dalgún de los órganos restantes, el malatu ten de ser abandonáu como incurable.
23-24. Los sabios sostienen que dacuando un home ye arrenegáu con esta enfermedá ―por aciu la retribución divina― por matar a un sacerdote (brahmán), a una muyer o a un familiar, según por realizar actos de impiedad. La llepra volverá atacar na so siguiente nacencia a un home en casu de que morriera de llepra. La llepra ensin curar ye la enfermedá más doliosa y problemática.
25. Un malatu va esaniciar esta enfermedá si repara una dieta fayadiza, una conducta intachable, si practica toa clase de penitencies espiatories (como dar dineru a los sacerdotes brahmanes) y si recurre a les melecines fayadices. Él va llograr un estatus eleváu dempués de la muerte.
26. La llepra ye una enfermedá bien contaxosa. L'andada produzse de xuru por tener rellaciones sexuales con un malatu, pol contautu col aliendu d'un malatu, pol contautu físicu, por comer o beber del mesmu recipiente onde comió o bebió un malatu, por dormir nuna cama onde durmió un malatu, por usar una ropa que foi usada por un malatu, por ponese una untaza que foi tocáu por un malatu, por ponese una guirlanda de flores que primeramente tuvo en contautu con un malatu. Asina s'arimen toles enfermedaes rellacionaes cola influencia de planetes malinos o por cuenta de los pecaos cometíos, como la llepra, la fiebre, la tuberculosis y la oftalmia.
Súsruta-samjita, capítulu «Nidana-sthanam», 5, 22-26[11]

Sicasí, inda en 1998, La enciclopedia Cambridge de paleopatoloxía humana afirmaba: «El Sushruta-samhita de la India describe perbién la condición patolóxica, ya inclusive ufierta suxerencies terapéutiques».[12]

Sieglu XX editar

La llepra siguió siendo estigmatizante mientres sieglos.

Inda en 1909, n'España decretar por demanda de la Sociedá de Patoloxíes Exótiques― «la esclusión sistemática de los malatos» y el so "reagrupamiento" en malateríes como midida esencial de profilaxis.

L'estigma social que s'acomuñar coles formes avanzaes de llepra sigue en munches rexones, y sigue siendo la mayor torga pa los tratamientos precoces.

En 1995, la Organización Mundial de la Salú (OMS) envaloraba qu'ente dos y tres millones de persones en tol mundu taben en situación de discapacidá permanente por llepra.[13]

Les cuarentenes forzaes, o segregación de pacientes, constitúin midíes innecesaries y non étiques. Caltiénense malateríes[14] nos siguientes países: Brasil,[15]China,[16] Exiptu,[17] España,[18][19] India,[20] Xapón,[21][22] Liberia,[23] Méxicu,[24][25] Nepal,[26] República Dominicana,[27] Rumanía,[28] Somalia,[29] Tanzania,[30] Vietnam[31]

Anguaño sábese fehacientemente que munches de les persones que fueron segregaes neses comunidaes, como presuntos malatos, en realidá carecíen sífilis[32] (que sí ye altamente contaxosa).

La postrera malatería d'Europa Occidental ye'l Sanatoriu de Fontilles, que s'atopa en Vall de Laguar (provincia d'Alicante, España).

Patoxenia ya inmunidá editar

 
Enfermu de llepra de 24 años, en 1886.

La semioloxía de la llepra ye en función de la reacción inmune del paciente,[33] a dalguna de les bacteries que producen citoquinas (qu'inducen y medien l'activación macrofágica y fagocitosis). Pudiendo tomar dos formes:

  • tuberculoide: produz grandes manches hiperestésicas y más tarde anestésiques. Son pacientes con una fuerte reacción celular pero baxa humoral (baxa titulación d'anticuerpos): presenten polo tanto reacción positiva a la lepromina. Los texíos infestaos de normal tienen munchos linfocitos y granulomas, pero relativamente poques bacteries.[34]
  • lepromatosa: anicia grandes nódulos na piel o lepromas. La progresión de les mancadures causa grandes deformaciones.[35] Na llepra lepromatosa apaecen numberoses mácules eritematosas, pápulas o nódulos.[36][37] Esiste estensa destrucción de texíos, como por casu cartílagu nasal y oreyes, apaeciendo en fases avanzaes la típica "facies leonina", carauterizada por múltiples nódulos o lepromas tremaos na cara y pabellones auriculares, pómulos pronunciaos por cuenta de la infiltración reactiva inmunolóxica y cayida de la cola de les ceyes. Tamién hai afectación difusa de los nervios periféricos con perdes sensoriales.

