En llingüística histórica, una macrofamilia o superfamilia ye una unidá filoxenética conxeturada que englobaría delles families de llingües, filoxenéticamente demostraes. Ye conveniente acutar el nome familia pa grupos de llingües más estrechamente emparentaes, y pa les que ye posible reconstruyir con bayura de detalles la protollingua que dio orixe per diversificación a la familia.

Macrofamilias propuestes por Joseph Greenberg.

Pa un ciertu númberu d'agrupaciones llingüístiques los detalles concretos de la protollingua nun paecen recuperables, ye más en ciertos casos alderica la validez de la so agrupación como familia, pa eses agrupaciones filoxenétiques conxeturaes ye meyor usar el términu macrofamilia. Esa ye la situación dominante nes llingües altaiques, dientro d'esa familia ta establecida más allá de toa dulda la esistencia de delles families: la familia túrquica, la familia mongólica y la familia tunguso-manchú y les llingües xaponeses, pero más allá d'elles la evidencia de que delles d'estes families o toes elles tienen un orixe común ye débil.

El términu superfamilia ye básicamente equivalente al de macrofamilia, anque tiende a usase pa les unidaes filoxenétiques conxeturaes más tentatives. Asina s'usa pa l'agrupaciones como les llingües nostráticas, les llingües dené-caucásiques o la macrofamilia proto-mundu, que englobaría -teóricamente- a toles llingües humanes.

Otros términos editar

N'inglés tán n'usu amás de superfamily y macrofamily, equivalentes de los términos superfamilia y macrofamilia (teniendo'l primeru dacuando un matiz peyorativu), los términos phylum (filu) y stock tamién s'usen dacuando pa designar agrupamientos llingüísticos filoxenéticos entá más tentativos que'l de macrofamilia. Sicasí, nun esiste un criteriu claru pa usar un términu o otru, aparte de la convención basada nel términu usáu más frecuentemente en cada casu.

En términos informales un stock ye un agrupamientu llingüísticu pal que nun se reconstruyó afechiscamente la protollingua y l'evidencia de parentescu ye razonable pero insuficiente, ente que un phylum ye una agrupación más tentativa entá, anque nun esiste un criteriu formal pa decidir cuando un grupu constitúi un stock o un phylum. Otru términu común ye un genus o xéneru, que ye un grupu de llingües claramente emparentáu, que'l so parentescu rescampla ensin usar métodos de la llingüística histórica. En términos tentativos puede establecese la xerarquía:

genus (subfamilia) < familia < stock/macrofamilia < phylum

Llista de macrofamilias editar

Clasificación de Ruhlen editar

Merritt Ruhlen propunxo una clasificación completa de les families y macrofamilias del mundu bien polémica (les macrofamilias marcar con asteriscu). Anque resulta posible que dalgunes de les rellaciones de parentescu que Ruhlen propón confírmense. La so clasificación ye la siguiente:

Proto—Sapiens

Africanu

Macro—Joisán*


Hadza



Sandawe



Joisán


Joisán septentrional (!Kung-Yuhoan)




Joisán meridional (Kxoe-Nama)



Joisán central (Nu-!Xóõ)






Congo-Saḥarianu*

Níxer—Kordofán


Níxer-Congu



Kordofano



Nilo-Saḥarianu*


Saḥarianu



Songhay



Kuliak





Maba



Fur



Sudánicu central



Kunama



Berta





Sudánicu oriental



Komuz







Non-Africanu


Nostrático*


Afroasiáticu



Dravídicu



Karveliano


Euroasiático*


Indoeuropéu



Urálicu



Altaico



Eskimo-aleutianu




Amerindiu*



Dené-Caucásicu*


Dené-Yeniseo



Caucásicu septentrional



Euskera, Burushaski, etc.



Sinotibetano





Áustricu*



llingües miao-yao




llingües tai-kadai




llingües xapóniques (?)



llingües austronesies






Pacíficu

Indopacífico*


llingües papúes



llingües tasmanas



Kusunda



Australianu*


llingües macro-pama-ñunganas



Otres llingües d'Australia








Referencies editar

  1. Ringe, 1995, "Nostratic and the Factor Chance", Diachronica, 12:55-74.
  2. Ringe, 1999, "How hard is to Mathc CVC-roots?", Transactions of the Philosophical Society, 97: 213-44.
  3. Austru-Tai Hypothesis and Japanese