Llingua de señes venezolana

En Venezuela viven dellos miles de sordos que la so primer llingua ye una llingua de señes, esto ye, una llingua pola cual comuníquense coles manes, les espresiones, postures del cuerpu y de la cara. Tal llingua vien siendo llamada, dende hai más d'una década, Llingua de Señes Venezolana (LSV). La LSV tien una gramática y un vocabulariu propios, que la estremen de les llingües de señes d'otros países.

Idioma de señes venezolana
Faláu en  Venezuela
Familia Llingua de señes basaes en LSF
Estatus oficial
Oficial en Nengún país
Reguláu por Nun ta reguláu
Códigos
ISO 639-1 nengún
ISO 639-2
ISO 639-3 vsl

Oríxenes de la LSV editar

Les primeres menciones conocíes alrodiu de una comunidá de persones con discapacidá auditiva usuarios d'una llingua de señes en Venezuela remontar a la década de 1930, tres la fundación de la primer escuela qu'acoyó a neños con defectos auditivos en Caraques, la capital del país. Esa escuela, l'Institutu Venezolanu de Ciegos y Sordomudos (IVCyS), fundada en 1939, dexó la formación d'una pequeña comunidá de señantes, qu'a partir de les señes caseres trayíes per caúnu, foi configurando un códigu común. Más palantre, l'alministración del IVCyS decidió dixebrar los neños sordos de los ciegos y fundóse, pa los primeres, la Escuela Taller de Sordomudos. Nesta emplegóse a maestros oyentes formaos n'España, que conocíen la llingua de les persones con discapacidá auditiva d'esi país. El contautu ente'l códigu desenvueltu hasta entós polos neños y la LSE falada polos maestros paez ser l'orixe de lo que güei ye la LSV. Más palantre, en 1950, dellos miembros de la primer xeneración d'alumnos d'eses instituciones fundaron l'Asociación de Sordomudos de Caraques, so la direición de José Arqueru Urbanu, un inmigrante que fuera líder de los sordos madrilanos. La influencia de les señes traíes por Arqueru Urbanu volvió tresformar la LSV, según rellaten vieyos testigos d'aquella dómina. Por esti rellatu, munchos sordos venezolanos asumen güei qu'esi sordu español foi'l creador de la LSV (que s'estrema sensiblemente de la llingua usada polos sordos d'España).

Estatus oficial de la llingua editar

En 1999, y dempués d'un intensu cabildeo de les asociaciones de Sordos de toa Venezuela, los llexisladores incluyeron dos mentes a la LSV na Constitución. Nel artículu 81 fai mención de que les persones sordes pueden comunicase al traviés de la Llingua de Señes Venezolana de la República Bolivariana de Venezuela; l'artículu 81 reconoz el derechu de les persones Sordes a comunicase per mediu de la LSV, ente que el 101 establez qu'esi grupu de persones tien el derechu de ser informáu, na so llingua, al traviés de la televisión público y privao.

L'estatus de la LSV permanez, sicasí, nuna posición xurídica inferior a la de les llingües reconocíes oficialmente pola constitución. Nel so artículu 9, el máximu testu xurídicu venezolanu concede estatus de "llingües oficiales" al castellán (en tola república) y a les llingües indíxenes (nos sos territorios ancestrales). A la LSV nun se-y da tal reconocencia. Na so redaición actual, namái se concede'l derechu al so usu. Específicamente, la llingua de señes en Venezuela foi fundada por Jose Arqueru Urbanu a los 4 meses del añu 1950 en Caraques. José Arqueru Urbanu foi una figura esencial na hestoria recién de los sordos en Venezuela, y un líder destacáu de la comunidá sorda española. Foi'l promotor, unu de los fundadores y primer presidente de l'Asociación de Sordos de Caraques, y la so influencia na comunidá foi tal que munches persones sordes considerar el creador de la llingua de señes venezolana.

Estudios sobre la LSV editar

Les investigaciones feches sobre la LSV indiquen qu'esta llingua tien los mesmos elementos estructurales descritos pa otres llingües de señes: usu de señes direccionales, usu de señes con clasificadores, cambeos na forma de les señes pa indicar matices modales y aspectuales, fuerte dependencia pragmática pa definir los roles argumentales, etc. Amás d'investigaciones sobre la gramática de la LSV, realizáronse tamién estudios en psicolingüística (adquisición en neños sordos, principalmente), sociollingüística y etnollingüística na comunidá Sorda del país.

Númberu d'usuarios de la LSV editar

Ente los usuarios de la LSV inclúyese tanto a los Sordos que tienen esta llingua como'l so principal mediu de comunicación, como a los oyentes que tienen conocencies fluyíes d'ella.

Nun se conoz el númberu exactu d'usuarios d'esta llingua (nengún censu consideró, hasta agora, les especificidaes culturales y llingüístiques d'esta comunidá). Hai, sicasí, dellos criterios que dexen especular qu'esa comunidá tien cerca de quince mil persones. Esto básase n'interpretaciones d'otros datos disponibles, tales como'l númberu de neños sordos que son atendíos pol sistema educativu públicu nacional (más de trés mil, en 2004), el númberu d'afiliaos a les asociaciones de Sordos del país (cerca de nueve mil, en 1997) y les cifres ufiertaes polos organismos internacionales de salú (0,2% de los neños nacíos son sordos).

De resultar ciertes estes estimaciones, los usuarios de la LSV constituyiríen la tercer minoría llingüística autóctona del país, tres de los pueblos wayúu y waraw.

Referencies editar

Enllaces esternos editar