El so espardimientu ye más frecuente nos países tropicales a templaos.

Andada editar

Producir ente un enfermu con posibilidá de tresmitir la enfermedá (yá que non tolos que carecen llepra esanicien bacilos fora del so organismu, posibilidá que s'esanicia al alministrar medicación) y una persona sana susceptible (por cuenta de una predisposición xenética, una y bones la mayoría de les persones tien resistencia natural al Mycobacterium leprae[38]).

Esto ye, que tien de conxugase un enfermu qu'actúe como axente infeiciosu y otra persona sana con una predisposición especial, mientres un periodu de dellos años, por qu'asoceda l'andada.[39]

Epidemioloxía editar

 
Distribución de la llepra (2003).

Envalórase qu'ente dos a tres millones de persones tán permanentemente discapacitaes por cuenta de la llepra.[13] La India ye'l país con mayor númberu de casos, Brasil ocupa'l segundu llugar, y Birmania el terceru.

Anque'l númberu de casos sigue menguando, hai bolsones d'alta prevalencia en ciertes árees tales como Brasil, Sureste Asiáticu (India, Nepal), partes d'África (Tanzania, Madagascar, Mozambique) y l'oeste del Pacíficu.

N'Estaos Xuníos créese que nun se rexistren tolos casos (ausencia de denuncies) y puede inorase un aumentu de casos; ellí articúlase colos Centros pal Control y la Prevención d'Enfermedaes de los Estaos Xuníos (CDC).[40]

Xenética editar

Acomuñáronse dalgunos xenes con susceptibilidá a la llepra:

Nome Locus OMIM Xen
LPRS1 10p13 Plantía:OMIM2
LPRS2 6q25 Plantía:OMIM2 PARK2, PACRG
LPRS3 4q32 Plantía:OMIM2 TLR2
LPRS4 6p21.3 Plantía:OMIM2 LTA

Tratamientu editar

Históricamente, ignorándose les causes que provoquen la enfermedá, recurrir a diversos rituales y oraciones relixoses (Ver seición "Referencies lliteraries").

Aceite de ginocandia editar

A principios del sieglu XX utilizóse aceite de ginocandia (estrayíu de granes del Chaulmoogra) n'inyección d'ésteres etílicos.

En 1908, la empresa farmacéutica Bayer espublizó'l preparáu antileprol.

En 1923 inda s'atopaben allabancies al aceite de ginocandia na publicación "Estudiu críticu de los modernos tratamientos de la llepra" publicáu por Abal (médicu residente de Fontilles) y por Guillén (direutor médicu d'esti leprocomio), nuna comunicación al Segundu Congresu de Ciencies Médiques de Sevilla, que la consideraba la meyor medicación «hasta que se llogre'l cultivu del bacilu».

Los primeros tratamientos eficaces apaecieron a fines de 1930 cola introducción de la sulfona dapsona y derivaos. Sicasí, apaecieron cepes del bacilu de la llepra resistentes a la dapsona.

Ye nos años ochenta cuando se produció una gran meyora pa consiguir el sanamientu de la enfermedá per mediu de tratamientu con alministración de dellos fármacos de forma simultánea (MDT).[41]

=== Anguaño alminístrase per vía oral Dapsona (DDS) 50 a 100 mg/día, y simultáneamente rifampicina 10 mg/kg per día p'amenorgar la posibilidá de resistencia a DDS. Si hai fiebre, granulocitopenia o ictericia, atáyase la DDS y alminístrase clofazimina 1 a 4 mg/kg per vía oral[ensin referencies].

Según los encamientos médicos actuales, el tratamientu de la enfermedá tien d'enllargase ente seis meses y dos años, según les formes, y básase na alministración de sulfones xunto a los otros fármacos yá mentaos (rifampicina y clofazimina).[42]

En 1987, el médicu ya investigador venezolanu Jacinto Convit foi estremáu col Premiu Príncipe d'Asturies por afayar la cura pa esta enfermedá.[43]

Prevención editar

La prevención consiste n'evitar el contautu físicu cercanu y enllargáu con persones enfermes, y que nun fueren sometíes a tratamientu.

Los enfermos dexen de ser axentes infeiciosos tres un tratamientu con melecines al llargu plazu.

Referencies editar

  1. Sasaki S, Takeshita F, Okuda K, Ishii N (2001). «Mycobacterium llepra and leprosy: a compendium». Microbiol Immunol 45 (11):  páxs. 729–36. PMID 11791665. http://www.jstage.jst.go.jp/article/mandi/45/11/729/_pdf. 
  2. «New leprosy bacterium: scientists xxxx use genetic fingerprint to nail “killing organism”», artículu n'inglés nel sitiu web Science Daily de payares de 2008.
  3. «Identificada una segunda bacteria causante de llepra» artículu nel sitiu web Europa Press, publicáu'l 25 de payares de 2008.]
  4. 4,0 4,1 «Skeleton pushes back leprosy’s origins» ("Una cadarma alloña los oríxenes de la llepra"), artículu n'inglés de Constance Holden na revista Science Now (527): 1; Fecha: 27 de mayu de 2009; consultáu'l 10 de xunu de 2012
  5. Liceus - Portal d'Humanidaes
  6. Según The Oxford illustrated companion to medicine, citáu en Lock, páx. 420. Descritu na Encyclopedia Britannica, 2008
  7. «Leprosy», artículu n'inglés nel sitiu web de la Organización Mundial de la Salú. WHO. Consultáu'l 22 d'agostu de 2007. «The first known written mention of leprosy is dated 600 BC» ("La primer mención conocida alrodiu de la llepra data del 600 e.C.")
  8. Levítico 14, 34.
  9. Levítico 13, 45
  10. Kearns & Nash. 2008.
  11. capítulu «Nidana-sthanam», 5, 22-26, del Súsruta-samjita.
  12. A. C. Aufderheide, C. Rodríguez-Martín, y O. Langsjoen: The Cambridge encyclopedia of human paleopathology. Cambridge University Press, 1998. ISBN 0-521-55203-6. Páx. 148.
  13. 13,0 13,1 WHO (1995). «Discapacitaciones por llepra: magnitú del problema». Weekly Epidemiological Record 70 (38):  páxs. 269–75. PMID 7577430. 
  14. Hai nel mundu munches leproserias pa la hospitalización y el tratamientu de pacientes afeutaos pola llepra. Según datos del últimu Anuariu Estadísticu de la Ilesia Católica, grupos rellacionaos cola mesma sostienen financieramente y dirixen el funcionamientu de 547 d'elles. De siguío detállase la repartición por continentes: África y América 56, Asia y Europa 5, Oceanía 3. Les naciones col mayor númberu de malateríes son: n'África: República Democrática d'El Congu (32), Madagascar (29), República Sudafricana (23); n'América del Norte: Estaos Xuníos (1); n'América Central: Méjico (8); n'América Central-Antilles: República Dominicana (3); en Suramérica: Brasil (17), Perú (6), Ecuador y Colombia (4); n'Asia: India (220), Corea (15); n'Oceanía: Papúa Nueva Guinea (3). (Axencia Fides, Fides News, 26 de xineru de 2013 12.23).
  15. «llepra-ye-un drama-brasil-mas-30-mil-nuevos-caso-ano-n499389.html La llepra ye un drama en Brasil, con más de 30 mil nuevos casos per añu». Diariu La Capital (30 de xineru de 2016). Consultáu'l 23 d'avientu de 2016.
  16. «Ignorance breeds leper colonies in China» (‘la inorancia xenera leprosarios en China’), artículu nel sitiu web Independent News & Media, del 13 de setiembre de 2006.
  17. «Egypt's last leprosy colony broaches time of integration» (inglés). The Guardian (10 d'ochobre de 2010). Consultáu'l 23 d'avientu de 2016.
  18. Anguaño ye un centru de referencia internacional pal tratamientu ya investigación de la enfermedá Asociación Fontilles
  19. «Fontilles (España): la última malatería n'Europa» artículu nel diariu ABC (de Madrid) del 30 de xineru de 2011.
  20. 20,0 20,1 «The hidden suffering of India’s lepers» ("El sufrimientu ocultu de los malatos n'India"), artículu nel sitiu web BBC News del 31 de marzu de 2007
  21. Xapón esanició los sos Leprosy Prevention Laws (lleis de prevención de la llepra) en 1996, pero hai pacientes inda morando en leprosarios.
    Ver «Koizumi apologises for leper colonies» (‘Koizumi pide perdón por leprosarios’), artículu nel sitiu web BBC News del 25 de mayu de 2001; y
    «Ex-Hansen’s disease patients still struggling with prejudice» (los expacientes de la enfermedá de Hansen siguen lluchando contra los prexuicios), artículu nel diariu Japan Times, del 7 de xunu de 2007.
  22. La película de Naomi Kawase, «Una pastelería en Tokiu », de 2015, trata en parte la pervivencia de los prexuicios sobre les persones que tuvieron la enfermedá y describe la vida na malatería National Tama Zenshoen
  23. «Liberia - Armut und Llepra in einem vergessenen Land» (alemán). Dahw.de. Consultáu'l 23 d'avientu de 2016.
  24. «Lepra en Méxicu nun ta erradicada; en 2014 hubo 702 caso». Diariu Excelsior (25 de xineru de 2015). Consultáu'l 23 d'avientu de 2016.
  25. . Diariu Excelsior (27 de xineru de 2016). Consultáu'l 23 d'avientu de 2016.
  26. «Nel hospital con más malatos del mundu». El País (7 d'avientu de 2016). Consultáu'l 23 d'avientu de 2016.
  27. «llepra-una enfermedá-curable-y-pocu-transmisible-NJDL455181 La llepra, una enfermedá curable y pocu transmisible». Diariu Llibre (27 de xineru de 2014). Consultáu'l 23 d'avientu de 2016.
  28. Europe's last leper colony lives on. BBC News. 6 de payares de 2001.
  29. «Somalia - Enfermedaes Transmisibles - Casos declaraos de llepra». Knoema.es (2012). Consultáu'l 23 d'avientu de 2016.
  30. «República Xunida de Tanzania - Enfermedaes Transmisibles - Casos declaraos de llepra». Knoema.es (2012). Consultáu'l 23 d'avientu de 2016.
  31. «“Making peace with Vietnam” to be screened at Beijing Film Festival», artículu nel sitiu web vietnamita Vovnews, del 2 d'agostu de 2009.
  32. «Syphilis through history» artículu n'inglés na Encyclopædia Britannica
  33. G S Kulkarni (2008). Textbook of Orthopedics and Trauma, 2, Jaypee Brothers Publishers, páx. 779. ISBN 9788184482423.
  34. «Leprosy: Overview - eMedicine Infectious Diseases». Consultáu'l 9 de marzu de 2009.
  35. «Lifting the stigma of leprosy: a new vaccine offers hope against an ancient disease». Time 119 (19):  páxs. 87. mayu de 1982. PMID 10255067. http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,925377,00.html. 
  36. Modlin RL (xunu de 1994). «Th1-Th2 paradigm: insights from leprosy». J. Invest. Dermatol. 102 (6):  páxs. 828–32. doi:10.1111/1523-1747.ep12381958. PMID 8006444. 
  37. «The disease leprosy is caused by infection with Mycobacterium leprae». Archiváu dende l'orixinal, el 5 de febreru de 2009. Consultáu'l 3 de marzu de 2009.
  38. «WHO Communicable Diseases Department, Leprosy FAQ». World Health Organization (xineru de 2014). Consultáu'l 22 d'ochobre de 2014.
  39. «Ministeriu de Salú - Presidencia de la Nación».
  40. Levis W (20 de mayu de 2007). «Leprosy rising». CNN. http://transcripts.cnn.com/TRANSCRIPTS/0705/20/ldtw.01.html. 
  41. Kenneth J. Ryan, C. George Ray, editores (2004). Ryan KJ, Ray CG: Sherris Medical Microbiology, 4th, McGraw Hill, páx. 451–3. ISBN 0838585299.
  42. Francisco Javier López Antuñano: «Diagnósticu y tratamientu de la llepra». En Salú Pública de Méxicu, vol. 40, nᵘ 1, xineru-febreru de 1998. Consultáu'l 1 de setiembre de 2010.
  43. Jacinto Convit, premiu Príncipe d'Asturies 1987

Bibliografía editar

  • P. R. Murray, K. S. Rosenthal, M. A. Pfaller: Microbioloxía médica. Elsevier-Mosby, 5ª edición.
  • Hernández R., Melany: [1] Jacinto Convit, el llau humanu de la medicina, monografía.

Enllaces esternos editar